Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin İş Doyumu ve İş Yaşamındaki Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 131 - 150, 30.06.2019
https://doi.org/10.31592/aeusbed.567562

Öz




















Sınıf Öğretmenlerinin İş
Doyumu ve İş Yaşamındaki Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi

 

 

ÖZ

Bu çalışmanın temel amacı; Millî Eğitim
Bakanlığına bağlı devlet okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin iş doyumu
ve iş yaşamındaki yalnızlık düzeylerinin incelenmesidir. Çalışmada ayrıca
cinsiyet, medeni durum ve mesleki kıdem gibi çeşitli değişkenlerle iş doyumu ve
iş yaşamında yalnızlık arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Kırşehir ve Erzurum il merkezlerinde bulunan toplam 415
sınıf öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. İlişkisel tarama modelinde tasarlanmış
araştırmada verilerin toplanması için Kişisel Bilgi Formu, Minnesota İş Doyum
Ölçeği ve İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler
paket veri programına girilerek üzerinde istatistiksel işlemler yapılmıştır. Araştırma
kapsamında öğretmenlerin yüksek düzey
doyumu
ve içsel doyuma, orta
düzey dışsal doyuma sahip oldukları
tespit edilmiştir. İş doyumu ile cinsiyet, medeni durum ve mesleki kıdem değişkenleri
arasında anlamlı bir farklılık olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğretmenlerin
düşük düzey iş yaşamında yalnızlık,
duygusal yoksunluk ve sosyal arkadaşlığa
sahip oldukları tespit edilmiştir.
İş yaşamında yalnızlık ile medeni durum arasında anlamlı bir farklılık olmadığı
sonuçlarına ulaşılmıştır. Ancak
öğretmenlerin cinsiyet ve mesleki kıdemlerinin yalnızlık düzeylerini ve alt
boyutlarını istatistiksel olarak etkiledikleri tespit edilmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin
iş doyumu ile iş yaşamında yalnızlıkları arasında negatif yönde yüksek düzeyde
ve istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

 

 

An Investıgatıon of
Elementary Teachers’ Job Satısfactıon and Lonelıness Levels in Work Lıfe

 

ABSTRACT





























This
study aimed to determine elementary teachers’ job satisfaction and loneliness
in workplace who work in public schools. Besides, influence of gender, marital
status and teaching experience, on teachers’ job satisfaction and loneliness in
the workplace were investigated in this study. The study included 415
elementary teachers who work in public schools located in Kırşehir and Erzurum
in the 2017-2018 educational year. Personal information form, Minnesota Job
Satisfaction Scale, and Loneliness in the Workplace Scale were used to collect
data in this casual-comparative survey research. The collected data were input
in the data processing program and analyzed by using relevant statistical
method. Results of the study showed that elementary teachers had high levels of
job satisfaction and internal satisfaction, and middle level of external
satisfaction. Besides, it was found that gender, marital status and teaching
experience did not influence their job satisfaction. It was revealed that
teachers had low level of loneliness in the workplace, emotional loneliness and
social friendship. Marital status did not influence teachers’ loneliness in the
workplace. However, it was found that gender and teaching experience of
teachers statistically influenced sub-dimensions and loneliness of teachers.
Moreover, this study showed that there was a negative high correlation between
job satisfaction and loneliness in the workplace of elementary teachers.

Kaynakça

  • Akşit Aşık, D. (2010). Çalışanların İş Doyumunu Etkileyen Bireysel ve Örgütsel Faktörler ile Sonuçlarına İlişkin Kavramsal Bir Değerlendirme. Türk İdare Dergisi, 467, 31-51.
  • Aktaş, A. M. (2001). Bir Kamu Kuruluşunun Üst Düzey Yöneticilerinin İş Stresi ve Kişilik Özellikleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 56(4), 25-42.
  • Aydın, A., Sarıer, Y. ve Uysal, Ş. (2013). Okul Müdürlerinin Liderlik Stillerinin, Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılığına ve İş Doyumuna Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 795-811.
  • Bakır, A.A. and Aslan, M. (2017). Examınıng The Relatıonshıp Between Prıncıpals’ Organızatıonal Lonelıness and Job Satısfactıon Levels. European Journal of Education Studies, 3(6), 50-71.
  • Bakioglu, A. ve Korumaz, M. (2014). Öğretmenlerin Okulda Yalnızlıklarının Kariyer Evrelerine Göre İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 39, 25-54.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. (9. Bas). Ankara: Pegem.
  • Başaran, M. (2017). Okul Yöneticilerinin Yönetim Biçimleri ile Öğretmenlerin İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Baycan, A. (1985). An Analysis of the Several Aspects of Job Satisfaction Between Differen to Ccupational Groups. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Bil, E. (2018). Ortaöğretim Okullarının Öğrenen Örgüt, Örgütsel Güven ve İş Doyumu Düzeyleri Arasındaki İlişki. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozkurt, Ö. ve Bozkurt, İ. (2008). İş Tatminini Etkileyen İşletme İçi Faktörlerin Eğitim Sektörü Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 1-18.
  • Chan, S. H. and Qiu, H. H. (2011). Loneliness, Job Satisfaction, and Organizational Commitment of Migrant Workers: Empirical Evidence from China. The International Journal of Human Resource Management, 22(05), 1109-1127.
  • Çanak, M. (2014). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin İş Doyumlarının İncelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(7), 7-26.Çetinkanat, C. (2000). Örgütlerde Güdülenme ve İş Doyumu. Ankara: Anı.
  • Çifçi, T. ve Dikmenli, Y. (2015). Coğrafya Öğretmenlerinin İş Doyumu ve İş Yaşamında Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21), 142-160.
  • Demir, M. (2011). İşgörenlerin Çalışma Yaşamı Kalitesi Algılamalarının İşte Kalma Niyeti ve İşe Devamsızlık ile İlişkisi. Ege Akademik Bakış Dergisi, 11(3), 453-464.
  • Demirbaş, B. ve Haşit, G. (2016). İş Yerinde Yalnızlık ve İşten Ayrılma Niyetine Etkisi: Akademisyenler Üzerine Bir Uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 137-158.
  • Doğan, T., Çetin, B. ve Sungur, M. Z. (2009). İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10(6), 271-277.
  • Erdoğan, H. (2017). Ortaokul Yöneticilerinin Öğretim Liderliği ile Öğretmenlerin İş Doyumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Filiz, Z. (2014). Öğretmenlerin İş Doyumu ve Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 10(23), 157-172.
  • Gündoğdu, G. B. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Üzerine Bir Çalışma: Mersin İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Ingersoll, R. M. (2001). Teacher Turnover and Teachers Hortages: An Organizational Analysis. American Educational Research Journal, 38(3), 499-534. İdi, A. (2017). İlkokul ve Ortaokullarda Örgütsel İklim ile Öğretmenlerin İş Doyumu Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, İzmir.
  • İşcan, Ö. F. ve Sayın, U. (2010). Örgütsel Adalet, İş Tatmini ve Örgütsel Güven Arasındaki İlişki. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4), 195-216. Kağan, M. (2010). Ankara İlindeki Devlet ve Özel İlköğretim Okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde Çalışan Rehber Öğretmenlerin İş Doyumlarının İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1). 39-55.
  • Karaduman, M. (2013). İş Yaşamında Yalnızlık Algısının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile İlişkisi ve Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • Karaköse, T. ve Kocabaş, İ. (2006). Özel ve Devlet Okullarında Öğretmenlerin Beklentilerinin İş Doyumu ve Motivasyon Üzerine Etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 3-14.
  • Karakuzu, S. (2013). Denizli İl Merkezinde Bulunan İlkokullarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenleri ve Ortaokullarda Görev Yapan Branş Öğretmenlerinin İş Doyumunun İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı). Ankara: Nobel.
  • Keser, A. ve Karaduman, M. (2014). İş Yaşamında Yalnızlık Algısının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile İlişkisi ve Öğretmenler Üzerinde Bir Araştırma. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 3(7), 178- 197.
  • Kılıç, B. (2018). İşyerinde Yalnızlık ve İşyerinde Dışlanma Sarmalında Presenteeısm: Bankacılık Sektöründe Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Koustelios, A. D. (2001). Personal Characteristics and Job Satisfaction Of Greek Teachers. International Journal of Educational Management, 15(7), 354-358. Mercan, N., Demirci, K., Özler, D. E., ve Oyur, E. (2015). İş Yaşamında Yalnızlık, Duygusal Zekâ ve Psikolojik Sermaye Arasındaki İlişkiler Üzerine Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(5). 197-211.
  • Mercan, N., Oyur, E., Alamur, B., Gül, S. ve Bengül, S. (2012). İşyeri Yalnızlığı ve Sosyal Fobi Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 213-226.
  • Nartgün, Ş. S. ve Demirer, S. (2016). Öğretmenlerin Örgütsel Sessizlik ile İş Yaşamında Yalnızlık Düzeylerine İlişkin Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 139-156.
  • Neto, R. D. C. A. (2015). Teachers Feel Lonely Too: A Study of Teachers’ Personal and Professional Characteristics Associated with Loneliness. Psico, 46(3), 321-330.
  • Oğuz, E. ve Kalkan, M. (2014). Öğretmenlerin İş Yaşamında Algıladıkları Yalnızlık ile Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişki. İlköğretim Online, 13(3), 787-785.
  • Özarı, Ç. ve Alızada, K. (2017). Akademik Personelin Tükenmişlik Çısından Değerlendirilmesi ve İş Doyumuna Yönelik Bir Araştırma. Ayrıntı Dergisi, 5(53), 58-65.
  • Özkalp, E. ve Kırel, Ç. (2001). Örgütsel Davranış. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Vakfı.
  • Özkan, A. (2017). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin İş Doyumu Düzeyleri (Balıkesir İli Merkez İlçeler Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Özyürek, A. (2009). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen ve Yöneticilerinin İş Doyumu, Kişisel Özellik ve Mesleki Değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 182, 8-21. Sarıbay. E. ve Sarıbay. B. (2016). Bireysel Demografik Değişkenlerin İş Doyumu ile Olan İlişkisinin Parametrik Olmayan İstatistiksel Yöntemler ve Faktör Analizi ile İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(30), 580-603.
  • Sharma, R. D. and Jyoti, J. (2009). Job Satısfactıon Of Unıversıty Teachers: An Empırıcal Study. Journal Of Services Research, 9(2), 51-80.
  • Silah, M. (2002). Sanayi İşletmelerinde Önemli ve Çağdaş Bir Gereksinim: Süreç Danışmanlığı Uygulamaları. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 143-168. Skaalvik, E. M. and Skaalvik, S. (2011). Teacher Job Satis faction and Motivation to Leave The Teaching Profession: RelationsWith School Context, Feeling Of Belonging, and Emotional Exhaustion. Teachingand Teaching Education, 27, 1029-1038.
  • Tabak, I. and Argon, T. (2018). The Teacher Opinions On Emotional Labour and Loneliness in TheWorkplace. Journal of the Faculty of Education, 19(3), 01-13.
  • Tabancalı, E. (2016). The Relationship between Teachers’ Job Satisfaction and Loneliness at the Workplace. Eurasian Journal of Educational Research, 16(66), 263-280.
  • Ünal, A. (2015). İş Doyumu, Yaşam Doyumu ve Yaşam Anlamı Değişkenlerinin İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin Mesleki Bağlılıkları Üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ondokuzmayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Weiss, R., Dawis, G., England, G. and Andlofquist, L. (1967). Minnesota studies in vocational rehabilitation 22: Manual forthe Minnesota Satisfaction Questionnaire. Minneapolis: University of Minnesota.
  • Wright, S. (2005). Organizational Climate, Social Support and Loneliness İn TheWorkplace. Research on Emotion in Organizations, Emerald Group Publishing Lim. 1, 123-142.
  • Wright, S. (2007). The Experience of Loneliness in Organisations. https://ir.canterbury.ac.nz/handle/10092/1856
  • Yakut, S. ve Certel, H. (2016). Öğretmenlerde Yalnızlık Düzeyinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 69-94. Yavuzkurt, T. (2017). Ortaöğretim Öğretmenlerinin İş Yeri Arkadaşlık Algısı ve İş Doyumu ile İlişkisi (Aydın İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Yılmaz (2014). Özel Okullardaki İlkokul Müdürlerinin Liderlik Biçimi ile Sınıf Öğretmenlerinin İş Doyumu Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yılmaz, A. ve Boğa Ceylan, Ç. (2011). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Liderlik Davranış Düzeyleri ile Öğretmenlerin İş Doyumu İlişkisi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(2), 277-394.
  • Yukay Yüksel, M., Özcan, Z. ve Kahraman, A. (2013). Orta Yaş Öğretmenlerin Yalnızlık Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 277-285.
  • Yurcu, G. ve Kocakula, Ö. (2015). Konaklama İşletmelerinde Çalışan Yalnızlığının Öznel İyi Oluş Üzerine Etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 30-41.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Gafa 0000-0002-8044-3922

Yurdal Dikmenli 0000-0003-3738-3095

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gafa, İ., & Dikmenli, Y. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin İş Doyumu ve İş Yaşamındaki Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 131-150. https://doi.org/10.31592/aeusbed.567562

Cited By