BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 14, 143 - 155, 08.04.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.80843

Öz

This paper conveys a text which is prepared at the completion of a photography Project by the discipline of documental photography. This research project named ‘Sözler İzler’ is achieved with the photo shootings conducted in the city of Izmir in 2011, and mostly in 2012. The subject and the scope of the project are about the scripts written on trucks related to the culture of truck driving. With this project, it is aimed to document and analyze the scripts that are written in various parts of the trucks in terms of photographic and aesthetic criterias. This project is important in aspect of photographing truck scripts prohibited by the 26th article of Highway Traffic Law and the 60th article of Highway Traffic Legislation. Within the frame of this project, in the documented truck scripts, it is seen that the truck drivers have expressed themselves by means of their jobs and ways of living. Some evaluation has been made by signs of sociological and ecomical derived from our culture

Kaynakça

  • mında, kamyon yazılarının vurguladığı düşünce ile bunu
  • görselleştiren unsurlar arasında sorunlar saptanmıştır.
  • Bilinçli tercihlerden çok, kolay, imkanların el verdiği, ucuz
  • olanaklarla biçimlendirilmişlerdir. Örneğin; ‘Umuda Yol
  • culuk, Maziyi Sorma Mevzu Derin’ gibi yazılar bu tip ör
  • neklerdendir. Estetik algıyla ilgilidir, dolayısıyla algıyı
  • etkileyen her şey düşünce üzerine baskı yapar. Bu yazı
  • ların kültürümüz için önemi alt kültürün yaşamı kavram
  • laştırma konusundaki girişimlerinden kaynaklanmaktadır.
  • Kültürümüze ait bu gerçekliğin bilimsel olarak korunması,
  • sadece yazıların esprileri ile ilgili olmayıp, estetize edil
  • meye çalışılan bir yaşama karşı sorumluluktur. Sonuç
  • Bu makale, ‘Sözle İzler’ adlı fotoğraf ve araştırma projesi
  • sonucunda elde edilen fotoğrafların incelenmesi sonucun
  • da ortaya çıkmıştır. Bu metne konu olan fotoğraflar, proje
  • kapsamındaki fotoğraf çekimlerinden elde edilmiştir. Kamyon yazıları kültürümüze özgü fenomenlerdir. Bu
  • yazıların zamanın döngüsüne paralel olarak dönüştükleri,
  • kültürün dinamiklerine bağlı oldukları görülmüştür. Kam
  • yon yazıları, yasalarımıza ve uluslararası yasalara göre ya
  • saklanmış olmakla beraber, ülkemizde halen trafikte var
  • lıklarını sürdürmektedir. Çalışma kapsamında, bir yandan
  • yasak olan ve trafik güvenliğini ilgilendiren, ihlal eden bir konu değerlendirilmiş, diğer yandan ise değerli olan dü- şüncenin yansıma biçimi ve araçları incelemiştir. Aradaki paradoks, yasak olanın da değerli ve önemli olabileceği- ni göstermiştir. Bu faaliyet, modern düşüncenin kendi- ne özgü bir alanda kültürümüze özgü yansıma biçimidir.
  • Çünkü alt kültürümüz kendini ifade etmek için yazıyı
  • kullanmıştır. Kamyoncunu da, kamyonunu düşüncesinin
  • aracısı, metni haline getirdiği tespit edilmiştir. Kamyon
  • yazılarında, sosyoloji, ekonomi, estetik gibi alanlarla ilgili
  • konularda bulgulara ulaşılmıştır. Bu bağlamların dışında
  • kalan konularda elde edilen veriler makalede ‘4.4. Gös
  • tergelerin Gösterdikleri’ kısmında değerlendirilmiştir. Kamyon yazıları çok farklı disiplinlerin inceleyebile
  • ceği verileri barındırmaktadır. Kamyon yazılarında sadece
  • düşünceler ifade edilmekle kalmamış, aynı zamanda bu
  • düşüncenin coğrafyası, dolayısıyla bakış açılarına ilişkin
  • bilgiler elde edilmiştir. Kültürümüzün belli bir zaman di
  • limindeki duyarlılık noktaları saptanmıştır. Aynı zamanda
  • yasal yaptırımlarla daha sıkı takip edilmeye başlanılan,
  • dolayısıyla yok olma ihtimali güçlü olan bir konu fotoğraf
  • larla korunmuş ve değerlendirilmiştir. Notlar 1
  • Karayolu taşımacılığının arttığı ve yoğunlaştığı 1950 ve
  • sonrası dönemi bu anlamda incelenmelidir: “1950-1960 Dö
  • neminde toplam yol uzunluğu %30’luk artış göstermiştir. Ay
  • rıca yolcu ve yük taşımalarda karayollarının payı önemli ölçüde
  • artmıştır. 1950 yılında toplam taşımalarda karayollarının payı,
  • yolcu ve yük taşımasında sırasıyla %47 ve %22 iken bu oranlar
  • 1960’da %73 ve %38’e yükselmiştir”(Çetin vd., 2011: 136)
  • 2 * Marshall McLuhan’ın 1967 yılında yayınlanan ve en çok
  • satan kitabıdır. Quentin Fiore’nin çalışmanın içinde katkısı ol
  • duğu bilinmektedir. Medyaların insanın üzerindeki etkisi, me
  • sajın bir ileti olduğu, farklı medyaların farklı etkiler yarattığı
  • gibi konular çalışmanın içinde tartışılmıştır.
  • Arnheim, Rudolf (2009). Görsel Düşünme, çev: Rahmi Öğdül, İstanbul: Metis.
  • Barthes, Roland (2008). Göstergeler İmparatorluğu, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Y.K.Y.
  • Batur, Enis (1995). Cogito 4 Aşk, İstanbul: Y.K.Y.
  • Bonitzer, Pascal (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar, çev: İ.Yasar, İstanbul: Metis.
  • Çetin Birol, Barış Serap, Saroğlu Serap(2011).Türkiye’de Karayollarının GelişimineTarihsel Bir Bakış, Çankırı, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.
  • Borça, Güven (2003). Marka Olmanın ABC’si, İstanbul: Kapital Medya.
  • Flusser, Vilem (2009). Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru, çev: İhsan Derman, İstanbul: Hayalbaz.
  • Husserl, Edmund(1995). Kesin Bir Bilim Olarak Felsefe, çev: T. Mengüşoğlu, İstanbul: Y.K.Y.
  • Küçük, Mehmet (1999). Medya İktidar İdeoloji, Anakara: Ark Yayınları.
  • McLuhan, Marshall (2001). Global Köy, çev: Bahar Öcal Düzgören, İstanbul: Scala. Sarup, Madan (1997). Post yapısalcılık ve Postmodernizm, çev: B. Güçlü, Ankara: Ark Yayınları. İnternet Kaynakları
  • Birol, Çetin (2011). “Türkiye’de Karayollarının Gelişimine Tarihsel Bir Bakış”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (2011-1). http://iibfdergi.karatekin. edu.tr/Makaleler/152046497 (01.09.2014).
  • (MBSa) http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx) (01.09.2014).
  • (MBSb) http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatKod=7.5.8182 (01.09.2014).
  • (Resmi Gazete) http://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2011/02/20110214-1-1.htm (01.02.2014).
  • (Word Press) http://asfintesco.wordpress.com/2010/04/24/ pakistan/ (21.06.2013). Görsel Kaynaklar
  • Resim http://asfintesco.wordpress.com,21.06.2013
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim 10. Kamyon Yazısı Yazan Yazıcı, Pınarbaşı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim 11. Kamyon Yazıları Kelime Yazım Yanlışları, Pınarbaşı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).

‘Sözler İzler’ İsimli Fotoğraf Projesi Bağlamında Kamyon Yazıları

Yıl 2015, Sayı: 14, 143 - 155, 08.04.2015
https://doi.org/10.17484/yedi.80843

Öz

Bu makale, belgesel fotoğraf disipliniyle hazırlanmış bir fotoğraf projesinin sonucunda ortaya çıkmış bir metindir. Projenin
uygulaması açısından bakıldığında, ‘Sözler İzler’ isimli araştırma projesi İzmir ilinde, 2011 yılında, ağırlıklı olarak bir
kısmı da 2012 yılında yapılan fotoğraf çekimleri ile gerçekleştirilmiştir.
Projenin konusu ve kapsamı, kamyonculuk kültürüyle ilgili olan kamyon yazılarıdır. Bu proje ile kamyonların çeşitli yerlerine
yazılmış bulunan yazıların, fotoğrafik estetik kriterlerle belgelenmesi ve bu yazıların analiz edilmesi hedeflenmiştir.
Proje, ülkemizde Karayolları Trafik Kanununun 26. maddesi ile Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 60. maddesine göre
kamyonlara yazı yazılmasının yasaklanmış olması bakımından önemlidir.
Proje çerçevesinde, fotoğraflarla belgelenmiş olan kamyon yazılarında, kamyoncuların aynı zamanda yaşam biçimleri
olan meslekleri aracılığıyla kendilerini ifade ettikleri görülmüştür. Kamyon yazıları ile kültürümüze ilişkin sosyolojik,
ekonomik açıdan göstergeler aracılığıyla saptamalarda bulunulmuştur.
Anahtar Sözcükler: Fotoğraf, Estetik, Kültür, İletişim, Felsefe.

Kaynakça

  • mında, kamyon yazılarının vurguladığı düşünce ile bunu
  • görselleştiren unsurlar arasında sorunlar saptanmıştır.
  • Bilinçli tercihlerden çok, kolay, imkanların el verdiği, ucuz
  • olanaklarla biçimlendirilmişlerdir. Örneğin; ‘Umuda Yol
  • culuk, Maziyi Sorma Mevzu Derin’ gibi yazılar bu tip ör
  • neklerdendir. Estetik algıyla ilgilidir, dolayısıyla algıyı
  • etkileyen her şey düşünce üzerine baskı yapar. Bu yazı
  • ların kültürümüz için önemi alt kültürün yaşamı kavram
  • laştırma konusundaki girişimlerinden kaynaklanmaktadır.
  • Kültürümüze ait bu gerçekliğin bilimsel olarak korunması,
  • sadece yazıların esprileri ile ilgili olmayıp, estetize edil
  • meye çalışılan bir yaşama karşı sorumluluktur. Sonuç
  • Bu makale, ‘Sözle İzler’ adlı fotoğraf ve araştırma projesi
  • sonucunda elde edilen fotoğrafların incelenmesi sonucun
  • da ortaya çıkmıştır. Bu metne konu olan fotoğraflar, proje
  • kapsamındaki fotoğraf çekimlerinden elde edilmiştir. Kamyon yazıları kültürümüze özgü fenomenlerdir. Bu
  • yazıların zamanın döngüsüne paralel olarak dönüştükleri,
  • kültürün dinamiklerine bağlı oldukları görülmüştür. Kam
  • yon yazıları, yasalarımıza ve uluslararası yasalara göre ya
  • saklanmış olmakla beraber, ülkemizde halen trafikte var
  • lıklarını sürdürmektedir. Çalışma kapsamında, bir yandan
  • yasak olan ve trafik güvenliğini ilgilendiren, ihlal eden bir konu değerlendirilmiş, diğer yandan ise değerli olan dü- şüncenin yansıma biçimi ve araçları incelemiştir. Aradaki paradoks, yasak olanın da değerli ve önemli olabileceği- ni göstermiştir. Bu faaliyet, modern düşüncenin kendi- ne özgü bir alanda kültürümüze özgü yansıma biçimidir.
  • Çünkü alt kültürümüz kendini ifade etmek için yazıyı
  • kullanmıştır. Kamyoncunu da, kamyonunu düşüncesinin
  • aracısı, metni haline getirdiği tespit edilmiştir. Kamyon
  • yazılarında, sosyoloji, ekonomi, estetik gibi alanlarla ilgili
  • konularda bulgulara ulaşılmıştır. Bu bağlamların dışında
  • kalan konularda elde edilen veriler makalede ‘4.4. Gös
  • tergelerin Gösterdikleri’ kısmında değerlendirilmiştir. Kamyon yazıları çok farklı disiplinlerin inceleyebile
  • ceği verileri barındırmaktadır. Kamyon yazılarında sadece
  • düşünceler ifade edilmekle kalmamış, aynı zamanda bu
  • düşüncenin coğrafyası, dolayısıyla bakış açılarına ilişkin
  • bilgiler elde edilmiştir. Kültürümüzün belli bir zaman di
  • limindeki duyarlılık noktaları saptanmıştır. Aynı zamanda
  • yasal yaptırımlarla daha sıkı takip edilmeye başlanılan,
  • dolayısıyla yok olma ihtimali güçlü olan bir konu fotoğraf
  • larla korunmuş ve değerlendirilmiştir. Notlar 1
  • Karayolu taşımacılığının arttığı ve yoğunlaştığı 1950 ve
  • sonrası dönemi bu anlamda incelenmelidir: “1950-1960 Dö
  • neminde toplam yol uzunluğu %30’luk artış göstermiştir. Ay
  • rıca yolcu ve yük taşımalarda karayollarının payı önemli ölçüde
  • artmıştır. 1950 yılında toplam taşımalarda karayollarının payı,
  • yolcu ve yük taşımasında sırasıyla %47 ve %22 iken bu oranlar
  • 1960’da %73 ve %38’e yükselmiştir”(Çetin vd., 2011: 136)
  • 2 * Marshall McLuhan’ın 1967 yılında yayınlanan ve en çok
  • satan kitabıdır. Quentin Fiore’nin çalışmanın içinde katkısı ol
  • duğu bilinmektedir. Medyaların insanın üzerindeki etkisi, me
  • sajın bir ileti olduğu, farklı medyaların farklı etkiler yarattığı
  • gibi konular çalışmanın içinde tartışılmıştır.
  • Arnheim, Rudolf (2009). Görsel Düşünme, çev: Rahmi Öğdül, İstanbul: Metis.
  • Barthes, Roland (2008). Göstergeler İmparatorluğu, çev: Tahsin Yücel, İstanbul: Y.K.Y.
  • Batur, Enis (1995). Cogito 4 Aşk, İstanbul: Y.K.Y.
  • Bonitzer, Pascal (2006). Kör Alan ve Dekadrajlar, çev: İ.Yasar, İstanbul: Metis.
  • Çetin Birol, Barış Serap, Saroğlu Serap(2011).Türkiye’de Karayollarının GelişimineTarihsel Bir Bakış, Çankırı, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi.
  • Borça, Güven (2003). Marka Olmanın ABC’si, İstanbul: Kapital Medya.
  • Flusser, Vilem (2009). Bir Fotoğraf Felsefesine Doğru, çev: İhsan Derman, İstanbul: Hayalbaz.
  • Husserl, Edmund(1995). Kesin Bir Bilim Olarak Felsefe, çev: T. Mengüşoğlu, İstanbul: Y.K.Y.
  • Küçük, Mehmet (1999). Medya İktidar İdeoloji, Anakara: Ark Yayınları.
  • McLuhan, Marshall (2001). Global Köy, çev: Bahar Öcal Düzgören, İstanbul: Scala. Sarup, Madan (1997). Post yapısalcılık ve Postmodernizm, çev: B. Güçlü, Ankara: Ark Yayınları. İnternet Kaynakları
  • Birol, Çetin (2011). “Türkiye’de Karayollarının Gelişimine Tarihsel Bir Bakış”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi (2011-1). http://iibfdergi.karatekin. edu.tr/Makaleler/152046497 (01.09.2014).
  • (MBSa) http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx) (01.09.2014).
  • (MBSb) http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatKod=7.5.8182 (01.09.2014).
  • (Resmi Gazete) http://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2011/02/20110214-1-1.htm (01.02.2014).
  • (Word Press) http://asfintesco.wordpress.com/2010/04/24/ pakistan/ (21.06.2013). Görsel Kaynaklar
  • Resim http://asfintesco.wordpress.com,21.06.2013
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim Pınarbaşı Kamyon Garajı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim 10. Kamyon Yazısı Yazan Yazıcı, Pınarbaşı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
  • Resim 11. Kamyon Yazıları Kelime Yazım Yanlışları, Pınarbaşı, İzmir (Fotoğraf: Sadık Tümay).
Toplam 75 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Sadık Tümay

Yayımlanma Tarihi 8 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 7 Ağustos 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Tümay, S. (2015). ‘Sözler İzler’ İsimli Fotoğraf Projesi Bağlamında Kamyon Yazıları. Yedi(14), 143-155. https://doi.org/10.17484/yedi.80843

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.