Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kriz Dönemi İletişim Stratejisi Olarak Yıkıcı Reklam; Kfc Örneği

Yıl 2018, Sayı: 30, 75 - 118, 28.12.2018
https://doi.org/10.31123/akil.465899

Öz

Postmodern dönemin tüketim kalıp
ve davranışları, nesnelerin gösterge değeri üzerine kurulurken tüketim kültürü,
küresel dünyayı kuşatmıştır. Daha çok tüketmenin ve iletişim/ilişki kuran
parçaların toplumsal ihtiyaç haline geldiği bu dönemde, yıkıcı reklam, kültürel
yıkımın ve bozgunculuğun bir unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. Yine aynı
küresel dünya, üzerinde yükseldiği alt sistemlerin yapıları ve ilişkileri
itibarı ile krizlere gebedir ve hatta krizlerden beslenmektedir. Çalışma, ilgili
literatür taramasını takiben 2018 KFC Krizinde firmanın kendine karşı
kullandığı yıkıcı reklam kriz iletişim stratejisi ve uygulamalarının örnek olay
çalışması olarak incelenmesi üzerine kurulmuştur. 

Kaynakça

  • Adbusters. (2009, Mart 4). Clearing the Mindscape. Retrieved from http://www.adbusters.org/category/tags/subvertising. Erişim Tarihi: 2018Akdağ, M. (2001). Halkla İlişkiler ve Kriz Yönetimi. Yüksek Lisans Tezi. Konya: SÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü.Anderson, M. (2004). All the Power: Revolution without Illusion. Canada: Punk Planet Books/Akashic Books.Atton, C. (2002). Alternative Media. London: Sage Publications.Ávila, Mariela Castro (2010). “Electoral Subvertısıng: Polıtıcal Communıcatıon Category.” Rev. Ciencias Sociales Universidad De Costa Rica. 130. (Iv). (Issn: 0482-5276). 131-143.Bakır, U., & Çelik, M. (2013). Tüketim Toplumuna Eleştirel Bir Yaklaşım: Kültür Bozumu ve Yıkıcı Reklamlar. Selçuk İletişim, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/177753 7(4).Barley, A. (2001, Mayıs 21). Battle of the image. Retrieved from NewStatesman: https://www.newstatesman.com/node/153475. Erişim Tarihi: 2018.Baş T. ve Akduran U. (2017). Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.Baş T. ve Akturan U. (2017). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli: Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Baudrillard, Jean (2008). Tüketim Toplumu, Söylenceleri Yapıları. Çev., Hazal Deliceçaylı ve Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Bilgin, Nuri (2000). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi / Teknikler ve Örnek Çalışmalar, Ankara: Siyasal Kitabevi. Bocock, Robert (2009). Tüketim. Çev., İrem Kutluk. Ankara:Dost Kitapevi Yayınları. Büyüköztürk; Ş. (2012). Örnekleme Yöntemi. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf. Erişim Tarihi: 2018Coombs, W. T. (2001). Teaching The Crisis Management/Communication Course. Public Relations Review (27), 89-101.Coombs, W. T. (2007). Protecting Organization Reputations During a Crisis: The Development and Application of Situational Crisis Communication Theory. Corporate Reputation Review, 10(3), 163–176.Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.Çelebi, E., & Sezer, N. (2017). Kurumsal İtibarın Kriz İletişim Stratejileri Üzerine Etkisi. Akdeniz İletişim Dergisi, 27.Donovan, Doreen (2009). “Investigative Graphic Design: A Direction Addressing The Imbalance of Corporate And Independent Production of Visual Materials in The Australian Graphic Design Community.” Visual, Design, Scholarship: Research Journal of the Australian Graphic Design Association. Vol.4, no.1. 4-12.Elden, Müge (2009). Reklam ve Reklamcılık. İstanbul: Say Yayınları.Fink, S. (2002). Crisis Management - Planning for the Inevitable. Lincoln: iUniverse.Fontes, Manuel da Costa (2005). THE ART OF SUBVERSION IN INQUISITORIAL SPAIN: Rojas and Delicado. West Lafayette, Indiana : Purdue University Press.Handelman, J., & Kozinets, R. (2004). Proposed Encyclopedia of Sociology entry on ‘Culture Jamming’. Yayınlanmamış Eser.Hermida, A. (2014). Herkese Söyle: Sosyal Medya'da Neden Paylaşımda Bulunuruz [Tell Everyone: Why We Share and Why it Matters]. (A. A. (çev), Ed.) İstanbul: Epsilon Yayınevi.Ho, F. W., & Hallahan, K. (2004). Post-Earthquake Crisis Communications in Taiwan: An Examination of Corporate Advertising and Strategy Motives. Journal of Communication Management, 8(3), 291–306.Jordan, T. (2003). Daha Güzel Bir Dünya İçin Eylemci. (G. Ç. (çev), Ed.) İstanbul: Kitap Yayınevi.Katyal, Sonia K. (2010). “Stealth Marketing and Antibranding: The Love that Dare Not Speak Its Name.” Buffalo Law Review. Vol. 58. 795-849.Kernisky, D. A. (1997). Proactive Crisis Management and Ethical Discourse: Dow Chemical’s İssues Management Bulletins 1979-1990. Journal of Business Ethics, 16(8), 843-853.Kırdar, Yalçın (2012). Postmodern Pazarlama ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Moss Akademik Yayın.Klein, N. (2002). No Logo. (N. U. (çev), Ed.) Ankara: Bilgi Yayınevi.Kotler, Philip (2000). Pazarlama Yönetimi. Çev., Nejat Muallimoğlu. İstanbul: Beta Basım Yayım.Lyotard, J.-F. (2004). Libidinal Economy. London: Continuum.Maximilian, Hösl (2008). “Die Subvertising-Bewegung- Erben von Karl Kraus?.”Universitat Regensburg, Philosophiche Fakultat IV, Institut für Medienwissenschaften, seminararbeit. 1-19.Odabaşı, Yavuz (2006). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Orçan, Mustafa (2008). Osmanlı‟dan Günümüze Modern Türk Tüketim Kültürü. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılık.Önal, Banu (2005). Subvertising Versus Advertising: A Semiotical Analysis Of The Culture Jamming Act. Master Of Fıne Arts. Bilkent University. İstanbul.Özdemirci, Ata (2012). Popüler Kültür, Tüketim Psikolojisi ve İmaj Yönetimi: Türkiye (1950-1980). İstanbul: Beta Basım.Patton, M (2014). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice, SAGE, USAPira, A. ve Sohodol, Ç. (2004). Kriz Yönetimi: Halkla İlişkiler Açısından Bir Değerlendirme. İstanbul: İletişim Yayınları. Radtke, Paulo V. W. (2008). “Games with an Agenda: Entertainment for Consciousness Building.” SBC - Proceedings of SB Games: Game & Culture Track. Belo Horizonte – MG. November 10-12. VII SBGames - ISBN: 85-766- 9215-5. 85-88.Reid J L (2000) Crisis Management, John Wiley&Sons, Inc., New York. Romera, C.S.Nicolás (2004). “Branding, subvertising y mercados de la experiencia:Cultura, contracultura y estrategias publicitarias mundializadas.” Revista CIDOB d‟Afers Internacional. Núm. 66-67. 165-181.Rutherford, P. (2000). Yeni İkonalar Televizyonda Reklam Sanatı. (M. K. (çev), Ed.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Retrieved from Rutherford P (2000) Yeni İkonalarTelevizyonda Reklam Sanatı, Mustafa K. Gerçekler (çev), İstanbul: 2. Baskı.Shapiro, Wendy B. (2011). Wired To Adapt. Master of Fine Arts in Art. San Diego State University.Wernick, Andrew (1996). Promosyon Kültürü: Reklam, İdeoloji ve Sembolik Anlatım. Çev., Osman Akınbay. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.Yanıklar, Cemal (2006). Tüketim Sosyolojisi. İstanbul: Birey Yayıncılık.Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yılmaz , R.A., (2000). Duygusal Çekicilikli Reklamların İletişim Etkileri, Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.http://www.adweek.com/creativity/kfc-responds-to-u-k-chicken-shortage-scandal-with-a-timely-fck-were-sorry/. Erişim Tarihi: 2018http://www.creativebrief.com/new-work/view/6837/Burger-King-by-360i.Erişim Tarihi: 2018
  • https://www.crisis-response.com/comment/blogpost.php?post=377. Erişim Tarihi: 2018
  • http://www.dailymail.co.uk/news/article-5412007/KFC-crisis-700-870.Erişim Tarihi: 2018http://www.haberturk.com/dunyaca-unlu-tavukcu-tavugu-bitti-yuzlerce-restoran-kapandi-1845108-ekonomi. Erişim Tarihi: 2018https://www.huffingtonpost.com/entry/kfc-facing-chicken-shortage. Erişim Tarihi: 2018https://en.wikipedia.org/wiki/Subvertising. Erişim Tarihi: 2018https://instituteforpr.org/crisis-management-and-communications/. Erişim Tarihi: 2018https://storify.com/mjin1/kfc-communication-mix. Erişim Tarihi: 2018https://storify.com/mjin1/kfc-market-trends. Erişim Tarihi: 2018https://www.kfc.ca/our-story. Erişim Tarihi: 2018https://www.kfc.co.uk/crossed-the-road. Erişim Tarihi: 2018https://www.marketing91.com/marketing-strategy-of-kfc/. Erişim Tarihi: 2018http://www.pazarlamasyon.com/marka/birlesik-krallik-taki-kfc-restoranlarinda-tavuk-bitti. Erişim Tarihi: 2018https://www.quora.com/Who-are-KFCs-target-customers-and-how-do-you-they-market-to-them. Erişim Tarihi: 2018https://www.sozcu.com.tr/2018/ekonomi/kfc-restoranlarinda-bu-kez-sos-krizi-2256420/. Erişim Tarihi: 2018 https://www.wiseguyreports.com/reports/2844927-global-fast-food-market-professional-survey-report-2018. Erişim Tarihi: 2018http://worldofwonder.net/fck-kentucky-fried-chicken-ad-responds-hilariously-to-their-u-k-chicken-shortage/. Erişim Tarihi: 2018
  • https://www.theguardian.com/business/2018/feb/22/kfc-surplus-chicken-charities-store-supply-crisis. Erişim Tarihi: 2018
  • https://www.thesun.co.uk/money/5635380/kfc-opens-70-of-restaurants-but-limited-menus-dont-satisfy-customers/. Erişim Tarihi: 2018
  • https://twitter.com/andrewbloch/status/966957339981918208. Erişim Tarihi: 2018
  • https://twitter.com/KFC_UKI/status/964838797841190912. Erişim Tarihi: 2018
  • https://twitter.com/ODDSbible/status/966984228515799041. Erişim Tarihi: 2018
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aylin Göztaş

Neval Tuna Sevingül

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Göztaş, A., & Tuna Sevingül, N. (2018). Kriz Dönemi İletişim Stratejisi Olarak Yıkıcı Reklam; Kfc Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(30), 75-118. https://doi.org/10.31123/akil.465899