Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 242 - 262, 30.06.2019

Öz

Uluslararası öğrenci, kendi
ülkesinden eğitim görme amacıyla ayrılan ve bu süreç boyunca eğitim gördüğü
ülkede yerleşik halde bulunan öğrenciye denilmektedir. Dünya genelindeki
üniversiteler sahip oldukları öğrencilerin kimliklerini çeşitlendirip bu amaçla
uluslararasılaşmayı kendilerine amaç edinmişlerdir. Bu amaçla üniversiteler
belli kotalarla uluslararası öğrencileri öğrenim süreleri boyunca eğitim
süreçlerine dâhil etmektedir. Uluslararası öğrenciler ise sosyo-kültürel olarak
üniversite ortamına çeşitlilik kazandırmaktadır. Türkiye’de İçişleri Bakanlığı
Göç İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanan 2016 yılı göç raporunda 2016
- 2017 yılında Türkiye Burslarından yararlanan uluslararası öğrencilerin
sayısının 3.995 olduğu ifade edilmiştir. Veriler toplu olarak incelendiğinde
ise ülkenin her geçen yıl daha fazla uluslararası öğrenciye ev sahipliği
yapmakta olduğu görülmektedir.



Kendi kültürel kodlarıyla daha
yaşanabilir bir ülkeyi bırakıp farklı bir sosyo-kültürel yapının bulunduğu
ülkeye öğrenim görme amacıyla giden uluslararası öğrenciler eğitim süreçleri boyunca
birtakım sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Bu çalışma Dokuz Eylül Üniversitesi’nde
2017- 2018 eğitim döneminde lisans veya yükseköğrenim düzeyinde öğrenim
görmekte olan Türkiye Burslarından yararlanan uluslararası öğrencilerin yaşadığı
dil, maddi, sosyo-kültürel ve akademik alanlardaki uyum sorunlarının tespit
edilmesine odaklanmıştır. Ayrıca bu sorunlara yönelik getirilebilecek çözüm
önerileriyle kamu – özel ve sivil ortakların bilgilendirilip uluslararası
öğrencilerin sorunlarının en aza indirilmesi amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Atik, H. (2015). Türkiye İçin Orta Gelir Tuzağından Kurtuluş Önerileri. Sosyoekonomi Dergisi. 23(26), 165-174.
  • Card, D. (2005). Is The New Immigration Really So Bad?. NBER Working Paper No. 11547.
  • Chellaraj vd. (2008). The contribution of international students to U.S. innovation. Review of International Economics, 16(3), 444-462.
  • Çağlar, A. (1999). Türk Üniversitelerinde Öğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri ve Akraba Toplulukları Öğrencilerin Sorunları. Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133-169.
  • Dünya Bankası. Türkiye Gelir Düzeyi Verileri. 01.04.2018 tarihinde https://data.worldbank.org/country/turkey?locale=tr adresinden alındı.
  • Ercan, M. S. (2012). Uluslararası Öğrencilerin Uyum Sorunlarının İncelenmesi ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Beklentilerin Araştırılması. Uzmanlık Tezi, Ankara, T.C Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Hegarty, N. (2014). Where We Are Now –The Presence and Importance of International Students to Universities in the United States. Journal of International Students. 4(3), 223-235.
  • Kıroğlu, K., Kesten A., Elma C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Malekisanimaleki, R. & Altay B. (2017). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Destek ve Yalnızlık Düzeyleri İle Kaygı Durumlarının Belirlenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, Sayı 1-2-3, 71-96.
  • OECD. (2013). Odaktaki Eğitim Göstergeleri. 14.04.2018 tarihinde https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EDIF%202013--N%C2%B014%20(eng)-Final.pdf adresinden alındı.
  • OXFORD Economics. (2013). The Economic Costs and Benefits of International Students. 14.04.2018 tarihinde University of Sheffield: https://www.sheffield.ac.uk/polopoly_fs/1.259052!/file/sheffield-international-students-report.pdf adresinden alındı.
  • Özyürek, R. (2009). Türk Devlet ve Topluluklarından Türkiye Üniversitelerine Gelen Türk Soylu Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Öğrenimlerinde Karşılaştıkları Sorunlar. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(3), 1819- 1862.
  • Savaşan, F. (2015). Renkli Kampüsler. 20.02.2018 tarihinde PESA Görüş Yazısı: http://www.pesa.org.tr adresinden alındı.
  • Şeker, B. & Akman, E. (2016). Uluslararası Öğrencilerin Psikolojik ve Sosyo- Kültürel Süreçleri. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 41(3), 504-514.
  • T.C Kalkınma Bakanlığı. (2017). Orta Vadeli Program. 09.04.2018 tarihinde http://www.bumko.gov.tr/Eklenti/10807,2018-2020-orta-vadeli-rogrampdf.pdf?0 adresinden alındı.
  • UK Univesity. (2017). The economic impact of international students. 11.04.2018 tarihindehttp://www.universitiesuk.ac.uk/policyandanalysis/reports/Documents/2017/briefing-economic-impact-international-students.pdf adresinden alındı.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. & Savaşan F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203-254.
  • Yıldız, A. (2015). Orta Gelir Tuzağı ve Orta Gelir Tuzağından Çıkış Stratejileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 155-170.
  • Yılmaz, O. (2015). Türkiye Türkçesi Öğrenen Kazakistanlıların Karşılaştıkları Sorunlar. Türklük Bilimi Araştırmaları, Sayı XXXVII, 257-275.
  • Yükseköğretim Kurumu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 05.04.2018 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden alındı.
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 1, 242 - 262, 30.06.2019

Öz

Kaynakça

  • Atik, H. (2015). Türkiye İçin Orta Gelir Tuzağından Kurtuluş Önerileri. Sosyoekonomi Dergisi. 23(26), 165-174.
  • Card, D. (2005). Is The New Immigration Really So Bad?. NBER Working Paper No. 11547.
  • Chellaraj vd. (2008). The contribution of international students to U.S. innovation. Review of International Economics, 16(3), 444-462.
  • Çağlar, A. (1999). Türk Üniversitelerinde Öğrenim Gören Türk Cumhuriyetleri ve Akraba Toplulukları Öğrencilerin Sorunları. Amme İdaresi Dergisi, 32(4), 133-169.
  • Dünya Bankası. Türkiye Gelir Düzeyi Verileri. 01.04.2018 tarihinde https://data.worldbank.org/country/turkey?locale=tr adresinden alındı.
  • Ercan, M. S. (2012). Uluslararası Öğrencilerin Uyum Sorunlarının İncelenmesi ve Bu Sorunların Çözümüne Yönelik Beklentilerin Araştırılması. Uzmanlık Tezi, Ankara, T.C Başbakanlık Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı.
  • Hegarty, N. (2014). Where We Are Now –The Presence and Importance of International Students to Universities in the United States. Journal of International Students. 4(3), 223-235.
  • Kıroğlu, K., Kesten A., Elma C. (2010). Türkiye’de Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Lisans Öğrencilerinin Sosyo Kültürel ve Ekonomik Sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 26-39.
  • Malekisanimaleki, R. & Altay B. (2017). Ondokuz Mayıs Üniversitesi’nde Öğrenim Gören Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Sosyal Destek ve Yalnızlık Düzeyleri İle Kaygı Durumlarının Belirlenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, Sayı 1-2-3, 71-96.
  • OECD. (2013). Odaktaki Eğitim Göstergeleri. 14.04.2018 tarihinde https://www.oecd.org/education/skills-beyond-school/EDIF%202013--N%C2%B014%20(eng)-Final.pdf adresinden alındı.
  • OXFORD Economics. (2013). The Economic Costs and Benefits of International Students. 14.04.2018 tarihinde University of Sheffield: https://www.sheffield.ac.uk/polopoly_fs/1.259052!/file/sheffield-international-students-report.pdf adresinden alındı.
  • Özyürek, R. (2009). Türk Devlet ve Topluluklarından Türkiye Üniversitelerine Gelen Türk Soylu Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Öğrenimlerinde Karşılaştıkları Sorunlar. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(3), 1819- 1862.
  • Savaşan, F. (2015). Renkli Kampüsler. 20.02.2018 tarihinde PESA Görüş Yazısı: http://www.pesa.org.tr adresinden alındı.
  • Şeker, B. & Akman, E. (2016). Uluslararası Öğrencilerin Psikolojik ve Sosyo- Kültürel Süreçleri. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 41(3), 504-514.
  • T.C Kalkınma Bakanlığı. (2017). Orta Vadeli Program. 09.04.2018 tarihinde http://www.bumko.gov.tr/Eklenti/10807,2018-2020-orta-vadeli-rogrampdf.pdf?0 adresinden alındı.
  • UK Univesity. (2017). The economic impact of international students. 11.04.2018 tarihindehttp://www.universitiesuk.ac.uk/policyandanalysis/reports/Documents/2017/briefing-economic-impact-international-students.pdf adresinden alındı.
  • Yardımcıoğlu, F., Beşel, F. & Savaşan F. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözüm Önerileri (Sakarya Üniversitesi Örneği). Akademik İncelemeler Dergisi, 12(1), 203-254.
  • Yıldız, A. (2015). Orta Gelir Tuzağı ve Orta Gelir Tuzağından Çıkış Stratejileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(2), 155-170.
  • Yılmaz, O. (2015). Türkiye Türkçesi Öğrenen Kazakistanlıların Karşılaştıkları Sorunlar. Türklük Bilimi Araştırmaları, Sayı XXXVII, 257-275.
  • Yükseköğretim Kurumu. Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 05.04.2018 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/ adresinden alındı.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Güray Yontar 0000-0002-7400-0260

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yontar, İ. G. (2019). Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 242-262.
AMA Yontar İG. Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2019;8(1):242-262.
Chicago Yontar, İbrahim Güray. “Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8, sy. 1 (Haziran 2019): 242-62.
EndNote Yontar İG (01 Haziran 2019) Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8 1 242–262.
IEEE İ. G. Yontar, “Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 8, sy. 1, ss. 242–262, 2019.
ISNAD Yontar, İbrahim Güray. “Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/1 (Haziran 2019), 242-262.
JAMA Yontar İG. Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;8:242–262.
MLA Yontar, İbrahim Güray. “Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği”. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 8, sy. 1, 2019, ss. 242-6.
Vancouver Yontar İG. Türkiye Bursları Kapsamında Öğrenim Gören Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Yaşamına Uyumu: Bir Devlet Üniversitesi Örneği. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;8(1):242-6.

downloaddownloaddownloaddownload  download  download       download     download      download download    download  download download download downloaddownload