
Selçuk Ün. Sos. Bil. Ens. Der. 2019; (Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı): 200-208 
- Tarih / Araştırma - 

Die "Türkische Post": Türkiye’de Bir Nazi-Propaganda Gazetesi 
ve Matbuat Umum Müdürlüğü* 

 

Resul ALKAN** 
 

ÖZ 
Basın iktidar ilişkileri, araştırılan dönemin sansür pratiklerini ortaya koyması açısından önemli veriler sunmaktadır. Gerek 19. 

yüzyılın son çeğreğinden itibaren Osmanlı Devleti’nde gerekse Türkiye Cumhuriyet’in tek partili iktidar döneminde varolan siyasi 
oteritenin yönlendirmelerinın gölgesinde devam eden bir basın hayatı söz konusuydu. İkinci Dünya Savaşı esnasında da çıkartılan 
yasaların yardımıyla dönemin basın ve yayın hayatı daha yoğun bir şekilde kontrol altına alınmaya çalışılmıştır. Bu durum sadece 
Türk basını için geçerli değildi. Türkiye’de yabancı dillerde yayınlanan günlük ve haftalık gazetelerde ancak dönemin iktidarının 
yönlendirmeleri ve direktiflerini dikkate alarak ayakta kalabilme şansına sahiplerdi. Buna ek olarak yayın politikalarını belirlerken 
Türkiye’nin iç ve dış politik hassasiyetlerine uygun bir dil kullanılmasını da elzem kılmaktaydı. Bu bağlamda Türkische Post 
gazetesi genel yayın felsefesiyle uyuşmayan bir durumla karşı karşıyaydı, çünkü gazetenin öncelikli amaci özellikle 1933’den itibaren 
zaman zaman Türkiye’nin dış politikası ile ayrışan Alman tezlerini savunma ve Alman propagandasını sayfalarında yoğun bir 
şekilde işlemekti. Gazetenin Almanya ile olan yakın münasebeti Türk makamlarının dikkatini Türkische Post ve matbaasının 
üzerinde olmasına ve burada cereyan eden faaliyetlerin yakından takibini gerektirmekteydi. Bu çalışma, Alman arşiv belgelerinin 
ışığında Türkische Post gazetesinin pekte bilinmeyen tarihine ışık tutmasının yanı sıra bu gazetenin İkinci Dünya Savaşı esnasında 
Türk makamları ile, özellikle de Türk basınının içerik kontrolünden sorumlu kurum olan Matbuat Umum Müdürlüğü ile 
münasebetlerini konu edinmektedir. Daha öncesinde ise şu sorulara cevap aranacaktır: Türkische Post’un kurulma amacı neydi ve 
gazete yönetimi Almanya’nın hangi kurum ve kuruluşlar ile irtibat halindeydi? Gazetenin yazı işlerinde hangi Türk ve Alman 
gazeteciler çalışmaktaydı? Konunun aydınlatılmasına yardımcı olan kaynaklar ise Alman Dışişleri Bakanlığı’nda bulunan diplomatik 
misyon belgeleri, Alman Büyükelçi Rudolf Nadolny’nin hatıratı ve Türkische Post gazetesinin 1937-1944 yılları arasında genel 
yayın yönetmenliği görevinde bulunmuş Eduard Schaefer’in Istanbul’dan Berlin’e bağlı bulunduğu kurum için yazdığı raporlar gibi 
birincil elden Almanca kaynaklardır. Konumuz ile alakalı Türk arşiv belgeleri ise nitelik ve nicelik bakımından oldukça sınırlı sayıda 
kalmıştır. 

Anahtar Kelimeler: Die Türkische Post, Eduard Schaefer, Matbuat Umum Müdürlüğü, Selim Sarper,  Reichsministerium für 
Volksaufklärung und Propaganda-Halkı Aydınlatma ve Propaganda Bakanlığı 

 

Die "Türkische Post": A Nazi Propaganda Newspaper in 
Turkey and Prime Ministry Directorate General of Press and 

Information 
 

ABSTRACT 
The relations between press and government provides important data in terms of revealing the censorship practices of the 

period studies. Both on the Ottoman Empire since the last quarter of the 19th century and the period of one-party rule of the 
Republic of Turkey, the press life was overshadowed by the political authority that existed. In this context, over the enacted laws 
during the Second World War, the press life of the period was tried to be taken under control. But the situation was not only valid 
for the Turkish press, daily and weekly newspapers published in foreign languages only had the opportunity to survive by taking 
into account the directions and directives of the administration of the period. In addition, while determining the editorial policy it 
was required to use an appropriate language with Turkey’s domestic and foreign policy. For this reason, the Türkische Post 
newspaper faced a situation that was not compatible to its founding philosophy. Because, the primary objective of the newspaper 
was defending the German thesis against noncommittal Turkey’s foreign policy and instilling German propaganda intensively in 
their pages. The newspapers close relationship with Germany, fixed Turkish authorities attentions on Turkishe Post and their 
printing house. And those close relationships had required close monitoring of the activities that took place. This study will shed 
light on the unknown history of the Türkische Post newspaper in the light of German archival documents and it deals with the 
relations with Turkish institutions during the World War II. But previously, the following questions will be answered: What was 
the aim of establishing Türkishe Post and which institutions and organizations of Germany was in contact with newspaper 
management? Which Turkish and German journalists worked in the newspaper's editorial works? Resources that helps clarify this 
subject are firsthand German resources like; the founded diplomatic mission documents of the German department of state, 
German Ambassador Rudolf Nadolny`s memoirs and the reports that had written to the registered institutions by Eduard 
Schaefer, who was the editorship of Turkische Post between 1937-1944. Turkish archival documents related to our topic are very 
limited in the terms of both quality and quantity.  

                                                           
* Bu makale Bochum Ruhr Üniversitesi Tarih Fakültesinde Prof. Dr. Stefan Plaggenborg’un danışmanlığında tamamlanan doktora 
tezinden faydalanılarak kaleme alınmıştır. 
** Dr., orcid no: 0000-0003-0489-5772, alkanresul@gmail.com 
Makalenin Gönderim Tarihi: 27.09.2019; Makalenin Kabul Tarihi: 26.11.2019 



Resul ALKAN 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

201 

Keywords:  Die Türkische Post, Eduard Schaefer, Prime Ministry Directorate General of Press and Information, Selim 
Sarper, Reich Ministry of Public Enlightenment and Propaganda  

 
1. Giriş 
İngiltere ve Fransa’ya oranla milli birliğini geç sayılabilecek bir tarihte gerçekleştiren Bismarck 

önderliğindeki Alman İmparatorluğu resmi diaspora politikalarına 19. yüzyılın son çeğreğinden itibaren 
başlamış ve Osmanlı topraklarında 20. yüzyılın başından itibaren çeşitli firmaların da maddi desletekleriyle 
kendi resmi yayın organını kurmuştur. İstanbul’da 1908 yılından Birinci Dünya Savaşı’nın sonuna kadar 
yayınlanan Osmanischer Lloyd gazetesinin giderleri önemli ölçüde Alman Dışişleri Bakanlığı‘nın 
bütçesinden ve Deutsche Bank, Daimler, Krupp, Siemens ve Orientbank gibi Almanya’nın önde gelen 
sanayi ve finans kuruluşlarının destekleriyle karşılanmaktaydı (Farah, 1993; 92-93). 

Birinci Dünya Savaşı’nın sona ermesiyle Osmanlı topraklarını zorunlu olarak terkeden Almanların 
ülkelerine geri dönmesiyle kapanan Osmanischer Lloyd gazetesi 10 yıllık yayın hayatı boyunca Almanca 
ağırlıklı olmak üzere kısmen Türkçe ve Fransızca olarak yayınlanmıştır. Türkiye’de, 1918-1925 yılları 
arasında her ne kadar bir Almanca gazete bulunmasa da 1926’dan itibaren Türkische Post gazetesinin yazı 
işleri sorumlusu olan Ahmet Muzaffer Toydemir’in sahibi olduğu La Volante gazetesi Alman tezlerini 
Fransızca olarak Türk kamuoyuna sunmuştur. Toydemir’in gazetesi 1924 ve 1925 yıllarında Alman 
Büyükelçiliği’nin maddi olanaklarından da önemli ölçüde yararlanmıştır (Nadolny, 1985; 181). 

Mustafa Kemal Atatürk’ün önderliğindeki Türkiye Cumhuriyeti ile Weimar Cumhuriyeti arasında 
diplomatik ilişkilerin yeniden kurulması ile İstanbul ve Ankara’nın yanı sıra sanayisini yeniden yapılandıran 
Anadolu’nun muhtelif şehirlerinde faaliyet gösteren Almanların sayısılarının artmasının da etkisiyle 
buralarda yaşayan Almanlar için ana dillerinde bir gazete ihtiyacının ortaya çıkartmıştır. Bunun yanı sıra 
Sultan II. Abdülhamid döneminden itibaren artma eğıliminde olan ve Birinci Dünya Savaşı ile zirve 
noktasına ulaşan Türk-Alman kültürel etkileşiminin bir sonucu olarak Almancaya hakim Türklerin de bir 
gazete vasıtasıyla, gazetede işlenecek Alman tezleriyle etki altına alınmalarının gerekliliğinin farkında olan 
Alman Büyükelçi Rudolf Nadolny, Alman Dışişleri Bakanlığı’nın maddi ve diplomatik desteğiyle 1925 
yılının sonlarına doğru bir gazete kurma fikrini gerçekleştirmek amacıyla harekete geçmiş ve yaklaşık olarak 
6 ay içerisinde, Mayıs 1926’dan itibaren Türkische Post gazetesinin kuruluşunu yoğun çabalarıyla 
tamamlamıştır (Politisches Archiv des Auswärtigen Amtes, Botschaft Istanbul/Ankara, Band.775, 14 
Agustos 1925)* 

Mevcut tarih araştırmalarında Türkische Post üzerine takriben 20 yıl önce dönemin arşiv imkanlarıyla 
yazılmış değerli bir yüksek lisans tezi bulunmaktadır. Fatih Keskin’in kaleme aldığı tezde, İkinci Dünya 
Savaşı döneminde gazetenin içerik analizine ağırlık verilmiştir. Çalışmamızın öncelikli amacı; İstanbul’da, 
1926-1944 yılları arasında Almanca olarak yayınlan Türkische Post gazetesinin özellikle İkinci Dünya 
Savaşı döneminde Türk makamları ile olan ilişkisini ortaya koymaya çalışmaktır. Bu bağlamda İkinci Dünya 
Savaşı esnasında iktidar basın ilişkileri üzerine yapılacak araştırmalara katkı saglanması amaçlanmaktadır.** 
Türkische Post gazetesi üzerine tarafimdan bu sene içerisinde yayınlanan doktora tezi çalışması esnasında 
ortaya çıkan Alman arşiv belgelerinin gün yüzüne çıkması, yeni bilgilerin derlenmesiyle bu makalenin 
yazılması ve Türk tarih yazımına sunulması gerekli hale gelmiştir.  

 
2. Türkische Post’a Genel Bir Bakış 
İki ülke arası ilişkilerin yeniden kuruluşunun 3 Mart 1924 tarihinde imzalanan dostluk antlaşmasıyla 

yürürlüğe girmesiyle Birinci Dünya Savaşı ve öncesinde Osmanlı topraklarında mesleklerini icra eden ve 
Kasım 1918‘de ülkelerine geri dönmek mecburiyetinde olan Almanların kendi ülkelerinde cereyan eden 
ekonomik ve siyasi istikrarsızlardan ötürü yeni bir ekonomik yapılanma içinde olan Türkiye 
Cumhuriyeti’nde ortaya çikan yetişmiş eleman açığını fark edip yeniden bu topraklara dönüş yapmalarını 
zorunlu hale getirmiştir. İstanbul’da yaşayan Almanların sayısı İkinci Dünya Savaşına kadar yaklaşık 2000-

                                                           
* Devam eden dipnotlarda PA AA şeklinde kısaltılacaktır. 
** İkinci Dünya Savaşı dönemi iktidar basın ilişkileri ve sansür uygulamaları üzerine bknz. (Yılmaz ve Doğaner, 2007; Kabacalı, 
1990). 



Die "Türkische Post": Türkiye’de Bir Nazi-Propaganda Gazetesi ve Matbuat Umum Müdürlüğü 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

202 

3000’e kadar yükseldiği tahmin edilmektedir (Bozay, 2001; 60).* Almanların dışında sayılarını tahmin etmek 
pekte mümkün olmayan, Alman eğitim kurumlarından mezun olmuş Türkler için de dil bilgilerini canlı 
tutmak ve iki ülkede cereyan eden siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri Almanca ve önemli ölçüde 
Alman perspektifi ile takip etme olanağı sunması açısından bir gazetenin kurulması fikrini ilk olarak 
Ağustos 1925’de Dışişleri Bakanlığına ileten Rudolf Nadolny’nin projesi, Berlin’in maddi ve diplomatik 
destek sözünü almıştır. 

Kurulacak olan Türkische Post gazetesinin yönetimi için ise basın alanında tecrübe sahibi kazanmış 
Franz Frederik Schmidt-Dumont ismi üzerinde mutabakat sağlandı. Schmidt-Dumont ismi, Alman 
Büyükelçi Nadolny için, onu gerek 1913-1918 yılları arasında İstanbul’da çalıştığından dolayı şehre ve Türk 
mentalitesine olan aşinalığı, gerekse Türkçeye olan hakimiyetinden ötürü bu görev için en ideal 
tercihlerden biri haline getirmekteydi.** Schmidt-Dumont Nisan 1926’dan itibaren Türkische Post 
gazetesinin yöneticisi olarak görevine başladı ve bu görevini 1934 yılına kadar sürdürdü.  

Bu görevi kabul ederken Almanya’da Deutsche Allgemeine Zeitung gazetesinde aldığı 1900 Mark aylık 
maaşın ve 3 yıllık sözleşmenin garantisinin verilmesi ile İstanbul’da görev yapmayı kabul etmiştir. Şunu da 
belirtmek gerekir ki bu kadar yüksek meblada bir maaş sadece Schmidt-Dumont’a ödenmiştir, ondan sonra 
gazetede görev yapmış Alman yöneticilere ise aldigi maaşın ancak 3’te biri oranında maaş ödenmiştir. 
Gerek Türkiye’de yaşayan Almanlara gerekse Almanca bilgisine sahip olan Türk vatandaşlarına ulaşmayı 
hedefleyen bu gazetenin Türkiye’da kurulmasını cazip hale getiren bir diğer sebep ise Istanbul’un bölge 
ülkelerine olan yakınlığı ve jeopolitik konumudur. Buna göre Berlin’den yollanan bir günlük gazetenin 
Balkan cografyasına ulaşması yaklaşık 2-3 günü bulurken, İstanbul’dan hareket eden sabah treni ile 
yollanan Türkische Post aynı günde Sofya, Atina ve Belgrad’a ulaşmak suretiyle aktualitesini muhafaza 
etmektedir. Yine 1941‘de posta yoluyla Berlin’den yollanan bir gazetenin Rusya üzerinden Tahran’a 
ulaşması yaklaşık olarak 14 gün sürerken Türkische Post gazetesinin İran‘a ulaşması ise yaklaşık olarak 10 
günü bulmaktaydı. 

Türkische Post‘u gerek günlük trajı yaklaşık 2000 adeti bulması bakımından, gerekse yazı işlerinde 
istihtam ettiği gazeteci sayısı sebebiyle küçük ölçekte bir gazete olarak tanımlamak mümkündür. Yazı 
işlerinde 3 Alman gazeteci, Tevfik Cemal isimli Türkçe-Almanca tercümanı ve yazı işlerinden sorumlu 1 
Türk gazeteci olmak üzere 5 kişi çalışmaktaydı.*** Gazetenin 19 yıllık geçmişinde, Franz Frederik Schmidt-
Dumont, Herrmann von Ritgen, Franz von Caucig, Hans Joseph Lazar, Orientalist Herbert W. Duda gibi 
dönemin tanınmış Alman haber ajansı ve gazetelerinin Türkiye temsilcileri de Türkische Post gazetesinde 
çalışmak suretiyle kendi ekonomilerine destek sağlamaya çalışmışlardır. İsimleri zikredilen Alman 
gazetecilerin dışında Türk siyaset ve basın hayatından Muzaffer Toydemir, Ali Ihsan Sabis ve Feyzi Önay 
ve Muhittin Birgen, Ahmet Ağaoğlu, Hüseyin Emin Erkilet ve Peyami Safa gibi dönemin tanınan isimlerin 
köşe yazıları Türkische Post’da yayınlanmıştır.**** 

Gazetenin ekonomik bağlantılarına göz atacak olursak, kuruluşundan itibaren Alman Dışişleri 
Bakanlığı‘nın çeşitli fonları yardımıyla ayakta kalabildiğini görmekteyiz Bu bağlamda Türkische Post 
gazetesinin ortaya çikabilecek muhtemel maddi yetersizlikler sebebiyle kapanması ihtimaline engel 
olunması amacıyla 1926 ile 1929 yılları arasında Alman Dışişleri Bakanlığı bütçesinden ilk etapta 90.000 
Mark para yardımında bulunulmuştur. Ayrıca gazetenin en yüksek kalemlerinden matbaa giderlerini önemli 
derecede düşürmesi fikriyle Alman Dışişleri Bakanlıgı’nın  160.000 Mark tutarında yardımıyla İstanbul‘da 
matbaa satın alınmıştır. İstanbul’da Universum GmbH adı altında 1929 yılında kurulan matbaada gazetenin 
basımının dışında bir çok kitabın da basımı gerçekleştirilmiştir. Matbaa, Türkiye’de bulunan Alman 

                                                           
*
 İstanbul’da yaşayan Avusturya ve İsviçre vatandaşları da eklendiğinde anadili Almanca olanların sayısı 3500’ü aşmaktadır 

(Pekesen, 2014; 66). 
**

 Franz Frederik Schmidt-Dumont’un biografisi ve Türkiye faaliyetleri icin bknz. (Schmidt-Dumont, 2010). 
***

 Gazetenin kuruluşunundan kapanışına kadar tercüman sıfatıyla görevli Tevfik Cemal ayrıca 1940’dan itibaren günlük olarak 

Türkçe gazete haberlerini Alman Büyükelçiliği için tercüme etmekteydi (Alkan, 2019; 59). 
****

 Hüseyin Emin Erkilet’in Türkische Post’da Nazi tezlerini destekleyici yazılar yazması antifaşist çizgisiyle ünlenmiş Tan 

gazetesinde şu satırlarla eleştirilmiştir: „Türkişe Post gazetesinin 16 ağustos tarihli nüshasının başmakalesi mütekait bir Türk 
generali tarafından yazılmıştır. İsmi general H.E. Erkilet…Bir Türk generalinin Alman davasına avukatlık etmesi ise, yakışık 
almaz…Türk generali, Danzig meselesinde Almanyanın haklı olduğunu, zaten Danzig’in bir Alman şehri oldugunu 
yazıyor…Alman tezinin avukatlığını yapmasının manası nedir?‘‘ (Kılıç, 2010; 157). 



Resul ALKAN 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

203 

Büyükelçilik ve Konsolosluklarının propaganda broşürleri gibi çesitli ihtiyaçları için de hizmet vermekten 
kaçınmamıştır. 1933-1944 yılları arasında ise Joseph Goebbels’in yönettiği bakanlık Reichsministerium für 
Volksaufklärung und Propaganda* aylık olarak düzenli bir şekilde gazeteye maddi destekte bulunmuştur. 

Gazetenin Bakanlık bütçesinden ayrılan maddi yardımların dışında ki bir başka gelir kaynağı ise Türkiye 
pazarında aktif ve iki ülke arası ticaretin öncü firmalarından IG-Farbenindustrie, Siemens, Krupp, Junkers, 
Deutsche Bank ve Deutsche Orientbank gibi sanayi ve finans sektöründen firmaların yıllık düzenli olarak 
yaptıkları bağışlardır. Bu ödemeler karşılığında ise Türkische Post gazetesinde firmaların ilanları düzenli 
olarak yayınlanmakta ve firmalarin talepleri doğrultusunda da propaganda yazıları yer almaktaydı. Yukarıda 
adları geçen firmaların maddi destekleri üzerine bir örnek vermek gerekirse, 1929’da başlayan Dünya 
Ekonomik Buhranının da etkisiyle gazetenin 1930 itibariyle yaklaşık 100.000 Alman Markına kadar çıkan 
borçları Alman Büyükelçi Nadolny’nin yoğun görüşmeleri sonucunda Türkiye pazarında faaliyet gösteren 
bu firmaların katılımıyla kurulan Ostkonsortium’un yardımlarıyla karşılanmıştır (Alkan, 2019; 145-146).  

Burada vurgulanması gereken diğer bir husus ise gazete yönetimi ile Alman firmaları arasındaki 
münasebetlerin iki taraf adına sürekli olarak olumlu seyretmediği ve zaman zaman gerildiğidir. Bu 
bağlamda Deutsche Bank gazeteye sağladığı yıllık 12.000 Mark tutarındaki maddi yardımı 1934 yılında 
itibaren yarı yarıya indirme yolunu seçmiştir. Bankanın yöneticilerinden Kurt Weigelt Berlin’den Alman 
Büyükelçiliğine gönderdiği yazıda gazeteye yapılan yardımda indirime gidilmesini gazete yönetiminin 
Deutsche Bank’ın menfaatlerini Türkiye’de yeteri derecede savunmamasına bağlamaktadır (Alkan, 2019; 
147-148). 1926-1933 yılları arasında Türkiye’nin Almanya Büyükelçiliği, Alman Dışişleri Bakanlığı Basın 
Dairesi Bölümünün ve Alman fimaların fonlarıyla desteklenen gazete, Adolf Hitler’in iktidara gelişinin 
hemen akabinde kurulan Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda‘ya bağlı olan 
Auslandspressebüro tarafından finanse edilmiş ve yönetilmiştir. Auslandspressebüro kurumunun basın 
yayın alanında uzmanlaşmış başkanı Walther Heide gazetenin finansmanı dahil, Nazi iktidarıyla tekelleşen 
resmi haber ajansı Deutsche Nachrichtenbüro vasıtasıyla ihtiyaci olan günlük haberlere ulaşmasında ve 
Almanya’da gerekli olan alanlarda Berlin’de yardımcı olmaktaydı.** 

Türkische Post gazetesi Schmidt-Dumont’un yönetiminde 1933 yılına kadar Almanya’daki siyasi ve 
ideolojik tartışmalara mesafeli durmaya çalışmıştır. Nasyonal Sosyalist Parti’nin Adolf Hitler liderliğinde 
oylarını %37’ye kadar yükselttiği Temmuz 1932 seçimlerinden sonra Türkische Post gazetesinin yazı 
işlerinde de çalısan, Nasyonal Sosyalist Parti teşkilatının yayın organı Völkischer Beobachter gazetesinin 
Türkiye muhabiri Viktor Maurer’in parti kaynaklarından elde ettiği haberleri Türkische Post gazetesinde 
yayınlama isteği ve gayreti Schmidt-Dumont’un bu teklife şiddetle karşı çıkması sebebiyle başarıya 
ulaşamamıştır. Schmidt-Dumont’un bu tutumu Hitler iktidarına karşı olan siyasi görüş ve duruşunu 
yansıtması açısından önemlidir fakat sürdürülebilir bir yayın politikası değildi. Çünkü Adolf Hitler’in 
iktidara gelişiyle Türkische Post gazetesinin yayın politikası Berlin’de Alman Dışişleri Bakanlığı’ndan Josef 
Goebbels’in yönetiminde ki Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda‘nın emrine ve 
güdümü altına girmiş ve Nazi Rejiminin tezlerini mümkün olduğunca savunmakta geri kalmamıştır. 

Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda‘ya bağlı bir alt birim olan 
Auslandspressebüro’da gerçekleşen ve Bakanlıktan da yetkililerin katıldığı toplantıda Kasım 1933’de 
Türkische Post gazetesi yönetiminden gelecekte uygulaması istenen yayın politikası iki ana maddede 
toplantı protolüne not edilmiştir;  

1) Türk makamları izin verdiği müddetce ve aşırıya kaçmayacak şekilde Nasyonal Sosyalist tezlerin ön 
planda tutulması ve işlenmesi. 

2) Gazete için seçilecek olan haberlerin Deutsche Nachrichtenbüro gibi Alman resmi ajansından tercih 
edilmesi. Fransiz haber ajansı Havas ve Ingiliz Reuters’den seçilecek haberlerin ise içerik bakımından 
Alman resmi ajansı ile uyumlu olanlardan ayıklanması (PA AA, R78558, 6 Kasım 1933). 

 
 
 

                                                           
*
 Türkçesi Halkı Aydınlatma ve Propaganda Bakanlığı olan kurum bu çalışmanın devamında Almanca yazılmaya devam edilecektir. 

**
 Auslandspressebüro tarafindan Almanya sınırları dışında yönetilen ve Almanca çıkartılan 26 adet günlük gazete Ikinci Dünya 

Savaşı esnasında Avrupa’nın çeşitli ülkelerinde yayınlanmaktaydı (Alkan, 2019; 116). 



Die "Türkische Post": Türkiye’de Bir Nazi-Propaganda Gazetesi ve Matbuat Umum Müdürlüğü 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

204 

3. Türkiye’de Tartışılan Gazete Türkische Post ve Matbuat Umum Müdürlüğü 
Yukarıda altı çizilen iki maddelik yayın ilkesini savaş boyunca gerçekleştirme gayreti içinde olan gazete 

yönetiminin önündeki en büyük engel, gazetenin içeriğini Nasyonal Sosyalist propagandanın etkisi altına 
girmeye başladığı tarih olan Nisan 1933’den itibaren günlük olarak en ince detaya kadar inceleyen Matbuat 
Umum Müdürlügü’nün tutumudur. Konuyu daha da açacak olursak, 1926-1933 yılları arasında Türkiye’de 
1923’den itibaren yeni siyasi ekonomik ve sosyal düzenin kuruluşunda gerçekleştirilen reformları fırsat 
buldukça Türk siyasetçilerin ve gazetecilerin kaleminden övgü dolu satırlarla aktarma gayreti içinde olan 
Türkische Post yönetimi Komunizm, Sosyalizm ve Fasizm gibi ideolojilere mesafeli yaklaşmaya özen 
göstermiş, başka bir değişle Türk makamlarının hassasiyetlerini zedeleyici yayınlardan kendini uzak 
tutmuştur.* 

Fakat Türk makamlarının hassasiyetini bir kenara bırakılıp, diger ideolojik akımları hedef gösteren 
tarzda köşe yazıları yayınlanınca gazetenin geçici olarak kapatılması gündeme gelmiştir. Bu bağlamda 
Türkische Post redaksiyonun içeriginden ötürü Türk makamlarınca uyarılmasını belgelere yansıdığı şekliyle 
ilk olarak 1935 yılından aktarılan bir vesika ile tespit etmekteyiz. Gazetenin neştiyatından sorumlu müdürü 
Ahmet Muzaffer Toydemir’in 16 Ocak 1935 tarihinde kaleme aldığı ‘‘Avrupa’da Barış“ başlıklı ve Fransız 
kontrolünde olan Saar bölgesinin halk oylamasıyla Almanya’ya bağlanmasını konu edinen köşe yazısında 
özellikle şu cümleleri Matbuat Umum Müdürlüğü‘nün tepkisi çekmiştir. Nüfusunun çoğunluğunun Alman 
halkından oluşan Saar bölgesinde böylesine ezici bir sonucun çıkmasının doğal olduğunun altını çizen 
Toydemir yazısında, Nazi propagandasının da sıkça işlediği tezleri gündeme getirmekten geri kalmamıştır: 
,,Saar bölgesinde yaşayan Alman halkının arasında Komunist ve Sosyalistlerden meydana gelen küçük bir Alman azınlık 
bulunmaktadır. Ayrılıkçı fikirleri destekleyen, Fransız menfaatlerine hizmet eden ve Almanya’nın yeni rejimi ile de barışık 
olmayan bu küçük topluluğun öncelikli amacı yaşam alanlarını kaybetmemek için tüm gücüyle Saar bölgesinin Fransa’nın 
yönetiminde kalmasını istemeleridir. Kendi amaçları doğrultusunda halkı terörize etmeye çalışan bu gruba karşı Alman 
güvenlik kuvvetlerinin soğukkanlı tutumu sayesinde Avrupa‘da hüküm süren barış ve düzenin tesisi mümkün olmuştur‘‘ 
(Ahmet Muzaffer Toydemir, ‘‘Avrupa’da Barış‘‘, Türkische Post, 16 Ocak 1935).  

Türkische Post’un denetlenmesinden sorumlu olan Alman resmi haber ajansı Deutsche 
Nachrichtenbüro‘nun Türkiye muhabiri Walter Brell’in Almanya’nın Ankara Büyükelçisi Frederic von 
Rosenberg’e yolladığı 21 Ocak tarihli raporda, yukarıda alıntısı yapılan yorum ve haberlerin neşrinin 
tekrarında gazetenin kapatılacağı notu düşmüştür (PA AA, Botschaft Istanbul/Ankara, Band 786, 21 Ocak 
1935). 

Türkische Post’un genel yayın politikası yalnız Türk makamlarının tepkisini çekmekle kalmamış, ayrıca 
Türk basını tarafından da yakından takip edilip ve zaman zaman da eleştirilmiştir. Bu konuya örnek teşkil 
etmesi bakımından Tan ve Cumhuriyet gazetelerinde yazılan yorumlar dikkat çekicidir. Türkische Post’un 
misyonu ve gazetenin Türk genel yayın yönetmeni hakkında doğruluk payı oldukça yüksek şu iddalar Tan 
gazetesinde ortaya atılmıştır: „Türkişe Post Alman sefarathanesi tarafindan, Alman Propaganda parasıyle çıkar. 
Muzaffer Toydemir, bu gazetenin yalnız hükumete karşı kanunun aradığı bir paravanı, bir maaşlı memurudur. Gazetenin 
siyasetine o karışmaz, sefarethane hükmeder‘‘ (Kılıç, 2010; 157) 

Muzaffer Toydemir’in vefaatının hemen akabinde onun yerine geçen Emekli General Ali Ihsan Sabis’in 
bu görevinde bulunması ve Almanları destekleyici yazılar yayınlaması Hüseyin Cahit Yalçın tarafindan sert  
şekilde eleştirilmiştir:  

,,Matbuat mekanizmasını bilmeyenler ‘‘neşriyat müdürü‘‘ tabirinin hakikatte ne ifade ettiğini pek tabii olarak, 
anlayamazlar… Kanun, gazetelerde çikan makaleler için bir mes’ul şahıs arar ki işte neşriyat müdürü odur… Almanlar 
memleketimizde kendi menfaatlerini müdafaa için yapacak propagandalarda, icabında kanunun pençesine atılacak bir 
kukla olmak üzere, bula bula bu emekli generali bulmuşlardır… Hasis bir menfaat için vatanında Alman 
propagandasına alet olmağı kabul eden bu vatandaşın eski bir asker, hem de emekli bir general olması kalblerde acı bir 
burkulma husule getiren bir manzaradır‘‘ (Kılıç, 2010; 275).  

                                                           
*
 Türkische Post redaksiyonu, Türk makamlarının ve okuyucularının sempatisini kazanma amacıyla her yıl 29 Ekim Cumhuriyet 

bayramına özel sayılar yayınlamaktaydı. Bunlardan en dikkat çekici olanı ise 29 Ekim 1943 tarihinde Türkiye Cumhuriyeti’nin 
geldiği noktayı ele alan 10 sayfalık Cumhuriyetin kuruluşunun 20. yılına özel hazırlanan sayıdır <http://zefys.staatsbibliothek-
berlin.de/kalender/auswahl/date/1943-10-29/24360788>, [Erişim tarihi: 01.09.2019]. 



Resul ALKAN 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

205 

Türkische Post’un hangi amaç doğrultusunda yayın hayatını sürdürdüğü ve hangi ülkenin menfaatlerıne 
hizmet ettiği konusu Türk basınının da köşe yazılarına konu olmuştur. Zekeriya Sertel Türkische Post’u 
hedef tahtasına koymak suretiyle hükümet yetkililerinin harekete geçmesine destek veren bir köşe yazısı 
yazmıştır. Bu amaçla Zekeriya Sertel’in kaleminden şu satırlar çıkmıştır: ,,Şehrimizde çıkan Alman ve İtalyan 
propaganda organları (Türkişe Post ve Beyoğlu) Alman ve İtalyan matbuatının Türkiyeye ait mütalealarını iktibas ederek 
memleketimizde yaymaga vasıta olurlar… Hükümet memleket içinde ecnebi propagandasına karşı bu kadar lakayt 
kalmamalıdır‘‘ (Kılıç, 2010; 158). 

İkinci Dünya Savaşıyla başlayan ve Türk-Alman Dostluk antlaşmasının imzalandığı Haziran 1941’e 
kadar geçen dönemde Türkische Post yöneticileri oldukça zorlu bir süreç geçirmiştir. Bu süreci zorlu kılan 
en kritik nokta, gazetenin Türk makamlarının hassasiyetlerine uygun hareket etmeyişidir. Türkische 
Post‘un Nazi Propagandasının Türkiye’deki ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde hizmet vermesi Istanbul 
Eminiyet güçlerinin dikkatinden kaçmamıştır. Gazetenin genel yayın yönetmenliği bürosuyla ayni binada 
bulunan Universum matbaasında Alman resmi haber ajansı Deutsche Nachrichtenbüro’nun siparişiyle Rus 
Pravda gazetesinin Tan gazetesi aleyhine yaptığı haber ve dönemin Rus Dışişleri Bakanı Vyaçeslav 
Molotov’un Türkiye karşıtı konuşmalarını bir broşür şeklinde basılması sonucunda harekete geçen Türk 
polisinin gerçekleştirdiği aramalar sonucunda açılan davada, basılan bu broşürlerin üzerine gazetenin adının 
basılmamış olduğundan dolayı, Ahmet Muzaffer Toydemir Türkiye Cumhuriyet’i Matbuat Kanunu’nun 7. 
ve 8. Maddelerini ihlalden para cezasına çarptırılmıştır (Broşür Davası, Cumhuriyet, 13 Ocak 1940). 

Gazetenin matbaasında Türkiye karşıtı propaganda yazıların basılması sonucunda gazetenin Alman 
yöneticisi Eduard Schaefer ‘‘Broşür Davasi‘‘ karar duruşmasıyla aynı gün içerisinde Ankara’da basından 
sorumlu Matbuat Umum Müdürü Selim Sarper’in talebi üzerine bir görüşme gerçekleştirmiştir. Schaefer 
bu görüşmenin ayrıntılı protokolünü Berlin’e bağlı bulunduğu kurum olan Auslandspressebüro’nun 
yöneticisi Walter Heide’ye iletmiştir. Schaefer görüşme protokolünde, Hukuk eğitimini Almanya’da almış 
olan Sarper’i her ne kadar Alman dostu olarak tarif etse de, Matbuat Umum Müdürü tarafindan keskin bir 
tonda uyarıldığının altını çizmektedir.  

Selim Sarper Alman gazeteciye çalıştığı kurumun şu net ifadelerle Türk Matbuat kanununa aykırı işlere 
karıştıgını ve kanunlara uygun hareket etmesini tekrar etmiştir: ,,Türkiye’de hükümetin çizdiği çercevede gerçek 
manada bir basın özgürlüğü vardır. Bu basın özgürlüğü bir masaldan ziyade, sınırları olan ve yürürlükte olan bir gerçektir. 
Türkische Post gazetesi bu sınırları bir çok kez aşmıştır. Biz Türkische Post’dan Alman dostu yayınlarından vazgeçmesini 
beklemiyoruz, buna karşın müttefiklerimiz Ingiltere ve Fransa karşıtı yayınlarına da görmezden gelmemiz söz konusu değil. 
Türkische Post‘dan Türkiye‘nin dış politik hamlelerini sahiplenmesi beklenmemekle beraber, yayınlarında dış politikamızı 
eleştirmekten kaçınmalıdır‘‘ (Alkan, 2019; 121). Yukarıda ki alıntıda sınırları net bir şekilde çizilen uyarıları 
gözardı eden ve Berlin’den aldığı direktifleri uygulamaya devam eden Türkische Post gazetesinin yayını 
Matbuat Umum Müdürlügü‘nün tavsiyesi ve Bakanlar kurulunun kararı ile 27 Mart ile 1 Mayıs 1940 
tarihleri arasında geçici olarak durdurulmuştur (Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, Fon No: 030.18.1.2, Kutu 
No: 90, Dosya No: 29, Sira No: 2.). Türkische Post’un geçici olarak kapatılmasını Türk basınında büyük 
sevinçle yorumlayan Nadir Nadi ağır bir tonda ve birazda alaycı dilde Türkische Post’u köşe yazısında 
eleştirmiş ve Türk hükümetinin aldığı kapatma kararına destek vermiştir:  

,,Misafirperverlik adabının yalnız evsahibine değil, aynı zamanda bizzat misafire de bir takım vazifeler yüklediğini 
unutacak kadar kendini kaybeden bu gazete, Alman propagandası yapmak gayreti ile, bir müddetten beri açıkça ve 
sıkılmaksızın milli menfaatlerimizi baltalamaya çalışıyordu. Beyoğlunun o çeşidli, şahsiyetsiz ve kozmopolit kalabalığından 
sızan ispirto bulutlarile örtülü kirli ve dar bir sokağa sığınarak, oradan, güya kendini hissettirmeksizin, temiz ve berrak 
Türk havasını zehirleyebileceğini düşünen bu mikrob yuvası, milli menfaatlerimiz üzerinde hassas bir dikkatle çalışan 
hükümetimiz tarafından vaktinde sezilmiş ve bize zarar veremez hale konmuştur (Nadir Nadi, ‘‘Türkiyede Türk 
Sesi‘‘, 1 Nisan 1940, Cumhuriyet). 

 Gazetenin kapatılması sebebini panik halinde dört koldan öğrenmek isteyen Alman Büyükelçi Franz 
von Papen ve elçilik görevlileri Türk makamları ile irtibata geçmişlerdir. Fakat elde edilen ilk bilgiler bir 
birbirinden farklılık arz etmekteydi. Örneğin Dışişleri Bakanı Numan Menemencioğlu ile görüşen Franz 
von Papen’e gazetenin kapatılma sebebi olarak 7 Şubat 1940 tarihinde gazetede yayınlanan haritada Kars, 
Erzurum ve Ağrı illerini içine alan Doğu Anadolu bölgesinde Ermenistan ibraresinin yazmasını gerekçe 
gösterilmiştir. Joseph Goebbels‘in Türkiye temsilcisi ve Türkische Post gazetesinin kurucularından 



Die "Türkische Post": Türkiye’de Bir Nazi-Propaganda Gazetesi ve Matbuat Umum Müdürlüğü 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

206 

Schmidt-Dumont ise Türkiye’nin Berlin Büyükelçiliğinden edindiği bilgiye göre, Türk makamlarının 
Türkische Post gazetesi hakkında derin şüphe uyandıracak bilgi ve belgeler edindiğinin, bunların gazeteye 
Berlin’den ulaştırıldığının tespit edildiğini ögrenmiştir. Schmidt-Dumont’un aktardığına göre gazete 
redaksiyonu ve matbaasi Türk polisince bu sebepten dolayı aranmış ve bu aramayı takip eden günlerde 
Bakanlar kurulu kapatma kararını almıştır (Alkan, 2019; 124).  

6 Nisan 1940 tarihli mektubunda bağlı bulunduğu kurum Auslandspressebüro‘nun yöneticisi Walter 
Heide ile irtibata geçen Eduard Schaefer ise Berlin’e Türkische Post’un yakın bir zamanda açılmasını 
tahmin etmediğini ve Türk Hükümetinin Ingiltere ve Fransa’nın yoğun baskıları altında böyle bir karar 
aldığınıı iletmiştir. Schaefer, mektubunda Türkiye’nin müttefik kuvvetlerle olan ilişkilerin seyrinin 
değişmesini beklemediğini ayrıca Türk-Alman ilişkilerinin daha da kötüleşmesi sonucunda gazete 
matbaasına Türk makamlarınca el konulabileceği uyarısında bulunmuştur. Bu sebepten gazete redaksiyonu 
ve matbaasını Almanya’nın Bulgar hükümetiyle olan dostane ilişkileri nedeniyle Bulgaristan’ın başkenti 
Sofya’ya taşımayı tavsiye etmiştir. Gazetenin kapatılmasını takip eden günlerde Ankara’ya giden ve aynı 
düşünceleri Alman Büyükelçi Franz von Papen’e de danışan Schaefer bu konuda olumsuz yanıt almıştır 
(Alkan, 2019; 260). 

Türkische Post’un hangi nedenlerden dolayı kapatıldığı konusu, Eduard Schaefer’in Ankara’da Matbuat 
Umum Müdürlüğü’nde Burhan Belge ile gerçekleştirdiği görüşme neticesinde aydınlanmıştır. Buna göre 
Türkische Post‘un sayfalarında Ankara ve İstanbul’dan yerel ve külturel haberlere çok az yer verildiği, 
gazetenin politik çizgisinin agresif bir sekilde Alman yanlısı olduğu ve bu durumun Türkiye sınırları 
içerisinde ve Türk Matbuat kanunlarının çizdiği çerçevenin içerisinde hareket etmek zorunda olan bir 
gazete için kabul edilebilir bir durum olmadığı vurgulanmıştır. Yine Reichsministerium für 
Volksaufklärung und Propaganda‘ya bağlı olan ve Almanya dışında yayınlanan Almanca gazetelere 
haberlerini ulaştıran Dienst aus Deutschland haber ajansı ile telefon vasıtasıyla irtibat kurulması ve bu yolla 
haberlerin gazeteye aktarıldığı bilgisi ve buna karşın Anadolu Ajansı‘na ait haberlere pek nadir yer 
verilmesinden dolayi gazete geçici olarak kapatılmıştır. Eduard Schaefer‘in Matbuat Umum Müdürlügü’ne 
bu hassas konularda daha dikkatli olunacağı ve Türkiye’nin milli hassasiyetlerine uygun şekilde hareket 
edileceği yönünde taahhütleri vermesi üzerine Türkische Post 1 Mayıs 1940 tarihinden itibaren yeniden 
yayınlanmaya başlamıştır. Mayıs 1940 ile Türkische Post’un ikinci kez geçici olarak kapatıldığı Şubat 1944 
tarihleri arasında gazete yönetiminin Matbuat Umum Müdürlüğü ile olan münasebetlerinin seyri hakkında 
arşiv belgelerine yansıyan bir bilgi bulunmamaktadır. Türkische Post 16 Şubat 1944 tarihinde gazetenin 4. 
sayfasında basılan bir politik içerikli karikatür sebebiyle* Matbuat Kanununun 50. Maddesinin ihlalinden 
dolayı hemen 1 gün sonra yaklaşık 6 haftalık süre boyunca geçici olarak kapatılmıştır (Başbakanlık 
Cumhuriyet Arşivi, Fon No: 030.10.0.0, Kutu No: 85, Dosya No: 561, Sıra No: 12. ).** Ağustos 1944’de ise 
Türk-Alman ilişkilerinin kesilmesi sonucu Türkiye‘deki 19 yıllık yayın hayatı sora ermiştir. 

 
Sonuç 
İkinci  Dünya Savaşı‘nın başlangıcıyla beraber propaganda faaliyetlerini gazete ve radyo gibi dönemin 

en merkezi medya araçları vasıtasıyla yoğun derecede yürüten Nasyonal Sosyalist rejim gerek Almanya‘da  
gerekse Almanya sınırları dışında kendi tezlerini tek elden okurlarına ve dinleyenlerine ulaştırma gayreti 
içerisinde bulunmuştur. Bu amaç doğrultusunda kurulan Reichsministerium für Volksaufklärung und 
Propagandaya bağlı olan Türkische Post gazetesi 1933 yılından itibaren bu bakanlığın maddi, bürokratik ve 
teknik destekleriyle Almanya’nın Türkiye’deki yegane propaganda organına dönüşmüştür. Finans ve 
endüstri sektörünün öncü firmalarının da maddi yardımları alınarak Alman devletinin maddi yükü 
hafifletilmeye çalışılmıştır.  

Gazetenin Almanya ile olan bu organik bağı Türk makamlarının dikkatini Türkische Post’un üzerinde 
olmasına ve burada gerçekleşen faaliyetlerin yakından takibini zorunlu  kılmaktaydı. Özellikle İkinci Dünya 
Harbi’nin ilk aylarından itibaren agresif bir şekilde hareket etmeye başlayan Alman Büyükelçiliği Türkische 

                                                           
* Gazetenin kapatılmasına sebep olan karikatür makalenin sonunda ekler bölümündedir. 
** Matbuat Kanununun 50. Maddesine göre: ,,Memleketin genel siyasetine dokunacak yayınlardan dolayı İcra Vekilleri Heyeti 
kararıyla gazete ve dergiler geçici olarak kapatılabilir. (…) Bu şekilde kapatılan gazetenin sorumluları, kapatılma süresince başka bir 
adla gazete çıkaramaz‘‘ (Kabacalı, 1990; 128, Seydi, 2006; 50). 



Resul ALKAN 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

207 

Post’un matbaasını da kullanmak suretiyle Türk dış politikasını eleştiren broşürleri bastırmış ve Türkiye‘nin 
müttefiki Fransa ve İngiltere‘yi eleştiren köşe yazıları gazetede yer bulmuştur. Türkische Post yönetimi, 
Türkiye’nin milli menfaatlerini zedeleyici yayınları sebebiyle Matbuat Umum Müdürlüğü tarafindan 
uyarılmış ve yayınının süreli olarak durdurulmasına kadar giden süreçler yaşanmıştır. Türkische Post’un 
Nasyonalsosyalıst Propagandanın Türkiye‘de kilit noktada oluşu ve Alman menfaatlerıne hizmet etmek 
suretiyle yayın hayatını sürdürmesi Türk kamuoyu tarafindan da bilinen bir gerçek olup Cumhuriyet ve Tan 
gibi dönemin en çok okunan günlük gazetelerin yoğun eleştirisine maruz  kalmıştır.  

Türkische Post‘un yayın hayatı süresince toplam 2 defaya mahsus geçici olarak kesintiye ugramıştır. Her 
biri 1 ayı aşan bu yayın yasakları gazeteye maddi olarak önemli derecede zarar vermiş ve çalışanlarının 
maaşlarını neredeyse ödeyemez duruma getirmiştir. Büyükelçi Franz von Papen’in yoğun diplomasisi ve 
gazete yönetiminin gerekli taahhütleri vermesi sonucunda yeniden yayınlanmaya başlayan Türkische Post 
gazetesi iki ülke arası diplomatik ilişkilerin koptuğu 2 Ağustos 1944 tarihinde yayın hayatını sonlandırmak 
zorunda kalmıştır. Türk makamlarının ülkeyi terk etmesi istenen 200 kişilik listesinde yer alan Eduard 
Schaefer ve Alman çalışanlarının İstanbul’dan hareket eden ilk tren ile 6 Ağustos 1944‘de Almanya’ya geri 
dönmüştür. Böylece 19 yıl yayınlanan Türkische Post’un kapanmasıyla-Jön Türk iktidarı döneminde 
çıkartılan Osmanischer Lloyd’u da eklersek- Berlin’in güdümünde olan ve Türkiye‘de yaklaşık 30 yıllık 
yayın hayatına ulaşan almanca günlük gazete geleneği son bulmuştur. 

 
Kaynakça 
A. Arşiv Belgeleri 
Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi 
Fon No: 030.10.0.0, Kutu No: 85, Dosya No: 561, Sira No: 12. 
Fon No: 030.18.1.2, Kutu No: 90, Dosya No: 29, Sıra No: 2. 
Almanya Dışişleri Bakanlığı Arşivi 
PA AA, R78558, 6 Kasım 1933. 
PA AA, Botschaft Istanbul/Ankara, Band 775, 14 Ağustos 1925. 
PA AA, Botschaft Istanbul/Ankara, Band 786, 21 Ocak 1935. 
 
B. Süreli Yayınlar 
Ahmet Muzaffer Toydemir, ‘‘Avrupa’da Barış‘‘, Türkische Post, 16 Ocak 1935. 
„Broşür Davası‘‘, Cumhuriyet, 13 Ocak 1940. 
Nadir Nadi, ‘‘Türkiyede Türk Sesi‘‘,Cumhuriyet, 1 Nisan 1940. 
 
C. Basılı Eserler ve Tezler 
Alkan, Resul. Die "Türkische Post" : eine deutsche Propagandazeitung in der Türkei 1926-1944, 

Münster, 2019. 
Bozay, Kemal. Exil Türkei. Ein Forschungsbeitrag zur deutschsprachigen Emigration in der Türkei 

(1933-1945), Münster, 2001. 
Farah, Imgard. Die deutsche Pressepolitik und Propagandatätigkeit im Osmanischen Reich von 1908-

1918. Unter besonderer Berücksichtigung des „Osmanischen Lloyd“, Beirut 1993. 
Kabacalı, Alpay. Başlangıçtan Günümüze: Türkiye'de Basın Sansürü, Istanbul: Gazeteciler Cemiyeti 

Yayınları, 1990). 
Keskin, F. (1997). „2. Dünya Savaşı sırasında Türkiye'de Alman propagandası: Türkische Post“, 

Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kamu Yönetimi ve 
Siyaset Bilimi Anabilim Dalı. 

Kılıç, Sezen. Türk Basını'nda Hitler Almanya'sı (1933- 1945), Ankara, Atatürk Araştırma Merkezi 
Yayınları, 2010. 

Nadolny, Rudolf. Mein Beitrag. Erinnerungen eines Botschafters des Deutschen Reiches, yay. haz.: 
Günter Wollstein, Köln, 1985. 

Pekesen, Berna. Zwischen Sympathie und Eigennutz. NS-Propaganda und die türkische Presse im 
Zweiten Weltkrieg, Berlin, 2014. 



Die "Türkische Post": Türkiye’de Bir Nazi-Propaganda Gazetesi ve Matbuat Umum Müdürlüğü 

Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi  Prof. Dr. Fuat Sezgin Özel Sayısı / 2019 

208 

Seydi, Süleyman. 1939-1945. Zor Yıllar. 2. Dünya Savaşı’nda Türkiye’de İngiliz-Alman Propaganda ve 
İstihbarat Savaşı, Ankara, 2006. 

Schmidt-Dumont, Franz Frederik. Von Altona nach Ankara. Ein hanseatisches Leben im Vorderen 
Orient (1882-1952), yay. haz.: Helmut Mejcher ve Marianne Schmidt-Dumont, Münster, 2010. 

Yılmaz, Mustafa ve Doğaner, Yasemin. Cumhuriyet Döneminde Sansür (1923-1973), Siyasal Kitabevi, 
Ankara, 2007. 

 
Ekler 
Ek-1: Türkische Post, 16 Şubat 1944, s. 4 
‘‘Krallar Arasında‘‘ 
 

 
 

Viktor Emanuel: ,,Benim politik hizmetlerime dikkat çekip, iyi kelimelerle övgüde bulunamaz mısınız?‘‘ 
Kral Georg: ,,Lütfen bu tür şeylerden bahsetmeyin! Lakin Stalin kralların politize olmalarından hiç hoşnut 
olmaz!‘‘ 


