BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM TÜRKÇE DERS KİTAPLARININ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2008, Cilt: 11 Sayı: 1, 197 - 210, 18.02.2010

Öz

Öğrenme - öğretme sürecinde materyal çeşitliliğinin önemli olması kadar,
en temel materyal olan ders kitaplarının gerekli ve yeterli niteliklere sahip olması
da önemlidir. Ders kitapları, belirlenen kazanımları edindirmede önemli bir işlevi
yerine getirmektedir. Bu bakımdan ders kitapları, doğru ve güncel bilgiler
vermesi, öğrencileri araştırmaya yönlendirmesi, konuyu bütünleyen görsel
materyallerle zenginleştirilmesi, yapılan etkinliklerde öğrencilerin belirlenen
kazanımlara ne ölçüde ulaştığının belirlenmesinde kullanılacak etkinlik içi ve
tema sonu değerlendirme bölümleri bulunması vb. niteliklere sahip olması
gerekmektedir.
Bu çalışmada, ilköğretim okullarında okutulan Türkçe ders kitaplarının etkinlik içi
ve tema sonu ölçme ve değerlendirme bölümleri incelenmiştir. Sözü edilen
bölümlerde soruların çeşitliliği, bilişsel alanın alt basamaklarına yönelik soru
içerip içermediği, anlama ve anlatma öğrenme alanlarına yönelik becerilere ait
soruların dağılımının dengeli olup olmadığına bakılmıştır. İncelemede Türkçe
ders kitaplarının amaca uygun kullanımını sağlayacak kılavuz kitaplarda ölçme ve
değerlendirme çalışmalarının planlanması, uygulanması ve sonuçlanmasına
yönelik örnek bir takviminin yer alıp almadığı, değerlendirme bölümlerinde metin
kullanılıp kullanılmadığı vb. nitelikler de araştırılmıştır. İncelenen kitaplarda
önemli görülen niteliklere dikkat çekilerek uygulamada bu niteliklerin
yaygınlığının sağlanması amaçlanmıştır.

Kaynakça

  • Demirel, Özcan (2000), Plandan Uygulamaya Öğretme Sanatı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Göçer, Ali (2005), İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Atatürk Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Halis, İsa (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Nobel Yayınları, Ankara.
  • Küçükahmet, Leyla (2003), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • MEB (1970), Devlet Ortaokul Türkçe İmtihan Soruları, 1611 Sayılı T. D., MEB Basımevi, İstanbul.
  • MEB (2005), İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar), Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • İncelenen Ders Kitapları
  • Kapulu, Ahmet vd. (2006 a), İlköğretim Türkçe 4. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Koza Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kapulu, Ahmet vd. (2006 b), İlköğretim Türkçe 4. Sınıf Ders Kitabı, Koza Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kapulu, Ahmet vd. (2006 c), İlköğretim Türkçe 4. Sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı, Koza Yayın Dağıtım, Ankara.
  • MEB (2006 a), İlköğretim Türkçe 5 Öğretmen Kılavuz Kitabı (2. Basım) Devlet Kitapları, Pelin Ofset, Ankara.
  • MEB (2006 b), İlköğretim Türkçe 5 Ders Kitabı (2. Basım) Devlet Kitapları, Pelin Ofset, Ankara.
  • MEB (2006 c), İlköğretim Türkçe 5 Öğrenci Çalışma Kitabı, (2. Basım) Devlet Kitapları, Pelin Ofset, Ankara.
  • Altıntaş, G.; Bursalıoğlu, Y. (2006 a), İlköğretim Türkçe 6 Öğretmen Kılavuz Kitabı Özgün Matbaacılık, Ankara.
  • Altıntaş, Güldane; Bursalıoğlu, Yeliz (2006 b), İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, Özgün Matbaacılık, Ankara.
  • Altıntaş, G.; Bursalıoğlu, Y. (2006 c), İlköğretim Türkçe 6 Öğrenci Çalışma Kitabı, Özgün Matbaacılık, Ankara.
Yıl 2008, Cilt: 11 Sayı: 1, 197 - 210, 18.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Demirel, Özcan (2000), Plandan Uygulamaya Öğretme Sanatı, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Göçer, Ali (2005), İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Atatürk Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • Halis, İsa (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Nobel Yayınları, Ankara.
  • Küçükahmet, Leyla (2003), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • MEB (1970), Devlet Ortaokul Türkçe İmtihan Soruları, 1611 Sayılı T. D., MEB Basımevi, İstanbul.
  • MEB (2005), İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1-5. Sınıflar), Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi, Ankara.
  • İncelenen Ders Kitapları
  • Kapulu, Ahmet vd. (2006 a), İlköğretim Türkçe 4. Sınıf Öğretmen Kılavuz Kitabı, Koza Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kapulu, Ahmet vd. (2006 b), İlköğretim Türkçe 4. Sınıf Ders Kitabı, Koza Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Kapulu, Ahmet vd. (2006 c), İlköğretim Türkçe 4. Sınıf Öğrenci Çalışma Kitabı, Koza Yayın Dağıtım, Ankara.
  • MEB (2006 a), İlköğretim Türkçe 5 Öğretmen Kılavuz Kitabı (2. Basım) Devlet Kitapları, Pelin Ofset, Ankara.
  • MEB (2006 b), İlköğretim Türkçe 5 Ders Kitabı (2. Basım) Devlet Kitapları, Pelin Ofset, Ankara.
  • MEB (2006 c), İlköğretim Türkçe 5 Öğrenci Çalışma Kitabı, (2. Basım) Devlet Kitapları, Pelin Ofset, Ankara.
  • Altıntaş, G.; Bursalıoğlu, Y. (2006 a), İlköğretim Türkçe 6 Öğretmen Kılavuz Kitabı Özgün Matbaacılık, Ankara.
  • Altıntaş, Güldane; Bursalıoğlu, Yeliz (2006 b), İlköğretim Türkçe 6 Ders Kitabı, Özgün Matbaacılık, Ankara.
  • Altıntaş, G.; Bursalıoğlu, Y. (2006 c), İlköğretim Türkçe 6 Öğrenci Çalışma Kitabı, Özgün Matbaacılık, Ankara.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Göçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göçer, A. (2010). İLKÖĞRETİM TÜRKÇE DERS KİTAPLARININ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME AÇISINDAN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 197-210.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.