This research was conducted
to explore the effect of Educational Board Games Training Programme (EBGTP) on
the social skill development of the fourth graders. EBGTP is a training
programme that is based on educational board games that aim to improve the social
skills of the children. The pre-test/post-test model with control group was
used for the research since it is a real experimental model. A total of 80
children (40 experimental subjects, 40 control subjects) were included in the
research. A General Information Form and the Social Skill Evaluation Scale 7–12
(SSES 7–12) were used as data collection tool. EBGTP was formulated by the
investigator, in a regular and controlled manner an hour a day, two days a
week, for a period of 10 weeks, corresponding to a total of 20 hours. During
the data analysis, dependent group t-tests were conducted for intra-group
comparisons and independent group t-tests were used for inter-group
comparisons. In conclusion, EBGTP which was provided to 40 fourth graders in
primary school was detected to have a significantly positive effect on the
social skill development of children.
Bu araştırma, Eğitsel Kutu
Oyunları Eğitim Programı'nın (EKOEP) dördüncü sınıf öğrencilerinin sosyal
beceri gelişimine etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. EKOEP, çocukların
sosyal becerilerini geliştirmeyi amaçlayan eğitsel kutu oyunları temeline dayanan
bir eğitim programıdır. Araştırmada gerçek deneme modellerinden olan ön test/son test kontrol
gruplu model kullanılmıştır. Çalışma grubunda toplam 80 çocuk (40 deneme, 40 kontrol grubu) yer
almıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Genel Bilgi Formu ve “Sosyal
Becerileri Değerlendirme Ölçeği 7-12 (SBDÖ 7-12)” kullanılmıştır. EKOEP, araştırmacı
tarafından 10 hafta boyunca, haftada 2 gün ve günlük 1 saat olmak üzere toplam
20 saat “düzenli ve kontrollü” olarak uygulanmıştır. Veriler analiz edilirken
grup içi karşılaştırmalarda bağımlı gruplar t testi kullanılırken, gruplar
arası karşılaştırmalarda bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Sonuç olarak, ilkokuldaki
40 dördüncü sınıf öğrencisine uygulanan “EKOEP”in çocukların sosyal beceri
gelişimi üzerinde pozitif yönde anlamlı bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir.