Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARI: BOLU BİLSEM ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 5, 257 - 267, 31.05.2019

Öz

Bu araştırmada, Bolu Bilim ve Sanat Merkezine (BİLSEM) devam eden özel yetenekli öğrencilerin öğrenmeye ilişkin tutumlarının öğrencilerin cinsiyeti, sınıf düzeyi, BİLSEM’de devam ettiği eğitim programı gibi değişkenlere bağlı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, öğrencilerin öğrenmeye ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla veri toplama aracı olarak Kara (2010) tarafından geliştirilen “Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrenmeye ilişkin tutum ölçeği 40 sorudan oluşmaktadır ve beşli likert tipi cevap sistemine sahiptir. Ölçekte yer alan alt boyutlar; öğrenmenin doğası, öğrenmeye ilişkin beklentiler, öğrenmeye ilişkin kaygılar ve öğrenmeye açıklık şeklindedir. Öğrencilerin öğrenmeye yönelik tutumları ile öğrenmenin doğası, öğrenmeye ilişkin beklentiler, öğrenmeye ilişkin kaygılar ve öğrenmeye açıklık alt boyutlarında; cinsiyet ve BİLSEM gruplarına bağlı istatiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin öğrenmeye yönelik tutumunun sınıf düzeyi değişkenine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koyan istatistiklerde ise öğrenmenin doğası, öğrenmeye ilişkin kaygılar, öğrenmeye ilişkin beklentiler alt boyutlarında ve öğrenmeye ilişkin tutum toplam puanında farklılaşmadığı görülmektedir. Ancak öğrencilerin öğrenmeye açıklık alt boyutunda 4. sınıfa giden BİLSEM öğrencileri ile 7. sınıfa giden BİLSEM öğrencileri arasında anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar, daha önce yapılan çalışmalar ile karşılaştırılmış ve ortaya çıkan sonuçlar doğrultusunda Bilim ve Sanat Merkezlerinde eğitim alan öğrenciler için öğrenmeye yönelik tutumlarının geliştirilmesi konusunda nelerin yapılabileceği tartışılmıştır. BİLSEM öğrencilerinin öğrenmeye ilişkin tutumlarının değerlendirilip daha iyi tanınması ve bu öğrencilerin eğitimine ilişkin belirli önlemlerin alınması gerekmektedir. Araştırma özel yetenekli öğrencilerin öğrenmeye yönelik tutumları hakkında detaylı bilgiler elde edilmesiyle, onlara verilmesi gereken özel eğitimin niteliklerinin belirlenmesi açısından önemlidir.

Kaynakça

  • CEYLAN, Ö., ERMİŞ, G., YILDIZ, G. (2018). Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM) Eğitimine Yönelik Tutumları, International Congress on Giftedand Talented Education, (2018), 64-75 ÇOKLUK, Ö., ŞEKERCİOĞLU, G. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve LISREL Uygulamaları. Pegem Akademi. GÖZETEN, S. (2016). Üstün Ve Normal Zekâlı Öğrencilerin Öğrenmeye İlişkin Tutumlarının Karşılaştırılması. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. KAHYAOĞLU, M., PESEN, A. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fen ve Teknolojiye Yönelik Tutumları, Öğrenme ve Motivasyon Stilleri Arasındaki İlişki, Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi (2013), Cilt 3, Sayı 1, 38-49 KARA, A. (2010). Öğrenmeye İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 9 (32). MEB Yönergesi, (2018). Bilim Ve Sanat Merkezleri Öğrenci Tanılama ve Yerleştirme Kılavuzu 2018-2019.https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_11/09171525_2018-2019_BYLSEM_YYRENCY_TANILAMA_VE_YERLEYTYRME_KILAVUZU.pdf, 07.04.2019 tarihinde erişilmiştir. MEB Yönergesi, (2016). 2016 Yılı Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi Yayımlandı , T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Bilim Ve Sanat Merkezleri Yönergesi, https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_BİLSEM_yonergesi.pdf, 07.04.2019 tarihinde erişilmiştir. OKUR, A., ÖZSOY, Y. (2013). Üstün Zekalı Öğrencilerin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bartın BİLSEM Örneği, Eğitimde Kuram ve Uygulama, Makaleler 2013, 9(3): 254-264 SELÇUK, Z. (1999). Gelişim ve Öğrenme: Eğitim Psikolojisi Ankara: Nobel Yayınevi TOPSES, G. (2006). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayınevi YILMAZ, M. (2009). Öğrenme ve Bilgi İlişkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 29, Sayı 1 (2009) 173-191
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevinç Demir Tümen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Demir Tümen, S. (2019). BİLİM VE SANAT MERKEZİ ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENMEYE İLİŞKİN TUTUMLARI: BOLU BİLSEM ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(5), 257-267.