Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM DÜZEYİ MÜZİK DERSLERİNDE KULLANILAN OKUL ÇALGILARI ve BU ÇALGILARIN ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 26, 565 - 601, 30.08.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.336493

Öz

Bu
araştırmanın amacı;
ortaöğretim düzeyi müzik eğitiminde
kullanılan okul çalgılarının ve bu çalgıların öğretiminde karşılaşılan
sorunların belirlenmesidir. Araştırmanın örneklemini Kayseri ilinde bulunan
merkez ilçelerdeki, MEB’e bağlı devlet okullarında müzik dersini yürüten müzik
öğretmenleri oluşturmaktadır.
Araştırmada
yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır.  Verilerin analizinde betimsel analiz
yönteminden faydalanılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonunda, ortaöğretim
düzeyi müzik derslerinde kullanılan okul çalgılarının öğretim programını
gerçekleştirme konusunda yetersiz kaldığı, müzik derslerinde kullanılan
çalgıların çok kısıtlı olduğu, öğretmenlerin ve öğrencilerin ortaöğretim düzeyi
müzik derslerinde kullanılması amacıyla blok flüt dışındaki çalgıları edinmekte
güçlük çektikleri öte yandan derslerde kullanılacak olan farklı okul
çalgılarının müzik derslerine olan ilgiyi arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sonuçlar doğrultusunda, orta öğretim düzeyi müzik derslerinin çalgı eğitimi
boyutu açısından gerçekleştirilebilmesi için öğrenciler blok flüt dışında
kullanabilecekleri okul çalgılarına yönlendirilmeli, çalgı edinebilmeleri için
veli ve okul idaresinin desteği alınmalı ve öğrencilerin farklı okul
çalgılarına karşı beğenileri arttırılmalıdır. 

Kaynakça

  • Aksu, C. (2007). İlköğretim 8. Sınıf Müzik Programının Hedeflerine Ulaşma Düzeyinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. Erzurum.
  • Bozkaya, İ. (2001). Okul Ortamında Müzik. (Birinci Basım). Bursa: Özsan Matbaacılık.
  • Çevik, D. B. (2007). Müzik Öğretim Yöntemlerinden, Orff Müzik Öğretisine Genel Bir Bakış. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt:9, Sayı:1. Balıkesir.
  • Demirel, Ö. (2009). Eğitimde Program Geliştirme. ( On İkinci Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ekici, T. (1998). Orff Çalgıları ve Müzik Eğitiminde Kullanım Yöntemleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı. İzmir.
  • Kılıç, I. (2009). İlköğretim Okullarındaki Müzik Derslerinde Kullanılan Araç-Gereç Sorunları. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Samsun.
  • Kılıç, I. (2012). Okul Öncesinde Müzik Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Köroğlu, G. N. (2013). İlköğretim İkinci Kademede Görev Yapan Müzik Dersi Öğretmenlerinin 2006 Müzik Dersi Öğretim Programı İle İlgili Görüşleri Ve Karşılaştıkları Sorunlar. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları Ve Öğretim Programı. Antalya.
  • Kurtuldu, M.K. (2007). Bilgiyi İşleme Modeline Dayalı Piyano Eğitiminde Genel Öğrenme Stratejilerinin Yeri Ve Görsel İmajlar Oluşturma Yönteminin Kullanılabilirlik Düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Öcal, A. O. (2014). İlköğretim İkinci Kademe Müzik Dersi Öğretim Programında Uygulanan Blok Flüt Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Ankara İli Örneği). Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Özmenteş, S. (2005). Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6 Sayı:9. Malatya.
  • Toptaş, B. (2008). Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Programlarında Piyano Eğitimine Deneysel Yaklaşım. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sivas.

THE INVESTIGATION OF THE SCHOOL INSTRUMENTS USED IN MUSIC COURSES AT SECONDARY SCHOOLS and THE PROBLEMS FACED WHILE TEACHING THOSE INSTRUMENTS

Yıl 2017, Sayı: 26, 565 - 601, 30.08.2017
https://doi.org/10.14520/adyusbd.336493

Öz

The purpose of this research is to determine the school
instruments used in secondary school music education and to identify the
problems encountered in teaching of these instruments. Music teachers who work
in state schools affiliated to MNE in Kayseri province constitutes the
population of the research, and the sample is constituted of music teachers who
conduct music lessons in public schools in the central provinces of Kayseri.
Semi-structured interview technique was used in the study. In the analysis of
the data, the descriptive analysis method was used and the findings were
interpreted. In this study, it was found that instruments used in secondary
schools’ music lessons are inadequate to implementation of the curriculum; the
instruments used in music lessons were very limited; teachers and students had
difficulty in accessing instruments other than block flute for using music
classes in secondary schools, on the other hand using different school
instruments in the classes were found to increase the interest in music
lessons. In line with these results, to perform the secondary education level
music course in terms of instrument education dimension, the students should be
guided to use school instruments apart from block flute; the support of parents
and the school administration should be obtained for making students to get the
instruments and the students’ appreciation towards different school instruments
should be increased.

Kaynakça

  • Aksu, C. (2007). İlköğretim 8. Sınıf Müzik Programının Hedeflerine Ulaşma Düzeyinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. Erzurum.
  • Bozkaya, İ. (2001). Okul Ortamında Müzik. (Birinci Basım). Bursa: Özsan Matbaacılık.
  • Çevik, D. B. (2007). Müzik Öğretim Yöntemlerinden, Orff Müzik Öğretisine Genel Bir Bakış. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, Cilt:9, Sayı:1. Balıkesir.
  • Demirel, Ö. (2009). Eğitimde Program Geliştirme. ( On İkinci Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ekici, T. (1998). Orff Çalgıları ve Müzik Eğitiminde Kullanım Yöntemleri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı. İzmir.
  • Kılıç, I. (2009). İlköğretim Okullarındaki Müzik Derslerinde Kullanılan Araç-Gereç Sorunları. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Samsun.
  • Kılıç, I. (2012). Okul Öncesinde Müzik Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Köroğlu, G. N. (2013). İlköğretim İkinci Kademede Görev Yapan Müzik Dersi Öğretmenlerinin 2006 Müzik Dersi Öğretim Programı İle İlgili Görüşleri Ve Karşılaştıkları Sorunlar. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Programları Ve Öğretim Programı. Antalya.
  • Kurtuldu, M.K. (2007). Bilgiyi İşleme Modeline Dayalı Piyano Eğitiminde Genel Öğrenme Stratejilerinin Yeri Ve Görsel İmajlar Oluşturma Yönteminin Kullanılabilirlik Düzeyi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Öcal, A. O. (2014). İlköğretim İkinci Kademe Müzik Dersi Öğretim Programında Uygulanan Blok Flüt Eğitimine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Ankara İli Örneği). Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Özmenteş, S. (2005). Müzik Eğitiminin Boyutları ve Çalgı Eğitimi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:6 Sayı:9. Malatya.
  • Toptaş, B. (2008). Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Programlarında Piyano Eğitimine Deneysel Yaklaşım. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sivas.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Karataş

İlgim Kılıç

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Karataş, Y., & Kılıç, İ. (2017). ORTAÖĞRETİM DÜZEYİ MÜZİK DERSLERİNDE KULLANILAN OKUL ÇALGILARI ve BU ÇALGILARIN ÖĞRETİMİNDE KARŞILAŞILAN SORUNLARIN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(26), 565-601. https://doi.org/10.14520/adyusbd.336493