( E-Journal of Yasar University

http:/fjoy.yasar.edu.tr

Journal of Yasar University, 2014 9(35) 6099-6260

Eritrea Basiminda Dis Ulke Haberleri — Eritrea Profile
Gazetesi Incelemesi

Foreign News Coverage in Eritrean Newspaper - Eritrea Profile

Yonatan TEWELDE, Yasar University, Turkey, yenetam@gmail.com

Oz: Bu ¢alismada gelismis iilkeler disinda kalan periferi iilkelere gelen haber akisinda Johan Galtung un ileri siirdiigii Bati ya da Merkez
Medya Ajanslarindan bagimsiz  bir yatay etkilesiminin olmadigi yoniindeki varsaymumin aksine bir bulgu elde edilmistir. Eritrea Profili
gazetesi i¢in Iran haber kanali Press TV uluslararasi haber alaninda 6nemli ve baskin bir haber kaynagidir ki bu baglamda yatay haber akist
bulgulanmistiv. Bu durumda gelismis ve merkez tilke konumunda olmayan iilkeleredeki daha biiyiik medya ajanslari da diger periferi iilkelerdeki
medya ajanslarin besledigi one siiriilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Yatay akis, hegemonya, goriintii, temsil, Afrika 'ya iligkin haberler, haber kaynaklari, olumsuz haberler.

Abstract : This study shows the existence of horizontal news flow between periphery countries in contrast to the assumptions of Johan Galtung
who saw the absence of horizontal interaction between peripheries independent on Western or Center media agencies. The dominance of Iranian
news channel, Press TV as an important source of international news for Eritrea Profile shows that, today, there is some level of horizontal level
of interaction, where bigger media agencies in the periphery nations feed media in other peripheries. This study also shows that there is
persistence on particular types of news stories about certain countries, showing that periphery media select news based on their political
inclinations.

Keywords: Horizontal flow, hegemony, representation, African news stories, news sources, negative news.
1. Introduction

Media in the developing countries continue to depend on Western countries’ media agencies for information
including news in neighboring countries. The construction of understanding about the World power and socio-
economic realities for the readers in developing countries is indirectly dictated by these Western media agencies.
This dependency is usually due to the fact that media agencies in the developing countries lack the resources to send
reporters to foreign countries to gather news. “Not only is there a quantitative imbalance in news flow, with the
Third World receiving far more material about the First World than vice versa,” states media theorist Annabelle
Sreberny, “but the continual coverage of the global centers of the industrial world contrasts with the intermittent
images of the south in crisis” (Philo 2001). This which is mainly the result of the dominance relationship between
nations that hold contrasting levels of power is outlined by Johan Galtung (1971, 81)as “a sophisticated type of
dominance relation which cuts across nations, basing itself on a bridgehead which the center in the Center nation
establishes in the center of the Periphery nation.”

According to Teun A. van Dijk (1995, 26), the focus of research on the dominance of communication flow, so
far, has focused on “Western biases in news about the Third World, on the dominance of Western news agencies and
communication multinationals, on the cultural hegemony of Western (and especially U.S.) television programs, and
so on.” The exchange andgl flow of news between countries of the Third world (described as peripheries in
Galtung’s theory) is also shaped by the imbalance of the World Order and its consequences.

This report will focus on how a government-run newspaper in Eritrea, a country that would be classified as a
periphery in Galtung’s theory, uses news information from media that belong to countries it has adversary political
relations with United States and United Kingdom. The nature of news flow into the newspaper is analyzed by


mailto:yenetam@gmail.com

Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

dealing with how the newspaper obtains its international news from news centers in the UK and US and shows how
news about other African countries is handled in the frame of Galtung’s structural theory of news flow.

1.1. Country Profile

Eritrea is a country in the horn of Africa with a population of 6.1 million. There are nine ethnic groups in the
country, and the official languages are Tigrinya, Arabic and English. No national census has been carried out yet to
indicate clearly the percentage of adult population in relation to the total population by qualification and levels.
According to the UNESCO (2013), however, there are indications that majority of adult population could be
classified at their lower basic education level and there is a wide gap of literacy rate among the six administrative
zobas (zones) ranging from about 30 percent illiteracy rate in one zoba (Zoba Markel) which is almost urbanized
with more than 75 percent illiteracy rate in the other five zobas which are predominantly rural areas.

Eritrea achieved its formal independence in 1993. The country went to war with Ethiopia in 1998 and much of
the politics of the country and the region has been influenced by the conflict in the last decade. Following the war,
the government of Eritrea has been at political odds with the United States, Britain and some other Western
countries that have friendly relations with Ethiopia. The Eritrean government blames the United States for a sanction
imposed on it by the UN Security Council in December 20009.

The study will focus on Eritrea profile, the official national English newspaper published twice a week. The
newspaper is one of the four government newspapers published by the Ministry of Information in Tigrinya, Arabic,
Tigre and English. Eritrea Profile is mainly directed at foreigners and Eritreans residing outside the country.

It is difficult to know the exact size of its circulation due to absence of independent circulation surveys. The
newspaper is mainly distributed in major cities in Eritrea and abroad - through the internet. Currently, it is the only
English newspaper in the country

The newspaper has been selected as it is the official English newspaper of the government that serves as the
primary news outlet of the government for foreigners and Eritreans. As it publishes only news stories that give
critical views about countries like UK and US, the fact that its news is imported from news organizations belonging
to these countries makes it interesting to study. Studying the sources for such kinds of stories shows how the vertical
flow of news is handled by media agencies in the Third World which do not necessarily want to echo the ideologies
of the Western media centers. Another reason why this newspaper has been chosen from the other government
newspapers is that it is methodologically easier to identify the exact sources of the news because the stories are in
English language like their original sources, making the comparison more certain. A pilot taken at the beginning of
the study showed that all the stories are copied and pasted from the websites of the international media agencies.

The main task in this study is to identify the key sources of international news sources and how the US and UK
are portrayed in the newspaper in comparison to other African countries.

2. Theoretical Frame Work and Focus of study

This study analyses foreign news coverage in Eritrea Profile from Galtung’s perspective of structural/logistic
approach of international news study. This approach relates the volume and direction of flow of international news
to other contextual factors such as international relations. The view that describes a vertical flow of news from the
developed Centers to the periphery indicates that there is no horizontal exchange between peripheries. According to
Galtung, (1971,93) :

The periphery nations do not write or read much about each other, especially not across bloc borders, and
they read more about other Centers- because the press is written and read by the center in the Periphery,
who want to know that most ‘relevant’ part of the world- for them.

Teun A. van Dijk (1995, 26) has stated that due to the absence of Third World news agencies and a lack of
correspondents for Third World newspapers, most news about these countries, even in their own newspapers, is
channeled through First World news agencies and inevitably shows a Western perspective.

Media institutions in the third world employ different strategies in the face of Western hegemony, mainly based
upon their respective nature of ideology and diplomacy with the West. In this case study, most of the dominant
ideology prevalent in the Western media flow is in contrast with the Eritrean government’s views.

Nnamdi Ekeanyanwu (2012,138) sees the news domination by Western countries as a deliberate scheme to
maintain their hegemony:

6176



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

Third World journalists and scholars, on their part, counter-charged that what the West call global “free
flow” of information and news is, in fact, a euphemism for the economic, political and cultural domination
of developing nations by the West with the aid of its powerful transnational news agencies. The major
focus of the developing nations’ grievance is that there is a deliberate attempt by the developed countries,
especially the western world, to exploit the advantages of their industrial and economic superiority to
establish and perpetuate domination in mass media systems over the developing nations both quantitatively
and qualitatively.

Jaap van Ginneken (1998, 44) describes the phenomenon as ‘US media imperialism’, by citing theorists like
Herbert Shciller, Armand Mattelart and Yves Eudes who view a deliberate policy to promote the introduction of
American media models and values there. Ginneken writes that the content of media in Western media organizations
is not produced to suit the interests of Third World media clients:

Western media organizations active on a global scale will first of all cater to Western media audiences and
their values... poorer clients from the Second and Third Worlds are obviously of marginal concern,
particularly if their sensibilities clash head on with those of clients from the First World.

This hegemonic relationship impacts the way the dominated African countries use foreign news to construct
their own geopolitical perspectives for their readers. The stature of the country is established in reference to the
overall global situations that are reported selectively in the press. The challenge to the African media’s desire to
overcome dominance is complicated due to several reasons. The fact that the African press lack correspondents
around the world makes it impossible to get first hand reportage of international news and events. Besides, the
information that is acquired from the dominant media in the ‘Centers’ is largely negative and in limited quantities.
Rosenblum (cited in Ekeanyanwu 2012) admits that media in the developed countries have limited number of
correspondents in the developing regions like Africa citing a reason that there is less interest for news about those
areas:

There is little demand for African news in much of the world, and the cost of maintaining correspondents there
are high. International news agencies concentrate on crises centers — Lebanon, the Israeli borders, Southern Africa
and pay scant attention to most other areas until they become a “story’ (Ekeanyanwu 2012, 142).

The imbalance of news flow has also been described as practically “one flow” as opposed to “free flow” of
information, according to a report by the International Commission for the Study of Communication Problems
(MacBride Commission) indicting the west in its handling of global flow of news (Macbride 1981, 36).

The birth of influential media outside the Western circles such as Aljazeera of Qatar and Press TV of Iran
presents a new opportunity for media in Eritrea and other periphery countries to get international and regional news
in a different — possibly favorable perspective.

This study checks if Galtung’s vertical structure of news flow works in Eritrean profile by identify the key
sources of international news used. As mentioned earlier, the Structural theory of Galtung describes the absence of
horizontal flow of news between peripheries. The study will also see if there is any interaction between countries of
the periphery. The study will investigate the dominant countries that are focus of the international news report and
the general pattern of such representation including types of news covered and order of placement in the newspaper.
The goal here is not only to show the existence of imbalance between the North and South. As the MacBride report
indicates, this is a “virtually undisputed reality”. Rather, “[there iS] no general agreement...about concrete
applications of the concept, still less about remedies to the problem and desirable policies.” The main goal is to
identify such remedies, if they exist at all, in the newspaper amidst the stated realities.

2.1.Previous Studies and Background

According to Jun and Ha (2009, 25) the overall structure of international newspaper trade is very similar to
Galtung’s structural presentation of the world. The volume of international newspaper trade is concentrated on a
few countries in Western Europe. While newspaper trade flows from core to peripheral countries, horizontal
connections among peripheral countries are virtually non-existent. The pattern of international newspaper trade is
very similar to the core/periphery structure predicted in Galtung’s structural theory of imperialism.

William Meyer (1991, 232) discusses a thesis by Robert D. Haynes who sought to test Galtung’s thesis by
looking at the coverage of events in the Third World as carried in the Latin American press that arrived at

6177



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

discoveries about the existence of African news in Latin American press and sought to refute Galtung’s claim that
neocolonial news flows largely follow a center-to periphery (vertical) pattern only and that horizontal flows between
periphery countries are nonexistent. Meyer challenges this finding by stating that Galtung’s theory should not be
understood that it means no interaction takes place between the states on the periphery, but rather that the West acts
necessarily as an intermediary in the process:

What Galtung has said is not that no interaction exists between the states on the periphery, but rather that
the center (e.g. the West) will act as the intermediary for most economic and communication transactions
among peripheral nations.

Meyer gave a hypothesis that usually news from peripheries, example from former African British colonies, is
channeled through British media to other peripheries in Latin America, in a periphery-center-periphery structure.

Following Galtung's theory of news flow, several research studies have been carried out that resonate with the
ideas of vertical flow and horizontal non-flow described by Galtung.

A study that analyzed international news coverage in English newspapers of Papua New Guinea (Islam 2011,
1131) found out that the Pacific region’s coverage was dominated by Australia and that the U.S.A was the most
covered nation than “the rest of the world” showing strong evidence of Galtung’s structure.

A similar study was directed at analyzing Malaysian government’s foreign news coverage in its newspaper in
light of unfavorable Western stories showed that there is high dependence on Western media agencies and yet
underlined that great care was taken by the local newsrooms to provide balanced images of other countries
particularly the Super powers (lbrahim 2011, 13).

Ekeanyanwu (2012, 138) discusses quantitative imbalance (amount of news flowing from industrialized nations
to the un-industrialized nations and vice versa) based on his previous study. “For instance, if a content analysis of
CNN, BBC, etc is carried out, it is likely that out of 100 news stories, maybe only 10 will be about the
unindustrialized nations put together. Ekeanyanwu also noted that out of the paltry 10 news stories about the un-
industrialized nations, nine maybe all negatives”.

2.2.Methodology

As this study focuses on carrying quantitative examination of international news in the newspaper, content analysis
is used to make comparisons and to define trends in the news production process.

The final page is the target of the study, as international news in the Eritrea Profile newspaper is published in
the final back page. In all of the newspaper issues, there were a total of five news stories that dealt with international
news. The news pieces have been ordered by numbering the top left as the first story and the bottom right as the last
story in a descending order. The 20 news pieces that were published in the four newspaper issues were carefully
analyzed and the news stories were categorized into three variables:

1. Origin/Source: Which media agency is used as the source of the news story? And to which country
does it belong? According to Meyer, “by focusing on the origin, conduit and end-point of each report
in this manner, one can get a graphic representation of global news traffic" (Meyer, 234).

2. Type: What type of News is covered? For the convenience of the study, news stories have been
categorized as political news, business news, science and health news, and another category is reserved
for types of news that do not fall in these categories.

3. Country: Which country is the focus of the news story? This is mainly to identify the countries that get
more coverage in the newspaper and to identify how much and in what way African countries are
represented.

3. ldentifying News Sources

The procedure used in this study to find out the source of the news is an uncomplicated system that may not
necessarily be effective in other media samples. All of the stories in the newspaper were found to be copied from
news websites according to the result of a small pilot study that had been carried before the main study. The whole
news story is copied to the website Google and searched to locate the original source of the news story. This led to
the exact source of the news. The pilot has been carried, to check if such a technique would work. All 20 of the
stories in the pilot were tested this way; and they led to the web pages of their origin where the same story with
exact wording and content lay. The only difference between the published news articles in Eritrea Profile and the

6178



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

original stories was that in some cases only a segment of longer stories was copied and in some cases where there
are multiple photographs, only one photo would be used.

The study is based on a randomly selected sample of twelve newspaper issues of Eritrea Profile published in
the second quarter of 2013. A total of 59 international news stories have been analyzed by classifying into categories
of source (origin), type of news, and the countries covered.

3.1. Findings of the Study

The first data analysis was carried to identify the key sources of international media news stories in the

newspaper.
Rueters,Aljazeera, New cast —h

Media, Qalx Gazetti....

Press TV B Frequency

B Media Source

«= I

0] 10 20 30 40

Chart 1. Main sources of news for Eritrea Profile
Source: Tewelde 2014

As can be seen from the chart, most of the international news stories in Eritrea Profile was acquired from BBC
(Unied Kingdom) and Press TV of Iran. BBC stood first as the primary source of news with more than half (53
percent) of the news followed by Press TV(41 percent). Other media agencies like Rueters, Aljazeera, New Cast
Media, Qalx Gazetti (Azerbajjian) were also sparcely used.

The second data analysis was carried to identify which sources of news were used for stories about other
African countries.

6179



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

Others:Reuters, News H

Cast ...

B Frequency

M Source of African News

ressr

BBC

0 2 4 6

Chart 2. Main Sources for news about African countries

Source: Tewelde 2014
As can be seen in chart 2, most stories about other African countries were acquired from Press TV followed by
BBC. 50 percent of the stories about African stories were originally produced by Press TV before they were
published in Eritrea Profile. BBC was also an important source of news for Eritrea Profile about other African
countries with 30 percent of the news in the sample. The rest of the news about Africa (20%) was acquired from
sources including Reuters and News Cast.

Other —h

Science & Technology

Business m frequency

B Type of News about Africa

|
Conflict & war TN
|

Political

0 2 4 6

Chart 3. Types of news about Africa in Eritrea profile
Source: Tewelde 2014

Moreover, the news stories about Africa were classified based on their content. Most of the African stories
published in Eritrea Profile (55 %) were about conflict and war. 22 percent of the African stories were regarding
political affairs like elections and other non violent political affairs. There were no business or development related
stories about other African countries in the sample.

The United States was the most covered nation followed by the United Kingdom (see chart 4). 29 percent of the
stories were about the US, and this does not include stories in other countries like Afghanistan and Iraq where the

6180



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

US is also involved in, making it the most dominantly covered country in the newspaper. The UK followed with 18
percent of the news coverage. African countries were not given such a size of coverage. All African countries were

grouped into a single category to score only 15 percent of the total amount of coverage.
The way the international stories were arranged in every issue according to prominence has been also noted. 79

percent of the first and second stories (top page headlines) were about the US and UK.

frica i

UK B Frequency

B Country covered

.- I

0] 10 20 30 40

Chart 4. Main countries covered in Eritrea profile
Source: Tewelde 2014

To make a comparison, the news coverage about the United States and United Kingdom was analyzed
following the above mentioned manner of content classification based on type of story.

B Frequency

1

Other
m Type of News about US|
and UK
Crime
Business

Science & Technology

Political

15

o
[
=
o

Chart 5. Types of news about US and UK in Eritrea profile

6181



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

Source: Tewelde 2014

Most of the stories about US and UK that were published in Eritrea Profile (50%) were about science and
technology. This includes different scientific, medical and technological discoveries and events. This was followed
by 18 percent of crime related stories and 14 % of business related stories. Political news about the US and UK were
sparsely used (11%).

4. Discussion and Conclusion

William Meyer analyzes Galtung’s Structural theory of Information flow that industralized countries are the sources
of news for peripheries in a vertical relationship and that there is absence or scarcity of news flow interaction
between periphery countires.

Advanced industrialized nations occupy the center while the Third World lies at the diagram's periphery.
Galtung terms this a "feudal structure™ because the bulk of interaction takes place within the center, and
between center nations and their respective peripheries. In other words, little or no interaction is said to
characterize the system from one peripheral region to a separate area of the periphery. If this approach is
valid, then one would expect to find that news and information flows follow the feudal patterns which
Galtung delineates (Meyer, 231).

The fact that more than half (53%) of news stories in Eritrea Profile was used from BBC shows conformity
with the view of Galtung that there is high volume of news flow from the center nations to the periphery nations
(like Eritrea).

Yet, another important finding is the emergence of new sources of news which do not belong to the centers of
this “feudal structural”. The dominance of Iranian news channel, Press TV as an important source of international
news for Eritrea Profile shows that, today, there is some level of horizontal level of interaction, where media
agencies in the periphery nations feed media in other peripheries, thus proving periphery countries engage in
horizontal news exchange.

A similar finding in Latin American press by Robert D. Haynes (2002)which found the coverage of African
countries in Latin American press, thus contradicting Galtung’s theory had been refuted because the Western
countries still acted as intermediaries in the horizontal flow of communication. Teun A. van Dijk (1995, 26)also had
made the same concern by noting that most news about third world countries in their media is channeled through
First World news agencies and inevitably shows a Western perspective.However, in this case study involving the
Eritrean newspaper and the lIranian media agency, there are no Western intermediaries involved, nor a colonial
relationship between the two countries involved.

The flow of news from the Iranian media to Eritrean media does not resonate with the assumptions made in
Galtung’s structural theory. Meyer’s interpretation (1991) of Galtung’s theory who assumed that former colonies
would depend on their colonizers media centers for news feed is also not supported in this case study. News flow
from Media agencies like Iranian Press TV cannot be explained by this theory, because in this case study, Eritrea
and Iran are not related in a colonial or hegemonic way. Therefore, the emergence of new media agencies in
countries of peripheries is creating a new horizontal road for the transmission of information and news flow.

Moreover, Galtung had related international flow of news to contextual factors like international relations. This
| s applicable in the Eritrean case study as the influence of the rocky relations of the Eritrean state with US and UK
and on the other hand good relations with Iran may have played a defining role in employing the Iranian News
channel as a major provider of international news.

It is also important to note how the Iranian news dominated the news about other African countries in the study.
When it came to news stories about other African countries, Eritrea Profile dominantly (50%) used the Iranian news
agency Press TV as the source of the international news. The BBC had also a significant role as a source of
International news with 30 % of the African news borrowed from its agency. Although BBC belongs to Britain, only
favorable stories on BBC were being published in Eritrea Profile.

6182



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

It is important to note that the published news stories about Africa from BBC were basically in a similar
perspective with Press TV when it comes to criticizing the US and UK. For example, in the 30" October issue, a
story about Libya that was acquired from BBC mainly focused on the security turmoil in Libya that followed after
the US and NATO backed toppling of the regime of Muamar al Ghadaffi, indirectly criticizing the action taken by
US and NATO.

Thus, the study (Ibrahim, 13) showed that particular attention is given to the representation of Super powers in a
similar way to the Malaysian case study where there was high care taken by local newsrooms to provide balanced
images of particularly the Super powers.

On the other hand, the representation of Africa in the international news in Eritrea Profile has been largely
negative. Most of stories about African countries were about conflicts including war, coup d’état, ethnic tensions,
etc. 55 percent of African news stories were about violence, followed by 20 percent coverage about political news
(elections, meetings, visits...). This shows that the stereotypical representation of a violent African continent is also
reflected in the news in Eritrea Profile. The findings resonate with the view of Stevenson and Gaddy (cited in
Ekeanyanwu 2012) who blame third world editors for their over-selection of conflict news from the Western wire
services. They pointed out that since conflict is newsworthy, the imbalance in global news flow was a reflection of
events and that there were more international conflicts in the third world than elsewhere in the world. Although this
holds true for Eritrea Profile in the sense that the editors have the option of choosing more positive news about
Africa, the abundance of readily positive news about Africa in wire services and international news agencies is not
something to be taken for granted as well. Ekeanyanwu (2012, 138 — 142) has stated that the amount of news about
developing countries is diminutive when compared with that of the amount of news about industrialized nations, and
that news about developing countries in international news agencies is usually negative.

The US was the most covered nation in Eritrea Profile resonating Galtung’s assumptions that the periphery
countries read more about the Center countries and that they do not read much about each other. Stories about the
US and UK were given prominence in the newspaper, as 79 percent of the news stories placed in the top of the
international news page were about these two countries.

Another finding in the study is that most of the stories about the US and UK in Eritrea Profile were non-
political. 50 % of stories about these countries were about different issues in Science and Technology. Yet, when it
came to news with political content, dominantly negative news were presented. Of the remaining 50 % stories, 14
percent were business related, usually negative news like economic crises, or stories about nongovernmental
companies like Google. 18 percent of the stories about these countries were crime stories that involved different
scandals and fraud. Only 11 percent of the news about these countries were political, which were usually negative
(eg. a story about leaks about US government by Edward Snowden.) Thus although, news about the US and UK
were given prominence in the newspaper, news about these countries were selectively presented based on their
content. Most of the stories about these countries were non-political, and the few political stories were those that
gave critical accounts of these countries.

It can be inferred from this finding that although the newspaper depends for international news on Western
media agencies, it is not a passive receiver of news flow. Such media, like Eritrea Profile are active receivers in the
sense that they select only favorable news both from Western and non-Western sources.

One limitation of this study is that the stance on negativity or positivity of some news articles could not be
simply decided without subjective interpretation. This is due to the fact that many of the stories hold content
carriying denotated meanings. This made it difficult to quantitatively classify all the news stories based on their
stance by the methodology used in this study. Similarly, classifying which country is covered in certain stories was
problematic because the particular event may be related to another country which is not directly involved in the
story. For example, news stories about turmoil in Iraq denote the role of the US although it is not directly mentioned
in the story. Such cases often make the neat categorization of deciding to which country certain stories refer
difficult.

Future studies employing qualitative analysis of news stories would shed more light on how media in the Third
World select and present international news. Besides, studies in Television foreign news also hold potential for

6183



Tewelde, Y. / Journal of Yasar University 2014 9(35) 6175-6184

understanding the selection and filtering process of both words and images in the news rooms of Third World
countries that have conflicting political views with dominant news channels.

REFERENCES

Adamson, Walter L.1980. Hegemony and Revolution: Study of Antonio Gramsci’s Political and Cultural Theory.
London: University of Carolina Press, Ltd.

Barrett, Oliver Boyd.1977. Media imperialism: Towards an international framework for the analysis of media
systems. Mass Communication and Society: 116-135.

Dijk, Teun A. van.1995. Power and the news media: Political Communication and Action. NJ : Hampton Press
Cresskill: 9-36.

Ekeanyanwu, Nnamdi T. 2012. “Global news flow debate in the era of social Media networks: Is the U.S. media still
the World’s news leader?” European Scientific Journal, February edition vol. 8, No.3 ISSN: 1857 — 7881 (Print)
e - ISSN 1857- 7431.

Galtung, Johan. 1971. “A Structural Theory of Imperialism.” Journal of Peace Research, VVol.8, No.2, p. 81-117.

Ginneken, Jaap Van. 1998. Understanding Global News, A Critical Introduction. Sage Publications.

Haynes Robert D. Jr. 2002. Test of Galtung's Theory of Structural Imperialism. Foreign News and the New World
Information Order: lowa State University Press.

Ibrahim, Faridah; Mustaffa, Normah; Chang Peng Kee and Ahmad, Fauziah. 2011. *“Images and Issues of
Superpowers: An Analysis of International News Coverage by the Government-Owned News Agency, Bernama
in Four National Dailies in Malaysia.”” The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, Vol.
16(3), article 6.

Islam, Ameena. 2011. “International News Coverage by English Newspapers of Papua New Guinea :
Testing News Flow Concepts.” Journal of Communication and Computer, 8 (12): 1123-1132.

Jun, Seung Joon and Ha, Ju- Yong. 2009. Predicting the Spatial Pattern of Global News flow. Intercultural
Communication Division of the International Communication Association, Annual Conference.

Le Duc, Don R. 1981. “East-West News Flow ‘Imbalance’: Qualifying the Quantifications.” Journal of
Communication. Volume 31, Issue 4.

Lull, J. Media. 1995. Communication, Culture: A Global Approach. Cambridge: Polity Press.

Macbride, Sean, et al. 1981. Many Voices One World: Communication and Society, Today and Tomorrow. Paris :
UNESCO.

Meyer, William H. 1991. “Structures of north-South Information Flows: An Empirical Test of Galtung’s Theory.”
Journalism & Mass Communication Quarterly : 230-237.

Murthy, C. S. H. N. 2012. “State-Owned Media and Democratization In Eritrea: An Analytical Study, Global Media
Journal. African Edition, Vol. 6 Issue 2 :172-215.

Philo, Greg. 2001. An Unseen World: How the Media Portrays the Poor, UNESCO, Audience Interest and
Understanding of News Programs. Glasgow Media Group. Retrieved November 15, 2013 from
http://www.unesco.org/webworld/points_of views/271101_philo.shtml

Schiller, Herbert 1. 1976. Communication Social aspects United States, International Arts and Sciences Press.

Stemler, Steve. 2001. An overview of content analysis: Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(17).
Retrieved December 9, 2013 from http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=17 .

Tomlinson, John. 2012. Cultural Imperialism, The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Globalization.

UNESCO. National Report: Eritrea. http://www.unesco.org/filtadmin/MULTIMEDIA / INSTITUTES
/UIL/confintea/pdf/National _Reports/Africa/Africa/Eritrea.pdf.

6184


http://scholar.google.com/scholar?cluster=16954104172257978646&hl=en&oi=scholarr
http://scholar.google.com/scholar?cluster=16954104172257978646&hl=en&oi=scholarr
http://www.discourses.org/OldArticles/Power%20and%20the%20news%20media.pdf
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcom.1981.31.issue-4/issuetoc
javascript:__doLinkPostBack('','ss~~AR%20%22Murthy%2C%20C.%20S.%20H.%20N.%22%7C%7Csl~~rl','');
javascript:__doLinkPostBack('','mdb~~ufh%7C%7Cjdb~~ufhjnh%7C%7Css~~JN%20%22Global%20Media%20Journal%3A%20African%20Edition%22%7C%7Csl~~jh','');
javascript:__doLinkPostBack('','mdb~~ufh%7C%7Cjdb~~ufhjnh%7C%7Css~~JN%20%22Global%20Media%20Journal%3A%20African%20Edition%22%7C%7Csl~~jh','');
http://www.unesco.org/webworld/points_of_views/271101_philo.shtml
http://www.google.com.tr/search?tbo=p&tbm=bks&q=subject:%22Communication+Social+aspects+United+States%22&source=gbs_ge_summary_r&cad=0
http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA%20/%20INSTITUTES%20/UIL/confintea/pdf/National_Reports/Africa/Africa/Eritrea.pdf
http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA%20/%20INSTITUTES%20/UIL/confintea/pdf/National_Reports/Africa/Africa/Eritrea.pdf

	Foreign News Coverage in Eritrean Newspaper - Eritrea Profile

