Year 2019, Volume , Issue 10, Pages 75 - 83 2019-07-31

The Importance of the Aerodynamic Design in High Speed Trains and the Changes Conducted in the International Standards
Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler

Berkay IŞIK [1] , Alper CEBECİ [2]

25 29

This paper reviews the aerodynamic vehicle design of High Speed Train and changing factors related with an increase of the operation speed. In addition, latest improvements on TSI and CEN requirements and test procedures are defined.

Bu makale, Yüksek Hızlı Trenlerin artan işletmecilik hızlarına istinaden dikkate alınması gereken aerodinamik araç tasarımı ve buna bağlı olarak değişen faktörleri incelemiştir. Ayrıca, son dönemde karşılıklı işletilebilirlik (TSI) ve CEN standartlarında belirtilen gereklilikler için yapılan iyileştirmeler ve test prosedürlerindeki gelişmeler belirtilmiştir.

  • [1] J, Schetz, “Aerodynamics of High Speed Trains”. Annual Review Fluid Mechanics. no. 33, pp 371-414, (2001).
  • [2] R. Raghunathan, H. Kim and T. Setaguchi, “Aerodynamics of High Speed Trains'. Progress in Aerodynamic Sciences” pp 469-514, (2002).
  • [3] G. Gawthrope, “Aerodynamics in railway engineering, 1. Aerodynamics of trains in the open air”, Proc.World Congr. Inst. Mech. Eng. Railw. Eng. Int. pp 7-12, (1978).
  • [4] B. Shulte-Werning, “Research of European Railway Operators to Reduce Environmental Impact of High Speed Trains”, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, pp 249-257, (2003).
  • [5] T. Hong-qi, “Formation mechanism of aerodynamic drag of high-speed train and some reduction measures” 16th edition. China: J. Central South University Technology, (2009).
  • [6] A. Miyako and Y.Yamamoto, “Investigation of running resistance of high speed trains”, Proceedings of the World Congress on Railway Research. Florence, pp 577-579. (1997)
  • [7] T. Johnson and S. Dalley, “1/25 Scale Moving Model Tests for TRANSAERO Project”, third edition. Derby: RAPIDE/TRANSAERO Project, (2002).
  • [8] J. Xue and F. Banko, “Pioneering the Application of High Speed Rail Express Trainsets in the United States. Parsons Brinckerhoff Group Inc., p 95, (2012).
  • [9] Trans-Avrupa Yüksek Hızlı Demiryolu Sisteminin Karşılıklı İşletilebilirliği, “Altyapı” Alt Sistemi, (2008).
  • [10] D.K.L.N. Wu and P.a.P.C.W. Waterson, “Research Project T871: Guidance for Computational Fluid Dynamics Modelling of the Forces and Moments Acting on Trains in Crosswinds”, First Issue edition, RSSB, (2009).
  • [11] B. Diedrichs, “Unsteady aerodynamic crosswind stability of a high-speed train subjected to gusts of various rates”, Vehicle Aerodynamics. vol. 509, (2009).
  • [12] Trans-Avrupa Yüksek Hızlı Demiryolu Sisteminin Karşılıklı İşletilebilirliği ,“Gürültü” Alt Sistemi, (2008).
  • [13] M. Ikeda, “Passive lift suppression mechanism for low noise pantograph”, Quarterly Report of RTRI, vol. 41 no. 4, pp 177-181, (2000).
  • [14] A. Torii and J. Ito, “Development of the series 700 Shinkansen train-set (improvement of noise level)”, In Proc. World Congr. Railw. Res. Tokyo, (1999).
  • [15] DB Netz AG 820.2010A08, Altyapı tamimi
  • [16] H. Goossens, “Maintenance of High Speed Lines UIC Report 2010”, 1st phase, p 30, (2010).
  • [17] Trans-Avrupa Yüksek Hızlı Demiryolu Sisteminin Karşılıklı İşletilebilirliği, “Hızlı Trenler” Alt Sistemi, (2008).
  • [18] Tünel Simulasyon Tesisi (2013), URL: http://scart.dlr.de/site/test-facilities/tsg/index.htm#c73 (Erişim zamanı : Temmuz 23, 2019)
  • [19] C. Baker, T. Johnson and others, Train Aerodynamics: Fundamentals and Applications, Butterworth-Heinemann, 2019
  • [20] RSSB T848 Research, “AeroTRAIN-Aerodynamics: Total Regulatory for Interoperability”, (2013).
Primary Language tr
Subjects Engineering, Mechanical
Journal Section Article
Authors

Author: Berkay IŞIK (Primary Author)
Institution: TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürlüğü
Country: Turkey


Orcid: 0000-0001-9082-8263
Author: Alper CEBECİ (Primary Author)
Institution: Ortadoğu Teknik Üniversitesi
Country: Turkey


Dates

Application Date: July 9, 2019
Acceptance Date: July 23, 2019
Publication Date: July 31, 2019

Bibtex @research article { demiryolu589219, journal = {Demiryolu Mühendisliği}, issn = {2149-1607}, eissn = {2687-2463}, address = {Demiryolu Mühendisleri Derneği}, year = {2019}, volume = {}, pages = {75 - 83}, doi = {}, title = {Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler}, key = {cite}, author = {IŞIK, Berkay and CEBECİ, Alper} }
APA IŞIK, B , CEBECİ, A . (2019). Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler. Demiryolu Mühendisliği, (10), 75-83. Retrieved from http://dergipark.org.tr/demiryolu/issue/43461/589219
MLA IŞIK, B , CEBECİ, A . "Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler". Demiryolu Mühendisliği (2019): 75-83 <http://dergipark.org.tr/demiryolu/issue/43461/589219>
Chicago IŞIK, B , CEBECİ, A . "Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler". Demiryolu Mühendisliği (2019): 75-83
RIS TY - JOUR T1 - Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler AU - Berkay IŞIK , Alper CEBECİ Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Demiryolu Mühendisliği JF - Journal JO - JOR SP - 75 EP - 83 VL - IS - 10 SN - 2149-1607-2687-2463 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Railway Engineering Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler %A Berkay IŞIK , Alper CEBECİ %T Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler %D 2019 %J Demiryolu Mühendisliği %P 2149-1607-2687-2463 %V %N 10 %R %U
ISNAD IŞIK, Berkay , CEBECİ, Alper . "Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler". Demiryolu Mühendisliği / 10 (July 2019): 75-83.
AMA IŞIK B , CEBECİ A . Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler. Demiryolu Mühendisliği. 2019; (10): 75-83.
Vancouver IŞIK B , CEBECİ A . Yüksek Hızlı Trenlerde Aerodinamik Tasarımın Önemi ve Uluslararası Standartlarda Yapılan Yenilikler. Demiryolu Mühendisliği. 2019; (10): 83-75.