Türkiye'de lisansüstü eğitim, Cumhuriyet öncesi kurulan Eczacılık Okulu'nda başlamıştır. Ancak eczacılık fakülteleri kurulmaya başlandıktan sonra, ilk doktora tezi İstanbul Üniversitesi'nde yapılmıştır. Bu çalışmada, Türkiye'deki eczacılık alanında lisansüstü öğretim yapan programlara ve üniversitelere göre mezun ve mevcut öğrenci sayıları dağılımı belirlenerek, gelecekte eczacılık fakültelerinin akademik personel ihtiyacını karşılama durumları tartışılacaktır. Bu çalışmanın materyalini, Türkiye'de eczacılık alanında lisansüstü eğitim veren sağlık bilimleri enstitülerinden alınan veriler ve eczacılık fakültelerinden alınan mevcut akademik personel dağılımları oluşturmaktadır. Eczacılık alanında bugüne kadar, en fazla lisansüstü mezun veren üniversite, Ankara Üniversitesi; 2016 yılı itibari ile en fazla lisansüstü öğrencisi olan üniversite ise Marmara Üniversitesi'dir. En fazla lisansüstü eğitim veren program Farmasötik Kimya, şu anda en fazla öğrencisi olan ise Farmakognozi Anabilim Dalıdır. 2007 yılında eczacılık alanında lisansüstü öğrenci sayısı 763 iken 2016 yılı Mayıs ayında 3608'e ulaşmıştır. Mevcut akademik personel dağılımına bakıldığında ise yeni açılan ve açılacak eczacılık fakültelerine akademik personel yetiştirmenin acil ihtiyaç olduğu görülmektedir. Türkiye'de 2023 yılında 9500 eczacı fazlalığı olacağı düşünüldüğünde, yeni eczacılık fakültelerinin açılmaması, üniversitelerin eczacılık fakültelerinde özellikle ihtiyaç olan yeni lisansüstü programların açılması ve mevcut lisansüstü eğitim programlarının niteliğini artırmak üzere teşvik edici önlemlerin alınması gerekmektedir.
Postgraduate education in Turkey started with the establishment of the School of Pharmacy, which was established before the Republic period. However, the first doctorate thesis was done in the Istanbul University of pharmacy faculties started. In this study, the distribution of graduates and current student numbers in faculties, programs and universities in Turkey in the field of pharmacy will be determined and the academic staff requirements of pharmacy faculties will be discussed. The material for this study comprises of the data from health sciences institutes in Turkey that provide postgraduate education about pharmacy and the distributions of current academic staff obtained from Faculties of Pharmacy. To date, the most postgraduate education has been provided by the Ankara University of Faculty of Pharmacy and the faculty with the highest number of postgraduate students is the Marmara University of Faculty of Pharmacy as of 2016. The program with the highest number of postgraduate education is Pharmaceutical Chemistry while the Department of Pharmacognosy has the highest number of students at present. While the number of postgraduate students in the field of pharmacy was 763 in 2007, today it has reached 3608. When considering the current distribution of academic staff it is evident that there is an urgent need to train academic staff in newly opened faculties of pharmacy and those to be opened. Considering that 9500 pharmacists in Turkey are expected to increase in 2023, it may be advisable not to open new pharmacy faculties, to open new graduate programs specifically needed in the pharmacy faculties of universities, and to take measures to encourage the quality of existing post-graduate education programs.
Diğer ID | JA74AN25CM |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.