BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YENİLİKÇİLİK: ERZURUM, ERZİNCAN VE BAYBURT’TAKİ KOBİ’LERDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 2, 399 - 417, 18.02.2010

Öz

Bu çalışmada Erzurum-Erzincan-Bayburt NUTS II bölgesindeki Ticaret ve
Sanayi Odalarına kayıtlı 112 küçük ve orta ölçekli imalat sanayi işletmesinde
gerçekleştirilen bir uygulamayla bilişim teknolojileri ve yenilikçilik arasındaki
ilişki ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Araştırmada ulaşılan bazı çarpıcı sonuçlar şöyle özetlenebilir. İşletmelerin
yaklaşık yüzde 60’ı meslek lisesi mezunu eleman istihdam etmemektedir.
İşletmelerin yaklaşık beşte birinde hiç bilgisayar bulunmamaktadır. İşletmelerin
yüzde 56,3’ü ürün yeniliği, yüzde 44,6’sı süreç yeniliği, yüzde 45,5’i pazarlama
yeniliği, yüzde 42’si organizasyonel yenilik yaptığını, yüzde 40,2’si de
çalışanların vasıflarını geliştirmek için eğitim programları düzenlediğini ifade
etmiştir. Bilgisayar sahipliği, üretim ve satış sürecinde bilgi teknolojiler
kullanımı ve eğitim programı düzenleme oranı ile yenilikçilik düzeyi arasında
anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Araştırmanın, bilişim teknolojileri ve yenilikçilik arasındaki ilişki üzerinde yeni
araştırma olanakları yaratmasına, var olan durum hakkında daha gerçekçi
değerlendirmelerin yapılmasına ve ortaya çıkan sonuçlardan işletmelerin
yararlanmasına katkıda bulunacağı umulmaktadır.

Kaynakça

  • -----------, OECD ve Eurostat, Oslo Kılavuzu: Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması İçin İlkeler, 3. Baskı, Tübitak, Şubat 2006.
  • Baktır, Elif, Internet Teknolojilerinin Sağladığı Olanaklar: KOBİ’lerde Yenilikçilik Yönetimi, X. Türkiye’de Internet Konferansı, Bahçeşehir Üniversitesi, Aralık 2005, s.5,
  • Bülbül, Hasan, Güleş, Hasan K., "Türk Sanayi İsletmelerinde İleri İmalât Teknolojileri Kullanımı ve Performansa Etkisi", ODTÜ Gelişme Dergisi, Haziran, 2004.
  • Camp, R. C., Benchmarking: The Search for Industry Best Practices that Lead to Superior Performance, Milwaukee: ASCQ Quality Press, 1989.
  • Cooper, R. G. and S. J. Edgett, Product Development for the Service Sector: Lessons from Market Leaders, Perseus Books, New York, 1999.
  • Crosetto, P., Competition and cooperation: Italian SMEs go international. Prospects for the extension of the Italian Industrial District model to Central and Eastern European Countries, Geneva - UNECE Expert Meeting on Good Governance for SMEs, April 1-2, 2004.
  • Eren, Erol, Alpkan, Lütfihak, Erol, Yücel, "Temel fonksiyonel Yeteneklerin Firmanın Yenilik ve Finansal Performansına Etkileri", İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 7, Bahar 2005/1, s.208.
  • Erkan, Mehmet, Eleren, Ali, Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Model Önerisi, I. Orta Anadolu Kongresi KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama Sorunları, Erciyes Üniversitesi Nevşehir İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Ekim 2001, Nevşehir, s.164.
  • Frost, Frederick A. "The use of strategic tools by small and medium-sized enterprises: An Australasian study", Strategic Change, Vol: 12(1), 2003, pp.49-62.
  • Huang, X., G. N. Soutar, A. Brown, "New product development processes in small and medium-sized enterprises: Some Australian evidence", Journal of Small Business Management, Vol: 40(1), 2002, pp.27-42.
  • Köroğlu, Bilge A., "Innovativeness in Industrial Districts of Turkey and Indicators of Innovation Activities in SMES", Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Vol: 18(4), 2005, p.694.
  • March-Chorda, I., A. Gunasekaran, B. Lloria-Aramburo, "Product development process in Spanish SMEs: an empirical research", Technovation, Vol: 22(5), 2002, pp.301-312.
  • Mosey, S., "Understanding new-to-market product development in SMEs", International Journal of Operations and Production Management, Vol: 25(2), 2005, pp.114-130.
  • Özçelik, Emre, Does Innovativeness Matter for International Competitiveness in Developing Countries? The Case of Turkish Manufacturing Industries, Working Papers in Economics, Economic Research Center, Middle East Technical University, May, 2002.
  • Rothwell, R. and M. Dodgson, "External linkages and innovation in small and medium sized enterprises", R&D Management, Vol: 21(2), 1991, pp.125- 137.
  • Salavou, H., "Do customer and technology orientations influence product innovativeness in SMEs? Some new evidence from Greece", Journal of Marketing Management, Vol: 21(3), 2005, pp.307-338.
  • Savaşçı, İpek, Kazançoğlu, Yiğit, Firmaların Yenilik Yaratma Sürecinde Serbest Bölgelerin Rolü, 3. Ulusal Ekonomi Yönetim Kongresi, Eskişehir, 2004, s.519.
  • Susman, Gerald I., Small and Medium-Sized Enterprises and the Global Economy, Edward Elgar Publishing, 2007.
  • Susman, Gerald, Anthony Warren, Min Ding, Jenna P. Stites, Vidur Chandra, Jarret Chirafisi, Jason R. Dytche and Varij Saurabh, Product and Service Innovation in Small and Medium-Sized Enterprises, United States Department of Commerce The National Institute of Standards and Technology Manufacturing Extension Partnership, RFP 05-480-5824, September 20, 2006.
  • Tekin, Mahmut, Güleş, Hasan K., Öğüt, Adem, Değişim Çağında Teknoloji Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, Ankara, 2003, ss.2-3.
  • Tidd, Joe, Bessant, John, Pavitt, Keith, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 3rd Edition, John Wiley&Sons, March 2005, p.7.
  • Vossen, R. W., Combining small and large firm advantages in innovation: Theory and examples, University of Groningen Research Institute SOM 1998.
  • Woodcock, D. J., S. P. Mosey, T.B.W. Wood, "New product development in British SMEs", European Journal of Innovation Management, Vol: 3(4), 2000, pp.212-222.
  • Yap, C.-M., K-H. Chai, P. Lemaire, "An empirical study on functional diversity and innovation in SMEs", Creativity and Innovation Management, Vol: 14(2), 2005, pp.176-190.
  • Wikipedia contributors, "Innovation", Wikipedia: The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Innovation&oldid=64705953, S.E.T. 11.06.2007.
  • www.focusinnovation.net/what2.html, S.E.T. 07.06.2007.
  • www.focusinnovation.net/what.html, S.E.T. 07.06.2007.
  • http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Innovation&oldid=64705953, S.E.T. 07.06.2007.
Yıl 2007, Cilt: 10 Sayı: 2, 399 - 417, 18.02.2010

Öz

Kaynakça

  • -----------, OECD ve Eurostat, Oslo Kılavuzu: Yenilik Verilerinin Toplanması ve Yorumlanması İçin İlkeler, 3. Baskı, Tübitak, Şubat 2006.
  • Baktır, Elif, Internet Teknolojilerinin Sağladığı Olanaklar: KOBİ’lerde Yenilikçilik Yönetimi, X. Türkiye’de Internet Konferansı, Bahçeşehir Üniversitesi, Aralık 2005, s.5,
  • Bülbül, Hasan, Güleş, Hasan K., "Türk Sanayi İsletmelerinde İleri İmalât Teknolojileri Kullanımı ve Performansa Etkisi", ODTÜ Gelişme Dergisi, Haziran, 2004.
  • Camp, R. C., Benchmarking: The Search for Industry Best Practices that Lead to Superior Performance, Milwaukee: ASCQ Quality Press, 1989.
  • Cooper, R. G. and S. J. Edgett, Product Development for the Service Sector: Lessons from Market Leaders, Perseus Books, New York, 1999.
  • Crosetto, P., Competition and cooperation: Italian SMEs go international. Prospects for the extension of the Italian Industrial District model to Central and Eastern European Countries, Geneva - UNECE Expert Meeting on Good Governance for SMEs, April 1-2, 2004.
  • Eren, Erol, Alpkan, Lütfihak, Erol, Yücel, "Temel fonksiyonel Yeteneklerin Firmanın Yenilik ve Finansal Performansına Etkileri", İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 7, Bahar 2005/1, s.208.
  • Erkan, Mehmet, Eleren, Ali, Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lerin Yeniden Yapılandırılması ve Bir Model Önerisi, I. Orta Anadolu Kongresi KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama Sorunları, Erciyes Üniversitesi Nevşehir İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Ekim 2001, Nevşehir, s.164.
  • Frost, Frederick A. "The use of strategic tools by small and medium-sized enterprises: An Australasian study", Strategic Change, Vol: 12(1), 2003, pp.49-62.
  • Huang, X., G. N. Soutar, A. Brown, "New product development processes in small and medium-sized enterprises: Some Australian evidence", Journal of Small Business Management, Vol: 40(1), 2002, pp.27-42.
  • Köroğlu, Bilge A., "Innovativeness in Industrial Districts of Turkey and Indicators of Innovation Activities in SMES", Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Vol: 18(4), 2005, p.694.
  • March-Chorda, I., A. Gunasekaran, B. Lloria-Aramburo, "Product development process in Spanish SMEs: an empirical research", Technovation, Vol: 22(5), 2002, pp.301-312.
  • Mosey, S., "Understanding new-to-market product development in SMEs", International Journal of Operations and Production Management, Vol: 25(2), 2005, pp.114-130.
  • Özçelik, Emre, Does Innovativeness Matter for International Competitiveness in Developing Countries? The Case of Turkish Manufacturing Industries, Working Papers in Economics, Economic Research Center, Middle East Technical University, May, 2002.
  • Rothwell, R. and M. Dodgson, "External linkages and innovation in small and medium sized enterprises", R&D Management, Vol: 21(2), 1991, pp.125- 137.
  • Salavou, H., "Do customer and technology orientations influence product innovativeness in SMEs? Some new evidence from Greece", Journal of Marketing Management, Vol: 21(3), 2005, pp.307-338.
  • Savaşçı, İpek, Kazançoğlu, Yiğit, Firmaların Yenilik Yaratma Sürecinde Serbest Bölgelerin Rolü, 3. Ulusal Ekonomi Yönetim Kongresi, Eskişehir, 2004, s.519.
  • Susman, Gerald I., Small and Medium-Sized Enterprises and the Global Economy, Edward Elgar Publishing, 2007.
  • Susman, Gerald, Anthony Warren, Min Ding, Jenna P. Stites, Vidur Chandra, Jarret Chirafisi, Jason R. Dytche and Varij Saurabh, Product and Service Innovation in Small and Medium-Sized Enterprises, United States Department of Commerce The National Institute of Standards and Technology Manufacturing Extension Partnership, RFP 05-480-5824, September 20, 2006.
  • Tekin, Mahmut, Güleş, Hasan K., Öğüt, Adem, Değişim Çağında Teknoloji Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı, Ankara, 2003, ss.2-3.
  • Tidd, Joe, Bessant, John, Pavitt, Keith, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, 3rd Edition, John Wiley&Sons, March 2005, p.7.
  • Vossen, R. W., Combining small and large firm advantages in innovation: Theory and examples, University of Groningen Research Institute SOM 1998.
  • Woodcock, D. J., S. P. Mosey, T.B.W. Wood, "New product development in British SMEs", European Journal of Innovation Management, Vol: 3(4), 2000, pp.212-222.
  • Yap, C.-M., K-H. Chai, P. Lemaire, "An empirical study on functional diversity and innovation in SMEs", Creativity and Innovation Management, Vol: 14(2), 2005, pp.176-190.
  • Wikipedia contributors, "Innovation", Wikipedia: The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Innovation&oldid=64705953, S.E.T. 11.06.2007.
  • www.focusinnovation.net/what2.html, S.E.T. 07.06.2007.
  • www.focusinnovation.net/what.html, S.E.T. 07.06.2007.
  • http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Innovation&oldid=64705953, S.E.T. 07.06.2007.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Üstün Özen Bu kişi benim

Murat Bingöl Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özen, Ü., & Bingöl, M. (2010). İŞLETMELERDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ VE YENİLİKÇİLİK: ERZURUM, ERZİNCAN VE BAYBURT’TAKİ KOBİ’LERDE BİR ARAŞTIRMA. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 399-417.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.