BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'deki kimya mühendisliği bölümlerinin akademik performanslarına göre sıralanması

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 125 - 132, 01.08.2018

Öz

Bu çalışma, Türkiye'deki kimya mühendisliği bölümlerini son beş yıldaki akademik üretkenliklerine göre sıralamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Literatürde Türkiye'nin üniversitelerini bölüm düzeyinde değerlendirerek sıralayan ilk ve tek çalışma olma özelliğini taşımaktadır. Akademik üretkenliğin hesaplanması için yayınlanmış uluslararası makaleler, tamamlanmış TÜBİTAK destekli araştırma projeleri ve lisansüstü tezler kullanılmıştır. Bölümler hem toplam etkinlik sayılarına, hem de kişi başına düşen etkinlik sayılarına göre sıralanmıştır; toplam etkinliğe göre yapılan sıralamanın toplumun ve bilimsel çevrenin algılarını daha iyi yansıttığı görülmüştür. Değerlendirmeler Türkiye'deki en iyi kimya mühendisliği bölümünün İstanbul Üniversitesi bünyesindeki bölüm olduğunu işaret etmektedir, ilk on bölüm üç büyük şehirdeki (İstanbul, Ankara, İzmir) üniversitelerdedir. Sadece ilk üç sırada yer alan bölümlerin makale üretimleri yurtdışındaki benzer bölümlerin düzeyine ulaşabilmektedir. Akademik olarak aktif olmayan akademisyen ve bölüm sayısı dikkat çekici düzeydedir; akademisyenlerin beşte biri son beş yılda WoS veritabanında dizinlenen dergilerde makale yayınlamamıştır, dört bölümde hiç lisansüstü tez yapılmadığı görülmektedir, sekiz bölümün hiç tamamlanmış projesi bulunmamaktadır. Dikkat çekici bir başka bulgu da yıldan yıla bölüm ve akademisyen sayısının artmasına rağmen toplam akademik çıktı sayısının artmamasıdır.

Kaynakça

  • British Council (2015). The state of English in higher education in Turkey. Ankara: Yorum.
  • Drew, D. E., & Karpf, R. (1981). Ranking academic departments: Empirical findings and a theoretical perspective. Research in Higher Education, 14(4), 305–320.
  • Dusansky, R., & Vernon, C. J. (1998). Rankings of U.S. economics depart- ments. The Journal of Economic Perspectives, 12(1), 157–170.
  • Kazakis, N. A. (2015). The research activity of the current faculty of the Greek chemical engineering departments: A bibliometric study in nation- al and international context. Scientometrics, 103(1), 229–250.
  • Lazaridis, T. (2010). Ranking university departments using the mean h- index. Scientometrics, 82(2), 211–216.
  • Miroiu, A., Paunescu, M., & Viiu, G. A. (2015). Ranking Romanian aca- demic departments in three fields of study using the g-index. Quality in Higher Education, 21(2), 189–212.
  • Mixon, F. G., & Upadhyaya, K. P. (2012). The Economics olympics: Ranking US economics departments based on prizes, medals, and other awards. Southern Economic Journal, 79(1), 90–96.
  • ÖSYM (2016). Lisans taban puanları. Accessed through <http://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/OSYS/OSYS2015YerlestirmeMinMax Tablo-423072015.pdf> on June 15th, 2016.
  • TÜBİTAK (2016). ARDEB desteklenen proje sayısı. Accessed through on June 30th, 2016.
  • URAP (2016). Üniversite puan tablosu. Accessed through <http://tr.urapcenter. org/2016/2016_t9.php> on June 30th, 2016.
  • YÖK (2016). Yükseköğretim istatistikleri. Accessed through <https://istatistik. yok.gov.tr> on June 15th, 2016.

Ranking Chemical Engineering Departments in Turkey Based on Academic Performance

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 125 - 132, 01.08.2018

Öz

This study ranks the chemical engineering departments in Turkey based on their academic performances during the past five years. This is the first and only study that assesses and ranks the universities of Turkey at departmental level. Published international articles, completed TÜBİTAK research projects and graduate theses were used to calculate the academic performances. The departments are ranked based on both the total number of activities and the number of activities per academician; the ranking of total activities has been found to be a better reflection of public and scientific community perception. The results show that the highest ranked chemical engineering department in Turkey is in Istanbul University, and the top ten departments are located in the leading three cities (Istanbul, Ankara, and Izmir). Only the top three departments in Turkey had comparable publication outputs compared to their international counterparts. The number of departments and academicians which are virtually unproductive in terms of academic output is also significant; one fifth of the academics did not publish any article in a journal that is indexed in the WoS database within the last five years, no graduate theses were produced in four departments, and eight departments did not have any completed projects. Even though more departments and academicians are added to the academic pool every year, total academic output does not increase in parallel.

Kaynakça

  • British Council (2015). The state of English in higher education in Turkey. Ankara: Yorum.
  • Drew, D. E., & Karpf, R. (1981). Ranking academic departments: Empirical findings and a theoretical perspective. Research in Higher Education, 14(4), 305–320.
  • Dusansky, R., & Vernon, C. J. (1998). Rankings of U.S. economics depart- ments. The Journal of Economic Perspectives, 12(1), 157–170.
  • Kazakis, N. A. (2015). The research activity of the current faculty of the Greek chemical engineering departments: A bibliometric study in nation- al and international context. Scientometrics, 103(1), 229–250.
  • Lazaridis, T. (2010). Ranking university departments using the mean h- index. Scientometrics, 82(2), 211–216.
  • Miroiu, A., Paunescu, M., & Viiu, G. A. (2015). Ranking Romanian aca- demic departments in three fields of study using the g-index. Quality in Higher Education, 21(2), 189–212.
  • Mixon, F. G., & Upadhyaya, K. P. (2012). The Economics olympics: Ranking US economics departments based on prizes, medals, and other awards. Southern Economic Journal, 79(1), 90–96.
  • ÖSYM (2016). Lisans taban puanları. Accessed through <http://dokuman. osym.gov.tr/pdfdokuman/2015/OSYS/OSYS2015YerlestirmeMinMax Tablo-423072015.pdf> on June 15th, 2016.
  • TÜBİTAK (2016). ARDEB desteklenen proje sayısı. Accessed through on June 30th, 2016.
  • URAP (2016). Üniversite puan tablosu. Accessed through <http://tr.urapcenter. org/2016/2016_t9.php> on June 30th, 2016.
  • YÖK (2016). Yükseköğretim istatistikleri. Accessed through <https://istatistik. yok.gov.tr> on June 15th, 2016.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA77FA42NG
Bölüm Ampirik Araştırma
Yazarlar

Başar Uyar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uyar, B. (2018). Türkiye’deki kimya mühendisliği bölümlerinin akademik performanslarına göre sıralanması. Yükseköğretim Dergisi, 8(2), 125-132.

Yayıncı

34633
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA

(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr 

     34636  34637  34638   34639


Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.

Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.

Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.