Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÄTHE KOLLWİTZ’İN “TUTUKLULAR“ ADLI ESERİNİN ANALİZİ

Yıl 2016, Cilt: 3 Sayı: 2, 139 - 152, 01.01.2017

Öz



    Bu çalışmada Alman
kadın sanatçı
Käthe Kollwitz’in
politik görüşünün bir tür yansıması olan tutuklular adlı eserin analizi
yapılmıştır. 1. Dünya savaşı öncesinde (1908) tamamlanan bu eser, Alman Köylü
Savaşı serisinden bir parçadır. Alman Köylü Savaşı (
Deutscher Bauernkrieg,1525), geçmişte
kalmış bir konu olmasına rağmen, Kollwitz tarafından kendi dönemindeki politik uygulamaları
eleştirmek için kullanılmıştır.
 



    Almanya’da demokrasiye geçişin sancılı
evrelerinden biri yaşanmaktadır. Kollwitz, eski uygulamaların değişmesi ve
geçmişten bu yana süregelen haksızlıkların son bulması için, bir kadın sanatçı
olarak eserleriyle tepkisini dile getirmiştir. Bu tepkisi bazı çevrelerde
takdirle karşılanmıştır. Bunun sonucu olarak, yılda bir düzenlenen Büyük Berlin
Sergisi jürisi (
Grosse
Berliner Kunstausstellung
), o yılki (1898) ödüle
Käthe Kollwitz’i layık görmüştür. Ama bu politik
tavır ile yaptığı çalışmalardan memnun olmayan II. Wilhelm, ödülün ona
verilmesine izin vermemiştir.



    Bunun yanında savaş öncesi ve sonrası
Kollwitz’in değişen görüş ve tutumuna yer verilmiştir. Sanatçı, 1. Dünya Savaşı
öncesi dönemde isyan ve mücadele, savaş sonrasında ise savaşın sebep olduğu acı,
korku ve ayrılık temalarını işlemiştir. Bunda 1. Dünya savaşında kaybettiği
oğlu Peter’in de etkisi olmuştur. Tabi bu çalışmada daha çok Kollwitz’in savaş
öncesi çalışmaları üzerinde durulmuştur. Tutuklular adlı eserden betimlemelere
yer verilmiştir. Ayrıca, bu eserdeki ışık-gölge ve kompozisyon şeması hakkında
açıklamalar yapılmıştır. Gravür baskı tekniğiyle yaptığı bu çalışmasının dikkat
çekmesinin sebepleri üzerinde durulmuştur.



    Ayrıca, sanatçının sergilediği bu politik
tutumun toplumsal bilincin oluşmasındaki rolüne değinilmiştir. Toplumdaki diğer
bireylerle karşılaştırıldığında, bir sanatçının daha belirgin bir ifade aracına
sahip olduğu düşüncesine vurgu yapılmıştır.



    Son
bölümde ise tutuklular adlı eser üzerinden, bir sanatçının başarılı eser
vermeye çalışırken siyasi yönünü nasıl konumlandırması gerektiğine yer
verilmiştir

Kaynakça

  • Stolze, Wilhelm, 1907, Deutsche Beuernkrieg, Helle A. S. Verlag von Max Niemeyer, Harward College Library, Hohensollern Collection, Halle, Deutschland
  • Berger, john, 1986, Görme Biçimleri, Metis Yayınları, Ayhan matbaacılık, İstanbul
  • Hasselbeck, Johannes, 2012, Die Folgen des Deutschen Bauernkriegs im Hochstift Bamberg, Stadtarchiv Bamberg, University of Bamberg Press, Bamberg, Deutschland.
  • Holenstein, André, Der Bauernkrieg von 1653 – Ursachen, Verlauf und Folgen einer gescheiterten Revolution, Mit kommentierter Transkription des Bundesbriefes, pdf dökümanı, S. 22, internet adresi: http://www.bezg.ch/img/publikation/04_1/holenstein.pdf (06.08.2016) Kuhn, Gispert, 2009, Die Politische Meinung (dergi) - Das steinerne Leid der Käthe Kollwitz, Nr. 481, Dezember 2009, Deutschland.
  • Kuhn, Alfred, 1921, Graphiker der Gegenwart - Käthe Kollwitz, Verlag neue Kunsthandlung Berlin, Deutschland.
  • Nipperdey, Thomas, 1975, Reformation, Revolution, Utopie Studien zum 16. Jahrhundert , Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen
  • Käthe Kollwitz Museum, 2016, Käthe Kollwitz – Die Gefangenen (internet), 1.http://www.kollwitz.de/lebenslauf.aspx (09.04.2016) 2. http://www.kollwitz.de/rundgang.aspx (09.04.2016) 
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Remzi Demirel

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demirel, M. R. (2017). KÄTHE KOLLWİTZ’İN “TUTUKLULAR“ ADLI ESERİNİN ANALİZİ. Yıldız Journal of Art and Design, 3(2), 139-152.

Etik kurul onayı belgesi yüklenmesi zorunludur.  Taranan indexler: DRJI, ResearchBib, Google Scholar, BASE (Bielefeld Academic Search Engine), Electronic Journals Library, JournalSeek, Academic Keys, Scientific Indexing Services, SOBIAD