Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite öğrencilerinin ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve öfke ifade tarzları

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 2, 542 - 548, 30.06.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.487847

Öz

Amaç: Bu çalışma üniversite öğrencilerinin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve öfke ifade tarzlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. 

Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada, kesitsel ve analitik türde bir araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 335 hemşirelik ve 152 sağlık yönetimi bölümü öğrencisinden oluşmuştur (n=487). Veriler, “Öğrenci Bilgi Formu”, “Kişilerarası Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği (KBÇÖ)” ve “Sürekli Öfke-Öfke Tarz Ölçeği (SÖ-ÖTÖ)” ile toplanmıştır. 

Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar genel toplam puan ortalaması 50.27±10.63 olup sürekli öfke tarzı puan ortalaması 21.77±5.80, öfke tarzı ölçeğinin “kontrol altına alınmış öfke” boyutunda 22.76±4.70,  “dışa vurulan öfke” boyutunda 16.78±4.58 ve “içte tutulan öfke” boyutunda 17.05±4.31 olarak saptanmıştır. İİBÇÖ ile SÖ-ÖTÖ arasında orta düzeyde ve pozitif yönde bir ilişki belirlenmiştir. 

Sonuç: Bu çalışma, öğrencilerin ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalarının sürekli öfke-öfke ifade tarzları ile ilişkili olduğunu saptamıştır. Bu bulgular doğrultusunda, öğrencilerin bilişsel çarpıtmalarını ve öfke ile ilgili yaşadıkları sorunları çözmek için bilinçli farkındalık temelli bilişsel-davranışçı yaklaşımların uygulanması önerilmiştir.


Kaynakça

  • Doğan O. Sağlık Bilimleri Alanında Davranış Bilimleri, Sivas, Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları (No:76), 1999.
  • Addis J, Bernard ME. Marital adjustment and irrational beliefs. J Ration Emot Cogn Behav Ther. 2002;20:3-13.
  • Zhang LF. Cognitive distortions and autonomy among Chinese university students. Learn Individ Differ. 2008;18:279-284.
  • Demirtaş-Zorbaz S, Ulas Ö, Kepir-Savoly DD. University student’s relationship’s believes: sample of Turkey. Procedia Soc Behav Sci. 2015;185:495-499.
  • Filipovic S, Vukosavljevic-Gvozden T, Opacic G. Irrational beliefs, dysfunctional emotions and marital adjustment: a structural model. J Fam Issues. 2016;37:2333-2350.
  • Kuzucu Y, Tunçer İ, Aksu Ş. İlişkilerde bilişsel çarpıtmalar ve öz-kontrol ilişkisinde sürekli öfkenin aracılık rolü. Journal of Educational Sciences. 2015;6:48-56.
  • Ogai H. Cognitive distortions in interpersonal situation and stress responses of nursing students. J. Jpn. Acad. Nurs. Sci. 2013;33:21-28.
  • Kaya N, Kaya H, Yalçın-Atar N, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, et al. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012;9:18-26.
  • Saraç A, Hamamcı Z, Güçray S. Üniversite öğrencilerinin romantik ilişki doyumunun yordanması. Türk Psikolojik Rehberlik ve Danışma Dergisi. 2015;5:69-81.
  • Hamamcı Z, Büyüköztürk Ş. İlişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ölçeği: ölçeğin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003;2:107-111.
  • Spielberger CD, Johnson EH, Russell SF, Crane RJ, Jacobs GA, Worden TJ. The Experience And Expression Of Anger: Construction And Validation Of An Anger Expression Scale, In Anger And Hostility in Cardiovascular And Behavioral Disorders (Eds MA Chesney, RH Rosenman):5-30. New York, Hemisphere, 1985.
  • Özer AK. Sürekli öfke (SL-Öfke) ve öfke ifade tarzı (Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. 1994;9:26-35.
  • Başbuğ S, Cesur G, Durak-Batıgün A. Algılanan ebeveynlik biçimi ve yetişkin ayrılma anksiyetesi: kişilerarası bilişsel çarpıtmaların aracı rolü. Turk Psikiyatri Derg. 2017;28:255-67.
  • Köydemir S, Demir A. Shyness and cognitions: an examination of Turkish university students. The Journal of Psychology. 2008;142:633-644.
  • Çoban AE. Interpersonal cognitive distortions and stress coping strategies of late adolescents. Eurasian Journal of Educational Research. 2013;51:65-84.
  • Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y. Üniversite öğrencilerinin öfke düzeylerinin karşılaştırılması (Kocaeli üniversitesi örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi. 2017;1:46-60.
  • Elkin N, Karadağlı F. Üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Anadolu Clin. 2016;21:64-71.
  • Temel V, Birol SŞ, Akpınar S, Nas K. Öğrencilerin karar verme düzeyleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının belirlenmesi. The Journal of International Anatolia Sport Science 2017;3:122-132.
  • Kıran-Esen B, Çelikkaleli Ö. Üniversite öğrencilerinin sosyal yetkinlik düzeyleri ile sürekli öfke ve öfke ifade biçimlerinin belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2016;3:37-49.
  • Aslan N, Akar H. Üniversite öğrencilerinde öfke ifade tarzları ile mizaç ve karakter özellikleri arasındaki ilişki. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences. 2016;29:120-128.
  • Uğur E, Murat M. Lise öğrencilerinin kişiler arası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve saldırganlık tepkileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 2014;13:525-543.
  • Gündoğdu R, Yavuzer Y, Karataş Z. Irrational beliefs in romantic relationships as the predictor of aggression in emerging adulthood. Journal of Education and Training Studies. 2018;6:108-115.
  • Çelikkaleli Ö, Kaya S. University students’ interpersonal cognitive distortions, psychological resilience, and emotional self-efficacy according to sex and gender roles. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;6:187-212.
  • Hamamcı Z, Esen-Çoban A. Dysfunctional relationship beliefs of late adolescence in adjustment to university. Procedia Soc Behav Sci. 2010;2:300-304.
  • Cha NH, Sok SR. Depression, self-esteem and anger expression patterns of Korean nursing students. Int Nurs Rev. 2014;61:109-115.

Cognitive distortions about relationships and anger expression styles of university students

Yıl 2019, Cilt: 44 Sayı: 2, 542 - 548, 30.06.2019
https://doi.org/10.17826/cumj.487847

Öz

Purpose: The aim of this study was to assess cognitive distortions about relationships and anger management styles of university students. 

Materials and Methods: In this study, a cross-sectional and analytical design was used. The sample of the study consisted of 335 nursing and 152 health management students (n=487). Data were collected using a Student Demographic Form, Interpersonal Cognitive Distortions Scale (ICDS), and Trait Anger-Anger Expression Styles (TA-AES). 

Results: The study found that the students’ average total ICDS score was 50.27±10.63, and their mean sub-scale scores were 21.77±5.80 for trait anger, 22.76±4.70 for anger which was kept under control, 16.78±4.58 for expressed anger, and 17.05±4.31 for suppressed anger. It was determined that there was a positive, moderately strong correlation between the ICDS and the TA-AES.

Conclusion: The present study has demonstrated that the students’ cognitive distortions about relationships are associated with their trait anger-anger expression styles. In the light of these findings, it is suggested that mindfulness-based cognitive-behavioral approaches should be implemented to solve the students’ cognitive disorders and anger-related problems. 


Kaynakça

  • Doğan O. Sağlık Bilimleri Alanında Davranış Bilimleri, Sivas, Cumhuriyet Üniversitesi Yayınları (No:76), 1999.
  • Addis J, Bernard ME. Marital adjustment and irrational beliefs. J Ration Emot Cogn Behav Ther. 2002;20:3-13.
  • Zhang LF. Cognitive distortions and autonomy among Chinese university students. Learn Individ Differ. 2008;18:279-284.
  • Demirtaş-Zorbaz S, Ulas Ö, Kepir-Savoly DD. University student’s relationship’s believes: sample of Turkey. Procedia Soc Behav Sci. 2015;185:495-499.
  • Filipovic S, Vukosavljevic-Gvozden T, Opacic G. Irrational beliefs, dysfunctional emotions and marital adjustment: a structural model. J Fam Issues. 2016;37:2333-2350.
  • Kuzucu Y, Tunçer İ, Aksu Ş. İlişkilerde bilişsel çarpıtmalar ve öz-kontrol ilişkisinde sürekli öfkenin aracılık rolü. Journal of Educational Sciences. 2015;6:48-56.
  • Ogai H. Cognitive distortions in interpersonal situation and stress responses of nursing students. J. Jpn. Acad. Nurs. Sci. 2013;33:21-28.
  • Kaya N, Kaya H, Yalçın-Atar N, Turan N, Eskimez Z, Palloş A, et al. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin öfke ve yalnızlık özellikleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2012;9:18-26.
  • Saraç A, Hamamcı Z, Güçray S. Üniversite öğrencilerinin romantik ilişki doyumunun yordanması. Türk Psikolojik Rehberlik ve Danışma Dergisi. 2015;5:69-81.
  • Hamamcı Z, Büyüköztürk Ş. İlişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalar ölçeği: ölçeğin geliştirilmesi ve psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2003;2:107-111.
  • Spielberger CD, Johnson EH, Russell SF, Crane RJ, Jacobs GA, Worden TJ. The Experience And Expression Of Anger: Construction And Validation Of An Anger Expression Scale, In Anger And Hostility in Cardiovascular And Behavioral Disorders (Eds MA Chesney, RH Rosenman):5-30. New York, Hemisphere, 1985.
  • Özer AK. Sürekli öfke (SL-Öfke) ve öfke ifade tarzı (Öfke-Tarz) ölçekleri ön çalışması. Türk Psikoloji Dergisi. 1994;9:26-35.
  • Başbuğ S, Cesur G, Durak-Batıgün A. Algılanan ebeveynlik biçimi ve yetişkin ayrılma anksiyetesi: kişilerarası bilişsel çarpıtmaların aracı rolü. Turk Psikiyatri Derg. 2017;28:255-67.
  • Köydemir S, Demir A. Shyness and cognitions: an examination of Turkish university students. The Journal of Psychology. 2008;142:633-644.
  • Çoban AE. Interpersonal cognitive distortions and stress coping strategies of late adolescents. Eurasian Journal of Educational Research. 2013;51:65-84.
  • Akdeniz H, Demirci D, Sekban G, Yurtsever Y. Üniversite öğrencilerinin öfke düzeylerinin karşılaştırılması (Kocaeli üniversitesi örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi. 2017;1:46-60.
  • Elkin N, Karadağlı F. Üniversite öğrencilerinin öfke ifade tarzı ve ilişkili faktörler. Anadolu Clin. 2016;21:64-71.
  • Temel V, Birol SŞ, Akpınar S, Nas K. Öğrencilerin karar verme düzeyleri ile sürekli öfke ve öfke ifade tarzlarının belirlenmesi. The Journal of International Anatolia Sport Science 2017;3:122-132.
  • Kıran-Esen B, Çelikkaleli Ö. Üniversite öğrencilerinin sosyal yetkinlik düzeyleri ile sürekli öfke ve öfke ifade biçimlerinin belirlenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2016;3:37-49.
  • Aslan N, Akar H. Üniversite öğrencilerinde öfke ifade tarzları ile mizaç ve karakter özellikleri arasındaki ilişki. Düşünen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences. 2016;29:120-128.
  • Uğur E, Murat M. Lise öğrencilerinin kişiler arası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve saldırganlık tepkileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences. 2014;13:525-543.
  • Gündoğdu R, Yavuzer Y, Karataş Z. Irrational beliefs in romantic relationships as the predictor of aggression in emerging adulthood. Journal of Education and Training Studies. 2018;6:108-115.
  • Çelikkaleli Ö, Kaya S. University students’ interpersonal cognitive distortions, psychological resilience, and emotional self-efficacy according to sex and gender roles. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi. 2016;6:187-212.
  • Hamamcı Z, Esen-Çoban A. Dysfunctional relationship beliefs of late adolescence in adjustment to university. Procedia Soc Behav Sci. 2010;2:300-304.
  • Cha NH, Sok SR. Depression, self-esteem and anger expression patterns of Korean nursing students. Int Nurs Rev. 2014;61:109-115.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Arzu Yüksel 0000-0001-7819-2020

Emel Bahadır Yılmaz 0000-0003-1785-3539

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 22 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 44 Sayı: 2

Kaynak Göster

MLA Yüksel, Arzu ve Emel Bahadır Yılmaz. “Üniversite öğrencilerinin ilişkilerle Ilgili bilişsel çarpıtmaları Ve öfke Ifade Tarzları”. Cukurova Medical Journal, c. 44, sy. 2, 2019, ss. 542-8, doi:10.17826/cumj.487847.