Dijital Kültür ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus"

- , 18.04.2016
https://doi.org/10.19145/guifd.26114

Öz

Dijital devrimin bir sonucu olarak internet, bireyleri, ilişkileri ve sosyal yaşamı sayısallaştırdığı gibi, mobil teknolojilerin birleşimiyle de hem kamusal, hem de özel alanlarda sıklıkla kullanılmaktadır. Günümüzde fenomen olan çevrimiçi sosyal medya ağları kültürel değişimde önemli bir rol oynamaktadır. Farklı kaynaklardan yararlanılan bu çalışmasının konusu, kültürün dijitalleşme süreci ile sosyal ağların temel aktörü olarak ele alınan dijital habitus kavramından oluşmaktadır. Çevrimiçi sosyal ağların yapısının incelendiği bir sonraki bölümlerde ağırlıklı olarak Bourdieu’nün “alan”, “habitus” ve “sermaye” kavramları irdelenmiştir. Sosyal, simgesel, kültürel ve ekonomik sermaye türlerinin görünür olduğu ve yeni bir alan olarak yapılanan sosyal medya ağları, habitusa özgü bir kültürleşme süreciyle mercek altına alınmıştır. Kullanıcılarına sanal kimlik ve sanal statü edinmelerini sağlayan dijital habitus ve onunla ilişkili kavramların araştırılmasındaki gerekçe, çevrimiçi davranış biçimlerini tanımaya ve anlamaya yardımcı olmaktır. Ayrıca dijital kültüre içkin konuşlanan ve her bir sosyal ağ için ayrışan dijital habitusların, iletişim bilimiyle sosyal antropolojiyi birleştiren disiplinler arası bir yaklaşımla araştırılmasının sosyal bilimler alanına bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Dijital kültür, dijital habitus, sosyal ağlar, sosyal sermaye, alan, kimlik.

Kaynakça

  • Acun, R. (2011). “Her Dem Yeniden Doğmak: Online Sosyal Ağlar ve Kimlik”, Milli Folklor Dergisi”, Sayı 89, s.66-77.
  • Altay, D. ([2003] 2005). Küresel Köyün Medyatik Mimarı Marshall McLuhan, (Editörler), Nurdoğan Rigel ve Gül Batuş. 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar: Kadife Karanlık (2.bs), İstanbul: Su Yayınları.
  • Avcı, Ö. (2015). “Digital Yaşamın Dijital Özne(l)leri: Herkes ya da Hiç Kimse”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 21, s.248-266
  • http://dergipark.ulakbim.gov.tr/usaksosbil/article/view/5000092618/5000086125, Erişim Tarihi: 02.01.2016.
  • Bashkow, I. (2004). “A Neo-Boasian Conception of Cultural Boundaries”, American Anthropologist, Vol. 106, No. 3 (Sep.), pp. 443-458.
  • Baudrillard, Jean. ([1982] 2011). Simülakrlar ve Simülasyon, (Çev. Oğuz Adanır), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Baudrillard, J. (2008). Simgesel Değiş Tokuş ve Ölüm, (Çev: Oğuz Adanır), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Bauman, Z. (1997). Küreselleşme, Toplumsalın Sonuçları, (Çev. Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Binark, M. (2010). “Yeni Medya Ortamında Olanakların ve Ol(mayanların) Farkında Olmalı”, https://yenimedya.wordpress.com/2010/01/03/yeni-medya-dolayimli-iletisim-ortaminda-olanaklarin-ve-olamayanlarin-farkinda-olmali/ , Erişim Tarihi: 03. 01. 2016.
  • Binark, M. & Bayraktutan G. (2011). “Dijital Oyun Kültürü Haritasında Oyuncular: Dijital Oyuncuların Habitusları ve Kariyer Türevleri”, (Editörler), Aslı T. Aydemir, Katılımın "e-hali": Gençlerin Sanal Alemi. İstanbul: Alternatif Bilişim, https://dijitaloyun.files.wordpress.com/2011/11/kapak-binark-bayraktutan.pdf Erişim Tarihi: 03.01.2016.
  • Blakney, B. (Ed). (2010). Red House, (Çev. Serap Bezmez) (26. Basım), İstanbul: Redhouse Yayınları.
  • Bookhchin, M. (1996). Ekolojik Bir Topluma Doğru, (Çev. Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital, (Eds.) Granovetter R. & Swedberg Boulder, The Sociology Economic Life, of Second Edition, Richard Nice (Trans.), CO: Westview, http://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/fr/bourdieu-forms-capital.htm, Erişim Tarihi: 12.12.2015.
  • Bourdieu, P. & Wacquant, L. J. D. (2003). Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar, (Çev. Nazlı Ökten), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Castells, M. ([1996] 2000). The Rise of Network Society (2th ed.), Oxford: Blackwell P.
  • Deuze, M. (2006). “Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principle Components of a Digital Culture”, The İnformation Society 22 (2), p.63-75.
  • Goofman, E. [2009] 2014. Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, (Çev. Barış Cezar), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göker, G. (2015). “İletişimin McDonaldlaşması: Sosyal Medya Üzerine Bir İnceleme”, Turkish Studies International Periodical for The Languages, Literature and Turkish or Turkic, Vol. 10/2 (Winter), p.389-210, http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1591537751_20G%C3%B6kerG%C3%B6ksel-sos-389-410.pdf, Erişim Tarihi: 11.11.2015.
  • Gupta, A. & Ferguson, J. (1992). “Beyond Culture: Space, Identity, and The Politics of Difference”, Cultural Anthropology, Vol. 7, (February), pp. 6-23.
  • Heep, A. (2015). Medyatikleşen Kültürler, (Çev. Çiğdem Bozdağ ve Elif Posos Devrani), Ankara: Dipnot Yayınları.
  • İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası. (2013). Türkiye’nin Yaratıcı Geleceği / Y Kuşağı Araştırması Raporları,
  • http://archive.ismmmo.org.tr/docs/basin/2014/BULTEN/T%C3%BCrkiye%E2%80%99nin%20Yarat%C4%B1c%C4%B1%20Gelece%C4%9Fi%20Y%20Ku%C5%9Fa%C4%9F%C4%B1%20Raporu%20Bas%C4%B1n%20B%C3%BClteni.PDF, Erişim Tarihi: 18.02.2015.
  • Karagülle, A. E. & Çaycı, B. (2014). “Ağ Toplumlarında Sosyalleşme ve Yabancılaşma”, The Turkish Online Journal and Design, Art and Comminication, Volume 4 (January), Issue 1, p.1-9.
  • Karakulakoğlu, S. E. (2012). “Sosyal Medyanın Karanlık Yüzü”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Comminication – TOJDAC, Vol.2 (October), Issue:4, p. 32-40,
  • https://www.academia.edu/1933140/Sosyal_Medyan%C4%B1n_Karanl%C4%B1k_Y%C3%BCz%C3%BC, Erişim Tarihi: 11.12.2015
  • Kuyucu, M. (2013). Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya, (Editörler) Mihalis Kuyucu ve Tüba Karahisar), İstanbul: Zinde Yayıncılık.
  • Lévy, P. (2001). Cyberculture. Trans. Roberto Bonnono, Minneapolis: University of Minneapolis Press.
  • Mcluhan, M. (1962). The Gutenberg Galakxy, Toronto: University of Toronto.
  • Mora, N. (2008). “Medya ve Kültürel Kimlik”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt:5, Sayı: 1, s.1-14.
  • Öker, Z. ([2003] 2005). Kurgusal Bir Dünyanın Gölgesinde Bir Unutkan: Jean Baudrillard. (Editörler), Nurdoğan Rigel ve Gül Batuş, 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar: Kadife Karanlık, (2.bs), İstanbul: Su Yayınları.
  • Özsöz, C. (2010). Pierre Bourdieu’nün Temel Kavramlarına Giriş. Sosyoloji Notları,
  • https://istifhane.files.wordpress.com/2010/04/bourdieutemelkavramlar.pdf, Erişim Tarihi: 12.12.2015.
  • Papacharissi Z. Streeter T. & Gillespie T. (2013). “Culture Digitally: Habitus of the New”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 57:4, p. 596-607,
  • http://zizi.people.uic.edu/Site/Research_files/HabitusoftheNewZPTSTG.pdf, Erişim Tarihi: 03.01.2016.
  • Richardson, J. M. (2015). “Live Theatre in The Age of Digital Technology: ‘Digital Habitus’ and The Youth Live Theatre Audience”, Participation Journal of Audience and Reception Studies. Volume 12, Issue 1, p. 206-219,
  • http://www.participations.org/Volume%2012/Issue%201/13.pdf, Erişim Tarihi: 01.05.2015.
  • Smith, Philip. (2007). Kültürel Kuram (2.Baskı), İstanbul: Babil Yayınları.
  • Subaşı, N. (2005). “İnternet ve Sanal Cemaat Tartışmaları”, (Der.) Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay, İnternet, Toplum, Kültür (s.106-117), İstanbul: Epos Yayınları,
  • https://www.academia.edu/14723929/%C4%B0nternet_Toplum_K%C3%BClt%C3%BCr_Derleme_kitap Erişim Tarihi: 11.12.201.
  • Timisi, N. (2005). “Sanallığın Gerçekliği: İnternetin Toplum ve Kimlik Alanlarına Girişi”, (Der.) Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay, İnternet, Toplum, Kültür (s.89-105), İstanbul: Epos Yayınları,
  • https://www.academia.edu/14723929/%C4%B0nternet_Toplum_K%C3%BClt%C3%BCr_Derleme_kitap, Erişim Tarihi: 11.12.2015.
  • Toprak, A., Yıldırım, A. Aygül, E., Binark, M., Börekçi S. ve Çomu, T. (2009). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Türk, H. B. ([2008] 2010). “Eril Tahakkümü Yeniden Düşünmek: Erkeklik Çalışmaları İçin Bir İmkân Olarak Pierre Bourdieu”, Toplum ve Bilim Konferansı Bildirisi Derlemesi, s. 1-30, http://istifhane.files.wordpress.com/2010/05/eriltahakkum.pdf, Erişim Tarihi: 12.12.2015.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Yazarlar

Ebru Guzel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Nisan 2016
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2016

Kaynak Göster

APA Guzel, E. (t.y.). Dijital Kültür ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. https://doi.org/10.19145/guifd.26114
AMA Guzel E. Dijital Kültür ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus". e-gifder. doi:10.19145/guifd.26114
Chicago Guzel, Ebru. “Dijital Kültür Ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus"”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisit.y. https://doi.org/10.19145/guifd.26114.
EndNote Guzel E Dijital Kültür ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus". Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi
IEEE E. Guzel, “Dijital Kültür ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus"”, e-gifder, doi: 10.19145/guifd.26114.
ISNAD Guzel, Ebru. “Dijital Kültür Ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus"”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi. t.y. https://doi.org/10.19145/guifd.26114.
JAMA Guzel E. Dijital Kültür ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus". e-gifder. doi:10.19145/guifd.26114.
MLA Guzel, Ebru. “Dijital Kültür Ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus"”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, doi:10.19145/guifd.26114.
Vancouver Guzel E. Dijital Kültür ve Çevrimiçi Sosyal Ağlarda Rekabetin Aktörü: “Dijital Habitus". e-gifder.

Cited By



DİJİTAL KÜLTÜR VE SİBERFEMİNİZME DİJİTAL BÖLÜNME ÜZERİNDEN BİR ELEŞTİRİ
Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi
https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.1162751