Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İDEOLOJİK BİR AYGIT OLARAK SİNEMA: "TOP GUN"FİLM ANLATISINDA EGEMEN İDEOLOJİNİN TEMSİLİ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 2, 96 - 112, 28.12.2018
https://doi.org/10.18221/bujss.441447

Öz

Çalışmanın amacı, filmlerin
üretildikleri dönemin hakim/egemen ideolojisinin yeniden üretimi ve
onanmasındaki işlev ve süreçlerini,  seçilen
Top Gun (1986) film anlatısında yer alan semboller, temsiller  ve tekrarlanan mitler üzerinden saptamak ve
kültürel bir ürün olan sinemanın ideolojik bir aygıt olarak nasıl
kullanıldığına dair bir örnek sunmaktır. Egemen ideoloji, gerçekliğin üstünü örterek,
kendi yararına olan düşünceyi tüm toplumun yararınaymış gibi sunarken,
ideolojik aygıtlar olarak filmlerin kullanılması ile, bireyler  bu ideolojik inşa sürecine gönüllü olarak
katılmaktadırlar. Dolayısı ile sinemanın ideolojik işlevinin farkına varılması
ve bu bilinçle incelenmesi önem taşımaktadır. Çalışmada, seçilen anlatının
üretildiği dönemin sosyo-ekonomik özellikleri incelenerek filmin “neden”
üretildiği saptanmakta ve  filmin
ideolojik işlevinin, anlatı yapısında gizlenen semboller, tekrarlanan mitler ve
filmde yer alan temsiller aracılığı ile ortaya çıkarılması hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇABasılı KaynaklarAlthusser, L. 2006. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İstanbul: İthaki Yayınları Büker, S., Topçu,G. 2010. Sinema; Tarih, Kuram, Eleştiri, İstanbul: Kırmızı KediÇam, Ş. 2008. Medya Çalışmalarında İdeoloji, Ankara: De Ki Yayınları Fiske. J. 2003. İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. Ankara:Bilim ve Sanat Foucault,M.2003. İktidarın Gözü, Çev. Işık Ergüden, İstanbul: Ayrıntı Yayınları,Kellner, D. , Ryan,M. 2010. Politik Kamera, Çev. Elif Özsayar, İstanbul: Ayrıntı YayınlarıMarcause,H. 1985. Eros ve Uygarlık Freud Üzerine Felsefi Bir İnceleme, İstanbul: Idea Yayınları Smelik,A. 2008. Feminist Sinema ve Film Teorisi. Çev. Deniz Koç. İstanbul: AgoraTura, S.M.2007. Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, İstanbul: Kanat Kitapları Wayne.M. 2011. Sinemayı Anlamak, Marksist Perspektifler. Çev. Ertan Yılmaz. Ankara: De Ki YayınlarıWood. R. 2004. Hitchkock Sineması. Çev. Ertan Yılmaz. İstanbul: Kabalcı Yayınlarıİnternet KaynaklarıBarış Çoban, Althusser; Deliliğin Tutsaklığında Bir Dahi ya da Marx’ı Okumak Uzun Sürer, http://www.academia.edu/608769/ erişim tarihi 12.12.2012Douglas Kellner. Media Culture. Taylor & Francis e-Library, 2003 Evelyn Reed, A Study of the Feminine Mystique , International Socialist Review, Vol. 25, No. 1, No. 166, Winter 1964, pp. 24-27; http://www.marxists.org/archive/reedevelyn/1964/friedan-review.htmTony Thwaites, L.Davis,W. Mules, An Ideological Analysis of 'Top Gun' Macmillan, Australia, 1994. www.stavrope.wikispaces.com
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makale
Yazarlar

Seda Aktaş

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aktaş, S. (2018). İDEOLOJİK BİR AYGIT OLARAK SİNEMA: "TOP GUN"FİLM ANLATISINDA EGEMEN İDEOLOJİNİN TEMSİLİ. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 96-112. https://doi.org/10.18221/bujss.441447

23094


The Journal is committed to upholding the highest standarts of publication ethics and takes all possible measures against any publication malpratices. Submitting researches by all authors mean that they assured their manuscripts are original and attest that the submitted papers represent their contributions and have not been copied or plagiarized in whole or in part from other works. All submissions will be checked by iThenticate before being sent to reviewers according to the Journal's Zero Tolerance on the Plagiarism Policy