Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Trakya Üniversitesi Almanca Öğretmenliği Örneğinde Öğretmen Adaylarının ve Öğretim Elemanlarının Staj Uygulamasına Yönelik Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 169 - 182, 31.12.2018

Öz

Türkiye’deki Eğitim Fakültelerinde Almanca öğretmenlerin eğitim/öğretim sürecinde yer alan öğretmenlik uygulaması dersi önemli bir yere sahiptir. Eğitim/öğretim sürecindeki bu uygulama ile Almanca öğretmen adaylarına farklı okullarda edindikleri becerilerini uygulama ve bilgilerini geliştirme olanakları verilmektedir. Öğretmenlik uygulaması sürecindeki başarı birçok etmene bağlıdır. Bu çalışmanın amacı Trakya Üniversitesi örneğinde Alman Dili Eğitimi öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının staj uygulamalarına yönelik beklenti ve görüşlerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda 36 Almanca öğretmen adayı ve 5 öğretim elemanına açık uçlu bir anket uygulanmıştır. Öğretmen adayları ve öğretim elemanlarının öğretmenlik uygulamasına yönelik beklentileri, görüşleri ve önerileri çalışmanın bulguları olarak sunulmuştur. Elde edilen sonuçlar, Almanca öğretmen adaylarının öğretmenlik yetilerini, ders uygulamalarını ve öğrenciler ile etkileşimini geliştirdiklerini göstermektedir. Öğretim elemanları ve öğretmen adayları, stajyer öğrencilerin deneyim, bireysel ve mesleki gelişim ve yansıtma becerilerin geliştirilebilmeleri için Almanca öğretmenlik programlarında yer alan öğretmenlik uygulamasının daha erkenden başlanması gerektiği görüşünü ortaya koymuşlardır. Böylece stajyer öğrencilerin eleştirel ve yapılandırıcı yansıtma becerilerinin geliştirmelerine olanak tanınmış olacaktır.

Kaynakça

  • Arkün-Kocadere, Selay / Aşkar, Petek (2013): “A review of views about student teaching courses and an application model proposal”, in: Hacettepe University Journal of Education, 28/2, S. 27-43.
  • Aydın, Sinan/ Selçuk, Ahmet / Yeşilyurt, Mustafa (2007): “Öğretmen adaylarının “Okul Deneyimi II” dersine ilişkin görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği)”, in: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5/2, S. 75-90.
  • Çetintaş, Bengül / Genç, Ayten (2005): “Almanca öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüş ve deneyimleri”, in: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, S. 75-84.
  • Dinçer, Serkan / Kapısız, Tuğba (2013): “Content Analysis of Academic Research about PreService Teachers’ Training Course”, in: Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12/2, S. 281-294.
  • Dursun, Özcan Özgür / Kuzu, Abdullah (2008): “Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri”, in: Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, S. 159-178.
  • Eraslan, Ali (2009): “İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘Öğretmenlik Uygulaması’ üzerine görüşleri”, in: Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3/1, S. 207-221.
  • Flick, Uwe / von Kardorff, Ernst / Steinke, Ines (2013): Qualitative Forschung: Ein Handbuch. 10. Aufl., Reinbek: Rowohlt.
  • Güzel, Hatice / Cerit Berber, Nilüfer / Oral, İmran (2010): “Eğitim Fakültesi uygulama okulları işbirliği programında görevli öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri”, in: Kastamonu Eğitim Dergisi, 18/1, S. 19-36.
  • Ratcliff, Donald (2008): “Qualitative Data Analysis and the Transforming Moment”, in: Transformation, 25, S. 116-133.
  • Ünver, Şerife (2008): “Reflexionen und Vorschläge zur Steigerung der Effektivität des Lehramtspraktikums für Daf in der Türkei”, in: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 319-331.
  • YÖK (1998): Fakülte- okul işbirliği. Milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi. YÖK / Dünya Bankası. Ankara: YÖK.
  • YÖK (2018): http://yok.gov.tr/web/guest/egitim-fakultesi-dekanlari-ile-toplanti [Zugriffsdatum: 18. 11. 2018].

Ansichten von Lehramtskandidaten und Lehrkräften der Deutschlehrerausbildung im Hinblick auf das Schulpraktikum am Beispiel der Universität Trakya

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 169 - 182, 31.12.2018

Öz

Bei der Ausbildung von Deutschlehrenden in der Türkei an den erziehungswissenschaftlichen Fakultäten bekommt das Schulpraktikum einen wichtigen Stellenwert. Studierende bekommen somit innerhalb der Ausbildung die Möglichkeit, an verschiedenen Schulen ihre Fähigkeiten praktizieren und ihr Wissen weitervermitteln zu können. Der Erfolg des Schulpraktikums ist von verschiedenen Faktoren abhängig. Das Ziel dieses Beitrags ist, Erwartungen und Einstellungen sowohl von Lehramtskandidaten als auch von Lehrkräften der Deutschlehrerausbildung am Beispiel der Universität Trakya zum Schulpraktikum erhalten zu können. Für dieses Anliegen wurden von 36 Lehramtskandidaten und 5 Lehrkräften der Deutschlehrerausbildung ihre Einstellungen zum Schulpraktikum anhand eines Fragebogens mit offenen Fragen gesammelt. Diesbezüglich wurden die Befunde dieser Studie in Form von Erwartungen, Einstellungen und Vorstellungen von Lehramtskandidaten und Lehrkräften zum Schulpraktikum präsentiert. Die Ergebnisse zeigen, dass Lehramtskandidaten ihre Lehrkompetenz, ihre Unterrichtshandlungen und Interaktionen mit Schülern weiterentwickelt haben. Lehrkräfte und Praktikanten betonen die Ansicht, dass das Schulpraktikum in der Deutschlehrerausbildung für Erfahrungssammlung, für individuelle und berufliche Entwicklung und für die Weiterbildung der Reflexionsfähigkeit der Praktikanten früher anfangen sollte. Somit kann für Praktikanten die Möglichkeit bestehen, die Befähigung einer kritischen und konstruktiven Reflexion prozesshaft zu entwickeln.

Kaynakça

  • Arkün-Kocadere, Selay / Aşkar, Petek (2013): “A review of views about student teaching courses and an application model proposal”, in: Hacettepe University Journal of Education, 28/2, S. 27-43.
  • Aydın, Sinan/ Selçuk, Ahmet / Yeşilyurt, Mustafa (2007): “Öğretmen adaylarının “Okul Deneyimi II” dersine ilişkin görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği)”, in: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5/2, S. 75-90.
  • Çetintaş, Bengül / Genç, Ayten (2005): “Almanca öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüş ve deneyimleri”, in: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, S. 75-84.
  • Dinçer, Serkan / Kapısız, Tuğba (2013): “Content Analysis of Academic Research about PreService Teachers’ Training Course”, in: Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12/2, S. 281-294.
  • Dursun, Özcan Özgür / Kuzu, Abdullah (2008): “Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri”, in: Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, S. 159-178.
  • Eraslan, Ali (2009): “İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘Öğretmenlik Uygulaması’ üzerine görüşleri”, in: Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3/1, S. 207-221.
  • Flick, Uwe / von Kardorff, Ernst / Steinke, Ines (2013): Qualitative Forschung: Ein Handbuch. 10. Aufl., Reinbek: Rowohlt.
  • Güzel, Hatice / Cerit Berber, Nilüfer / Oral, İmran (2010): “Eğitim Fakültesi uygulama okulları işbirliği programında görevli öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri”, in: Kastamonu Eğitim Dergisi, 18/1, S. 19-36.
  • Ratcliff, Donald (2008): “Qualitative Data Analysis and the Transforming Moment”, in: Transformation, 25, S. 116-133.
  • Ünver, Şerife (2008): “Reflexionen und Vorschläge zur Steigerung der Effektivität des Lehramtspraktikums für Daf in der Türkei”, in: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 319-331.
  • YÖK (1998): Fakülte- okul işbirliği. Milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi. YÖK / Dünya Bankası. Ankara: YÖK.
  • YÖK (2018): http://yok.gov.tr/web/guest/egitim-fakultesi-dekanlari-ile-toplanti [Zugriffsdatum: 18. 11. 2018].
Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 2, 169 - 182, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Arkün-Kocadere, Selay / Aşkar, Petek (2013): “A review of views about student teaching courses and an application model proposal”, in: Hacettepe University Journal of Education, 28/2, S. 27-43.
  • Aydın, Sinan/ Selçuk, Ahmet / Yeşilyurt, Mustafa (2007): “Öğretmen adaylarının “Okul Deneyimi II” dersine ilişkin görüşleri (Yüzüncü Yıl Üniversitesi Örneği)”, in: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5/2, S. 75-90.
  • Çetintaş, Bengül / Genç, Ayten (2005): “Almanca öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüş ve deneyimleri”, in: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, S. 75-84.
  • Dinçer, Serkan / Kapısız, Tuğba (2013): “Content Analysis of Academic Research about PreService Teachers’ Training Course”, in: Gaziantep University Journal of Social Sciences, 12/2, S. 281-294.
  • Dursun, Özcan Özgür / Kuzu, Abdullah (2008): “Öğretmenlik uygulaması dersinde yaşanan sorunlara yönelik öğretmen adayı ve öğretim elemanı görüşleri”, in: Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, S. 159-178.
  • Eraslan, Ali (2009): “İlköğretim matematik öğretmen adaylarının ‘Öğretmenlik Uygulaması’ üzerine görüşleri”, in: Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3/1, S. 207-221.
  • Flick, Uwe / von Kardorff, Ernst / Steinke, Ines (2013): Qualitative Forschung: Ein Handbuch. 10. Aufl., Reinbek: Rowohlt.
  • Güzel, Hatice / Cerit Berber, Nilüfer / Oral, İmran (2010): “Eğitim Fakültesi uygulama okulları işbirliği programında görevli öğretmenlerin ve öğretim elemanlarının öğretmenlik uygulamasına yönelik görüşleri”, in: Kastamonu Eğitim Dergisi, 18/1, S. 19-36.
  • Ratcliff, Donald (2008): “Qualitative Data Analysis and the Transforming Moment”, in: Transformation, 25, S. 116-133.
  • Ünver, Şerife (2008): “Reflexionen und Vorschläge zur Steigerung der Effektivität des Lehramtspraktikums für Daf in der Türkei”, in: Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 319-331.
  • YÖK (1998): Fakülte- okul işbirliği. Milli eğitimi geliştirme projesi hizmet öncesi öğretmen eğitimi. YÖK / Dünya Bankası. Ankara: YÖK.
  • YÖK (2018): http://yok.gov.tr/web/guest/egitim-fakultesi-dekanlari-ile-toplanti [Zugriffsdatum: 18. 11. 2018].
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Almanca
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mukadder Seyhan Yücel 0000-0002-7219-4954

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 21 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yücel, M. S. (2018). Ansichten von Lehramtskandidaten und Lehrkräften der Deutschlehrerausbildung im Hinblick auf das Schulpraktikum am Beispiel der Universität Trakya. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 6(2), 169-182.

www.gerder.org.tr/diyalog