Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GAZ KANUNLARI KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE ÜÇ FARKLI İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN ETKİSİ

Yıl 2019, Sayı: 38, 1 - 25, 30.06.2019
https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.520298

Öz


Bu
araştırma “Gaz Kanunları” konusunun öğretiminde Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri
(ÖTBB), Birlikte Soralım Birlikte Öğrenelim (BSBÖ) ve Sanal Ortamda İşbirlikli
Öğrenme (SOİÖ) yöntemlerinin fen bilimleri öğretmen adaylarının akademik
başarıları, kimya tutumları üzerindeki etkisini ve öğretmen adaylarının
yöntemler hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada
nicel araştırma modelleri içerisinde yer alan deneysel araştırma desenlerinden
öntest-sontest karşılaştırma gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemi 2015-2016 eğitim öğretim yılında Atatürk Üniversitesi
Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 99 öğretmen adayından
oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak; akademik başarı testi, kimya tutum
ölçeği ve yöntem görüş ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel
istatistikler, tek faktörlü ANOVA ve içerik analizinden yararlanılmıştır.
Uygulama sonunda öğretmen adaylarının akademik başarıları açısından BSBÖ ve
ÖTBB arasında BSBÖ lehine ve kimya tutumları açısından SOİÖ ile ÖTBB arasında
SOİÖ lehine anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adayları
uygulanan öğretim yöntemleri hakkında çoğunlukla olumlu görüşe sahiptir.




Kaynakça

  • Ağgül, Ö. (2016). Bitki ve hayvanlarda üreme, büyüme ve gelişme ünitesinin öğretiminde okuma-yazma-uygulama yönteminin öğrencilerin akademik başarıları, epistemolojik tutumları ve okuduğunu anlamaları üzerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.451210)
  • Ajjan, H., & Hartshorne, R., (2008). Investigating Faculty Decisions to Adopt Web 2.0 Technologies: Theory and Empirical Tests. The Internet and Higher Education, 11/2, pp:71-80.
  • Akar, M. S. (2012). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme modeli hakkında bilgilendirilmesi, bu modelin sınıfta uygulamaları ve elde edilen sonuçların değerlendirilmesi: Kars İl Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi.
  • Alghamdi, A. (2017). Impact of jigsaw on the achievement and attitudes of saudi arabian male high school science students (Order No. 10659846). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1970449405). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1970449405?accountid=8403
  • Alijanian, E. (2012). The Effect of Student Teams Achievement Division Technique on English Achievement of Iranian EFL Leaners. Theory an Practice in Language Studies,2/9, pp: 1971-1975. doi:10.4304/tpsl.2.9.1971-1975.
  • Arslan, A. (2016). İşbirlikli öğrenme modelinin fen öğretimi laboratuar uygulamaları dersinde akademik başarı, kalıcılık ve tutuma etkileri (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.445653)
  • Artut, P. D., Tarim, K. (2007). The Effectiveness of Jigsaw II on prospective elementary school teachers. Asia-Pacific J. Teacher Education, 35/2, pp: 129-141.
  • Avcı, F. (2015). Maddenin yapısı ve özellikleri ünitesine yönelik işbirlikli öğrenmeye dayalı öğretim programının bilişsel ve duyuşsal alan değişkenlerine etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.396617)
  • Avci, M. (2018). 6.sınıf fen bilimleri dersi "Vücudumuzda sistemler" ünitesinin işbirlikli öğrenme modeliyle öğretiminin öğrenci başarısına etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.514625)
  • Baird, J. & White, R., (1984). Improving learning through enhanced metacognition: a classroom study. Paper Presented at The Annual Meeting of The American Educational Research Association, New Orleans.
  • Bakeman, R., & Gottman, J. M. (1997) Observing İnteraction: İntroduction to Sequential Analysis (2nrl Ed.), Cambridge: Cambridge University Press.
  • Balcı, A. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Pegem AYayınevi.
  • Ballıel, B. (2014). Webquest destekli işbirlikli öğrenme yaklaşımının öğrenme ürünlerine etkisi (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.349037)
  • Bartlett-Bragg, A. (2006). Reflections on pedagogy: Reframing practice to foster informal learning with social software. http://www.dream.sdu.dk/ uploads/files/Anne %20Bartlett-Bragg.pdf 20 Mart 2016.
  • Brufee, K., (1993). Collaborative Learning: Higher Education, Interdependence and the Authority of Knowledge. Baltimore. Md: Johns Hopkins University Press. U.S.A.
  • Cooper, J., Prescott, S., Cook, L., Smith, L., Mueck, R., & Cuseo, J. (1984). Cooperative learning and college ınstruction- effective use of student learning teams. California State University Foundation Publication, pp:41-65.
  • Croll, P. (1986). Systematic Classroom Observation, London: The Famier Press.
  • Çavdar, O. (2012). Fen bilgisi öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencilerinin sosyal ağları kullanım amaçları ve eğitsel bağlamda kullanımları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Fabian, K., Topping, K. J. & Barron, I. G. (2018). Usıng mobıle technologıes for mathematıcs: effects on student attıtudes and achıevement. Educational Technology Research and Development, 66, 1119-1139. doi.org/10.1007/s11423-018-9580-3.
  • Genç, M. (2016). An evaluation of the cooperative learning process by sixth-grade students. Research in Education, 95(1), 19-32. doi: 10.7227/RIE.0018
  • Genç, M., & Şahin, F. (2015). İşbirlikli Öğrenmenin Başarıya ve Tutuma Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9/1.
  • Ghufron, M. A., & Ermawati, S. (2018). The Strengths and Weaknesses of Cooperative Learning and Problem-based Learning in EFL Writing Class: Teachers and Students’ Perspectives. International Journal of Instruction, 11(4), 657-672. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11441a.
  • Göktaş, E. (2017). Eğitim politikası bağlamında işbirlikli öğrenme ve geleneksel öğrenme yöntemlerinin başarı ve tutuma etkisinin meta analitik biçimde incelenmesi (Yayınlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye.
  • Grant, N. (2008). On the usage of social networking software technologies in distance learning education, proceedings of society for ınformation technology and teacher education, (3755-3759). International Conference, Chesapeake.
  • Grönlund, Å., Wiklund, M., & Böö, R. (2017). No name, no game: Challenges to use of collaborative digital textbooks. Education and Information Technologies, 23, 1359–1375. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9669-z
  • Idowu, O. A. (2013). Effect of a Cooperative Learning Technique on the Academic Performance of High School Students in Algebra. Doctoral Dissertation, Walden University Coolege of Education.
  • İyi, E. (2018). Farklı işbirlikli öğrenme yöntemlerinin fen bilimleri öğretmen adaylarının akademik başarı ve epistemolojik inançları üzerine etkisi (Yüksek lisans tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.512583)
  • Janke, R., 1980. Computational errors of mentally-retarded students. Psychology in the Schools, 17/1, pp:30-32.
  • Johnson, R.T. & Johnson, D,W. (1990). Using Cooperative Learning in Math. Chapter in Cooperative Learning in Math, Ed Neil Davidson.
  • Küçükilhan, S. (2013). Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Tekniğinin Sosyal Bilgiler Dersindeki Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Leikin, R., & Zaslavsky, O. (1997). Facilitating student interactions in mathematics in a cooperative learning setting,. Journal of Research in Mathematics Education, 28/3, pp: 331-359.
  • Lo, H-C. (2013). Design of online report writing based on constructive and cooperative learning for a course on traditional general physics experiments. Educational Technology & Society, 16 (1), 380-391.
  • McCall, M. O. (2017). The effects of individual versus cooperative testing in a flipped classroom on the academic achievement, motivation toward science, and study time for 9th grade biology students (Order No. 10266260). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (1891348844). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1891348844?accountid=8403
  • Mcmillan, J. H. and Schumacher, S. (2006). Research in Education: Evidence-Based Inquiry. Sixth Edition. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • Messick, D.M., & Mackie, D.M. (1989). Intergroup relations. Annual Review of Psychology, 40/1, 45-81.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expande Sourcebook. (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nelson-Legall, S. (1992). Children's Instrumental Help-Seeking. It's Role in the Social Acquisition and Construction of Knowledge. In Lazarowitz Ed. Interaction In Cooperative Groups: Theoretical Anatomy of Group Learning, 120-141, NY: Cambridge University Press.
  • Nikou, F. R., Bonyadi, A., & Ebrahimi, K. (2014). The Effect of Student Team-Achievement Division (STAD) on Language Achievement of Iranian EFL Students across Gender. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3/4, pp:936-949.
  • Odabaşı, H. F., Mısırlı, Ö., Günüç, S., Timar, Z., Ersoy, M., Som, S.,Dönmez, F. İ., Akçay, T. & Erol, O. (2012). Eğitim için yeni bir ortam: Twitter. Anadolu Journal of Educational Sciences International (AJESI), 2/1, pp:89-103.
  • Önder, F., & Sılay, İ. (2015). İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Farklı Öğrenme Stillerine Sahip Öğrencilerin Fizik Dersi Başarısına Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23/2, pp:843-860.
  • Öztürk, B. (2017). Maddenin tanecikli yapısının öğretiminde iyi bir eğitim ortamı için yedi ilke ve modellerle desteklenen işbirlikli öğrenme yöntemlerinin uygulanması (Doktora tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir. (Tez No.458816)
  • Peterson, P. & Swing, S. (1985). Students cognitions as mediators of the effectiveness of small-group learning. Journal of Educational Psychology, 77, pp:299-312.
  • Rabgay, T. (2018). The Effect of Using Cooperative Learning Method on Tenth Grade Students’ Learning Achievement and Attitude towards Biology. International Journal of Instruction, 11(2), 265-280. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11218a.
  • Sandberg, K.E., (1995). (Ed.). Affective and Cognitive Features of Collaborative Learning in Review of Research and Developmental Education. Gene Kierstons 6,4, Appalachian State Univ, Boone, NC.
  • Sherman, L.W. (1991, April 2). Cooperative learning in post secondary education: implications from social psychology for active learning experiences. Presented At The Annual Meeting of The American Educational Research Association, Chicago.
  • Siegel, C. (2005). An ethnographic inquiry of cooperative learning implementation. Journal of School Psychology, 43/3, pp:219–239.
  • Slavin, R. E. (1980). Cooperative learning. Review of Education Research, 50/2, pp:315-342.
  • Slavin, R. E. (1983). When does cooperative learning increase student achievement, Psychological Bulletin, 94, 429-445.
  • Slavin, R. E. (1992). (Eds.). When and Why Does Cooperative Learning Increase Achievement? Theoretical and Empirical Perspectives. 145-173 in Hertz-Lazarowitz and Miller Interaction in Cooperative Groups, NY, NY: Cambridge University Press.
  • Swing, S., & Peterson, P. (1982). The relationship of student ability and small group interaction to student achievement. American Educational Research Journal, 19/2, pp:259-274.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi.
  • Turgut, S., & Turgut, İ. G. (2018). The effects of cooperative learning on mathematics achievement in Turkey: A meta-analysis study. International Journal of Instruction, 11(3):663-680. doi 10.12973/iji.2018.11345a
  • Veloo, A., Chairhany, S. (2013). Fostering Students’ Attitudes and Achievement in Probability Using Teams-Games-Tournaments. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 93, pp:59-64. doi: 10.1016/J.Sbspro.2013.09.152
  • Webb, N. M. (1980). An analysis of group interaction and mathematical errors in heterogeneous ability groups. British Journal of Educational Psychology, 50/3, pp:266-276.
  • Wyman, P. J. (2018). Academic achievement with cooperative learning using homogeneous and heterogeneous groups (Order No. 10787105). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (2036863749). Retrieved from https://search.proquest.com/docview/2036863749?accountid=8403
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin, Ankara.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Yıldız 0000-0001-6396-9183

Şeyma Çalıklar Bu kişi benim 0000-0003-2916-7755

Ümit Şimşek 0000-0003-2010-9321

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2019
Kabul Tarihi 22 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Yıldız, E., Çalıklar, Ş., & Şimşek, Ü. (2019). GAZ KANUNLARI KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE ÜÇ FARKLI İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YÖNTEMİNİN ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi(38), 1-25. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.520298