Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Level Of Parents’ Doing Their Roles In The Primary Education Curriculum Designed According To Constructivist Approach (The Sample of Ankara Province-Polatlı District)

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 11 - 27, 25.03.2019

Öz

Bu araştırmada; yapılandırmacı yaklaşıma göre hazırlanan ilköğretim 4. sınıf öğretim programlarının uygulanma sürecinde velilerin rollerini yerine getirme düzeylerini, öğretmen görüşlerine de başvurularak, farklı değişkenler açısından değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırma evrenini, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Ankara ili, Polatlı ilçesinde yer alan tüm merkez ilkokullarda öğrenim gören 4. sınıf öğrenci velileri ve söz konusu okullarda görevli olan 4. sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Yapılan çalışma, tarama modeline dayalı betimsel nitelikte bir araştırma desenine göre yürütülmüştür. Velilerle nitel araştırma sürecinin gerektirdiği çalışmalar yapılmıştır. Buna göre maksimum çeşitleme örneklem yöntemine göre her okuldan 10’ar veli olmak üzere 130 veli cinsiyet, yaş ve öğrenim durumu değişkenlerine göre belirlenmiştir. Bu sınıf düzeyinde görevli olan 57 öğretmen örneklemde yer almaktadır. Veriler; 4. sınıf öğretmenlerine yönelik olarak hazırlanan “Yapılandırmacı Yaklaşım Uygulamaları ve Veli Rollerinin Değerlendirilmesine Yönelik Öğretmen Görüşleri Anketi” anket formu ve velilere yönelik yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan “Velilerin Yapılandırmacı Yaklaşım Uygulamalarındaki Rollerine İlişkin Görüşleri” görüşme formu ile toplanmıştır. Veli görüşlerinin yer aldığı verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen görüşlerinden elde edilen bulguların analizindeki istatistiksel işlemler için bilgisayar paket programı kullanılmıştır. Nitel ve nicel verilerden elde edilen bulgular karşılaştırmalı olarak yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; velilerin eğitim öğretim sürecinde, yapılandırmacı yaklaşıma ilişkin rollerini yerine getirme düzeylerinin düşük olmadığı ancak bu yaklaşım hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre yapılandırmacı yaklaşıma göre düzenlenen öğrenme öğretme sürecinde öğrenci başarısının artırılması için velilerin daha çok bilgilendirilmeleri gerektiği ve okuldaki çalışmalara belirli ölçülerde dâhil edilmelerinin gerekli olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Aldırmaz, G. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temelli yeni ilköğretim programına ilişkin veli görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Can, B. (2009). İlköğretim programının uygulanması sürecinde velilerin katılımları ve okula ilişkin tutumlar. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Coşar, İ. (2012). 2005 programı uygulamalarına ilişkin veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Cottone, C. C. (2004). Constructivism in family literacy practices: parents as mentors. Reading Improvement, 41, 4 (Winter 2004): 208. 5 Aralık 2013 tarihinde https://search.proquest.com/openview/2d6b74380ed11fb8960b0974f66897a1/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2030479 sayfasından erişilmiştir.
  • Damlapınar, G. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım öğrenme yaklaşımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Demirel, Ö. (2004). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Dumlu, N. S. (2009). İlköğretim I. kademe öğrenci velilerinin yeni ilköğretim programına ilişkin algılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gerek, Ö. (2006) Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programı hakkında görüş değerlendirme ve yeterlilikleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Günkan, E. (2007). Ailenin ilköğretim öğrencilerinin eğitimi üzerindeki etki düzeyinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Hersan, E. (2008). 2004 yılı ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaplan, S. (2002). İlköğretim I. Kademe okul-aile işbirliği mevcut durum ve bir model önerisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koç, S. (1994). Aile ve eğitim. Ankara: Şafak
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd edition). CA:Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. MEB, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Eğitim Öğretim ve Program Dairesi Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2007). İlköğretim kurumları yönetmeliği tebliğler dergisi, (28789). 8 Aralık 2013 tarihinde http://www,egitimmevzuat,com/index,php/201007101351/ Yonetmelik/mll-etm-bakanlii-lkoeretm-kurumlari-yoenetmel-10072010-27637-rg-deklkler-lenmtr,html sayfasından erişilmiştir.
  • Oktay, A. (2005). Çocuk ve okul. İstanbul: Seha.
  • Gold, S. (2001). A constructivist approach to online training for online teachers. JALN, 5, 1. 5 Aralık 2013 tarihinde https://wikieducator.org/images/f/fb/ALN_Constructivist_Approach.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Taban, H. Ş. (2010). İlköğretim okulu I. kademe öğrenci velilerinin okul ve çocuklarına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Vural, B. (2004). Aile-okul birlikteliği. İstanbul: Hayat.
  • Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı kuram ve öğrenme-öğretme süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 68-75. 12 Temmuz 2014 tarihinde http://egitim,aku,edu,tr/yapisalci,pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 39-61). Ankara: Pegem.

The Level Of Parents’ Doing Their Roles In The Primary Education Curriculum Designed According To Constructivist Approach (The Sample of Ankara Province-Polatlı District)

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 1, 11 - 27, 25.03.2019

Öz

In this study, it was aimed to evaluate the level of
parents’ doing their roles in the process of implementing the 4th grade primary
education curriculum designed according to constructivist approach by asking
teachers and in terms of different variables. The population of the study was
composed of the parents of 4th grade students studying in all the central
primary schools located in Ankara province Polatlı district in 2014-2015
academic year and the 4th grade teachers working at these schools. The study
was conducted according to a descriptive research design of survey model. The
necessary works required for the qualitative research process were carried out
with the parents. Accordingly, with the help of maximum variation sampling
method by having 10 parents from each school 130 parents in total were chosen
in terms of their gender, age and state of education variables. 57 teachers
working with this grade were included in the sample. The data were gathered by
“Teachers’ Opinions Questionnaire about Constructivist Approach Teaching and
Evaluating the Roles of Parents” the questionnaire form prepared for the
teachers of 4th grade and “Parents’ Opinions about Their Roles in
Constructivist Approach Teaching’’ the interview form with semi-structured
questions for the parents. Descriptive analysis method was used for the analysis
of parents’ opinions data. Computer package software was used for the
statistical process of the analysis of data gathered from teachers’ opinions.
The findings gathered from both qualitative and quantitative data were
interpreted comparatively. According to the research results, it has been found
out that in the academic process the level of parents’ doing their roles about
constructivist approach is not low, but they do not have enough knowledge about
this approach. With respect to this it could be said that in order to increase
the success of the students in the learning teaching process designed according
to constructivist approach the parents should be informed more and they should
be included in the works of school at a certain level.




Kaynakça

  • Aldırmaz, G. (2009). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı temelli yeni ilköğretim programına ilişkin veli görüşlerinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Can, B. (2009). İlköğretim programının uygulanması sürecinde velilerin katılımları ve okula ilişkin tutumlar. Yüksek Lisans Tezi, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Coşar, İ. (2012). 2005 programı uygulamalarına ilişkin veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Cottone, C. C. (2004). Constructivism in family literacy practices: parents as mentors. Reading Improvement, 41, 4 (Winter 2004): 208. 5 Aralık 2013 tarihinde https://search.proquest.com/openview/2d6b74380ed11fb8960b0974f66897a1/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2030479 sayfasından erişilmiştir.
  • Damlapınar, G. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin yapılandırmacı yaklaşım öğrenme yaklaşımına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Demirel, Ö. (2004). Öğretimde planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem.
  • Demirel, Ö. (2010). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem.
  • Dumlu, N. S. (2009). İlköğretim I. kademe öğrenci velilerinin yeni ilköğretim programına ilişkin algılarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gerek, Ö. (2006) Sınıf öğretmenlerinin yeni ilköğretim programı hakkında görüş değerlendirme ve yeterlilikleri üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Günkan, E. (2007). Ailenin ilköğretim öğrencilerinin eğitimi üzerindeki etki düzeyinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Hersan, E. (2008). 2004 yılı ilköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler öğretim programına ilişkin veli görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kaplan, S. (2002). İlköğretim I. Kademe okul-aile işbirliği mevcut durum ve bir model önerisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Koç, S. (1994). Aile ve eğitim. Ankara: Şafak
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd edition). CA:Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. MEB, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Eğitim Öğretim ve Program Dairesi Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2007). İlköğretim kurumları yönetmeliği tebliğler dergisi, (28789). 8 Aralık 2013 tarihinde http://www,egitimmevzuat,com/index,php/201007101351/ Yonetmelik/mll-etm-bakanlii-lkoeretm-kurumlari-yoenetmel-10072010-27637-rg-deklkler-lenmtr,html sayfasından erişilmiştir.
  • Oktay, A. (2005). Çocuk ve okul. İstanbul: Seha.
  • Gold, S. (2001). A constructivist approach to online training for online teachers. JALN, 5, 1. 5 Aralık 2013 tarihinde https://wikieducator.org/images/f/fb/ALN_Constructivist_Approach.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Taban, H. Ş. (2010). İlköğretim okulu I. kademe öğrenci velilerinin okul ve çocuklarına ilişkin bilgi düzeylerinin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Vural, B. (2004). Aile-okul birlikteliği. İstanbul: Hayat.
  • Yaşar, Ş. (1998). Yapısalcı kuram ve öğrenme-öğretme süreci. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1-2), 68-75. 12 Temmuz 2014 tarihinde http://egitim,aku,edu,tr/yapisalci,pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Yurdakul, B. (2005). Yapılandırmacılık. Özcan Demirel (Ed.), Eğitimde yeni yönelimler içinde (s. 39-61). Ankara: Pegem.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şadiye İnci

Mehmet Taşpınar 0000-0003-3152-0300

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnci, Ş., & Taşpınar, M. (2019). The Level Of Parents’ Doing Their Roles In The Primary Education Curriculum Designed According To Constructivist Approach (The Sample of Ankara Province-Polatlı District). Eğitim Yansımaları, 3(1), 11-27.

13296132971329813302133031331114445ESJIndex_logo.png SOBIAD

http://dergipark.org.tr