
AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
 

Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı 

Private TV and Radio Broadcasting in Azerbaijan 

 

Dr. Vefalı ENSEROV, Khazar (Hazar) Üniversitesi, Journalism Department, Bakü / Azerbaycan, 

vefens77@yahoo.com.tr 

ÖZET Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra birlikten ayrılan ülkelerde her alanda olduğu gibi kitle 
iletişim alanında da değişim ve yenileşme süreci kaçınılmaz olmuştur. Bu anlamda 
bağımsızlığını kazanan Azerbaycan’ın da medya alanında özelleşme sürecine geçilmiş ve bu 
zamana kadar Moskova’ya bağlı tek merkezli, resmiyetçi ve ideoloji basın-yayın anlayışının 
hakim olduğu ülkede, 1990’lı yılların ortalarından itibaren özel radyo ve televizyonlar birer 
birer yayınlarına başlamıştır.   

Azerbaycan’ın görsel-işitsel yayıncılığındaki özelleşme süreci ile ilgili gelişmelerin genel 
hatlarıyla ele alındığı çalışma, bu süreç çerçevesinde ülkede kitle iletişimi alanındaki yasal 
düzenlemeler, otokontrol mekanizmi ve iletişim özgürlüğü konusundaki durumun yanısıra, 
ulusal çapta yayınlanan yerli özel radyo ve televizyonların faaliyetlerini de kapsamaktadır. 

 

Anahtar Kelimeler: Özel Radyo, Özel Televizyon,  Azerbaycan’da Özel Yayıncılık, KİA Yasaları, ANS  

 

ABSTRACT The change of mass media and its innovation like the other areas were inevitable in post-soviet 
countries after the collapse of the Soviet Union. In this means, media area of Azerbaijan began 
to privatization process after independence and since mid 1990`s private radio and television 
channels began to broadcast in the country one by one that uni-centrally, officially and 
ideologically was directed by Moscow before. 

Progress which is related to privatization process of broadcasting in Azerbaijan is being 
handled in this study. This study also includes legal regulations in the mass media area and 
mechanism of auto-control. The activities of national private broadcasting companies are also 
scrutinized in the study as well as the condition of the communication freedom. 

Key Words: Private radio, Private television, Private broadcasting in Azerbaijan, Mass media laws, Azerbaijan 
News Service   

mailto:vefens77@yahoo.com.tr


AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
72 

GİRİŞ 

Sovyetler Birliği’nin çöküşünü takiben bağımsızlığına yeniden kavuşan 

Azerbaycan’da siyasi, ekonomik ve toplumsal alanlarda olduğu gibi medya ve iletişim 

alanında da değişimler ve yeni oluşumlar sürecine girilmiştir. Bağımsızlığa geçiş sürecinde 

Azerbaycan görsel - işitsel yayıncılığında Azerbaycan Devlet Televizyonu ve Radyosu devlet 

tekelinde rakipsiz olarak faaliyet gösterse de çok geçmeden ülke medyasında özelleşme 

süreci başlamıştır. 

Diğer alanlar gibi Azerbaycan medyasının da halen geçiş dönemi yaşadığı 

konusunda tartışmalar devam etmektedir. Geçmiş SSCB, bugünün ise BDT ülkelerinin 

çoğunda devlet KİA’nın çoğunun tek maliye kaynağıdır (Musayeva, 2000: 8) ve bu da basın 

özgürlüğü, çok seslilik ve demokratikleşme olgusuna ters düşmektedir. Bu durum 

Azerbaycan için de geçerlidir. SSCB’den sonra da Azerbaycan’da kapalı toplum anlayışının 

hüküm sürdüğü ve toplum bilincinin gelişmeleri objektif kavrama gücünde olmadığı ve 

bunun karşısını almak için de KİA’nın bilgilendirme işlevinin artması gerekliliği (Rahimli, 

2002: 101-103) bilim çevreleri tarafından zikredilmektedir. Öte yandan enformasyon 

“açlığı”ndan çıkmış toplum, enformasyon bolluğunun daha da arttırılmasını talep etmekte 

ve onu yese de hazmedememektedir (Rahimli, 2002: 105).     

1990’lardan itibaren ülkede ortaya çıkan özel televizyon ve radyolar yasal boşluk 

ortamında yayınlarını sürdürmüşlerdir. Bu durum 2002 yılında çıkarılan radyo- televizyon 

yasasına kadar devam etmiştir. Azerbaycan bağımsızlığına kavuştuktan sonra ülkede yayına 

başlayan ilk özel televizyon konusunda bir takım tartışmalar mevcut olsa da anlaşılan o ki, 

1993 yılında ülkede ilk özel yayınını gerçekleştiren kurum BMTİ (Bilim Maarif Tahsil ve 

İnkişaf)  televizyonudur. Bazı kaynaklarda ilk özel TV olarak belirtilen ANS (Azerbaijan 

News Service)  ise 1991’den itibaren sadece “Haberci” adı altında haber programını 

hazırlayan ve ANS Pres Haber ajansı olarak faaliyet gösteren yapımcı şirket olmuş ve bu 

kurum BMTİ’nin kapanışından birkaç ay sonra televizyon kanalı olarak faaliyete geçmiştir. 

Bu durumun kanıtlandığı bir makalede ülkedeki o dönemin yasal boşluğuna da değinilerek 

yazılmaktadır: “Hazırda ANS adı altında yayınlanan televizyon kanalı ilk başlangıç 



Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
73 

döneminde o zamanki devlet televizyonunun olanaklarından yararlanarak 215 KL stüdyosu 

olarak faaliyet gösteriyordu. Televizyon kanallarının kurulmasına iznin verilmesinin kesin 

hukuki mekanizmi yoktu ve böylece iznin verilmesi yasal çerçevede değil, yalnız 

yönetimdekilerin razılığı ile hayata geçebilmekteydi (İskenderli, 2007: 59).” 

Azerbaycan’da uzun, orta ve kısa dalgalarla sürdürülen radyo yayınlarının dışında, 

1997 senesinde ilk kez olarak FM vericisi ile yayına başlanmış (Memmedov, 2007: 22) ve bu 

da ülkede radyo yayın kalitesinde önemli bir değişim olmuştur.  

Daha 1998 verilerine göre ülkede 558 kitle iletişim aracı kayda geçmiştir. Bunlardan 

366’sı gazete, 96’sı dergi, 40’ı televizyon ve radyo, 31’i ise haber ajansıdır.  Bu KİA’dan 

bazıları yaklaşık 2 - 3 ay faaliyetten sonra kapanmıştır (Rüstemov, 2005: 63).  2001 yılında 

Matbuat Bakanlığı devlet tarafından kapatıldıktan sonra gazetelerin sayında hızlı bir artışın 

gözlendiği ve bu süreçte 1900’e yakın gazetenin kayıttan geçtiği (Azerbaycan’da 

Enformasyon…, 2005: 39) belirtilmektedir. Bir kaynakta ise resmi olarak kayıttan geçen kitle 

iletişim araçları (Rd – TV, Gazete ve Dergi) sayının 3000’ni aştığı ve ülkede basın kartına 

sahip gazetecilerin sayının ise 40 bini geçtiği (Metleboğlu ve Allahverdiyev, 2007: 51) 

bildirilmektedir. Günümüzde bu sayının daha da arttığı görülmektedir.   

Bugün Azerbaycan’da devlet yayın kurumu olarak Azerbaycan Devlet Televizyonu 

(AzTV) ve Azerbaycan Devlet Radyosu, İdman Azerbaycan TV, Medeniyet TV,  kamu 

yayıncılığı anlayışı ile yayınlanan İçtimai TV ve Radyosu, 5 özel televizyon kanalı ( ANS TV, 

Lider TV, Space TV, Azat Azerbaycan TV, Hazar TV), adı geçen özel TV’lere bağlı 

yayınlanan (ANS ÇM, Lider FM, Space FM, Azat Azerbaycan FM, Hazar FM,) ve bağımsız 

yayınlanan Anten FM, Burç FM (Bakü), Medya FM, Aras FM gibi radyolar faaliyet 

göstermektedir. Ulusal TV’lerin dışında Azerbaycan’ın farklı şehir merkezlerinden 12 

bölgesel televizyon kanalı da hazırda yayınlarını sürdürmektedir. Bunların haricinde 

Azerbaycan’a bağlı Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti’nde ise 3 televizyon (Nahçıvan Devlet 

Televizyonu, Kanal 35, UTV – Nahçıvan Devlet Üniversitesi’nin televizyonu) ve bir de 

“Nahçıvan’ın Sesi” Radyo istasyonu faaliyet göstermektedir. 19 Eylül 2001 yılında yayınına 

başlayan ve 2004 yılından itibaren ise Enformasyon Bakanlığı’na bağlı faaliyet gösteren 



AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
74 

(Nahçıvan’ın Sesi…, 2006: 6-8) Nahçıvan’ın Sesi Radyosu birkaç FM’le günümüzde bütün 

bölgeye yayınlanmakta ve çağdaş yayın akışı, müzik çeşitliliği ile dinleyicilerin beğenisini 

toplamaktadır.  

Ayrıca önceden diğer yerli ulusal TV istasyonları ile beraber Azerbaycan’da normal 

alıcılardan her eve yayınlarını sürdüren Kanal D (Türkiye) televizyonunun 2007 yılının 3 

Ocağı’ndan, STV (Türkiye) ile Rusya’nın ORT ve RTR televizyonlarının ise aynı yılın 1 

Haziran’ından itibaren ülke içine yayınları durdurulmuştur (Murat, 2007: 55). Bu anlamda 

dışarıdan sadece TRT televizyonunun ülke içinde normal antenden yayınlarını iletmektedir. 

Günümüzde TRT haricinde yukarıda adını saydığımız kanallar sadece çanak anten 

kullanılarak izlenmektedir. Şu da bir gerçektir ki, özellikle Türkiye kanallarının 

kapatılmasından sonra ülkede uydu antenlerin satışında bir patlama yaşanmıştır. Uydu 

antenlerinin o kadar da pahalı olmaması ülkede satışını hızlandırmakta ve bu şekilde de 

Azerbaycan halkının yabancı (özellikle Türkiye ve Rusya) televizyon ve radyoları uydudan 

rahatlıkla izleme ve dinleme seçeneğini daha da yaygınlaştırmaktadır.   

AZERBAYCAN RADYO – TELEVİZYON YAYINCILIĞINDA ÖZELLEŞME SÜRECİ 

Yasal Düzenlemeler, Özdenetim Anlayışı ve Basın Özgürlüğü  

Bağımsızlığa geçişten sonra oluşan yasal boşluk ortamı kitle iletişim alanında 

özelleşmenin başlaması ile birlikte geç de olsa bir takım yasal düzenlemeler getirilerek 

doldurulmaya çalışılmıştır. Azerbaycan’da söz ve düşünce özgürlüğü, haberleşme ve kitle 

iletişimi 1995 yılında yürürlüğe giren Azerbaycan Cumhuriyeti Anayasası’nın 47. ve 50. 

maddeleri ile anayasal çerçeveye oturtulmuştur. “Düşünce ve Söz Özgürlüğü” başlıklı 47. 

maddede “Herkesin düşünce ve söz özgürlüğü vardır. Kimse kendi düşünce ve inancını 

açıklamaya veya düşünce ve inancından dönmeye mecbur edilemez. 

(http://www.meclis.gov.az/?/az/topcontent/27)” - denilerek herkese düşünce ve söz 

özgürlüğü tanınmıştır. “Basın Özgürlüğü” başlıklı 50. maddede ise “Herkesin istediği bilgiyi 

yasal yolla arama, elde etme, paylaşma, hazırlama ve yayma özgürlüğü vardır. Kitle iletişim 

özgürlüğü güvence altındadır.  Kitle iletişim araçlarında, o cümleden basında devlet sansürü 

http://www.meclis.gov.az/?/az/topcontent/27


Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
75 

yol verilmezdir. (http://www.meclis.gov.az/?/az/topcontent/27) ” - denilerek basın ve iletişim 

özgürlüğü anayasal güvence altına alınmıştır.       

Öte yandan Zarife Musayeva bir kitabında komünist kelepçesinden yeni kurtulan 

ülkede KİA’nın tam bağımsızlığını kazanamadığını vurgulamakta ve bu durumun 

sebeplerine şu şekilde açıklık getirmektedir: “Birincisi, totalitarizmden miras kalmış denetim 

sistemi, halen KİA’yı bağımsızlıktan mahrum bırakmakta, onu mevcut siyasi yapıların 

kölesine çevirmektedir. Bu, ülke nüfusunun genel politik kültürünün aşağı oluşu ve sivil 

toplum örgütlerinin faaliyetlerinin zayıf oluşu ile de açıklanabilir. İkincisi, KİA’nın 

toplumdaki sosyal rolü ile ilgili yasal düzenleme ve normatif taban henüz yeterli seviyede 

değildir (2000: 3-4)”.     

Daha ülkede kitle iletişim araçları ile ilgili kapsamlı bir yasa çıkmazken, toplam 15 

maddeden oluşan 19 Haziran 1998 tarihli “Bilgi Özgürlüğü Hakkında” Azerbaycan 

Cumhuriyeti’nin Kanunu kabul edilmiştir. Bu yasanın “Bilgi Özgürlüğü” başlıklı 1. 

maddesinde Anayasa’nın 50. maddesine dayanarak şunlar eklenmiştir: “Bu yasanın 

maksatları için bilgi denince, sunum biçimine bakmaksızın doğada, toplumda ve devlette 

baş vermiş olaylar, prosesler, olgu ve kişiler hakkında haberler kastedilmektedir (“Bilgi 

Özgürlüğü…” 1998: 3).” Yasada bilgi özgürlüğünün temel prensipleri, bilginin kaynakları, 

bilginin elde edilmesi, elde edilmesi kısıtlanan bilgi vs. gibi konularla ilgili düzenlemeler 

getirilmiştir. 2000 yılında bir takım değişiklikler edilen bu yasa, medya alanında çalışan 

hukukçuların fikrine göre bir prensipler beyannamesidir ve pratikte uygulanmamıştır 

(Azerbaycan’da Enformasyon… 2005: 15). Bu yasa barındırdığı birtakım eksiklikler 

nedeniyle “Enformasyon Elde Etmek Hakkında Kanun” başlığı altında yeniden 

düzenlenerek 2005 yılında kabul edilmiştir. Bu Kanun medya hukuku alanına ait olmasa da, 

gazetecilerin, medya kurumlarının bilgi alma hakkının korunması ile ilgilidir. Kanun, 

toplumsal bilgilerin, toplumsal bilgi sahiplerinin anlayışını, bilgi sahiplerinin bilgileri 

açıklamak, aynı zamanda İnternet’te açıklamak, bilgi sorguları temelinde vermek görevlerini 

belirliyor (Memmedli vd., 2006: 22).  

http://www.meclis.gov.az/?/az/topcontent/27


AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
76 

Azerbaycan Cumhuriyeti’nin kurulmasından yaklaşık 9 yıl sonra kitle iletişim 

araçları hakkında yasal düzenleme yapılmıştır. 10 bölüm ve 62 maddeden oluşan “Kitle 

İletişim Araçları Hakkında” Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Kanunu 7 Aralık 1999 yılında 

kabul edilmiş ve takiben 2001 ve 2002 yıllarında bir takım değişiklikler yapılmıştır. Bu 

değişikliklerden biri de Radyo – Televizyon yayınları ile ilgili oluşturulacak yeni yasa gereği 

“Televizyon ve Radyo Faaliyetinin Hukuki Temelleri” başlıklı 5. bölümün tamamının bu 

yasadan çıkartılmasıdır. Azerbaycan’da KİA’ nın düzene sokulması gereği ilk hukuki temeli 

oluşturan bu yasadaki değişikliklerin, ülkenin Avrupa Konseyi’ne üye olmasına paralel 

şekilde geliştiği ve Avrupa standartlarına uyum sağlamak için yapıldığı (Azerbaycan’da 

Enformasyon… 2005: 12) belirtilmektedir. Bu yasa daha çok yazılı basını kapsamaktadır. 

Genel kavramlardan oluşan birinci bölümün 1. maddesinde “Azerbaycan Cumhuriyeti’nde 

kitle iletişimi özgürdür.” – denilerek kitle iletişim özgürlüğü güvence altına alınmakta, 7. 

maddede ise “Kitle iletişim araçları üzerinde devlet sansürüne, keza bu maksatla devlet 

organlarının ve ya mevkilerinin oluşturulmasına ve maliyeleştirilmesine izin 

verilmemektedir (http://www.mincom.gov.az/az/main.html)” - denilerek devlet sansürü 

yasaklanmaktadır.       

KİA hakkında yürürlükte olan bu yasada düzenlemeler yapılırken, 1990’ların 

ortalarından itibaren bir birinin ardına ortaya çıkan özel radyo ve televizyonlar yasal 

boşlukta faaliyetlerini sürdürmekteydiler. Azerbaycan’da radyo ve televizyonlarla ilgili yasa 

1994 yılında Türkiye’de yürürlüğe giren 3984 Sayılı “Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve 

Yayınları Hakkında Kanun”dan tam sekiz yıl sonra düzenlenmiştir. 25 Haziran 2002 yılında 

kabul edilen, 8 Ekim 2002’de ise yürürlüğe giren “Televizyon ve Radyo Yayını Hakkında” 

Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Kanunu 7 ana bölümden ve toplam 44 maddeden 

oluşmaktadır.  Kanunun 1. bölümü (ilk 5 madde) genel kavramlardan, 2. bölümü (6 – 10 

maddeler) yayıncı ve yayın çeşitlerinden, 3. bölümü (11- 13 maddeler) televizyon ve radyo 

yayını alanında devlet düzenlemesinden, 4. bölümü (14- 25 maddeler) yayın lisansının 

verilmesi kurallarından, 5. bölümü (26- 38) televizyon ve radyo yayınlarının teşkilinden, 6. 

bölümü (39 ve 40. maddeler) yayıncıların hukuk ve görevlerinden, son bölümü ise (41- 44 

maddeler) televizyon ve radyo yayınları hakkında kanun ihlallerine göre sorumluluk 



Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
77 

kurallarından  oluşmaktadır.  Kanunun 2. maddesinin 1. bendinde “Azerbaycan 

Cumhuriyeti’nde televizyon ve radyo yayını özgürdür. Televizyon ve radyo yayınının 

özgürlüğü vatandaşların bilgiyi yasal yollarla arama, elde etme, hazırlama ve yayma 

hakkına devlet tarafından verilen güvenceye dayanmaktadır 

(http://www.mincom.gov.az/az/main.html).” - denilerek ülkede görsel-işitsel yayıncılık 

özgürlüğü devlet tarafından güvence altına alınmıştır. Aynı maddenin 2. bendinde ise 

“Televizyon ve Radyo alanında sansür uygulanamaz 

(http://www.mincom.gov.az/az/main.html).” – denilerek radyo ve televizyon yayınlarında 

devlet sansürü de yasaklanmıştır. Bu yasa, Azerbaycan’da televizyon ve radyo yayınlarının 

temel kurallarından, bu alanda devlet tarafından yapılan düzenlemelerin kurallarından, 

düzenleyici kurumun - Ulusal Radyo ve Televizyon Kurulu’nun (Milli Televizyon ve Radyo 

Şurası - Türkiye’deki RTÜK benzeri)  görevlerinden, yayın lisansının verilmesi  

kurallarından, televizyon ve radyo yayınının teşkili, yayın programları, reklamların 

yayınlanması vs. ile bağlı kurallardan oluşmaktadır.  Bu kanunun kabul edilmesinden 

yaklaşık üç ay sonra da 5 Ekim 2002’de, toplam 3 bölümden oluşan “Milli Televizyon ve 

Radyo Şurası (Ulusal Radyo ve Televizyon Kurulu) Hakkında” karar kabul edilmiştir.  

Cumhurbaşkanı tarafından 6’sı seçilen toplam 9 üyeden oluşan kurul, temel olarak 

televizyon ve radyo yayıncılığında devlet siyasetinin hayata geçmesini sağlamakta ve bunu 

düzenlemektedir. Seçilen üyelerden 2’si 6 yıllığına, 2’si 4 yıllığına, 2’si ise 2 yıllığına 

atanmıştır. Bunun sebebi ise seçilen üyelerin sürelerinin aynı anda bitmesini önlemektir 

(Memmedli vd., 2006: 113). “Televizyon ve Radyo Yayınları Hakkında” Kanun’a 

değişiklikler ve ilaveler edilmesi hakkında Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Kanunu ile 3 

Haziran 2005 yılında Radyo - TV yasasının 11 ayrı maddelerinde ilaveler ve değişiklikler 

edilerek yeniden düzenlenmiştir (“Televizyon ve Radyo Yayını…” 2005: 1).”      

Bu yasaların dışında 15 Mart 2003 yılında Azerbaycan Gazetecilerinin I Kurultayı’nda 

kabul edilen ve toplam 21 kuraldan oluşan “Basın Meslek İlkeleri” de kayda değerdir. 

Gerçeğe hizmet, dakiklik ve objektiflik, enformasyon kaynaklarına saygı, şeref ve haysiyetin 

korunması, özel hayatın dokunulmazlığı vs. gibi anlayışlara açıklık getiren “Basın Meslek 

İlkeleri”nin ilk başlığının birinci kuralı “Gazeteciliğin kutsal maksadı gerçeği yaymaktır, 

http://www.mincom.gov.az/az/main.html
http://www.mincom.gov.az/az/main.html


AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
78 

objektiflik ise temel mesleki ilkedir” (“Azerbaycan Gazetecilerinin Basın…” 2003: 3) 

ibaresinden oluşmakta, sonuncu kuralı ise Azerbaycan dilinin doğru kullanılmasını 

içermektedir. 401 gazetecinin iştiraki ile Bakü’de ilk kez toplanan bu kurultayda 9 gazeteci 

ve 6 sivil kişi üyeden oluşan Azerbaycan’ın Basın Konseyi de kurulmuştur (“Azerbaycan 

Gazetecilerinin…” 2003: 2). Diğer ülkelerde var olan kendi kendini denetim - otokontrol 

mekanizmi pratiği örneklerinden esinlenerek ülkede bu yöndeki ihtiyacı karşılama adına 

kurulan Basın Konseyi, kitle iletişim araçları ile toplum arasında köprü rolünü oynamak ve 

KİA ile vatandaşlar arasındaki sürtüşmeleri mahkemelere kadar çözmek görevini 

üstlenmiştir (Bedelov, 2003: 2). İlk başlarda, daha önce kapatılan Azerbaycan Basın ve 

Enformasyon Bakanlığı’nın yerine oluşturulmak istenen veya ülkede faaliyet gösteren irili 

ufaklı yaklaşık 60 gazeteci teşkilatına yeni ilave olunan bir kurum gibi hakkında yorumlar 

getirilen Basın Konseyi’ni bu kurumun üyelerinden biri şu şekilde tarif etmektedir: “Basın 

Konseyi, vatandaşlarla (memur, polis, politikacı vs.) gazeteciler arasında gelişen 

anlaşmazlıkları (münakaşaları) mahkemeye gerek  kalmadan çözümleyecek vatandaş 

otokontrol sistemidir. Ayrıca Basın Konseyi, basının etik kurallar çerçevesinde faaliyetini 

sürdürmesini denetleyecek gayri –devlet kurumudur (Hasret, 2003: 10-11).” Buradaki etik 

kurallar Gazetecilerin I Kurultayı’nda kabul edilen basın meslek ilkeleridir. Yaklaşık 200 

kadar KİA ve gazetecilik kurumlarını etrafında birleştiren ve basınla devlet kurumları 

arasında yaşanan problemlere çözüm üretmek için 2004 yılında 11 kişiden (kendi 

üyelerinden ve hukuki mercilerde çalışanlardan) oluşan kalıcı komisyon kuran Basın 

Konseyi’nin temel amaçları şu şekilde özetlenebilir: a) Gazetecilik meslek standartlarının 

yükseltilmesi ve onların korunması; b) Toplumsal çıkarları savunma, basının ve toplumun 

çıkarlarını dengeleme; c) Vatandaş toplumunun gelişimi ve özgür ifadenin korunması; d) 

Gazetecilerin sosyal sorumluluğunu arttırma ve vatandaş hukuklarının güvence altına 

alınması (Rüstemov, 2005: 73-74).   

1986’da 28 gazetecinin bir araya gelmesiyle oluşumunun ilk basamağı atılan ve 

ardından 1988 yılının 6 Şubatı’nda Türkiye’de faaliyetine başlayan Basın Konseyi’nden 

(Özgen, 2002: 196) tam 15 yıl sonra Azerbaycan’da kurulan Basın Konseyi’nin 

Türkiye’dekinden farklı olarak Bakü’de ilk defa gerçekleştirilen bir kurultayda temeli 



Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
79 

atılmıştır. Ayrıca, temelini Türkiye’de daha önce varolan “Basın Ahlak Yasası”nın ahlak 

kurallarının oluşturduğu ve Basın Konseyi’nin kurulmasıyla bu yasal kuralların “ilkelere” 

dönüştürüldüğü (Özgen, 2002: 196) 16 ilkeden oluşan Basın Ahlak İlkeleri’nden farklı olarak, 

Azerbaycan Gazetecileri’nin I Kurultayı’nda kabul edilen “Basın Meslek İlkeleri” 4 kural 

çerçevesinde 21 ilkeden oluşmakta ve bu iki meslek ilkeleri arasındaki benzerliğin yanı sıra 

birtakım farklılıkların da olduğu  görülmektedir. Aradaki en belirgin fark Azerbaycan Basın 

Meslek İlkeleri’nden bazılarının “ilkelerden” çok uzun anlatımlı yasal kuralları andırmasıdır. 

Azerbaycan’ın iletişim bilimcilerinden Zeynal Memmedli, ülke medyasının olumsuz 

yönlerinden bahsettiği bir makalesinde toplumsal kurum olarak nitelendirdiği Azerbaycan 

Basın Konseyi’nin faaliyetini yararsız ve zayıf bulmakta, bunun sebebini ise ülkede çok 

sayıda faaliyet gösteren iktidar yönlü basının varlığında görmekte ve Basın Konseyi’nin bu 

basın organları üzerinde etki gösteremediğini (2004: 9) vurgulamaktadır.     

Azerbaycan’ın bağımsızlığını kazandıktan sonraki yeni dönemde medya alanında en 

önemli gelişmelerden biri de 1998’de Cumhurbaşkanı seçimleri sırasında – 6 Ağustos’ta o 

dönemin Cumhurbaşkanı Haydar Aliyev tarafından ülkede devlet sansürünün (Glavlit’in) 

resmi olarak iptal edilmesidir (Rahimli, 2002: 140). Sovyet sisteminin çöküşünden sonraki 

dönemde, özellikle Karabağ Savaşı sebebiyle ülkede sansür uygulaması daha da keskin bir 

hal almıştır. Bu durum 1993 -1998 yılları arasında ülkede yayınlanan muhalefet yönlü basın 

organlarının sayfalarından bariz bir şekilde fark edilmektedir (Elektron Medya…, 2002: 12). 

Yazarımız sansürün iptali sonrasıyla ilgili şu gerçeği dile getirmektedir: “Azerbaycan’da 

gazeteci – memur çekişmeleri dikkate alınmazsa, gerçek anlamda basın sansürden tam 

olarak kurtulmuştur (Memmedli, 2006: 190).” 

Ülkede yasal düzenlemelere uyulmadığı bilim çevreleri tarafından vurgulanmakta ve 

iletişim özgürlüğü konusunda Azerbaycan’da birçok eksiklik yaşandığı belirtilmektedir. 

Hukuki düzenlemelerin ve altyapının oluşması konusunda genellikle tutarlı gelişmeler taraf 

olunan Avrupa Konseyi’nin etkisi ile hayata geçmektedir. Bir taraftan yasalar yürürlüğe 

girmekte ve devlet sansürü 1998 senesinde resmen ortadan kaldırılsa da, söz ve basın 

özgürlüğü konusunda ülkede gerçek durum tamamen farklılık arz etmektedir. Örneğin 2003 



AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
80 

yılının verilerine göre, eleştirel yazıları nedeniyle gazetecilere karşı 39 psikoloji baskı olayı 

(Azerbaycan’da Söz ve Basın…, 2004: 15) kayda geçmiş, 60 kadar gazeteci işini icra ederken 

gerekçesiz olarak polis tarafından alıkonulmuş (Azerbaycan’da Söz ve Basın…, 2004: 21), 133 

gazeteci ise yine işini icra ederken polis ve sivil devlet görevlileri tarafından fiziki baskıyla 

karşılaşmışlardır (Azerbaycan’da Söz ve Basın…, 2004: 26). Yine aynı yılın verilerine göre, 

resmi organlar tarafından gazetecilerin 4 adet ses kayıt cihazı, 4 adet fotoğraf makinesi, 6 

adet video kamera ve 2 adet cep telefonu kırılarak çalışmaz hale getirilmiş, 2 fotoğraf 

makinesi ile 2 video kamera ise zorla alıkonulmuştur (Azerbaycan’da Söz ve Basın…, 2004: 

34). 2003 senesinde söz ve basın özgürlüğü konusunda yaşanan 300’den fazla yasal 

ihlallerinin %39’u gazeteciler tarafından, %61’i ise karşı tarafın (ağırlıklı olarak devlet 

memuru ve siyasetçiler) sebebiyetiyle ortaya çıkmaktadır. Devlet sansürünün resmi olarak 

ortadan kaldırıldığı 1998’den önce durum daha da üzücüydü. Örneğin, 1996 yılında 400’ü 

aşkın yasal ihlaller yaşanmış, bunların %14’ü gazeteciler tarafından, %86’sı ise karşı taraftan 

kaynaklanmıştır. 1997 yılında ise 200’ü aşkın yasal ihlal kayda geçmiş ve bunların %10’u 

gazeteciler, %90’nı ise karşı taraf sebebiyle yaşanmıştır. Sansürün resmen iptal edildiği 1998 

yılında ise yaşanan 150 yasal ihlalin %22’sini gazeteciler, %78’ini ise karşı taraf 

gerçekleştirmiştir. 2002 yılının verilerine göre ise yasal ihlallerin %42’si gazeteciler, %58’i ise 

karşı taraf sebebiyle ortaya çıkmıştır (Azerbaycan’da Söz ve Basın…, 2004: 6). Bu verilerden 

de anlaşıldığı gibi, sansürün iptalinden sonraki dönemde gazeteciler ve karşı taraf arasındaki 

fark azalmaya başlasa da, yine de karşı taraf söz ve basın özgürlüğü konusunda yasal 

ihlallerde ağırlığını sürdürmektedir.  

Ayrıca Azerbaycan kanunlarında gazetecilere her ne kadar enformasyon alma hakkı 

konusunda ve enformasyonu gazetecilere vermekten kaçınan devlet görevlilerinin 

sorumlulukları ile ilgili düzenlemeler getirilmiş olsa da, ülkede gazetecilere bilgi vermekten 

kaçınma halleri çok yaşanmaktadır. Buna rağmen bu konuyu kapsayan mahkeme 

duruşmaları parmakla sayılacak kadar azdır. Ülkedeki yasal nihilizm ve gazeteciler arasında 

mahkemelere olan inamsızlık (Aliyev, 2004: 3-4) bu durumun sebepleri arasında 

gösterilmektedir. Buna açıklık getiren yazarımız, demokratik ilkelerin tam oturmadığı ve 

bağımsız yargı sisteminin tam oluşmadığı ülkelerde basın özgürlüğünden bahsetmenin güç 



Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
81 

olduğunu vurgulamakta, Azerbaycan açısından durumu izah ederken de ülkede 

mahkemelerin üstlere tabii olduğunu ve basın özgürlüğünün savunucusu  olan 

mahkemelerin o özgürlüğü boğmaya çalışanların elinde bir vasıtaya dönüştüğünü (Aliyev, 

2004: 5) belirtmektedir. Bu da Azerbaycan’da basın özgürlüğü konusunda durumun farklı 

açıdan bir izahıdır. 

AZERBAYCAN’DA ÖZEL RADYOLAR 

Azerbaycan’ın ve aynı zamanda Kafkasya bölgesinin ilk özel radyosu ANS ÇM 

(102.0 FM)’dir. 28 Mayıs 1994 yılından itibaren yayınına başlayan bu radyo Azerbaycan’ın 

milli kahramanlarından gazeteci Çingiz Mustafayev’in adını taşıyor. ANS-Azerbaijan News 

Service (Azerbaycan Haber Servisi) kelimelerinin ilk harflerinden, ÇM ise Çingiz 

Mustafayev’in ad ve soyadının baş harflerinden oluşmaktadır. 24 saat durmaksızın 

yayınlanan ANS ÇM’in haftalık programlarının %95’ni yerli yapım, %5’ni ise yabancı 

programlar oluşturmaktadır (Rüstemov, 2005: 60). Radyo yayınlarının daha sadık ve 

devamlı dinleyicilerinin taksi şoförleri olduğu varsayılarak Bakü’nün sokaklarında rasgele 

100 taksi sürücüsüne hangi radyoyu daha çok dinledikleri şeklinde yöneltilen soru 

sonucunda 30 taksicinin ANS ÇM’i dinlediği belli olmuştur. Geri kalan 70 taksi 

sürücüsünden 20’si Space’i, 18’i Burç FM’i, 16’sı 106 FM’i, 8’i Avrupa+Bakü’yü, 5’i Lider’i ve 

sadece 3’ü ise Azerbaycan Devlet Radyosu’nu dinlediğini belirtmiştir (Guliyev, 2004: 156). 

Demek ki, en azından Bakü taksicilerinin çoğunluğu ANS ÇM radyosunu dinlemekte ve bu 

anlamda en az dinlenen radyo ise devlet radyosudur.       

İlk başlarda günlük 6 saat olmakla 28 Mayıs 1998’de yayınına başlayan Azat 

Azerbaycan Radyosu (106.3 FM) Azat Azerbaycan Televizyon ve Radyo Yayınları Şirketine 

bağlı olarak faaliyet göstermektedir. Radyo, yayınlarında Azerbaycan müziğinin yanısıra 

Türk müziğinden de şarkılar çalmaktadır.     

1 Haziran 1998 yılından itibaren yayınına başlayan Anten Radyo (101 FM) 

programlarının %83’nün yerli, %17’nin ise Amerika’nın Sesi radyo istasyonunun 

Azerbaycan, Türk, Rus ve İngiliz dillerindeki yayınlarından oluşmaktadır (Rüstemov, 2005: 



AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
82 

60). Anten Radyo, ara vermeden 24 saat yayınlarını sürdürmekte ve popüler ağırlıklı müzik 

çalmaktadır.    

Azerbaycan’da daha önce faaliyet gösteren Türkiye’nin Samanyolu Televizyonuna 

bağlı olarak 25 Haziran 1998 yılında yayına başlayan Burç FM (100.5 FM - Bakü) 

Azerbaycan müziğinin yanı sıra ağırlıklı olarak Türk pop ve arabesk müziği çalmakta ve 

yayınlarında dini konulu programlar da bulunmaktadır.   

4 Mart 1999 yılında yayınlarına başlayan 106 FM Radyo (106 FM) günümüzde 24 saat 

yayınlanmakta ve programlarının %80’i Azerbaycan Türkçesinde, %20’si ise Rusça 

sunulmaktadır. 

2 Haziran 1999 yılında yayınına başlayan Avrupa+Bakü Radyosu’nda (107.7 FM) 

programların %10’u Azerbaycan dilinde, %80’ı Rusça, %10’u ise İngilizce sunulmuş ve 

programlarının %90’ı kültürel ve eğlence içerikli olmuştur (Rüstemov, 2005: 60). 

Günümüzde yayınlarına devam etmemektedir. 

17 Kasım 1999 senesinden itibaren yayınlanan Lider Radyo’da (107 FM) 

programların %95’i Azerbaycan, %5’i ise yabancı dillerdedir.  Yayınlarında kısa haber 

sunumlarına, çeşitli müzik (özellikle de caz) ve eğlence programlarına yer ayırmaktadır.  

Ekim 2001’de yayınlarına başlayan Space Radyo’da (104 FM) programların %99’u 

Azerbaycan dilinde hazırlanmaktadır. Yayınlarında Azerbaycan ve Türk müziği örneklerine 

ağırlık vermektedir. 

Azerbaycan’da faaliyeti durdurulan Samanyolu TV’nin (Bakü) yerine ve aynı 

kadroyla kurulan Hazar TV bünyesinde Hazar Radyo (103 FM)  2008 yılının Nisan ayından 

itibaren yayınına başlamıştır. “Hazarın Sesini Dinle” sloganıyla yayınlarını 24 saat 

Azerbaycan ve kısmen de Türk müziği ile dolduran radyoda, gelecekte orta Asya ve başka 

ülkelerin müziğine de yer verileceği belirtilmektedir (www.xazar.fm/hdinlemez.aspx).       

http://www.xazar.fm/hdinlemez.aspx


Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
83 

Azerbaycan’ın en genç radyosu ise Aras Radyo’dur (103.3 FM) ve yayın hayatına 

2011 yılının Nisan ayında başlamıştır. Ağırlıklı olarak Azerbaycan müziği, Türkçe şarkılar ve 

kısmen de yabancı müzik çalmaktadır.   

AZERBAYCAN’DA ÖZEL TELEVİZYONLAR 

İlk Özel TV: Azerbaycan’da her ne kadar ilk özel televizyon kanalı olarak ANS 

gösterilse de aslında Azerbaycan’da ilk özel televizyonun BMTİ (Bilim Maarif Tahsil ve 

İnkişaf) olduğu bilinmektedir. 16 Ağustos 1993 yılında faaliyete başlayan BMTİ TV uzun 

ömürlü olamadı ve yayın hayatı yaklaşık 9 ay süren bu ilk özel televizyon kanalı Mayıs 1994 

senesinde kapandı. Bu kapanıştan birkaç ay sonra ANS bir televizyon kanalı olarak yayınına 

başlamıştır (Hanım, 2004: 172). Daha önce ise ANS sadece bir yapımcı şirket olarak faaliyet 

göstermiştir. BMTİ TV’nin kurucusu, Sovyet döneminin 1980’li yıllarında AzTV’nin genel 

müdürlüğünü yapmış gazeteci Elşad Guliyev, bir röportajında Sovyet döneminde televizyon 

kuruculuğu ve organizasyonu işini iyice benimsediğini ve bu donanıma sahip olduğundan 

dolayı da ülkede ilk özel televizyonun açılmasını başardığını (İrşatoğlu, 2001: 6) belirterek, 

ANS’nin 1994 yılına kadar sadece “Haberci” enformasyon programını hazırlayan televizyon 

yapım şirketi olduğunun altını  çizmektedir. Bu yüzden de Azerbaycan’da ilk özel 

televizyon BMTİ olarak bilinmelidir. Daha o dönemde devlet ve iktidarın yeni açılan 

televizyon kanallarına ve onların özel şahıslar tarafından farklı siyasi çıkar amacı yönünde 

kullanılması ihtimalinden çekinmesi (Memmedov, 2003: 8) BMTİ televizyonunun 

kapanmasının sebepleri arasında gösterilmektedir. 

BMTİ’nin yayın hayatında en akılda kalan olay, reklam konusunda olmuştur.  O 

yıllarda TV reklamcılığı pek yaygın değildi ve bu özel kanala reklam vermek isteyenler de 

üst düzey memurlardan çekinmekteydi. Reklam alma konusunda sıkıntı yaşayan BMTİ, 1993 

yılında Azerbaycan’da ilk kez olarak Türk televizyon reklamlarını yayınlamış ve daha sonra 

reklam çeviri işine de girişmiştir (Guliyev, 2004: 231-232). Çok kısa bir yayın hayatı yaşasa da 

BMTİ, Azerbaycan televizyon yayıncılığı tarihinde ilk özel TV olarak tarihe geçmiştir.   

Sara TV ve Sara Radyo: 27 Kasım 1994 senesinde yayınlarına başlayan Sara 

Televizyon ve Radyosu yaklaşık 6 sene faaliyet gösterdikten sonra 2000 senesinde devlet 



AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
84 

tarafından kapatılmıştır. Aynı günde yayınlarına başlayan Sara TV ve Radyosu başlarda 

yalnız eğlence işlevi çerçevesinde yayınlarını düzenlemiş, izleyici ve dinleyicilerine çeşitli 

eğlence programları sunmuştur. Bayağılaşan eğlence programlarının izleyici kitlesinin 

azalmasına sebep olduğunu fark eden kurum sonradan basit de olsa haber programları 

sunarak bu duruma çözüm getirmeye çalışmıştır (Memmedli, 2006: 53). 1999 senesine kadar 

sadece eğlence programları hazırlayıp sunan Sara TV ve Radyosu bu tarihten itibaren 

habercilik işlevine geçse de, yayın hayatları uzun sürmemiştir. 1999 yılının Ekim ayında 

Adliye Bakanlığı tarafından “Kontakt” isimli program yayından kaldırılmış ve bir sonraki 

yılda da bu istasyonun bütün teknik araç gereçlerine devlet tarafından el konulmuş 

(Azerbaycan’da Enformasyon…, 2005: 49) ve böylece 2000 yılında bir daha yayınlanmamak 

üzere kapatılmıştır.    

ANS TV: ANS TV’nin temelini oluşturan özel televizyon yapım şirketi olan ANS 

(Azerbaijan News Service – Azerbaycan Haber Servisi) “Haberci” isimli enformasyon 

programı ile ilk defa 1991 yılında devlet televizyonu AzTV’de yayınına başlamıştır. ANS 

bağımsız medya şirketi 9 Mart 1992 yılında Bakü’de sınırlı mesuliyetli işletme olarak tesis 

edilmiştir (Alizade ve Muharremli, 2006: 115). Bu özel medya şirketi aynı zamanda ANS-

Press (1991) haber ajansı olarak da özel faaliyete başlamıştır.   

ANS’nin “Haberci” bülteni ülke televizyonları arasında itibarıyla, izlenme oranıyla, 

güvenirliğiyle en seçilen haber bültenlerindendir. Ayrıca “İç Haber” adı altında sadece ülke 

içinde gerçekleşen olaylardan ve gelişmelerden haberler sunan haber bülteni de 

yayınlamaktadır. Haber kaynağının belirtilmesi konusunda Azerbaycan’da en titiz davranan 

televizyon kanallarından ANS televizyonu örnek gösterilmektedir (Elektron Medya…, 2002: 

18).  Günümüzde faaliyet gösteren diğer özel televizyon kanallarının haber bültenlerinden 

en eskisi (1991 yılından bu yana) olan “Haberci”yi çağdaş televizyon haberciliğinin öncüsü 

olarak nitelendiren Alibeyli şöyle yazmaktadır: “Haberci, izleyici için yeni bir enformasyon 

programı örneğinin oluşumuna öncülük etmiştir. Yeni yöntemle sunuş şekli, farklı yaklaşım, 

haberleri münazaasız, vicdanla, dakik ve etkin, gelişen olayları olduğu gibi sunan program 

çok kısa bir zamanda izleyici için inam ve itibar kaynağına dönüştü (2005: 22).” Bütün bu 

özellikleriyle Azerbaycan televizyon haberciliğine yenilik getiren “Haberci” programına 



Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
85 

duyulan güven ANS TV’yi halkın gözünde alternatif kuruma dönüştürmüştür. Bir diğer 

kaynakta ise, enformasyon ve habercilik işini Batı standartlarına daha yakın yürütebilen ilk 

kanalın ANS TV olduğu vurgulanmakta ve haber sunumunda ikinci tarafın fikrine de yer 

vererek tarafsızlık ve objektiflik kurallarına en çok uyan kanal olarak da diğerlerinden 

seçildiği (Memmedova, 2003: 20) kaydedilmektedir. Ayrıca ANS TV, özellikle bölgede 

yaşanan Azerbaycan Ermenistan çekişmeleri ile (Dağlık Karabağ Savaşı sürecinde ve 

sonrasında yaşanan gelişmeler) en yakından ilgili olan ve bu konudaki her yeni gelişmeyi 

haber bültenlerine daha çok taşımasıyla diğerlerinden seçilen bir televizyondur. Televizyon 

haberciliğinin sunum dilindeki klişelerden bahsedilen bir makalede, Dağlık Karabağ ve 

Azerbaycan’ın işgal altındaki bölgelerinden muntazam olarak haberler sunan ANS TV’nin 

maksadının sorunun devam ettiğini vurgulayıcı mahiyette yaygın klişelerden (haber 

başlarında) istifade edilerek bu durumun halkın devamlı dikkat merkezinde kalmasını 

sağlamaktan ibaret olduğu (Mahmutova, 2004: 13) yazılmaktadır.  

2003 yılında “Haberci” ana bülteninin süresinin 30 dakikadan bir saate çıkartılması 

konusunun tartışıldığı bir makalede, bu haber bülteninin ülke haberciliğinde lider oluşu 

vurgulansa da, 1 saatlik programın ticari çıkarlar gözetilerek her 10 – 15 dakikadan bir 

reklamlara geniş yer vermesi  de izleyicilerin haklı iratlarına sebebiyet verdiği düşüncesi ile 

(Guliyev, 2003a: 17-19) eleştirilmektedir. Bu ana haber bülteni günümüzde de bir saat olarak 

yayınını sürdürmektedir. 

Ancak haber sunumunda en büyük eksiklik dilin kullanımı açısından ortaya 

çıkmaktadır. Sadece ANS TV’de değil, diğer bütün özel televizyonların haber sunum dilinde 

problemler yaşanmaktadır. Bu anlamda Azerbaycan dilinin ülkede en doğru kullanan 

televizyon kanalının devlet televizyonu AzTV olduğu rahatlıkla söylenebilir.  

Space TV: 12 Ekim 1997 yılında faaliyete başlayan Space TV, 1 Ocak 2002 yılından 

itibaren ise 24 saatlik yayına geçmiştir (Rüstemov, 2005: 61). Space TV özellikle, Azerbaycan 

ile yabancı ülkeler arasında enformasyon alış verişinin genişlenmesinde, toplumun sosyal, 

ekonomik ve kültürel hayatında gelişen süreçlerin ışıklandırılmasında, ayrıca televizyon 

eğlence programlarının, reklamların, video ürünlerin üretilmesinde kendine has rol 



AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
86 

oynamaktadır (Alizade ve Muharremli, 2006: 116). Space TV’nin faaliyetinin ilk yıllarında 

“Her Gün” ana haber bülteni haber sunumuna getirdiği yeniliklerle ANS TV’nin “Haberci” 

programı ile rekabet yapa biliyordu. Ama 2000’li yıllardan itibaren haber sunumunda sadece 

genç kızlardan oluşan spikerlerin seçilmesi geleneği “Her Gün” bülteninin dinamiğini ve 

habercilik gücünü zayıflatmış oldu (Alibeyli, 2005: 26).   

Lider TV: 2000 yılının 1 Eylül’ünden bu yana yayınlarını sürdürmektedir.  

Günümüzde 24 saat olarak yayınlanan bu kanal uydu aracılığıyla da dünyaya yayınlarını 

ulaştırmaktadır. Lider TV’nin yayınlarında toplumsal – siyasi, kültürel ve spor konularını 

işleyen programlar ağırlıktadır (Alizade ve Muharremli, 2006: 115). Bu kanal ayrıca “Seda” 

haberler bülteni ile izleyicilerine haber hizmeti vermektedir. Her ne kadar ABD’nin Irak’a 

girdiği gün özverili çalışarak birkaç saat canlı haberler sunmuş olsa da, bu haber bülteni ülke 

içinde yaşanan olayları ekranlara çok az taşımaktadır (Guliyev, 2003b: 17-19).  

Teknik altyapı bakımından diğer özel televizyonlardan seçilen Lider TV’nin bu 

özelliği “Seda” haber bültenine de yansımakta ve bu haber bülteni diğer televizyon haber 

bültenlerinden ülkenin spor hayatına ve genel olarak spor haberlerine daha geniş ve detaylı 

yer ayırmasıyla seçilmektedir.     

Azat Azerbaycan TV: 25 Aralık 2002 yılında faaliyete başlayan ATV (Azat 

Azerbaycan TV), özellikle eğlence ve gösteri (şov) kanalı olarak tanınmaktadır. Magazin 

haberciliği üstünlük sağlamaktadır. Buna rağmen “Son Haber” adlı ana haber bülteni ile 

ülke televizyonları arasında habercilik bakımından kendine yer edinmeye çalışmaktadır. 

Günlük yayınlarının %40’ını yerli programlar, %32’sini yabancı programlar, %25’ini şahsi 

programlar, %3’ünü ise reklamlar oluşturmaktadır (Alizade ve Muharremli, 2006: 115). 

Yayınlarında daha çok müzik ağırlıklı programlara üstünlük veren ATV, bedii programlara, 

kısmen de eğitim ve enformasyon programlarına da yer vermekte ve realite – şovları ile 

tanınmaktadır. 

Hazar TV: Bakü’deki yayınına son verilen Türkiye’nin STV kanalının devamı olarak 

2 Ekim 2007’de faaliyete başlayan Hazar TV Azerbaycan’ın en genç televizyonlarındandır. 

Hazar TV ve Radyosu Turksat uydusu ile dünyada izlenmekte ve dinlenmektedir. Hazar 



Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
87 

TV’de yerli yapımı çeşitli içerikli programlarla beraber Türkiye ve Japonya yapımı çeşitli 

diziler de yayınlanmaktadır. Bu anlamda Hazar TV yerine geçtiği STV’nin (Bakü) bir devamı 

ve benzeri olarak nitelendirilmektedir. Yayın alanı ülke genelinin %80’ni kapsayan 

televizyonun ana haber bülteni – Hazar Haber, sunduğu haberlerin kısa ve merak doğurucu 

olmasına önem vermektedir. 

SONUÇ 

Sovyetler Birliği’nin çöküşünden sonra 1990’lı yılları takiben Azerbaycan’da her 

alanda olduğu gibi görsel-işitsel yayıncılık ve habercilikte de özelleşme sürecinin başlaması, 

yeni dönemde yeni şartların gerekliliğinden kaynaklanmakta ve bu alanda artık yepyeni bir 

sayfanın açıldığını göstermekteydi. Başta yasal boşluk ortamında teker teker yayınlarına 

başlayan özel radyo ve televizyonların oluşturduğu karmaşık yayın ortamı, bir müddet 

sonra yasal düzenlemelere gidilmesini gerektirmiştir. Bağımsızlığa geçişten yaklaşık 9 yıl 

sonra ülke kitle iletişimini kapsayıcı yasa – “Kitle İletişim Araçları Hakkında” Azerbaycan 

Cumhuriyeti’nin Kanunu, 1999 senesinde kabul edilmiştir. Bu kanunu takiben yasal 

düzenlemelere gecikmeli de olsa 2002 yılında çıkartılan “Radyo ve Televizyon Yayınları 

Hakkında” kanunla devam edilmiş, ardından Ulusal Radyo ve Televizyon Kurulu 

oluşturulmuştur. 

Azerbaycan’da özel televizyon yayıncılığı 1993 yılında kurulan ve toplam 9 ay 

faaliyetini sürdürebilen BMTİ (Bilim Maarif Tahsil ve İnkişaf) televizyonu ile başlamaktadır. 

İlk özel radyo ise 28 Mayıs 1994 senesinde yayın hayatına başlayan ANS ÇM’dir. 

Günümüzde 5 ulusal özel televizyon kanalı (ANS TV, Lider TV, Space TV, Azat Azerbaycan 

TV, Hazar TV) ve bunlara bağlı radyo istasyonları ve bağımsız olarak çalışan birkaç özel 

radyolar faaliyet göstermektedir.  

Görsel-işitsel yayıncılık alanında düzenlenen yasalara rağmen, gerçekte özel radyo ve 

televizyonların yasalara pek de uymadığı ve uygulama da dahil bu alanda bariz eksikliklerin 

olduğu görülmektedir. Diğer taraftan, her ne kadar 1998 yılında ülke basın-yayını alanında 

devlet sansürü resmen iptal edilse de söz ve basın özgürlüğü konusunda halen yasal 

ihlallerin yaşandığı görülmektedir.    



AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
88 

Ülke televizyon yayıncılığı alanında habercilik konusunda ANS TV en önde gelen 

haber ağırlıklı kanal olarak bilinmektedir. Azerbaycan’ın görsel-işitsel yayıncılığında devlet 

sektörü ise (en köklü kurum: Azerbaycan Devlet Radyo ve Televizyonu) birtakım 

yeniliklerin dışında özellikle habercilik işlevinde özel sektörden geri kalmakta, bunun 

sebepleri arasında ise daha çok Sovyet döneminden kalma alışkanlıkların ve yönetim 

anlayışının tam olarak ortadan kaybolmadığı gösterilmektedir.  

Öte yandan radyo-televizyon yayıncılığında özelleşme süreci ticari yayın anlayışını 

pekiştirerek içeriksel bakımdan Azerbaycan toplumu üzerinde olumsuz etkiler yaratmakta 

ve bu konuda tartışmalar giderek çoğalmaktadır.   

 

KAYNAKÇA 

Alibeyli, Elçin (2005) Azerbaycan Televizyonu, Bakü: MBM Yayınları 

Alizade M. Yalçın ve Muharremli M. Gulu, (2006) Azerbaycan Efiri (Yayını), Tarih ve Çağdaşlık, Bakü: 

Nurlan Yayınları 

Aliyev, İntikam (2004) “Basın Özgürlüğü”, Azerbaycan Basını Bugün Dergisi, 2(11) 

“Azerbaycan Cumhuriyeti Anayasası”,  http://www.meclis.gov.az/?/az/topcontent/27,  12.08.2008 

“Azerbaycan Gazetecilerinin Basın Meslek İlkeleri” (16 Nisan 2003) Respublika Gazetesi 

“Azerbaycan Gazetecilerinin I Kurultayı” (16 Mart 2003) Azerbaycan Gazetesi 

(2005) Azerbaycan’da Enformasyon Araçlarının Genel Değerlendirilmesi, Bakü: İnternyus Azerbaycan 

Toplumsal Birliği Yayınları 

(2004) Azerbaycan’da Söz ve Basın Özgürlüğü Alanında Durum, Bakü: RUH Azerbaycan Gazetecileri 

Savunma Komitesi Yayınları 

Bedelov, Kamuran (18 Mart 2003) “Matbuatımızın Aynası, Gazetecilerin I Kurultayı’ndan Notlar” 

Halk Gazetesi, 61(24326) 

http://www.meclis.gov.az/?/az/topcontent/27


Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı – V. ENSEROV 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
89 

“Bilgi Özgürlüğü Hakkında Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Kanunu” (16 Eylül 1998) Azerbaycan 

Gazetesi 

(2002) Elektron Medya: Yasal Düzenleme ve Deneyim, Haz: E. Amaşov, Bakü: AJMK Azerbaycan 

Gazeteciler Koruma Komitesi Yayınları 

Guliyev, Elşad (2004) Televizyon: Kuramsal, Gelişim Eğilimleri, Bakü: Şark- Garp Yayınları 

Guliyev, İlham (2003a) “Haberi Ver Haberciye Sloganı Yeni Varyasyonda”, Azerbaycan Basını Bugün 

Dergisi, 6 

Guliyev, İlham (2003b) “Lider TV Realitesi”, Azerbaycan Basını Bugün Dergisi, 3 

Hanım, İrade (2004) TeleFenomen, Elşad Quliyev’le 16 Saat Sohbet, Bakü: Şark - Garp Yayınları 

Hasret, H. Azer (2003) “Basın Konseyi Otokontrol Mekanizmidir” Azerbaycan Basını Bugün Dergisi, 1 

İrşatoğlu, Adil (2001) “Azerbaycan Televizyonunda Oligarşi Oluşmuştur” (E. Guliyev’le röpotaj), 

Eliller Gazetesi, 4 (141) 

İsgenderli, Sadrettin (Mayıs 2007) “ Televizyon ve Radyonun Hukuki Düzenlenmesi”,  TV Plyus 

Dergisi, 6 

“Kitle İletişim Araçları Hakkında Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Kanunu”, 

http://www.mincom.gov.az/az/main.html, 12.08.2008 

Mahmutova, Terane (2004) “Televizyon Haberlerinin Dilinde Klişe”, Azerbaycan Basını Bugün 

Dergisi, 2(11) 

Memmedli, Zeynal ve Hacılı, Raşit ve Aliyev, İntikam (2006) Medya Hukuku, Bakü: Hukuk Edebiyatı 

Yayınları 

Memmedli, Zeynal (2004) “Azerbaycan Medyası: Beş Acı Özellik ve Bir Güzellik”, Azerbaycan Basını 

Bugün Dergisi, Sayı: 3(12) 

Memmedli, Cihangir (2006) Gazeteciliğin Çağdaş Gelişim Eğilimleri, Bakü: ELM Yayınları 

Memmedova, Aysel (2003) “TV’nin Batı Standartları Azerbaycan Televizyon Ortamında”, Azerbaycan 

Basını Bugün Dergisi, 5 

http://www.mincom.gov.az/az/main.html


AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology 
2013 Winter/Kış  – Cilt/Vol: 4 ‐ Sayı/Num: 11 
DOI: 10.5824/1309‐1581.2013.1.005.x 
 

http://www.ajit‐e.org/?menu=pages&p=details_of_article&id=67 
90 

Memmedov, Nurlan (Ocak 2007) “Azerbaycan’da Telekomünikasyon Ortamının Seviyesi Nasıldır?”, 

TV Plyus Dergisi, 1 

Memmedov, İlkin (2003) “Problemler İçinde Çabalayan Televizyonlar”, Azerbaycan Basını Bugün 

Dergisi, 2 

Metleboğlu, Vusal  ve Allahverdiyev, Elşen (Temmuz 2007) “Ülkede Basın Kartı Taşıyan 40 Bin Kişi 

Var”, TV Plyus Dergisi, 8 

Murat,  (Ocak 2007)  “Ülkemizde Yabancı Kanalların Yayınlanması Niçin Durduruluyor?”, TV Plyus 

Dergisi, 1 

Musayeva, Zarife (2000) Kitle İletişim Araçları ve İnsan Hakları, İnsan Hakları Serisi – XV, Bakü: İnam 

Plüralizm Merkezi Yayınları 

(2006) Nahçıvan’ın Sesi Radyosu Bilgi Kitapçığı, Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti Telekomünikasyon ve 

Enformasyon Teknolojileri Bakanlığı Radyo-Televizyon Verici Merkezi, Nahçıvan: Gızıl-Dağ 

Yayınları 

Özgen, Murat (2002) Gazetecinin Etik Kimliği, Yenilenmiş 2. Baskı, İstanbul:  İstanbul Üniversitesi 

İletişim Fakültesi Yayınları 

Rahimli, Mutallim (2002) Demokratikleşme Sürecinde Kitle İletişim Araçları, Bakü: Kanun Yayınları 

Rüstemov, Akif (2005) Jurnalistika(Gazetecilik), Bakü: Bakü Üniversitesi Yayınları 

“Televizyon ve Radyo Yayını Hakkında Kanun’a Değişiklikler ve İlaveler Edilmesi Hakkında 

Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Kanunu” (7 Haziran 2005) Azerbaycan Gazetesi 

http://www.xazar.fm/hdinlemez.aspx, 16.08.2008 

 

 

http://www.xazar.fm/hdinlemez.aspx

	Azerbaycan’da Özel Radyo ve Televizyon Yayıncılığı
	Azerbaycan Radyo – Televizyon Yayıncılığında Özelleşme Süreci
	Azerbaycan’da Özel Radyolar
	Azerbaycan’da Özel Televizyonlar



