
Marmara lletigim Dergisi, Sayt:5, Ocak 1994

LATIN AMERIKAN GAZETELERI
VE

YAYINDEVLERI

Dog. Dr. Yasemin G.INCEOGLU
MAITMNL{ UMVTNSITBST

Itetigim Fakiiltesi

GAZETELER:

Latin Amerika'nrn yerel ve ulusal politik gazeteleri, genelde muhafa-
zakar gOrtiglere sahip ailelerle ortak olmalanna ragmen, pekgolu hala bugiin
radikal bir gizgi izlemektedirler. Yine de daha azpolitize olmug gazeteler,
giin geqtikqe popiilerleqmektedir.

Latin Amerikan giinliik gazetelerinin go[u, sofistike iiretim teknolo-
jilerini benimsemiglerdir.Yeni kompiiterize sistemler, tam renkli baskr yete-
ne$ine sahip, yiiksek hrzda haber hazrlayan ve data depolayan karallerde-
dir.

Kalite gazetelerinin go$u Brezilya, Melisika,Kolombiya ve $ili ile da-

ha kiigiik iillieler olan Kosta Rika ve Uruguay'da basrlmaktadr.Bu kalite ga-

zetelerin go$u otokrat yOnetimlere karqr meydan okumalan ile iinlenmigler-
dir.Brezilya ffi gazete ile, Meksika ise 300'iin iizerinde giinltik gazete ile
(1983'de) bOlgenin en gok giinltk gazetesine sahip iilkeleri olugturmaktadrr-
lar.Di$er iillieler ise, Brezilya,Arjantin,Peru,$ili,Kolombiya-Uruguay,Ek-
vator ve Kiiba'dr (Statistical Abstract of Latin America,1988,s.201).

Arjantin:
Arjantin'de enflasyon, basmm en biiytk diigmam olmugtur. 1990'la-

nn bagrndaki ekonomik srkmular, Arjantin gazetelerini ciddi bir bigimde teh-



dit etmiqtir.Son on yrl iEinde finansal giigliikler geken giinlilklerle trhliktc.
bazr yeni yayrnlar baqansrzh$a u$ramrq. 6me$in.1989'da Buenos Aircs'deki
"El Heraldo"'yu. rniirekkep. fbtograf kaSrdr ve tilm gibi malzemelerin mali-
yetlerini etliileyen,enflasyon yilrma ugratml$tr.

Arjantin'de basrlan toplam 200 giinliik gazeteden iiEii. "La Prensa".
"La Nacion" ve "Clarin" bOlgenin en iyileri olarak de$erlendirilmiqtit (Boy-

le,1988.s.156)

"La Prensa". 1869'da "gergek.gurur'.6zgiitliik.ilcrleme ve rncdertiycl"
parolasmt ta$lyan ba$rmsrz bil aile gazetesi olarak Jose Cados Paz tiutfindatt
kurulmuqtur.Gazete goriiniiDte "Times of London"'a. prcstij ve etkilcmede
ise. "The New York Times"'a benzerli$i ile dikkat gckmii;til (Bailey,Nas-

tir'.1969.s.103).

Diktator Juan Domingo Pcnlt'un y0nctimi srt:ltsrnda "La Prcnsa"\rur

diktatdrliiklc sUrd0dii$ii slvetq. d0nya marUctlcrini kaplarnrq. ancak gazeto

souunda htikiimet tantfndan devrahnmr;tr.

1983'e kadar Arjantirt'i idiu'e edcn askcri diktatOrliik srrasrntla "La
Prtnsa" rejirn tamftndan sindilihniq ve boylecc hiikiirncti elc;timekten yana

olmayan "lapdog" bnsuta ornck olu$turnu$tur. Ancd.i. Lr Prcnsa 1983'de

demokratik scEimle igba.srua geEcn Raul Altonsin hiiktimctini serl bir lriqirn-
dc elegtirmiqtir.

"La Prensa"'nrn hattaiEi vc hallasonu giinleri tirajlarr tli5cr Ariantin
gazetelcriylc kargrlaglurkh$nda oklukqa dii$iiktiir. (Hattaigi:70.000. Hafta-
sonu:145.000).

1870'de kurulan Buenos Aircs'dcki "El Clarin" gazelesi giinliik
670.000, paziulan ise bir milyonu aqkrn tirajr ilc Onem ve etlii aErsurd:ln Ar-
jantin'in olde gelen gazctelerindcn lriridir" Bir baqka dnemli gizete ise. hafia
igi 2fi-5.000.pazar giinlu'i ise 350.000 tiraila "La Nacion" gazetcsidir.

GeEm i gte. Arj zurtin gazeteleri kru ;r oldulilan h iik{imetleliu bask'rsrnir
m:u'uz kahyorlardr. Ba;kart Alfbnsin'irr (1983-1989) dcrnokratik hiikiimcti
srasrnda bile zaman zaman basula baskr uygulanmaya qalu;rldl. Basln tara-
furdan iftiraya u$ramr; olduklannr hissedenlerc. g.rzctede cevap halikr tanr-
yan yasa. 1984 yrhnda Alfbnsin'in teqviki ile qilitr.



Bolivya:

1990'&i Bolivya' n yaklafrk oniki .qiinliik .razctesi vanl.Bolivylr'uur
cn tincmli glzctelcri. "El Diarb"(45.000 )." H('y',( 20.00{,).,,Ulrimi Ho-
ra"(30.m0)dir. Bu grzctclcr.La Paz'da bulunmakradu.Lr paz'da lruluurn bi_r
hfkl gazctc isc.halia iqi65.fiX).prz giinii ise 92.000 tir{ itc 1952'dc kuru_
hn krtolik kiliscsi gazctcsi "La Prescncia"ilrr.

Ilrezilya:

Latin Amcrikahur en gok ntilusuna sahip olan bu tilkcrJe,l990 yrlrxla
325'den frzla giir]liik gazctc vardr. l9l9'da Rkr tlc Jauciro'du kurulan "Tribu_
nada lmprelsr"- 1.970.000 tirli ilc. Lttin Amcrikahrn cn biiyiik .sazetesi-
dir.Rio dc Janeiro'drki "Jomal do Br.asil" ve "O Globo,,(400.000.pazarla-
n:5(X).000) . Sao Paulouatii "O Esrado" Brczityahu er iyi iig gazetcsi ol.uirk
dclcflcndirilir. Ayncr "O GkrLn" 2fi)0 vcr.iciyc sahip olan Rrdb Globo ilc
diir)),itd*i ditrliiincii cn biiyiik riclri TV .sirkcli olm TV Glolxlnun dlr vlhibi_
Jit.

850.m0 til:lilr VEJA Brczilvihrr cn qok slfan. dijnylnrn isc bcSinci
en biil,iik rinih halialk dcrgisidir. Ylyrnl:lndrgr pitziulcsi giinlcri drima oLry
dogunn "Veja" yryrn sahibi 55 ya;ndrki Roberlo Ciyila,lrn dcyimi ilc.
"Brezilya'da mcvkii olar hclkcs laraltndan okunmrkta vc Civila'nrn s:rhibi
oldu!u yiizdcu lirzla yayrnrn birarayr gcldi!i vc Lrtin Amcrjkalxn cn bijyiik
"Yayrn Irnparatorlulu"'ru olullurln "Clupo Al)ril" iEirrrlc hcrn Brczilvuirur
cn biiyiik vc etkili yavlrurr. hem dc bir.bdirma bu gmbun "lnci"'sijri tcmsil eG
mokledir (Girilli, 1993.s.35).

Vcjahrn hcr sayrsr bir olay do!urmafttl. elc aldrgr ),olsuzluk vc uy-
gunsuzluklar. hcmcn her delhsrnda. bu cylcmlcrc kurqanllu rn mevkiiler.irr-
dcn uzd;hqmlltn ile sonuglannaktadr.

1980'lcrin ckorromik stkrnlrlifina ragmen Vcja. Brczilya'dalii yaymr-
nr l98l yrtrrrdan bu yrna ikiye karlamayr baqarmr; vc bugiin Brezilya'daki
hemen hcmcn tlim aydurlaflI okudu$u bir dergi olmu5tur.. Dcrgiyi gcnellikle
biitiin Kongrc iiyelcri okumdtta vc Vcja igcrigi ile kimsenin ihrnal edcmedi_li
bir dergi haline gclmif bulunmaliladlr.

Veja. 1850'de Roberto Civiru'nrn babasr ve ltalyfll asrlk bir Amerikah
olan Victofun kurdu$u "Crupo Abril"'irr baErnr gekmekte. bu kuruluEun qe-

;itti yayurlan BrczilyiUa yrlda onalama olarak 300 miyon sataD dcrgilerin



en az yansrm olu$turmaktadf.

1991 yrh hesaplanna gore Grupo Abril'in yrlhhkazancr olan 850 mil-

yon dolann 170 milyonunu veya toplam kannm vo2}'siniyalmz baqrna hafta-

Lt v";u dergisi sa$lamahtadr.Veja'nm baEansrntn baShca nedeni, mtikem-

melyazrkadrosundan kaynalilanmalita ve Brezilya'nrn en gok satan gunliik

gazetesi "Folha de Saopaulo"'nun k6qe yazan Caio Tulio costa bu dergiyi

"iilkenin en iyi gazetecilik iiriinii" olarak nitelemektedir.

Derginin en 0nemli kalitelerinden biri de, "Siyasal Ba$rmsrzlt$t"'dn'

1968'de, Brezilya Askeri Rejimi s[asrnda kurulan dergi otoriter yonetime

kargr krsa siirede bir kale olugturmuq vu bu yiizden bir gok mensubu, askeri

otoriteler tarafindan hupalanmrq, tutglilanmrg ve bir gok defalar derginin tiim

niishalanna el konulmuqtur.

Fakat bu zor yrllarda bile veja siyasal habercilili gorevini siirdiirmeye

Eahqmrq, Brezilya'nrn 1985'de sivil yonetime donmesi iizeriue de, siyasal

partizanhlur kol gezdi$i Brezilya'da bir istisna olan "objektifsiyasal haber-

iitit"'l siirdiifm1ltur."Manchete" adh derginin miidiirii Zevi Ghivelder'in

hakh olarali soyledili gibi. veja'nrn okuyucusu dergisinin herhangi bir siya-

sal parti iEin tercihi bulunmadr$rnl anlam$tr. Bununla birlikte Veja ozel te-

gebLUsUn bir "Yorulmaz savunucusu" olarali isim yapmlg bulunmalitadrr.

Gergekten derginin, Cumhurbaqkant Femando Collor de Mellor'un,

devletin ekonomik kuruluqlannt $zelleqtirme programml hararetle destekle-

dili ve bu yayrnlan ile halkn da geniq destelini salladrlr ifade edilmektedir.

Veja'nrn biitiin bu baEanlanna ra$men. Civita dergirrin haber yayrnlayan te-

levizyonlarla rekabetten zarara ulrayacalrnrn idralii iginde olup, bunun igin

1991 yrhnda faaliyete g4irdi,qi ve beq kanaldan yaym yapan televizyonunda

saat ba$lna haberler, spor ve e$lence yayrnlan yapmakta ve bu TV yayrnlan-

run baqrna, 28 ve26 yar;lanndalii iki o[lunu getirmi$ bulunmalitafir.

Karayibler:

1990'lann baglarurda Karaiblere hizmet veren altl biiyiik gazete var-

dr.Jamaika-Kingston'da yaymlanan "The Daily Gleaner" ve pazar basktst

"The Sunday Gleaner" bdlgenin Onde gelen gazetelerindendir.Yeni bir gaze-

te olan "The Jamaica Record" da Jamaika'da yayurlanmalitadrrJamaika'da

yaymlanan on de$iqik gazete vardr.Bunlardan "The Nation" ve "Advocate"

Barbados'ta, "The Guardian" ve "Express" ise Trinidad ve Tobago'da faali-



yetlerin i stirdiirmektedirler.

1834'de kurulan "The Daily Gleaner" (Sabah baskrsr:74.000 Fazarla-
n:107.000) Jamaikada o kadar etkilidir ki Jamaikahlar "gleaner" s0zctigiinii
gazete'nin eqanlamhsr olarak kullannlar. Her yrl binlerce okul kitabr basan
The Gleaner Ltd.$ irketi,aynr zamanda "The Star" (Ahgamlan : 55.000) gaze-

tesini de grkarr. Gleaner girketi oniki defigik gazete grkarn.

Bunlan, yabancr baskrlar, haftahk 6zet baskrlar ve lnndra ile Toronto
baskilan igerir.Gleaner qirketi gazetelerinin toplam tirajlanrun 7055'i King-
ston b6lgesindedir. Jamaika'da dini gruplarca yayrnlanan gazetelerden ba5-

ka, birkag haftalft ve ayhk gazete de bulunmaktadr.

1970'lerde "The Gleaner", Jamaika'nln Sosyalist liderleri ile antlag-
mazlft igindeydi. Halkrn Ulusal Partisi, Kiiba ile dostane iliqkiled ve Ango-
la'daki Marksist isyancilann destekleyen bir politika uygulamaya baqla&$r
zaman, Gleaner, hiikiimeti "yabanq ideoloji"ye imza atmalila sugladr (Ha-
bermann, 1 985,ss.208-229). 1 9 80'de gazete, Kiibah Biiytikelginin kovulma-
sm istediginde, Gleaner ile hiikiimet arasrnda antlaqmazhlilar gftmrqtr. Bag-

bakan Michael Manley. kendisi, Gleaner'e karqr bir protesto yiirUyiiqtine li-
derlik etmigti.

Porlo Riko, San Juan'da bulunan "El Nuevo Dia" ve "EI Vacero de Pu-

efto Rico" giinliik tiraja egemen durumdadular. Son bir geligmeye Ornek ola-
rak, bir grup Kanadah ve Amerikah yahnmcr,Ikrayib b0lgesi igin tam renkli
haftalft bir resmi gazete yaymlamaya baqlayacaklannr bildirdiler. Komikas-
yon Inc. "Caribbean Week' adh gazeteden her hafta 60.000 niisha satmayl ve
yrlda 1.5 milyon Amerikan dolar'hk reklam geliri elde etrneyi umuyorlar.
Gazete Barbados'da basrlacak ve yOnetilecektir.

$iri:

lg'l3if)glyrflan arasrnda iilliede iktidam egemen olan Eski Cumhur-
bagkan General Augusto Piuochet'in bashcr rejimi esnasrnda 37 giinliik ve

128 periodik, zuzor da olsa ayakta kalmayr baprabildiler.l990da demokra-

tik birbigimde segilmiq bir Cumhurbaqkanmm geligi ile. basrn Ozgiirlii$iine
de yaqama hakln verilmig oldu.

Giiniimiizde diinyada Ispanyolca yayrnlanan en eski gazete olan "El
Mercurio", 1827' de yaym yagamrna baqlamrql.Gazete,lS%'de Valparai-



so'da Thomas G.Wclls'in yardunr ilc Pedro Felix Vicuna tarafindm kurul-
muqtu. Wells. 1827'dc Vicutu ilc lrirler$lilindc Bcnjamin Franklin'in Olrett-

cisi itli. Gazetc t.Sft0'de. onu ulusurt en saygttt giinlUlii halinc getiren Agustitt

Edwardsln eline gcgti. Edwiuds.l900'de bir Santiago traskrst yaptr. Gazete.

l6 Hazirnu 1973 giinii. Salvitdor Allende hiiktimeti kapatrncaya kadar krnl-
mamrg bir yayut rckoruru xrhipti. Gaz.cte bugun Agustin Edwtuds'ttt iiQtincij

ve dordiincii kur;agr olan. baba Agustin Etlwu'ds ve ollu A.tlustin Eclwiuds ta-

ralindart yayrnlanmaktatlr.

Ond0rt gazelcdcn olu;an "El Mercurio" gltzctclcdnin giinliik tirajlan
520.000. pazu giinii tiri{lal isc 6'13.000'dir. Muhat'azakar gizgidcki "El
Mercurio" -siiqlii bil hiiktirnet otot'i{csi ve Kntolik yanhstdrr.Okuyucularmm

biiytik bir lrOliirniinii zengin toprak sahiplcri ve aristokratlar oluqturmalitadr.
Il.Diinya Savagl ve iinccsiudc laqizmc kalqr koymasryla sayEltltk kazaumtg-

trr. Ancirk -qazclcnirr irnnjr. Pinochcl diktatorliigti ile yakrn ililkisi vc Allcn-
dchin dcvrilmesinc yardln amac:ryla. CIA'den piua aldrltnm agrla grktnasr

ilc. ciddi bir biEimdc lekclcnmi,stir.

Kokrmbiya:

Giincy Amerika\un 33 milyon niiluslu ve qok hrzh nlifus altry yUziin-

tlcn sanryilcqmc vc sosyal sonrnlannr gOz.iirnlcycrncycn iilkesi Columbia'da.
0zclliklc l9fl9'tliur itibzucn hiikiimctlcrin uyu$turucu mnlyasrna kr5r tra;lat-
tr-ft kampanya kar 6rsrnda. uyur;turuc u mal'yanur. Cumh urba;kanh! r adayla-
lrndan baqlayarak vc lru kampanyayr vrlchmtak iEiu birEoti kimrcyi dldtirdii-
gi.i veya kaqudrlr diinya lrasrn-yityrn organllumcla qftan lrirgok halrrdcn bi-
linmektedir (Giritli. 1993.s.37).

Ba5ta kokrin olmak i.izcre. uyu$turucu matldc tacirlcrinin kendilerine
hcdel aldr!r kimselcr :ulsrnda hiiftiirnctin baqlattr$r bu karnpauyayr desteklc-
ycn gazetcciler gclmcktcdir.

Bu gazetccilcrdcn birisi Bayan Muuia Paclnn de Villamizu. kagrnl-
chgr yerde. bir clerginin yayrn miitliirii ve eski Cumhurbagkanllu'rndan birinin
krzr olan iu'kadagr Diana Turbay'rn hijkiimet kuvvctlcrinin kendisini kurtar-
ma giriq;imincle bulunmasr iizcrinc. uyu$turucu mirtyasr taraftndan Oldiirii-
liince qok iimitsiz esaret giinlcri gcqinni; ve tirkat Bogota basrnnur uyulturu-
cular aleyhine agtlgr kampanyayr krsrncu sustunnak igiu sou on ay ziufinda
k4urlan dokuz glrzctecinin sonuncusu olarali serbest trrrakrlmrqtrr.

Uyuqturucu rnalyaslnur yinc aynr amaE ile serbest bralitrlr gazeteci-

l0



lcnlcrr l'riri rle. ('olonrbiu'nu) cn lriiviik trl.ilr g:rzctr:si "E,l Ticrnpo"'rrun 250
giirtdcn drrhu Iuzla cllclinrlc tuilukliu'r Fluncisco Srrrros'dur.-52 yas;rndaki si-
yasal yazr Pitclton tlc Vilhrnizar gibi.2tl ,virqrndaki Hal^*rlcr Nliidiirii Santos
ta'1'uklldl iqlrrct ctti_!inrit. it.crc. uyulturucu rnafl'lrsl talalindan Colornbia
l-rasurrrrtl;"r kcndi lchlclinc llir scrnpati olu;tulrrrak arnlrcr ilc scrhst brntkrhnrq
ttlntasttur la!ntctt. girzctccilcrirt (ildtiriilnrcsi vc clilclkur ;ckildc kuq:rnhnasr
klrrlrsrncllr. "Evct. hiz lur)'attll klrldrk. Arna mcslcgintiz-irr y'u.sayaca_[urdalr

r;tiphcti"viz" dcr rrcktcdillcr.

Gcrg'cktcrt srirt yrIIludir Colornbiddaki grzetccilcrin siilckli (iltirn tch-
likcsi if indc yrytdrklirrr vc l9tl0'dcn bu yana cn lu cllisirrirr kutlctlildili bildi-
rilmcktc vc burrl:u'd:ur 1'cdisinin 199 I yrhnrrr Ivllut-M:ryrs it1'l:rn uasrrrda 0l-
tliirijlrncsi. Col<lrnllir'nru iilkc gazctccili!inc oluqrurdugu tchdidin boyutlarr
lralirm rndan bize l'i\ir vcrmcktctlir.

Rcsrri gcvlclcr scrbcsl brr:rkrlur Pnchon dc Villlunizur vo Salllos'un
ailclctirtin iktitlnrtlaki Liltntl Piuli'r,c l'akrrrlrkllu'rrrr vursuluvur'uk. bu iki ga-
zctccittirt r:c:gcn s<lrtbuhurtkr kuqrnhnalltnnrn blr.slrcu ncdcnirrin.ijlkcnin ko-
kairt e lctlrqrsr Pirblo Escobar'a kur;r giivcnlik kuvvctlcriliin yupacalr bir sul-
dLrryr (inlcnrck oklu!u noklasrndu lrirlcqrncktctlillcr.

HcL iki guzctccinin kuq:rrrhnalaurrdan sonla. lrekcnt Bo.gota'darr sc-
kiz saltllik bir uzlklrktl lrulunan onnankk bOlgcdc srkhnrnusr ve o csnadir
Itcttiiz clc gcqrrrcrni; olflll vo lakat rlalur sonra yilillanlp. xirity tibi hapislnc-
y'c lrkrlarr Escob:tr'rn du o civardl sldillndr$rnrn bilinrncsi bu {coriyi kuvvcl-
lcndilrniqti. Escol'lal'rn son lrir yrl igittdc u,vuflurucu rnal'vasrnrn kol gezdi$i
IVlcdcllin richrirrclc 23 I polisin oliintiindcn sorumlu tutululuslna ragrncn bu
caninin al'lir ugrittrlmasr igin Colornbia Anayasasr'rrdl dc!iSiklik ylprlrnasr
On.g0riihnckte vc bu dc$ir;iklile ku';r grkan gazetccilcr Oldi.irijtcrek vcya ka-

Ernlarrk sindiri lmcktedir.

Sckiz aylrk csrrrcli esnasnda gizelcleri siirckli olrutk lctkik cdcn San-

tos gnzctccilcri kagrnna salglnurur uyuljturucu matyasr aleyhinc trasrntla qr-

kan yazrlann vo!unlu$unda hissedilir bir azalma mcydrna gctirdi$ini sOylc-

mcklc vc bu esare( aylannda kcndi kcn<line "Acaba gazctccilik rncslc!i (il-

mcyc dclcr mi'1" di1,c sordu$unu itiraf etrnektcdir.

El Ticmpo gazctcsinin habcrlcr scrvisiuin baqrna teklar geqcn ve lru
giine kadu kerttlisinc yOncltilcn bi.ittin saldlnlua aldrrnayan gcnE gnzctcci.

hayatutrn gazctccilik kadar oncmli diler iki unsurulun da eqi ve kiigiik yagta-

ll



ki iki oglu oldufunu de inkar edememektedir.

Pachon de Villamizar ise gegirdili korkulu giinleri bir tihlii unutama-

malla ve fakat mafya elebagrsr Escobar'rn yakalanaca$rna veya teslim olaca-

grna inanarak, gektifi tzdraplarm boquna gitmeyecelini kendi kendine tel-

kin etmektedir.

Giiniimiizde Bogotahrn "El Tiempo"'su bOlgedeki en iyi araqtrmacr

gazetelerden biri sayrlmalitadu. Bogotann227.W gilnliik tirajh Liberal ga-

zetesi "El Espectador"'u. Medellin adh uyu$turucu mafyasma ka4r agblr sa-

vaE ile tinlenmigtir. 1887'de kurulan gazete 100 yrldan fada bir siire Cano ai-

lesinin elinde bulunmaktaydr. 1986'da El Espectador'un editOrii Gfuillermo
Cano, Bogotadalii biirosundan evine arabayla giderken Oldiiriilm0qtii. Olayt

ara$tran polis, gazetenin editoriiniin dliimiinden uyu$turucu satrcdanmn so-

rumlu oldu$una inandr$rnr iddia etmigtir.Kolombiya Cumhurbaqkanr Virgi-
lio Barco, agftga uyu$turucu satrclsr Pablo Escobar't cinayetten suglamqtn.
1989'da, Cano cinayetini sorugturan avukat ve s[tun yazan Hector Giroldo,

Galvez'de oldtriilmiigtiir.

El Espectador. Bogota'daki di$er sabah gazetesi "El Tiempo" ile re-

kabet etmektedir. l9ll'de Liberal Parti iiyeleri tarafindan kurulan El Tiempo
giinliik 350.000, pazar giinleri ise 425.000 tiraj ile en 0n suadadr.

El Espectador ve EI Tiempo rUqvet ile, Ozellikle Kolombiya'dalii
uyufturucu satrcilanna kargr savaqmalila, 1980'lerde uluslararast iin kazan-

mrylardn.

l9l2'de kurulan El Colombiana giinliik 89.000, pazar gtnleri ise,

94.000 tirajla Medellin'in en biiyiik gazetesidir.

Kosta Rika:

' Ekonomik sorunlar Kosta Rika gazetelerine gok zor gtinler yaqatmrq-

lardr.l946'da kurulan "La Nacion" giinltik 135.000, pazarlan da, 150.000 ti-
rajla ulusun en eski gazetesi de!ildir. Bu geref, 1844'den beri yayrn yagamm-

da olan 5300 tirajh La Gaceta8oletin Judicaal"'a aittir.

Kosta Rika'daki di$er biiyiik gazeteler.60.000 timjh "l^a Republica"
i1e,45.000 tirajh ahEam gazetesi "La Prensa Libre"'dir.

Kiiba:

t2



1965'de Havana'da kurulan ve Komunist Parti'nin resmi gazetesi olan
"Granma"'mn 1989'daki gtnliik tirajr 675.000'di. Bu rakam diferLatin Ame-
rika ve Karayib gazeteleri ile kargrlaqtrrldrlrnda kiigiiktiir. Granma ayntza-
manda dOrt ayn dilde (lngilizce-Fransuca-lspanyolca-portekizce) uluslara-
rasr renkli haftahk bir dergi gftarmaktadr.

KUba'nrn en biiyiik akgam gazetelerinden bfui,250.000'lik tirajr ile
genglile hitap eden "Juventud Rebelde" ( fui Genglik),Komunistler Birligi
tarafindan yayrmlanmaktadrr. Havana'mn 120.000 tirajh iigiincii biiytik ga-
zetesi olan "Las Trabajadores (lqgi) Kiiba lggi Federasyonu tarafindan ya-
yrmlanr.

Geng Komunistler Birlifi'nin bazrbiiyiik tagralarda 1070 geng tizerin-
de yapflklan bir araqtrma sonucu, "Juventud Rebelde"'nin bncelikle iqgilere
de$il, profesyonellere ulaqtrlrnr ve gengli[in sorunlannr yansrtmadrpmr or-
taya gftarmrqtr.Aynca aynl araqhrma Ktiba gazetelerinin Tv'ye ka4r qok zor
giinler yaqadrlrnr da ortaya gft arm{tr (Carty, 1 989,s. I 4).

Ekvator:

Yirmi giinliik gazeteye sahip olan Ekvator'un,giinliik 140.0@. hafta
sonlan da 175.000 tirajh gazetesi "El Comercio", Quito'nun en bUyiik gazete-
sidir.Ekvator'un en yiilsek tirajh gazetesi Guayagil, pazarlan 210.000'lik ti-
raja ulagmaktadn.

El Salvador:

Ukenin en biiytik giinltik gazetesi "La Prensa Grafica" sabahlan gr-
kan resmi bir gazetedir. 1903'de kurulmugtur.Bir bagka gazete de, 88.000 ti-
rajh "El Diario Detloy"'dur.

Guatemala:

Di$er Latin Amerika iilkeleriyle kargrlaqtrrldrlurda zayrf bir okuyu-
cu kitlesine sahiptir. Okuryazarhlm halen sorun oldulu Guatemala'mn bag-
kenti Guatemala City'de Onde gelen gazeteler,"Prensa Libre" ve "El Grafi-
co"'dur.

Honduras:

l3



Dtirr rnilyonu a;kur ni-il'usu ile Honilurus'rn hrlkr cla Gultcrtiitla halkr

gibi c:rhildir. Bu nc<Jcnle. gazeteler ancdi hi.iki.irnct gorcvlilcri ilc c$itirn g0r-

rllii$ iist surrl tarutlntlrut okutrul. Ulkcnin iki btiyiik gazctcsi olan "La Tlibu-

na" vc "El Hcraldo" Bar;kcnt Tcgucigalpa'tla. 50.000 tirlrih "La Ptctlslt" vc

:l-i.fi)O timilr "El Ticnrpo" isc. Satt Pcdlo Sula'da tirali,vctlcrini siirdtirrttcktc-

dirlcr.
Nleksika:

37.5 gtinliik gazctc)'c stthip ohn Mcksika" Latin Arncrikr'da bir kiiltti-

rcl vc politik mcrkcz olalift gi:liqrttitrtir.N{cxico City'de ,vayrtnlanitn gazcte-

lcrrlcrr sutlccc iki tanesi ptuliz-an. dc!illcrdir".Bttnllu'. "La Jonladlt" vc "El Fi-

nlurcie rc"'dur.

l9-5U'lcrden l^*ri Mcksika'tla slty.urn la,sut g;.tzctclcd ortayil grkrniftta-

tlrr. ivlontcncl,'in "El Notlc vc Ti.iuarut'nrtt "Zcta" gitri bilk4 llt;ra gltzctcsi

hlrlrrr sayllrr pl csl i ic ullt;nt t,st rr.

It'lcxic<l Citl'''rrin l75.UX) lill.ill Excclsiix"u l'xlzt clcStirntcrtlcrcc iitkc-

nirr "kayrtlann gaz.clcsi" olultk o1'rtlrtltgr ltll rrcdcni ilc. "Nor' \'ork Tirncs"

ile karqrlar;trrrlmtq{rr'. Sosylrl sutrlllnn s<lruttlirt ilc ulra;an gltzctc l96fl-
1976 nrasrnda sola dcslck vcmirltir'.

Excclsior vc dilcl iki Mcxic:o Cily .ultz-ctcsi. 190.(Xn tirlr.ilr Novcdlt-

dcs ilc 70.fiX) tiraih "Uno N'llrs Untt". Mcksikil'tlttr ctt iyi gazclclcli at':.tstntla

dclcrlendirihncktcdir. l(X).(n0 tiritilr "El Norte" t938'dc kululrrtu;lu.
1 9.14'tlc kuruhn "Noveditdcs''(l ir'. Tont ulo O'Fan'il'rtt srhibi. O'Flrril l sckiz

gazctc yilylrnlayan Novetlutlcs Edittxcs. S.A. Iv{cxic<l Citv'nin ylt.Yltllclsl vc

ba;kanrdrr. Aynr zanranda. liini yurlta 156 TV istasvonutta vthip Mcksiklt'nrn

cn biiy0k nreclya imparatoru olun Tclcvisif urn kurul ba;kltnr.O'Frrri1l itytu
zarumda muhalitzakal qizgidcki "Nor,edittles dc Bafa Crlilbruia"'nrn ve di-

lcr gazctelclin dc sahibidir(N{onlgomcry. I 9E5.ss.76i-769).

Mcksikatlaki di$cr bolgescl gazetclcr. Hcrntosilh'daki "El Impali-
cal". Guadalajlul'daki "EI Inlorrnador" vc lv'leridit'daki "Dialict Yucatatt"'dtr.

Ir,lcxicu city'dcki "EstrJ' 400.000'lik rim.i ilc N{eksika'nrn cn lrijyiik
gvctcsitlir'. Uttcdcti ikinci biiyiik gitzctclor. i00.0fi) tilaih "El Hcrattkr dc

IVloxico" vc "La Prcnsr"'drr" Mexico City'dcki diger bif etkin gazctc. scQkin

bir srrrrtb scslencn 25.000 tira.ih "La .lornadit"'dtr. 1987- 1989 yrlliu't lu'ltsurdr



"[.a Jornadr" bil lrrgilizcc .{azcto oliut "'I'hc Jour.nul"'t l)i.lsrlr!lt.

Meksika hiikiirnclinin rcsrni gdrii;iinii tcrrrsil cclcrr "El Nacional",
ABD'dc ulusul bir gazctc nitclilini tlqrmaktadrr..

Nikaragua:

Ulkcnin cn buyiik -r.razclcsi 7.t.(xx) rirl.f lr 'Llr prcnsu"'rlrr. lt)g()'li yrl-
lalda -ulzele birklq kcz Sitttdirtista hiikiinrctincc kl4xrtrltnr;lr.l9.\S lrlrrrclu l1r-
$tmstz bir gazctc tllltt'l* yayura lraqlayun "Lir Cntrrica". rnuhlrl'rrzlrknr' .uijnliik
"La Prcnsl". rt:snri srrilinistl .r.ri.inliik gazctcsi "Lr Burric:rdir" ilc sandirristir
l:rraltu-r giirrli.ik gilzctc "El Nucvo Dilu'io" ilc rckrbet ctlcrek. rlcsicsc lilrrnr-
u atml$lll.

"El Dialio Llr Plcrtsit".ig sltvu;la prrgalunnrrl olulr iilkclrirr crr iinlii 1i-
lclcrinclcn biri oliur Charnrlr'r'o" rilcsinin dc yiqsarn (rykiisiinii vrnsrtrr.Glrzclc
uzult z:ttn:tttllu'hcln Sotntlzit. ltcnt Sitrtdinisur hiikri'nctlclinin u_vguilrrlrgr blr-
sttt sl.ttlsiirijnc klr';r vcnlili sltvlt.sllt trnurrnlrkttrdu'.Clhlrrn<trnr irilcsinrl.:n lr1.rr-
ca tjlkcyc bc; lrarskun qrkmrStu'. Err vcnisi. Lu [\cnsu'nrn iiltliiriiicrr vir\,rllcrsr
Pctlto Jolquirt Cltanrot'rtr'uurr cgi Violctlr Clrrrnoml'chtr'. 199(l'cllr scqilrni.srir..

La Prcnsa'nrrr \/Ayltnclst 
'c 

Sornoz.:r'rrrrr mulurlil'i pcclr. Jolquin Cha-
mon'o Cudorral'rrr l() ocrk 1978'dc siiikastc kurban sitrncsi. rilkctlcki hcr
soktijriilt Sunttzlt'f it kulqr ohnasrrur ncdcrr olrnut. bu th Slrntlinistir'llrlrn
avanllt jh durutnu gcgtllclcrilli -(itgliunUtu'. 1936'dr .Solnoz.a lrilcsi buyli gcq-
trtcdctt Ottc:c. Curnorrtt ttilcsirtitt d6rt i.ivcsi. Curnhulblr;kurrr olurirk hizrrrcl
vcnni;lir.

Sandinistlt dcvlitnittilt ilk l,rllurndl.Violctlr Chanroml Surrtlirrista'llul
dcstcklcnriq vc onlltnt l'initnsul yu'thrn saglilmlfllr. Arrclk Slrrtlirrista'llnu
lusrn 0zgiir'liigiirrii ihlll clrnclcrirxlcn oldukga mhrlsrzlrk cluvuruqtur. Tcln-
muz 1979'dltki dcvrinttlctt hcrtteu sortra. ijlkctlcki ttirn rnctlyu hiiktirrrctilt cli-
nc gcqmiSlir.Sldccc Sarrdinistlr latly<l istasyonunutr glrlrqmasrna iz.irr vcr.il-
rni;tir'. Lu Prcnxr vc digcr -uazctclerirr aq:rlrntslxr alrcak lrir ay xllrrr izirr i'cr.il-
rnip. Oclk l9S() itilrurrl'll hiiktirnct hir i:i(ipiulisi garctesiolurr "El Pucb-
l()"'yu kilpaill!rrrd:"r. "[,] Prcnsa" tck nrulrlrlil gvctc hulinc gclrni;;tir.

Vitllcta Charnrtrlo'truu 1990'dl lcsnrcr'r i;c lrqlarllrslndurr (incc. Ni-
karagul Ulusal Ascrnblcsi hiikiirncrc TV tizcrindc bir tckcl hlrkkr ttnrf lrr ve
nruhalil'gazctclcri itgrna vc krptura vctkisi vcrcn ulusal lrasrn y:rs:rsrrrr lavct-

l5



mek igin oylama yapmrgtr.Bu yasa. hiikiimetkarqrh makaleleri yiiziinden "La

nensa"'yr'tapatmali igin Sandinista hiikiimeti tarafindan srli srli uygulanmtg-

tr (Salwen,Garrison,1991,s115). Sandinistalar yasayr iptal ettirdikleri iEin

6vgii almrglardr. Ancali baa gevreler, Sandinista'lann uyguladrklan baskr

itel basur yasasmm eninde sonunda muhalefete diiqece$indelt, yasayr iptal

ettiklerini iddia ediYorlard.

Sandinista yonetimi sfasrnda, Chamono ailesi politili olarali bdliin-

miiq birklandr. violeta chamorro'nun o$ullanndan biri, Sandinista'nn resmi

organr "Banicada"'da yazr iqleri miidiirti olarak hizmet etti. Daniel orte-

gahur cumhurbaqkanhlr silasrnda "Barricada" bir vatan haini olan contras

lerillalannrn esti tideri haklunda bagyazrlar yayrmladr. Vatan haini dedi$i

lry f", alabeyi Pedro Joaqin Jr.idi. Pedro Joaquin Jr., Costa Rica'da "Hoy"

adrnda ateqli bir anti-Sandinist gazete Erlianyordu. Krzkardeglerden biri olan

C.ristiana, "La Prensa"'ntnya iqleri miidiirii, Claudia ise bir zamanlar Costa

Rica'nrn Sandinista Biiyiikelgisiydi.

1980'de Pedro Joaquin'in erkek kardegi Xavier chamono cardenal,

ba[rmsrz gazete "El Nuevo Diario"'nun editorii oldu. "El Nuevo Diario"

Cgmhurbaqkant Chamorro'nun en aclmaslz elegtirmenlerinden biri haline

gelmigtir. Gazete siirekli olarak cumhurbaqkanr chamorro'yu Birleqik Dev-

letler hiiktimetinin maqasr olmakla sugluyordu. Amerikan aleyhtan olan

"Barricada" ise ,Birleqik Devletler ile Nikaragua'nrn iliqkilerilin geligmesi

sonucunda, Nikaragua'mn Birleqik Devletler denizcilerinin bir limanr haline

d$niigiicefini ve onlara AIDS mikrobunu yayaca$rnr ileri siiren malialeler

yazmaktaydr (Tamayo,1990, s.3).

1926 yrhnda kurulan ve Sandinistalar tarafindan 1979'd^ devrilen Ni-

karaguah sa$cr diktator Anastasio Somozaya karqr yrllarca mticadele veren

Nikaragua'nrn en eski giinliik gazetesi La Prensa'nrn, Nikaragua'dalii a5n

solcu Sandinista diktatbrliiliine muhalefet etmesinden dolayr, 1986 Hazi-

ran'rnda, Sandinista'larm solcu yonetimi tarafindan kapatrldrlrm biliyoruz.

Ne var ki Sandinista rejimine karqr savaqan ve "ConEas" olarak bili-
nen gerillalarla Reagan y0netiminin yaptl$ yildrmr, ABD Kongresinin ka-

ran ile flnlemek isteyen Nikaragua'daki Marlisist-t eninist Sandinista rejimi-

nin Bagkanr Daniel Ortega, bOlgede bang isteyen Panama, Costa Rica, Hon-

duras, El salvador ve Guatrmala gibi diler "orta Amerilia" iillielerinin hanr-

ladrgr "Bang ve Demolratiklegme Plant"'nt kabul ettigini bildirmig ve bu

planrn gere$i olarak "La hensa" gazetesinin yeniden yaynlanmastna ve La

l6



Prensa gibi muhalefet yapan ve susturulan katolik radyo yayrnlannm yeni-
den baElamasma izin vermiqtir. Bu iznin , plamn esas miman olan costa Rica
BaEkanr oscar Arias'rn washington'u ziyaretive Baqkan Reagan'r Sandinisa
rejimine ka4r savagan gerillalara yaphgl yardrmdan vazgegirme giriqimi za-
manrna rastlamasr basit bir rastlantr degildir (Giritli,l988,ss.97-98).

Daniel Ortega bu suretle tegebbiisii eline almrg ve Reagan'r, Cont-
ras'lara yardrmdan yana olmayan Kongre iiyeleri karqrsurda zor duruma sok-
mu$tur.Be$ Orta Amerika Devlet Baqkanrnrn A[ustos ayrnda Guatemalada
uzlag[klan bir planrn sonucu olarak grkmasrna izin verilen La prensa ise, 15
aylili zorunlu suskunluktan soma, yeniden braktrlr yerdgn Sandinista'lann
solcu diktat0rliigtine kargr savaEa baglamry ve"Biz Nikaraguahlar olarak ti-
ranh[rn higbir qeklini higbir zaman kabul etmeyiz" diyerek, iilkedeki siyasal
hata ve sapmalann iillieyi ig sava$a ve aghla siiriikledilini stiylemiq, bundan
da "Ulusal Sandinista Kurtuluq Cephesi-FSlN"'yi sorumlu tutmu$tur.

la Prensa'nrn baqrnda baEyazar olank. aynr zamanda gazetenin sahip-
lerinden olan bayan Violetta Chamono bulunmakta ve La hensa'mn yeniden
yayrnlanmasrnr "mutlu bir giin" olarali nitelemektedir. Ne var ki, l,eninist
Sandinista rejiminin ve sendikalanmn La Prensa gazetesini, muhalafetinden
dolay 1980'de kapadrklan ve 1984'de dalrtrmrm durdurdulilan hatnlanrsa,
Baqkent Managua'dalii bu bahann uzun siirmeyeceli s0ylenebilir.

Panama:

Panama'dalii gazete endiistrisi, Birleqik Amerika, General Manuel
Antoniao Noriego hiikiimetini devirmek igin iilkeye askeri kuwetlerini gOn-

derdifinde, tamamen sarsrlmry[r. Demolratik bir bigimde segilen Cumhur-
baEkam Guillermo Endara 1989'un sonunda resmen iq baqrna gegmesiyle, ga-
zete yayrmcrhlr geligti.Birkag tanesi Noriega tarafindan yasaklanmrq olan
be$ gazete 20 Aralft 1989'daki Birleqik Devletler istilasrndan sonralii altr
hafta iginde yayrmlanmrqtr (Salwen,Garrison,s. I 15).

Panama'mn en tanlnm$ giinltik gazetesi olan ba$rmsrz"La Prensa",
1988 yrhmn biiyiik bir bdli.imii ve 1989'da Noriega hiikiimetince kapatrlmrE-
h. Noriega ile gegimsizligi yiiziinden Orta Amerika'nrn en tinlti editdrlerin-
den Roberto ErsenmannJr. iki yrldan go$unu Birlegik DevletlerUe gegirmig-
tir. Ersenmann. Noriega tutuklarup uyuqturucu satlcillgl sugundan mahlieme
igin Miami'ye gotiiriiliinceye kadar, Miamlde siirgiin yagamrg. ancak Norie-
ga Amerikahlar tarafudan Panama City'den atrhnca, "La helsa"'yr yaynla-

t7



mak tizcrc Pattama'ya donmii;tiir.

$ubat 1988'dc. Noricgr hiikiirncti. "La Prcttsa"' .diler d0rr gazctc. iig

radyo ve bif TV istasyonunu kapatrnca ydila'rk 1000 ki;i ir5ini kaybetmir;tir.

1853'tle kurulan 40.000 tiraih "La Estrella dc Pltttamit" iilkcnin dnde

gelcu gazetelerindcn lliri{ir'. Gazetc Noriega'yr desteklemiq. attcak Endit
ra'nur ycni hiikijmetine de destck vermigtir.

Paragua.v:

3.tl mit,von niituslu Paraguay. l9ilO'lerin xrnuuda de-liqim yaplnr$til'.

" Diar io ABC Color" eski diktator Gcneral Altredo Stroessner ( I 954- I 989)

taratrndan 1984'de kapandtktan sonra. 1989'da yayrnlanmaya tlevam etmiq-

rir. 75.0fi) lirajh ABC color'urr hi.ikiimctle savagr, I9tl0'li yrlluda uluslar:u:t-

sr clikkati iist[ne qekmigtir. Stnrcssncr'itt g$revinc son verildiktctr sonra. Pa-

ra_UuaylilU arasrlldit gltzctc tlkuyanliu'rn saytsr arltrlr haldc. Strocssltcr'itt ytl-

nctimindeki yrllu sifesiltce, Paraguity krtadalii en az- gazetc okuyucusuna sa-

hip iilkeydi.

Sfroessner'iu 34 yrlhk y0netirni. 1989'un baqlannda bir askcri dartre

ile Gcneral Andres Rodriguez tarallndan rni oliuak dcvnthndrlrlda yrna cr-

miqtir'. Cumhurba$iam. ifade 0zgiirlii$iinii de iEeren lrir demokrasi getircce-

$irre ve gazetecilerin tutuklanmayacaklarrua sOz verrni;ti. llk i5 olarak da.

ABC Color'un kapanmasuldan lam bc; yrl sonra, yenidcn aQrllnasrtra izitt

verdi.

Peru:

Yirmi rnilyon niiluslu iilkenin arrcak 7ol5'i okur-yazardrr. Otuzu giin-

liik olmak iizerc ku{iiig gltzcte vardr. Bq ila altr rnilyon niifuslu Mida'nln

onaltr giinltik gazetesi, dii:;iik iiretirn maliyetleri ile ayalita dunnaktadtrliu
(Boylc.l988.s.l9).

Latin Amerika'daki en eski gazete. 1790'da kurulan ancak qok krsa

Omtirlil olan "El Diruio de Lima"'dr. Peru'dalii en eski g;zcte lsc. "El Comcr-

cio"'dur. 1989'da 150. yrldOniirniinii kutlamtq olan gazetclrirt tirajr sabahlnrt

185.000. Pazar giinleri ise 225.000'dir.

Peru gazete sahiplerinin go$u. tillienin en iyi bilinen aileleri olup. ken-

di muhatazakar gOrii;lcrini yansttrlar. "El Comercio"'nun sahipleri. Pe-

l8



ru'nun i$ vo polirika yalamrnd{l cirrcmli bir gliq olan Mirr eucsada ailesidir.
Pr:rdo ailcsinirr salribi butundu$u 208.000 tilaih "La Corinicry'La Nueva cro-
nica"'nrn 20t1.000'lik bir rira.ir vanlrr.

La hcnsa" Pcdro Bcltran tluatindan 1920 ve l9-l0'larcla iilkcnin (indc
gclen giirrli.ik gazctclcrirrden biri haline gclmiqtir. pedro Belrmn. sagcr bir
uistokrattu. oscu'wildc vc Berrjamin Disracli stili renkti giysilcrle gok si.is-
lii giyirrnriq olar ortudoks bil ckonunist olan Beltran. 1950'lerin sonunda
Bagbnlian olamk rtarrmrg vc grda siibvansiyonlannr elernine edip. ithalatr ke-
sclck. vcrgi loplayru'ak vc krediyi azaltarali kiigiilen peru ekorxrmisini koru-
muftur.

Ekonomiyi stabilizc etrncktcki ba;arsr iilkc retahrna yardrnrcr olmur;
<llsa da. yoksullann. ya;arn srlndarllannrn daha da dti;mesine ncdcn ohnu;-
lur. Bcltran. "Bcn Pcru'da cn gok nct'rct edilcn adamrm" cleclili zarnan trilc
bundan adcta gurur duyan bir -vapryl sahipri (Salwen.Ganison.lggl.s.l l7).

Gcncldc muhatlu:tliiu ollrrt Pcru basrnlnrn trir islisnasr. gerillaliu'r nter-
heden solcularrn rcsmi guctesi "El Diario"'dur.

Uruguay:

Uttc tci90'da roptilm 750.m0 rirajla 2-5 giinliik gazetcye sahipri.Mon-
lcvideo'da bulunarr muhathzakar' "El Diuio". yaklar;rk l70.cxn rirlj ilc Uru-
guay'rn cn buyiik gazatesidir. Sosyal Dcmokrat parti'rrin scsi <llan "El Dia',.
iilkenin cn iyi gazctesi olaak g0riilncktedir. "El Dia" l{itt6'tJa kurulmurl
olup.0ncclcri sr-I gCI'ii;ii. daha sonra da rnuhalazaliiu.uoriir;ii lernsil etmcktc-
dir. lgindc bulundu.(urnuz yjzyrht'r ilk yinni yrh iEirxlc. Uruguay'da yailnan
lrirkq sosyrl rclbnnun.rerEekle;mcsinc onayali olan "El Dia"'nur giinliik ti-
rair 100.000'dir.

1973'dckiaskcri reiim, gazerelerin ulusal gi.ivenliklc ilgili hatrcrlerini
vcnnesini yasaklamrstrr.Diklatit'liik tlrafindan otuzdan tazla gazcte kapatrl-
mr;trr. Kasun 1974'de diktatOrliik muhalif yayrn olan haliahk "Marcha"'yr
kapalmu;trr. l9tl5'e kadar da basrn ozgiirlti$ii gerqck anhmda korurnmamry-
lrf.

Venezuela:

l958tlc diktilt0r Marcos Pcrez Jimencz'in diir;iiqiinden sonra. Venc-
zucla. hatrn *yrlu'lrf bigimde basrn rizgiirtii!ilnden nasibiui allnl;tr. Diler

t9



taraftan, basrn oto-sansiir uygulayarak' htiki.imetin gizgisine yal(m olma yo-

lunda kendi kendine bir baskl uyguluyordu. Bu oto-sansUrc en belirgin 0r-

nek, Arahk 1986'da Ba{kan Jaime Lusinchi'nin e$nden bosanmasl ka$rsln-

da basnm lakmdr$ tutumdur' Boqanmaya lilphe ile bakan lkiolik iilke bas-

nr, l0 Eyliil 1987'ye kadar higbir leyden sozetmemiqtir. Hatta hiikiimet' ha-

beri yayrnlayan Cumanalln "La Region" gazetesinden ilanlnl geri gekmiq-

dr.Bunun iizerine, Ocali 1988'de. 2500 gazeleci basrnl susturmak igin artan

hiikiimet baskrlannr protesto etmek iizere yiiri.iyiii yapmlqtr (Knud-

son.I989,s.I0).

Caracas'ta yaylmlanan sekiz giinltik gazeteden birisi olan "El Univer-

sal", iilkenin biiyiik giinlUklerinden biridir.1909 yrhnda kurulan "El Univer-

sal" sabahlan 150.000, Pazadan da 195.000 lik tirajr ile ullienin en buyiik ga-

zetesi degildir. En buyii& gazeteleri, yal(laqrk 300.000 tirajh "Meridiano"' ile

sansasyonel gazete "Ultimas Noticias"'dr.

Diler yandan siirekli olarali geligim kaydeden bir taqra basmndat sil-

zetmek miimkiindiir. Altml$rn iizerinde giinli.ik ta$ra gazetesine sahip olan

iilkenin tasra gazeteleri ulusal etki yapmaktaddar.

LATIN AMERIKA'DA YAYINCILIK

Diler birgok geli$mekte olan iilkelerle karqlla$inldrgrnda, Latin

Amerika'da yayrncrl* oldukqa geliqmigtk. TV Latin Amerika'ya 1950'leritt

ballannda gelmi$, Brezilya,Meksika, Kiiba gibi bazl illkeler bu ortama ko-

layhkla uyum gostemiqlerdir. Di.inyarnn en biiyiik ozel TV islasyonlanna sa-

hip olan Brezilya ve Meksika'da hiiLlii.imetler merkezi bir rol iistleDmiqlerdir (

SalwenGanison, 199 1,s. 145).

Casro Kiiba'smdan 6nce zengin giriqimciler olduliga geli$mi$ b ti-

cari yaymc rk sistemi kurmuqlar. Arjantin ve $ili gibi finansal kaynaldan

olan bazr biiyilft iilkeler ise, bu konuda olduliEa yavaq davranmqlardrr.

Haiti gibi okur-yazarlft oramnur dii$iili olduEu bazr iilkelerde radyo

yayrncrh$r oldukga popiiler ve etkilidir. 1990'lara gelindilinde biiyuk latin
Amerikan iilkelerinin sofistike telekomi.inikasyon teknolojileri benimsedik-

leri gozlemlenmektedir.Bu iillieler finansal giiqled sayesinde ithal program-

lara bel baglamaktan gokJiendileri kaliteli progamlar ifetmillerdir.Ozellik-
le Meksika ve Brezilya TV progamlannn onemli bii ihracatgrsr durumun-

dadu. Kralb adalan ulkeleri gibi kiigiilr uluslar ise, halen bi.iyiik olgiide ya-



bancr program almaktadrrlar.

Latin Amerika'da yayrncrhk ,1930'la'n bagrnda kiigiik radyo istas-
yonlanmn programlar yapmasryla baglamrgtrr. 1930 itibanyla iki Amerikan
radyo istasyonu NBC (National Broadcasting corporation) ve cBS (colum-
bia Broadcasting service)'in krsadalga yayn progmmlannr bu bOlgeye yay-
masryla, radyo Latin Amerika'ya girmiqtir.

Ticari amaEh ABD yayrncrlilr modeli sadece Latin Amerika'da degil,
radyonun ilk giinlerinde di.inyaun her yerinde etkili idi. Bttleqik Devletlerin
etkisi Latin Amerika'da iki nedenle diger tilkelere grire daha yogun yaqandr.
Bunlardan biri, Latin Amerika'run co$rafi agrdan Birleqik Devletlere-daha
yakrn olmasr, ikincisi ise, Birlegik Devletlerin uzun stire Latin Amerika'yr
kendi politik etki alanrnrn bir pargasr olarali gOrmiig olmaudr.

Daha sonralii yrllarda, Latin Amerikan hiikiimetlerini' yayrncrhk
iizerinde denetim saglamali, kiiltiir,ellence ve liderlerin politik hedeflerini
yaymak igin yaptrftlan girigimlerde medyalar adeta birbirleriyle savagmr;-
lardr. Bu yayrn araElan, ulusal hiikiimetlere meycla'okuyabilen giiglii poli-
tik ve ekonomik organizasyonlar geligtirmiqlerdir.

Bazr durumlarda bu giiqlii organizasyonlar diktatOr liderleri eleqtir-
dikleri igin iin kazanmrqlardu.zanur zaman da ulusal kiiltiirti ve elitimige-
ligtirmek tizere yayrn istasyonlannr kullandrklan igin eleqtirilmi$erdir.

ozel yayur girigimcileri biiyiik servetler biriktirdiklerinden, yayillcr-
lft adeta gok "sofistike" bir giriqim haline gelmiqti.

omelin, castro o'cesi Kiiba'da radyo ve TV israsyonlan guglii sin-
yaller yayrnlayrp, ileri diizeyde programlar iiretiyorlardr. 1920 gibieiken bir
tarihte giiglii ticari Kiiba radyo istasyonlan Meksika'ya kadar uzanryordu.

1950'lerde Kiibah giriqimciler TV'yi benimsemekte gabuk davrandr-
lar. Ekim 1950'de Meksika ve Brezilya TV'yi resmen canrthktan sonra, Kiiba
televizyona sahip olan iigiincii Latin Amerika tilkesi oldu. casfo Oncesi Kii-
ba'sr, biraz mevzuat. yi.iksek dozda reklam ve kendi politik giindem ve ozlem-
leri olan radyo ve TV yorumculannln sorumsuz davranrylan ile, yayrncrhlur
geligiminde k0tii 6rnek vermiglerdir.

Goar ve Akel Mestre Kardegler, CMe-TV'yi New york'daki istas_

2t



yonlarla rekabcl eclen tril a! ola'ak kurmur;lardr. 1960 sottluttlda Kiiba hii-

ifimeti 25 milyon doliuhk varhklarrnt clevraldilitan sonrir. G<xtr Mcslre . Ar-

jantin, Venezuela ve Pcru'tla istasyonlar ile program dalrtrrn merkezlcri kur-

maya ba$lam$lar&r (White. I 969,ss.23-34.)

Goar Mestre

Goiu Mestrc 1960'da Kiiba'yr telkcttikten sonra. Ariantin'deki yayrn-

crhk impnatorlu$unu ye[iden irlqa etmiq. Abel ise Miami'yc yerleqrnir;tir.

Mestre kzu cleglcr I 94 I 'tlc Ktiba'da rcklam ir;ine ba;larnl;lar . Goar Mcstrc o

giinlerde Kiiba'd*i radyo r:klamcrh-funr baya$r vc seviyesiz- lrir meslek ofu-

iali tanrmlarnr;trr.istasyonlar. rcklamcrlata taahhUt ettiklcrirlden daha az rck-

lam vermiElerdir. GOar bu durumu "qok karmagrk" olarak {anlmlaml$tlr'

Mcstre kardcElcr kendilcri radyo iqine -airmeye karar vcrdiler. Kaldc;lcr

1943'rlc CMQ rattyosunun yiu't hissesini sattn aldtlar. 1941'dc 24 saal yaytn

yapan haber istasyonu Radkr Rel0j'ii kurdular'

Ratlyoculukta kazanclftlart ba;artdan sonra. 195 I'de CMQ-TV. Ha-

vana'daki ikinci buyiik kanal olan Kanal 6'yr kurdu. 1953 yrhnda cMQ bir

DC-3 yolcu uEalr kiralamrq ve buna iki artten ve bir RCA vericisi yctler;tir-

miqtir. UEaIi. Kiitra'run ydilaqrk 90 mil kuzcyinde trulunan Kcy west iizcrin-

tlc donmiiq. ABD'deki bcyztrol kar';rta;malan ile iki iilkc arastrtdalii iltri canft

TV yayrnlnr gergekle;tiflrriEtir.Bunun en ottcmli m:lltz-uru. uEa-{tn stnrrh ya-

krt kapasitcsine sahip olmasrydt.

Marr 1960'da Fidcl castro iktidala ge ldikten l'rir yrldan lazlit siire ol-

muqtu ki. bifiakrm grlitik olaylar CMQ'nun diiEti.surrc ncdcrr olttu. ondc ge-

lcn anti-komunist l,orumculiudatt olan Luis Conte Aguero. Castro'nun ilev-

rirnci hiikiimetine karqt lrir karnparrya baqlatlr.

Conte A gucro'nun Kom unist taraliall olr'encileri hiddetlendiri:n m ii-

taalalal sonuuclit olrcncilcr . Conte Aguerohun binaya giri;ini engelledi-

ler.C$stefi qiddctlenince Conlc Aguerq kltEmak zofunda kaldr vc Arialtin
Biiyiikelqilili'ntlen srlrnma haklil istcdi. Ulkedcn Nisan ba;rnda kagtrktan

bir*ag giin sonra. Ba,skan Castro tl0r1 saatlik konu$maslttrll ikibuguk saatini

Contc Agucr0'yu devrimin bir diirlnanr oluitli tattmhyordu. Hayatrnn tchli-

kcrlo olclulunu anlayau Goar. 27 Marl'ta Kiiba'dan kaqtt.

Arjantin'dc yasa yabanct scrmayeye izin vcnnedi$inden. Arjantinli

ei;i Kanal l3'iin hissedan oldu. Istasyon derhal Arjantin'in onde gelen istas-

11



yonu haline gcldi.

Mcstm'nin Aljantin'e gclir;i Uzerine tiim TV dUnyast gOzlerini Arjan-
lin'e dikti. ABD'nin iinlii gazerccisi David Mlnning Whitc. 1969'da Mcstre
ile r(iportaj yapmak iizere Arjantin'c gitrilinde. Kanal l3'ii izlcme oranr [rir'
hayli yiikscldi. 1969 ititxu'ryla ABD'nin 6nde getcn ikiTV israsyonu. NBC ve
ABC. Buenos Aires'de istlrsyon baglantrlan kurdular. 1974'cle lsatrcl peron.

Mesuc'rrin Arjantin'deki vayur impamtollulunu devralch..

Lrtin Amcrika. Kuzey Arnerika vc Avrupa dr;rnda. TVlruu gcnir; Eap-
h bir diizeyde tanrtrldr!r tfl.qc idi. TV'nun Latin Arnerika'ya gcli;i 1950'lcre
rastl{u'. Mcksika ve Brczilya'da TV iilkelcrin ckonornik gcli6imterinin bir.
scmtxrlii ollu'ak gorUldti. Latin Arncrika'dalii yaym oftiunnun gcni; gapl ge-
liqini vc yaydnrmr igin gcrckli cn qabuk vo en uyguu y0ntern olarak Birlcr;ik
Devlcllerin ticari dcstegc dayah muJeli benimsenmigri. Bu ckr clc;tirmcnlcr-
ce cle;tirilen lrir noktaydr.

TV Globo ve felevisa

Diinyanrn cn lriiyiik iki rncdyasr Latin Amerika'cladrr. Bunliu.Brezil-
ya'nrn TV Glcllxlsu ilc Meksikairrn Telcvisa'srdr. TV Globo'nun izlcumc
olanr bazen %90'lara ulaqrr.

TV Globo'nuu soap opcralau olan "Tclcuovelas"'lal Brczilya'daki
gcrqck 1,aprn kcsitlcrini yansrtrr. Bu liir ulusal progmrnlar ithal progranrlar-
drtn dultit ytiksck maliyctlidir'. TV Glotxt'nuu yaph$r bu programlar. Brezilya
tclevizyonunu. geli;rneklc olan iilkclerdc "eqsiz" bir duruma gctirmigtir.

TV Glotxlnun biiytimesi. Brczilya'yr. 1964'den 198-5'e kadru r-Oncren
askcri diktatdrliik taratindan aktit ola'ak dcstckliyordu. Hiikiimct. mcdyalul
ozellikle de yayrncrhk ntedyalurnr ckonomik gclirSmeyi ilerlctcn vc diktatOr'-
liik ima.irnr gclir;lircn yiuiuk iuaqla'ollu'ali g0rdii. Hiikiirner. Birie;ik Dcvlct-
ler rncdya patronlanndan. Time-Lil'c lnc'rn. TV Glotro\run olu$turulnl$lnda
biiyiik rol oynarnasula izin verdi. Di$er yandan. yatrancrlar Brezilya kiiltiilii-
nii etkiliyorlar mr ;cklindc bir ulusal boyuttaki tarrr$mayl lra;lattr
(Blum.l967.ss.678-6ttl). Fakat yrllar sonra. TV Globo. verli progmmlru iirc-
ten ve Birleqik Devletlcr'e adeta nreydan okuyan bir yayrncrhk sistemi mo-
deli olarak gOriilmcye lrai;landr ( St raubhaar, l 984.ss.22 I -240).

CumhurbaqkanlLk scqirn karnpanyasuln son a$amasrnda TV Globo.
hiikiimet sdzciisii ima.iuu silerek. diktat6rliile son verilmesini istemir;tir'.

23



TV Globo'nun Cumhurbaqkankk segimlerini desteklemesi siirpriz bir

bigimde sonuglandt. TV Globo diktat6rliigtin deste[iyle dogmu$tu. Brezilya

diktatorliigii kafasrnr ekonomik geliqmeyle bozmugtu. Diktatorliik, baalan-
mn "devlet yOnetiminde kapitalizm veya korporatizm" dedikleri bir ideoloji-

ye abone oldu. Bu ideolojiye gOre devlet, Brezilya'da, finansal kaynakh bii-
yiik endiistriler ve geliqme igin uygun mevzuat temin ederek, serbest giriEimi

aktif bir bigimde ilerletti.

1980'lerde TV Globo latin Amerika ve doks;ut tilkeye programlat ih-

raE ediyordu (Mattos,1984,ss.203-220) 1974 yrlutda Brezilya Baqkant Ge-

neral Geisel, tilhenin ekonomik salhpr iEin diktatdrlii$iin liberallegecelin-

den emindi. Giesel'in liberalizasyon politikasr "abertura (Politik Agtkltk)"

olarak tamnmaya baglandr.

Brezilyanrn demokrasiye gegigi banqr bir ortamda yavag bir bigimde

gergekleqti. Pekgok Latin Amerika askeri diktatOrliikleri sivil demokrasiye

gegtikten sonra,Brezilya ancak demokrasiye rhmh bir sivil olan Tancredo

Neves'i Baqkan olarak segince gegebildi.

Basur sansiirii I975'de kaldnldl. Ancali resmi olarak 1978'de sona er-

di.TV Globo hiikiimeti eleEtirmekten kagrndr. Abertura altmda basrn Ozgiir-

liilii srnrrh idi. $ubat 1979'da Veja dergisi hiiktimetin iqkence kamplan iize-

rine tartrgmah bir araEtuma raporu yayrnladr.Haber askerleri giledin giliardt

ve haberi yazan gazeteri hakkrnda kovu$tuma aErldr. Iki ytl soma "Jomal de

Brazil" terorist hareketlerdeki askeri katrhml ortaya gilraran gizli bir memo-

randum yayrnladr. Yayrn "gazeteye sol elemartlann srzdt$rnt soyleyen askeri

liderler" tarafindan lunandr (Samper,1982,s.9). Abertura'nm bu illi yrllannda

yayrncrhk medyasr hiiktirneti eleqtirmeye ciiret ederken, TV Globo ve diler
yayur medyalan hiikiimet politikalannr elegtirmekten gekinmediler, silrsrli

hiikiimetin deste$ine geldiler ve hiikiimet eleqtirmenlerine meydan okudu-

lar.
I 984'de Brezilya'da politik deliqimin baqgdstermesiyle birlikte,

"Abertura" da hrzh gelmig oldu. G0stericiler hiikiimet aleyhine yUriiyiig ya-

parken, sadece "DiktatOrltik aga$r" diye de$il, aynr zamanda "Globo aqa$r"

diye de bagudrlar (Aufderheide, I 984,ss.6-8 ). Cumhurbaqkanlili seqimlerine

kamu deste$inin oldu$u kesinlegince TV Globo tiim bu gdsterileri yaynladt
ve segimleri destekledi.

Ocak 1985'de 74 yaqndahi rhmh politikact Neves Cumhurbagkanr

24



olarah segildi. w Globo Neves'i bir demokrat, agrbaqh bir devlet adam ola-
rali tammladr . FaI€t Neves yemin edemeden Oldii ve 15 Mart'ta Samey ye-
min ederek iqe baqladr ve 21 yrlhk askeri yOnetime son verdi.

Neves'in segilmesi Brezilya'da demokrasi dOneminde gergeklegti.
Aralilr 1989'da Brezilya son otuz yrhn ilk Cumhurbaqkam segimini yaptr.
Muhafazakar Fernando de Mello, Sosyalist lqgi partisi adayr Inacio Ludada
Silva'yr yenilgiye u[rattr.

Giiniimiizde Globo organizasyonu Rio de Janeiro'nun saygln giinliik
gazetelerinden "O Globo"'yu da igeren medya imparatorlugudur,(Hafta igi ti-
rajr:320.000-Pazar giinii tirajr:500.000).Aynca radyo Globo drgrnda bir ya-
yrmevi ve bir plali qirketi vardr.

Brezilya, ekonomik sorunlafl kontrol altrna ahndrlrnda. telekomiini-
liasyonun temel merkezi haline gelecegini vaad etmektedir'.Brezilya'ya ait ilk
telekomiinikasyon uydusu 1985'de firlatrlmrgtr. 1989'da ise iilkenin yortin-
gede iki uydusu mevcuttu. Uydular, TV sinyallerini diger bir istasyondan
ahp yayrnlamak, data komiinikasyon sistemlerini desteklemek ve Amazon
bolgesindeki izole alanlara telefon hizmeti saglamali igin kullanrhyordu
(Furtado, 1989,ss.30-34).

Ispanyolca konuqan ve yrlda yahlaErk 21.000 saatlik program tireten
ve Meksikahlarrn ilk haber kaynagr olarali kabul edilen Televisa Meksika'da
yaymcilr$a egemendir (Molina,1987.ss. 159- 187). Televisa hallada yakla$ft
400 saatlik yaym yapar. Ispanyolca Univision TV alm kurmug ve bunu Bir-
legik Devletler'e kadar geniqletmigtir

Televisa'nrn biiytimesi ve baqansr, yOnetimdeki siyasal parti ile olan
yalun iligkisinden kaynaklanmaktadr. 1 988'deki Baqkanlili segiminde Tele-
visa yOnetimdeki Kurumsal Devrimci Parti-Institutional Revolutionary
Party (PRI)'yi ilgilendiren kampanya yolsuzluklarrnr haber vermekten ka-
grnm$hr.PRllun yaptrlr bu dawanry, "PRI'ya Oliim" ve "Televisa'ya Oliim"
qarkrlan ile birlikte politik mitinglere yol agm$tr (Moffett,l989.s.4). Meksi-
ka Cumhurbaqkanr Carlos Solina'run Meksika ekonomisini yeniden yaprlan-
drrma kararlan, Televisa'yr ciddi bazr rakiplerle yizyljrze brakmrqtr. Meksi-
ka ekonomisini Ozelle5tirme hareketlerinin arasrnda en Onemlilerden biri, di-
ler bir qirkete frekans da$rtrmlan yapmaktr.

Eyliil 1989'da Televisa ile rekabet etmek iizere MUS-Multivision

25



6zel bir TV alr ollulli yaylu.r girdi. Ivlultivision'lr Mexico City'de sckiz:tbo-

nc kanah ve Mcxico City drqrnda da rki alure kiutalt vardt. Multivisitltt .v[ttc-
timi. CNN yaynrlmnrn ve Pay Per Vicrv sittema fihnlerinin Multivision't Te-

lcvisa'ya karqr rakip oluqtulacitgtnr dii,siinmektedir. (Mottett.l9tt9.s.'1).

Mcksika hiikiimctinin rcsrni g0rii,slcri hiiki.imct irtoryun, olart "lntc-

viskrn"'tlan yayrnlanmaktrdrr. 1990 vrltttda "lmcvisiolt"'daki cX) dakikafik

bz.cl bir yayur. gclgin olan ABD-Mcksika iliqkilcrinirr odik lloklasllll olur;lu-

ruyonlu. lmevision'ur ytlnenncni, progmlnrn hiikiimetin delil. "biL grup pro-

tbsyonelirr lrali4 aglst"'ttt temsil cltilini lrclirtti. Program aynca NBC Hatrcr-

lcr spikcri Tom Brokaw'r Mcksikahlar halikrnda pcriin hiiktim vcnneklc sug-

larnr;trr'.

Brezilya'daki 70 milyon TV scyilcisi iqin iki tlev ;iftct arastnda

amausrz hir srvag ccrcyan ctmcktc vc ;ilkctlcrtlen hcr biri TV rcklamlan igin

dclencn paral:urn ashtt payrnr krsastttil indirmeyc qalra sartbtmeketdir.$ir-
kctlcrdcn birisi. Hazilan 19.S3'dc hizrnctc git'ctt vc tiuliyctinin ilk giiniindc

lrir urilyon tlolar iizerindc rcklam alarr "TV Mntchetc" adrnt lar;rmltktadrr
(Girirli. 1984. s.77 -79).

$ir'lictin kurucusu Adolpho Bkrch. l4 yar;rnda ikcn Rusya'dln Brczil-
ya'yr gclcrr vc 1922'dc matbaacth-Ia ba;layrp bugiin otuzdan fizla dcrgi ya-

yrnlaym bir basrn irnpuatorlu$u'nutt lragutdit bulunan 75 ya;rntlaki bir ihti-
yardrr. Blmh'un yayrnlatltlr dcr'-rlilcrin hqrnda Lxll rcsimli haliattk Manchcte

dcrgisi ile kalitr:li ayhk kadrn dergisi Dcsfilc gelmcktedir.

Adolpho Bkrclt'un karqtsrnda isc. TV Gkltxl'nun sahibi 79 var;rndaki

Rohrto N{arinho trulunuraktadu. TV Globo'nun Amcrikan dev ABC. CBS

ve NBC TV qiilietlerindcn sonm diinyanrn ddrdiincti cn biiyiik TV r;irkcti ol-
dugu bildililrnektcdir."Marinho El.sancsi" 1925'dc Rotrerto Marinho'nun
Sao Paolo'da yaynlanmayl lraqlxdlgt ve t'rugiin Brezilya\trn en triiyi.ik giinliik
gazetesi olan "O Gkllxl" ile ba;lamrg. 1965 ylurda ise Marinho TV qirketi ku-

ru'ak yayura gegmiqtir.

Baflangrqta srkrntrllu ve iincmli ckonomik krizler atlatan TV Globo
bugiin Brezilya'nln %70 onururdaki TV sevircisirte hi.ikmetmekte ve luzrla-
drlr prograrnlar ABD. Qin Halk Cumhuriveti dahil 42 Ulkeye sattlmakta-

drr.Bu gilketin hazrladrlr Telettovclas adh TV tilm proglamlan ise Brczilya
TV hayaturda egernen bulunmaliladrr. Aynca Muinho 5fl0 kiqilik bil gaz-cte-

ciler ordusu kullanarali TV Glotto'ya. onemli milletlerarasr olaylarr vurgula-

26



yan habcr pl'ogt'iulllan lrazrrlamakla ve ylyrnlam;rktadrr.

Tclcvizyon vayrnr ruhsatr alur:rk igin baqvurun Bloch'a. r-esmi Brczil-
ya otoritcleri ylrdmcr olmu; vc miirilcllau. Baqkan Joao Figuelredohurr as-
kcri rtiimitti lenkid cclcn iki yuyutcrnrn miiracaatliur rcddcdilcrck. kabul cdil-
nrir;tir. Dirha cvvcl Rio dc Jauciro'dl TV yayrnr girir;irnindc 52 milyon tlolu
bahran Bloch. TV Clotxr'nun yrllk 3(X) milyon dolarhk cir.osuna ortak qft-
makta vc bunun iq:in dc TV Gkrbo'nun scyircilcdni kendi progmmlanln gck-
mcyc Aahqmakladrr.

Bunun iqirr ilk ir; oliu:rk Bkxh. TV Glotru\run ,viizeysel lakat g0stcriqli
habcllcri yerine. daha dcrin .clraflr yurunt aldrkh 90 dakikahk habcr pxrgra-
mr yayrnlamaya lra;lamrq ve truuuu iqin 100 kigilik bir ekip ayrnnrE-
trr.Bkrch'un ycni "TV Manc:hcte" r;irketi Brczilya TV scyirrilerinin TV Ck>
lxr tiuafrndan hazlrlanan Telcnovelas adh lihn proglamlur ycrine Sta.Wars.
Julia ve Airport 77 gibi iinlii ve ilging TV tilmleri gOsrcnnckte vc lirkal
Bloch'un bu rncydarr okurnasrnr kal',sr ihliyar kurt Ma'inho'nun. Stiu.Wiu-s ilc
aynr saata ralitlamak iizelc, [inlii Arrrcrikan "Gone With Thc Wind-Riizgar
Gibi GcAti"" lilmini g0stcrmcye bayladrgr habcr verilmeklcdir.

Bkrh'un kuldugu ycni TV ;irkctinin kaderini Brezilya'nrn bor.glu-
ig:indc y0zcn ckrtxlnisi ve % 180'e ula;an enllasyoll ot?nt kadu ve tlelki truu-
larlan dr lazla la1,in eclccek l:rkt0r. l5 yrldan bcri TV Globo'nurr Tv vayrnh-
nun mii,stcrisi vc seyilcisinde brraktrlr ahqkanhli olacaktlr.

'Ielevisa:

Meksika'da diin ayn TV kaulhna sahip lrululrarr "Telcvisa" adh dev
TV kurulu;unun. Meksika htl*iiimetlerinin izniylc. scyircinin 7095'ine hitap
etti!ini ve televizyona aynlan toplam reklamrn 7080'nilri eldc edcrek. geEcn

sencki reklam gelirinin bir milyar dolara ula;trlrnr g0riiyoruz (Girit-
li.l993,s.l5).

Bunun karyrh$rnda Tclevisa'run gergekleri qok dela qaq'ntau haber vc
yorumlan ile hiikiimeti olu;turan "Iustitutional Rcvolutionary Party"'i ikti-
darda tutmak yolunda destck salladrfunr ve "Minncl borou"'nu siyasi iktidiua
bu Sekildc ddedi$irti o.lreniyoruz.

1990'dan ititru'en geliri artan Televisa'nrn 1992'dcki net krrrnrn 202
milyon dolar oldu$u ve Televisahrn sahibi olan ve Mcksika'nrn en zengin
adamr oldulu sdylenen Emilio Azcarragahur ailesinin girketin halka aErlan

27



hisselerinin Vo@'6ne sahip bulundu$u ve Televisa'yt ABD'nin Connecticut

Eyaleti'nden $ili'ye kadar yaymlan 340 milyon kiqi tarafindan izlenen diin-

yamn Ispanyol dili ile yaym yapan en biiyiik medyasr haline getirdili bildiril-

mektedir.

Son yrllarda yaptrgr yatrnmlarla Rupert Murdoch gibi yayur devlerini

g0lgede buakan Azcarraga'nrn en biiyiik yatnml ise, Latin Amerika'ya uydu

yolu ile pfogram yayrnlanan "Panamsat" adh qirketin 7o50'sini 200 milyon

dolar vererek satm almasdr.

Televisa'mn hazrladr$r miizik programlan ve diziler Qin ve Rusyada

bile seyredilmekte ve bu kuruluqun oluqturdu$u bir ttir tekel sonucu, Televisa

rakip kuruluqlann programlanna katrlan sanatkadal ise kara listeye almali-

tadlf.

Ne var ki Meksika Cumhurbagkanr Carlos Salines ybnetimi medya

alamnda birtakrm dejiqiklikleri $lg$rmekte ve bunun sonucu olarak, I Nisan

1993 giinii devlete ait iki televizyon istasyonu, bir film stiidyosu, birkaE sine-

ma ve bir gazete 500 milyon dolar karqrhsrnda bir pahet halinde ozellegtiril-

miq bulunmalitadtr.

Bu iki TV kanaluu almaya talip olan gruplann Ainerikan medyasr ile
yakrn iliqkisi bulunmalita ve Amerikan televizyonunun Televisa'nut tekelini

bozabilece$inden ve Televisa'nur Meksika piyasasrndalii hiikiimranltlma
karqr krsa zamandaciddi bir tehdit oluqturabilecelinden soz edilmektedir.

Televisa yOneticileri Meksikahlann Amerikan televizyonuna fazla il-
gi gostermeyece$ine iuanmalita, ne var ki Televisa'mn 1990'da piyasanrn

Vo7\'ine hiikmetmesine ralmen, bugiin bu oranm 7o50'ye diigmesi. Televisa

yoneticilerinin aqrr iyimser olduklannr diiqiindiirmektedir.

Di$er taraflan, Televisa'run piyasaya hiikmetmesinden dolayr istedi$i

gibi reklam fiatlanm tesbit etmesinin ve yrlhli reklam bdemelerini reklamct-

lardan pegin almastntn sonucu olarak, Televisa kasalama siirekli para alil$l

sallanmaktadrr.Televisahrn reklam iicretlerinin ABD'dekine nazarau ol-
dukga dtigtik olmasma ralmen, bu durumun Amerikan televizyonu Eirketleri-
nin piyasaya girmesi oranurda de$iqebilece$inden korkulmakladr.

Diger yandan,1987 itibanyla Televisa, Melsika'daki 3l deSiqik qir-

kette, TV haberlerinden e$lenceye, film prodiiksuyonu, radyo ve TV istas-

28



yonlan, yayrmcrlft qirketleri, plak prodiiksiiyonu ve dalrtrmr, gece kltibleri,
hatta ugak kiralama ve grda pazarlama alanlannda yaklaqrh 2000 kiqi gahqtr-
dr.

Meksika'daki Universided de l,as Americas'rn pueblo'daki Ogretim
iiyesi Gabriel Molina'ya gore, Televisa d6rt ayn aqama siiresi gegirdi:

1-TV'ye erken gegig,

2-Telesistema Mexicano'nun iilke gaprnda yayrhmr,
3-$iddetli bir ticari rekabet siireci,
4-lspanyol Tv programlannrn diinyadaki en biiytik iireticisi oldugu

dOnem.

Televisa'nn Onemli haber programr "24 Horas" 60 dakikatrk bir haber
yaymr olarak I970'de faaliyete bagladr. Televisa aynr zamanda, "Hoy Mis-
mo" adrnda bir haber dergisi yayrnlamaktadrr.

Orijinal olaral< Uluslanrasr lspanyol a$r (SIlrI) olarali bilinen Televi-
sa'nn univision TV program qirketi. 1961'den beri Birlegik Devletler'de altr
milyon Ispanyolca konugan izleyiciye yayrn yapmalitadrr (Coto, 1990,ss. l-
2). Birleqik Devletler'deki ddrdtincii buyiik ticari a! haline gelmigtir. 1986'da
univision Birlegik Devletler'deki ulusal reklamlardan yahlaqrti 64 milyon
dolar kazang sallamrqtr.Programlan, haberler,spor.e$lence programlan ve
Latin Amerika'daki tinlti soap operalar olan "Telenovelas"'lan igerir. prog-
ram hacmi Televisa'dar kaynalilanrr.

SlNAJnivision programr temin ederken, uluslararasr Ispanyol haber-
legme Kurumu (SICC), San Antonio ve l,os Angeles'deki qubeler ilg faaliyete
bagladr. SICC istasyonlannrn programlannrn yahlagrk Voj 5 -90' t,SIN/t Jni-
vision'dan sahn ahnmrgtrr.

Univision ilk gergek rekabetini 1987'de kurulmug olan lqpanyolca Te-
lemundo agr ile yaqadr. 1990 itibanyla Telemundo Birleqik Devletler'de yak-
lagrk evlerin Vo78'ine, yani toplam 5.2 milyon eve ulaqryordu (Co-
to,1990,ss.l-2).

1987'de SICC, Hallmark kartlan tarafindan satm almdr. SatrE FCC ra-
rafindan zorunlu krhnmrqtr.FCC yabancr TV istasyonlanm Vo20 ile srnula-
maktadr. Meksika'dahi Azcanaga Vidaurreta ailesi. SICC holdinglerinin
tam0amrna 7o20'sine sahipti. Azcarraga ailesi, sOylentilere g6re, yatrrrmlan
igin pek gok orijinal Amerikan SICC pay sahiplerine nakit temin etti ve

29



SIN'dc sICC'yi balh bir biEirnc soklu. Bu. Birlcrsik Devletlcr hiikiirnetini en

sonunda satrga zodadl.

1990'da Calitbrnia'da bulumn CTN 199t'de lspanyolca yayrn yapirn

bir kablolu TV istasyonunun yilyrnll ueqrncsi iqin planlar yaptl. BatililnglEla

800.000 evi yani pilzann gt,lf ini (Hispanik) eldc ctneyi planlayan CTN.

yiiksek gelirlileri hcdefleycn yenibir pazuhma stratejisi qizdi.

Mtizik.viclcolar. klasik lihnlel vc spor progmmlan ile cTN. l9t]9'da

Birleqik Devletlcr rcklamcrlaflnrn lspanyolca TV'na harcadtklart

3000.000.000 dol:utlan daha tirzla lrir prrayr eldc etrneyi amaQhyordu (co-

ro.l990).

KAYNAKQA:

Autdcrhcide. P.." Tuucd out tn Bmzil". columbia Journalism Review,

Mayrs-Huiran 198'1.

Boyle .K.. Inf'ormation, freeclom and Censorship World report t9E8'

Ncw YorkNew York. Times Books. 198t1.

BailcyJ.. Governing Mexico:'fhe Statecraf't of Crisis Management,New

Yor{i:St.Martin's Prcss. I 9tltl.

CartyJ.W.. "Cul'ran daily improves.bul cilculation tallirlg".'the Times Of
the Americrs.l9 Ekitn l9tl9.

Furtado.R.. "Brazil's tligital cvolutiott ol'tclecotns". lntermedia' 1989.

Giritli.l.."Namtuuun Ucundalii Gazetecilik". Ilabuli Magazin. I 993'

Giritli.l.."850 Bin Tirajh Dergi:Veja". tlabrali Magazin. 1993.

Girirli..l.. "Meksikit'da TV". Babrali Magazin.l993.
Giritl i.i..Giin iimiizde Haberleqme, Dcr Yayntlan. lslanbul. 1988.

Knudson.. "Scll'-Censorship in thc Vetrczuelan Prcss".'l'imes of 'l'he Ameri'
cas. 1989.

Mattos.S.. "Advcrtising artd Covernmcnt lntluences: The Case of Braziliiut

Television". Communication Research'1984.

Moltctt.M.."A Challenger tdics on the Mexicatt Airwavcs." The Wall Stre'

et.Iournal. I EYliil 1989.

Molina.G.."Mcxicitn Tclevision News". Media,Culture and Societv, I 987.

Montgornery.L.F. "Criticisrn o[ govcnrmctlt olTicials in the Mexican Press".

Journalism Quarterly' 1985.

Sal wcn.M-Garison B.,Latin American Journalism, Lawreucc Edbaum

Asscriates . Ncw Jerscy .1991.

30



Statistical Abstract of Latin America. l9gg.
TamayoJ.. "Newly free Nicara-sua press is fightin_u dirty',. The Miami He-

rald.24 Temmuz 1990.

3r


