Dört
halife dönemine mezhepsel tutumlardan kaynaklı olarak Sünni ve Şiî İslam
dünyasında farklı yaklaşımlar söz konusudur. Bu farklıklar mevcut eğitim
öğretim sistemi içerisinde yeni nesillere okul kitapları aracılığıyla
aktarılmaya çalışılmaktadır. Taraflı yaklaşımdan kaynaklı ders kitaplarındaki
birçok bilginin tarihi gerçeklikten uzak öteki gibi öğrencilere sunulmasına
neden olmaktadır. Bu çalışmada İslam dininin farklı mezheplerine mensup iki
devlet olan İran İslam Cumhuriyeti ve Türkiye Cumhuriyeti Eğitim Bakanlıklarına
bağlı ortaöğretim seviyesindeki okullarda 2018-2019 eğitim öğretim yılında
İslam Tarihi ders kitaplarında dört halife dönemi bahsi karşılaştırmalı olarak
incelenmiştir.
Çalışmada
her iki devlete ait orta öğretim kurumlarında okutulan İslam Tarihi ders kitabı
nicelik ve nitelik bakımından ele alınmıştır. Kitaplarla ilgili tanıtıcı
bilgiler verildikten sonra dört halife dönemlerinin geçtiği kısımlar detaylı
olarak incelenmiştir. Tarihi gerçeklik dışındaki olaylar ve olaylarla ilgili
yaklaşım tarzı ve yorumlar tespit edilerek değerlendirme kısmında
karşılaştırmalı olarak irdelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |