
 

 
101 

Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 
International Journal of Turkish World Scientific Researches 

 

2020; 1 (1): 101-114 
 

A. Gulmuhammedov’a (1885-1931) Göre Türkistan’da Milli Matbuat 

Tahir AŞİROV   Osman ARICAN 
 

Makale Bilgisi ÖZET 

Makalenin Geliş Tarihi: 
14.6.2020 
 
Makalenin Kabul 
Tarihi:26.6.2016 

1885-1931 yılları arasında yaşamış olan Türkmen aydını Abdulhekim Gulmuhammedov, 1870-
1927 yılları arasında Türkistan matbuat tarihini, 1927 tarihinde “Türkistan möçberinde milli 
metbuğat” (توركستان مه چبه رينده ميللى مه تبوغات) adlı makalede kaleme almıştır. Yazar “Türkistan 
möçberinde milli metbuğat” (Türkistan çapında milli matbuat) başlıklı yazısının girişinde 
matbuata, “Matbuat her bir milletin canı ve ruhudur” der. Düşünür, Türkistan’da Türkçe matbuat 
tarihinin 1870’in Nisan ayında başladığını belirtir. Yazar söz konusu yazısında, XIX. yüzyıl sonu XX. 
yüzyıl başında Türkistan’da matbuatı, genelde Türkistan’da ve özelde Türkmenistan’da olmak 
üzere iki ana başlıkta değerlendirmiştir. İlk olarak Türkistan’daki yayınları, Şubat 1917 Rus 
İmparatorluğunda ortaya çıkan devrim bağlamında “Şubat Devrimine Kadar Çıkan Yayınlar” ve 
“Şubat Devriminden Ekim Devrimine Kadar Çıkan Yayınlar” şeklinde tasnif etmiştir. İkinci bölümde 
Türkmenistan’daki yayınları konu edinmiştir. Yazar, genelde Türkistan’da, özelde ise 
Türkmenistan’da yayınlanan gazeteler, dergiler hakkında genel bilgi sunmaktadır. 
Gulmuhammedov’un yazısında, adı geçen gazeteler ve dergiler, Türk dünyası açısından önemli 
yayınlardır. Çünkü düşünür “Türkistan çapında milli matbuat” başlıklı yazısıyla Türkistan halkının 
fikir ve anlayış bakımdan milliliğini yansıtan matbuatın bilinmesi gerektiği üzerinde durur.  

Anahtar Kelimeler: Gulmuhammedov, Matbuat, Türkistan’da Matbuat, Türkmenistan’da 
Matbuat. 

 

According to A. Gulmuhammedov (1885-1931) National Publishing in Turkistan 

ABSTRACT 

Turkmen scholar who lived during 1885-1931 years, Abdulhekim Gulmuhammedow, 1870-1927 years of 
history of Turkustan publication, in 1927 he wrote “National publication about Turkustan”. In the 
introduction of “National publication about Turkustan” author says “Publication is each nations heart and 
soul”. The scholar informs that “In Turkustan history of Turkish language magazine started in April 1970” 
connecting to the publication. Author in his publication end of XIX and beginning of XX centuries about 
Turkustan and mainly in Turkmenistan is conducted in two phases. First, about Turkustan publication in 
February, 1917 revolution in Russian Empire in two parts, “Articles published before February revolution” 
and “Articles published between February revolution to November revolution”. Second is about articles in 
Turkmenistan. Author wrote about information collected from newspapers and magazines published in 
Turkustan and especially in Turkmenistan. Newspaper and magazines in the publication of 
Gulmuhammedow are the main publications of Turks world. Because scholar in the “National publication 
about Turkustan” nations of Turkustan according to thinking and understanding spreading the culture of 
the publication. 

Keyword: Gulmuhammedow, Publication, Turkustan Publication, Turkmenistan Publication. 

 

                                                           
 Dr. Öğr. Üyesi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, 

tahirashirov@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-9684-0834, Türkiye. 
Dr. Öğr. Üyesi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, 

osmanarican1@gmail.com, ORCID ID: 0000-0002-4030-5314, Türkiye. 

mailto:osmanarican1@gmail.com


 

 
102 

Sayı: Issue: 1 – Haziran/ June 2020 Ankara 
 

GİRİŞ 

1885 yılında doğduğu bilinen Abdulhekim Gulmuhammedov, Türkmenistan aydınlarından biridir. 
Darülfünun mezunu olan Gulmuhammedov, ilmî, tarihî, edebî, medeni vb. birçok alanda Türkistan halkaları 
için kafa yormuş bir isimdir. Bunların yanında siyasi alanda da aktif olan Gulmuhammedov, Buhara Halk 
Cumhuriyeti’nin “Harbiye Nazırı” (Savunma Bakanı) ve Enver Paşa’nın (1881-1922) Kerki kolbaşılarındandır 
Gulmuhammedov, 12 Temmuz 1931’de Sovyet rejimi tarafından yurt dışına kaçmaya teşebbüs ettiği 
gerekçesiyle kurşunlanarak şehit edilmiştir (Aşirov, 2019: 365-370; Aşirov -Albayrak, 2020a: 106-115). 

Abdulhekim Gulmuhammedov, 1870-1927 yılları arasında Türkistan matbuat tarihini, 1927’de yayımlanan 
“Türkistan möçberinde milli metbuğat” ( تبوغاتتوركستان مه چبه رينده ميللى مه  ) adlı makalede kaleme almıştır 
(Gulmuhammedov, 1927). Gulmuhammedov, “Türkistan möçberinde milli metbuğat” (Türkistan çapında 
milli matbuat) isimli yazısında matbuatı, “Her bir milletin canı ve ruhudur” (Gulmuhammedov, 1927: 1) 
şeklinde tarif etmektedir. Bu ifadenin doğruluğunu kendi dönemiyle kıyaslayarak açıklamaya çalışmaktadır.  

Türkistan’da özellikle Türkmenler arasında basın, yeni bir gelişme olarak ifade edilmektedir. 
Gulmuhammedov, Rus İmparatorluğu döneminde Türkistan’da matbuatın, daha doğrusu etkili bir basının 
olmadığının altını çizer ve basının değerinin anlaşılmadığına değinir. Türkistan’da basının 1917 Devrimiyle 
değer kazandığını belirtir. Bu görüşünü Türkmenistan’da Türkmence olarak çıkan “Türkmenistan” 
gazetesiyle kanıtlamaya çalışır (Aşirov – Albayrak, 2020b: 141-146). Gulmuhammedov, Türkmenlerin 
matbuat tarihinde devrimi önemli bir adım olarak kabul ettiği üzerinde durur. Bundan dolayı yazılarında, ilk 
olarak 1917 Devriminden önceki Rus İmparatorluğu basınını incelemeyi düşündüğünü söyler. 
Gulmuhammedov dışında, bu dönemde Türkistan matbuatı üzerine yazı yazanlar arasında Abdülhamid 
Süleyman Çolpan, Abdulla Avlânî, Türkistanlı Ahmed Naim ve Toktamışoğlu yer alır. Çolpan, 1920’de Avlânî, 
24 Haziran 1924’te Türkistan gazetesinde “Önceki Özbek Süreli Matbuatının Tarihi”, Naim, 1926’da Yeni 
Kafkasya dergisinde “Türkistan’da Gazetecilik Tarihi”, Toktamışoğlu, 1933’te Yaş Türkistan dergisinde “Türk 
Gazeteciliği” başlıklı yazılarda Türkistan matbuatına yer vermiştir. 

 

1. TÜRKİSTAN 

Gulmuhammedov, XIX. yüzyılın sonu XX. yüzyılın başındaki Türkistan’da matbuat konusunu, genelde 
Türkistan’da özelde Türkmenistan’da olmak üzere iki ana başlıkta değerlendirmiştir. İlk olarak Türkistan’daki 
yayınları, Şubat 1917’de, Rus İmparatorluğunda ortaya çıkan devrim bağlamında “Şubat Devrimine Kadar 
Çıkan Yayınlar” ve “Şubat Devriminden Ekim Devrimine Kadar Çıkan Yayınlar” şeklinde tasnif etmiştir 
(Gulmuhammedov, 1927). Bununla birlikte Türkmenistan’da neşredilen yayınları ikinci ana başlık altında 
irdelemektedir. Aynı şekilde bu sınıflandırmayı, Çolpan’ın 1920 yılında Türkistan matbuatıyla ilgili yazısında 
da görmek mümkündür. Nitekim Çolpan, “İzdavayemıye do Fevral’skoy revolyutsii” (Şubat Devrimine Kadar 
Çıkan Yayınlar) ve “Peçat’ v period ot Fevral’skoy do Oktyabr’skoy revolyutsii” (Şubat Devriminden Ekim 
Devrimine Kadarki Dönemde Çıkan Yayınlar) olarak Türkistan’daki matbuatı açıklamaya çalışmıştır 
(Abduazizova, 2012: I/198-200). Bu ayrımın Gulmuhammedov’un döneminde önemli bir dönüm noktası 
olmasından kaynaklandığı söylenebilir. Çünkü Gulmuhammedov, Çolpan’ın yazısının “Şubat Devrimine 
Kadar Çıkan Yayınlar” başlığında olan “Tüccar”, “el-İslah”, “Şubat Devriminden Ekim Devrimine Kadarki 
Dönemde Çıkan Yayınlar” başlığında da “el-İslah”, “İzharu’l-Hakk”, “Bayenü’l-Hakk” gibi yayınlardan söz 
etmektedir (Abduazizova, 2012: I/198-202). Daha sonra bu tasnifi, Türkistanlı Ahmed Naim’in 1926 yılında 
“Yeni Kafkasya” dergisinde yayınlanan “Türkistan’da Gazetecilik Tarihi” adlı yazısında da görmek 
mümkündür. Nitekim Naim, Türkistan’daki yayınları “1- 1905 senesinden Harb-i Umumînin bidayetine kadar 
süren devir, 2- Harb- Umumî’den Rus Devrimi ve istiklal mücadelelerine kadarki devir, 3- Komünist istilası 
devri” (1926: 77) şeklinde tasnif etmiştir. 

 



 

 
103 

Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 
International Journal of Turkish World Scientific Researches 

 

1.1. Şubat Devrimine Kadar Çıkan Yayınlar 

Gulmuhammedov, “Türkistan möçberinde milli metbuğat” yazısının birinci bölümünü, Türkistan’da basın 
tarihini “Şubat Devrimine Kadar Çıkan Yayınlar” başlığı ile başlatmaktadır. Türkistan’da matbuatın tarihiyle 
ilgili “Türkistan’da Türk dilinde gazeteciliğin tarihi Nisan 1870 yılında başlar” der (Gulmuhammedov, 1927: 
2) ve 28 Nisan 1870 yılında Türkistan’da gazete çıkmaya başladığı görülmektedir (Kasımov, 2009: 35). Bu 
dönemden itibaren çıkan yayınlara sırayla yer verir. 

1.1.1. Türkistan Vilâyeti Gazetesi 

Gulmuhammedov, Rus İmparatorluğunun Türkistan’da ilk basın faaliyeti, 1871 yılında yayına başlayan 
“Türkistan Vilâyetining Gazeti” (Türkistan Vilâyeti Gazetesi) olarak zikretmiştir. Gazetenin ilk müdürünün 
âlim, tercüman Şahimerdan Mirasoviç İbrahimov adlı bir Tatar gencin olduğunu kaydetmiştir. Türkistan 
valisinin özel tercümanı olarak görev yapan İbrahimov, 1883 yılında görevden ayrılınca gazetenin başına 
misyoner Nikolay Petroviç Ostroumov geçmiştir ve 1883’ten 1917’ye kadar Türkistan Vilâyeti Gazetesi’nin 
müdürlüğünü yapmıştır (Gulmuhammedov, 1927).  

Gulmuhammedov, söz konusu gazetenin iki defa Sart dilinde, iki defa Kırgızca olmak üzere ayda 4 sayı 
çıkarıldığını belirtir. Türkistan Vilâyeti Gazetesi’nin Rus İmparatorluğuna övgü gayesiyle çıkarılmakta 
olduğunu açıklayan Gulmuhammedov, gazetenin içeriğinden 1. General’in yaptıkları, 2. İmparator’un hayatı, 
3. Yurtdışı haberleri, 4. Türkistan haberleri” şeklinde bahsetmektedir. Türkistan haberlerinde, Türkistan’daki 
Rus İmparatorluğuna bağlı elit kesim haberlerinin yer aldığını beyan etmektedir. Ancak Tatarların ve 
Azerbaycanlıların ilerleyişine gazetede yer verilmediğini ayrıca belirtmektedir. Bununla birlikte yurt dışı 
haberlerinde de Türkiye’den bahsedildiğini, ancak Türkiye söz konusu olduğunda hep savaşlardaki 
yenilgilerine yer verildiğinden söz eder. Gazetenin bozuk bir dil kullanımın ve imlasının olduğunu vurgulayan 
Gulmuhammedov, onun 47 yıl Rus İmparatorluğuna hizmet ettiğine ve Ekim Devrimi ile kapatıldığına dikkat 
çeker (Gulmuhammedov, 1927).  

Naim, “Türkistan’da Gazetecilik Tarihi” adlı yazısında söz konusu gazeteyle ilgili: “Rus istilasını müteakip 
Türkistan vilayetinin merkezi Taşkent’te mahalli lisan ve Rusça olarak Rus hükümeti tarafından Türkistan 
Vilayet Gazetesi namıyla bir gazete intişar eylemişti” (1926: 77) şeklinde bilgi vermektedir. Toktamışoğlu, 
1933’te “Yaş Türkistan” dergisinde yayımlanan “Türk Gazeteciliği” adlı yazısında, gazete hakkında şu 
açıklamalara yer vermektedir: “Türk devletlerinin toprak bakımından en büyüğü olan Türkistan’da, 1905 
Devrimine kadar Türkçe olarak sadece bir gazete çıkmaktaydı. İsmi Türkistan Vilayeti Gazetesi olan bu resmî 
gazete, Türkistan Genel Valisi Von Kaufmann’ın emriyle ve hükümetin maddi desteğiyle Taşkent’te 
yayınlanmıştır… Türkistan’a 1884’te Rozenbach vali olarak tayin edildi. Vali, misyoner ve Türk – İslam 
düşmanı meşhur Ostroumov’u, “Türkistan Vilayeti Gazetesi’nden sorumlu müdür yaptı. Ostroumov’un 
göreve gelmesinden sonra gazetenin bir bölümü tamamen Rusçaya dönüştürüldü (1885’te) ve Türkçe 
bölümünün başlıkları da Rusça yazıldı” (1933: 22-28). Gulmuhammedov, Türkistan Vilayeti Gazetesi’nin 
Ekim Devrimi ile kapatıldığını beyan etmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Ancak Toktamışoğlu, Türkistan 
Vilayeti Gazetesi’nin Şubat Devrimi girişiminden sonra “Necat” gazetesine dönüştüğünü açıklamaktadır: 
“Şubat Devriminden biraz sonra Mart ayında, 47 yıldan beri Taşkent’te yayınlanmakta olan Türkistan 
Vilayeti Gazetesi, meşhur Türk – İslam düşmanı misyoner Ostroumov’un elinden alınarak bizim Münevver 
Kârî’ye teslim edildi. Münevver Kârî, bu gazetenin ismini değiştirdi ve “Necat” adı altında çıkarılmaya 
başlandı” (1933: 22-28). 

1.1.2. Buhara-yı Şerif 

Gulmuhammedov, 1905 Devriminden sonra Rus İmparatorluğu yönetimi altında olan Tatarlar ve 
Azerbaycanlı Türklerin yirmi olmak üzere Türk dilinde çeşitli gazeteler çıkarmaya başladığını 
kaydetmektedir. Ayrıca İsmail Gaspıralı’nın yayın faaliyetinin Türkistanlılar üzerindeki etkisini “1880 yılından 
itibaren İsmail Bey Gaspıralı olarak bilinen Kırımlı Tatar aydını tarafından çıkarılmakta olan “Tercüman” 
gazetesinin çok önceden beri Türkistanlılar tarafından okunduğundan Türkistanlılarda da gazete çıkarma 



 

 
104 

Sayı: Issue: 1 – Haziran/ June 2020 Ankara 
 

isteği arttı” (Gulmuhammedov, 1927) şeklinde açıklamaktadır. Bu konuda Türkistan’da ilk olarak Özbeklerin 
girişimde bulunduğu ifade edilmektedir. Mart 1912 yılında “Yaş Buharalılar Devrim Komitesi” tarafından 
Kağan’da “Buhara-i Şerif” adıyla Farsça gazetenin birinci sayısının çıktığını kaydetmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). Naim, “Buhara-i Şerif” hakkında şöyle demektedir: “1912 senesinde “Buhara-i 
Şerif” ismiyle muntazam bir teşkilat tarafından haftada iki defa münteşir bir gazete Buhara’da çıkarılmıştı” 
(1926: 97). Türkistan’da gazetenin Farsça olarak çıkması, “Türk Yurdu” dergisinde “Türkoğlu Türk olan 
Buhara’nın ilk gazetesinin Türk dilinde olmasını beklerdik” (Buhara-yı Şerif Gazetesi, 1912; Kanlıdere, 2015: 
174) şeklinde eleştirilmiştir. 

1.1.3. Turan 

Gulmuhammedov, “Buhara-yı Şerif” gazetesinden sonra Özbek Türkçesinde “Turan” adlı bir gazetenin 
çıktığını belirtmektedir: “Onun ardı sıra o yılın Eylül ayında yine “Turan” adlı Özbek Türkçesinde bir gazete 
çıkarılmaya başlandı” (Gulmuhammedov, 1927). Ancak Gulmuhammedov’un ayrı bir gazete olarak ifade 
ettiği yayının, “Buhara-i Şerif” gazetesinin eki olduğu anlaşılmaktadır (Kanlıdere, 2015: 174). 
Gulmuhammedov, gazetenin Buhara’da eski ulema ve kadılara karşı mücadele ettiğini ve aynı zamanda Rus 
İmparatorluğuna karşı savaş verdiğini ifade etmektedir. “Buhara-ı Şerif” gazetesi 153, “Turan” gazetesi ise 
49 sayı çıkarıldıktan sonra 2 Ocak 1913 yılında Kağan’daki Rus elçiliği tarafından kapatıldığını belirtmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). Türkistan matbuatında önemli bir yere sahip olan “Turan” (Düstkorayev, 2009: 
165-185) gazetesi hakkında Naim “Bilahare Turancılık mefkûresinin bu ülke münevverlerinde de büyük bir 
aksü’l-amel uyandırmasıyla “Buhara-i Şerif” gazetesine ilave olarak haftada üç defa münteşir “Turan” 
ismiyle mefkûrevi bir gazete neşredilmişti” (1926: 98) der. 

1.1.4. Semerkant 

Gulmuhammedov, Semerkantlı Mahmut Hoca Behbudî (1875-1919) tarafından Semerkant şehrinde 
“Semerkant” adında bir gazete çıkarılmaya başlandığını belirtmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Naim, 
“Türkistan’da Gazetecilik Tarihi” adlı yazısında; “Mahmut Hoca Behbudî “Semerkant” isminde yevmî bir 
gazete neşreylemeye muvaffak olmuştu” (1926: 97) der. 1913’ten itibaren Behbudî’nin basınla ilgilenmeye 
başladığı ve Nisan’da “Semerkant” gazetesini çıkarmaya giriştiği kaydedilmektedir (Kasımov, 2009: 60). 16 
Nisan 1913 yılında “Semerkant” gazetesinin ilk sayısı basıldığı zamanlarda haftada iki, daha sonra ise günlük 
olarak yayınladıkları görülmektedir (Düstkorayev, 2009: 187). Gulmuhammedov, maddi durumundan dolayı 
“Semerkant” gazetesi birkaç sayısı çıktıktan sonra “Ayna” dergisine katıldığını belirtmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). Daha sonra, Türkistan matbuat tarihinde, Semerkantlı Mahmut Hoca 
Behbudî’nin “Semerkant” gazetesini yayımladığı görülmektedir (Abduazizova, 2012: I/135-143). 

1.1.5. Ayna 

“Ayna”, Türkistan’da yayınlanan ilk dergi özelliğini de taşımaktadır. “Ayna” Mahmud Hoca Behbudî’nin 
çabaları ve teşebbüsüyle 20 Ağustos 1913’ten 15 Haziran 1915’e kadar çıktığı ve 1720 sayfadan oluşan 60 
sayıya (Kasımov, 2009: 61; 217) veya 68 sayıya ulaştığı görülmektedir (Hasanov, 2015: 23; Abduazizova, 
2012: I/208-223). Naim, “Ayna” dergisinin yayına başlama tarihini şöyle açıklamaktadır: “1911 senesinde 
Semerkant’ta meşhur Türkistan terakkiperverlerinden merhum Mahmut Hoca Behbudî’nin “Ayine” isminde 
mecmuası intişara başladı” (1926: 97). Gulmuhammedov, Hoca Behbudî tarafından Semerkant şehrinde 
Türk dilinde “Ayna” dergisinin çıkarılmaya başlandığını açıklamaktadır. Yazar, “Semerkant” gazetesinin 
“Ayna” dergisine katılarak haftalık çıktığını ifade etmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Görüldüğü üzere 
“Semerkant” gazetesinin yerini “Ayna” dergisi almıştır (Abduazizova, 2012: I/143). “Ayna” dergisi de iki yıl 
kadar yayın hayatına devam ettikten sonra parasızlıktan kapandığını kaydetmektedir. Gulmuhammedov, 
derginin Türkistan halklarına özellikle Özbeklere çok hizmet ettiğinin altını çizmektedir (Gulmuhammedov, 
1927).  

 



 

 
105 

Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 
International Journal of Turkish World Scientific Researches 

 

1.1.6. Sadâ-yı Türkistan 

Gulmuhammedov, Abdullah Hocayev tarafından “Sadâ-yı Türkistan” adlı bir gazetenin Taşkent’te 
çıkarıldığını ve 80 sayıya kadar ulaştığını daha sonra maddi sebeplerden kapatıldığını belirtmektedir. Ayrıca 
gazetenin milletçi terakkiperver bir gazete olduğunu da yazısına eklemektedir (Gulmuhammedov, 1927). 
Naim, gazetenin yayın tarihini ve günlük bir gazete olduğunu açıklamaktadır: “1914 senesinde Taşkent’te 
“Sadâ-yı Türkistan” ismiyle mükemmel ve yevmî bir gazete neşredilmişse de yalnız altı ay devam 
edebilmiştir” (1926: 98). Toktamışoğlu, gazete hakkında detaylı bir bilgi sunmaktadır: “Türkistan’da “İşim 
Dalası” isimli gazeteden sonra 1917’nin Nisan başında çıkan gazete Taşkentli Avukat Ubeydulla Hoca 
Asatulla Hocayev’in sorumlu yazı işleri müdürlüğü altında çıkarılan “Sadâ-yı Türkistan” (Türkistan’ın Sesi) dır. 
Her ikisi de maddi zorluklar nedeniyle kısa sürede yayın hayatından çekilmiştir… 1915’in Mayıs ayına kadar 
devam eden “Sadâ-yı Türkistan”ın 67. sayısı yayınlanmıştır” (1933: 22-28). Gazetesinin resmi kurucusunun 
Ubeydulla Hoca Asatulla Hocayev (1880-1938/9) olduğu, ilk sayısının 4 Nisan 1915’te yayınlandığı ve 66. 
sayıdan bir yıl sonra maddi sebeplerle kapatıldığı kaydedilmektedir (Kasımov, 2009: 60). Fakat daha sonra 
“Turkestanskiy golos” (Türkistan’ın sesi) adıyla devam ettiği görülmektedir (Abduazizova, 2012: I/177). 
Türkistan matbuat tarihinde, “Sadâ-yı Türkistan” gazetesinin önemli bir yeri olduğundan üzerine birçok 
çalışma yapılmıştır (Abduazizova, 2012: I/152-176; Milliy Matbuotimizining ikki durdonasi,  2015). 

1.1.7. Sadâ-yı Fergane  

Gulmuhammedov, Abidcan Mahmudov veya Abid Çatak tarafından Hokand’da “Sadâ-yı Fergane” adında bir 
gazete çıkarılmaya başlandığını ve 126 sayı çıktıktan sonra maddi sebeplerden kapatıldığını belirtmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). Naim, “Sadâ-yı Fergane” hakkında şöyle demektedir: “Türkistan’da “Fergane” 
ismiyle haftalık bir gazete neşir olunmuştu. Bunun da seddolunmasıyla “Sadâ-yı Fergane” gazetesi ismiyle 
mevki-i intişara çıktı, fakat Çar sansürünün pençesinden kurtulamamıştı” (1926: 97). Toktamışoğlu, “Sadâ-yı 
Fergane” gazetesini şöyle tanıtmaktadır: “Bu gazeteyle aynı günde Hokandlı Abidcan Mahmut, Hokand’da 
“Sadâ-yı Fergane” adlı bir gazete (Fergana’nın Sesi) çıkarmıştır… Her ikisi de maddi zorluklar nedeniyle kısa 
sürede yayın hayatından çekilmiştir… Bu gazete de ancak 123 sayı çıkarılabilmiştir.” (1933: 22-28). Aynı 
zamanda Zeki Velidi Togan “Hatıralar” adlı eserinde Hokandlı Abidcan Çatak Mahmudov’un basım işleriyle 
ilgilendiğini belirtmektedir (Togan, 1999: 129). Abidcan Mahmudov’un “Sada-yı Fergane” adlı gazeteyi 
“Sada-yı Türkistan” ile aynı zamanda çıkardığı görülmektedir (Kasımov, 2009: 60; Abduazizova, 2012: I/183-
197; Milliy Matbuotimizining ikki durdonasi 2015). 

1.1.8. Hurşid 

Gulmuhammedov, Taşkentli Özbeklerden Münevver Kârî Abdurreşidov (1878-1934) tarafından Taşkent 
şehrinde “Hurşid” adlı bir gazete çıkarılmaya başlandığını ve 15. sayıdan sonra hükümet tarafından 
kapatıldığını kaydetmektedir (Gulmuhammedov, 1927). O dönemde Türkistan’da “Hurşid” adında bir gazete 
çıkarılmaya başlandığı görülmektedir. Naim, “Hurşid” gazetesinin önemini şöyle açıklamaktadır: “Terakki’nin 
kapatılmasıyla yine aynı zat (Münevver Kârî) tarafından “Hurşid” isminde Özbekçe bir gazete mevki-i intişara 
konulmuş ise de bir müddet sonra Çar sansürleri tarafından kapattırılmıştır” (1926: 97). Toktamışoğlu da 
“Hurşid” gazetesi hakkında bilgi vermektedir: “Bu fikre bütün kalpleriyle inanan 3-4 genç, hükümetin 
takibatından korkmadan, Münevver Kârî’nin etrafına toplanarak onun sorumlu yazı işler müdürlüğü altında 
gazeteyi çıkarmaya başladılar. 1906’nın 16 Eylül’ünden itibaren Taşkent’te çıkarılmaya başlanan gazetenin 
masraflarını Türkistan gençleri karşılayarak tamamen kendi kalem güçleriyle çıkardıkları ilk gazetedir… 
Yalnızca iki ay yaşayabildi” (1933: 22-28). Gazetenin 1906 yılında Münevver Kârî Abdurreşidov tarafından 
çıkarıldığı ve 10. sayıdan sonra kapatıldığı görülmektedir (Ahmet, 1992: 105-119; 109; Kasımov, 2009: 57; 
Düstkorayev, 2009: 121-126; Abduazizova, 2012: I/143-144). 

1.1.9. Terakki 

Gulmuhammedov, Rus İmparatorluğu döneminde Türkistan’ın Taşkent şehrinde “Terakki” adlı bir gazetenin 
çıkarıldığını, ancak kısa zaman sonra yönetim tarafından çeşitli bahanelerle kapatıldığını ifade etmektedir 



 

 
106 

Sayı: Issue: 1 – Haziran/ June 2020 Ankara 
 

(Gulmuhammedov, 1927). Naim, gazete hakkında şöyle bilgi vermektedir: “1905 senesinde Taşkent’te 
iptidaî bir matbaada küçük mikyasta Tatar - Özbek lehçeleriyle terakkiperverlerin başkanı Münevver Kârî 
tarafından “Terakki isminde haftalık bir gazete neşredilmişti” (1926: 97). Toktamışoğlu da gazeteyle ilgili 
“Türkistan gençleri, başta Münevver Kârî’nin teşebbüsü ve İsmail Abid’in başyazarlığı ile 1906 yılının 
başlarında Taşkent’te “Terakki” gazetesini çıkardılar… Terakki gazetesi haftada iki defa basılmış ve 2,5 ay 
yaşayabilmişti” (1933: 22-28) şeklinde bilgi verir. İsmail Abdi’nin 27 Haziran 1906’da çıkarmaya başladığı bu 
gazete Türkistan’da cedid matbuatının ilk milli neşri olarak görülmektedir (Hasanov, 2015: 23; Kasımov, 
2009: 56; Düstkorayev, 2009: 112-121; Abduazizova, 2012: I/115-135). 

1.1.10. Asya 

Gulmuhammedov, bu dönemde Taşkent şehrinde “Asya” adlı bir gazetenin çıkarıldığını ve kısa bir zaman 
içinde hükümet tarafından farklı bahaneler ile kapatıldığını belirtmektedir (Gulmuhammedov, 1927). 
Toktamışoğlu, “Asya” veya “Aziya” gazetesi hakkında şöyle demektedir: “Uzun zaman önce “Hurşid”in 
yayınlandığı dönemde, Ahmedcan Bektimur adına ruhsat alınmış olan “Aziya” gazetesinin ilk sayısını 1908 
yılının 9 Nisanında çıkarabilmişlerdir… Haftada iki defa çıkarılan “Aziya”, dili, imlası ve yayın politikası ile 
“Hurşid” ve “Şöhret”in bir benzeridir. “Aziya”nin ömrü, kendisinden önce yayınlananlara göre daha da 
kısadır. 6. sayısı yayınlanmak üzereyken hükümet tarafından el konulmuş ve yazarlar takibe alınmıştır” 
(1933: 22-28). Naim de gazete hakkında: “1908 senesinde yine Taşkent’te “Asya” isminde oldukça 
mükemmel bir teşkilat tarafından diğerlerine nispeten muntazam yevmî bir gazete neşredilmişti” (1926: 97) 
şeklinde bilgi vermektedir. Gazetenin izni 1908 yılında Ahmedcan Bektemirov adına çıkmış ve gazete yayın 
hayatına başlamıştır (Kasımov, 2009: 59; Düstkorayev, 2009: 130; Abduazizova, 2012: I/144-145). 

1.1.11. Şöhret 

Gulmuhammedov, Taşkent şehrinde “Şöhret” adlı bir gazetenin çıktığını ve kısa zamanda yönetim 
tarafından türlü bahanelerle kapatıldığını beyan etmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Abdulla Avlânî 
yazısında gönüllülerin desteğiyle 1907 yılında yayına başladığını ifade etmektedir (Avlânî, 1924). 
Toktamışoğlu “Şöhret” hakkında “Emniyet olarak Abdullah Avlânî adına “Şöhret”, Adimcan Bektimur adına 
“Aziya”, Mecid Han Celil adına “Hakikat” isimli gazeteler için hükümetten izinler alınmıştı… Sonunda 1 Aralık 
1907’de Taşkent’te “Şöhret”in ilk sayısını çıkardılar. Gerçekten de “Hurşid”in devamı olan bu gazete, onun 
yolunu takip etmiş, dili ve imlâsı yönünden “Hurşid”den farksızdır” (1933: 22-28) der. Naim de “Şöhret” 
gazetesi ile ilgili şöyle söyler: “Bilahare yine aynı zat (Münevver Kârî) tarafından “Şöhret” ismiyle bir gazete 
neşredilmişti. Bu gazetenin devamı biraz uzunca sürdü ise de Çar sansürünün mümanaatından kurtulamadı” 
(1926: 97).  “Şöhret” gazetesinin 1907 yılında Abdulla Avlânî’nin başkanlığında çıkarılmaya başlandığı ve 10. 
sayıdan sonra kapatıldığı görülmektedir (Kasımov, 2009: 58-59; 239; Düstkorayev, 2009: 126-130; 
Abduazizova, 2012: I/144). 

1.1.12. Alaş 

Gulmuhammedov, Taşkent’te çıkan gazetelerden en ehemmiyetlisidir ve mesleki ciheti ile “Sosyalist” bir 
gazetedir. Kazak-Kırgız lehçeleriyle çıkarılmıştır. Gazetenin müdürü Kolbay Togusov’dur, Şubat 1917 
Devriminden birkaç ay sonra parasızlıktan dolayı kapatılmıştır (Gulmuhammedov, 1927) der. Çolpan’ın 
yazısında da “Alaş” gazetesinden bahsedilmektedir (Abduazizova, 2012: I/199). Toktamışoğlu, “Alaş” 
gazetesiyle ilgili şunları ifade etmektedir: “1916 yılında Taşkent’te “Alaş” gazetesini çıkaran Gülbay Tuğus, 
1917’nin sonlarında Kızıl Car’da “Üç Güz” isminde bir gazete yayınlamıştır” (1933: 22-28). Ayrıca 
Türkistan’da “Alaş Ordu” adlı bir gazete de görülmektedir (Togan, 1999: 183).  

1.1.13. Ela Silah 

Gulmuhammedov, Taşkent’te Abdurrahman Seyyah adlı bir Özbek genci tarafından “Ela Silah” adında bir 
derginin çıkarıldığını ve Bâbilik dininin yayma amacı güdüldüğünü ifade etmektedir (Gulmuhammedov, 
1927). Rus İmparatorluğu döneminde Türkistan’da Bâbiliğin etkin ve değişik yayınlarının olduğu 



 

 
107 

Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 
International Journal of Turkish World Scientific Researches 

 

bilinmektedir. Gulmuhammedov, adı geçen matbuatın Rus İmparatorluğunda 1917 yılında ortaya çıkan 
Şubat Devriminden dolayı öne çıkan gazeteler ve dergiler olduğunu belirtmektedir (Gulmuhammedov, 
1927). Bundan sonra “Şubat Devriminden Ekim Devrimine kadar çıkanlar” adlı başlık açarak bu dönemdeki 
yayınları ayrıca değerlendirmektedir.  

1.2. Şubat Devriminden Ekim Devrimine Kadar Çıkan Yayınlar 

Gulmuhammedov, Şubat Devriminden sonra Türkistan’da birçok gazete ve dergi çıkarılmaya başlandığını 
belirtmektedir. Toktamışoğlu, 1933 tarihinde kaleme aldığı “Türk Gazeteciliği” isimli yazısında bu dönemde 
yayınlanan gazeteleri şöyle açıklamaktadır: “1917 Şubat Devrimi’ni takip eden yıllarda, Türkistan’da 18 yeni 
Türkçe gazete yayımlandığını görüyoruz… Taşkant’te çıkarılan gazeteler şunlardır: “Necat”, “Turan”, “Uluğ 
Türkistan”, “Şurâ-yı İslam”, “Kengeş”, “Birlik Tuvı” ve “Türkili”” (1933: 22-28). Gulmuhammedov, Şubat 
Devriminden sonra Türkistan yayınlarını “Necat” gazetesi ile beyan etmiştir. 

1.2.1. Necat 

Gulmuhammedov, ilk olarak daha önce adı geçen Münevver Kârî Abdurraşidov tarafından Taşkent’te 
“Necat” adında bir gazete çıkarıldığını ve üç ay sonra kapatıldığını belirtmektedir (Gulmuhammedov, 1927). 
Çolpan’ın yazısında da “Necat” gazetesi ile ilgili benzer bilgi görülmektedir (Abduazizova, 2012: I/200). 
Toktamışoğlu, “Necat” gazetesinin Türkistan Vilayeti Gazetesi’nin devamı niteliğinde olduğunu ifade 
etmektedir: “Şubat Devriminden biraz sonra Mart ayında, 47 yıldan beri Taşkent’te yayınlanmakta olan 
Türkistan Vilayeti Gazetesi, meşhur Türk – İslam düşmanı misyoner Osroumov’un elinden alınarak bizim 
Münevver Kârî’ye teslim edildi. Münevver Kârî bu gazetenin ismini değiştirerek “Necat” adı altında çıkmaya 
başladı… “Necat” haftalık bir gazeteydi. Yayına 705 ay devam ettikten sonra Ekim Devrimi döneminde 
durdu” (1933: 22-28). Ayrıca Naim, “Necat” gazetesinin “Türkçüler teşkilatına bağlı bir yayın olduğunu 
belirtmektedir: “1918’de Hokant Hanlığı’nın reisi Mustafa Çokay tarafından Taşkent’te “Hür Türkistan” 
ismiyle günlük, modern bir gazete intişar eylemişti. Yine aynı zamanda Türkçüler teşkilatı tarafından “Turan” 
ve “Necat” gazeteleri mevki-i intişara konulmuştu” (1926: 98).  

1.2.2. Geŋeş  

Gulmuhammedov, meşhur Zeki Velidi Togan redaktörlüğünde, Müslüman Şurasının Merkezi Bürosu 
tarafından “Geŋeş” adında bir gazete çıkarıldığını ve iki ay devam ettikten sonra kapandığını belirtmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). Aynı zamanda Zeki Velidi Togan da “Hatıralar” adlı eserinde “Geŋeş” adında bir 
gazete çıkardığından şöyle bahsetmektedir: “Türkistan Merkez Şurasının teşkilât işlerini bana yüklemişlerdi 
buna ilave olarak Şura’nın nâşir-i efkârı olan Geŋeş gazetesinin başmuharrirliğini yapıyordum” (Togan, 1999: 
134). Toktamışoğlu, gazeteyle ilgili şunları belirtmektedir: Şurâ-yı İslamdan sonra Geŋeş yayınlanmıştır. Bu 
gazete de aynen Şura-yı İslamın fikrȋ yolunu izlemiştir. Türkistan Merkezi Şurasının yayın organı olmuştur. 
Gazeteyi önce Ahmet Zeki Velidi, sonra Münevver Kârî idare etmiştir. Şura-yı İslam yazarları da yazıları ile bu 
gazeteyi desteklemiştir. 25 Haziran’dan itibaren yayımlanan Keŋeş’in bazı kaynaklarda 20. sayısının çıktığı 
kayıtlıdır” (1933: 22-28). Bu bakımdan Türkistan matbuat tarihinde Geŋeş gazetesinin ayrıcalıklı yerinin 
olduğunu söylemek mümkündür (Abduazizova, 2012: I/226). 

1.2.3. Şurâ-yı İslam 

Gulmuhammedov, Taşkent Ulemalar Şurası tarafından meşhur Tatar âlimi Abdülbârî Battal’ın redaktörlüğü 
ile “Şurâ-yı İslam” adlı bir gazete çıkarıldığını, ancak ilk sayısından sonra kendi aralarında anlaşamadıkları 
için gazetenin kapatıldığını açıklamaktadır (Gulmuhammedov, 1927). Naim, Şurâ-yı İslam gazetesiyle ilgili 
detaylı bir açıklama yapmaktadır: “1917’de Çarlık rejiminin yıkılması bilahare Kerenski hükümetinin mevki-i 
idareye gelmesiyle bütün Türkistan müteceddit ve münevverlerinde canlı bir hayat devresi görünmeye 
başladı. Bu esnada Taşkent’te Şura-yı İslam namıyla tamamıyla hür ve müstakil günlük bir gazete intişar 
eyledi” (1926: 98). Toktamışoğlu da Şurâ-yı İslam gazetesinin yazarları hakkında bilgi vermektedir: “Şubat 
Devriminden sonra kurulan Şurayı İslam Cemiyeti, kendi fikirlerini halka tanıtmak için 16 Mayıs’tan itibaren 



 

 
108 

Sayı: Issue: 1 – Haziran/ June 2020 Ankara 
 

Şurâ-yı İslam adında bir gazete çıkardı. Şurâ-yı İslamın ancak iki sayısı çıkmıştır. Şimdi Ankara’da Türkiye 
hükümetinin hizmetinde olan Abdullah Battal Bey’in gözetiminde çıkan bu gazeteye İsmail Abidi, Münevver 
Kârî, Şakircan Rahimi, Alim Baybor, Burhan Habib gibi yazarlar yazıları ile katılmıştır” (1933: 22-28). 
Abdülbârî (Abdullah) Battal (Taymas)’ın (1883-1969) hayatı ve çalışmaları Türk tarihi, özellikle yayın tarihi 
açısından önemlidir (Devlet, 2011: 199-200). 

1.2.4. Turan  

Gulmuhammedov, Şubat Devriminden sonra Türkistan’da “Turan” adında bir gazetenin Abdullah Avlanî 
tarafından Taşkent’te çıkarıldığını belirtmektedir. Ancak yazılarında dönemin ulemalarına karşı geldiğinden 
onların fitnesinden dolayı beşinci sayıdan sonra kapanmaya mecbur kaldığını ifade etmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). 1917 yılında çıkmaya başlayan Turan gazetesinin (Avlânî, 1924; Kasımov, 2009: 
232) Türkçüler tarafından yayına hazırlandığını ifade eden Naim, “Yine aynı zamanda Türkçüler teşkilatı 
tarafından Turan ve Necat gazeteleri mevki-i intişara konulmuştu” (1926: 98). Toktamışoğlu ise yazısında, 
Turan gazetesinin editörleri ve yayımcısı hakkında açıklamada bulunmaktadır: Necat’tan sonra çıkan 
Turan’ın ilk yazı işleri müdürü Abdullah Avlânî, sonra Nizameddin Kârî, ondan sonra da Efendizade Mehmet 
Emin Bey olmuştur. Yayımcısı, “Terakkiperver Turan Cemiyeti” idi… Turan ancak 20 sayı yayınlanabilmişti” 
(1933: 22-28).  

1.2.5. Türk İli 

Gulmuhammedov, Müsavat (Türk Âdem-i Merkeziyeti) partisinin fikrini yayan “Türk ili” adlı bir gazete, 
Özbekistan’ın Taşkent şehrinde Bakülü Muhammed Emin Efendizade’nin redaktörlüğünde çıkarılmaya 
başlandığını ve 5-10 sayı çıktıktan sonra maddi yetersizlikten kapatıldığını ifade etmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). Çolpan’ın yazısında da “Türk İli” gazetesini görmek mümkündür (Abduazizova, 
2012: I/200). Toktamışoğlu, Türk İli gazetesi ile ilgili şu bilgileri yazısında dile getirmektedir: “Eylül ayından 
başlayarak ‘Yaşasın Birleşik Halk Cumhuriyeti’ ilkesi ile çıkan Türk İli isimli gazete de o dönemdeki Türkçe 
gazeteler arasında önemli bir yer tutmaktadır. Türkistan Müslüman Merkezi Şurası ve Türk Ademi 
Merkeziyet Partisi’nin yayın organı olarak çıkmıştır. Bu gazetede Efendizade Mehmet Emin Bey, Şakircan 
Rahimi, Burhan Habib, Rafik Mümin gibi yazarların yazılarına rastlanır” (1933: 22-28).  

1.2.6. Uluğ Türkistan 

Gulmuhammedov, Taşkent’te meşhur Tatar âlimlerinden Kebir Bekir tarafından “Uluğ Türkistan” adlı bir 
gazete çıkarıldığını ve onun iki yıl kadar devam ettiğini açıklamaktadır. Yazar bu gazetenin içerik bakımından 
en zengin gazetelerden biri olduğunu belirtmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Naim’in yazısında, Uluğ 
Türkistan gazetesi hakkında detaylı malumat verilmiştir: “Diğer bir müessese-i ilmiye de Uluğ Türkistan 
ismiyle oldukça mükemmel ve modern yevmî gazete neşredilmişti… Uluğ Türkistan gazetesi, Türkistan 
Cumhuriyeti vücuda geldikten sonra “İştirakiyyun”, 1920’de “Kızıl Baydak”, 1921’de “Türkistan”, 1924’te 
“Kızıl Özbekistan” namını almıştır” (1926: 99). Toktamışoğlu, Uluğ Türkistan gazetesinin yayın kuruluşuyla 
ilgili “Şubat Devriminden sonra Taşkent’te çıkan gazetelerin üçüncüsü Uluğ Türkistan’dır. Taşkent’te 
kurulmuştur, “Neşriyat” şirketi tarafından çıkarılmıştır. Bu gazetenin sorumlusu Kebir Bekir’e verilmiştir. 
Yayın ilkesi ‘Yaşasın Milletler Muhtariyeti!’”dir” (1933: 22-28) şeklinde bilgi vermektedir. Aynı zamanda Zeki 
Velidi Togan, “Hatıralar” adlı eserinde Kebir Bekir’le ilgili “Orenburg’da çıkan “Vagıt” gazetesi muharriri 
Kebir Bekir’dir (Togan, 1999: 129, 134) der. 

1.2.7. Hürriyet 

Gulmuhammedov, Semerkant şehrinde meşhur Özbek edibi Fıtrat’ın redaktörlüğünde “Hürriyet” adlı bir 
gazete çıktığını ve bir yıl kadar yayın hayatına devam ettiğini açıklamaktadır (Gulmuhammedov, 1927). 
Abdurrauf Abdurrahimoğlu olan Fıtrat’ın (1886-1938) Taşkent’te Hürriyet adlı gazetede çalıştığı 
görülmektedir (Erşahin, 2008: 22). Ayrıca Abdurrauf Fıtrat’ın Hürriyet gazetesinde, “İttifak edaylik”, 
“Müslümanlar, gafil kalmayın”, “Şeraiti İslam’ın hatası” gibi yazıları bulunmaktadır (Yoşlık, 1991: 44-45). 



 

 
109 

Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 
International Journal of Turkish World Scientific Researches 

 

Müftü Mahmut Hoca Bahbudî’nin 19-22 Aralık 1917’de, “Hürriyet” gazetesinde çıkan “Türkistan 
Muhtariyatı” adlı makalesini de görmek mümkündür (Yoşlık, 1991: 40-41). Naim, Hürriyet’in günlük bir 
gazete olduğunu şöyle ifade etmektedir: “O zaman Semerkantlı merhum Bahbudî tarafından Hürriyet 
ismiyle günlük ve düzenli bir gazete basılıyordu” (1926: 98). Toktamışoğlu ise yazısında Hürriyet gazetesinin 
yayın tarihi ve başyazarı üzerine farklı bir bilgi vermektedir: “Semerkant’ta Hürriyet ile Telgraf Haberleri 
çıkmıştı. Hürriyet 15 Nisan’da yayımlanmaya başlamıştır. Başyazarlığını önce Merdankul Şah, ondan sonra 
da Kabir Şah Manduroğlu yapmıştır. 27. sayısından itibaren başyazarlık, Abdurrauf’a (Fıtrat) teslim 
edilmiştir. Yayımcısı Zerefşan Şirketi’dir. Hürriyet’in toplam 87 sayısı çıkmıştır” (1933: 22-28).  

1.2.8. El Bayrağı  

Gulmuhammedov, Hokand’da meşhur B. Saliyev’in redaktörlüğünde “Gayrat Şirketi” tarafından “El Bayrağı” 
veya “İl Bayrağı” adında bir gazete çıkarıldığını ve uzun süre devam edemeden kapatıldığını açıklamaktadır 
(Gulmuhammedov, 1927). Çolpan’ın yazısında da El Bayrağı gazetesinin Bulat Sali tarafından çıkarıldığından 
bahsedilmektedir (Abduazizova, 2012: I/201). Toktamışoğlu ise yazısında El Bayrağı hakkında “1917 yılındaki 
Türkistan olaylarında merkezi rolünü oynayan Hokand’da Revnaku’l-İslâm ile İl Bayrağı isimli gazeteler 1917 
yılında çıkan yayınların iki önemli örneğini teşkil etmekteydi. Hokand’daki Gayret kitabevinin maddi 
yardımıyla Eylül ayında yayına başlayan İl Bayrağı ilk dönemde Hokand yenilikçilerinin ideolojik silahı idi. 
Fakat daha sonra 1917’nin Aralık ayında Çokayoğlu Mustafa Bey’in başkanlığında Hokand’da toplanan Milli 
Kurultay, Türkistan’ı muhtar ülke ilan edince, İl Bayrağı, Türkistan Muhtariyet hükümetinin resmî yayın 
organı hâline gelmiştir” (1933: 22-28) şeklinde detaylı bilgi vermektedir. 

1.2.9. Revnaku’l-İslâm 

Gulmuhammedov, Nurmuhammed adlı bir kişinin redaktörlüğünde Hokand şehrinde Halaik Cemiyeti 
tarafından “Revnaku’l-İslâm” adında bir gazete çıkarıldığını, ancak onun tez bir vakitte parasızlıktan 
kapatıldığını açıklamaktadır (Gulmuhammedov, 1927). Çolpan’ın yazısında da Revnaku’l-İslâm gazetesi 
Taşmuhammed oğlu Nurmuhammed redaktörlüğünde ve Halaik cemiyetinin yayıncılığı altında çıktığı 
belirtilmektedir (Abduazizova, 2012: I/201). Toktamışoğlu ise “1917 yılındaki Türkistan olaylarında merkezi 
rol oynayan Hokand’daki Revnaku’l-İslâm ile İl Bayrağı isimli gazetelerin iki önemli örneğini teşkil ettiğini, 
Revnaku’l-İslâm’ın Temmuz ayında çıkmaya başladığını, “Müslüman Demokratların Yayın Organı” şeklinde 
başlığının olduğunu, gazetenin yayımcısının Umum Halk Cemiyeti olarak belirtildiğini ve gazeteyi 
Taşmuhammmed Tuzmuhammedoğlu’nun idare ettiğini” (1933: 22-28) belirtmiştir. 

1.2.10. Azat 

Gulmuhammedov, Skobelev şehrinde devrim komitesi tarafından Hadi Paniri adlı bir kişinin 
redaktörlüğünde “Azat” adlı bir gazete çıkarıldığını, ancak kısa zaman diliminde kapatıldığını açıklamaktadır 
(Gulmuhammedov, 1927). Çolpan’ın yazısında da “Azat” gazetesini, Hadi Fayzi’nin redaktörlüğünde çıkan 
bir gazete olarak dile getirildiğini görmek mümkündür (Abduazizova, 2012: I/201). 

1.2.11. Sadâ-yı Tarancı 

Gulmuhammedov, Türkistan’ın Yedi Su vilayetinde “Tarancı Yaşları Üymesi” (Tarancı Gençler Cemiyeti) 
tarafından Zarip Beşiri adlı bir kişinin redaktörlüğünde “Sadâ-yı Tarancı” adlı bir gazete çıkarıldığı ve bir iki 
ay sonra maddi yetersizlikten kapatıldığı belirtilmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Çolpan’ın yazısında da 
Sadâ-yı Tarancı gazetesi hakkında aynı bilgiye rastlanır (Abduazizova, 2012: I/201). 

Gulmuhammedov’un konuyla ilgili dile getirdiği matbuatın haricinde de Türkistan’da yayınların olduğunu 
bilinmektedir. Çolpan’ın “Tüccar”, “el-İslah”, “İzharu’l-Hakk”, “Bayenü’l-Hakk” (Abduazizova, 2012: I/198-
202) ve Avlânî’nin “Türk sözü”, “Dayhan”, “Yurt”, “İşçiler Dünyası” gibi matbuatın da olduğu ifade edilmiştir. 
(Avlânî, 1924). Naim’in “Türkistan’da Gazetecilik Tarihi” adlı yazısında Mustafa Çokay tarafından çıkarılan 
“Hür Türkistan” isimli bir gazeteden de bahsedilmektedir (1926: 98). Ayrıca Toktamışoğlu’nun yazısında da 
çeşitli yayınları görmek mümkündür (1933: 22-28).  



 

 
110 

Sayı: Issue: 1 – Haziran/ June 2020 Ankara 
 

Gulmuhammedov, Ekim Devrimine kadar çıkan bahsi geçen gazetelerin tümünün “Bizim Türkistan’da çıkan 
gazeteler” olduğunu, meslek ve ideoloji bakımdan neredeyse tümünün ‘milletçi’ gazeteler şeklinde 
nitelendirilebileceğini söyler (Gulmuhammedov, 1927). Bununla birlikte Türkistan’da cedidcilik hareketi, 
yenilenme fikirlerini teşvik etmek gayesiyle yayımlanan matbuatın da olduğu görülmektedir (Baymirza, 
2009: 116). Rus İmparatorluğu döneminde Türk dünyasındaki matbuat tarihinde 1905 Devrim girişiminden 
başlayarak Şubat 1917 – Ekim 1937 arasındaki zaman diliminin ayrı bir yeri olduğunu söylemek mümkündür. 
Belki de bu ortamdan dolayı Türkistan aydınları, 1917 Devriminde taraf olmuşlardır. Gulmuhammedov, 
Ekim Devriminden sonra çıkan gazete ve dergilerden okuyucuların haberlerinin olduğunu varsayarak 
Türkmenistan matbuatını incelemeye yönelmiştir. 

 

2. TÜRKMENİSTAN 

Türkmenistan matbuat tarihinde, Abdulhekim Gulmuhammedov’un ayrı bir yere sahip olduğunu söylemek 
mümkündür. Buna Türk dünyasının klasik eserlerini yayınlama ve tanıtma yolunda yaptığı çalışmalar, delil 
niteliğindedir. Gulmuhammedov, Türkmenistan’da matbuatçılık (yayıncılık) hareketinin çok geç başladığını 
belirtmektedir. Gulmuhammedov, Türkmenlerin matbuat ile geç dönemde tanıştığını değil, Türkmenlere 
özgü milli basının ortaya çıkışının geç olduğunu ifade etmektedir. Türkmenler arasında Türk dünyasında 
yayınlanan gazeteleri, dergileri, özellikle de Kırım’da çıkan “Tercüman” gazetesini okuyanların 
azımsanmayacak kadar çok olduğunu belirtmektedir. Türkmenistan’da basınla ilgili önemli çalışmalardan 
kaleme alınmıştır (Aşirov– Arıcan, 2019a: 98-108). 

2.1. Ruznâme-yi Maverâ-i Bahr-i Hazar 

Gulmuhammedov, Türkmenistan’ın ilk gazetesinin Birinci Dünya Savaşı başladıktan sonra çıkan “Bahr-i 
Maverâ-i Hazar” (Ruznâme-yi Maverâ-i Bahr-i Hazar / Zakaspiyskaya Tuzemnaya Gazeta / Hazar Ötesi 
Gazetesi) adlı gazete olduğunu belirtmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Toktamışoğlu, “Ruznâme-yi 
Maverâ-i Bahr-i Hazar” gazetesini Rusça adıyla “Zakaspiyskaya Tuzemnaya Gazeta” “1915’te Aşkabat’ta 
Zakaspiyskaya Tuzemnaya Gazeta adıyla Türkçe – Farsça ve Rusça bir gazete olarak çıkarılmıştır” (1933: 22-
28) şeklinde bilgi verir. Türkmen tarihinde Ruznâme-yi Maverâ-i Bahr-i Hazar gazetesinin ayrı bir değeri 
bulunmaktadır (İlyasov, 1964: 3-9). 

Gulmuhammedov, bu gazetenin Birinci Dünya Savaşı başladıktan sonra Aşkabat’taki Türkmenistan savaş 
valisinin (gubernatorunun) emriyle 1915 başlarında yayın hayatına başladığını ifade etmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). Ancak “Ruznâme-yi Maverâ-i Bahr-i Hazar” adlı gazetenin ilk sayısının 14 Aralık 
1914’te çıktığı görülür (İlyasov, 1964: 3). Yazar, gazetenin küçük boyutta 4 sayfa olarak basıldığını ve 
ideolojik bakımdan gerçek bir Rus İmparatorluk gazetesi olduğunu iddia etmektedir. Ayrıca gazetenin dil ve 
imlâ açısından da özensiz olduğunu belirtmektedir. Gazetenin müdürünün Ostroumov’un öğrencisi Belyayev 
adlı bir misyoner ve onun yardımcısı da Muhammedkulu Atabayev adlı bir Türkmen’in olduğunu 
belirtmektedir (Gulmuhammedov, 1927).  

Gulmuhammedov, bu gazetenin de Türkistan Vilâyeti Gazetesi’nin yolundan gittiğini ve Türkistan savaş 
valisinin ‘fikir’ propagandacısı olduğunu iddia etmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Buna bağlı olarak bu 
gazetede, bölge valisinin gezilerine, hükümetin resmî buyruklarına, hanlar, beyler ve muhtarların 
çalışmalarıyla ilgili güzel haberlere yer verildiği açıklamaktadır. Fakat yurt dışı haberlerine yer verilmediği 
bilinmektedir. Gazetenin çıkışı savaş zamanı olduğundan İran ve Türkiye’de ortaya çıkan cephelerde devam 
eden savaşlarda Rus İmparatorluk ordusunun başarılarına sıklıkla yer verildiği, Avusturya, Almanya 
cephelerinde her gün yüz bin civarında esirin alındığı bilgisine rastlanır. (Gulmuhammedov, 1927). Gazete, 
Türkmenceydi fakat ilk zamanlar bir sayfa civarında Farsçaya da yer veriliyordu. Bunun sebebi Rus 
İmparatorluk ordusunun cephelerdeki başarısını göstermek, İranlıları da korkutmaktı (Gulmuhammedov, 
1927). Ayrıca 1904-1905 yılları arasında “Zakaspiyskoye Obozreniye” adlı gazetenin eki olarak çıkan Farsça 
“Mecmue-Mavra-ı Bahrı-Hazar” gazetesinin çıkış maksadı da yine bu sebeptendi. (Annagurdov, 1962: 12; 



 

 
111 

Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 
International Journal of Turkish World Scientific Researches 

 

1933: 22-28). Gazete, 1916’nın sonlarına kadar yayın hayatına devam ettikten sonra Rus İmparatorluğunun 
zayıflamasıyla maddi olarak zorluğa düştüğü için kapatılmıştır (Gulmuhammedov, 1927).  

2.2. Daŋ Yıldızı 

“Daŋ Yıldızı” (Zarnitsa), Ocak 1919 – 1920 yılları arasında Türkmence ve Azerbaycan Türkçesinde çıkan bir 
yayındır (Gazetı SSSR, 1970: 104-105). Gulmuhammedov, Ekim Devriminden sonra 1918’den itibaren 
Aşkabat’ta “Daŋ Yıldız” adında bir gazetenin çıkarılmaya başlandığını ve redaktörü olarak Aliş Bek Aliyev 
ismini zikretmektedir. Gazetenin başında bitaraf bir gazete olduğu gösterilse de Zakaspi cephesinin 
devamında Akların (Rus İmparatorluğunun) ve İngilizlerin başarıları hakkında çok tantanalı makalelere 
rastlanıldığını söyler (Gulmuhammedov, 1927). Gazetenin dil ve imlâ bakımından da özensiz bir usulde 
çıktığını ve teknik bakımından da övgüye değer bir yanının olmadığını belirtmektedir. Tüm bunlarla birlikte 
gazete, bazı Türkmen gençlerine iyi kötü gazetelerde makaleler yazmaya ve okumaya alıştırdığını da ayrıca 
not etmektedir. Bununla birlikte genel olarak Türkmen çiftçilerine (dayhan) hiçbir fayda sağlamadığını 
kaydetmektedir. Bu gazetenin de mali durumunun zorluğa düşmesiyle çok geçmeden kapatıldığını ifade 
etmektedir (Gulmuhammedov, 1927).  

2.3. Sadâ-yı Fukara 

Zakaspi Cephesinin Devrim Askeri Konseyi’nin Müslüman Siyasi Bölümünün yayın organı olan “Sadâ-yı 
Pukara” (Golos Bednostı) gazetesi 1919 (Ağustos) – 1920 (Nisan) tarihleri arasında Türkmence ve 
Azerbaycan Türkçesiyle yayınlanmıştır (Gazetı SSSR, 1970: 104; Annagurdov, 1957: 130-132). 

Gulmuhammedov, Türkmenler arasında çıkan “Sadâ-yı Pukara” (Sadâ-yı Fukara) adlı bir gazeteden 
bahsetmektedir. Bu gazete Kızıl Ordunun Aşkabat’ı işgal etmesinin ardından 1919’un sonlarında, şu an 
varlığını sürdüren Müslüman Komünistlerin Bölge Bürosunun gayreti ile çıkmaya başladığını belirtmektedir. 
Gazetenin 1919’un yazında yayına başlayıp 1920’nin baharına kadar yayımlandığı bilinmektedir 
(Annagurdov, 1962: 18-19). Bu gazete ideolojik bakımdan Türkmenistan’da çıkan ilk Türkmence komünist 
gazetedir. Dil, imlâ ve teknik bakımdan çok özenli değildir. 1920’nin başında Türkmenistan Bölge Devrim 
Komitesi ve Bölge Parti Komitesi Aşkabat’a geldikten sonra “Sadâ-yı Pukara” gazetesi, Bölge Devrim 
Komitesi ve Parti Komitesi’nin ‘fikir’ propagandacısı olarak işlev gördüğünü açıklamaktadır. Bir süre sonra 
Türkmen gençlerinin isteği üzerine “Sadâ-yı Pukara” gazetesi, tekrar “Daŋ Yıldızı” adını alır 
(Gulmuhammedov, 1927). Birinci Ordunun bulunduğu zamanda onun siyasi bölümü tarafından Türkmen, 
Azerbaycan, Tatar yazı dillerinde karmakarışık bir şekilde çıkarılan “Kızıl Yıldız” gazetesinin hem mali 
problemlerden hem de Bölge Devrim Komitesinin önem vermemesinden dolayı “Daŋ Yıldızı” kendiliğinden 
kapanmaya mecbur kalmıştır (Gulmuhammedov, 1927).  

2.4. Kızıl Yıldız 

Gulmuhammedov, Devrimden sonra Türkmenistan’da yayınlanan gazetelerden birinin de “Kızıl Yıldız” 
gazetesi olduğunu beyan eder. Ancak Gulmuhammedov, yazısında sadece gazetenin ismini zikretmektedir. 
Birinci Ordu’nun siyasi bölümü tarafından Türkmen, Azerbaycan, Tatar yazı dillerinde karmakarışık bir 
şekilde çıkarılan “Kızıl Yıldız” adlı bir gazeteden bahsetmektedir (Gulmuhammedov, 1927). O dönemde 
“Gızıl Yıldız” (Krasnaya zvezda) adlı gazetenin 19 Nisan 1919 – 9 Eylül 1920 tarihleri arasında Türkmence ve 
Azerbaycan Türkçesinde yayınlandığı görülmektedir (Gazetı SSSR, 1970: 104; Annagurdov, 1962: 20). Yakup 
Nasırlı’nın hatıralarında “Sadâ-yı Fukara”, “Daŋ Yılsızı” ve “Kızıl Yıldız” gazetelerini şöyle tanıtmaktadır: 
“Doğru, gazete çıkıp başlamazdan önce Sovyet hükümetinin ilk yılında “Sadâ-yı Fukara”, “Daŋ Yılsızı” ve 
“Kızıl Yıldız” gazeteleri neşir edilse de onlar temelde askeri gazetelerdi, halk çoğunluğunun arasında az 
yayılıyordu” (Ilyasov - Goçmıradov, 1990: 31). 

2.5. Türkmenistan 

Gulmuhammedov, Türkmenistan’da bir ara basınsız kalındığı üzerinde durmaktadır. Ancak Ağustos 1920’nin 
başlarında önceki Türkistan Cumhuriyetinin Merkez İcrakomi ve Merkezi Parti Komitesinin mecburiyetiyle 



 

 
112 

Sayı: Issue: 1 – Haziran/ June 2020 Ankara 
 

yine Bölge İcrakomi ve Bölge Parti Komitesinin yardımıyla bugün de yayınlanmaya devam eden 
“Türkmenistan” gazetesinin çıkmaya başladığını belirtmektedir. Türkmenistan gazetesinin Ağustos 1920’den 
itibaren büyük zorluklara göğüs gererek haftada 2-3 defa çıktığını eklemektedir. Türkmenistan Cumhuriyeti 
kurulduktan sonra ve 1925’in başlarından itibaren günlük bir gazete olarak yayınlanmaya devam etmiştir. 
1927 yılında ise bininci sayıya ulaşıldığı ve aynı zamanda haberci bir ekibin oluşturulduğu belirtilmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). “Türkmenistan” gazetesiyle ilgili K. İlyasov ile H. Goçmıradov tarafından 1990’da 
Aşkabat’ta “Dövrün Aynası: “Sovet Türkmenistanı” gazeti 70 yaşadı” adıyla ayrıntılı bir eser yayımlanmıştır 
(Aşirov, – Albayrak, 2020b: 141-146). Bunların yanı sıra Zeki Velidi Togan “Berdi Hacı’nın oğlu eski dostum 
avukat Kakacan ile “Türkmenistan” gazetesini çıkardık” (Togan, 1999: 285) şeklinde Türkmen aydını Kakacan 
Berdiyev ile “Türkmenistan” gazetesini yayımladıklarını belirtmektedir. 

2.6. Türkmen İli 

Gulmuhammedov, 1922’den itibaren Türkistan Cumhuriyeti’nin merkezi olan Taşkent şehrinde merkezi 
parti redaktörlüğü altında Türkmen Bilim Komisyonuna bağlı Yoldaş Böriyev’in rehberliği ile “Türkmenistan 
İli” adında bir dergi çıkarılmaya başlandığını belirtmektedir. Gulmuhammedov, yazısında derginin adını 
“Türkmenistan İli” olarak zikretmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Ancak dergi, 1922-1924 yılları arasında 
“Türkmen İli” adıyla yayınlanmıştır (Türkmen İli, 1922-1924; Aliyev, 1936). Türkmen ili dergisi, 1922-1924 
yılları arasında 8 sayı yayımlayabilmiştir (Türkmen İli, 1922-1924: Annagurdov, 1962: 225-236). 

Gulmuhammedov, Yoldaş Sahetmuradov, Geldiyev, Atabayev gibi isimlerle Tatar, Kazak yazarlarının 
birliğinden Türkmen İli, gerçek siyasi, ilmî, edebî, içtimai bir yayın ve Türkmen tarihinde ilk ilmî dergi olarak 
kabul görmüştür (Gulmuhammedov, 1927). 1936’da Ruhi Aliyev tarafından “Türkmen ili jurnalının içtimaği 
ve sınfi yüzü” (“Türkmen İli” dergisinin sosyal ve sınıf yüzü) ismiyle “Türkmen İli” dergisini hedef alan özel 
bir eleştirel kitap çalışması yapılmıştır (Aliyev, 1936). Dergi, sekiz sayı çıktıktan sonra 1924’te milli 
ayrışmaların sonucunda kapatılmıştır (Gulmuhammedov, 1927). 

2.7. Komünist Yoldaş 

Gulmuhammedov, 1924’ün ortalarından itibaren Taşkent’te Türkistan Merkezi Parti Komitesi bünyesinde 
Yoldaş Sahetmuradov’un redaktörlüğünde “Komünist Yoldaş” adında bir dergi çıkarıldığını, ancak mali 
bakımdan zorluklar nedeniyle kapandığını ifade etmektedir (Gulmuhammedov, 1927). Bu dergi, 
Türkmenistan Komünist Partisi Merkez Komitesi’nin yayın organı olarak Taşkent’te Türkmence olarak 
neşredilmiş, 1924’ün Ocak ayında 1-2 olarak çıkarılan sayısı bulunmaktadır (Annagurdov, 1962: 237). Fakat 
“Komünist Yoldaş” adlı derginin 1923 yılında yayın hayatına başladığı görülmektedir. Çünkü “Komünist 
Yoldaş” dergisinin diğer dillerdeki yayınları 1923 yılında başlamakta ve Özbekçe neşrinde üç dilde 
yayınlandığı belirtilmektedir (Annagurdov, 1962: 237). Gulmuhammedov’un da belirttiği gibi “Komünist 
Yoldaş”, Türkmence olarak neşredilen ilk parti dergisi olma özelliğine de sahiptir (Annagurdov, 1962: 241).   

2.8. Dayhan 

Gulmuhammedov, 1925’te “Dayhan” (Emekçi) gazetesinin neşredilmesiyle ilgili çok kısa bilgi vermektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). “Dayhan”, Ocak 1925 yılında Aşkabat’ta Türkmen dilinde haftalık yayımlanan bir 
gazetedir (Annagurdov, 162: 337). Bugün kütüphanelerde Türkmence olarak yayımlanan ve içeriğinde çok 
değerli yazılar yer alan “Dayhan” gazetesini görmek mümkündür (Dayhan, 1927; 1928). “Dayhan” 
gazetesinin 21 Ocak 1925’teki ilk sayısında olduğu gibi 1927 ve 1928 yıllarında çıkan sayılarının ilk sayfasında 
“haftada bir defa çıkıyor” diye belirtilmiştir (Dayhan, 1925; 1927; 1928). Aşkabat’ta Türkmence olarak 21 
Ocak 1925’te Türkmenistan Komünist Partisi Merkez Komitesi’nin bir yayın organı olarak çıkmaya başlayan 
Dayhan gazetesi, 11 Haziran 1931’e kadar aynı isimle, daha sonra ise “Kolhozçı” adıyla 29 Ağustos 1935 
tarihine kadar yayın hayatına devam etmiştir (Gazetı SSSR, 1970: 105). 

 

 



 

 
113 

Uluslararası Türk Dünyası Bilimsel Araştırmalar Dergisi 
International Journal of Turkish World Scientific Researches 

 

2.9. Tokmak 

Gulmuhammedov, 1925 yılında Aşkabat’ta “Tokmak” dergisinin yayın hayatına başladığını belirtmektedir 
(Gulmuhammedov, 1927). 8 Şubat 1925’te Türkmenistan Komünist Partisi Teşkilatçılık Bürosu tarafından 
“Tokmak” dergisini yayınlama kararı alınmıştır. Ancak kararda “Dayhan” gazetesinin eki olarak 
belirtilmesine rağmen “Türkmenistan” gazetesinin eki olarak 20 Şubat 1925’te yayımlanmış ve ilk sayıya şu 
ifade eklenmiştir: “Geçici olarak iki haftada bir defa ‘Türkmenistan’a ek olarak edebî, içtimai, mizahî bir 
dergidir” (Annagurdov, 1962: 432.; Aşirov– Arıcan, 2019b: 121-131). Ancak bugün kütüphanelerde, 
Türkmence olarak yayınlanan mizah içerikli değerli yazıların yere aldığı “Tokmak” dergisini görmek 
mümkündür (Tokmak, 1925-). Ayrıca “Tokmak” dergisinin dönemin yazılarında eleştirildiği de söylenebilir 
(Aşirov - Muhammedov, 2019: 126). Tüm bunlara rağmen “Tokmak” dergisi, Türkmenistan’da yayın 
hayatına uzun süre devam eden yayınlardan biridir. 

Gulmuhammedov, Türkmenistan’da matbuat ile ilgili yazısının sonunda “Türkmenistan” gazetesi 
bağlamında değerlendirmelerini şöyle beyan etmektedir: “Türkmen milletinin kendi ana dilinde proleter 
gazetesi olan Türkmenistan’ın bininci sayıya ulaşarak bayram etmesi, Şura Şark’ında büyük bir devrimdir. En 
büyük başarılarıdır” (Gulmuhammedov, 1927). Aynı şekilde Gulmuhammedov, Türkmenistan’daki matbuata 
Türkmenlerin ilgi duymasını temenni ederek yazısını şöyle sonuçlandırmaktadır: “Türkmen işçisi, emekçisi, 
öğrencisi, ana dilinizde çıkmakta olan Türkmenistan gazetesine abone olunuz, destekleyiniz. Milli 
matbuatımızı ilerletme yolunda çalışınız… Eğitimli Türkmen gençleri matbuat yolunda canla başla, ileri!!...” 

 

SONUÇ 

Darülfünun mezunu olan Abdulhekim Gulmuhammedov, Türkistan’ın 1870-1927 yılları arasındaki matbuat 
tarihini, 1927’de “Türkistan möçberinde milli metbuğat” (توركستان مه چبه رينده ميللى مه تبوغات) adlı 
makalesinde, XIX. yüzyılın sonu XX. yüzyılın başında Türkistan’da matbuatı,  genelde Türkistan’da ve özelde 
Türkmenistan’da olmak üzere iki ana başlıkta değerlendirmiştir.  

“Matbuat her bir milletin canı ve ruhudur” diyen yazar, genelde Türkistan’da, özelde ise Türkmenistan’da 
yayınlanan gazeteler, dergiler hakkında genel bilgi sunmaktadır. Gulmuhammedov’un makalesinde dikkat 
çeken özelliklerden biri, Türkistan’da çıkan Rusça yayınlara yer vermemesidir. Örneğin o dönemde 
Aşkabat’ta çıkan “Ashabadskiy Vestnik / Aşkabat Bülleten” (1905-1906), “Srednyaya Aziya / Orta Asya” 
(1906), “Ashabadskiy listok / Aşkabat yaprağı” (1915) adlı gazetelerden hiç söz etmemiştir (Gazetı SSSR, 
1970: 104-105).  

Gulmuhammedov’un yazısında, adı geçen gazeteler ve dergiler, Türk dünyası açısından önemli yayınlardır. 
Düşünür yazısının başlığına da milli kelimesini eklemiştir. Çünkü “Türkistan çapında milli matbuat” isimli 
yazısıyla Türkistan halkının fikir ve anlayışı bakımından ‘milliliği’ yansıtan matbuatın bilinmesi gerektiği 
üzerinde durur. 

 

KAYNAKÇA 

Abduazizova, N. (2012). İstoriya natsional’noy jurnalistiki (I-II cilt). Taşkent: Şark. 

Aliyev, R. (1936). “Türkmen İli” jurnalının içtimaği ve sınfi yüzü. Aşkabat: Türkmendövletneşir. 

Annagurdov, M. D. (1957). Türkmenistanda kommunistik metbugatın tarıhından. Aşkabat: Türkmenistan 
Devlet Neşriyatı. 

Annagurdov, M. D. (1962). Sovet Türkmenistanın metbugat tarıhından oçerkler. Aşkabat: Türkmenistan 
Devlet Neşriyatı. 



 

 
114 

Sayı: Issue: 1 – Haziran/ June 2020 Ankara 
 

Aşirov, T, - Muhammedov, G. (2019). Sovyet Türkmenistanı’nda Türkmen dili tarihi üzerine araştırmalar: K. 
Böriyev örneği. Uluslararası Türk Lehçe Araştırmaları Dergisi. 3/1, 122-132. 

Aşirov, T. (2019). A. Gulmuhammedov (1885-1931)’un Türk kurultayı ve Türklük bilimine  

bakışı. A.Y.Ü. VIII. Uluslararası Türkoloji Kongresi. 8-10 Ekim 2019, Tükistan/İstanbul: 365-370. 

Aşirov, T. – Arıcan O. (2019a). Y. M. Faktoroviç’e göre Sovyet Türkmenistanı’nda süreli yayınlar. Akademik 
Tarih ve Araştırmalar Dergisi 1, 98-108. 

Aşirov, T. – Arıcan (2019b). Türkmen basın tarihinde “Tokmak” dergisi. Oğuz-Türkmen Araştırmaları Dergisi, 
3 (2), 121-131. 

Aşirov, T. – Albayrak, Ç (2020a). Sovyet Türkmenistanı’nın ilk yıllarında edebî eleştiri -A. Gulmuhammedov 
ile H. Şahberdiyev eleştirileri bağlamında–. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Edebiyat Fakültesi 
Dergisi, 3 (1) , 106-115.  

Aşirov, T. – Albayrak, Ç (2020b). “Ilyasov, K. – H. Goçmıradov. H. (1990). Dövrüŋ Aynası (“Sovet  

Türkmenistanı” Gazeti 70 Yaşadı), Aşgabat: Türkmenistan. 208 S.”. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 
141-146. 

Avlânî, A. (1924). Önceki Özbek süreli matbuatının tarihi. Türkistan” Gazetesi. 24 Haziran, 295. 

Buhara-yı Şerif Gazetesi. Türk Yurdu, I/12 (2 Mayıs 1912). 

Devlet, N. (2011). Millet ile Sovyet Arasında: 1917 Ekim Devriminde Rusya Türklerinin Varoluş Mücadelesi. 
İstanbul: Başlık Yay. 

Düstkorayev, B. (2009). Üzbekiston jurnalistikasi tarihi: Darslik. Taşkent. 

Erşahin, S. (2008). Fıtrat’ın Türkistan için II. Meşrutiyet mahrecli tecdid teklifi üzerine. Bilig. 48, 21-44. 

Gazetı SSSR, 1917—1960: Bibliogr. Spravoçnik. (1970). Redkol. G. L. Yepiskoposov (Pred.) Dr. Moskva: 
Kniga. 

Hasanov, B. (2015). “Sadoi Fargona” gazetesinda ta’lim va maorif masalalarınıng yoritilişi. Milliy 
Matbuotimizining İkki Durdonasi,  Taşkent. 

Hayit, B. (2009). Sovyetler Birliği’ndeki Türklüğün ve İslam’ın bazı meseleleri. İstanbul: Türk Dünyası 
Araştırmaları Vakfı. 

İlyasov, A. (1964). “Zakaspiskaya Tuzemnaya Gazeta” Kakˌ İstoçnik İzuçeniya İstorii Duhovnoy Kulturı 
Turkmenskogo Naroda”. Türkmenistan SSR İlimlar Akademiyasının Habarları: Cemiyetçilik İlimlerin Seriyası, 
Aşkabat. 4: 3-9. 

Kanlıdere, A. (2015). Türk basınında Türkistanlı ceditçilerin kültürel faaliyetleri (1910-1914). Marmara 
Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 2, 167-176. 

Kasımov, B. (2009). Milli uyanış. (Çev. F. Açık). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi. 

Gulmuhammedov, A. (1927). Türkistan möçberinde milli metbugat. (توركستان مه چبه رينده ميللى مه تبوغات), 
Türkmenistan, Aşkabat. 

Milliy Matbuotimizizning İkki Durdonasi. (2015). ed. B. Hasanov. Taşkent. 

Naim, T. A. (2018). Türkistan’da gazetecilik tarihi. Yeni Kafkasya. 1926 haz. Y. Akpınar, S. Türkyılmaz, Y. 
Özkaya. 3. C. İstanbul: TEAS Yay. 

Togan,  Z. V. (1999). Hatıralar (Türkistan ve diğer Müslüman doğu Türklerinin milli varlık ve kültür 
mücadeleleri). Ankara: TDV Yay. 

Toktamışoğlu, (1933). Türk Gazeteciliği. Yaş Türkistan. 42, 22-28. 

Yoşlık Taşkent. 10 (1991).  


