Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Studies Teacher Candidates' Awareness About Middle East Geography

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 137 - 151, 31.12.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.456168

Öz

One of the earliest known settlements in human history
is the Middle East where humanity is born. American Admiral Alfred Thayer Mahan
was the first to define this geography in 1902, which was the beginning of
history, where the silk and spice paths that connect the east and west were
bound by the name '' East East '' in the Middle East, and used to express the region
between Arabia and India (Celık and Gurtuna, 2005: s, 17).
The Middle
East is one of the exceptional geographies where believers in celestial
religions and also societies that live local beliefs live together. The
imperial powers' interest in this ancient civilization basin, where people of
different breeds and languages live, began in the late 19th century and
officially the occupation process began in the early 20th century.
In the
Middle East geography where people of different religions, languages and races
live together in peace and tranquility in the administration of Muslim Turks
for centuries, new states were established after the collapse of the Ottoman
Empire. The most recently established state in the Middle East was Israel.
The aim of
this study is to reveal the knowledge levels and awareness of prospective
social studies teachers about the Middle East, to make suggestions if there is
insufficiency, to have accurate information about Middle East geography, to
show the importance of our country for the future of our country.
In this
study, a questionnaire including questions requiring direct knowledge was
prepared.
The study included 36 boys and 64 girls from Amasya
University, Faculty of Education, Department of Turkish and Social Studies. The
study used content analysis method is the best known of the Middle East
countries of Iraq, but is about one quarter of the participants in the Middle
East countries neighboring Turkey, Iran and Syria were seen they are not
mentioned.

Kaynakça

  • AKSOY, B, KARAÇALI, H. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısı (Sinop Üniversitesi Örneği) UTEB- Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl: 2 Sayı: 2. Tokat.
  • BURHAN, A. (2008). Filistin-İsrail Çatışması ve Hamas. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Isparta.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. ,AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ,DEMİREL, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Yayınları.
  • ÇELİK, S. GÜRTUNA, A. (2005). Büyük Ortadoğu Projesi ve Türkiye’ye Etkileri, Global Strateji Enstitüsü Ankara, s, 17.
  • ÇOKLUK, Ö. , ŞEKERCİOĞLU, G. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010) Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik, Ankara: Pegem Akademi.
  • DURSUN, D. (2003). Ortadoğu Neresi?-Subjektif Bir Kavramın Anlam Çerçevesi ve Tarihi. Aylık Strateji ve Analiz e-Dergisi, Sayı: 10, ISSN: 1303-9814.
  • ELMAS, B. (2012). Ortadoğu’daki Enerji Kaynaklarının Önemi ve Türkiye Üzerinden Taşınması İle Türkiye’nin Kazandığı Jeopolitik Konum. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖKÇE, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Ankara: Siyasal.
  • MAZMAN İTİK, Ü. (2008). Türkiye’nin Ortadoğu Ülkeleri İle Ekonomik Ve Ticari İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • ÖZDEMİR, Ç. (2012). Ortadoğu ve Arap Baharı (Türkiye Demokratik Bir Ülke Olarak Ortadoğu’da Model Olabilir Mi?). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Ekonomik Yapılarının Temel Özellikleri. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 6, 65-71, Ankara.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Enerji Kaynaklarının Öneminin Ekonomi-Politik Bir Değerlendirmesi. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 7-8, 74-79, Ankara.
  • SAKİN, S. DEVECİ, C. (2011). Ortadoğu Kavramı ve Sınırları Üzerine Bir Değerlendirme. History Studies. ABD ve Büyük Ortadoğu İlişkileri Özel Sayısı, 281-293, Samsun.
  • TUNÇEL, H. (2002). Türk Öğrencilerinin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:2, 83- 103, Elazığ.
  • YILDIRIM, A, ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILMAZ, K., YİĞİT, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Avrupa, Ortadoğu ve Türkiye’ye Komşu Ülkelere İlişkin Algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 38, 318-334, Ankara.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 3, 137 - 151, 31.12.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.456168

Öz

İnsanlık
tarihinin bilinen en eski yerleşim yerlerinin başında gelen, adeta insanlığın
doğduğu coğrafya Ortadoğu. Tarihin başlangıcı olarak kabul edilen yazının
bulunduğu, doğuyla batıyı buluşturan ipek ve baharat yollarının düğümlendiği bu
coğrafyayı 1902 yılında‘’Middle East’’ Ortadoğu adıyla tanımlayan ilk kişi
Amerikalı Amiral Alfred Thayer Mahan’dır ve Arabistan ile Hindistan arasındaki
bölgeyi ifade etmek için kullanmıştır (Çelik ve Gürtuna, 2005: s,17). Ortadoğu semavi
dinlere inananların ve aynı zamanda yerel inançları yaşatan toplumların bir
arada yaşadıkları müstesna coğrafyalardan biridir. Irkları ve dilleri farklı
olan insanların yaşadıkları bu eski medeniyet havzasına emperyal güçlerin ilgi
duymaları 19. yüzyılın sonlarında başlar ve 20. yüzyılın başlarında da resmen işgal
süreci başlar. Yüzyıllarca Müslüman Türk’ün idaresinde farklı din, dil ve
ırklara mensup insanların bir arada barış ve huzur içinde yaşadıkları Ortadoğu
coğrafyasında, Osmanlı Devletinin yıkılmasından sonra yeni yeni devletler
kurulmuştur. Ortadoğu coğrafyasında en son kurulan devlet ise İsrail
olmuştur.  Bu çalışmanın amacı Sosyal
Bilgiler öğretmen adaylarının Ortadoğu hakkındaki bilgi düzeylerini ve
farkındalıklarını ortaya koymak, yetersizlik varsa önerilerde bulunmak,
Ortadoğu coğrafyası ile ilgili doğru bilgi sahibi olmanın, ülkemizin geleceği
açısından taşıdığı önemi ortaya koymaktır. Çalışmada tarafımızdan hazırlanan ve
yoruma gerek kalmadan doğrudan bilgi gerektiren sorular içeren anket
uygulanmıştır. Ankete gönüllülük esasına dayalı olarak Amasya Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümünde eğitim gören 36
erkek, 64 kız olmak üzere 100 öğrenci katılmıştır. Çalışmada içerik analizi
yöntemi kullanıldığı çalışmada en iyi bilinen Ortadoğu ülkesinin Irak olduğu,
ancak katılımcıların yaklaşık dörtte birinin ise Türkiye’ye komşu Ortadoğu
ülkeleri içinde İran ve Suriye’den bahsetmedikleri görülmüştür.          

Kaynakça

  • AKSOY, B, KARAÇALI, H. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısı (Sinop Üniversitesi Örneği) UTEB- Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl: 2 Sayı: 2. Tokat.
  • BURHAN, A. (2008). Filistin-İsrail Çatışması ve Hamas. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Isparta.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E. ,AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ,DEMİREL, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Yayınları.
  • ÇELİK, S. GÜRTUNA, A. (2005). Büyük Ortadoğu Projesi ve Türkiye’ye Etkileri, Global Strateji Enstitüsü Ankara, s, 17.
  • ÇOKLUK, Ö. , ŞEKERCİOĞLU, G. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2010) Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik, Ankara: Pegem Akademi.
  • DURSUN, D. (2003). Ortadoğu Neresi?-Subjektif Bir Kavramın Anlam Çerçevesi ve Tarihi. Aylık Strateji ve Analiz e-Dergisi, Sayı: 10, ISSN: 1303-9814.
  • ELMAS, B. (2012). Ortadoğu’daki Enerji Kaynaklarının Önemi ve Türkiye Üzerinden Taşınması İle Türkiye’nin Kazandığı Jeopolitik Konum. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • GÖKÇE, O. (2006). İçerik Analizi Kuramsal ve Pratik Bilgiler, Ankara: Siyasal.
  • MAZMAN İTİK, Ü. (2008). Türkiye’nin Ortadoğu Ülkeleri İle Ekonomik Ve Ticari İlişkileri Üzerine Bir Değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • ÖZDEMİR, Ç. (2012). Ortadoğu ve Arap Baharı (Türkiye Demokratik Bir Ülke Olarak Ortadoğu’da Model Olabilir Mi?). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Ekonomik Yapılarının Temel Özellikleri. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 6, 65-71, Ankara.
  • ÖZTÜRKLER, H. (2009). Ortadoğu Ülkelerinin Enerji Kaynaklarının Öneminin Ekonomi-Politik Bir Değerlendirmesi. Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 7-8, 74-79, Ankara.
  • SAKİN, S. DEVECİ, C. (2011). Ortadoğu Kavramı ve Sınırları Üzerine Bir Değerlendirme. History Studies. ABD ve Büyük Ortadoğu İlişkileri Özel Sayısı, 281-293, Samsun.
  • TUNÇEL, H. (2002). Türk Öğrencilerinin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:12, Sayı:2, 83- 103, Elazığ.
  • YILDIRIM, A, ŞİMŞEK, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILMAZ, K., YİĞİT, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Avrupa, Ortadoğu ve Türkiye’ye Komşu Ülkelere İlişkin Algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 38, 318-334, Ankara.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asım Çoban

Esengül Şahin

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Kabul Tarihi 10 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çoban, A., & Şahin, E. (2018). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 137-151. https://doi.org/10.30803/adusobed.456168
AMA Çoban A, Şahin E. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları. ADUSOBIED. Aralık 2018;5(3):137-151. doi:10.30803/adusobed.456168
Chicago Çoban, Asım, ve Esengül Şahin. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, sy. 3 (Aralık 2018): 137-51. https://doi.org/10.30803/adusobed.456168.
EndNote Çoban A, Şahin E (01 Aralık 2018) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 3 137–151.
IEEE A. Çoban ve E. Şahin, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları”, ADUSOBIED, c. 5, sy. 3, ss. 137–151, 2018, doi: 10.30803/adusobed.456168.
ISNAD Çoban, Asım - Şahin, Esengül. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/3 (Aralık 2018), 137-151. https://doi.org/10.30803/adusobed.456168.
JAMA Çoban A, Şahin E. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları. ADUSOBIED. 2018;5:137–151.
MLA Çoban, Asım ve Esengül Şahin. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 5, sy. 3, 2018, ss. 137-51, doi:10.30803/adusobed.456168.
Vancouver Çoban A, Şahin E. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Coğrafyası Hakkındaki Farkındalıkları. ADUSOBIED. 2018;5(3):137-51.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.