
 
ISSN:1306-732X (Print)/E-ISSN: 2564-680X (Online) 

Kış Sayısı / Winter Issue 

Aralık / December 2020 

Hülya Özkan ve Mohammad Rigiderakhshan(2020). “AFGANİSTAN’DA BASININ TARİHSEL GELİŞİMİ: MONARŞİ REJİMİNDEN TALİBAN DÖNEMİ’NE (1873-1994)” 

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. Aralık, s.438-449. 

Tarih Araştırma 

 Doi Numarası: 10.48145/gopsbad.790843 

Geliş Tarihi / Received: 5 Eylül 2020 Kabul Tarihi / Accepted: 5 Aralık 2020 
 

 

438 

AFGANİSTAN’DA BASININ TARİHSEL GELİŞİMİ: MONARŞİ REJİMİNDEN TALİBAN DÖNEMİ’NE 

(1873-1994)
1
 

 

Hülya ÖZKAN
1*+

, Mohammad RIGIDERAKHSHAN
2*+

  
 

1Dr. Öğr. Üyesi, İstanbul Medipol Üniversitesi 

2Dr., İstanbul İl Göç İdaresi Müdürlüğü, 
*hulyaozkan@medipol.edu.tr, *rigi.derakhshan@gmail.com 

+ORCID: 0000-0003-4827-664X,   +ORCID: 0000-0003-1495-6284 

 
Öz– Afganistan basınının tarihsel seyri, tıpkı siyasi tarihi gibi inişli çıkışlı süreçlere sahne olmuştur.  Basın-yayın faaliyetleri yaşanan 

siyasal değişim ve dönüşümlerden hemen her dönemde etkilenmiştir. Gazetecilik faaliyetlerinin 19. yüzyılın ikinci yarısında başladığı 

Afganistan’da Seyyid Cemâleddin Efgani ve Mahmud Terzi’nin faaliyetleri basın-yayın alanında öncü bir kimliğe sahip olmuştur. 

Afganistan’da yayımlanmaya başlanan ilk gazeteler diğer birçok ülkede olduğu gibi devlet kontrolünde neşredilmişlerdir. Bu çalışmada 

Afganistan’da basının tarihsel gelişim süreci ele alınmaktadır. Literatür taraması neticesinde elde edilen verilerle Afganistan’da yayımlanan 

gazeteler belirlenmiş ve bu gazetelerin yayımlandıkları dönemler göz önünde bulundurularak kendi aralarında gruplandırılmışlardır. 

Gazetelerin yayımlandıkları siyasal süreçler göz önünde bulundurularak gazetelerin yayımlanma amaçları ve gazetelere atfedilen misyon 

tespit edilmeye çalışılmıştır. İngiliz istilası döneminden başlanarak Sovyet işgali süreci ve işgal sonrasından Taliban dönemine kadarki yüz 

yılı aşkın süreçte basın alanındaki önemli gelişmeler ve önde gelen basın-yayın organlarının muhtevası üzerinde durulmuştur. Yayınlar 

incelendiğinde basının Afganistan’da kimi zaman serbestleştirilirken çoğunlukla baskı altında tutulduğu görülmektedir. Monarşi yönetimleri 

kendi yönetimlerine meşruiyet kazandırmak için basını propaganda aracı olarak kullanmıştır. Siyasi partilerin kurulmasıyla birlikte ise 

gazetelere siyasi örgütlerin yayın organı olma misyonu yüklenmiştir. Sovyet işgaliyle birlikte Sovyet yanlısı rejim ile direnişçi gruplar 

arasındaki çatışmalar basın alanında da görülmeye başlanmıştır. Söz konusu süreçte neşredilen gazeteler birbirine zıt iki kutbu temsil 

etmişlerdir. 

Anahtar Kelimeler– Afganistan’da Basın, Mahmud Terzi, Sovyet İşgalinde Basın, Zahir Khan Dönemi, Afganistan’da Gazetecilik. 

 

HISTORICAL DEVELOPMENT OF THE PRESS IN AFGHANISTAN: FROM THE MONARCHY TO 

THE TALİBAN PERİOD (1873-1994) 
 

Abstract – The historical course of the Afghan press, just like its political history, has witnessed ups and downs. Media activities have been 

affected by political changes and transformations in almost every period. In Afghanistan, where journalism activities started in the second 

half of the 19th century, the activities of Seyid Cemalüddin Afghani and Mahmud Terzi had a pioneering identity in the field of media. The 

first newspapers that started to be published in Afghanistan were published under state control, as in many other countries. In this study, the 

historical development process of the press in Afghanistan is discussed. The newspapers published in Afghanistan were determined with the 

data obtained as a result of the literature review and they were grouped among themselves, taking into account the period of publication of 

these newspapers. Considering the political processes in which newspapers are published, the purpose of publishing and the mission 

attributed to the newspapers are tried to be determined. Starting from the British invasion period, the Soviet occupation process, and the 

post-occupation period, the important developments in the press field and the content of the leading media It is emphasized. When the 

publications are examined, it is seen that while sometimes the press is liberalized in Afghanistan, it is mostly kept under pressure. The 

governments used the press as a propaganda tool to gain legitimacy for their administration.  With the establishment of political parties, 

newspapers were assigned the mission of being the media organ of political organizations. With the Soviet occupation, clashes between the 

pro-Soviet regime and resistance groups started to be seen in the media. Newspapers published in Afghanistan during the said period 

represented two opposite poles. 

Keywords – Press in Afghanistan, Mahmud Terzi, Press in Soviet Occupation, Zahir Khan Era, Journalism in Afghanistan. 

 

 

 

 

                                                           
1 Bu makalede yazarların katkı oranları %50-%50’dir. 

mailto:hulyaozkan@medipol.edu.tr


 Hülya Özkan ve Mohammad Rigiderakhshan 

  
 

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 
Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 

Aralık/ December 2020 – Page: 438-449 

 

439 

GİRİŞ  

Afganistan, jeopolitik olarak bulunduğu yer itibariyle 

tarihinin farklı dönemlerinde farklı devletlerin nüfuzu altında 

kalmıştır. 19. yüzyılın ilk yarısında İngilizlerin saldırısına 

maruz kalan Afganistan, aynı süreçte komşusu Rusya’nın 

İngilizleri kendisine tehdit olarak görmeye başlamasının bir 

sonucu olarak ikinci bir saldırı ile karşı karşıya kalmıştır. 

Uzun bir süre İngilizlerin hâkimiyetinin söz konusu olduğu 

Afganistan’da bağımsızlık 1919’da Şah Emanullah Khan’ın 

mücadelesi ile kazanılabilmiştir.  

 

1928’den 1973’e kadarki süreçte çeşitli halk ayaklanmaları 

ve iktidar değişikliklerinin yaşandığı Afganistan’da monarşi 

sistem ile ülke yönetilmiştir. 1973’te Muhammed Davut 

Khan monarşi rejimine son vermiş ve Cumhuriyet idaresini 

ilan etmiştir. 1978’de önce siyasal iktidara karşı bir darbe ve 

ardından 1979’da Sovyetler Birliği’nin işgali gerçekleşmiştir. 

10 yıl süren işgal boyunca Afganistan’daki direnişçi gruplar 

ile komünist rejim arasında çatışmalar devam etmiştir. 

1994’ten itibaren ise Taliban adıyla ortaya çıkan grup 

Afganistan’ın yüzde doksanlık bölümünün yönetimini ele 

geçirmiştir. 11 Eylül 2001’de ABD’de Dünya Ticaret 

Merkezi ve Pentagon’a düzenlenen saldırıların ardından ise 

Taliban’a karşı uluslararası askeri operasyonlar düzenlenmiş 

ve Afganistan’da geçici bir hükümet kurulmuştur.  

 

Hızlı değişimlerin yaşandığı bir siyasi tarihe sahip olan 

Afganistan’da basın-yayın faaliyetleri de yaşanan siyasal 

süreçlerden hemen her dönemde etkilenmiştir. Seyyid 

Cemâleddin Efgani ve Mahmud Terzi’nin öncülük ettiği 

basın faaliyetleri 19. yüzyılın ikinci yarısında başlamıştır. 

Öncesindeki süreçte ise bu ihtiyaç İngiliz sömürgesinde olan 

Hindistan’da yayımlanan Farsça yayın yapan gazeteler ile 

karşılanmaya çalışılmıştır. Hindistan’da yayımlanmaya 

devam eden gazetelerde İngilizlerin propaganda yapılarak, 

bölgedeki varlığı meşrulaştırılmaya çalışılmıştır. 

Afganistan’da ilk gazetenin yayımlanmaya başlaması diğer 

birçok ülkede olduğu gibi devlet teşebbüsüyle, dönemin 

rejiminin kontrolünde olmuştur.  

 

Afganistan’da ilk gazetenin yayımlanmaya başlanmasıyla da 

İngiliz himayesindeki Afgan yönetimi kendi faaliyetlerinin 

duyurumu ve propagandasını yapmıştır. Daha sonra çıkarılan 

gazetelerde yeni fikir akımlarına yer verilmeye başlanmasıyla 

basın organlarına yönelik kısıtlama ve kapatma girişimleri 

söz konusu olmuştur.  Çoğu zaman dönemin rejiminin 

izlediği politikalara aykırı hareket edildiği gerekçesiyle 

gazeteler ilk sayılarından sonra bir daha 

yayımlanamamışlardır.  

 

Bu çalışmada Afganistan’da 19. yüzyılda başlayan siyasal ve 

kültürel fikirlerin yaygınlaşmasına aracılık eden 

basının/gazetelerin tarihsel gelişim süreci ele alınmaktadır. 

Literatür taramasıyla Afganistan’da yayımlanan gazeteler 

tespit edilirken, söz konusu gazetelerin neşredildiği siyasal ve 

sosyal süreçler üzerinde de durulmuştur. Zira gazetelerin 

neşredilme maksatları ile dönemin siyasal ve kültürel 

gelişmeleri arasında doğrudan bir ilişki söz konusu olmuştur. 

Bu bağlamda Afganistan’da yayımlanan gazeteler, 

yayımlandıkları dönemler dikkate alınarak kendi aralarında 

gruplandırılmışlardır.  

 

Afganistan’da da ilk gazetenin yayımlandığı tarihten bu yana 

yayımlanan hemen her neşriyatta belli bir düşünce ve amaç 

ön plana çıkarılmıştır. İngiliz sömürgesi altında başlayan 

gazetecilik faaliyetleri, 18 Ağustos 1919 tarihinde ulusal 

bağımsızlık kazanıldıktan sonra ise dönemin rejiminin 

kontrolünde sürdürülmüştür. Emanullah Khan Dönemi’nde 

(1919-1929) hazırlanan ilk anayasa çalışmasından sonra 

basın faaliyetleri serbestleşmeye başlasa da Nadir Khan’ın 

(1929-1933) başa geçtiği süreçte basın-yayın faaliyetleri sıkı 

bir şekilde devlet kontrolünde tutulmuş ve rejime yönelik 

eleştiriler sebebiyle yasaklamalar yeniden başlamıştır. 

Kısıtlamaların devam ettiği, basın açısından inişli çıkışlı bir 

sürecin ardından 1950’lere gelindiğinde ise Afganistan 

meclisi tarafından çıkarılan “Basın-Yayın ve Siyasi Partiler 

Yasası”yla birlikte basın faaliyetleri yeniden canlanmıştır. 

Afganistan’da özellikle söz konusu basın-yayın yasasının 

ardından dönemin neşriyatının büyük bir çoğunluğunun 

siyasal örgütlerin propaganda süreçlerinde başvurulan kitle 

iletişim araçları oldukları anlaşılmaktadır. 1950 yılından 

sonra siyasal faaliyetler ile basın faaliyetleri arasında yakın 

ilişki söz konusu olmuştur (İsmetullahi, 2003: 103).  

 

Zahir Khan’ın devlet yönetiminde olduğu süreçte de basın 

alanında çeşitli serbestleştirmeler ve kısıtlamalar 

uygulanmıştır. 1973’te başlayan Davut Khan döneminde ise 

basın tamamen kontrol altına alınmış ve devletleştirilmiştir. 

1978’de başa gelen komünist rejim ve devamında Sovyet 

işgali sürecinde de yine basına yönelik kısıtlamalar devam 

ettirilmiş ve bu durum rejim karşıtı direnişçi grupların hem 

Afganistan içinde hem de dışında çeşitli siyasal ve basın 

faaliyetlerine başlamalarına sebebiyet vermiştir. Bu dönemde 

Afganistan’da yayımlanan gazeteler iki zıt kutup olarak 

neşredilmiş ve basına yönelik herhangi bir yasal düzenleme 

söz konusu olmamıştır. Farklı ideolojik gruplar arasındaki 

çatışmalar basın alanında da aynı şekilde devam ettirilmiştir.   

 

Afganistan’da İlk Gazetecilik Faaliyetleri ve Şems’ül 

Nahar 

Bazı yazarlara göre Afganistan’da yayımlanan ilk gazete 

Kabil Gazetesi (Cerideye Kabul) adıyla anılan ve tek sayı 

çıkan gazete iken; kimi yazarlar ise ilk sayıdan sonra 

gazetenin Şems’ül Nahar adıyla yayımlanmaya devam 

ettiğini, dolayısıyla Afganistan’da yayımlanan ilk gazetenin 

aslında Şems’ül Nahar gazetesi olduğunu ileri sürmektedirler 

(Bass, 2001; İsmetullahi, 2003).   

 

Afganistan’da kültürel ve siyasal olarak farklı düşüncelerin 

ortaya çıkmasında ve olgunlaşmasında Seyyid Cemâleddin 

Efgani önemli rollere sahip olmuştur. İstanbul’da bulunan 

Cemâleddin Efgani’nin İran üzerinden Afganistan’a döndüğü 

1868 yılında, Afganistan’da İngilizlerin desteğini alarak 

iktidara gelen Muhammed Azam Khan bulunmaktaydı. 

İstanbul başta olmak üzere diğer Osmanlı şehirlerinde eğitim 

gören Cemâleddin Efgani, Osmanlı coğrafyasında başlayan 



 AFGANİSTAN’DA BASININ TARİHSEL GELİŞİMİ: MONARŞİ REJİMİNDEN TALİBAN DÖNEMİ’NE (1873-1994), Aralık, 2020 

 

 
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 

Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 
Aralık / December 2020 – Page: 439-449 

 

440 

İslamcı düşünce hareketlerinden etkilenmiş ve Afganistan’a 

döndüğünde Kabil’e gelerek çeşitli faaliyetlerde 

bulunmuştur. Afgani, Kabil’e döndüğünde Muhammed Azam 

Khan’ın çevresine nüfuz etmiş, saraydaki gençleri ve Azam 

Khan’a yakın olan isimleri etkilemiştir. Saray çevresindeki 

etkisi giderek artan Efgani daha sonra siyasi faaliyetlerde 

bulunduğu ve İngilizlerin aleyhinde çalışmalar yaptığı 

gerekçesiyle sınır dışı edilmek istenmiştir. Ancak Emir Şirali 

Khan’ın iktidara gelmesiyle alınan karar uygulanmamıştır. 

Emir Şirali Khan’ın ve Cemâleddin Efgani’nin ilişkileri her 

ne kadar ilk etapta iyi devam etmiş olsa da İngilizlerin baskısı 

sonucunda Efgani sınır dışı edilmiştir. Afganistan’da 

bulunduğu süreçte Emir Şirali Khan’ın da onayını alarak 

gazete yayınlatma kararı alan Efgani, böylelikle 

Afganistan’da gazetecilik faaliyetlerini de başlatmıştır. 1873 

yılında Farsça dilinde yayımlanmaya başlanan Şems’ül 

Nahar, devlet matbaasında basılmıştır. Şems’ül Nahar, 

saraydaki gelişmelerin halka aktarılması aşamasında 

kullanılmıştır. Gazetenin yayımlanma süreciyle ilgili olarak 

çeşitli görüşler söz konusudur. Emir Şirali Khan’ın 

Cemâleddin Efgani’nin önerisi ile ve söz konusu gazetenin 

Afganistan’ın sosyal, kültürel alanlardaki gelişimine katkı 

sağlayacağı gerekçesiyle gazetenin yayımlanmasına onay 

verildiği ifade edilmiştir (İsmetullahi, 2003: 103-105).  

 

Şems’ül Nahar, iki haftada bir, üç yıl boyunca yayımlanmaya 

devam etmiştir. Gazetenin ilk yılında ağırlıklı olarak 

İngilizce, Arapça, Urduca ve Türkçe yayımlanan 

gazetelerden tercümelere yer verilmiştir. Örneğin; Akhbare 

Alem, Akhbare A’me Laur, Akhbare Encumene Pencap, 

Akhbare Kuhe Nur, Seyyid’ul Akhbar gibi gazetelerde yer 

alan makale ve haberlerin tercümeleri yapılarak Şems’ül 

Nahar’da yayımlanmıştır (Aheng, 2010: 3-16). Şems’ül 

Nahar’ın yayın yönetmenliğini Mirza Abdul Ali Khan 

yapmıştır. Gazetede yer verilen pek çok makale Emir Şirali 

Khan’ın özel kalemi olan Abdulkadir Pişaveri tarafından 

kaleme alınmıştır. Şems’ül Nahar’ın yazarları tarafından 

yapılan tercümeler, Afganistan’daki tercüme faaliyetlerinin 

de ilk adımları olmuştur (Huseyinzade, Bish Ez Sed u Si Sal 

Ruznamenigari Der Afganistan, 2020).  

 

Şems’ül Nahar’ın Afganistan’ın Kabil şehri dışındaki diğer 

şehirlerinde de muhabirleri olmuştur. Diğer şehirlerde 

meydana gelen olaylar Kabil’e aktarılarak, gazetede yer 

verilmiştir (Naderi, 2020). İngilizlerin Afganistan’a saldırısı 

neticesinde Emir Şirali Khan’ın yönetimi son bulmuş ve 

Afganistan’da bu süreçte, 21 yıl boyunca hiçbir gazetenin 

yayımlanmasına müsaade edilmemiştir (İsmetullahi, 2003: 

107).  

 

Gazeteciliğin Gelişmeye Başlaması: Mahmud Terzi ve 

Sırac’ul Akhbar Gazetesi 

Afganistan’da gazetecilik Emir Şirali Khan döneminde 

başlamış olsa da Emir Habibullah Khan döneminde (1901-

1919) gelişmiştir. Emir Habibullah Khan, yeni okullar, 

gazeteler ve dergilerin yayımlanmasına önemli katkılar 

sağlamıştır (Tenvir, 2000: 50). Habibullah Khan döneminde 

ayrıca Batılı tarzda ilk okullar açılmış ve bu okullarda 

Hindistan’dan gelen öğretmenler ders vermiştir. Dönemin 

meşrutiyetçi görüşlerinin kaynağı da yine bu okullara 

dayandırılmaktadır (Tenvir, 2000: 50). 

Emir Habibullah Khan döneminde, 1906 yılında Sırac’ul 

Akhbar adıyla Mevlevi Abdulrauf Kendahari’nin 

yönetiminde yeni bir gazete yayın hayatına kazandırılmıştır.  

Kabil matbuatında yayımlanan Sırac’ul Akhbar ilk sayısı bir 

defaya mahsus olarak 36 sayfa olarak neşredilmiştir. 

Gazetenin ilk sayısında yayımlanma amacının “diğer 

ülkelerde nelerin yaşandığı, dünyada olup bitenden haberdar 

etmek” olduğu belirtilmiştir (Hayri, 1990: 20-21). Ayrıca 

halkın gelişmelere dair bilgilenmesine aracılık etmek, 

hürriyet için mücadele, yenilikçi fikirleri paylaşmak ve 

ülkenin bağımsızlığını sağlamak olduğu da ifade edilmiştir. 

Sırac’ul Akhbar ilk sayısından itibaren sarayı, yönetimi 

eleştirmeye başlamıştır (Hakbin, 2009: 31). Daha önce 

yayımlanan Şems’ül Nahar gazetesinden ayrıldığı en önemli 

özelliği de bu olmuştur. Sırac’ul Akhbar, Afganistan’da 

meşrutiyet düşüncesinin taşıyıcılığını üstlenen bir role sahip 

olmuştur. Bu durum İngilizleri rahatsız ettiği için Emir 

Habibullah Khan’a gazetenin yayımlanmasına son verilmesi 

konusunda baskılar yapılmış ve Sırac’ul Akhbar’ın ilk 

sayıdan sonra kapatılmasına karar verilmiştir (Naderi, 2020). 

 

Daha sonra Sırac’ul Akhbar, Ali Ahmed Khan İshek ve Agasi 

Meliki’nin genel yayın yönetmenliğinde yeniden 

yayınlanmaya başlamıştır. Gazetenin adı 6. sayıdan sonra 

Sırac’ul Akhbar’e Afganiye şeklinde değiştirilmiştir. Mahmut 

Terzi ise 7. sayıdan itibaren, Mahmut Afgan ismiyle 

gazetedeki yazılarına devam etmiştir (Naderi, 2020).  Jön 

Türklerin modernleşme fikirlerinden etkilenen Mahmud 

Terzi, Afgan ulusal bilincin oluşturulması konusunda ve 

yaşadığı süreçte modernleşme maksadıyla yapmış olduğu 

faaliyetler ile ön plana çıkan bir isim olmuştur. Terzi, ayrıca 

Türk-Afgan dostluğunun kurulmasında da önemli katkılar 

ssunmuştur (Özmen, 2017: 33-42).  

 

Gazetenin 8. sayısından sonra Sırac’ul Akhbar’e Afganiye, 

Sırac’ul Etfal isimli bir ek ile birlikte yayımlamıştır 

(Huseyinzade, Bish Ez Sed u Si Sal Ruznamenigari Der 

Afganistan, 2020). Sırac’ul Etfal, gençlere ve çocuklara hitap 

eden içeriklere sahip olmuştur. Sırac’ul Etfal’de fen, bilim, 

ahlak, din gibi konulara ağırlıklı olarak yer verilmiştir. 

Sırac’ul Etfal’in yayımlanmasıyla gençler ve çocuklar 

okumaya teşvik edilmişlerdir (Naderi, 2020; Ferhadi, 1977).  

 

Sırac’ul Akhbar’da Fransız ve Türk edebiyatının etkisi açıkça 

görülmektedir. Edebi metinlerin ağırlıklı olarak yer verildiği 

gazetede Avrupa’da yayımlanan romanların tanıtımından, 

yeni pek çok kavramın tartışıldığı yazılara sıklıkla 

rastlanmaktadır (Nazımi, 1980). Afganistan’da dönemin 

reformist düşüncelerinin yayılmasında rol oynayan Sırac’ul 

Akhbar’ın, sömürge karşıtı yayın politikası sebebiyle, 

İngilizlerin ve Rusların etkili oldukları bölgelerde 

dağıtılmasına izin verilmemiştir (Seham, 1988: 27-31).  

 

Basın-yayın alanında gelişmenin söz konusu olduğu Emir 

Habibullah dönemi, Emir Habibullah Khan’ın öldürülmesiyle 

sona ermiş ve yerine Emanullah Khan ülke yönetime 

geçmiştir.  Ülkede yönetim değişikliği olduğu halde Sırac’ul 

Akhbare Afganiye, yayımlanmaya devam etmiştir. Yalnızca 



 Hülya Özkan ve Mohammad Rigiderakhshan 

  
 

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 
Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 

Aralık/ December 2020 – Page: 438-449 

 

441 

gazetenin ismi Emane Afgan şeklinde değişmiştir 

(İsmetullahi, 2003: 107-121). 

 

Emanullah Khan Döneminde Basın 

Afganistan’da Emanullah Khan dönemi sosyal, kültürel, 

siyasal ve ekonomik pek çok alanda Afganistan için önemli 

gelişmelerin yaşandığı bir dönemdir. 1919-1929 arasındaki 

süreç Afganistan’da basının gelişimi konusunda da önemli 

kararların alındığı bir süreç olmuştur. 1924’te Afganistan’ın 

ilk Anayasası (Nezamnamaeye Dovlet Aliye Afganistan) 

oluşturulmuştur. Anayasanın 11. maddesinde fikir hürriyetine 

yer verilmiştir. Böylelikle Emanullah Khan döneminde hem 

ilk anayasa oluşturulmuş hem de basın özgürlüğüne ilişkin ilk 

ifadeler kayıt altına alınmaya başlanmıştır. Gazetelerin 

yayımlanmasının Afganistan vatandaşlarının hakkı olduğuna 

yine anayasada yer verilmiştir. Aynı yasa ile yabancı 

yayınevlerinin yayın çıkarma izinleri de devletin kontrolüne 

geçmiştir (Vezarete Adliye, 2003: 24). 

 

Afganistan’ın bağımsızlığını kazandığı 1919 yılında, basın-

yayın organları Peştuce
2
 dilinde yayımlanmaya başlamıştır. 

Gazeteler Farsça ve Peştuca olmak üzere iki dilde Kabil ve 

diğer vilayetlerde neşredilmişlerdir (İsmetullahi, 2003:  339-

344). Afganistan’ın Basın Tarihi kitabında Abdulresul Rehin, 

Emanullah Khan dönemi basınını değerlendirirken, bu 

dönemde 23 gazete ve neşriyatın devlet bünyesinde ve 

şahıslar kontrolünde özel olarak Kabil ve diğer vilayetlerde 

yayımlandığı belirtilmiştir. Bu dönemde yayımlanan 

gazeteler arasında Enis, Nesime Seher, Noruz, Eman Afgan, 

İttihadı Meshrigi, Stare Afgan, İttifake İslam, İrşad’ul 

Nesvan, Bidar, Afgan, Tuluye Afgan, İttihat, İblağ, Hakikat, 

Servet, Muarrifi Maarif, Urdu, Ayineyi İrfan, Gazi, Islah, 

Mecmuatun Seyyiye, Avaye Peştun, Mecelleye Kabil ve 

Mektep gelmektedir (Rehin, 2008: 228).  

 

İrşad’ul Nesvan Afganistan’da kadınlara özel olarak çıkarılan 

ilk gazetedir. 1921’de yayımlanmaya başlanan İrşad’ul 

Nesvan’ın genel yönetmenliğini Mahmut Terzi’nin eşi Esma 

Sümeyye (Esmar Sümeyye) üstlenmiştir. Bu gazetede aile 

yaşantısına dair önerilerin yer aldığı yazılara sıklıkla yer 

verilmiştir. Emanullah Khan’ın eşi Melike Sureyya da 

İrşad’ul Nesvan için çeşitli yazılar kaleme almıştır (Naderi, 

2020).  

 
Tablo 1: Emanullah Khan Döneminde Yayımlanan Gazeteler 

Gazete Yayın Yönetmeni Yayın Yeri Yayın 

Yılı 

İttihadı Meshrigi Burhanuldin Keshkeki Celalabad 1920 

Afgan   Muhammed Cafer Kabil 1920 

İblağ Mirza Muhammed Ekber Kabil 1921 

Hakikat Burhanuldin Keshkeki Kabil 1924 

Eman’e Afgan                                                   Abdulhadi Davi            Kabil   1919 

Gazi Abdullah Kabil 1921 

İttifak’e İslam                                   Abdullah Gane Herevi Herat 1920 

Stare Afgan                      Gulam Muhammed Gubar      Ceber’ul Sırac 1920 

Tuluye Afgan                 

 

Mevlevi Salih Muhammed Huttek, 

Abdulaziz Khan,  

Abdul’i Habibi 

Kendahar    1921 

Bidar  Abdulaziz, Abdulrezzak Mezarışerif 1922 

Islah Muhammed Beşir Khanabat 1923 

                                                           
2 Afgan (Peştûn, Pehtûn, Pathân) adı verilen halk tarafından konuşulmakta olup Derî 

Farsçası ile birlikte Afganistan’ın ve Kuzeybatı Pakistan’ın sınır eyaletinin resmî dilidir 

(Toker, 2007: 254).  

 

Pektiya 

İrşad’ul Nesvan Esma Sumeyye Kabil 1924 

Servet Selahaddin Selçuki - 1925 

Cerideye Mekteb Celaluddin  Kabil 1929 

Mecmuaye 

Askeriye 

Abdullatif Gendmesher Kabil 1921 

Muarrifi Maarif Muhammed Hüseyin Kabil 1924 

Ayneyi İrfan                     Haşim Şayık                Kabil    1924 

Mecmuaye 

Sıheyyiye 

Hasan Selimi - 1927 

Avaye Peştun               Feyiz Muhammed Nasiri        Kabil   1928 

Enis Muhiyuldin Enis Kabil 1927 

Nesime Seher  

 

Ahmed Rahtıb Kabil 1928 

Habib’ul İslam Gulam Muhiyuldin Enis, Muhammed Hüseyin, 

Burhanuldin Keshkeki 

Kabil 1929 

İttifak’e İslam Server Cuya Herat 1929 

Muveyyidul 

İslam 

Abdulaziz Elkuzayi  Kendahar 1929 

Rehber’e İslam - Mezarışerif 1929 

Ceridetul El İman   Celalabad 1929 

Dekur Gam Seyyid Hüseyin Celalabad 1929 

İttihade Afgan Yakub Hasan - 1929 

Geyrete İslam Abdul Hâkim - 1929 

Kaynak: (İsmetullahi, 2003: 345-346). 

 

 

Emanullah Khan, başlayan iç çatışmalar sebebiyle 1929’da 

ülkeyi terk etmek zorunda kalmıştır. Yerine Habibullah 

Kelkani tahta geçmiştir. Habibullah Kelkani, Emanullah 

Khan’ın modernleşme politikalarına karşı çıkmış ve tahtta 

kaldığı 9 ay boyunca gazetelerin yayımlanmasına ancak 

kendi denetiminden geçmek koşuluyla izin vermiştir. 

Habibullah Kelkani’nin iktidarı döneminde yayımlanan 

gazetelerin başında Habib’ul İslam, Rehber’e İslam, 

Muveyyidul İslam, Ceride’tul El İman, Neyzet’ul Habib 

gazeteleri gelmektedir (Nazımi, 1980: 1012).  

 

Muhammed Nadir Khan Döneminde Basın Faaliyetleri 

Habibulah Kelekani’nin isyanıyla son bulan Emanullah Khan 

yöneminin ardından Afganistan’da bir süre otorite boşluğu 

yaşanmıştır. Habibullah Kelekani’nin hâkimiyet kurmaya 

çalıştığı dokuz ay boyunca Afganistan’ın pek çok bölgesinde 

bölgesel liderler ortaya çıkmaya başlamıştır. Nadir Khan 

1929’da yönetimi ele geçirerek Afganistan’da yeniden 

merkezi otoriteyi sağlamıştır (Gubar, 1973: 767-769).  

 

1933’e kadar hâkimiyetini sürdüren Nadir Khan dönemi 

basına sıklıkla sansürün uygulandığı bir dönemdir. 

Gazeteciler bu dönemde baskı altında tutulmuşlardır. Söz 

konusu süreçte devlet otoritesinin yayınları dışında herhangi 

bir yayına izin verilmemiştir. Dönemin önde gelen 

gazetelerinden Enis, Habib’ul İslam ve diğer birkaç gazetenin 

genel yayın yönetmenliği görevini yerine getiren Muhiyuldin 

Enis bu dönemde önce hapse mahkûm edilmiş ardından idam 

edilmiş, Enis gazetesi ise devletin idaresine geçmiştir 

(Ferheng, 1988: 619-620).  

 

Nadir Khan’ın hükümdarlık sürecinde basın alanındaki en 

önemli gelişmelerden biri Kabil ismindeki aylık yayımlanan 

neşriyenin yayın hayatına başlamasıdır. Kabil, bu süreçte 

yalnızca Afganistan açısından değil Farsça dil havzası 

açısından da önde gelen bir yayın olmuştur (Naderi, 2020).  

Kabil dışında 16 gazete de yine rejimin kontrolünde 

yayımlarını devam ettirmiştir.  Bu gazeteler arasında İttihade 



 AFGANİSTAN’DA BASININ TARİHSEL GELİŞİMİ: MONARŞİ REJİMİNDEN TALİBAN DÖNEMİ’NE (1873-1994), Aralık, 2020 

 

 
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 

Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 
Aralık / December 2020 – Page: 439-449 

 

442 

Meshrigi, Islah, Bidar, İttihad, Ayneyi İrfan, Mecelleye 

Kabil, Herat, Tuluye Afgan gazeteleri yer almaktadır 

(İsmetullahi, 2003: 339-345). Öte yandan Nadir Khan 

hükümdarlığı döneminde Islah ismindeki bir gazetenin 

yayınlanması için emir vermiş ve Islah, dönemin 

hükümetinin resmi yayın organı olma görevini ifa etmiştir 

(Ensari, 2002: 208). 

 

Basın alanındaki değişimlerin yanında genel olarak 

Emanullah Khan döneminin reformlarına muhalefet eden bir 

siyaset izleyen Nadir Khan, siyasal ve sosyal faaliyetleri 

yasaklamıştır. Yine bu süreçte ilk kadın kuruluşunun yayın 

organı olan İrşad’ul Nesvan gazetesinin yayınlarına da son 

verilmiştir. Çok sayı da yazar, gazeteci ve aydın da söz 

konusu süreçte Afganistan’ı terk etmiş ve yurt dışında 

faaliyetlerde bulunmuşlardır (Naderi, 2020).  

 

Siyaset ve Basının Yakın İlişkisi: Muhammed Zahir Khan 

Dönemi  

İkinci Dünya Savaşı sürecinde etkinlik göstermeye başlayan 

fikir akımları Afganistan’ı da doğrudan ve dolaylı olarak 

etkisi altına almıştır. Savaş süresince Afganistan tarafsızlığını 

korumuş olsa da uluslararası alanda değişen siyasal 

dengelerden etkilenmiştir. 1945’ten sonra İngiltere’nin 

bölgedeki sömürgeci yayılımına karşı mücadeleler giderek 

artmaya başlamıştır. Bu süreçte ekonomik alandaki sorunlar 

sebebiyle de Afganistan’da yönetime karşı protestolar 

düzenlenmiştir. Bu durum halk ile yönetim arasındaki 

ilişkileri olumsuz yönde etkilemiştir. Protestoları bastırmak 

için şiddete başvuran dönemin başbakanı Muhammed Haşim 

Mayvandval, dünya kamuoyunun tepki ve eleştirilerine 

maruz kalmıştır. Ülke içinden ve dışından artarak devam 

eden baskılar neticesinde Muhammed Zahir Şah babasından 

devraldığı otoriter idare biçiminde revizyona gitmek zorunda 

kalmıştır (Doletabadi, 1992: 118-123).  

 

Bu gelişmeler sonucunda Muhammed Zahir Şah, Muhammed 

Haşim Mayvandval’ı istifaya zorlamış ve yerine başbakan 

olarak Mahmut Khan’ı atamıştır. Mahmut Khan hükümeti 

kurduktan sonra halkın muhalefetini azaltmak için sorunların 

çözüleceğin ilişkin vaatlerde bulunmuştur. 1947’ye 

gelindiğinde, belediyelerin seçimle gelmesini yasallaştıran 

belediyeler kanunu çıkarılmıştır. 1949’da meclis üyeleri halk 

oylamasıyla seçilmiş ve farklı bölgelerden aydın ve siyasi 

kişiler aday gösterilerek meclise girmiştir. 1950’de ise yeni 

meclis, “Basın-Yayın ve Siyasi Partiler Yasası”nı çıkarmıştır. 

Böylelikle yeni siyasal oluşumlar ve basın alanındaki 

faaliyetler için uygun zemin hazırlanmıştır. 1950’de çıkarılan 

siyasal faaliyetlerin ve basının serbestleştirilmesine ilişkin 

yasa ile ilk iki yıl içerisinde 50’nin üzerinde yeni dergi ve 

gazete yayın hayatına kazandırılmıştır. Bu süreçte çıkarılan 

yayın organları incelendiğinde ağırlıklı olarak belli siyasal 

örgütlerin propagandaları yapmak maksadıyla kullanıldıkları 

görülmektedir. Hatta bir kısım gazete ve dergiler doğrudan 

belli örgütlerin yayın organı olarak faaliyet göstermiştir 

(İsmetullahi, 2003: 150). Benzer durumun İran’da meşrutiyet 

döneminde yayımlanan gazeteler için de söz konusu olduğu 

görülmektedir (Özkan ve Rigiderakhshan, 2019: 975-994).  

 

Afganistan’da Emanullah Khan döneminde Sovyetlerin 

desteği ile başlayan solcu hareketler 1950’ye gelindiğinde 

faaliyetlerine resmen başlamışlardır. Mahmut Khan’ın 

izlediği politika neticesinde dönemin hemen tüm grupları 

siyasi faaliyetlerini arttırmış ve gruplar birbirlerine karşı 

örgütlenmeye başlamışlardır. Bilhassa Mısır’daki İslami 

hareketin etkisinde kalan, İslamcı olarak ifade edilebilecek 

gruplar bu süreçte sol örgütlere karşı hareket etmeye 

başlamışlardır. Afganistan’ın Sovyet işgaline karşı direniş 

hareketini oluşturan gruplar da yine dönemin önde gelen 

Afganistan’ın Müslüman Gençleri (Cevanane Müselmane 

Efghanistan) grubu gibi bu süreçte güç kazanmaya 

başlamışlardır. Sağ ve sol gruplar arasında çıkan çatışmalar 

da Afganistan’da dönemin siyasal istikrarsızlığının ve 

sorunlarının önemli bir boyutunu teşkil etmiştir. Söz konusu 

gruplar gerçekleştirdikleri faaliyetler, gösteriler ve 

yayımladıkları basın organları aracılığı ile halk üzerinde etki 

oluşturmayı amaçlamışlardır (Salahshoor, 2013: 41).  

 

Ülkedeki siyasi gruplar arasındaki çatışmalar ve gruplar 

arasındaki ilişkiler, bu süreçte yayımlanan basın organlarının 

önemli oranda içeriğini oluşturmuştur. Basın hem dönemin 

rejiminin korunması hususunda hem de rejime karşı olan 

çeşitli grupların muhalefet ederken başvurulan önemli bir 

propaganda aracı olmuştur. Basının bu süreçte öncelikli 

olarak salt siyasal amaçlar doğrultusunda başvurulan bir 

mecra olması, dönemin siyasal gelişmelerinin anlaşılmasında 

basına önemli bir arşiv olma özelliği sağlamaktadır. Muhalif 

grupların artan siyasal ve basın faaliyetleri dönemin monarşi 

rejimi için ciddi bir tehlike arz etmeye başlamış ve artan 

muhalefetin önünü kesmek için çok geçmeden 1954’te Zahir 

Şah’ın çıkardığı kararname ile siyasal faaliyetlere ve basına 

yasaklamalar getirilmiştir (İsmetullahi, 2003: 103).  

 

Afganistan tarihi açısından önemli siyasal gelişmelerin 

yaşandığı 1950-1954 yılları arasında Afganistan’da basın 

alanındaki faaliyetleri incelendiğinde rejim taraftarı ve rejime 

muhalefet edenlerin yayın faaliyetleri şeklinde iki gruptan söz 

etmek mümkündür. Dönemin rejiminin önde gelen yayın 

organlarının başında Radyo Kabil ve Enis gazetesi 

gelmektedir. Her iki yayın organı da dönemin rejiminin resmi 

yayınları olarak faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. Ayrıca 

dönemin rejiminin kontrolünde olan diğer yayın organlarını 

da Afgan Voles, Saba, Peyam’e Emruz ve Ayine gazeteleri 

şeklinde sıralamak mümkündür. Muhalif grupların yayın 

organlarının başında ise, Neda’ye Halk, Vatan ve Engar 

gazeteleri gelmektedir (Ergendavi, 2001: 69).  

 

Neda’ye Halk gazetesi 1950’de basın faaliyetlerinin önünü 

açan yasanın ardında yayınlanmaya başlayan sol eğilimli bir 

gazetedir. Abdurrahman Mahmudi’nin sahibi olduğu 

gazetenin genel yayın yönetmenliğini ise Abdulhamid 

Mubariz yapmıştır (Ergendavi, 2001: 69-70). Gazetenin 

sahibi olan Mahmudi aynı dönem Afganistan meclisinde de 

seçilmiştir. Mahmudi siyasal faaliyetlerinin etkisiyle Neda’ye 

Halk’ın etrafında birleşen isimlerle birlikte Halk Partisi’ni 

kurmuş ve Neda’ye Halk gazetesi ise partinin yayın organı 

olma işlevini yürütmeye başlamıştır (Naderi, 2020).  

Dönemin muhalif grupları tarafından yayınlanan bir diğer 

gazete ise Cerideyi Vatan’dır. Vatan gazetesi 1950’de Mir 



 Hülya Özkan ve Mohammad Rigiderakhshan 

  
 

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 
Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 

Aralık/ December 2020 – Page: 438-449 

 

443 

Gholam Muhammed Ghubar tarafından yayımlanmaya 

başlamıştır. Vatan’ın genel yayın yönetmenliğini ilk sayıda 

Mir Gholam Muhammed Ghubar üstlenmiş, daha sonra Ali 

Muhhamed Khurush yapmıştır.  Gazetenin 7. sayısından 

sonra ise genel yayın yönetmenliği görevini dönemin önde 

gelen tarihçilerinden olan Mir Muhammed Sıddık Ferheng 

üstlenmiştir. Afganistan meclisinde milletvekilliği görevini 

yürüten Mir Gholam Muhammed Ghubar, Vatan gazetesini 

ağırlıklı olarak meclisteki faaliyetlerini duyurmak ve 

propagandasını yapmak için kullanmıştır. Çok geçmeden Mir 

Gholam Muhammed Ghubar da sahibi olduğu gazeteyi sosyal 

demokrat bir çizgi benimseyen Vatan Partisi’ne 

dönüştürmüştür (Davidov, 2000: 120-121).  

 

Dönemin önemli bir başka gazetesi Engar gazetesidir. 

1951’de yayımlanmaya başlayan Engar, sol eğilimli bir 

gazetedir. Engar gazetesi yayımlandığı dönemde Azerekhsh 

ismiyle de tanınmıştır. Engar’da Mir Muhammed Gulam 

Muhammed Gubar, Abdurrahman Mahmudi, Nur 

Muhammed Terreki, Ahmed Ali Kehzad, Abdurrauf Bineva, 

Gulpaça Ulfet gibi yazar ve tarihçilerin yazılarına yer 

verilmiştir. 1947’de örgütlenen ve 1950’de siyasi bir parti 

olarak faaliyetlerini sürdüren “Uyanık Gençler Partisi”ne 

mensup isimler tarafından çıkarılan Engar, partinin yayın 

organı olarak faaliyet göstermiştir. Partinin kurucularından 

Feyiz Muhammed Engar’ın yayın hayatına kazandırdığı 

Engar, dönemin Şahlık rejimini sert ifadelerle eleştirdiği ve 

sosyalist propaganda yaptığı gerekçesi ile yayınlandıktan kısa 

bir süre sonra kapatılmıştır. Engar’ın yayınlarına son 

verilmesinin üzerine parti üyeleri tarafından Voles gazetesi 

ismiyle gazete çıkarılmaya devam edilse de bu gazete de kısa 

bir süre sonra kapatılmıştır (Davidov, 2000: 115-124).  

 

Siyasal faaliyetlerin ve basının önünü açan yasa 1954’te 

feshedilince dönemin basın-yayın organlarının sahiplerinin 

aynı zamanda etkili siyasi isimler olması alınan bu kararın 

büyük tepki ile karşılanmasına yol açmıştır. Dönemin 

milletvekillerinin ve siyasi parti liderlerinin eleştirilerine yol 

açan fesih kararı karşısında Zahir Şah, yeni düzenlemeler için 

adımlar atmaya başlamıştır. 1964 yılında yapılan 

düzenlemeler ile “siyasi partiler ve özgür basın” kanunu 

çıkarılmıştır. Böylelikle basın faaliyetleri yeniden hız 

kazanmıştır. 1964’te yapılan düzenleme neticesinde yayın 

hayatına başlayan gazeteler incelendiğinde tıpkı 1950-1954 

yılları arasındakine benzer bir tablo ile karşılaşılmaktadır. Bu 

süreçte çıkarılan gazeteler de siyasal örgütlerin birer 

propaganda aracı olarak kullanılmaya devam etmiştir 

(İsmetullahi, 2003: 150). Zahir Şah döneminde gazetecilik 

eğitimi almaları için yurtdışına ilk kez öğrenci gönderilmiştir. 

Ayrıca ilk kez gazetecilik alanında eğitim veren gazetecilik 

bölümü de Kabil Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’ne bağlı 

olarak eğitimlere başlamıştır (İsmetullahi, 2003: 137).  

 

1965-1971’e kadar ki süreçte devletin kontrolü dışında özel 

olarak 31 gazete yayın hayatına kazandırılmıştır. Bu 

gazetelerin 7 tanesi dönemin siyasi partilerinin yayın organı 

olarak çıkarılmıştır. Bu gazeteler Halk, Perçem, Musavat, 

Sedaye Evvam, Şuleyi Cavid, Afgane Millet ve İttihade Milli 

gazeteleridir (Keshkeki, 1996: 190).  

 

Vahdet gazetesi, şair ve yazar olan Halilullah Halili 

tarafından yayın hayatına kazandırılmıştır. Halilullah Halili, 

Zahir Şah’ın reform girişimlerine muhalefet etmiş ve Ulusal 

Cephe (Cephe-yi Milli) adından siyasi bir parti kurmuştur. 

Vahdet gazetesi, Ulusal Cephe Partisi ile özdeşleştirilmiş ve 

partinin ideolojisi doğrultusunda içeriklere yer verilerek 

yayımlanmaya devam etmiştir. Haftada bir yayımlanan 

Kabil’de yayımlanan Vahdet, Kabil’e yakın illere de 

ulaştırılmıştır. Vahdet’in yayınları incelendiğinde haftalık 

haberlerle birlikte İslami içeriklere sahip makalelere yer 

verildiği görülmektedir (Salahshoor, 2013: 43).  

 

İslami fikirlerin aktarıcılığını yapan yayın organlarının 

yanında Maocu
3
 fikirlerin yansıtıcısı olmasıyla dikkat çeken 

gazete ise Şuleyi Cavid gazetesidir. Abdurrahim Mahmudi 

1964’te Yeni Demokratik Parti’sini (Hizbi Demokratike 

Novin) kurmuş ve Maocu ideolojiyi ülkede yaymak için 

çeşitli faaliyetlere başlamıştır. Parti içerisindeki fikir 

ayrılıkları sebebiyle Yeni Demokratik Parti’den ayrılan 

isimlerin bir kısmı Demokratik Halk Partisi’ne geçerken bir 

kısmı ise Yeni Demokratik Parti’nin adını Gelişmiş Gençler 

Örgütü (Sazmane Cevanane Mutarakki) olarak 

değiştirmişlerdir. Ardından ise örgütün faaliyetlerinin 

duyurumunu ve propagandasını yapmak için Şuleyi Cavid 

gazetesini yayımlamaya başlamışlardır. Şuleyi Cavid’ye yer 

verilen yazılarda halkın inançları, örf ve adetlerine dikkat 

edilmeksizin radikal bir biçimde Mao ideolojisinin 

propagandasının yapılması hem halk tarafından tepki 

toplamış hem de dönemin rejiminin hoşnutsuzluğuna neden 

olmuştur. Bu sebepler dolayısıyla Şuleyi Cavid çok 

geçmeden yayınlarına son verilmiştir (Ferheng, 1988: 496-

497; Tanin, 2006: 133).  

 

Dönemin etnik milliyetçi olarak ifade edilebilecek yayınları 

arasında ise Afgane Millet gazetesi gelmektedir. 1966’nın 

Mart ayında Ghulam Muhammed Ferhad tarafından kurulan 

Afgan Sosyal Demokrat Partisi (Hizbe Afgane Sosyal 

Demokrat) kurulduktan sonra yayın hayatına başlayan Afgan 

Millet gazetesi dönemin diğer gazeteleri gibi siyasi bir 

örgütün yayın organı görevini yerine getirmiştir. “Büyük 

Afganistan” sloganı ile yayımlanan gazetede etnik milliyetçi 

söylemler ön plana çıkarılmıştır. Gazetenin daha sonraki 

yayınlarında ise komünizm düşüncesine dayanan slogan ve 

görüşlere yer verilmiştir. Dönemin önde gelen diğer 

gazeteleri ise Perçem ve Halk gazeteleridir. Demokratik Halk 

Partisi’nin kurucusu olan Nur Muhammed Taraki tarafından 

10 Nisan 1966 tarihinde çıkarılan Halk gazetesinin genel 

yayın yönetmenliğini Barek Shefii üstlenmiştir. Gazetenin adı 

                                                           
3 Adını Mao Zedong'dan alan, Uzak Doğu toplumlarına has bir Marksizm’in pratiği 

şeklinde ifade edilebilen Maoizm/Maoculuk, işçi sınıfı “enternasyonalizmi” ile sosyalist 

devrime giden yolu aralamaya çalışırken, aynı zamanda, dünyanın en kalabalık 

ülkesinin proletaryasının “refahını” gözetmek arasındaki çatışmaya yönelik bir “çözüm 

arayışı” şeklinde nitelendirilmiştir. Maocu fikirlerin asgari programlarında ise, 

bağımsızlığın sağlanması ve feodalizmin tasfiyesi vardır (Bottomore, 2005: 399-402; 

Short, 2009: 562-563) 



 AFGANİSTAN’DA BASININ TARİHSEL GELİŞİMİ: MONARŞİ REJİMİNDEN TALİBAN DÖNEMİ’NE (1873-1994), Aralık, 2020 

 

 
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 

Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 
Aralık / December 2020 – Page: 439-449 

 

444 

ve içeriği konusunda yaşanan fikir ayrılıkları Demokratik 

Halk Partisi’nin bölünmesine neden olmuştur. Demokratik 

Halk Partisi’nden ayrılan Babrek Karmel 1968’de Perçem 

adını verdiği gazeteyi yayın hayatına kazandırmış ve 

böylelikle Demokratik Halk Partisi’nin Halk fraksiyonu 

(Halki) ve Perçem franskiyonları (Perçemi) basında ve 

siyasette etkinlik göstermeye başlamışlardır (Tenvir, 2000: 

141-143).  

 

Hem Halk gazetesi hem de Perçem gazetesi sıklıkla Sovyetler 

Birliği’nin haberlerine ve komünist düşünceye dayanan 

içeriklere yer vermişlerdir. Proletarya, sosyal adalet ve eşitlik 

konularına ilişkin pek çok yazı Afganistan’daki yerel dillere 

çevirtilerek her iki gazetede de yer verilmiştir. 1978’e 

gelindiğinde Halk fraksiyonu darbe ile ülkede iktidara sahip 

olurken, 1979’da ise Perçem fransksiyonundan Babrek 

Karmel, Sovyetler Birliği’nin desteği ile iktidara getirilmiş ve 

böylelikle 1979’da Afganistan Sovyetler Birliği’nin işgaline 

uğratılmıştır (Aheng, 2010: 3-16).  

 
Tablo 2: Zahir Khan Döneminde Yayımlanan Gazeteler 

Gazete Yayın Yönetmeni Yayın 

Yeri 

Yayın 

Yılı 

Engar  Feyiz Muhammed Engar Kabil 1950 

Neda’ye Halk Abdurrahman Mahmudi Kabil 1950 

Vatan Mir Gulam Muhammed Gubar Kabil 1950 

Nilab Muhammed Firuz Kabil 1951 

Voles (Merdom) Gulepaça Ulfet Kabil 1950 

Ayine Gulam Habib Nevabi Kabil 1950 

Etum  Muhammed Rahim Şeyda Meymene 1950 

Pamir - Kabil 1951 

Seda’ye Millet - Herat 1950 

Peyam’e Afgan - Kendahar 1950 

Elif Ba - Kendahar 1951 

Jovendun Muhammed Haşim Miyundoval - 1947 

Halk Nur Muhammed Taraki Kabil 1966 

Perçem Babrek Karmel Kabil 1968 

Afgane Millet Ghulam Muhammed Ferhad Kabil 1966 

Şuleyi Cavid  Abdulrahim Mahmudi 

Hadi Mahmudi 

Kabil 1964 

Vahdet Halilullah Halili Kabil 1964 

Meyrmen (Khanım) Muesseseye Nesvan tarafından 

yayımlanmıştır 

Kabil 1964 

Vejmeh Puand Abdulşekur Reşad Kabil 1966 

Peyame Vicdan  Abdulrauf Turkmeni Kabil  1966 

Voles Gulam Muhiyuldin Tefviz  Kabil 1965 

Musavat Puand Abdulrahim El’am 

Abdulgani Miyvendi 

Kabil 1967 

Marifet  Gulam Masum İhlas Kabil 1967 

Ehteadiyeye Beglan - Beglan 1965 

Peyame Emruz Gulam Nebi Khatır - 1965 

Edeb Habibul Rahman Haleh 

Abdurrahim El’am 

Abdulresul Rehin  

Kabil 1964 

Karvan Abdulhak Vale Kabil 1969 

İttihade Milli Abdulhakim Mojde 

Abdulhak Nasıri 

Kabil 1970 

Afgan Voles Musafır Sadık  

Abdulkeyyum Abdurrahimzi 

Kabil 1970 

Perçem  Suleyman Layık  

Mir Ekber Heyber 

Kabil 1968 

Pervane - - 1969 

Pekdikar Şahzeman Ostangzei - 1969 

Tercüman Ali Asger Beşir Kabil 1969 

Cebheye Milli Barek Shefii Kabil 1969 

Hayber Muhibbulrahman Husa Kabil 1969 

Ruzgar Yusuf Ferend Kabil 1970 

Seba Gulamnebi Khatır Kabil 1969 

Sedaye Evvam Abdulrahim Ferzan 

Muhammed Arif Kheyfi 

Kabil 1964 

Komek Muhammed Yakup Komek Kabil 1964 

Geyiz  Menaculdin Geyiz 

Abdulselim Kurbani 

Kabil 1964 

Hedef Abdulrahim Mehreban Kabil 1964 

Verange 

 

 

Gerdiz Kültür Müdürüğü tarafından 

yayımlanmıştır 

Gerdiz 1963 

Ker’eni Ziraat Bakanlığı tarafından 

yayımlanmıştır 

Kabil 1965 

Lemer Muhammed Zahir Sıddık 

Beşir Ahmed Nesri 

Kabil 1966 

Afganistan Abdul’ey Habibi Kabil 1966 

Coğrafye Kabil Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kabil 1966 

yayınıdır 

Sayns Kabil Üniversitesi yayınıdır Kabil 1966 

Şer’iyat Enayetullah Şehrani Kabil 1967 

Geza Adalet Bakanlığı yayınıdır Kabil 1963 

Kabil Times Seyyid Şefi Rahil Kabil 1963 

Hivad Emin Afganpur 

Zolmi İvad 

- 1953 

Seturi  - Meymene 1953 

Sırreh Miyaşed (Hilale 

Ahmar) 

- - 1958 

Afganistan Bank - Kabil - 

Peyame Hak Eminullah Alim 

Sekhidad Fayiz 

Mevlevi Beşar 

- 1963 

Talim u Terbiyet - - 1954 

El Fellah Abdul Ehed Eşreti Kabil 1955 

Aryana Selahuddin Selçuki 

Ali Rezevi 

- 1962 

Re’na - Kabil 1958 

Şuri - Kabil 1957 

Kaynak: (İsmetullahi, 2003: 355-362). 

 

Rejim Değişikliğinin Basın Faaliyetlerine Etkileri: Davut 

Khan Dönemi 

1950’de Ulusal Demokratik Parti’yi (Hizbi Demokratike 

Milli) kurarak siyasi faaliyetlere başlayan Serdar Muhammed 

Davut Khan (Muhammed Zahir Şah’ın kuzeni) 1964’ten 

sonra Cumhuriyet rejimi isteğini açıkça dile getirmeye 

başlamıştır. 1973’te ise Muhammed Zahir Şah’ın İtalya’da 

olduğu dönemde sol grupların da desteğini alarak darbe ile 

ülke yönetimini ele geçirmiş ve Temmuz 1973’te Cumhuriyet 

rejiminin kurulduğunu ilan etmiştir. Böylelikle Serdar 

Muhammed Davut Khan Afganistan’ın ilk cumhurbaşkanı 

olmuştur. Davut Khan gerçekleştirdiği rejim değişikliğini 

“Beyaz Devrim” olarak ifade etmiştir. Rejim değişikliğinden 

önce siyasal tercihlerin ve düşünce özgürlüğünün önemine, 

demokratikleşmenin gerekliliğine sürekli olarak vurgu yapan 

Davut Khan, rejim değişikliğinin ardından söylemlerinin tam 

aksi bir yol izlemiş ve Cumhurbaşkanı olmanın yanında Milli 

Savunma, Dışişleri bakanlığı ve başbakanlık görevlerini de 

aynı anda üstelenerek tüm yetkileri kendisinde toplamıştır 

(Naderi, 2020).  

 

Davut Khan ülke yönetimindeki gücünü arttırdıktan sonra 

önce İslami grupların siyasi faaliyetlerinin önünü kesmiş ve 

önde gelen liderlerini çeşitli nedenlerle hapsetmiştir. 

Ardından ise ülke yönetimini ele geçirirken ittifak kurduğu 

sol gruplara karşı baskılar uygulamaya başlamıştır. Hatta sol 

grupların başında gelen Demokratik Halk Partisi üyelerinin 

Halk ve Perçem fraksiyonları bu baskılar karşısında 1977’de 

birleşme kararı almışlardır. Sovyetler Birliği’nin desteğini 

alan sol gruplar faaliyetlerini devam ettirmişlerdir. 1978’de 

ise Sovyetlerin desteği ile askeri bir darbe neticesinde Davut 

Khan öldürülmüş ve Komünist rejim ilan edilmiştir 

(İsmetullahi, 2003: 150-151). 

 

Davut Khan döneminde basın alanında önemli ilkler 

yaşanmış olsa da iktidara gelmeden önce dile getirdiği özgür 

düşünce ve demokratik değerlere ilişkin söylemler basın 

faaliyetlerinin geliştirilmesi konusunda belirleyici olmamıştır. 

Aksine ülke içerisindeki farklı fikirlerin her ortamda açıkça 

dile getirilmesinin ulusal çıkarları olumsuz yönde etkilediği 

gerekçesiyle fikri faaliyetlerin devletin denetiminde olması 

gerektiği ileri sürülerek ifade özgürlüğü kısıtlanmaya 

başlanmıştır. Söz konusu görüşlerini 1977’de Afganistan’ın 

geleneksel meclisinin de onayladığı yeni anayasa ile pratiğe 

dökmüştür. Oluşturulan yeni anayasaya göre tüm iletişim 



 Hülya Özkan ve Mohammad Rigiderakhshan 

  
 

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 
Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 

Aralık/ December 2020 – Page: 438-449 

 

445 

araçlarının kontrolünü devlet sağlayacaktır. Böylelikle 

devletin kontrolünde olmayan fikir faaliyetleri anayasayı ihlal 

etmek şeklinde değerlendirilmiştir. Anayasadaki değişiklik 

ile ülkedeki basın yayın organları devletleştirilmiş ve basının 

hükümetin faaliyetlerini eleştiremeyeceği bir süreç söz 

konusu olmuştur (Keshkeki, 1996: 190).  

 

Davut Khan döneminde radyo yayınlarında teknik olarak 

önemli gelişmeler yaşanmıştır. Emanullah Khan döneminde 

yayına başlayan Kabil Radyosu bu dönemde tam gün yayın 

yapmaya başlamıştır. Bir diğer gelişme ise televizyon 

konusundadır. Afganistan halkı televizyon ile ilk kez Davut 

Khan döneminde tanışmıştır. 1978’de ilk deneme yayınların 

yapılmaya başlandığı televizyon yayınları çok geçmeden 

günde 1’er saat düzenli olarak yapılmıştır. Radyo ve 

televizyon kanallarının denetimi ise Kültür ve Basın-Yayın 

Bakanlığı’nın denetiminde olan Afganistan Radyo 

Televizyon Kurumu’na verilmiştir. Davut Khan döneminde 

radyo yayınlarında sıklıkla Davut Khan’ın icraatlarına ve 

devletin faaliyetlerine yer verilmiştir. Ayrıca Hint ve Afgan 

müziği programlarına ve çocuklara yönelik masal 

programlarına da yer verilmiştir (Gubar, 1973; Tenvir, 2000: 

239-240).  

 

Yazılı basındaki gelişmelere bakıldığında, ulusal anlamda 

yayın yapan basın organlarının sayısının sınırlı olduğu 

görülmektedir. Nadir Khan döneminde devletin yayın organı 

haline gelen Enis gazetesi günlük olarak basılmaya devam 

etmiştir (Huseyinzade, 1998: 6-15). Dönemin önde gelen bir 

diğer gazetesi ise Burhan gazetesidir. Davut Khan’ın iktidarı 

döneminde yayımlanmaya başlayan Burhan, haftada bir 

aralıklarla yayımlanmıştır. Davut Khan’ın kendi 

faaliyetlerinin duyurusunu yapmak için haftada bir 

yayımlatmaya başladığı yerel gazetelerin sayısı giderek 

artmaya başlamıştır.  

 

Bu gazeteler yerel basın organları olmalarına rağmen merkezi 

hükümetin icraatlarına yoğun olarak yer vermiş ve merkezi 

hükümetin propaganda aracı olarak kullanılmışlardır. 

Dönemin yerel basınında ön plana çıkan gazeteler arasında 

Cumhuriyet, Kunduz, Faryap, Ruznameye Dide, 

Heftenameye Sistan, Heftenameye Atefe, Mecelleye Avaz, 

Manameye Bekhan ve Bedan, Mananmeye Felklur, 

Feslnameye Belkh, Feslnameye Rahnemayi, Feslnameye 

Kabil, Feslnameye Kendahar ve Cerideye İlmend 

gelmektedir. Davut Khan döneminde ayrıca ilk kez Peştuca 

ve Farsça’nın dışında yerel dillerde yazılan haber ve yazılara 

bu gazetelerde yer verilmeye başlanmıştır. Kabil Times ise 

1963’te yayımlanmaya başlayan ilk İngilizce gazetedir 

(Naderi, 2020).  

 

Demokratik Halk Cumhuriyeti Dönemi’nde Basın  

Ordu üzerinde diğer pek çok alanda nüfuza sahip olan 

Demokratik Halk Partisi Nisan 1978’de Davut Khan 

yönetimine darbe ile son vermiş ve Demokratik Halk Partisi 

dönemini başlatmıştır. Askeri kanadın Halk fraksiyonuna 

yakın olması ve desteklemesiyle hükümeti kurma yetkisi 

Halk tarafına verilmiş ve Perçem ekibi saf dışı bırakılmıştır. 

Halk fraksiyonu iktidara geldiği günden itibaren radikal bir 

sol propaganda sürdürerek halkın tepkisini toplamıştır. 

Dönemin radyo ve televizyon yayınlarında Sovyetler 

Birliği’ni öven, program ve haberlere yer verilmiştir. Gelenek 

ve değerleri dışlayan politikalara karşı halk ayaklanmaya 

başlamış ve kısa sürede bu ayaklanmalar şiddet ile 

bastırılmıştır. Tüm siyasal faaliyetler yasaklanmış ve 

Demokratik Halk Partisi ülkenin tek partisi olarak varlığını 

devam ettirmiştir. İktidardaki sol grubun liderleri arasında 

çıkan rekabet artarken ve halkın yönetime karşı duyduğu 

hoşnutsuzluklar da giderek şiddetlenmiştir. Giderek artan 

halk ayaklanmalarının ardından Afganistan ordusuna mensup 

çok sayıda asker İslamcı grupların safına geçmeye başlamıştır 

(Gubar, 1973: 270-271).  

 

Siyasal faaliyetlerin “anayasa ihlali” sayıldığı bu dönemde 

Afganistan basını da tamamen devletin tekelinde olmuştur. 

Sovyetler Birliği’nin teknik destekleri ile radyo yayınları 

günde 16 saate çıkarılmış ve Sovyet vericileri ile radyo 

yayınları ülke geneline yayılmıştır. Ülkenin tek televizyon 

kanalı olan devlet televizyonunun yayınları ise günde 6 saat 

yayın yapmaya başlamıştır. Ayrıca her ile yerel televizyon 

vericileri kurulmuş ve Kabil’den yapılan yayınların diğer 

şehirlere ulaştırılması mümkün hale gelmiştir (Ferheng, 

1988: 933; Salahshoor, 2013: 56).  

 

Basın organlarının kontrolünün devletin elinde olması ve 

yayın içeriklerine duyulan güvensizlik halkı BBC, Amerikan 

Sesi ve DW gibi yabancı ülke radyolarını dinlemeye sevk 

etmiştir. Bu dönemde kontrolünün yine devletin elinde 

olduğu birçok yeni gazete de yayımlanmaya başlamıştır. 

Yayımlanan bu gazetelerin hemen hepsinde merkezi 

yönetimin ve Komünizmin propagandası yapılmıştır. 

Hakikate İnkılabe Sevr gazetesi bu gazetelerin başında 

gelmektedir. Günlük olarak yayımlanan Hakikate İnkılabe 

Sevr gazetesi Afganistan Demokratik Halk Cumhuriyeti’nin 

haber bülteni şeklindeki içerikten mütevellittir (Aheng, 2010: 

3-16).  

 

Haftada bir yayımlanan Milliyethaye Berader gazetesi ise 

Afganistan’da yaşayan etnik grupların dillerine çevrilen 

haber ve makalelere yer vermesiyle dönemin önemli yayınları 

arasındadır. 1978’de Kültür Bakanlığı bünyesinde kurulan 

Emir Alişir Nevayi Kültür Birliği bünyesinde ise Yıldız ve 

Güreş dergileri yayımlanmaya başlanmıştır. Türkmence ve 

Özbekçe yayın yapan Yıldız, daha sonra tamamen Özbekçe 

dilinde yayınlarına devam etmiştir. Güreş ise tamamen 

Türkmence yayınlar ile aylık olarak neşredilmiştir.  Cerideyi 

Kar, Dehgan, Hakikate Serbaz gibi gazeteler de dönemin 

günlük olarak neşredilen yayınları arasındadır (Salahshoor, 

2013: 57). 

 

Sovyet İşgali Dönemi’nde Basın  

Demokratik Halk Partisi döneminde iktidardaki sol grup 

liderleri arasındaki rekabette Nur Muhammed Taraki 

Sovyetler Birliği’nin desteği ile iktidarını korurken, 

Hafizullah Emin ise orduya nüfuz ederek gücünü arttırmaya 

başlamıştır. 1979’da ise gizli bir askeri darbe ile Nur 



 AFGANİSTAN’DA BASININ TARİHSEL GELİŞİMİ: MONARŞİ REJİMİNDEN TALİBAN DÖNEMİ’NE (1873-1994), Aralık, 2020 

 

 
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 

Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 
Aralık / December 2020 – Page: 439-449 

 

446 

Muhammed Taraki’nin yerine Hafizullah Emin kendisini 

Cumhurbaşkanı ve Başbakan olarak ilan etmiştir. Hafizullah 

Emin’in başına geçtiği hükümete karşı halk ayaklanmasının 

giderek artması, İslamcı grupların güç kazanmaya başlaması 

dönemin rejiminin hamisi olan Sovyetleri tedirgin etmeye 

başlamıştır. Ülkede giderek yayılan direniş hareketinin önünü 

kesmek için Hafizullah Emin’in de desteği ile Sovyetler 

Ekim 1979’da Afganistan’ın birçok bölgesine operasyonlar 

düzenlenmiş ve Sovyet askerleri konuşlanmışlardır. Dönemin 

hükümeti olan Demokratik Halk Partisi’nin Halk fraksiyonun 

direnişçi gruplar konusunda Pakistan ve Arap ülkeleri ile 

gerçekleştirdiği görüşmelere Sovyetler Birliği’nin tepkisini 

çekmiş ve kısa süre sonra Hafizullah Emin’i öldürülerek 

yerine Halk fraksiyonuna karşı Perçem fraksiyonunun 

temsilcisi Babrak Karmel getirilerek Afganistan’da Sovyetler 

Birliği işgali resmen başlamıştır (Gubar, 1973: 225-230).  

 

Sovyet işgalinin devam ettiği 1979-1989 yılları arasında 

Afganistan’da basın alanındaki faaliyetler incelendiğinde 

herhangi bir yeniliğin söz konusu olmadığı görülmektedir. 

Sovyet işgali döneminde Halk fraksiyonunun iktidarı 

döneminde yayımlanmaya başlayan Hakikate İnkılabe Sevr 

gazetesinin yayınlarına son verilmiştir. Bu dönemde yayın 

hayatına başlayan Cevanane Emruz ve Sabaoon adındaki iki 

kültür dergisi ön plana çıkmaktadır. Cevanane Emruz 

gençlere hitap eden içerikler ile okuyucuya sunulurken, 

Sabaoon ise ağırlıklı olarak kültür ve edebiyat konularının 

yer verildiği yetişkinlere hitap eden içeriği ile yayınlarını 

sürdürmüştür. Cevanane Emruz’da ise Sovyet ve Hint 

artistlere dair haberlerin sıklıkla yer verildiği magazin dergisi 

niteliği taşımıştır (Salahshoor, 2013: 60).  

 

Basının bu dönemde rejimin icraat ve faaliyetlerinin yer 

verildiği basın organları ve direnişçiler tarafından sürdürülen 

basın faaliyetleri şeklinde iki kutup halinde konumlanmıştır. 

Rejime ait yayın organları Afganistan’daki Sovyet işgalini 

meşrulaştırmak için çeşitli propaganda görevleri üstlenirken, 

Pakistan’da konuşlanan direnişçi gruplara ait yayın organları 

ise Afgan halkını direnişe teşvik etmek ve kendi faaliyet ve 

görüşlerinin propagandasını yapmak için kullanılmışlardır. 

Pakistan’da faaliyetlerini sürdüren direnişçi gruplar haftalık 

ve aylık olarak çeşitli dergiler ve bültenler yayımlarken aynı 

zamanda Pakistan’ın kendilerine tahsis ettiği radyo kanalları 

aracılığıyla da basın faaliyetlerini devam ettirmiştirler. 

Merkezi yönetim ise Sovyetler Birliği’nin uydusu aracılığı ile 

televizyon ve radyo yayınlarını ülke geneline yaymaya 

devam etmiştir.  Gerçekleştirilen televizyon ve radyo 

yayınlarında yoğun olarak rejimin faaliyetlerinin ve 

Sovyetlerin askeri başarılarının yer verildiği haberler ve 

Sovyet propagandasının yapıldığı filmler aktarılmıştır. Ayrıca 

direnişçilerin faaliyetlerinin sonuçsuz kalacağı görüşü ön 

plana çıkarılarak, halkın direnişçilere desteğinin önüne 

geçilmesi amaçlanmıştır (Ferheng, 1988: 944; Salahshoor, 

2013: 59-61). 

 

İşgal Sonrası Dönemden Taliban Rejimine: Basın 

Faaliyetleri  

Nisan 1985’te Sovyetlerin başına geçen Mihail Gorbaçov’un 

Afganistan’dan çekilme yönündeki görüşlerinin gündeme 

gelmesinin ardından Babrak Karmel’in ülkedeki direnişçi 

gruplara karşı tutumu değişmeye başlamıştır. Karmel 

Sovyetler ile gerçekleştirdiği görüşmelerin ardından “ulusal 

barış”tan söz etmeye başlamış ve direnişçileri ise “küskün 

kardeşler” şeklinde tanımlamıştır. Karmel’in bu adımları 

sonuç vermemiş ve direnişçiler faaliyetlerine devam 

etmişlerdir. Moskova yönetimi bu durumu değiştirmek için 

bu kez Karmel’in yerine Demokratik Halk Partisi 

mensuplarından olan Karmel’e nisbeten halkın nezdinde daha 

olumlu bir imaja sahip olan istihbarat başkanlığı yapan Dr. 

Necibullah’ı partinin başına getirmiştir. 1987’de ise 

Afganistan’ın geleneksel meclisinin kararıyla Necibullah 

devlet başkanı olmuştur. Dr. Necibullah 1987-1992 yılları 

arasında iktidarda kaldığı süre boyunca Sovyetlerin lanse 

ettiği “ulusal barış” politikasını sürdürmüştür (Salahshoor, 

2013: 61).  

 

Necibullah Hükümeti döneminde basın faaliyetlerinde ciddi 

bir değişiklik olmamakla birlikte bu dönemde yayımlanan 

dergi ve gazetelerde mizah konularına yer verilmeye 

başlanmıştır. Söz konusu mizah da yine siyasal içerikli 

mesajlar verme gayesinde olmuştur. Yine bu süreçte rejim 

tarafından ülkenin resmi televizyon kanalında İslami direniş 

aleyhine yer verilen habere sinema filmleri de eklenmiştir. 

Özellikle Sabori Serbaz (Asker Sabor) filminde rejime bağlı 

askerin vatansever olduğu görüşünün ön plana çıkarıldığı 

buna karşın direnişçi grupların faaliyetlerinin ise ülkeye zarar 

verdiği teması işlenmiştir. Dönemin gazetelerinin birinci 

sayfalarının üst köşesinde ise daima Necibullah’tan alıntılar 

yapılarak yer verilmiştir.   Direnişçi grupların yayın 

faaliyetleri incelendiğinde dönemin rejiminden farklı bir 

iletişim stratejisi izledikleri görülmektedir. Direnişçiler 

rejime karşı düzenledikleri operasyonlardan “başarılı” 

sonuçlar elde ettikleri görüntüleri çoğaltarak kamuoyuna 

aktarmışlardır. Direnişçi gruplar yayımladıkları gazete ve 

dergilerde rejimin direnişçilere yönelik işkence görüntüleri ve 

belgeleri sıklıkla yer verilirken Necibullah Hükümetinin 

“ulusal barış” söylemleri ise karikatürize edilerek 

Necibullah’ın “Rus kölesi” olduğu iddiaları savunulmuştur. 

İslami direnişçiler karşısında 1992’ye kadar iktidarda kalan 

Necibullah Hükümeti, General Abdurraşid Dostum’un önde 

gelen direnişçi isimlerden Ahmet Şah Mesud ile kurduğu 

işbirliği neticesinde gerçekleştirilen askeri darbe ile son 

bulmuştur. Ülke yönetimini ele geçiren İslami gruplar 

arasında bu süreçle birlikte iktidar mücadelesi başlamıştır 

(Salahshoor, 2013: 63-64).   

 

Komünist rejimin yıkılmasının ardından direnişçi gruplar 

arasında başlayan mücadele basın faaliyetlerini de olumsuz 

yönde etkilemiş ve bu süreçte Kabil’de herhangi bir basın 

faaliyeti söz konusu olmamıştır. Pakistan’ın direnişçi 

gruplara sağladığı radyo yayını da durdurulmuştur. Ülkenin 

kuzeyinde otorite kuran grupların çıkardığı Nedaye İslam ve 

Cünbesh gazeteleri bu süreçte yayımlanan basın 

organlarındandır. Ayrıca Esedullah Velvalici yönteminde 

yayımlanan Endişe dergisi ise bu dönemde çıkarılan ilk özel 

düşünce dergisidir. 1994’te çeşitli bölgelerde otoritesini 

sağlamaya başlayan Taliban dönemiyle birlikte ise ülke 

içerisindeki tüm basın-yayın faaliyetleri denetim altına 

alınmıştır.  

 



 Hülya Özkan ve Mohammad Rigiderakhshan 

  
 

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 
Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 

Aralık/ December 2020 – Page: 438-449 

 

447 

SONUÇ  

Afganistan’da basının tarihsel gelişimi incelendiğinde basının 

doğuşunda iki önemli isim ön plana çıkmaktadır. Söz konusu 

isimler, Osmanlı topraklarında eğitim alan ve daha sonra 

Afganistan’a dönerek çeşitli fikir akımlarını başlatan Seyyid 

Cemâleddin Efgani ve Mahmut Terzi’dir. Mahmut Terzi, 

Sırac’ul Akhbar ve Sırac’ul Etfal gibi Afganistan’da basının 

temellerini oluşturan yayınlar neşretmiştir. Terzi’nin 

yayıncılık faaliyetlerine tıpkı Cemalüddin Afgani’nin 

faaliyetleri gibi sömürgeci İngiliz karşıtlığı nedeniyle son 

verilmiştir.  

 

Afganistan’da fikir hareketleri ve doğrudan ilişkili olduğu 

basın faaliyetleri, monarşi yönetimlerinde İngiliz etkisinde 

baskı altında tutulurken, Emanullah Khan dönemiyle birlikte 

bağımsızlık kazanılmış ve bunun etkileri basın alanında da 

kendini göstermiştir. İlk anayasanın hazırlanmasının ardından 

yeni gazeteler yayın hayatına kazandırılmış ve basın alanında 

kısmi de olsa bir özgürleşme görülmeye başlamıştır. 

Emanullah Khan döneminde Muhiyuldin Enis, gazetecilik 

alanında ön plana çıkan bir isimdir. Muhiyuldin Enis 

Afganistan’da ilk özel gazete olan Enis gazetesini 

yayımlatmaya başlamış, daha sonraki süreçte de çeşitli 

gazetelerin yayınlanmasında önemli roller üstlenmiştir. Daha 

sonra iktidara gelen Nadir Khan döneminde de basın alanında 

benzer sınırlama ve sansürler devam ettirilmiştir.  

 

1950’de çıkarılan basın-yayın yasası ile Afganistan’da basın 

tarihi açısından önemli gelişmeler yaşanmıştır. Elliden fazla 

yeni gazete ve dergi bu süreçte yayın hayatına başlamıştır. Bu 

dönemde çıkarılan gazeteler incelendiğinde ağırlıkla olarak 

dönemin siyasal örgütlerinin resmi yayın organı oldukları 

görülmektedir. Davut Khan’ın 1973’te iktidara gelmesinin 

ardından basın organları yeniden devletin kontrolüne geçmiş 

ve 1978’de Sovyetlerin himayesinde kurulan komünist 

ideolojiye sahip rejim döneminde de basın alanındaki 

kısıtlamalar devam ettirilmiştir. Sovyet işgali süresince ise 

dönemin rejimi kendi propagandasını yapmak ve 

meşruluğunu sağlamak için basın organlarını kullanırken, 

direnişçi gruplar da Afganistan içinde ve Afganistan dışında 

kendi yayın organları aracılığıyla taşıdıkları ideolojiyi halka 

aktarmaya çalışmışlardır.  

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 AFGANİSTAN’DA BASININ TARİHSEL GELİŞİMİ: MONARŞİ REJİMİNDEN TALİBAN DÖNEMİ’NE (1873-1994), Aralık, 2020 

 

 
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 

Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 
Aralık / December 2020 – Page: 439-449 

 

448 

KAYNAKÇA 

 
Aheng, M. K. (2010). Mumeyyizad Khas ve Muhtevaye Şems'ul Nehar (Nukhostin Neshriyeye Afganistan). Mecelleye Elmiye Daneshkedeye 

Jornalism, 3-16. 

Bass, A. (2001). Journalısm In Afghanıstan: Gettıng Better But Stıll A Long Way To Go. J. Source: https://j-source.ca/article/journalism-in-

afghanistan-getting-better-but-still-a-long-way-to-go/ adresinden alındı 

Bottomore, T. (2005). Marksist Düşünce Sözlüğü. İstanbul: İletişim Yayınları. 

Davidov, A. D. (2000). Afganistan: Mesayele Ceng ve Sulh. (A. Ariyanfer, Çev.) Pişaver: Bita. 

Doletabadi, B. A. (1992). Shenasnameye Ezab ve Ceryanate Siyasi Afganistan . Kum : İrfan . 

Ensari, F. (2002). Teevvulate Siyasi ve İçtimaiye Afganistan (1880-1933). Tahran : İntişarate Vezarete Umure Kharici . 

Ergendavi, A. (2001). Tarikhe Shefayi Afganistan (1900-1992). Tahran. 

Ferhadi, R. (1977). Mecmuaye Megalat Mehmude Terzi Der Sırac'ul Ekhbare Afganiye 1290-1297. Kabil : Beheggi . 

Ferheng, M. S. (1988). Afganistan Der Penç Gerne Akhir . Pişaver : Ariyana. 

Gubar, M. G. (1973). Afganistan Der Mesire Tarikh (Cilt 2). Kabil: Neşre İnkılab. 

Hakbin, H. (2009). Afgan Modernleşmesı n’de Mahmut Tarzı ’nı n Rolü ve Türkı ye İle İlı şkı sı  . Afgan Modernleşmesı n’de Mahmut Tarzı ’nı n 

Rolü ve Türkı ye İle İlı şkı sı  . Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi . 

Hayri, A. (1990). Pejoeshi Peramuna Mefume Novine Azadi Ez Didgahe Parsi Zebanane Afganistan. Feslnameye Mutalaate Tarikhi , 3-21. 

Huseyinzade, B. A. (1998). Enis ve Yarane U: Negayi Be Sheklgiriye Ruznameye Enis. Feslnameye Dorre Deri, 6-15. 

Huseyinzade, B. A. (2020, 06 03). Bish Ez Sed u Si Sal Ruznamenigari Der Afganistan. BBC Persian: 

bbc.com/persian/afganistan/stroy/2007/05/070502 adresinden alındı 

İsmetullahi, M. H. (2003). Nizame Metbuate Afganistan (Diruz, Emruz, Ferda). Tahran: Bikeran. 

Keshkeki, S. (1996). Dehheye Ganune Esasi, Gafletzedegiye Afganha ve Forsettelebiye Rusha. Pakistan: Merkeze Neshriyatiye Mivend. 

Naderi, P. (2020, 6 10). Pehdayi Metbuat Der Afganistan. www.partawnaderi.com: 

http://www.partawnaderi.com/Cheegoonagirasanaha/2.html adresinden alındı 

Nazımi, L. (1980). Edebiyate Muasıre Farsiye Deri Der Afganistan. Kabil: Afganistan Kalni. 

Özkan, H., ve Rigiderakhshan, M. (2019). İran’da Basının Doğuşu ve Gazeteler. Erciyes İletişim Dergisi, 975-994. 

Özmen, S. (2017). Bir Afgan Aydını Olan Mahmud Tarzi Han’ın Türk-Afgan İlişkilerine Etkileri . Route Educational and Social Science 

Journal, 33-42. 

Rehin, A. (2008). Tarikhe Metbuate Afganistan . Kabil: Şuraye Ferhengiye Afganistan. 

Salahshoor, K. (2013). 11 Eylül Sonrası Afganı stan’da Basın Özgürlüğü: Kabı l’de Medya Çalışanları İle Görgül Bı r Araştırma . 11 Eylül 

Sonrası Afganı stan’da Basın Özgürlüğü: Kabı l’de Medya  alışanları İle Görgül Bı r Araştırma . Ege Üniversitei Sosyal Bilimler 

Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. 

Seham, N. (1988). Mahmud Terzi (Cilt 1). Kabil: İntişarate Kometeye Dovletiye Teb ve Neşr. 

Short, P. (2009). Mao Zedung: Bir Yaşam. (Y. Alogan, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınevi. 

Tanin, Z. (2006). Afganistan Der Gerne Bistom. Kabil. 

Tenvir, M. H. (2000). Tarikh ve Ruznamenegariye Afganistan. Ahlend: Enstitüye Tegigat ve Bassaziye Afganistan . 

Toker, H. (2007). Peştu Dili. İstanbul: TDV İslam Ansiklopedisi. 

Vezarete Adliye. (2003). Gevanine Esasiye Afganistan. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 Hülya Özkan ve Mohammad Rigiderakhshan 

  
 

Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi. 
Kış Sayısı / Winter Issue, s. 438-449 

Aralık/ December 2020 – Page: 438-449 

 

449 

EXTENDED ABSTRACT 

Afghanistan has been under the influence of different states in different periods of its history due to its geopolitical location. Afghanistan, 

which was attacked by the British in the first half of the 19th century, faced a second attack as a result of its neighbor Russia's beginning to 

see the British as a threat. In Afghanistan, where the British dominated for a long time, independence was achieved in 1919 with the struggle 

of Shah Amanullah Khan. 

 

During the period from 1928 to 1973, the country was governed by the monarchy system in Afghanistan, where various popular uprisings 

and power changes were experienced. In 1973, Mohammed Davut Khan put an end to the monarchy regime and declared a Republic. In 

1978, there was a coup against the political power first and then in 1979 the invasion of the Soviet Union. During the 10-year occupation, 

conflicts between the resistance groups in Afghanistan and the communist regime continued. Since 1994, the group that emerged as the 

Taliban has taken over 90 percent of Afghanistan. Following the attacks on the World Trade Center and Pentagon on September 11, 2001, 

international military operations were organized against the Taliban, and a provisional government was established in Afghanistan. 

 

In Afghanistan, which has a political history of rapid changes, media activities have also been affected by the political processes in almost 

every period. Press activities led by Sayed Jamalodin Afghan and Mahmud Terzi started in the second half of the 19th century. In the 

previous period, this need was tried to be met with Persian newspapers published in India, which is in the British colony. The propaganda of 

the British in the newspapers continue to be published in India has been tried to legitimize their presence in the region. The first newspaper to 

be published in Afghanistan, as in many other countries, was under the control of the regime of the period, with a state enterprise. 

 

In 1868, when Seyid Cemalüddin Afghani returned to Afghanistan, there was Mohammed Azam Khan, who came to power with the support 

of the British. Seyid Cemalüddin Afghani, who studied in other Ottoman cities, especially in Istanbul, was influenced by the Islamic thought 

movements that started in the Ottoman geography and when he returned to Afghanistan, he came to Kabul and carried out various activities. 

When Afghani returned to Kabul, he penetrated Mohammed Azam Khan's surroundings, influencing the young people in the palace and 

names close to Azam Khan. The Afghani, whose influence around the palace gradually increased, was later tried to be deported because he 

was engaged in political activities and working against the British. However, the decision taken after Emir Shirali Khan came to power was 

not implemented. Although the relations between Emir Shirali Khan and Sayed Jamalodin Afghan continued well in the first place, the 

Afghani was deported as a result of the pressure of the British. Afghani, who decided to publish a newspaper with the approval of Emir 

Shirali Khan during his stay in Afghanistan, thus started his journalism activities in Afghanistan. Shams'ul Nehar, which started to be 

published in Persian in 1873, was published in the state printing house. Shams'ul Nehar was used in the transfer of the developments in the 

palace to the public. There are various opinions regarding the publication process of the newspaper. It was stated that Emir Shirali Khan's 

proposal was given by Sayed Jamalodin Afghan and because the newspaper in question would contribute to the development of Afghanistan 

in social and cultural fields, the newspaper was approved for publication. 

 

In this study, the historical development process of the press/newspapers that mediated the dissemination of political and cultural ideas that 

started in Afghanistan in the 19th century is discussed. While the newspapers published in Afghanistan were determined by the literature 

review, the political and social processes in which these newspapers were published were also emphasized. Because there was a direct 

relationship between the purpose of publishing newspapers and the political and cultural developments of the period. In this context, 

newspapers published in Afghanistan have been grouped among themselves, taking into account the period they were published. 

 

Since the publication of the first newspaper in Afghanistan, a certain idea and purpose have been brought to the fore in almost every 

publication published. Journalism activities that started under the British colony continued under the control of the regime of the period after 

national independence was achieved. Although the press activities started to be liberalized after the first constitutional work prepared in the 

reign of Amanullah Khan, during the period when Nadir Khan (1929-1933) took office, press activities were banned again. After a period of 

ups and downs in terms of the press in which restrictions continued, media activities were revived with the "Press-Broadcasting and Political 

Parties" law enacted by the Afghanistan parliament in the 1950s. It is understood that most of the publications of the period in Afghanistan, 

especially after the aforementioned press-broadcasting law, were mass media tools used in the propaganda processes of political 

organizations. After 1950, there was a close relationship between political activities and press activities.  

 

During the period when Zahir Khan was under the state administration, various liberalization and restrictions were applied in the field of the 

press. In the period of Davut Khan, which started in 1973, the press was completely taken under control and nationalized. During the 

communist regime that came to power in 1978 and the Soviet occupation, the restrictions on the press were continued, and this situation 

caused the anti-regime resistance groups to start various political and media activities both inside and outside Afghanistan. During the 

aforementioned period, newspapers published in Afghanistan were published as two opposite poles, and there was no legal regulation 

regarding the press. Conflicts between different ideological groups continued in the same way in the field of the press. 

 

After the collapse of the communist regime, the struggle between the resistance groups negatively affected the activities of the press, and 

there was no press activity in Kabul during this period. Pakistan's radio broadcasting to resistance groups was also stopped. Nedaye Islam 

and Cünbesh newspapers published by the groups that established authority in the north of the country were among the media organs 

published during this period. Also, Endishe magazine, published in the Esedullah Velvalici method, was the first private thought journal 

published in this period. With the Taliban period, which started to gain its authority in various regions in 1994, all the press and broadcasting 

activities in the country were taken under control. 

 


