BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Sayı: 12, 23 - 40, 01.07.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.73421

Öz

Objects that stand for human genius in the history of civilisation – regardless of whether little known or reknown worldwide – enable us to depict the dominant ideology of the period as well as the way of its thinking and mind set. This article may be considered as an assertion, based on precarious assumptions with regard to grasping the creative impulse and ideologies behind works of art at the very moment of their inception. Our objective is to embark upon an enterprise for discovering thoughts, ideals, and ideological backgrounds within the explicit topics of the field. Although the field of study focuses on two main art movements that have occupied an important part in the formation of the modern/contemporary trends and dynamics, some comprehensive critical commentary and terminological concepts related to conventional approaches of representational art have also been made as if incorporating the ideal rather then the real

Kaynakça

  • Arnheim, Rudolf (1974). Art and Visual perception. University of California Press. Berkeley-Los Angeles-London
  • Bockus ,William (1974) Advertising Layout and Typography, Macmillian. New York
  • Carpenter, James M. (1982) Visual Art, Hartcourt Brace Javonovich, Inc, London
  • Fleming, W., Marien, M. W. (2004). Arts and İdeas , Wardsworth Publising.
  • Eagelton, Terry (2005) İdeoloji. Çev: Muttalip Özcan, Ayrıntı Yayınları.
  • Genç, Adem. (1997) “ Tarihsel Süreç İçinde Maniyerizm, Maniyerist ve Maniyere Terimlerine İlişkin Çağrışımsal Kavram ve Tanılayımlar”, Genç Sanat , Mayıs, s.14-17.
  • Genç, Adem (1989) “Tümel Bir Akım Olarak Alman Ekspreyonizmi”, Sanat Yazıları-II. Hacettepe Üniv. GSF yayınları.
  • Genç, Adem. (1983) Dada/ Antropi ve Nedensizlik Açısından Dadacı Sanat Hareketlerinin çözümlenmesine İlişkin Bir yöntem Araştırması. Yayıllanmış Doktora Tezi . Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel sanatlar Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • Gombrich, E.H. (1995) The Story of Art. Phaidon. London.
  • Gudiol, Jose (1985) Goya. Harry N. Abrams Inc., Publishers . New York.
  • Hans, L.C.Caffe (1967) The History of World Paintings. Alpina Fine Arts. N.York.
  • Harris, Nathaniel (1973) Picture History of World Art, The Hamlyn Publishing Ltd. London
  • Kelder, Diane (1970) Rembrandt van Rijn. Mc Greaw-Hill Book company. New York London. Toronto
  • Laclau, Ernesto.(1985). İdeolojı ve Politika. Belge Yayınları. İstanbul.
  • Marx-Engels (1976). The German Ideology.Progress Publishers, Moscow.
  • Nathanniel, Harris (1973) Picture History of World Art. Hamlyn. London.
  • Osborne, Harold (Edit. 1971) The Oxford Companion to Art. Oxford University Press.
  • Pevsner, Nikolaus (2005) .“Rönesans ve Manierizm” . (Çev. Levent Uysal).
  • Pirim, Nurettin (Edit, 2005) Rönesans’ın Serüveni/Kolektif Sanat . YKY.
  • Puglisi, Catherine (1998) Caravaggio . Phaidon.. London.
  • Rand, Ayn.(1971) The Romantic Manifesto, Penguin Books
  • Symmons, Sarah (2006) Goya. Phaidon Books.
  • Schacht, Richard (1989); “Social Structure, Social Alienation and Social Change,” Alienation Theories and De-Alienation Strategies. (Ed.: D. Schweitzer and R. F. Geyer).
  • Science Review Ltd., Middlesex; Zikreden: Gökhan Ofluoğlu ve Ozan Büyükyılmaz “Yabancılaşmanın Teorik Gelişimi ve Tarihsel süreç İçinde Farklı Alanlarda Görünümleri”. Kamu-İş C:10, Sayı:1/2008.
  • Timuçin, Afşar. (1995) “Nietsche’nin Başkaldıran Dünyası”. İnsancıl Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı:55. Görsel Kaynaklar
  • Resim Caravaggio, ‘Holofernes’in Judith Tarafından İnfazı’, 1598-99, 145x195 cm. Tuval üzerine yağlıboya. Galeria Nazionale d’Arte Antica. Plazzo Barberini, Roma.
  • Resim Peter Paul Rubens ‘Azize Catherine’in Nişanlanması’ 1628. 562x402 cm. St Augustine Kilisesi, sunak masası (Altar), yağlıboya. Antwerp
  • Resim Gianlorenzo Bernini, ‘Habbakuk ve Melek’. 1655-61. Santa Maria del Popolo, Roma.
  • Resim Gianlorenzo Bernini, ‘Habbakuk ve Melek’, 1655-61., ayrıntı Santa Maria del Popolo / Roma
  • Resim Franz Hals ‘Su İçen Çocuk’1628-30,. Tuval üzerine yağlıboya, Gemaldegalerie Museum Schwerih
  • Resim Rembrandt ‘Doktor Tulp’un Anatomi Dersi’, 1632. 169.5x216.5 cm. Tuval üzerine yağlıboya. Mauritshuis Müzesi Lahey
  • Resim Anton Raphael Mengs, ‘Parnas Dağı’ (güzel sanatlar tanrıçalarının dağı), 1761. Fresko , Villa Albani, Roma.
  • Resim Jacques-Louis David ‘Horatius Kardeşlerin Yemini’ 1784. Tuval üzerine yağlıboya, Louvre Müzesi.
  • Resim Jacques-Louis David, ‘Marat’nın Ölümü’ 1793. 165x128 cm, Tuval üzerine yağlıboya, Royal Museum of Fine Arts, Belçika.
  • Resim 10. Rembrandt: ‘Taş Köprü’, 1638 (Barok manzara). 29.5x42,5 cm. Ahşap panel üzerine yağlıboya. Rijksmuseum, Amsterdam
  • Resim 11. Thomas Gainsborough , ‘Bay ve Bayan Andrew’ 1748, 69.8 x 119.4 cm. Tuval üzerine yağlıboya, National Gallery, Londra
  • Resim 12. Eugene Delacroix ‘Halka Önderlik Eden Hürriyet’ 1830. 260x325 cm, Tuval üzerine yağlıboya, Musee du Louvre, Paris
  • Resim Francisco Goya, ‘Cadılar Günü’ [ The Witches’ Sabbath] ve Büyük Erkek Keçi [The Great He-Goat ]” 1821-1822, Tuval üzerine yağlıboya, 140.5 x 435.7 cm. Prado Müzesi, Madrit.
  • Resim 14. Caspar David Friedrich ‘Meşe Ormanında Manastır’ 1809. Tuval üzerine yağlıboya 110,5x171cm. Charlotenburg Sarayı, Berlin.
  • Resim 15. William Blake, ‘Urizen’in 1.Kitabı’ndan bir litografi (Blake, 1794).

Figüratif Resimde Temsilin İdeolojik Göstergeleri

Yıl 2014, Sayı: 12, 23 - 40, 01.07.2014
https://doi.org/10.17484/yedi.73421

Öz

Uygarlık tarihinde insan zekasının simgeleri sayılan nesneler – çok az bilinmeleri veya dünya ölçeğinde ünlü olmalarına
bakılmaksızın – bize, donemin düşünce tarzı ve anlayışının yanında, egemen ideolojileri hakkında da ilk elden bilgi verir.
Bu makale, yaratıcı içtepi yönüyle sanat yapıtları ardındaki düşünce ve ideolojileri ilk kaynağından ele geçirmek açısından
riskli varsayımlara dayalı bir bildirim sayılabilir. Amacımız, sanat tarihihinin belli dönemlerinde yer alan bazı sanat yapıtlarının
içeriği ve ideolojik arka planını keşfetme girişiminde bulunmaktır. Her ne kadar çalışma alanımız, 17. yüzyıldan itibaren,
modern/çağdaş yönelim ve dinamiklerin kaynağı niteliğindeki iki ayrı akımla sınırlıysa da makalede, plastik ifadelendirmede
gerçek’ten daha çok, ideal olanı cisimlendiren, geleneksel (uzlaşımsal, saymaca ya da konvansiyonel) anlayışa dair dizgesel
kavram ve terimler üzerinde kapsamlı yorum ve tanımlamalara da yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Arnheim, Rudolf (1974). Art and Visual perception. University of California Press. Berkeley-Los Angeles-London
  • Bockus ,William (1974) Advertising Layout and Typography, Macmillian. New York
  • Carpenter, James M. (1982) Visual Art, Hartcourt Brace Javonovich, Inc, London
  • Fleming, W., Marien, M. W. (2004). Arts and İdeas , Wardsworth Publising.
  • Eagelton, Terry (2005) İdeoloji. Çev: Muttalip Özcan, Ayrıntı Yayınları.
  • Genç, Adem. (1997) “ Tarihsel Süreç İçinde Maniyerizm, Maniyerist ve Maniyere Terimlerine İlişkin Çağrışımsal Kavram ve Tanılayımlar”, Genç Sanat , Mayıs, s.14-17.
  • Genç, Adem (1989) “Tümel Bir Akım Olarak Alman Ekspreyonizmi”, Sanat Yazıları-II. Hacettepe Üniv. GSF yayınları.
  • Genç, Adem. (1983) Dada/ Antropi ve Nedensizlik Açısından Dadacı Sanat Hareketlerinin çözümlenmesine İlişkin Bir yöntem Araştırması. Yayıllanmış Doktora Tezi . Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel sanatlar Fakültesi Yayınları, İzmir.
  • Gombrich, E.H. (1995) The Story of Art. Phaidon. London.
  • Gudiol, Jose (1985) Goya. Harry N. Abrams Inc., Publishers . New York.
  • Hans, L.C.Caffe (1967) The History of World Paintings. Alpina Fine Arts. N.York.
  • Harris, Nathaniel (1973) Picture History of World Art, The Hamlyn Publishing Ltd. London
  • Kelder, Diane (1970) Rembrandt van Rijn. Mc Greaw-Hill Book company. New York London. Toronto
  • Laclau, Ernesto.(1985). İdeolojı ve Politika. Belge Yayınları. İstanbul.
  • Marx-Engels (1976). The German Ideology.Progress Publishers, Moscow.
  • Nathanniel, Harris (1973) Picture History of World Art. Hamlyn. London.
  • Osborne, Harold (Edit. 1971) The Oxford Companion to Art. Oxford University Press.
  • Pevsner, Nikolaus (2005) .“Rönesans ve Manierizm” . (Çev. Levent Uysal).
  • Pirim, Nurettin (Edit, 2005) Rönesans’ın Serüveni/Kolektif Sanat . YKY.
  • Puglisi, Catherine (1998) Caravaggio . Phaidon.. London.
  • Rand, Ayn.(1971) The Romantic Manifesto, Penguin Books
  • Symmons, Sarah (2006) Goya. Phaidon Books.
  • Schacht, Richard (1989); “Social Structure, Social Alienation and Social Change,” Alienation Theories and De-Alienation Strategies. (Ed.: D. Schweitzer and R. F. Geyer).
  • Science Review Ltd., Middlesex; Zikreden: Gökhan Ofluoğlu ve Ozan Büyükyılmaz “Yabancılaşmanın Teorik Gelişimi ve Tarihsel süreç İçinde Farklı Alanlarda Görünümleri”. Kamu-İş C:10, Sayı:1/2008.
  • Timuçin, Afşar. (1995) “Nietsche’nin Başkaldıran Dünyası”. İnsancıl Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, Sayı:55. Görsel Kaynaklar
  • Resim Caravaggio, ‘Holofernes’in Judith Tarafından İnfazı’, 1598-99, 145x195 cm. Tuval üzerine yağlıboya. Galeria Nazionale d’Arte Antica. Plazzo Barberini, Roma.
  • Resim Peter Paul Rubens ‘Azize Catherine’in Nişanlanması’ 1628. 562x402 cm. St Augustine Kilisesi, sunak masası (Altar), yağlıboya. Antwerp
  • Resim Gianlorenzo Bernini, ‘Habbakuk ve Melek’. 1655-61. Santa Maria del Popolo, Roma.
  • Resim Gianlorenzo Bernini, ‘Habbakuk ve Melek’, 1655-61., ayrıntı Santa Maria del Popolo / Roma
  • Resim Franz Hals ‘Su İçen Çocuk’1628-30,. Tuval üzerine yağlıboya, Gemaldegalerie Museum Schwerih
  • Resim Rembrandt ‘Doktor Tulp’un Anatomi Dersi’, 1632. 169.5x216.5 cm. Tuval üzerine yağlıboya. Mauritshuis Müzesi Lahey
  • Resim Anton Raphael Mengs, ‘Parnas Dağı’ (güzel sanatlar tanrıçalarının dağı), 1761. Fresko , Villa Albani, Roma.
  • Resim Jacques-Louis David ‘Horatius Kardeşlerin Yemini’ 1784. Tuval üzerine yağlıboya, Louvre Müzesi.
  • Resim Jacques-Louis David, ‘Marat’nın Ölümü’ 1793. 165x128 cm, Tuval üzerine yağlıboya, Royal Museum of Fine Arts, Belçika.
  • Resim 10. Rembrandt: ‘Taş Köprü’, 1638 (Barok manzara). 29.5x42,5 cm. Ahşap panel üzerine yağlıboya. Rijksmuseum, Amsterdam
  • Resim 11. Thomas Gainsborough , ‘Bay ve Bayan Andrew’ 1748, 69.8 x 119.4 cm. Tuval üzerine yağlıboya, National Gallery, Londra
  • Resim 12. Eugene Delacroix ‘Halka Önderlik Eden Hürriyet’ 1830. 260x325 cm, Tuval üzerine yağlıboya, Musee du Louvre, Paris
  • Resim Francisco Goya, ‘Cadılar Günü’ [ The Witches’ Sabbath] ve Büyük Erkek Keçi [The Great He-Goat ]” 1821-1822, Tuval üzerine yağlıboya, 140.5 x 435.7 cm. Prado Müzesi, Madrit.
  • Resim 14. Caspar David Friedrich ‘Meşe Ormanında Manastır’ 1809. Tuval üzerine yağlıboya 110,5x171cm. Charlotenburg Sarayı, Berlin.
  • Resim 15. William Blake, ‘Urizen’in 1.Kitabı’ndan bir litografi (Blake, 1794).
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Adem Genç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Genç, A. (2014). Figüratif Resimde Temsilin İdeolojik Göstergeleri. Yedi(12), 23-40. https://doi.org/10.17484/yedi.73421

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.