BibTex RIS Kaynak Göster

5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 2, 317 - 356, 10.06.2014

Öz

Bu araştırma; 5-8 yaşlarındaki  İngilizce / Türkçe, Almanca / Türkçe ve Farsça / Türkçe iki dilli çocukların Türkçe konuşmalarında kullandıkları sesbilgisel süreçlerini ortaya çıkarmak ve bunları  birbirleriyle karşılaştırmak  amacıyla yapılmıştır. Ayrıca yaşla beraber süreç kullanımının değişimini izlemek ve süreç kullanımında sesli fonemlerin önemini vurgulamak, bu araştırmanın diğer amaçları içinde yer almaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara il merkezinde bulunan yabancı uyruklu çocukların gittiği anasınıfları  ve ilköğretim okullarının 1. ve 2. sınıflarına devam eden 5-8 yaşlarındaki  41 iki dilli çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın sonunda elde edilen bulgulara göre iki dilli çocukların Türkçe konuşmalarında kullandıkları sesbilgisel süreçlerde 3 grup arasında benzerlikler ve farklılıklar bulunmuştur. Dört temel grupta süreç kullanım yüzdesine bakıldığında; Almanca/ Türkçe iki dilli çocuklar diğer iki gruba göre hece yapısı ile ilgili süreçleri daha fazla kullanırken, İngilizce/ Türkçe iki dilli çocuklar benzetme ve seslerin yerini değiştirme süreçlerini, Farsça/ Türkçe iki dilli çocuklar ise yerine koyma süreçlerini diğer iki gruba göre daha fazla kullanmaktadırlar. Bunun yanında ünlülerle ilgili süreçleri en çok Farsça/ Türkçe iki dilli çocuklar kullanmaktadırlar.  Ayrıca yaşla beraber  bazı süreçlerin  kullanımı azalırken bazılarında  artış görülmektedir. İlaveten bazı süreçler  büyük yaş grubunda görülmemekte, yaşla beraber kaybolmaktadır.  Bu araştırmanın sonuçlarına göre iki dilli çocukların dil değerlendirmesinde sesli fonemlerin sessiz fonemler kadar önemli olduğu da bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acarlar, F. (1995). Türkçe Kazanımında Kullanılan Fonolojik Süreçlerin İncelenmesi ve Fonolojik Bozukluğu Olan Çocuklardaki Hacettepe Üniversitesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Acarlar, F. (2002). Çocuklarda Dilin Değerlendirmesi: Betimleyici Yaklaşım. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimler Fakültesi Dergisi, 35 (1-2).
  • Acarlar, F.; Ege, P. (1996). Türkçe Kazanımında Kullanılan
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meryem Rezzagil Bu kişi benim

Berrin Akman

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Rezzagil, M., & Akman, B. (2014). 5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 317-356. https://doi.org/10.17539/aej.64453
AMA Rezzagil M, Akman B. 5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2014;3(2):317-356. doi:10.17539/aej.64453
Chicago Rezzagil, Meryem, ve Berrin Akman. “5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, sy. 2 (Aralık 2014): 317-56. https://doi.org/10.17539/aej.64453.
EndNote Rezzagil M, Akman B (01 Aralık 2014) 5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3 2 317–356.
IEEE M. Rezzagil ve B. Akman, “5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, ss. 317–356, 2014, doi: 10.17539/aej.64453.
ISNAD Rezzagil, Meryem - Akman, Berrin. “5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/2 (Aralık 2014), 317-356. https://doi.org/10.17539/aej.64453.
JAMA Rezzagil M, Akman B. 5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;3:317–356.
MLA Rezzagil, Meryem ve Berrin Akman. “5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 3, sy. 2, 2014, ss. 317-56, doi:10.17539/aej.64453.
Vancouver Rezzagil M, Akman B. 5-8 Yaş İki Dilli Çocukların Türkçe Konuşmalarında Kullandıkları Sesbilgisel Süreçlerin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;3(2):317-56.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)