Streets of cities were isostructural and built within the terms of religious belief in Ottoman Empire that was established by Turkic people. Especially a founder among Muslim community, charismatic religious leader or persona grata settled in these neighborhood. Streets maintained their characteristics through religious, tribal and ethnic homogeneity from beginning as place names testified. Peoples of the same period in Ottoman thought, spoke, behaved, conducted business, married, acquired property, legated and died with regard to the orders of religion and tradition such in European countries. Various segments in society had different ways of life according to knowledge, experience and environmental conditions albeit these fundamentals. Daily life in Ottoman society has to be evaluated according to the social units for this reason. Configuration of the city, neighborhood, families and their nicknames, composition of families, marriage-divorcement events and also economy of the city specific to Kastamonu for late 17th and early 18th centuries was investigated in this research.
Ottoman Kastamonu Neighborhood family marriage divorcement tradership
Genel bir devlet karakterine sahip Türkler’in kurduğu bir devlet olan Osmanlı İmparatorluğu şehirlerinde mahalleler başlangıçta aynı tarzdadır ve hepsi bir dinî yapının çevresinde düzenlenmiştir. Devleti teşkil eden şehirlerin mahallelerinde çoğunlukla ve özellikle de Müslüman cemaat arasında bir kurucu, karizmatik bir dini lider veya sadece serveti, ya da otoritesi için saygı duyulan bir kişi bulunurdu. Mahalleler asırlar boyunca yer adlarının da şâhitlik ettiği gibi, belki de başlangıçta etnik, kabîlesel ve dinî homojenliklerin sayesinde bir anlamda özelliklerini korumuşlardır. Avrupa’da olduğu gibi Osmanlı toplumunda da aynı dönem toplumu insanlar, dinlerinin buyruklarına ve tarihî süreç içinde oluşan örf, âdet ve geleneklerinden doğan ilkelere göre düşünürler, konuşurlar, hareket ederler, işlerini yürütür, evlenir, mal-mülk edinir, mîras bırakırlar ve ölürlerdi. Bu temel prensiplere rağmen, toplumun değişik kesimleri, bilgi ve görgü seviyelerine ve içinde bulundukları ortamların değişik şartlarına göre ayrı hayat tarzlarına sahiptiler. Bu sebeple Osmanlı toplumundaki gündelik hayatın, incelenen toplum birimlerinin kendi yapıları çerçevesinde ele alınması uygun olacaktır. Araştırmamızda Kastamonu özelinde XVII. yüzyıl sonu ve XVIII. yüzyıl başlarında mahkeme kayıtlarından yola çıkılarak; şehir yapısı, mahalleler, aileler ile lakapları, ailenin oluşumu ve evlenme-boşanma olayları yanında, şehrin ekonomisi incelenmeye çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim ve Toplum Sayı 21 [tr] |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 21 |
Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.