Bu çalışmada meslek yüksekokulu öğrenci ve mezunlarının işe geçiş sürecinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, kariyer seçiminin gerçekleştiği bağlamı dengeli bir şekilde kavramlaştırdığı düşünüldüğünden sosyal bilişsel kariyer kuramı seçilmiştir. Meslek seçimine etki eden bireysel, yapısal ve kurumsal-ilişkisel faktörler ile kültür öğelerinden bireycilik ve toplumculuğun meslek yüksekokulu öğrencilerinin mesleki sonuç beklentileri üzerindeki etkileri sınanmıştır. Bunun yanında, öğrencilerin kariyer kararı öz yeterlik düzeylerinin bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki aracılık rolü incelenmiştir. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan öğrenciler ile 2016 yılında mezun olan kişiler oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre kurumsal-ilişkisel faktörler ile yapısal faktörlerin, öz yeterlik ve sonuç beklentileri üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır. Öte yandan, bireysel faktörler ile toplumculuk ve bireyciliğin öz yeterlik ve sonuç beklentilerinin anlamlı yordayıcıları oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca bu değişkenler arasındaki ilişkide öz yeterliğin aracılık etkisi bulunmaktadır. Araştırma ile meslek yüksekokulu öğrencilerinin kariyer yollarının başlangıç evresinin modellenmesi ve böylece uygulayıcıların işe geçiş sürecinin kolaylaştırılması için ne tür müdahale stratejilerinin uygulamaları gerektiğine ilişkin farkındalık geliştirmesi beklenmektedir.
Kariyer kararı kariyer kararı özyeterliği meslek yüksekokulu mesleki sonuç beklentileri
The main purpose of this study is to portray school-to-work transition period of vocational school students and graduates. In line with this purpose, socio-cognitive career theory was preferred since it can conceptualize the context of career choice in a balanced way. The impacts of individual, structural and institutional-relational factors, and individualism and collectivism, as cultural factors, affecting career choice process on outcome expectations of students were examined. Moreover, the mediating role of career decision-making self-efficacy between dependent and independent variables was investigated. The population of the study consists of students of Mehmet Akif Ersoy University Social Sciences Vocational School in 2016-2017 academic year and ex-students graduated in 2016. It was found that structural and institutional-relational factors are not significant predictors of self-efficacy and outcome expectations whereas individual factors, collectivism and individualism significantly predict those variables. In addition, self-efficacy mediates the relationship between outcome expectations and predictor variables. The findings of the study are expected to model the initial stages of the career paths of the vocational school students, and thus to get the practitioners having awareness about which intervention strategies should be used to facilitate their school-to-work transition.
Career choice career decision-making self-efficacy outcome expectations vocational school
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.