BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Yetiştirme ve Öğretmenlik Mesleği

Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 1, 53 - 62, 30.07.2010

Öz

Özellikle son yıllarda eğitim alanında yapılan çalışmalarda, üniversite öğretim
elemanlarının ve öğretmenlerin yetiştirilme süreçleri sıkça tartışılır olmuştur. Bu çalış-
malarda eğitim ve iş dünyasının ihtiyaçlarına uygun eleman yetiştirilemediği düşüncesi
yaygındır. Göz ardı edilemeyecek olan bu durum, eğitim kurumları dahil, iş dünyası ile
eğitim dünyası arasındaki iletişimin yeterince kurulamadığını göstermektedir. O halde
bütün meslek sahipleri birden fazla öğretmen tarafından yetiştirildiğine göre yaşadığımız
bu yüzyılda öğretmenin yükleneceği misyon ne olmalıdır, bu misyona sahip olması için
öğretmenler günümüz eğitim ve öğretim sistemi içinde nasıl yetiştirilmelidir. Bu düşünceden
hareketle bu araştırmada; öğretmen yetiştirmede ve öğretmenlik mesleğindeki genel
sorunlar literatüre dayalı olarak araştırıldı ve öğretmen yetiştirmede temel noktalar belirtilerek
önerilerde bulunuldu.

Kaynakça

  • Ada, S. (2001). Sınıf Öğretmeni Yetiştiren Okullarda Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersle- rinin Program İçersindeki Yeri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 1–10.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi Toplumu Oluşumunda Bireylerin Yetiştirilmesi ve Matematik Öğ- retimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 183–190.
  • Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılan- ma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 16–25.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2007). Matematik Öğretmeni Adaylarının Benimsedikleri Öğ- retmen Modeline İlişkin Bazı İpuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22–31.
  • Barnett, J. ve Hodson, D. (2001). Pedagojical Context Knowledge: Toward A Fuller Un- derstanding of What Good Science Teacher Know. Science Education, 85, 426–453
  • Bekdemir, M., Işık, A. ve Çıkıcı, Y. (2004). Matematik Kaygısını Oluşturan ve Arttıran Öğretmen Davranışları ve Çözüm Yolları. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 88–94.
  • Bulut, S., Demircioğlu, H. ve Yıldırım, A. (1995). Ortaokul ve Liselerde Fen ve Matema- tik Öğretimi: Sorular ve Öneriler. II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Ankara: ODTÜ.
  • Bulut, H. ve Doğar, Ç. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tu- tumlarının İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13–27
  • Çağlar, D. (1987). Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Uygulamaların Dünü, Bugü- nü ve Yarını. Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyumu. Ankara Gazi Üniversitesi, 285–292
  • Çakıroğlu, E. ve Çakıroğlu, J. (2003). Reflections on Teacher Education in Turkey. Euro- pean Journal of Teacher Education, 26(2), 253–279
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlilik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelere göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33–53.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207–237.
  • Enyedy, N., Goldberg, J. ve Welsh, K. M. (2005). Complex Dilemmas of İdentity and Practice. Science Education, 90(1), 68–93.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Üzerine Görüşleri.Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 207–221.
  • Erdem, A. R. ve Anılan, H. (2000).P.A.Ü. Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Öğrenci- lerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7.
  • Gordon, T. (2008). Etkili Öğretmenlik Eğitimi. (1.bsk), İstanbul: Profil Yay., ss. 16.
  • Gelen, İ. ve Özer, B. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliliklerine Sahip Olma Dü- zeyleri Hakkında Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39–55.
  • Işık, A., Çiltaş, A., ve Bekdemir, M. (2008). Matematik Eğitimin Gerekliliği ve Önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 174–184.
  • Karagözlü, G. (1991). Teacher Education Reform in Turkey. Action in Teacher Educati- on, 13, 3–15.
  • Kuru, M. ve Uzun, H. (2008). Türkiye’de Öğretmen Adaylarının Seçiminde 1954 Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 207–232.
  • Leatham, K. R. (2006). Viewing Mathematics Teachers’ Beliefs as Sensible Systems. Journal of Mathematics Teacher Education, 9, 91–102.
  • Özbek, R. , Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 221–232.
  • Özen, R. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 141–160.
  • Özer, B. (1990). 1990’lı Yılların Başında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme: Sorunlar ve Çözüm Öneriler. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 27–35.
  • Özer, B. (2008). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi. A. Hakan (Ed.), Öğretmenlik Meslek Bilgisi Alanındaki Gelişmeler, 195–216, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Putnam, R. T. ve Borko, H. (2000). What Do New Views of Knowledge and Thinking Have to Say about Research on Teacher Learning? Educational Research, 29(1), 4–15
  • Semerci, N. (2004). Öğrenci Görüşlerine Göre Sınıf Öğretmenliği Derslerinin İşleyişi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6–9 Temmuz 2004 Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Semerci, Ç. (2003). Eğitim Sisteminde Öğreticilerin Kalitesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 203–210.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Yönelik Tutumları. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, 413–423.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who Understand: Knowledge Growth in Teaching, Educa- tional Research, February, 4–14.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmalarının Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 235–250.
  • Taşkesenliğil, Y., Şenocak, E. ve Sözbilir, M. (2008). Probleme Dayalı Öğrenme Teorik Temelleri, Milli Eğitim Dergisi, 177, 50–64.
  • Türer, A. (2009). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Sorunlar-I. public.cumhuriyet.edu. tr/aturer/ogretmenyetistirme.html. Erişim Tarihi: 17.06.2009.
  • Türker, N. ve Tüzün, Y. Ö. (2007). Öğretmen Adaylarının Yapılandırmacı ve Geleneksel Öğretim Yaklaşımları ile İlgili İnançları. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi, 15–16–17 Kasım. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İlköğretim Matematik Bölümü.
  • Twiselton, S. (2004). The Role of Teacher İdentities in Learning to Teach Primary Litera- cy, Educational Review, 56(2), 157–164.
  • Ubuz, B. (2009). Üniversite Eğitimi ve Öğretmenlik: Matematik Öğretmenlerinin ve Adaylarının Görüşleri. http://www.fedu.metu.edu.tr/UFBMEK5/b_kitabi/PDF/Ogret- menYetistirme/Bildiri/t312d.pdf. Erişim Tarihi: 17.06.2009.
  • Üstüner, M. (2008). The Comparison of The Educational Philosophies of Turkish Pri- mary Scholl Superintendents and Teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 177–192
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynakları ve Temel Tutumlar: Ku- rumsal Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33–46.
  • Yiğit, N. ve Alev, N. (2007). Okul Deneyimi Dersinde Özel Danışmanlık Hizmetlerinin Mesleki Gelişime Katkısının İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 1(1), 85–101.
  • YÖK (1998a). Aday Öğretmen Kılavuzu. http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/aday_ ogretmen/adayogr.html. Erişim Tarihi:25-Mayıs–2009.
  • YÖK (1999). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon. Ankara: Öğretmen Eğitimi Dizisi.
Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 1, 53 - 62, 30.07.2010

Öz

Kaynakça

  • Ada, S. (2001). Sınıf Öğretmeni Yetiştiren Okullarda Öğretmenlik Meslek Bilgisi Dersle- rinin Program İçersindeki Yeri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 1–10.
  • Aydın, B. (2003). Bilgi Toplumu Oluşumunda Bireylerin Yetiştirilmesi ve Matematik Öğ- retimi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(14), 183–190.
  • Baskan, G. A. (2001). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmen Yetiştirmede Yeniden Yapılan- ma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 16–25.
  • Baki, A. ve Gökçek, T. (2007). Matematik Öğretmeni Adaylarının Benimsedikleri Öğ- retmen Modeline İlişkin Bazı İpuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22–31.
  • Barnett, J. ve Hodson, D. (2001). Pedagojical Context Knowledge: Toward A Fuller Un- derstanding of What Good Science Teacher Know. Science Education, 85, 426–453
  • Bekdemir, M., Işık, A. ve Çıkıcı, Y. (2004). Matematik Kaygısını Oluşturan ve Arttıran Öğretmen Davranışları ve Çözüm Yolları. Eurasian Journal of Educational Research, 16, 88–94.
  • Bulut, S., Demircioğlu, H. ve Yıldırım, A. (1995). Ortaokul ve Liselerde Fen ve Matema- tik Öğretimi: Sorular ve Öneriler. II. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Ankara: ODTÜ.
  • Bulut, H. ve Doğar, Ç. (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tu- tumlarının İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 13–27
  • Çağlar, D. (1987). Öğretmen Adaylarının Seçimi ile İlgili Uygulamaların Dünü, Bugü- nü ve Yarını. Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyumu. Ankara Gazi Üniversitesi, 285–292
  • Çakıroğlu, E. ve Çakıroğlu, J. (2003). Reflections on Teacher Education in Turkey. Euro- pean Journal of Teacher Education, 26(2), 253–279
  • Çapri, B. ve Çelikkaleli, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlilik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelere göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 33–53.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 207–237.
  • Enyedy, N., Goldberg, J. ve Welsh, K. M. (2005). Complex Dilemmas of İdentity and Practice. Science Education, 90(1), 68–93.
  • Eraslan, A. (2009). İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Üzerine Görüşleri.Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 3(1), 207–221.
  • Erdem, A. R. ve Anılan, H. (2000).P.A.Ü. Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Öğrenci- lerinin Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 7.
  • Gordon, T. (2008). Etkili Öğretmenlik Eğitimi. (1.bsk), İstanbul: Profil Yay., ss. 16.
  • Gelen, İ. ve Özer, B. (2008). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterliliklerine Sahip Olma Dü- zeyleri Hakkında Öğretmen Adayları ve Öğretmenlerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 39–55.
  • Işık, A., Çiltaş, A., ve Bekdemir, M. (2008). Matematik Eğitimin Gerekliliği ve Önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 174–184.
  • Karagözlü, G. (1991). Teacher Education Reform in Turkey. Action in Teacher Educati- on, 13, 3–15.
  • Kuru, M. ve Uzun, H. (2008). Türkiye’de Öğretmen Adaylarının Seçiminde 1954 Örneği. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 207–232.
  • Leatham, K. R. (2006). Viewing Mathematics Teachers’ Beliefs as Sensible Systems. Journal of Mathematics Teacher Education, 9, 91–102.
  • Özbek, R. , Kahyaoğlu, M. ve Özgen, N. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 221–232.
  • Özen, R. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim Programlarının Etkilerine İlişkin Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 141–160.
  • Özer, B. (1990). 1990’lı Yılların Başında Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme: Sorunlar ve Çözüm Öneriler. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 27–35.
  • Özer, B. (2008). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi. A. Hakan (Ed.), Öğretmenlik Meslek Bilgisi Alanındaki Gelişmeler, 195–216, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Putnam, R. T. ve Borko, H. (2000). What Do New Views of Knowledge and Thinking Have to Say about Research on Teacher Learning? Educational Research, 29(1), 4–15
  • Semerci, N. (2004). Öğrenci Görüşlerine Göre Sınıf Öğretmenliği Derslerinin İşleyişi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6–9 Temmuz 2004 Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Semerci, Ç. (2003). Eğitim Sisteminde Öğreticilerin Kalitesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 203–210.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Yönelik Tutumları. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, 413–423.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who Understand: Knowledge Growth in Teaching, Educa- tional Research, February, 4–14.
  • Şişman, M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmalarının Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 235–250.
  • Taşkesenliğil, Y., Şenocak, E. ve Sözbilir, M. (2008). Probleme Dayalı Öğrenme Teorik Temelleri, Milli Eğitim Dergisi, 177, 50–64.
  • Türer, A. (2009). Türkiye’de Öğretmen Yetiştirme ve Sorunlar-I. public.cumhuriyet.edu. tr/aturer/ogretmenyetistirme.html. Erişim Tarihi: 17.06.2009.
  • Türker, N. ve Tüzün, Y. Ö. (2007). Öğretmen Adaylarının Yapılandırmacı ve Geleneksel Öğretim Yaklaşımları ile İlgili İnançları. 1. Ulusal İlköğretim Kongresi, 15–16–17 Kasım. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İlköğretim Matematik Bölümü.
  • Twiselton, S. (2004). The Role of Teacher İdentities in Learning to Teach Primary Litera- cy, Educational Review, 56(2), 157–164.
  • Ubuz, B. (2009). Üniversite Eğitimi ve Öğretmenlik: Matematik Öğretmenlerinin ve Adaylarının Görüşleri. http://www.fedu.metu.edu.tr/UFBMEK5/b_kitabi/PDF/Ogret- menYetistirme/Bildiri/t312d.pdf. Erişim Tarihi: 17.06.2009.
  • Üstüner, M. (2008). The Comparison of The Educational Philosophies of Turkish Pri- mary Scholl Superintendents and Teachers. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 177–192
  • Yazıcı, H. (2009). Öğretmenlik Mesleği, Motivasyon Kaynakları ve Temel Tutumlar: Ku- rumsal Bir Bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 33–46.
  • Yiğit, N. ve Alev, N. (2007). Okul Deneyimi Dersinde Özel Danışmanlık Hizmetlerinin Mesleki Gelişime Katkısının İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 1(1), 85–101.
  • YÖK (1998a). Aday Öğretmen Kılavuzu. http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/aday_ ogretmen/adayogr.html. Erişim Tarihi:25-Mayıs–2009.
  • YÖK (1999). Türkiye’de Öğretmen Eğitiminde Standartlar ve Akreditasyon. Ankara: Öğretmen Eğitimi Dizisi.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Işık Bu kişi benim

Alper Çiltaş Bu kişi benim

Fatih Baş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Işık, A., Çiltaş, A., & Baş, F. (2010). Öğretmen Yetiştirme ve Öğretmenlik Mesleği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 53-62.

Creative Commons Lisansı
ATASOBEDAtatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.