Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Tüketici Haklarının Gelişimi Ve Hak Arama Yolu Olarak İnternet

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 2, 70 - 85, 01.07.2015

Öz

Tüketicinin korunmasına dair hassasiyetler her gün daha fazla artmakta, kamuoyunda konu daha fazla gündem olmaktadır. Sanayi öncesi toplumlarda değişik isim ve hukuki düzenlemeler altında yapılan çalışmalar, sanayileşme ile hızlanmıştır. Türkiye Mevzuatına, 1982 Anayasa’sı ile giren Tüketicinin Korunmasına ilişkin hükümler, 2013 yıllında çıkarılan 6502 sayılı yasa ve ilgili yönetmeliklerle son şeklini almıştır. Küreselleşen Dünyanın vazgeçilmez unsuru olan internet tüketicilerin şikâyetlerini dile getirdikleri önemli bir platform halini almıştır. Çalışmanın amacı; internet üzerinden en fazla paylaşılan şikâyetlerin analizi ve bu şikâyetlerle ilgili 6502 sayılı yasa ile yapılan düzenlemelerin incelenmesidir.

Kaynakça

  • Akipek, Ş. (1999). Ankara : Türk Hukuku ve Mukayeseli Hukuk Açısından Tüketici Kredileri.
  • Aşkun, B. O. (2008). Şikâyet iletilerinin örgütsel öğrenme üzerine etkisi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 24 (1), ss.221-243. Altıok, N., Babaoğul, M. (2007). Ankara: Evrensel Tüketici Hakları, Müberra Babaoğul, Arzu Şener (Ed.), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi Babaoğul, M. (2007). Ankara: Tüketici Yazıları, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Ümit Öktem (Çev.) Bell, J. B., Menguc, B., &. Stefani, S. L. (2004). When customers dissappoint: A model of relational internal marketing and customer complaints. Academy of Marketing Science, 32(2), ss.112-126. Çakar, T. (2008): AB ve Türkiye’de Tüketici Hakları, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 586. Mart.
  • Day, R. L., & Landon, Jr E. L. (1976). Collecting comprehensive consumer complaint data by survey research, Anderson, B.B. (ed.). Advances in Consumer Research, Vol. 3, ss.263–268.
  • Eraslan, H., Helvacıoğlu, A. D. (2004). Türkiye'de Tüketici Koruma Faaliyetleri: Tüketici Algılarına Yönelik Bir Saha Çalışması, http://iibf.ogu.edu.tr/kongre/bildiriler/11-04.pdf, E.T.24.05.2011
  • Goodman, J., & Newman, S. (2003). Understand customer behavior and complaints. Quality Progress, 36 (1), ss.51-55.
  • Güler O. (2007). Ankara: Tüketicinin Korunmasında Avrupa Birliği Müktesebatının Neresindeyiz?, Müberra Babaoğul, Arzu Şener (Ed.), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi
  • Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice and loyalty: responses to decline in firms, organizations and states, Cambridge: Harvard University Press.
  • Karayolu Taşımacılığı Kanunu (4925), T.C. Resmi Gazete, 27255, 11. Haziran 2009
  • Kim, C., Kim,S., Im, S., & Shin, C. (2003). The effect of attitute and perception on consumer complaint intentions. Journal of Consumer Marketing, 20(4), ss.352-371.
  • Lapre, M. A. & Tsikriktsis, N. (2006). Organizational learning curves for customer dissatisfaction: heterogeneity across airlines. Management science, 52 (3), March, ss. 352-366.
  • Mahiroğullar, A. (2011). Selçuklu/Osmanlı Döneminde Kurumsal Bir Yapı: Ahilik/Gedik Teşkilatı ve Sosyo-Ekonomik İşlevleri, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, ss.149-150.
  • Özel, Ç. (2007). Ankara: Hukuksal Açıdan Tüketicinin Korunması ve Tüketicinin Korunma Gerekliliğine İlişkin Bir Değerlendirme, Müberra Babaoğul, Arzu Şener (Ed.), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi
  • Polatoğlu, M. (2003). Tüketim Toplumu ve Hukuk İlişkileri, Genç Hukukçular Hukuk Okumaları Birikimleri, Kurtiş Matbaacılık
  • Ramsey D. R. (2003). How to handle customer complaints. The American Salesman, 48(10), ss.15-20
  • Robert, N.M. , The Consumer Movement, Guardians of The Marketplace, Twoyne Publishers, Botlan 1989, ss.11
  • Singh, J. (1989). Determinants of consumers' decisions to seek third party redress: an empirical study of dissatisfied patients. Journal of Consumer Affairs, Vol. 23, Winter, ss.329-363.
  • Tüketicinin Korunması Kanunu (6502), T.C. Resmi Gazate, 28835, 28 Kasım 2013
  • Zevkliler, A. (1996). İzmir: Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
  • Wilson, J. R. (1999), Word-of-Mouth Marketing Over The Long Run, New York: John Wiley
  • http://www.tse.org.tr/tr/icerikdetay/2/1/tse-nin-kurulusu.aspx (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/Dokuman/2165/Turkiye%27de_Bankacilik_Sektoru_2 009-2014_Mart.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.fortuneturkey.com/tuketici-ve-konut-kredileri-kullanimi-artti-4013 (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.bkm.com.tr/Upload/basin/BKM-Aylik-Bulten-201406.pdf (Erişim tarihi: 26-062015)
  • http://www.btk.gov.tr/kutuphane_ve_veribankasi/pazar_verileri/ucaylik14_3.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.btk.gov.tr/kutuphane_ve_veribankasi/pazar_verileri/ucaylik14_2.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.tusiad.org/rsc/shared/file/eTicaretRaporu-062014.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.tubisad.org.tr/Tr/MediaCenter/Sayfalar/TUBISADTurkiyee-ticaretpazari.aspx (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.karid.org.tr/upload/data/Image/karid_sura.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.milliyet.com.tr/paketi-gitmedi-kargocu-oldu/ekonomi/detay/1785925/default.htm (Erişim tarihi: 26-06-2015)

Development of the Consumer Rights in Turkey and the Internet as a Way to Legal Remedies

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 2, 70 - 85, 01.07.2015

Öz

Sensitivity for the protection of consumers increase more and more every day and the subject becomes an agenda in the public opinion. Studies carried out under different names and legal arrangements in the pre-industrial societies, are accelerated by industrialization. The provisions regarding the Consumer Protection entered into the Turkish Legislation by the  Constitution of 1982, have taken their last shape in the  Act No. 6502 enacted in the year of 2013 and the relevant Regulations. The internet, which is an indispensable element in the globalized world, has become an important platform where the consumers voiced their complaints. The aim of this study is to analyze the complaints most shared over the internet and to examine the regulations made by the Act No. 6502 related to these complaints.

Kaynakça

  • Akipek, Ş. (1999). Ankara : Türk Hukuku ve Mukayeseli Hukuk Açısından Tüketici Kredileri.
  • Aşkun, B. O. (2008). Şikâyet iletilerinin örgütsel öğrenme üzerine etkisi. Marmara Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 24 (1), ss.221-243. Altıok, N., Babaoğul, M. (2007). Ankara: Evrensel Tüketici Hakları, Müberra Babaoğul, Arzu Şener (Ed.), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi Babaoğul, M. (2007). Ankara: Tüketici Yazıları, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Ümit Öktem (Çev.) Bell, J. B., Menguc, B., &. Stefani, S. L. (2004). When customers dissappoint: A model of relational internal marketing and customer complaints. Academy of Marketing Science, 32(2), ss.112-126. Çakar, T. (2008): AB ve Türkiye’de Tüketici Hakları, Standart Ekonomik ve Teknik Dergi, 586. Mart.
  • Day, R. L., & Landon, Jr E. L. (1976). Collecting comprehensive consumer complaint data by survey research, Anderson, B.B. (ed.). Advances in Consumer Research, Vol. 3, ss.263–268.
  • Eraslan, H., Helvacıoğlu, A. D. (2004). Türkiye'de Tüketici Koruma Faaliyetleri: Tüketici Algılarına Yönelik Bir Saha Çalışması, http://iibf.ogu.edu.tr/kongre/bildiriler/11-04.pdf, E.T.24.05.2011
  • Goodman, J., & Newman, S. (2003). Understand customer behavior and complaints. Quality Progress, 36 (1), ss.51-55.
  • Güler O. (2007). Ankara: Tüketicinin Korunmasında Avrupa Birliği Müktesebatının Neresindeyiz?, Müberra Babaoğul, Arzu Şener (Ed.), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi
  • Hirschman, A. O. (1970). Exit, voice and loyalty: responses to decline in firms, organizations and states, Cambridge: Harvard University Press.
  • Karayolu Taşımacılığı Kanunu (4925), T.C. Resmi Gazete, 27255, 11. Haziran 2009
  • Kim, C., Kim,S., Im, S., & Shin, C. (2003). The effect of attitute and perception on consumer complaint intentions. Journal of Consumer Marketing, 20(4), ss.352-371.
  • Lapre, M. A. & Tsikriktsis, N. (2006). Organizational learning curves for customer dissatisfaction: heterogeneity across airlines. Management science, 52 (3), March, ss. 352-366.
  • Mahiroğullar, A. (2011). Selçuklu/Osmanlı Döneminde Kurumsal Bir Yapı: Ahilik/Gedik Teşkilatı ve Sosyo-Ekonomik İşlevleri, Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, ss.149-150.
  • Özel, Ç. (2007). Ankara: Hukuksal Açıdan Tüketicinin Korunması ve Tüketicinin Korunma Gerekliliğine İlişkin Bir Değerlendirme, Müberra Babaoğul, Arzu Şener (Ed.), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi
  • Polatoğlu, M. (2003). Tüketim Toplumu ve Hukuk İlişkileri, Genç Hukukçular Hukuk Okumaları Birikimleri, Kurtiş Matbaacılık
  • Ramsey D. R. (2003). How to handle customer complaints. The American Salesman, 48(10), ss.15-20
  • Robert, N.M. , The Consumer Movement, Guardians of The Marketplace, Twoyne Publishers, Botlan 1989, ss.11
  • Singh, J. (1989). Determinants of consumers' decisions to seek third party redress: an empirical study of dissatisfied patients. Journal of Consumer Affairs, Vol. 23, Winter, ss.329-363.
  • Tüketicinin Korunması Kanunu (6502), T.C. Resmi Gazate, 28835, 28 Kasım 2013
  • Zevkliler, A. (1996). İzmir: Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun
  • Wilson, J. R. (1999), Word-of-Mouth Marketing Over The Long Run, New York: John Wiley
  • http://www.tse.org.tr/tr/icerikdetay/2/1/tse-nin-kurulusu.aspx (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • https://www.tbb.org.tr/Content/Upload/Dokuman/2165/Turkiye%27de_Bankacilik_Sektoru_2 009-2014_Mart.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.fortuneturkey.com/tuketici-ve-konut-kredileri-kullanimi-artti-4013 (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.bkm.com.tr/Upload/basin/BKM-Aylik-Bulten-201406.pdf (Erişim tarihi: 26-062015)
  • http://www.btk.gov.tr/kutuphane_ve_veribankasi/pazar_verileri/ucaylik14_3.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.btk.gov.tr/kutuphane_ve_veribankasi/pazar_verileri/ucaylik14_2.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.tusiad.org/rsc/shared/file/eTicaretRaporu-062014.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.tubisad.org.tr/Tr/MediaCenter/Sayfalar/TUBISADTurkiyee-ticaretpazari.aspx (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.karid.org.tr/upload/data/Image/karid_sura.pdf (Erişim tarihi: 26-06-2015)
  • http://www.milliyet.com.tr/paketi-gitmedi-kargocu-oldu/ekonomi/detay/1785925/default.htm (Erişim tarihi: 26-06-2015)
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Tunç

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2015
Kabul Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tunç, S. (2015). Türkiye’de Tüketici Haklarının Gelişimi Ve Hak Arama Yolu Olarak İnternet. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 70-85.
Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi
ISSN: 2149-1984
YÜKSEKBİLGİLİ EĞİTİM VE DANIŞMANLIK LTD. ŞTİ.