Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Research of Sevim Ak’s Stories in Terms of Suitability for Child Principle

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 177 - 195, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.263572

Öz

The purpose of this study is to research Sevim Ak’s stories in terms of
suitability for children principle. In accordance with this purpose, the
suitability of thirty four stories in five books of Sevim Ak, with the
inclusion seventeen stories in three story books published by Can Publishing
and the seventeen stories in two story books published by Yapı Kredi
Publishing, were researched in terms of suitability for children principle. In
this study, the stories of Sevim Ak were researched within the consideration of
the child's developmental characteristics and “the suitability to the child” principle
under the following titles:

1. The necessary content features of Sevim Ak’s stories in terms of
suitability to the child: Subject, theme, character(s), language and
expression, message and environment.

2. The necessary design features of Sevim Ak’s stories in terms of
suitability to the child: Paper, page layout and illustrations.







While these titles are determined, the evaluation was carried out by
scanning the body of literature by dwelling on how the suitability for children
principle should be handled. While this evaluation was carried out, it was
benefited from the study of Çakır (2013) titled of ‘‘The Research of Stories in
Turkish Coursebook İn Terms of The Suitability To The Child Principle”.

Kaynakça

  • Ak, S. (2009). Çilekli dondurma. (1. Baskı). İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, S. (2007). Pembe kuşa ne oldu. (4. Baskı). İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, S. (2011). Toto’nun sınıfı. (1. Baskı). İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, S. (1998). Dalgalar dedikoduyu sever. (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ak, S. (1993). Penguenler flüt çalamaz. (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (beceri-ilgi-alışkanlık-eğilim).(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Baş, B. (2013). Çocuk edebiyatı. Abdurrahman Güzel & Halit Karatay (Ed.), Türkçe öğretimi el kitabı (1. Baskı) içinde (s. 469-520). Ankara: Pegem Akademi.
  • Burç, B. (2013). Rıfat Ilgaz’ın ‘‘Bacaksız’ın başından geçenler’’ adlı hikâye serisindeki
  • eserlerin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çakır, P. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin çocuğa görelik ilkesi açısından
  • incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature
  • and History of Turkish or Turkic Volume, 8(1), 1171-1180.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir
  • çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 323-343.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). İzmir: Tudem.
  • Şimşek, T. (2011). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. (1. Baskı). Ankara:
  • Grafiker Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2005). Türkçe Sözlük. (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2005). Çocuk Edebiyatı. (3. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yayınları .

Sevim Ak’ın Öykülerinin Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 1, 177 - 195, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.263572

Öz

Bu çalışmanın amacı, Sevim Ak’ın öykülerini çocuğa görelik ilkesi
açısından incelemektir. Bu amaç doğrultusunda Sevim Ak’ın Can Yayınları’ndan
çıkan üç öykü kitabındaki on yedi öyküsü ve Yapı Kredi Yayınları’ndan çıkan iki
öykü kitabındaki on yedi öyküsü olmak üzere, 
beş öykü kitabındaki otuz dört öykünün çocuğa görelik ilkesine uygunluğu
incelenmiştir. Bu çalışmada Sevim Ak’ın öyküleri, çocuğun gelişim özellikleri
ve “çocuğa görelik” ilkesi dikkate alınarak şu başlıklar altında incelenmiştir:
1.       Sevim Ak’ın öykülerinin çocuğa
görelikler açısından taşıması gereken içerik özellikleri: Konu,  tema 
(izlek), karakter(ler), dil ve anlatım, ileti ve çevre. 2.       Sevim Ak’ın öykülerinin çocuğa
görelikler açısından taşıması gereken tasarım özellikleri: Kâğıt,  sayfa düzeni ve resimlemeler. Bu başlıklar
belirlenirken alanyazını taranarak çocuğa görelik ilkesinin nasıl ele alınması
gerektiği üzerinde durularak buna göre değerlendirme yapılmıştır. Bu
değerlendirme yapılırken Çakır (2013)’ın ‘‘Türkçe Ders Kitaplarındaki Öykülerin
Çocuğa Görelik İlkesi Açısından İncelenmesi’’ adlı çalışmasından
yararlanılmıştır.

Kaynakça

  • Ak, S. (2009). Çilekli dondurma. (1. Baskı). İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, S. (2007). Pembe kuşa ne oldu. (4. Baskı). İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, S. (2011). Toto’nun sınıfı. (1. Baskı). İstanbul: Can Çocuk.
  • Ak, S. (1998). Dalgalar dedikoduyu sever. (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ak, S. (1993). Penguenler flüt çalamaz. (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (beceri-ilgi-alışkanlık-eğilim).(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Baş, B. (2013). Çocuk edebiyatı. Abdurrahman Güzel & Halit Karatay (Ed.), Türkçe öğretimi el kitabı (1. Baskı) içinde (s. 469-520). Ankara: Pegem Akademi.
  • Burç, B. (2013). Rıfat Ilgaz’ın ‘‘Bacaksız’ın başından geçenler’’ adlı hikâye serisindeki
  • eserlerin çocuğa görelik ilkesi açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans
  • Tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çakır, P. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin çocuğa görelik ilkesi açısından
  • incelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature
  • and History of Turkish or Turkic Volume, 8(1), 1171-1180.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • MEB (2015). Türkçe Dersi (1-8.Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara.
  • Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir
  • çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 323-343.
  • Sever, S. (2012). Çocuk ve edebiyat. (6. Baskı). İzmir: Tudem.
  • Şimşek, T. (2011). Kuramdan uygulamaya çocuk edebiyatı el kitabı. (1. Baskı). Ankara:
  • Grafiker Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2005). Türkçe Sözlük. (10. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2005). Çocuk Edebiyatı. (3. Baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Yayınları .
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülay Karaca

Fahri Temizyürek

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaca, G., & Temizyürek, F. (2017). The Research of Sevim Ak’s Stories in Terms of Suitability for Child Principle. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(1), 177-195. https://doi.org/10.14686/buefad.263572
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
 88x31.png