Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Suriyeli Göçmenlerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2018, Cilt: 4 Sayı: 2, 134 - 149, 31.12.2018
https://doi.org/10.31592/aeusbed.472814

Öz




















2011 yılında
Suriye'de başlayan iç savaş ülkemizi maddi ve manevi olarak etkilemiştir.
Suriye’den milyonlarca mülteci ülkemize göç etmiştir.
Göç olayları neticesinde farklı kültürlere sahip insanların bir arada yaşama
zorunluluğu bazı sorunları ortaya çıkarmıştır. Ortaya çıkan en önemli
sorunlardan biri olan eğitim, büyük bir planlama istemektedir. Eğitimde ise
öncelikli sorun Suriyelilerin ana dilinin Türkçe olmamasıdır. Bu nedenle Türkçe
öğretimi öncelik kazanmıştır. Türkçe öğretimi için Milli Eğitim Bakanlığı,
üniversiteler ve sivil toplum örgütleri çeşitli kurslar açmıştır.
Üniversitelerde Türkçe öğretimi, Türkçe Öğretim Merkezi aracılığıyla
yürütülmektedir. Çalışmada, mültecilerin Türkçe öğrenirken karşılaştıkları
sorunları, sorunlara üretilen çözümleri, Türkçeyi hangi durumlarda ve ne
sıklıkla kullandıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu nitel çalışmada, yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve 2016-2017 öğretim yılında Mersin
Üniversitesinde B-2 seviyesinde Türkçe eğitimi alan 33 Suriyeli mülteci ile
yürütülmüştür.Verileri analiz etmek için içerik analiz yöntemi kullanılmıştır.
Analiz sonucunda Türkçe cümle yapısının farklı olması, öğrencilere geri
bildirimde bulunulmaması, özgüven eksikliği gibi çeşitli sorunlarla karşılaşan
Suriyeli mültecilerin Türkçeyi en çok günlük ihtiyaçlarında kullandıkları
ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2013). Suriyeli mültecilerin Türkçe algıları. Ekev akademi dergisi, 56(56), 179-190.
  • Akkaya, A. ve Polat, H. (2013). Yabancılara Türkçe öğretimi. (Editörler: Mustafa Durmuş-Alpaslan Okur), Seslere dayalı alfabe eğitimi. Ankara: Grafiker yayınları.
  • Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. Journal of International Social Research. 5(20).
  • Arslan, A. (2011). A new group about teaching Turkish to foreigners: refugees and refugee students. Educational research and review 6(21), 1011-1017. doi:10.5897/ERR11.165
  • Balkar, B., Şahin, S., & Babahan, N. I. (2016). Geçici eğitim merkezlerinde (GEM) görev yapan Suriyeli öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar. Eğitimde kuram ve uygulama, 12(6), 1290-1310.
  • Barın, E. (2008). Yabancılara Türkçenin öğretiminde motivasyonun önemi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7, 135-143.
  • Bekleyen, N. (Ed.) (2015). Dil öğretimi. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Biçer, N., & Alan, Y. (2017). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen Suriyelilerin ihtiyaçlarına yönelik bir eylem araştırması. International online journal of educational sciences, 9(3).
  • Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin Türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi, 6(3), 1357-1367.
  • Bölükbaş, F. (2016). Suriyeli mültecilerin dil ihtiyaçlarının analizi: İstanbul örneği. Journal of international social research, 9(46).
  • Büyükikiz, K. K. ve Çangal, Ö. (2016). Suriyeli misafir öğrencilere Türkçe öğretimi projesi üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe edebiyat kültür eğitim dergisi, 5(3), 1414-1430 doi:10.7884/teke.715
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. & Demirel, F., (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri, (23. baskı), Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Candaş Karababa, Z. C. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 42 (2). 265-277.
  • Chen, L. (2006). Internationalizing Canadian graduate education: East Asian international students’ perspectives. Scarborough, Ontario, Canada: University of Toronto, Department of management.
  • Demi̇rci̇, M. (2015). B1 seviyesinde Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin sesli okuma becerisiyle ilgili tespitler. 10(7), 333-358. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.8149
  • Derman, S. (2010). Yabancı uyruklu öğrencilerin Türkiye Türkçesi öğreniminde karşılaştıkları sorunlar, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29, 227-247.
  • Dönmez, M.İ. ve S. Paksoy. (2015). Türkiye’de öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğrenmede karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma: Kilis 7 Aralık Üniversitesi örneği. International journal of languages’ education and teaching UDES, 1907-1919. doi:10.18298/ijlet.366
  • Er, O., Biçer, N., & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe edebiyat kültür eğitim (TEKE) dergisi, 1(2).
  • Karadağ, N. (2016). Yükseköğretimde uluslararasılaşma bağlamında Türkiye’de eğitim gören Suriyeli öğrenciler üzerine bir araştırma. Electronic Turkish studies, 11(19).
  • Lordoğlu, K. (2015). Türkiye’ye yönelen düzensiz göç ve işgücü piyasalarına bazı yansımalar. Çalışma ve toplum. 44, 29-44.
  • Munby, J. (1981). Communicative syllabus design. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Okur, A. (2013). İlk okuma ve yazma öğretimi. Türkçe öğretimi. (Ed: C. Yıldız), (4. Bs.). Ankara: Pegem akademi yayıncılık.
  • Özbay, M., ve Melanlıoğlu, A. G. D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
  • Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar, 4(3), 1819-1862.
  • Rowan, R. (1993). The attitudes and opinions of international students studying in the college of education at the University of Minnesota. Unpublished master’s thesis, University of Minnesota, Minneapolis.
  • Şahin, C. (2001). Yurt dışı göçün bireyin psikolojik sağlığı üzerindeki etkisine ilişkin kuramsal bir inceleme. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2). Ankara
  • Şimşek, P. (2011). Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma metinleri ve yardımcı kitaplar üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü yüksek lisans tezi. 23-24.
  • Tunç, A. Ş. (2015). Mülteci davranışı ve toplumsal etkileri: Türkiye’deki Suriyelilere ilişkin bir değerlendirme. Tesam akademi dergisi, 2(2), 29-63.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve dünyada Türkçenin yabancılara öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri, Gazi üniversitesi Türkçe araştırmaları akademik öğrenci dergisi, 1(1), 108-116.
  • Yaylı, D. ve Y. Bayyurt ( Ed.) (2014). Yabancılara Türkçe öğretimi. Ankara: Pegem yayıncılık.
  • Yağmur Şahin, E. İşcan, A. Kana, F. ve Koçer, Ö. (2013). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin ihtiyaç algıları: Betimsel bir durum çalışması. The journal of academic social science studies, 6(4), 1185-1198. doi: 10.9761/JASSS996
  • Yılmaz, F. ve Buzlukluoğlu Arslan, S. (Spring-2014). ÇOMÜ Tömer’ de Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin motivasyon kaynakları ve sorunları. Ankara-Turkey: Turkish Studies-International periodical for the languages, literature and history of Turkish or Turkic volume 9/6. 1185.
  • Yılmaz, F. (2014). An investigation into students’ Turkish language needs at Jagiellonian University in Poland. Educational research and reviews, 9(16), 555-561. doi:10.5897/ERR2013.1701
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kerim Ünal

Serdarhan Musa Taşkaya

Gökhan Ersoy 0000-0002-2192-4523

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünal, K., Taşkaya, S. M., & Ersoy, G. (2018). Suriyeli Göçmenlerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 134-149. https://doi.org/10.31592/aeusbed.472814

Cited By