BibTex RIS Kaynak Göster

HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU

Yıl 2016, Sayı: 48, 1 - 18, 28.04.2016

Öz

Sosyal ağların kullanım düzeyi ve teknolojinin yeni biçimlerinin
benimsenmesi ile birlikte sosyal medya,
bireylerin bilgi ve belge paylaşımının yanı
sıra bir eğlence unsuru olarak kendini göstermiştir.
Böylece, sosyal
medyanın büro personelinin iş performansı üzerinde çeşitli etkileri ortaya
çıkmıştır.
Bu çalışmanın amacı, kamu kurumu ve özel sektör
işletmelerinde çalışan büro personelinin sosyal medya kullanımını ve sosyal
medya kullanımına ilişkin tutumu ile iş doyumu arasındaki ilişkiyi araştırmaktır.
Bu
amaçla, Ankara ilinde, 11 kamu kurumu ve 18 özel sektör işletmesinde çalışan
462 birey ile bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Derlenen veriler, betimleyici
istatistiklerden yararlanılarak; korelasyon analizi, t testi, tek yönlü varyans
analizi, Tukey HSD testi, Mann-Whitney U testi ve Ki-kare bağımsızlık testi kullanılarak
çözümlenmiş ve yorumlanmıştır.
Buna göre; büro personelinin
sosyal medya kullanımına ilişkin tutumu ile iş doyumu arasında aynı yönde güçlü
bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, büro personelinin iş
doyumunun, sosyal medya kullanım düzeyine göre farklılık gösterdiği; sosyal
medya kullanım düzeyi arttıkça iş doyumunun da arttığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alikilic, O., Atabek, U. (2012). Social media adoption among Turkish public relations professionals: A survey of practitioners. Public Relations Review, 38, 56-63.
  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 137-161.
  • Arıkan, R. (2007). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Batıgün, A.D. & Şahin, N.H. (2006). İş stresi ve sağlık psikolojisi araştırmaları için iki ölçek: A-tipi kişilik ve iş doyumu. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(1), 32-45.
  • Boyd, D.M. & Ellison, N.B. (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210-230.
  • Emirza, E., İştahlı, S.B. & İştahlı, Y.H. (2012). Sosyal medyanın çok katlı pazarlamada kullanımı ve iş tatmini üzerindeki etkileri. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 18, 20-32.
  • Eryılmaz, B. (2014). Sosyal medya kullanımının müşteri tercihleri üzerine etkileri: Konaklama işletmelerinde bir inceleme. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Eyrich, N., Padman, M. L., & Sweetser, K. D. (2008). PR practitioners’ use of social media tools and communication technology. Public Relations Review, 34, 412-414.
  • Internet World Stats. (2011). Internet usage in Europe. Internet user statistics & population for 53 European countries and regions. http://www.internetworldstats.com/stats4.htm#europe Erişim tarihi 01.05.15.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kaplan, A. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karluk, S. R. (2013). Temel sektörlerde gelişmeler III: Hizmetler sektörü. Metin Toprak ve Nazım Çatalbaş (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Koç, H., Yazıcıoğlu, İ. & Hatipoğlu, H. (2009). Öğretmenlerin iş doyum algıları ile Performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 13-22.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin sosyal medya kullanım davranışlarının ve motivasyonlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir’de bir uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lariscy, R. W., Avery, E. J., Sweetser, K. D., & Howes, P. (2009). An examination of the role of online social media in journalists’ source mix. Public Relations Review, 35, 314-316.
  • Mercer, D. (1997). Job Satisfaction and The Secondary Headteacher: The Cretion of a Model of Job Satisfaction. School Leadership & Management, 17(1), 57-67.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özen, Ü. & Bingöl, M. (2007). İşletmelerde bilişim teknolojileri ve yenilikçilik: Erzurum, Erzincan ve Bayburt’taki Kobi’lerde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 399-417.
  • Özer, M. A. (2009). Halkla İlişkiler Dersleri. Ankara: Adalet.
  • Öztürk Başpınar, N., Ünlü Bayramlı, Ü. (2008). Büro yönetimi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Porter, L.V., Sweetser, K.D. & Chung, D. (2009). The blogosphere and public relations: Investigating practitioners’ roles and blog use. Journal of Communication Management, 13(3), 250-267.
  • Porter, L.V., Trammel, K.D., Chung, D. & Kim, E. (2007). Blog power: Examining the effects of practitioner blog use on power in public relations. Public Relations Review, 33, 92-95.
  • Sallot, L.M., Porter, L.V. & Acosta-Alzuru, C. (2004). Practitioners’ web use and perceptions of their own roles and power: A qualitative study. Public Relations Review, 30, 269-278.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta.
  • Shao, G. (2009). Understanding the appeal of user-generated media: a uses and gratification perspective. Internet Research, 19(1), 7-25.
  • Solis, B. & Breakenridge, D. (2009). Putting the public back in public relations: How social media is reinventing the aging business of PR. USA: Pearson.
  • Sümer, B. (2008). Hizmetler ticaretinde fırsatlar ve tehditler: AB ve Türkiye. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(3), 19-47.
  • Taşkesenlioğlu, Z. (2010) Hizmet Sektör Raporu: Hizmet Sektörünün Tanımı ve Uluslararası Ticarette Hizmet Sektörü. Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği.
  • Tengilimoğlu, D. &Tutar, H. (2003). Çağdaş Büro Yönetimi. Ankara: Gazi.
  • Thomsen, S. R. (1995). Using online databases for corporate issues management. Public Relations Review, 21(2), 103-122.
  • Tutar, H., Altınöz, M. (2013). Büro yönetimi ve iletişim teknikleri. Ankara: Seçkin Yayın.
  • TÜİK (2014). İstihdam Edilenlerin Yıllar ve Cinsiyete Göre İktisadi Faaliyet Kolları (Düzey 2) http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=2321 Erişim Tarihi: 18.02.2016.
  • Vural, B. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348‐3382.
  • Yüksel, Ö. (1990). Personel organizasyonu: İş gören verimliliği ve tatmini açısından. Ankara.

THE USE OF SOCIAL MEDIA OF OFFICE STAFF WORKING IN THE SERVICE SECTOR AND JOB SATISFACTION

Yıl 2016, Sayı: 48, 1 - 18, 28.04.2016

Öz

With the level of use of social network and the adoption
of new forms of technology, social media has shown itself as the individuals'
information and document sharing tool and an entertainment element. Thus, there
emerged various effects of social media on the business performance of office
staff.
The aim of this study is to investigate the social
media usage of office staff working at private and public sector institutions,
and to determine the relation between the use of social media and job
satisfaction. For this purpose, a survey is performed with 462 individuals working
in 11 public and 18 private sector institutions in Ankara. The collected data
is analyzed by using descriptive statistics and various statistical tests such
as correlation analysis, t test, one way ANOVA, Tukey HSD test,
Mann-Whitney U
test, Chi-square
test of independence. As a
result of the statistical findings, it is concluded that there is a strong
relationship between job satisfaction and attitudes of office staff regarding
the use of social media. In addition, it is determined that the office staff
job satisfaction varies according to the level of social media usage, and that
the use of social media increases the level of job satisfaction.

Kaynakça

  • Alikilic, O., Atabek, U. (2012). Social media adoption among Turkish public relations professionals: A survey of practitioners. Public Relations Review, 38, 56-63.
  • Akçay, H. (2011). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında sosyal medya kullanımı: Gümüşhane Üniversitesi üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 33, 137-161.
  • Arıkan, R. (2007). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama. Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Batıgün, A.D. & Şahin, N.H. (2006). İş stresi ve sağlık psikolojisi araştırmaları için iki ölçek: A-tipi kişilik ve iş doyumu. Türk Psikiyatri Dergisi, 17(1), 32-45.
  • Boyd, D.M. & Ellison, N.B. (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13, 210-230.
  • Emirza, E., İştahlı, S.B. & İştahlı, Y.H. (2012). Sosyal medyanın çok katlı pazarlamada kullanımı ve iş tatmini üzerindeki etkileri. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 18, 20-32.
  • Eryılmaz, B. (2014). Sosyal medya kullanımının müşteri tercihleri üzerine etkileri: Konaklama işletmelerinde bir inceleme. Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Eyrich, N., Padman, M. L., & Sweetser, K. D. (2008). PR practitioners’ use of social media tools and communication technology. Public Relations Review, 34, 412-414.
  • Internet World Stats. (2011). Internet usage in Europe. Internet user statistics & population for 53 European countries and regions. http://www.internetworldstats.com/stats4.htm#europe Erişim tarihi 01.05.15.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal medyanın tüketici davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal medya kullanıcıları üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Kaplan, A. & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Karluk, S. R. (2013). Temel sektörlerde gelişmeler III: Hizmetler sektörü. Metin Toprak ve Nazım Çatalbaş (Ed.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Koç, H., Yazıcıoğlu, İ. & Hatipoğlu, H. (2009). Öğretmenlerin iş doyum algıları ile Performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 13-22.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin sosyal medya kullanım davranışlarının ve motivasyonlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir’de bir uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lariscy, R. W., Avery, E. J., Sweetser, K. D., & Howes, P. (2009). An examination of the role of online social media in journalists’ source mix. Public Relations Review, 35, 314-316.
  • Mercer, D. (1997). Job Satisfaction and The Secondary Headteacher: The Cretion of a Model of Job Satisfaction. School Leadership & Management, 17(1), 57-67.
  • Özdamar, K. (2002). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özen, Ü. & Bingöl, M. (2007). İşletmelerde bilişim teknolojileri ve yenilikçilik: Erzurum, Erzincan ve Bayburt’taki Kobi’lerde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 399-417.
  • Özer, M. A. (2009). Halkla İlişkiler Dersleri. Ankara: Adalet.
  • Öztürk Başpınar, N., Ünlü Bayramlı, Ü. (2008). Büro yönetimi. Ankara: Nobel Yayın.
  • Porter, L.V., Sweetser, K.D. & Chung, D. (2009). The blogosphere and public relations: Investigating practitioners’ roles and blog use. Journal of Communication Management, 13(3), 250-267.
  • Porter, L.V., Trammel, K.D., Chung, D. & Kim, E. (2007). Blog power: Examining the effects of practitioner blog use on power in public relations. Public Relations Review, 33, 92-95.
  • Sallot, L.M., Porter, L.V. & Acosta-Alzuru, C. (2004). Practitioners’ web use and perceptions of their own roles and power: A qualitative study. Public Relations Review, 30, 269-278.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta.
  • Shao, G. (2009). Understanding the appeal of user-generated media: a uses and gratification perspective. Internet Research, 19(1), 7-25.
  • Solis, B. & Breakenridge, D. (2009). Putting the public back in public relations: How social media is reinventing the aging business of PR. USA: Pearson.
  • Sümer, B. (2008). Hizmetler ticaretinde fırsatlar ve tehditler: AB ve Türkiye. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(3), 19-47.
  • Taşkesenlioğlu, Z. (2010) Hizmet Sektör Raporu: Hizmet Sektörünün Tanımı ve Uluslararası Ticarette Hizmet Sektörü. Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği.
  • Tengilimoğlu, D. &Tutar, H. (2003). Çağdaş Büro Yönetimi. Ankara: Gazi.
  • Thomsen, S. R. (1995). Using online databases for corporate issues management. Public Relations Review, 21(2), 103-122.
  • Tutar, H., Altınöz, M. (2013). Büro yönetimi ve iletişim teknikleri. Ankara: Seçkin Yayın.
  • TÜİK (2014). İstihdam Edilenlerin Yıllar ve Cinsiyete Göre İktisadi Faaliyet Kolları (Düzey 2) http://www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=2321 Erişim Tarihi: 18.02.2016.
  • Vural, B. & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3348‐3382.
  • Yüksel, Ö. (1990). Personel organizasyonu: İş gören verimliliği ve tatmini açısından. Ankara.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Furkan Başer

Gülbahar Türkmenoğlu Bu kişi benim

Burhan ÇİL Burhan Çil

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Başer, F., Türkmenoğlu, G., & Burhan Çil, B. Ç. (2016). HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(48), 1-18.
AMA Başer F, Türkmenoğlu G, Burhan Çil BÇ. HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2016;(48):1-18.
Chicago Başer, Furkan, Gülbahar Türkmenoğlu, ve Burhan ÇİL Burhan Çil. “HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 48 (Nisan 2016): 1-18.
EndNote Başer F, Türkmenoğlu G, Burhan Çil BÇ (01 Nisan 2016) HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 48 1–18.
IEEE F. Başer, G. Türkmenoğlu, ve B. Ç. Burhan Çil, “HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 48, ss. 1–18, Nisan 2016.
ISNAD Başer, Furkan vd. “HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 48 (Nisan 2016), 1-18.
JAMA Başer F, Türkmenoğlu G, Burhan Çil BÇ. HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;:1–18.
MLA Başer, Furkan vd. “HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 48, 2016, ss. 1-18.
Vancouver Başer F, Türkmenoğlu G, Burhan Çil BÇ. HİZMET SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN BÜRO PERSONELİNİN SOSYAL MEDYA KULLANIMI VE İŞ DOYUMU. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016(48):1-18.

Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.