
Kurgu Dergisi
'S: 12. 259-272. 199.'3

KÖRFEZ KRizi ıDÖNEMiN'CE THE GUARDIAN ve
THE FINANelAL TIMES'DA TÜRKivE'NiN ,iMAJı

Ar. Gr. Nejdet ATABEK*

Bu çalışma ingiltere'de Leeds Üniversttesi'nde gördüğüm öğre­

nimim strasında "Körfez Krizi Döneminde The Guardian ve The Fiııan­

eial Times Gazetelerinde liürkiye'nin imajı" adlı mastır tezlrne dayan­
maktadır.

Bu yazımda ilik olarak. iletişim dalıınıda1kiaraştırmaell,arı bir ül­
kenin imajının başka bir ülkenin basınında nasılolduğunu, dolayısıyla

o ülkenin uluslararası Imalıru areştırmaya lterı nedenleri kısaca be­
llrlerneye çalışaeağım. ikıinCi olarak, Türkiye ve diğer bazı ülkeler
hakkında yapılan imaj çalışmalıarını özetleyeceğlrn. Son bölümde de
"Körfez Krizi Döneminde The Guardian ve The Pinanclal Times'da
Türkiye'nin imajı"nı eldeettiğlm bulgulara dayanarak açıklayacağım.

BASıN VE ULUSAL iMAJ liN ÖNEMi

1970'lıel"in ilk yıllarından lttbarerıqellşrnekte olan ülkeler, ekono­
miık ve slyasal anlamda sanaylleşmlş ülkeler ckerşısmdak! dezavan­
tajlı durumlarına bir tepki olarak Yeni Dünya iletişim Kuralı (New
World Information Order) taleplerlnl uluslararası platformlarda dile

(.~ IletişimBilimleri Faıkültes i Bosım ve Yayımcılık Bölümü

259



getirmeye başladılar. Bu ülkeler, batı ile aralarında zaten var olan
ekonomik gelişmişl,ik farkının eski iletişim sıisteminin devametmesi
durumunda daha daartacağrndan endlşeedlyorlardı. Gelişmekte olan
ülkelerin 'eski iletişim sistemine yönelttikleri eleştırller kabaca şöyle

özetlerıeblllr:

1- Uluelerarası haber üretımı ve dağıtımı qellşmiş ülkelere ait
medya kuruluşlarının kontrolündedir.

2- Uluslararası haberekışı gelişmiş batılı ülkelerden gelişmekte

olan ülkelere doğru tek yönlüdür.

3- Sanayileşmlş ülkelerin sahip olduğu ve sürekli olarak geliş­

tirdiği iletişim teknclojllerl Hletlştrn uyduları, 'bilıgisayar ağl'arı vb.)
bu ülkelerin uluslaırarası iletişim alanındaki üstünlüklerlnl gelıişmekte

olan ülkeler pahasına ölümsüzleştlrrnektedlr.

Dış dünyadan haberdar olmamızı sağlayan kitle iletişim araçları,

insanların düşüncelerini ve sahip oldukları imajlarını blçlmlerıdlrmede

önemli bir yere sahiptir. Oluşan bu imajların (Ltpman'm deyişiyle

"kafarmzdaklreslrnlerln") 'Uzun süre kalıcı olduğ'u da bir gerçektir (1).
Bazı styasl, ekonomik ve uluslararası ilişkilerden kaynaklanan neden­
lerle bir gazetenin beHrli bir ülke hakkında izlediği yayın politikası ra­
dikal olarak değişse dahi, okuyucuların o ülke hakkında önceden ya­
yınlanmış haberler nedeniyle edindikleri imajı aynı hızla silmek müm­
kün değildir. Bu nedenle, dış haberler konusunda araştırma yapan
Zaharapoulos'un da ller] sürdüğü giibi "bir ülke basımnda yer alan
belirli bir ulus hakkındaki haberlerin, o 'Ülke insanlarının diğer ulus
hakıkındaki düşüncelerlnf -etkiledlğl" genellikle kabul gören bir yak­
laşımdır (2).

Uluslaırarası alarıda kamuoyu oluşturma gücüne sahip batılı med­
yaların haber bültenlerinde. qelişmekte olan ülkelerde meydana gelen
oluşumları tüm yônleriyle vqerektiğ! gibi içermemesi -bu ülkelerden
ancak doğal afet, askeri darbeler vb. olduğunda söz edilmesi- geliş­

mekte oları ülkeler haıkıkıında yarihş bir ulusalimaj yaratıldığı yolun­
da iddiaların ortaya çıkmasına neden oldu. Eğer bir ülkenin imajıiyi

değilse, o ülkenin uluslar topluluğunun saygın bir üyesi olarak ternsll
edllrnesl, diğ'er ülkelerin onunla işbirNğine razı olması ve uluslerarası

ıkmumlardan kredi 'alması oldukça güçtür. Ayrıca, yabancı bır ülke
hekkmda haber almanın en önemlı kaynaklarından birini oluşturan

basının, dış işleri politikalarını yürüten kadrolar üzennde ıbüyük bir
etkisi olduğu da tartışmasız bir gerçektir. Alexandrs Cralg, yabancı

260



ülkeler hakkında bir ulusun hasınında yer alan haberlerin o ulusun
dış polltlkasmı formüle eden, hayata ge'C)iren ya da yorumlayan lnsan­
lar üzerlndekl doğrudan etklslne işaret etmektedir. Ona göre, bellrll
bir ülke hakkındaçıkan haberleri inceleyerek, bir dereceye kadar da
olsa, o ülke 'ile haberterln yayınlandığı ülke arasındaki ilişkilerin du­
rumunu anlamak mümküındür. (3) Tüm bu nedenlerden dolayı.yare­

tılan bu ulusal imaj stratejik bir öneme sahip olup, sözü edılen ülke­
nin uluslararası alandskl prestijini ve çrkerları nı llqllendlren ıkonu­

I-arda (ekonomtk, styaslvaskerl) pazarlıkgücünü önemli oranda 'etki­
lernektedlr.

Bu etkiler altında, bir ulusuını imajının diğer bir ulusun kltle ile­
tişim araçlarında (özellikle basınında) nasılolduğunu anlamak, başka

bir deyişleimajı araştınlan ülkeyi "dışandanjıörmek" 1970'li yınar­

dan başlayarak iletişim billmlerl dalındaıki araştırmacıların ilgi oda­
ğını oluşturmaktadır.

YABANCI BASINDA lÜRı~iYE HA!~KliNlDA iMAJARAŞTIRMALARI

:Bugüne kader değişik ülkeler hakkında basında pekçok ulusal
ıimajaraştıı'maları yapılmış olmasına rağmen, Türkiye'nin imajını or­
taya çıkarrnak için ibu alanda yapilan çalışmalar şaşılacak derecede
azdır. Gazetecl-yazar Haluk Şahin'in 1971 'de verdiği "New York Times'
da Türk Politikası: Karşılaştırmalı Bir Jçerik Analizi" adlı master tezi
Türkiye'nin 'imajı konusunda ilk araştırma olmaözelllğfne sahiptir. (4)

Şahin, bu çalışmasında 1951-54 ve 1965.168 yılı-arı arasında The
New York Times'da Türkiye hakkında çıkarı siyasi heberlerı Inceledi.
Bu dönemlerin seçilmesinin nedeni: 1951-54 yılları Türk-Amerikan iliş­

'kileriınıinen uyumlu dönemi lkerı 1965-68 yıllarının ikii devlet arasın­

daki anlaşmazlıkların tırmandığı birsüreci temsil etmeslydü İçertk

analizi yöntemi kullerian araştırmacı, The New York Times'da yer
alan yabancı siyasl kiiş1iliklere ve kurumlara yönelik haberlenn Ame­
rikan dış polltlkasmdaqözlerıen değiş'ikliif<lerden etıknendiği sonucuna
vardı. Şahin'in diğer ibir bulgusu ise, Amerikan ideal ve çrkarlarrrun
uzun dönemde The New York Times'ın ulusleraraaıqeleşmelere yak­
laşımını etkileyeceği yönündeydi.

Yabanıcı basında Türklye'ntn 'imajını ortaya çıkarmak lçlrı diğ-er

bir çalışmayı da 1985 yılında Robert B. Albitton ve Jarol B. Manbeim
yaptılarIô). Bu bilim ademlan, Amerikanbasınında ulusal lmajlarmı

düzeltrnek lçln bu ülkenin halkla lllşkller flrmalartyla 1974-78 ylHarl

261



arasında anlaşmalar imzalayan 25 ülke lçlnden !(Türkiye'yi de kapsa­
yacak şekilde) beş ülkeyi araştırmalarına konu ettiler. Anlaşma tari­
binden itibaren 12 ay öncesi ve 12 ay sonrası dönemde The New
York Times'da Türkiye hakkında çıkarı haberler lneelendl. Albitton
ve Manheim'ıin bulgularına 'göre, Amerikan halkla Hlşkller flrmalen­
mn işe kanşmalanndan sonra bu ülke hasın ında Türkiye hakkında Çı­

kan hsberlerönernlt ölçüde azaldıvİrıcelerneye alınan ülkelerin (Tür­
kiye, Arjantin, Endonezya, Kore ve Flllplnler) o yıllardaki durumlarını

g'öz önünde bulunduran araştırmacılar, "halkla Ilişkiler çalışmalarının

asıl amacı, bu ülkeleri Amerikan kamuoyunun gözü önünden uzaklaş­

tırmaktı, bu nedenle de sözü edilen ülkeler hakıkında çıkan haberler
azaltıldı" görüşünü savundular. Albitton ve Manhe'im'in diğer blr bul­
'guları ise halkla ilişkiler firmalarının girişimleri sonucu The New
Yorık Times'da Türkiye hakıkıında yer aları olumlu haberlerinönemli
oranda artmasıydı.

BAZI ULUSAL IMAJ ıÇrAL.:IıŞM~LAıRII

Shoar·Gaffari Priouz (1986), 1968-7i8 yılları arasmdakl Iran'ın ima­
jını The New York Times ve The Times'da lnoeledl. Shoar, her iki
gazetenin de iran'ın dış olaylartna Iç olaylarından daha fazla yer ver­
diğ'ini ortaya koydu. Araştırmacının 'lşaretettlğt noktalardan biri de
bu yayın orqanlannm kendi ülkelerinin çıkarlarını i1gHendiren konular
üzerinde yoğunl'aştıklarıydı. Bir ülke'nin dünya üzerindeıkli ilgi alanla­
rının ve çıkarlannın genellikle hükümetler tarafından belirlendiğine

Işareteden Shoar, 'gazetelerin dış haberierde çoğunlıukla hükümet
!~aynaıklarına bağımlı olmasından dolayı bu tür haberlerin seçiminde
ve bunlara yaklaşımlarında hükümetler tarafındanetıkilendikleri so­
nucuna vardı 1(6).

Arbdullahi {1990), 1970-86 yınarı arasında ıUbya'nın imajıını Londra'
da yayınlanan The Times ve Afrika'da yayınlanan The Nlqerları Daily
News, The Tanzanlan Oaily News ve Nalrobl Standard gazetelerinde
araştırdı (7). The Times'da Lıiibya'ya daha fazla yer verildiğ'ini ortaya
koyan Abdullahi, daha önceklaraştırmacılenn iddialarının aksine coğ­

rafi uzaklığın bir ülke ha!k!kında yayınlanan haberlerln miktarlarında

belirleyici olmadığını kanrtladı. Ona göre, Libya ile ilgili haberlere
The Times'da daha fazla yer verilmesi sosyoekonomik ve sıyasal ne­
denlerden kaynaklanıyordu. Abdullahi, Libya He ilgıili haberlerlrı bütün
gazeteler tarafından siyasi, ekonomik, askeri sorunler ve terörlzrn
çerçevesi içinde dünyaya duyurulduğunu saptadı. Araştırmacı, yal-

262



nızca batılı yayın organlarının değil Afrlık'a'da y,ayınlanaını gazetelerin
de slyast 'karışıklık ve krız dönemlerindelibya haıkkındakıı haberlere
daha fazla yer verdiğini ortaya koydu.

Gelişmiş ülkelerin gelışmeıkte olen ülkeler basımndaki imajlarını

araştırmak da iletişim alemnda çahşen bilim ademlartrun ilgli alanı

lçlnde yer aldı. Amerika'nın Latin Ame'r'ikan ibasınındaki ,Imajını eraş­

tırarı Wolfe (19,64), lrnejlann da kökten değişiilkHkl'el"e uğl"ayaibilec'eğini

ortaya koydu 1(8). Latıin Amerikan başkentlerlnde günlÜ'k yayınlanan

başlıca 20 gazeteyi inceleyen Wolfe, Amerika hakkında yayınlanan

haberlerin 'büyük bölümünü hükümet i Iiş'ki lerinin veekonomik olay­
ların oluşturduğunu buldu. Her geçen gÜln artmasına rağmen şiddet,

soyqun gibi Amertkan halkının sosyal problemlertne Jse çok az yer
verildiğini gösterdıi. Araştırmacı bu gazetelıerde Amerika'nın olumlu
Imajını demokratik, dost ve cömert: nötr alanını kuvvetlt ve bolluk
Içinde: olumsuz imajını lse SIQ. Iğrenç, yayılmacı ve dtktatörlerln
dostu olarek bellrledl.

AiRıAŞTIBMANliN I<ıApısAMi

Bu araştırmanın amacı Türklye'nlrıKörfez Savaşı döneminde The
Guardlan ve The Flinanc:ial Times ,gazetelerindeki Imajını ortaya çı­

karrnektır. Şubat 1990 ve Ağ'ustos 199'1 tarlhlertnl kapsayan araştır­

ma daha net sonuçlara ulaşabllmek amacıyla üç 'evredeeJ,e alınmıştır:

Körfez Savaşı'ndan önceki 6 ay (Şubat-Temmuz 1990), savaş dönemi
7 ay {Ağustos 1990~Şubat 199·1) ve savaş sonrası dönem 6 ay (Mart­
Ağustos 1991 L.

Kalitatlf ve karıtltatlf içerik analizi yöntemi Ikullanılan bu araştır­

mada şu sorularını yanıtları araştınlmaktadır:

1- Körfez Savaşı döneminde TüYıklye'nln sözö edllen ga'~eteler­

deki 'imajı nasrldır?

2- Savaş sırasında, öncesiinde ve sonrasında bu gaz'etel'erin Tür­
kiye hakkında yaymladıklar: haberlerin sayısında Ye konu bakrmından

dağılışıarıında herhangi 'bır değişiklik var mı? '

Bu araştırmanın blrlncll kaynağını oluşturan The Guardian ve
lihe Flnanclal Times'da Türkiye hakkında çıkan yazılar, bu ga~etel'eri,"

indekslerinden Türkiye başlığı altında'ki heberlerln toplanmasıyla elde
edildi. Bu başlık altında terörlzrn, Körfez Savaşı g,j!bi diğer bölümlere
atıfta bulunulduğunda. bu kısımlar da taranarak lüYıklye hakkında ya­
yınlanan tüm haberlere ulaşıldı.

263



The Guardian ve The Flrtanclal Times'ın bu araştırma için seçll­
meslaln nedenl: Her iıkis'inin de ciddi, saygıınılığı olan, elyasal yelpa­
zede farklı konumlara sahip ve ulusal düzeyde ,günlük olarak yayın­

laruyor jılmasıdrr, Mufazakar bir okuyucu kitlesine sahip olan The
Flnanclal Times, iş dünyasının yakından izlediği bir gazetedir. 1983
yılmda bu ıgaze~en:iın yurtdışında 45 bin okuru vardr..

. Toplumun aydın kesimine hitap eden The Guardian'ın okuyucu­
larını büyükoraıiııda'ünli~'ersite mezunları ve meslek yaşamında iler­
leme kaydetmişkişileroluşturur, Buqazete zaman zaman İşçl Pertlsl
yanlısı bır tutum serqllese de siyasal velpazedekt yeri liberal eğil'imli

olarak kabul 'edilir.

,Bu araştınrıanın amacı. eraşnnlan dönemde The Guardian ve The
F,jinancial-rimes' qazetelerindekl Türklye'nln imajını mümkün olduğun­

ca. dQğrl,.l· bir şekildeortayakoymakla sınırlıdır. Bu nedenle, sözü edi­
len ga~etel'erdE; Türkiye haıkkında çıkan haberlerin yanlışıını çıkarmak
ya da doğrulamek gibi her hangi birçaba lçerlslne girilmemiştir.

THE GUAJRıDIAN'O:A TÜRIKivE

,Körfez .savaşı öncesi 6 aylık dönemde ,(Şubat-T'emmuz 1990) The
Guardlanqazetestnde Türkiye hakkında çıkan haberler her aya düşen

halbei" sayısı bakımından büyük farkhlsklar gösterdi. Sözpelimi. nıi­

sanda 9, şubatta 3 haber yayınlanırken martta hlç bir haber g'özÜik­
medi. Bu dönemde Türktye ile ilgiiliol'ara:k bu gazetede çıkan haber­
lerln konularını esıl olarak insan hakları lhlallerl, etnik sorunlar ve
terörist hareketler oluşturdu.

Körfez Savaşı dönemlinde lse (Ağustos-Şubat 1991) The Guardlan'
da Türkiye ,ile ilgili olarak 'çık'aınıhalberlerde sayısal anlamda bellrqlrı

bir artış gözl,endi. Ancak bu artış sürekli değildi. Sözqellml, savaş

dönemi iç'erisinde yer almasınarağmen Türkiye ile ıilgıili olarak ka­
sımdayalnızca 1 heber, aralıkta da 2 haıbe i" yer aldı. Diğ'er taraftan.
bu' dönem Içerisinde Ağustos ÜmO'da 9 (Türkiye, Iraık petrol boru
hattını kapattı.) ve Ocak 1991'de 14 haberle (Türkiye müttefi:klere
lrak'a kaeş: lnclrllkÜssü'nün kullanılması için izin verdi.) en yüksek
haoer :SByi la rıınra ulaşıld ı.

.Ağustos t990'm Hk günı,erinde körfez Krizi başladığı zaman The
Guardian'da Türkiye hakkında çıkan hsberlerln konusundaani bir de­
ğişiklik gözlendi. i~riz lbaşlangıcından 'kara' savaşının bittiği tarih olan

264



27 Şubat 19'91 'e kadar Türkiye He ilgili çıkan haberler şu konular et­
rafında toplandı:

1- Türkiye'nın savaştan doğrudan etkllendlğl ve taraf olduğu (B'ir­
leşmiş Mmetler'in lrak'a uyguladığı ekonomik ambargo nedeniyle
Türklye'rıln Irak petrol boru hattını kapatması: kara savaşı başlama­

dan hemen önce mütt'efilkl'eriniıncirlik Üssü'nü kullanmalanna izin
verilmesi; savaş sonunda Irak ordusunun önünden kaçan Kuzey Iraklı

l<Iürtl1erin Türkiye'ye sığınması).

2- Batılı bir müttefik olarak Türkiye'nin jeostratejik önemi.

3- TÜr'kiye'nin Körfez kı-izi döneminde batı ne girdiği işbirliğine

bir tepki olarak, Türkiye'de yaşayan batılılara karşı terörist saldırtlar.

4.- 'Körfez Krlzt'nln etkisiyle Türkiye'nın bulunduğu bölqede güç­
lenen durumu.

Bunların yanı sıra, lşçllerln yüksek ücret için yaptığı grev ve yü­
rüyüşler, Türkiye'nin Asil Nadir'in başkanlığıını yaptığı Poll Peck Inter­
national şlrketirıln içine düştüğü ekonomik krize tepklsi gibi haberler
de yer aldı.

Körfez Savaşı'ndan sonraıki 6 ay boyunca The Guardian'da Türkiye
hakkında yayınlanan, haberlerin aylar itiibariyle dağılımı bölgedeki

40

30

20

10

o

/

il'"

~ i~
.i.

i! !i

~ LJı \ l)1 ~i
~ )ıı - \ i ~ -e:1 ...l!lv
II ı"

.:-cı if
~

-eı

~ ~
,

\ !\ ~!) ~

i f-.' ..... j, ~. • ii

•
The F.Tlmes
The Guardlan

The Guardlan ve The Flnanc1ial Times gazetelerinde Şubat 1990 - Ağusitos 1991
tarihleri arasında Türkiye hakkındacııkıan haberleri <ıylaritiibarlyl1e göster,ir grofiık.

Not: Körfez Savaşı öncesi dönemde The Finanoiol Times'ın verdiği 10 sayfalık

Türkiye ekigratiğe dahil edilmedi.

265



THEGUARDIAN THE FINANeJAt TIMES
HABER TORO

Sava, Körfez Sava, SaYa' Körfez SaYa'
Onaı. SaYa" Sonra.. On_ı Sava,. Sonra..

Körfez Sava~ı --- 21 21 --- 57 21

Insan Haklan,
Etnik Sorunlar

ve Terör 12 3 13 19 3 14

İç Politika --- --- 4 12 7 9

PollyPeck
International --- 3 --- --- 27 ---

Ekonomi 1 1 --- 38 16 21

Diger 12 4 5 12 16 5

TOPLAM 25 32 43 81 126 70

The Guardian ve The Finandal Times'da çıkan Türkiye hakkındaki haberlerin konulara
göre dağılımı,

Not: Savaş öncesi dönem Şubat-Temmuz1990, Körfez savaşı dönemi Ağustos 1990-Şubat
1991,Sava~ Sonrasıdönem de Şubat- Ağustos 1991 tarihlerini kapsamaktadır.

gelişmeleregör,e büyük farklılrklar gösterdi. Sözge\:imi, Kuzey Iraklı

Kürtler!n savaş sonundaiçine düştüıkleri zor durum nedentyle nisan
ayında Türkiye ile i1gHi 11 haber yayınlamrken bu sayı temmuzda 2'ye
düştü. Savaş sonrası The Guardian'da Türkiye hakkında yayıınlanan

haberlerln i,çeriği bu dönemdeki önemli olaylar ve Körfez Savaşı'nın

etkileriyle bellrlendi. Körfez Savaşı'nınetkisiyl,e Türkiye'nin bulun­
duğu bölgede ve uluslararası alanda artan önemi, savaş sonrası Ku­
z:ey Iraklı ~ürtleriın Türkiiye'ye sığmması, Türkiye'nin Kuzey lrsk'takl
teröristlere karşı yaptığı sınır ötesi harekat ve bazı iç politika haber­
leri bu dönemde Türkiye'den söz edilmesine neden oldu.

Açıkçagörüldüğügibi The Guardian'da Şubat 19'90 ve Ağustos

1991 tarihleri arasında Türkiye hakkmda yer alan haberlerin sayısal

dağılımı aylar itibariyle büyük farkl·ılıiklar g,österdii. Bu araştırmamrı

ışığında, The Guardian'da Türkiye hakkında çıkan haberlerln kriz dö­
nemlerinde arttığını söylemek müm'künd'Ür. işaret 'edilmesi gereken
diğer bir nokta da, savaş öncesi dönemde The Guardian'ın ıürıkiy·e

hakkında yayınladığı haberlerde yalnızca insan hakları lhlallerl, etnik
sorunlar ve terörlam konularına yer vermesi, sözü edilen dönemde

266



Türkiye'nin bu gazetedeIçi imajıının olumsuz olmasına neden oldu.
Başka bir deyişle, yalnızca insan haıkl,arı Ihlallerı. terörizm gibi bir
iki konu üzerine yoğunlaşaııak bir ülkedek) diğer g'el1işmelıeri görmez­
den g'elmek o ülke hakkında olumsuz bir imajın belinnesine yol açar.
Bu dönemde The Guardian'da Türkiye He ilgili olarak değişik konulara
(ekonomik qellşmeler, eğıitimı~ültür vb.) hemen hemen hiç yer ve­
rilmedi. Körfez Savaşı başladığıında ise The Guardian'da Türkiye hak­
kında yer alan haberler sayrsal olarak ve konu çeşitlHiğ'i bakımından

büyük artış gösterdi. Gazete, Türkiye ile ilgil'i olarak yayınladığı ha­
berlerln konusunu insan hakları ve terörizrnden Tüıık1iye'nin stratejik
önemine ve batı lçln vaz.geçilmez bir müttefik olduğuna kayduarak
daha az eleştirel oldu.

Savaş sonırası dönemde Tülikıiye'nin buqazetede beliren imajının

Ağustos 1991'e kadar (bu tarihde terôrlstlere karşı Kuzey Irak'da ope­
rasyon g'erçekleştirildiJ savaş dönemine kıyasla daha da iyileştiği

söylenebilir. Bu durum, savaş nedeniyle Türkiye'nin bölqede güçlü bir
devlet olarak belirmesi ve batı içinartan öneminden kaynaklanıyordu.

THE FINAJNülAL TIMEı8 'OA TÜRıKiYlE

Körfez Savaşı'ndan önceki 6 aylık sürede IŞubat-Ternrnuz 1990)
The Fiınancial Times'da Türkiye He llqllfolarak ayda ortalama 15 ha­
ber yer aldı. Bu dönemde Türkiye haklkında en az haber (6 adet) ha­
ziranda görüldü.

Haziran 1990 hariç savaşöncesi dönemde The Flnanclal Times'da
Türktye hakkındayayınlanan haber sayısı hiç bir ayda 12'nin altına düş­

medl, Kriz öncesi dönemde The Flrıenclal Ttrnes'da Türklye hakkında

yer alan haberler, ekonomi, iç pollttka. terör ve etnik sorunları kap­
sıyordu. Ancak, bu konulardan herhangi biri belirli bir yoğunluğa

sahip değildi. işaret edllrnest gıer'eiken bir başka nokta da, The Flnan­
cial Times'ın savaş öncesi dönernde 10 sayfalık bir Türkiye eki ver­
diğidir. Bu ekte, insan haklanndanekonomiye kadar pek çok konuda
bu gazetenin muhablrlerirıln ve Türk yetktlilerlrnn ayrıntılı araştırma

ve açıklamalan yer aldı.

Körfez Krizli döneminde (Ağustos 1990-Şuıbat 1991) The Financlal
Times'da Türkiye hakkında yer alan haber sayısı bir önceıki döneme
göre bir kat arttı. Bu dönemdeeylül {27 adet) ve ocak 1(2,6 adet) Tür­
klye ile Hg1ili en fazla habeoln yayınlandığı aylar olurken kasım, ara­
lık ve şubatta bu sayı ayda 10 habere kadar düştü.

267



Ağustos 1990'111 ilk günlerinden itibaren The Flnanclal Times'da
yer alan Türkiye ıilıe ilgili haberlerin başlıca konusunu Körfez krizi
oluşturdu. Ağustos ve Eylül 1990 tarihinde yayınlanan Türidye haık­

kındaki haberlerln yüzde Bü'lnln konusu körfez Krizi'yl,e ilgiliydi. Bu­
nu takip eden 3 ay boyunca da (Ekim·Kasım·Aralık 1990) haberlerin
yüzde SO'sinden fazlasını o dönemdeekonomik krize g'iren Polly Peck
şlrkeblyle iı,gili haberler doldurdu. Meyveden elektronlğe kadar pek
çok alanda yatırımları bulunan bu uluslararası şirketin o zamanki baş­

kanlığını Kıibrıs Tüıık asıllı Asil Nadir yapıyordu. The Financial Times'
ın ekonomik konulara özel bir ilglisi olduğundan ve Polly Peck olayı­

nın büyüklüğü gazetenin bu olayı kapsamlı bir biçimde vermesine
neden oldu. Bu bağlamda, Asil Nadir'in Türk hükümetinden ve ban­
kalarmdan yardım beklentisi The Financial Times'da geniş olarak yer
aldı. Ancek, bu haberler Türkiye ile ilgili olmaktan çokekonomik kriz
içinde olan şlrketin bu sorunlarını aşıp aşarnayacağryla ilgiııi olduğun­

dan bu araştırmada lçerlk bakımından incelenmedi.

1 ,990'ın son 3 ayında (ekim, kasım ve aralsk) bu gazetede Körfez
Savaşı ne Hg1ili olarak Türkiye hakkında çıkarı haberler hızlı bir düşüş

göstererek tüm haberleriıçinde yüzde 10'fuk bir oranı oluşturdu. Bu­
nunla birlikte, Ocak 19'91'de Körfez Krizi tırmandığında ve müttefikler
incirlik Üssü'nü lrek'a karşı kultanrnek lstedtklerlnde, The Flnanclal
Times'da Türkiye hakkında çıkan haberler hızla artarak yeniden krtz
başlangıcındaki düzeyine ulaştı. Körfez Krizi döneminin ilk 2 ayında

Türkiye hakkında çıkan haberleri şu konular etrafında toplamak müm­
'kündür;

1- Birleşmiş Milletler kararları çerçevesinde Irak petrol boru
hattını kapatması için batının Türkiye'ye baskısı.

2- ıKr'iz nedeniyle ortaya çıkan ekonomik kayıplarını karşılamak

için batılı müttefiklerln ve petrol zengini Arap ülkelerinin Türkiye'ye
yardımı.

3· Batılı bir müttefik olarak Türlelye'nln stratejik önemi.

Daha sonraki 3 ayda ise Polly Peck ile ilgili haberlerin yanı sıra

Türkiye'deki batılı hedeflere yapılan terörist saldırılar ve bazı bakarı­

ların lstlfaları, Türkiye hakkında çjkarı beIlli başlı haber konularını

oluşturdu.

Körfez Savaşı'nın son 2 ayında (Ocak-Şubat 1991) Türkiye ile
ilgiııi belli başlı haber konuları da şöyle sıralanabilir:

268



1- Türkiye'nin, incirlik Üssü'nü lrak'a karşı kullanması için Arne­
rtka'ya izin vermesi.

2- Türklye'nln batılı mütteflklerle işbirliği yapan dost bir ülke
olduğu.

3- Irak'tan Tüı1kıiye'ye qelebllecek herhangi bir saldırı olasılığına

karşı T'Üı1kiye'ye askeri yardım yapılması.

4- Tekstil, maden, kağıt ve çelik işçilerinin protesto yürüyüşleri

ve grevler.

Savaş sonrası dönemde (Mart - Ağustos 19191) The Financial
Times'da Türkiye hakkında çıkan heberler savaş dönemine kıyasla

daha azdı. Aylar itibariyle ortalama haber sayısı f O'un altına düşme­

mekle blrlrkte nisan hariç hiç bir ayda da 13'ün üzerıne çıkmadı. Bu
ayda Türkiye ile ilgili çok sayıda haberin yer almasının nedeni, Irak
lideri Saddam Hüseyln'e bağlı güçlerin Kuzey lraklı Kürtlere saldırısı

sonucu ortaya çıkan göçmen krlzlydl,

Türkiye ile Amertka arasıında gelıişen ilişkiler, Kuzey Iraklı Kürt­
lerin Türkiye'ye sığınmaları ve buralarda karşılaştıkları problemler,
Türkiye'deki terörizm. etnik sorunlar ve yüksek enflasyon oranı bu
dönemde ele alınan belll başlı konulardı.

incelenen dönemde (Şubat 1990 - Ağustos 1991) The Hnanclal
Times'da Türkiye hakkında çııkaını haberler (The Guardian'la karşılaş­

tırıldığında) hem sayı bakımından oldukça yüksek hem de konu iti­
bariyle çokçeşitllydt. Bu nedenlerden dolayı Türkiye'nin The Finan­
cial Times'da ortaya çıkan imajı olumlu olarak değerlendirilebilir.Bu­
nunla beraber, Körfez Krizi başladığında Türkiye hakkında çıkaını ha­
ber sayısının hızla arttığım (özellikle 'krizin tırmaııdığı dönemlerde),
savaş sonrası dönemde ise göreceiii bir düşüş görüldüğünü belirtmek
gereıkıir.

The Financia! Times'ın Türkiye ile ilgili olarak yayınladığı haber­
ler uluslararası politikadan terörizrne, Türkiye'deki otomotiv sanayın­

deki yeni yatırımlardan istanbul Menkul Kıymetler Borsası'nın duru­
muna kadarçok çeşitiii konuları lçerdi. Fakat, özelllkle savaş döne­
minde bu haber konuları arasındaki derıqe, Körfez Krizi boyunca ya­
şanan önemli olaylar nedeniyle diğer haber konularının azalması pa­
hasına bozuldu. Sözpeltml. Irak petrol boru hattının kapatılması için
izin verildiği dönemlerde, Körfez Krlzt ile i1ıgil'i haberler Türkiye hak­
kında yayınlanan tüm haberlerin yüzde SO'ini oluşturdu.

269



Türkiye'dekl etnik sorunlar ve insan hakları ihlalleriyle iJ.g'lli
lddialar, TÜl'1k1iye'nin bu ge~etedeıki olumlu imaıjını gölgeleyen en
önemli konulardı. The Flrıanclal Times, Tür~iye'deki etnik sorunlar
ve insan hakları lhlellerl ile ilgili haberlerinde hem insanı halkları sa­
vunucusu grupların hem de Türk yetkilileııin qörüşlerine yer verdi.
Ancak, Türk yetkllilertnln görüşleri yalnızca Körfez Savaşı öncesi
dönemde verilen 10 sayfalık Türkiye ekinde yer aldı.

Savaş döneminde Türkiye hakkıında yayınlanan olumlu haber ko­
nuları Ifürklye'ntn jeostratejlk önemi ve bulunduğu bölqede güçlü
bir batılı mütte,fi'k olması) artarken, olumsuz bir görüntüye yol açan
haber konuları Iterörtzrn, etnik sarıunlar ve insan halkları lhlallerl
iddiaları) gözle görülür biçimde azaldı.

Türkiye'nin bu gazetede beltren olumlu imajı, Körfez Savaşı son­
rası dönemde Amerikan Başkanı Bush'un Türkiye'yi ziyaretiyle zirve­
ye çjkn. Fakat, Ağustos 19'91 'de Türklye'nin teröristlere karşı Irak
sınırında g'erçe1kleştirdiği harekatla birlikte haber 'konuları hızla de­
ğişti ve bu olumlu imaj gMgelendi.

SONUÇ

Bu araştırmanın sonuçlarına göre, Körfez Savaşı döneminde
Türklye'nlrı imajı savaş öncesi döneme göre hem The Guardian'da
hem de The Financial Times'da büyük oranda lyileşrntştlr. Türkıiye

hakkında olumlu haberlerin çıkmasının ve Böylece Türkiye'nin imajı­

nın iyHeşmesinin nedeni, Körfez savaşı döneminde her iki qazetede
de çıkarı haberlerde Türkive'den batı He işbiirliği içinde olan, jeostra­
tejik öneme sahip aktif ve gü!çü bir batılı müttefik olarak söz edil­
mesidir. Altı çizilmesi gerıekeın diğer bir nokta da, kriz öncesi dö­
nemde özelllkle The Guardian'da Türkiye'deki insan hakları ihlalleri,
etnik sorunlar ve terörlzmle ilgili olarak pek çok haber çıkmasına

rağmen kriz döneminde bu konularda hemen hemen yok denecek ka­
dar az haberin yer aldığıdır. Sözü edilen dönemde terörlzmle ilgili
olarak yer alan bir kaç haberin konusunu da, Türkiye'nin Körfez Sa­
vaşı'ndaki batı yanlısı tutumunu protesto etmek amacıyla aşırı sol
ve sağ örqütlenn Türkiye'deki batılıkişi ve kurumlara karşı giriştik­

leri terörist saldırılar oluşturdu.

The Guardian'ın politik (insan hakları, etnik sorunlar ve terörizm),
The Financial Times'ın da ekonomik haberlere daha fazla yer verme-

270



si, özelllkle Körfez Krizi'nden önceki dönemde bu gazetelerde beli­
ren Türkiye imajının çok farklı olmasına neden oldu. Araştırmaya ko­
nu olan dönemde, yüksekenflasyon oranı hariç diğer ekonomjik ha­
berler gıenellikle Türkıiye için olumsuz bir imaj çizmlyordu. Aksine.
Türkekonorntslnln sürekli bir biçimde büyüdüğü ve belirgin bir iyi­
leşme gösterdiği bu tür haberlerin i'çeriğini oluşturdu.

Özelfiikle The Guardian'da yer alan insan halkları ihlalleriyle ilgili
Iddialar, etnik sorunlar ve terörlzm ise Türklye hakkında olumsuz
imaj yaratan belli başlı konuları oluşturdu. Gazetede yer alan bu lçe­
rlktekl haberler geıneJlilkle Uluslararası Af Örgütü ve Türkiye insan
Haklan Derneği'nin raporlarına dayanıyordu.

Körfez Krizi'nden önceıki dönemde The Fiinancial liimes'da Tür­
kiye hakkında çıkan haberler The Guardian'la karşılaştırıldığında sayı

bakımından oldukça fazla, eleahnen konular bakımından da çok çe­
şitliydi. Üstelik lihe Hnancial Times bu dönemde 10 sayfalık bir
Türkiye eki verdi. Tüm bu nedenler, Körfez Kri~i öncesi dönemdeki
Türkiye imajının niçin The Guardian ve The Financial Times'da farklı

olarak ortaya çı1ktlğını açrklar.

Ağustos 1990'ıın ilk günlerinde körfez krizi başladtğırıda her iki
gazetede de Türkiye ve krlz konulu haberler yoğunluk kazandı. Bu
dönemde Türkiye hakkında çıkarı haberlerde qözlenen önemli artış

Türkiye'nin imajının iyileşmesineçok büyük katkıda bulundu. çün!kü,
yalnızca olumsuz haberler değil, bir ülke hakkında az haber vermek,
hiç haber yayınlemamak ya da sürekli beltrll konuları Işlernek de o
ülkenin olumsuz bir imaja sahip olmasına neden olabilir. Körfez Kri­
zi'nin başlamasıyla birlikte, The Guardian'ın Türkiye ne ilgili olarak
ele aldığı insan hakları Ihlalleri. etnik sorunlar ve terörizm giiblj konu­
lardan TÜJ1kiye'nin dost ve ıaktlf bir batılı müttefik olduğuna ilişkin

haber türlerine ani bir geçiş gözlendi. Bu durum, bir önceki dönemde
Türklye hakkında beliren olumsuz lmajın birden bire değişmesine

yol açtı.

Körfez krizi'nin sonuna doğru her iki qazete de Tüııkiye'ınıin bu­
lunduğu bölgede süper bir güç olarak ortaya çıkmakta olduğunu işle­

yen birçok yorumlar gıÖrülmeye başladı. Bu arada şunu da belirtmek
qereklr ki, Türkiye'nin bulunduğu bölgede gücünü giittik'çe arttırdığına

ilişkin haberler sürekli Yunanistan'la karşılaştırmalı bir biçimde ve­
rildi.

Savaş sonrası Türkiye hakkıınıdaki olumlu heberler her iki gaze­
tede de Ağustos 1991'e kadar devam etti. Bu tarihte Türkiye'nin Ku-

271



z'ey Irak'takiterörist kamplarına karşrqerçekleştirdlğl sınır ötesi ha­
rekat, bu gazetelerde tekrar Türkiye için başlıca olumsuz imaj unsuru
olan insan halkları lhlallerl: etnik sorunlar ve terörtzmkonulannm gün­
deme gelmesine yol açtı.

Bu araştırmada Incelenen tüm dönemler göz önüne alındığında,

The Guardian'da belliren liürkiye imajınınK!örfez Savaşı nedeniyle
büyük bir değişiklik g'Österdiği söylenebilir. The Finenclal Times'deki
Türkiye imajı lse önemli bir değiş'iklik giöstermedL

KAYNAiKLAR

1. Llppman Walter: "The World Outside and the Pıictures in Our
Heads",in Shram Willbul' and Hoberts Donald F., The Process and
Effects of Mass Cornmuolcatıons, University of llllnols Press,
London, 1972, sayfa 265-2'86.

2. Zaharepoulos Thlrnlos: The Image of the US in the Greek Press,
Journalism Ouarterly, Vol. 3,6, No. 2, 1972, sayfa 188-192.

3. Craig Alexandre: The Media and Forelqn Policy, International
Journal, Vol. 31, 1975-7'6, sayfa 319-336.

4. Şahln Haluk Turkish Politics in The New York Times: A Compera­
tlve Content Analysts, Journalism Quarterly, Vol. 50, No. 4, Winter
1973, sayfa 685""689.

5. Albrltton Robert B. and Manhelm Jarol B.: Publlic Heletiona Effort
for the Third World: lrnaqe in the News, Journal of Cornrnurricatlon.
Vol. 35, No. 1, Winter 1985, sayfa 43""59.

6. Shoar-Gaffarl Prtouz: Iran in The New York Times 1968-78, Ph.D.
Thesis, Syracuse Unlverstty, New York, 1986.

7. Abdullahi A.: A One World One Voice?: Libyan Affairs Coverage
by Ona Europeanand Three African Newspapers 1970-86, Ph.D.
Thesrs. University of Lelcester, England, 1990.

8. Wolfe Wayne: Image of theUnited States in the tatin American
Press, Journalism Ouarterly, Vol" 41, No. 1, Winter 1964, sayfa
79-86.

272


