Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 6, 55 - 72, 30.06.2017

Öz

Evlilik
esnasında kocanın eşine verdiği yada vermeyi taahhüt ettiği belirli bir miktar
nakit veya bir mal/mülk çeşidi anlamına gelen Mehir, İslami bir ailenin kurulmasında
büyük bir öneme sahiptir. Fakat günümüzmüslümanları bu konuda yeterli bilgiye
sahip olmadıkları gibi, uygulamalarının önemli bir kısmı da Hz. Peygamberin
uygulamasından farklıdır.

Mehirin temel
amacı, kadınların değerini ve onlara karşı saygıyı artırmaktır.Mehir miktarı,
nikahtan hemen önce veya nikah töreni esnasında iki taraf arasında
kararlaştırılır. Mehirin teslimatı veya ödenmesi için iki olasılık vardır.
Birincisi;Mehr-i muacceldir.Kocası tarafından nikah anında veya
hemenöncesindeödenir. İkincisi iseMehr-i müecceldir. Bu Mehir, boşanma anında
veya eşlerden birinin ölmesi durumunda kocanın ödediği yada mirasından alınan
para/maldır.





Biz bu
çalışmamızda Mehirin mahiyetine ve batılıların da görüşlerine değindikten
sonra, bu konuda Hz. Peygamber’in (s.a.v.) ve günümüz Müslümanlarının
uygulamalarını karşılaştıracağız.

Kaynakça

  • Abdusselam, Harun; TehzîbuSîretiİbnHişâm, Müessesetü’r-Risâle, 19. Baskı Beyrut, 1990. Aynî, el-Hanefî, BedruddînEbû Muhammed Mahmûd b. Ahmed; Umdetu’l-Kârî, y.y., t.y. A’zamî, Muhammed Mustafa; Dırâsâtfi’l-Hadîsi’n-Nebevî, el-Mektebetu’l-İslâmî, Beyrut, 992 Azîmâbâdî, Ebû’t-Tayyib Muhammed Şemsu’l-Hakk, Avnu’l-ma’budŞerhuSuneniEbîDâvûd, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1979. Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuku İslâmiye ve IstılahatıFıkhıyye Kamusu, Bilmen, İst., 1985. el-Buhârî, EbûAbdillah Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî; el-Câmiu’s-Sahîh, I-VIII, Çağrı Yayınları, İst., 1992. Cin, Halil; “İslâm Hukukunda Mehir”, A.H.F.D., XXIX/1-2, 1972. Dâmad Efendi; el-Mecmau’l-Enhur fî Şerhi Mulkteka’l-Ebhur,İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut. Dârakutnî, Ebû’l-Hasen Ali b. Ömer, es-Sunen,tsh., es-Seyyid Abdullah Hâşim Yemânî, (Ta’lîk: Ebû’t-Tayyib el-Azîmâbâdî), Dâru’l-Mehâsin, Kahire, 1386/1966. Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahman et-Temîmî, es-Sunen, Çağrı, İst., 1981. Dehlevî, Şah yyullâh; Huccetullâhi’l-Bâliğa, I-II, Matbaatu’l-Mısriyye, Mısır, 1286 H. Döndüren, Hamdi; Delilleriyle İslâm Hukuku, Konya, 1977. Ebu Davud, es-Sunen, I-VIII, Çağrı Yayınları, İst., 1992. Gezer, Arif, Sünnete Göre İslam Ailesinin Kuruluşunda MEHİR Tarihteki ve Günümüzdeki Uygulamalar, Gonca Yay. İst. 2010 İbnAbdilberr, Ebû Ömer Yusuf b. Abdillah el-Kurtubî, el-İstîâb fî Ma’rifeti’l-Ashâb, (el-İsâbekenarında), Muessesetu’r-Risâle, Beyrut, 1328 H. İbnAbidîn, Muhammed Emîn; Reddu’l-Muhtârala’d-Durri’l-Muhtâr, I-V, Dâruİhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, t.y. İbnu’l-Esîr, Ebû’s-Saâdât, el-Mubârek b. el-Cezerî; en-Nihâye fî Garîbi’l-Hadîsve’l-Eser, I-V, Dâruİhyâi’l-Kutubi’l-Arabiyye, Kâhire, t.y. İbn Hacer, ŞemsuddînAhmed b. Ali el-Askalânî; Bulûğu’l-MerâmminEdilleti’l-Ahkâm (Ta’lîk: Seyyid Muhammed el-Kutbî), Çağrı, İst., 1986. ------------, el-İsâbe fî Temyîzi’s-Sahâbe, I-IX, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, t.y. İbnHanbel, Ahmed; el-Musned, Çağrı, İst., 1992. İbnHemmâm, Abdurrazzâk; el-Musannef, Yazma, Selimiye Kütüphanesi, N. 4561. İbnHişâm, Ebû Muhammed Abdulmelik; es-Sîratu’n-Nebeviyye, I-VI, Matbaatu Mustafa Albânî, Mısır, 1936. İbn Kayyım el-Cevziyye, Şemsuddîn Muhammed b. Ebî Bekir b. Eyyûbed-Dımeşkî; Zâdu’l-Meâd, I-VI, (terc., Şükrü Özen), İklim, İst., 1988. İbnKesîr, İmâduddînEbû’l-Fidâİsmâil b. Kesîred-Dımeşkî; Tefsîru’l-Kur’âbi’l-Azîm, I-V, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, 1979. ------------; es-Sîratu’n-Nebeviyye, I-IV, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, t.y. İbnMâce, EbûAbdillah Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, es-Sunen, I-II, Çağrı, İst., 1992. İbn Enes, Mâlk; el-Muvatta’, I-II, Çağrı, İst., 1992. İbnSa’d, Muhammed; Kitâbu’l-Tabakâti’l-Kebîr, I-II, Brill Matbaası, Leiden, 1321 H. Kahraman, Hayreddin; Mukâyeseli İslâm Hukuku, I-III, Nesil Yayınları, İst., 1986. Kardâvî, Yûsuf; Zekat, (terc., İbrahim Sarmış), I-II, Kayıhan, İst., 1984. Kirmânî, Şemsuddîn; el-kev3akibu’d-Derârî fî Şerhi’l-Sahîhi’l-Buhârî, Yazma, Selimiye Kütüph., N. 423-428, t.y. el-Nesâî, EbûAbdirrahmanAhmed b. Şuayb; es-Sunen, Çağrı, İst., 1992. Nikah-ı Medenî ve Talak Hakkında HukûkuÂile Kararnâmesi, 1917, Ek, (Aydın, M. Akif; İslâm-Osmanlı Hukuku, İlahiyat Yayınları, İst., 1985.) O. Spies; “Mehir” mad., İ.A. M.E. Basımevi, İst., 1961. Serahsî, Şemsuddîn; el-Mebsût, Dâru’l-Ma’rife, 3. bsk., Beurut, t.y. Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerîr; Târîhu’l-Umemve’l-Mulûk, I-XIII, Matbaatu’l-Husniyye, Mısır, t.y. Yıldız, Hakkı Dursun; (Komisyon Müşavir ve Redaktörü), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, I-XV, Çağ Yayınları, İstanbul, 1989.
Yıl 2017, Cilt: 5 Sayı: 6, 55 - 72, 30.06.2017

Öz

Kaynakça

  • Abdusselam, Harun; TehzîbuSîretiİbnHişâm, Müessesetü’r-Risâle, 19. Baskı Beyrut, 1990. Aynî, el-Hanefî, BedruddînEbû Muhammed Mahmûd b. Ahmed; Umdetu’l-Kârî, y.y., t.y. A’zamî, Muhammed Mustafa; Dırâsâtfi’l-Hadîsi’n-Nebevî, el-Mektebetu’l-İslâmî, Beyrut, 992 Azîmâbâdî, Ebû’t-Tayyib Muhammed Şemsu’l-Hakk, Avnu’l-ma’budŞerhuSuneniEbîDâvûd, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1979. Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukuku İslâmiye ve IstılahatıFıkhıyye Kamusu, Bilmen, İst., 1985. el-Buhârî, EbûAbdillah Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu’fî; el-Câmiu’s-Sahîh, I-VIII, Çağrı Yayınları, İst., 1992. Cin, Halil; “İslâm Hukukunda Mehir”, A.H.F.D., XXIX/1-2, 1972. Dâmad Efendi; el-Mecmau’l-Enhur fî Şerhi Mulkteka’l-Ebhur,İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut. Dârakutnî, Ebû’l-Hasen Ali b. Ömer, es-Sunen,tsh., es-Seyyid Abdullah Hâşim Yemânî, (Ta’lîk: Ebû’t-Tayyib el-Azîmâbâdî), Dâru’l-Mehâsin, Kahire, 1386/1966. Dârimî, Ebû Muhammed Abdullah b. Abdirrahman et-Temîmî, es-Sunen, Çağrı, İst., 1981. Dehlevî, Şah yyullâh; Huccetullâhi’l-Bâliğa, I-II, Matbaatu’l-Mısriyye, Mısır, 1286 H. Döndüren, Hamdi; Delilleriyle İslâm Hukuku, Konya, 1977. Ebu Davud, es-Sunen, I-VIII, Çağrı Yayınları, İst., 1992. Gezer, Arif, Sünnete Göre İslam Ailesinin Kuruluşunda MEHİR Tarihteki ve Günümüzdeki Uygulamalar, Gonca Yay. İst. 2010 İbnAbdilberr, Ebû Ömer Yusuf b. Abdillah el-Kurtubî, el-İstîâb fî Ma’rifeti’l-Ashâb, (el-İsâbekenarında), Muessesetu’r-Risâle, Beyrut, 1328 H. İbnAbidîn, Muhammed Emîn; Reddu’l-Muhtârala’d-Durri’l-Muhtâr, I-V, Dâruİhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, t.y. İbnu’l-Esîr, Ebû’s-Saâdât, el-Mubârek b. el-Cezerî; en-Nihâye fî Garîbi’l-Hadîsve’l-Eser, I-V, Dâruİhyâi’l-Kutubi’l-Arabiyye, Kâhire, t.y. İbn Hacer, ŞemsuddînAhmed b. Ali el-Askalânî; Bulûğu’l-MerâmminEdilleti’l-Ahkâm (Ta’lîk: Seyyid Muhammed el-Kutbî), Çağrı, İst., 1986. ------------, el-İsâbe fî Temyîzi’s-Sahâbe, I-IX, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, t.y. İbnHanbel, Ahmed; el-Musned, Çağrı, İst., 1992. İbnHemmâm, Abdurrazzâk; el-Musannef, Yazma, Selimiye Kütüphanesi, N. 4561. İbnHişâm, Ebû Muhammed Abdulmelik; es-Sîratu’n-Nebeviyye, I-VI, Matbaatu Mustafa Albânî, Mısır, 1936. İbn Kayyım el-Cevziyye, Şemsuddîn Muhammed b. Ebî Bekir b. Eyyûbed-Dımeşkî; Zâdu’l-Meâd, I-VI, (terc., Şükrü Özen), İklim, İst., 1988. İbnKesîr, İmâduddînEbû’l-Fidâİsmâil b. Kesîred-Dımeşkî; Tefsîru’l-Kur’âbi’l-Azîm, I-V, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, 1979. ------------; es-Sîratu’n-Nebeviyye, I-IV, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, t.y. İbnMâce, EbûAbdillah Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî, es-Sunen, I-II, Çağrı, İst., 1992. İbn Enes, Mâlk; el-Muvatta’, I-II, Çağrı, İst., 1992. İbnSa’d, Muhammed; Kitâbu’l-Tabakâti’l-Kebîr, I-II, Brill Matbaası, Leiden, 1321 H. Kahraman, Hayreddin; Mukâyeseli İslâm Hukuku, I-III, Nesil Yayınları, İst., 1986. Kardâvî, Yûsuf; Zekat, (terc., İbrahim Sarmış), I-II, Kayıhan, İst., 1984. Kirmânî, Şemsuddîn; el-kev3akibu’d-Derârî fî Şerhi’l-Sahîhi’l-Buhârî, Yazma, Selimiye Kütüph., N. 423-428, t.y. el-Nesâî, EbûAbdirrahmanAhmed b. Şuayb; es-Sunen, Çağrı, İst., 1992. Nikah-ı Medenî ve Talak Hakkında HukûkuÂile Kararnâmesi, 1917, Ek, (Aydın, M. Akif; İslâm-Osmanlı Hukuku, İlahiyat Yayınları, İst., 1985.) O. Spies; “Mehir” mad., İ.A. M.E. Basımevi, İst., 1961. Serahsî, Şemsuddîn; el-Mebsût, Dâru’l-Ma’rife, 3. bsk., Beurut, t.y. Taberî, Ebû Cafer Muhammed b. Cerîr; Târîhu’l-Umemve’l-Mulûk, I-XIII, Matbaatu’l-Husniyye, Mısır, t.y. Yıldız, Hakkı Dursun; (Komisyon Müşavir ve Redaktörü), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, I-XV, Çağ Yayınları, İstanbul, 1989.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Din Araştırmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arif Gezer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2017
Kabul Tarihi 19 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Gezer, A. (2017). HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5(6), 55-72.
AMA Gezer A. HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2017;5(6):55-72.
Chicago Gezer, Arif. “HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5, sy. 6 (Haziran 2017): 55-72.
EndNote Gezer A (01 Haziran 2017) HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5 6 55–72.
IEEE A. Gezer, “HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 6, ss. 55–72, 2017.
ISNAD Gezer, Arif. “HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5/6 (Haziran 2017), 55-72.
JAMA Gezer A. HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;5:55–72.
MLA Gezer, Arif. “HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 6, 2017, ss. 55-72.
Vancouver Gezer A. HZ. PEYGAMBER DÖNEMİ MEHİR UYGULAMASI İLE GÜNÜMÜZ MEHİR UYGULAMASININ KARŞILAŞTIRILMASI. Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2017;5(6):55-72.
Creative Commons Lisansı
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.