BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE SINIF ATMOSFERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 2, 175 - 188, 18.02.2010

Öz

Sınıf atmosferinin temel değişkenleri; öğrenci kaynaklı sorunlar, sınıf içi
fiziksel değişkenler, öğretim sürecinin özellikleri, iletişim biçimleri, öğretim
elemanı desteği ve disiplin anlayışı olarak özetlenebilir. Bu çalışmada amaç,
yükseköğrenim düzeyinde sınıf atmosferi değişkenlerinin öğrenci başarısı
üzerindeki etkisini incelemektir.
Betimsel bir çalışma olun bu araştırmada veriler durum saptaması yöntemiyle
toplanmıştır. Araştırmanın evrenini, A.Ü. K.K. Eğitim Fakültesi oluşturmaktadır.
Örneklem olarak da ilköğretimin ikinci kademesine öğretmen yetiştiren, Türkçe
Öğretmenliği Bölümü, Sosyal Bilgiler, Fen Bilgisi ve Đlköğretim Matematik
Öğretmenliği ABD’nde öğrenim gören öğrencilerdir. Veri toplama aracı olarak,
araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçeğin güvenirlik alfa katsayısı olarak
0.92’lik yüksek bir değer bulunmuştur. Anket formları deneklere uygulandıktan
sonra veriler istatistik programlarında analiz edilmiştir.
Öğrenciler başarılarını en çok etkileyen değişkenin öğretim elemanının yeterliliği
olduğunu vurgulamışlardır. Öğrenciler ders dışındaki özel hayatlarına ilişkin
sorunların başarılarını oldukça etkilediğini ifade etmişlerdir. Öğrencilerin sınıf
dışı genel sorunları ve öğretim üyesinin etkililiğinin başarı üzerindeki etkisine
ilişkin öğrenci görüşleri arasında cinsiyete göre farklılık bulunmuştur. Bölüm
veya anabilim dallarına göre öğrenci başarısını etkileyen sınıf atmosferi
değişkenlerinden öğrencilerin sınıf dışı sorunları ile sınıf içi disiplin konularında
anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Sınıfın fiziksel değişkenlerinin başarıda
etkililiği konusunda bölüm veya anabilim dalları arasında anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Sınıftaki iletişim ortamının bölüm veya anabilim dallarında öğrenim
gören öğrencilerin başarılarındaki etkileri konusunda da anlamlı farklılık
bulunmuştur. Sınıf atmosferi yanında başarıyı etkileyebilecek diğer değişkenler
de farklı kademelerde araştırılabilir.

Kaynakça

  • Açıkgöz K. (1989). Liselerdeki Sınıf Atmosferi Üzerine Bir Araştırma. Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Açıkgöz, Ü. K. (2003). “Öğretmen Adaylarının Sınıf Atmosferine İlişkin Algıları”. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 1-7. Ankara.
  • Airasian,P.W.(1989). Classroom Assessment And Educational Improvement. In Lorin W. Anderson (Ed) The Efective Teacher: Study Guide And Readings. McGraw-Hill Book Co.Pp.330-343.
  • Akyol, H. (2000). Olumlu ve Öğrenmeye Uygun Ortam Yaratma, Sınıf Yönetimi, (Edit: Küçükahmet, L.) Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2000). Planlamadan Uygulamaya Öğretme Sanatı. PegemA Yayıncılık, (2.baskı), Ankara.
  • Kısakürek, M. A. (1985). Sınıf Atmosferinin Öğrenci Başarısına Etkisi, AÜ Eğitim Bilimleri Fak Yay. No:144, Ankara.
  • Küçükoğlu, A. Alver, B. (2004). “Ders Düzeni ve Kuralların Belirginliğinin Öğrenci Başarısına Etkisi” AÜ KKEF Dergisi Sayı.9.Sy: 65-81
  • Moos R. H. (1979). Evaluating Educational Environments: Procedures, Measures, Findings and Policy Implications, Jossey-Bass, San Fransisco, CA.
  • Moos R. H., Trickett, E. J., (1987). Classroom Environment Scale Manual Consulting Psychologists Press, Palo Alto, CA.
  • Moyles, J. R. (1992). Organizing for Learning in the Primary Classroom. Open University Pres.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, (3.Basım) No: 584, İstanbul.
  • Rinne, C.H. (1997). Excellent Classroom Management. Belmont. CA.
  • Schwartz, S.,Pollishuke, M. (1991). Creating the Child-centered Classroom. Richard C. Owen Publishers Inc.
  • Senemoğlu, N. (2007). Sınıf İçi Öğretmen Davranışları Üzerine Bir Araştırma. http//www.epo.hacettepe.edu.tr/eleman/NHMSI.htm 5.9.07
Yıl 2008, Cilt: 12 Sayı: 2, 175 - 188, 18.02.2010

Öz

Kaynakça

  • Açıkgöz K. (1989). Liselerdeki Sınıf Atmosferi Üzerine Bir Araştırma. Eğitim Bilimleri Sempozyumu Bildiriler Kitabı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Açıkgöz, Ü. K. (2003). “Öğretmen Adaylarının Sınıf Atmosferine İlişkin Algıları”. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 25: 1-7. Ankara.
  • Airasian,P.W.(1989). Classroom Assessment And Educational Improvement. In Lorin W. Anderson (Ed) The Efective Teacher: Study Guide And Readings. McGraw-Hill Book Co.Pp.330-343.
  • Akyol, H. (2000). Olumlu ve Öğrenmeye Uygun Ortam Yaratma, Sınıf Yönetimi, (Edit: Küçükahmet, L.) Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2000). Planlamadan Uygulamaya Öğretme Sanatı. PegemA Yayıncılık, (2.baskı), Ankara.
  • Kısakürek, M. A. (1985). Sınıf Atmosferinin Öğrenci Başarısına Etkisi, AÜ Eğitim Bilimleri Fak Yay. No:144, Ankara.
  • Küçükoğlu, A. Alver, B. (2004). “Ders Düzeni ve Kuralların Belirginliğinin Öğrenci Başarısına Etkisi” AÜ KKEF Dergisi Sayı.9.Sy: 65-81
  • Moos R. H. (1979). Evaluating Educational Environments: Procedures, Measures, Findings and Policy Implications, Jossey-Bass, San Fransisco, CA.
  • Moos R. H., Trickett, E. J., (1987). Classroom Environment Scale Manual Consulting Psychologists Press, Palo Alto, CA.
  • Moyles, J. R. (1992). Organizing for Learning in the Primary Classroom. Open University Pres.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, (3.Basım) No: 584, İstanbul.
  • Rinne, C.H. (1997). Excellent Classroom Management. Belmont. CA.
  • Schwartz, S.,Pollishuke, M. (1991). Creating the Child-centered Classroom. Richard C. Owen Publishers Inc.
  • Senemoğlu, N. (2007). Sınıf İçi Öğretmen Davranışları Üzerine Bir Araştırma. http//www.epo.hacettepe.edu.tr/eleman/NHMSI.htm 5.9.07
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adnan Küçükoğlu Bu kişi benim

Erdoğan Köse Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Şubat 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Küçükoğlu, A., & Köse, E. (2010). YÜKSEKÖĞRETİM DÜZEYİNDE SINIF ATMOSFERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 175-188.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.