Marmara Iletisim Dergisi, Say:7, Temmuz 1994

ILETISIM DUNYASINDA OLAYLAR
VE
GELISMELER

Prof. Dr. Ismet GIRITLI
MARMARA UNIVERSITESI
[letisim Fakiiltesi

L

Unlii haftalik "Time" dergisinin eski genel yayin miidiirlerinden olan
ve daha sonra da Avusturya'da ABD Biiyiikelgisi olarak hizmet géren Henry
A. Grunwald, ABD'nin "Foreign Affairs" dergisinin 1993 yilinin yaz sayisin-
da yayinlanan "The Post-Cold War Press- Soguk Savas Sonrast Basin" bag-
likli makalesinde degisen kosullar kargisinda diinyanin bir "Yeni Gazeteci-
lik" tiirtine ihtiyac1 oldugunu yazmaktadir.

Grunwald'a gore, Soguk Savagin bitiminde bir "Yeni Diinya Diizeni"
bekleyen devlet adamlari, diplomatlar ve gazeteciler kargilarinda bir "'Yeni
Diinya Diizensizligi" bulmuslardir. Bu itibarla bugiin dis politikay1 yonet-
mek i¢in, gazetecilik meslegi de bu "Curpintili Ortam''da oldukga zorlagmis-
tr.

Bunun da nedeni basinin en az alt yeni faktorle kars1 karsiya bulun-
masidir. Bu faktorlerin baginda "Tarih" gelmekte ve gazeteciler; Sirplar, Hir-
vatlar, Bognaklar, Ermeniler ve Azerbeycanlar arasinda cereyan eden olayla-
rin kokeninde yatan tarihi olaylar1 6grenmeye ¢aligmaktadirlar. Bagka bir
deyimle, diger Amerikan vatandaslart gibi genellikle tarihin 6grenilmesini
ihmal eden gazeteciler bugiinkii olaylar kargisinda "Kim, Kime, ne, neden ve
ne zaman yapti1?" sorusuna cevap bulabilmek i¢in haril haril galigmaktadirlar.
Giintimiiz gazeteciligi bir "Yeni Cografya" faktoriinii de icermekte, Ornegin
Sovyetler Birligi ile Eski Yugoslavya'dan olusan Cumhuriyetler ve bunlarin

5



liderlerinin isim ve kisilikleri gazeteciler i¢in bir sir olusturmaktadir. Oysa
yeni elgileri takiben basin da bu yerlere muhabirler yollamaktadir.

Sovyetler Birliginin dagilmasi da "Tki Kutuplu" diinyaya ortadan ag-
mig, Komiinizm ile uyugmazlik doneminde olusturulan "Bati Savunma ttifa-
k1" onun birlestirici giicii olan Komiinizm "in yikilmasi ile bir yeni misyon ve
goriig agis1 arayigina gikmugtir.

Zira ABD Disisleri Yardimcilarindan Eagleburger'in daha 1989 y1-
linda sezinledigi gibi, sofuk savagin biitiin risklerine kargt biiyiik giigler ara-
sinda istikrarli ve onceden tahmini miimkiin iligkiler dizisi mevcut bulun-
maktaydi. Bugiin ise basin kuzey-Giiney, din-laiklik, milliyet¢ilik-enternas-
yonalizm gerginlikleri arasinda olaylara agiklamalar aramaktadir.

Yeni gazetecilik bir "Yeni Giindem" i de getirmekte, sermaye, emek
gibi standart kavramlar bugiin ulusal giivenlik tanimayan iletigim diizeni ile
degisirken, gazeteciler, kabilecilik, etnik iddialar ve kiktendincilik gibi bira-
kin gazetecileri , sosyal bilimcilerin bile ok az bildikleri olgu ve kavramlari
vgrenmeye galigmaktadirlar, Bazi elegtirmen gazeteciler, Gorbagov'un sah-
sina iilkiide mevcut bulunan akimlardan daha fazla onem atfetmesinin,
iran'da Molla ve Carg1 esnafina dikkatlerin yoneltilmesi yerine, Sah ve kiis-
kiin aydinlarin on planda tutulmalarimn sonucu olarak, Sovyetler Birliginde-
ki ve fran'daki biiyiik degisikliklerden goka girmigler veya hig olmazsa bun-
Jan "Siirpriz" olarak kargilamiglardir. Bu nedenle, soguk savag sonrasi diin-
yada cereyan eden karmasik olaylar bir "Yeri Sezis Inceligi"'ni getirmekte ve
ancak bu anlayigla eski hatalarin tekrarlanmamasi miimkiin goriilmektedir.
Zira "Soguk Savag' gibi herseyi komiinizme baglayan kolay agiklama tarzi
ortadan kalkmus, ne var ki CIA'in yeni genel miidiirii James Woolsey'in s0y-
ledigi gibi "biiyiik ejderha” olan komiinizm katledilmekle birlikte, diinya ha-
la bir gok zehirli yilanla gevrilmistir. Terorizm bunlarin bir tiiriidiir.

Time Magazin'in yayin miidiirlerinden ve ABD'nin eski biiyiikelgile-
rinden olup bugiin kongre iiyesi olarak gorev yapan Bayan Clare Boothe Lu-
ce, bugiin TV gazeteciliginin diplomasinin yerini aldigini soylemekte, tele-
vizyonda goriilen yiirek pargalayici "Ag¢hik" goriintileri ABD'nin Somali'ye
miidahalesine yol agarken, Sirplarin Bosnadaki vahgeti NATO'unun tepkisi-
ni dogurmus bulunmaktadir. Nihayet basinin bizzat soguk savasin bitimine
neden oldugunu da unutmamalidir.

Gergekten, Sovyetler Birligi'nin ¢okiigiine yol agan baglica olay; Sov-
6



yetlerin digaridan gelen goriintii ve mesajlari $nleyememesi olay: degil mi-
dir? Teroristlerin bile faks makineleri ve programlanmus bilgisayarla donatil-
mug olduklar1 bir donemde, yalan ile dogruyu, propaganda ile gergegi birbi-
rinden ayirmak ¢ok giiclesmistir.

Bu nedenle "Gazeteciligin sonu'"ndan degil, bir ¢ok bakimlardan bir
"Yeni Gazetecilik'"in baglangicindan bahsedilebilir.

II.

Yillarca 6nce Alvin Toffler gibi gelecegi kestirmeye galisan futiirist-
ler, Amerikan gazetecilik endiistrisinin yipranmas, eskimig ve 6lmeye nam-
zet "Bacali endiistriler"in sonuncusu oldugunu iddia etmislerdir. Nitekim
19801erde gazetelerin reklam ve ilan geliri bakimindan gok biiyiik durgunluk
yasadigini, son yilarda bazi diizelmelere ragmen gazetecilik endiistrisinin si-
kintisinin devam ettigini, okuyucu sayis: diiserken, gazete ilanlarina ayrilan
ilan paralarinda diisiisiin devam ettigini goriiyoruz.

Biitiin bu dertler bitmiyormus gibi yazili basinin tepesinde "Yeni Tek-
noloji"nin olugturdugu tehdit, Demokles'in kilic1 gibi asili bulunmakta, ileti-
simci Jon Katz, son zamanlarda yaymladig1 bir makalede gazeteleri "Tletisim
Devrimi"nin en biiyiik devi olarak ilan etmektedir. Gergekten yazili basinin
durumunun ¢ok parlak oldugu sdylenemez.

Haberleri "Miirekkep ile yazilmig kagit" izerinden 6grenmek iste-
yenlerin sayis giderek azalmakta, ayrict Tv haberleri daha ¢ok duyurarak on-
lar1 sansasyonel malzeme ile siislemektedir. Bu nedenle gazete okuyan Ame-
rikalilarin sayisinda azalma devam etmekte, 1970'de resit niifusun 4/5'i her
giin gazete okurken, bu oran 1993 yilinda 3/5'e diigmiis bulunmaktadir.

ABD'de ¢ok az gazete sadece gazete satisinin gelirinden ayakta kala-
bilmekte ve Amerika'da yayinlanan giinliik gazetelerin %85'1 50.000'in altin-
da satmaktadir. Ornegin bunlardan Tennessee'de yayinlanan 'Kingsport Ti-
mes-News" ¢ok sayil1 yerlerde biirolara sahip bulunup, Bagkent Washing-
ton'un haberlerini bile "Haber Ajansi" araciligiyla elde etmektedir. Bu ma-
halli gazeteler, mahal halkini ilan veren reklamcilarla bulusturarak, karlari-
nin aslan payini kazanmakta., ne var ki reklamcilar yazili basini ekarte ede-
rek, tiiketiciye dogrudan dogruya ulagmaya ¢aligmaktadirlar.

Bir taraftan okuyucularini ve diger taraftan reklamcilari ve reklam ge-

7



lirlerini kaybeden gazeteler, yayinlarina son vermekte ve 1955 yilinda
ABD'de 1760 adet gazete yayinlanirken, bu sayr 1994'te 1556'ya diigmiis bu-
lunmaktadir. Diger taraftan 1956'ta 2'den fazla gazete yayinlayan sehirlerin
sayis1 94 iken bugiin bu say1 33'e diigmiis bulunmakta, ve bunun en vurucu or-
negi olarak 172 yillik "Arkansas Gazette'nin yayminin durdurulmast goste-
rilmektedir. Nitekim Bill Clinton'in, 1992 se¢im kampanyasinin, Little
Rock'ta bu gazetenin terkedilmis ofisinde yonettigi bildirilmektedir.

Herseye ragmen yazili basinin TV'ye nazaran haberleri tahlilleri ile
birlikte vermek ve aragtirmact gazetecilik yapmak gibi iistiinliikleri bulun-
maktadir. ABD gazeteciliginin bir diger 6zelligi tilkede "Yerel Basin"in iggal
ettigi biiyiik yerdir. Bugiin "Ulusal Basin"a ABD'den ancak iki 6rnek gosteri-
lebilir. Bunlardan biri 1982'de yayinlanmaya baglanan "USA Today", digeri
ise "Wall Street Journal"dir. ABD yazili basininda "Tekellesme" goze garp-
makta, Gannett, Knight-Ridder ve Newhouse" adl1 en biiyiik ti¢ kurulug 137
giinliik gazeteyi tekellerinde tutarak iilkede giinliik okuyucu sayisinin %101
olan 12.5 milyon kisiye hitap ederek ABD'deki toplam gazetelerin 3/4'iiniin
ise su veya bu gruba mensup olduklarinm bildirmektedirler. Gazetelerin tiraji
artirmak i¢in bagvurduklari bir diger yol da, sisirilmig ve anlamsiz sahifeler-
den olusan "Pazar Sayist” gikararak, tiraji diger giinlere nazaran 20 milyon
kadar arttirmalaridir.

II1.

Kisa adi "PMT" olan Avustralyanin haberlesme holdingi son zaman-
larda sikintih giinler gecirmektedir.

Holdingin "P" harfi Avustralya'nin en zengin adami Karry Packer'e,
"M" harfi Avustralya'nin en zengin eski vatandasi olan Rupert Murdoch'a,
"T" harfi ise Avustralya'nin kamu telefon sirketi olan "Telstra" ya tekabiil et-
mektedir.

PMT, Avustralya'nin parali televizyon endiistrisinin ganimetini elden
kagirdigini ileri siirmekte ve 2000 yilindan itibaren 440 milyon ABD dolarlik
gelirin aslan paywnin "Avustralis Media" tarafindan cebe indirilecegini iddia
etmektedir.

Bu durum Avustralya'nin ii¢ ticari sirketinin ikisinde hisseleri bulu-
nan Packer ve Murdoch'un canini stkmakta ve bu giine kadar Avustralya pi-
yasasmnin TV ticretlerini toplayan bu iki iletigim patronu "Australis Media"

8



tarafindan sollandiklarini goriince, aralarindaki uyusmazliklart unutarak,
teknik destek i¢in Telstra ile isbirligine girmisler ve fakat PMT adli kurulu-
sun Australis Media kargisinda yenik diisecegini anlamiglardir. Bunun nede-
ni Australis Media'nun yayin ruhsati verme yetkisine sahip bulunmasi ve
Avustralya gibi kablolu TV'nin ¢ok stnirli bulundugu ve biitiin televizyon ya-
yinlarinin uydudan yapildig: bir iilkede kurulacak ¢anak antenlerin ruhsat
yetkisinin de bu kurulugun elinde olmasidir.

Bugiine kadar verilen bazi ruhsatlar Telstra'nin rakibi olan ve uzaydan
yayin yapan Optus'a tevdi edilmig bulunmakta, ayrica kisaca MDS olarak ad-
landirilan ve Sidney ve Melbourne gibi Avustralya niifusunun yarisini igeren
bélgeye mikro dalgalarla yapilacak yayin icin 24 ruhsat serbest galisan Steve
Cosser ve Albert Hadid'e verilerek, bunlar da bu lisanslart Australis Media'ya
devrederek, bu kurumun hissedarlar1 durumuna girmis bulunmaktadirlar.

Avustralya'nin devlet yayin kurulusu olan ABC'de yayin yaptig iki
kanalda Australis'in MDS sisteminden yararlanmaya hazirlanmakta ve bu
suretle " Australis Media'nin bu y1l sonunda MDS sistemi ile Avustralya'nin 1
milyon evine ulagirken, DBS sistemli hizmeti ile, yani ¢anakli anten aracilig1
ile Avustralya kitasinin tiimiine ulasmasi imkan dahiline girmektedir.

Iste biitiin bu gelismeler, PMT kurulugunu hem sikintiya hemde he-
niiz ag1k artirmast yapilmamig ruhsatlar i¢in savasa veya bagimsiz bir uydu-
dan yayin yapmak gibi bir kanunsuzluga itmekte, fakat bu giicliikler karsisin-
da Packer, Optusta yiizde 15 oraninda hisse alarak Telstra'y1 diken iistiinde
birakirken, uzaydan yayin yapma konusunda biiyiik deneyimleri bulunan
Murdoch da geri adim atmaga hazirlanmaktadr. Iste bu nedenle PMT kon-
sorsiyumunun giinlerinin say1li olacagini soylemek kehanet degildir.

Iv.

Yapilan aragtirmalar TV ekraninda siddetin gengleri etkiledigini ve
siddete sevkettigini gostermektedir. 1993'de 10 yaslarindaki iki ocugun he-
niiz yeni yiiriimege baglayan James Bulger adindaki bir ¢ocuga Liverpool'da
saldirarak onu oldiirmesi tizerine, saldirgan gocuklarin birinin evinde siddete
dayali video kasetlerinin bulunmast bu goriisii kuvvetlendirmistir.

Hig siipne yok ki, kitle halindeki katliamlar1 seyretmekten hoslanan
bir erkek ¢ocugu ile TV'de romantik komedileri seyretmeyi tercih eden bir
gencin karakterleri ile davraniglart arasinda farklar vardir.

ABD'de 8 yasindaki gocuklar iizerinde yapilan bir aragtirmada

9



"TV'deki siddet" ile bu gocuklarin sergiledigi davraniglar arasinda siki bir
iliski saptanmus, diger taraftan yine ABD'de 1957-1990 yillar1 arasinda yapi-
lan 217 aragtirmada da ""Televizyondaki siddet" ile "'Saldirgan davrams"
arasindaki iliski teyid edilmistir. Ne var ki bu tiir aragtirmalara kars1 ¢ikan To-
ronto Universitesi dgretim iiyelerinden Jonathan Freedman siddetli tecaviiz
arasindaki iligkinin "sebep" ile "sonug" bakimindan kesin olmadigin ileri
siirmekte, futbol oynamayi seven gocuklarin daha ¢ok spor programlarina
yonelirken tecaviize egilimli olanlar siddete dayali programlara yoneldigini
soylemektedir.

Yine de TV kanallarinin gengler iizerindeki etkisi inkar edilmemekte,
1988'de yapilan bir aragtirma Batt Almanya'da 15-19 yas arasindaki gocuklar
arasinda bag gosteren "' Trenin altina atlamak" seklindeki intihar dalgasi-
nin, bir TV programindan kaynaklandigini "'Rus ruleti" ile 6liim olaylarinin
da bunun konu edilen filmden sonra gok yiikseldigini gostermektedir.

Bu nedenle birgok iilke, cocuklari " Siddet ve Seks" dalgasindan ko-
rumak igin birgok tedbirler almakta, bazi iilkeler de bu tiir programlar belirli
saatlerden sonraya alinirken, Fransa, Belgika ve Finlandiya'da yapilan dii-
zenlemeler hangi programin hangi saate yaymlanacagini saptamaktadir.

Diger taraftan Britanya siddete dayali videolarin gocuklarin ellerine
gegmesini giiglestiren mevzuat gikarmay: diisiintirken, Avustralya, Yeni Ze-
landa, Kanada gibi iilkelerde bu konu goniillii anlagmalari diizenlemekte,
ABD gibi TV yaymlarinin Avrupa'ya nazaran daha serbest oldugu iilkede bi-
le ekrandaki siddet ve seksin azaltilmast i¢in hazirlanan en az 10 tasart Kong-
re'deki giindemde goriigiilme sirasini beklemektedir.

Bazi gozlemciler TV yayinlarina sanatt koymak yerine, siddet ve sek-
se dayali programlarin belirli saatlerde yinelendirilmesini ve bu suretle veli-
lerin ¢ocuklar tizerindeki kontroliiniin saglanmasint onermekte, gocuklarin
TV'de sabahtan aksama kadar herseyi seyretmesine miisaade eden "kotii ve-
lilerin" en az gocuklara zararli programlari hazirlayan ve yayinlayanlar ka-
dar kabahatli oldugunu soylemektedir.

Iste bu anlamda olmak tizere TV alict cihazlarinn bir diger adi "Idiot
Box-Aptal kutusu''dur.

10



V.

Meksika'da dort ayr1 TV kanalina sahip bulunan "Televisa" adl1 dev
TV kurulusunun, Meksika hiikiimetlerinin miisaadesiyle, seyircinin % 95
'ine hitap ettigini ve televizyona ayrilan toplam reklamin %80'ini elde ede-
rek, gegen seneki reklam gelirinin 1 milyar dolara ulastigini goriiyoruz.

Bunun kargiliginda Televisa'nin gergekleri cok defa garpitan haber ve
yorumlar1 ile hiikiimeti olusturan Institutional Revolutionary Party'yi ikti-
darda tutmak yolunda destek sagladigini ve minnet borcunu iktidara bu sekil-
de ddedigini 6greniyoruz.

1990'dan itibaren geliri artan Televisa'nin 1992'deki net karinin 202
milyon dolar oldugu ve Televisa'nin sahibi olan ve Meksika'nin en zengin
adamui oldugu sdylenen Emilio Azcarraga'nin ailesinin sirketinin halka agilan
hisselerinin %64'tiine sahip bulundugu ve Televisa'yt ABD'nin Connecticut
eyaletinden $ili'ye kadar yayinlari 340 milyon kisi tarafindan izlenen diinya-
nin Ispanyol dili ile yayin yapan en biiyiik medyast haline getirdigi bildiril-
mektedir.

Son yillarda yaptig1 yatirimlarla Rupert Murdoch gibi yayin devlerini
golgede birakan Azcarraga'nin en biiyiik yatirimi ise, Latin Amerika'ya uydu
yolu ile program yayinlanan "Panamsat adli sirketin %50'sini 200 milyon do-
lar vererek satin almasidir.

Televisa'nin hazirladig1 miizik programlari ve diziler Cin ve Rusya'da
bile seyredilmekte ve bu kurulugun olusturdugu bir nevi tekel sonucu Televi-
sa rakip kuruluglarin programlarina katilan sanatkarlari ise kara listeye al-
maktadir. Ne var ki Meksika Cumhurbagkan: Carlos Salines yonetimi medya
alaninda bir takim degisiklikleri ongormekte ve bunun sonucu olarak 1 Nisan
1993 giin devlete ait 2 televizyon istasyonu, bir film stiidyosu, bir ka¢ sinema
ve bir gazete 500 milyon dolar karsiliginda bir paket halinde 6zellestirilmis
bulunmaktadir.

Buiki TV kanalin1 almaya talip olan gruplarin Amerikan medyast ile
yakin iligkisi bulunmakta ve Amerikan televizyonun Televisanin Meksika
Piyasasindaki hiikiimranliligina karg1 kisa zamanda ciddi bir tehdit olustura-
bileceginden soz edilmektedir.

Televisa yoneticilerinin agir1 iyimser olduklarini diigiindiirmektedir.
Diger taraftanTelevisa'nin piyasaya hitkmetmesinden dolay: istedigi gibi

11



reklam fiyatlarini tespit etmesinin ve yillik reklam odemelerini reklamci-
lardan pesin almasinin sonucu olarak, Televisa kasalarina stirekli olarak para
akigt saglanmakta.

Televisa'nin reklam iicretlerinin ABD'dekine nazaran oldukga diigiik
olmasina ragmen, bu durumun Amerikan televizyon sgirketlerinin piyasaya
girmesi oraninda degisebileceginden korkulmaktadir.

VL

1981 Temmuzundan beri Malezya'nin bagbakanlik gorevini siirdiiren
Dr. Mahathir Mohamat ile Ingiliz Basini arasinda cereyan eden gekigme-
nin, iilkesinin ¢ikarlarint savanan Bagbakanin prestijini artirdig1 bildirilmek-
tedir. Bilindigi gibi Malezya, Tiirkiye'nin yarisindan kiigiik bir alanda yasa-
yan 18.5 milyon niifusa sahip bulunmakta ve bunun %59'u Miisliiman Ma-
lezyalilardan, %32'si ise Cinlilerden olusmaktadir. Federal Parlementer De-
mokrasi ile yonetilen Malezya'nin baginda her bes yil hanedana mensup kisgi-
lerden olugan bir kurul tarafindan segilen Mesruti Hitkiimdar bulunmakta ve
iilke 13 Eyalet ve iki Federal bolge halinde yonetilmektedir.

Uyusmazhiga neden olan olay; Malezya Hiikiimeti ile Ingiltere Hiikii-
meti arasindaki bazi taahiit iglemlerin Ingiliz Basininda duyurulus tarzi ve
yolsuzluk iddialari ile Britanya Parlamentosunun Malezya'da yapilan bir ba-
rajla ilgili olarak arastirma agmasidir. Malezya cevreleri Britanya'nin bu dav-
ranigini Malezya'nin ekonomik basarisini gekememesine baglamig, dniimiiz-
deki aylarda genel segime hazirlanan bu muhalefet bu konuyu sOmiirmesinin
"Tersine tepme" tehlikesini arzettigini anlamigtir. Nitekim "Demokratik Ha-
reket" adl Muhalefet partisinin lideri Lim Kit Siang milletlerarast basin ile
birlikte olmak suglamasina ugramak istemedigini soylerken, "Semengat 46"
adl bir diger Muhalefet Partisinin lideri olan Tongku Razaleigh elestirileriy-
le Ingiliz Basininda fazla boy gostermelerinin vatanseverlikle bagdastirila-
mayacagindan korkmaktadir. Malezya Hiikiimeti Muhalefetin Ingiliz Basini
ile igbirligini onlemek igin I¢isleri Bakan yardimcist Mogat Junit'e 6 Mart
1994 giinii verdirdii bir beyanatta, yabanct medyaya sahte ve yanlig bilgi
vermenin adi bir hareket oldugunu ve "Thanet sugu"nu olusturdugunu soylet-
mistir. Bu kavgadan Dr. Mahathir Mohamat'in partisi olan "Birlesik Malaya-
Iilarin Ulusal Orgiitiit UMNO" ile Miisliiman oylarin gogunu elde etmek igin
ugrasan Miisliman Muhalefet Partisi "PAS" ta stkintiya diigmiis, zira Basba-
kan son kavgada milletlerarasi baskiya kargt bir Miisliiman Ulkenin ¢ikarla-
101 savunan kahraman durumuna yiikselmistir. Bagbakan Dr. Mahathir'in

12



Britanya karsisina dikilmesinin Malezya ekonomisini sarsip sarsmayacagi
sorulmakta ne varki Malezya'nin dogal zenginlikleri, biitiin dogal zenginlik-
lere ragmen yabanci yatirimeilar igin ¢ok cazip gelmektedir. Gergekten
1963'de bagimsizligint ilan eden Malezya diinya kalay ve kauguk iiretiminin
%35'inin sahibi bulunmakta bu nedenle birgok batili sirket, Britanya sirketle-
rinin iilkeyi terketmesi halinde, onlarin yerlerini almaya hazir olduklarini va-
kit kaybetmeden bildirmektedirler.

Diger taraftan Bagbakan Mahathir Mohamad, 17 Mart 1994 giinkii Fi-
nancial Times gazetesine yolladig1 mektupta, bundan boyle Ingiliz Sirketle-
rine taahhiit igi vermemelerinin nedenini, Ingiliz Basininda gikan Malezya ile
ilgili yolsuzluklar iddialarindan kaynaklandigini agiklamig ve bundan boyle
Ingiliz basminin yalan soyleme Ozgiirliigiinii odiillendirmeyeceklerini vur-
gulamustir.

VIL

Ingilizlerin diinyaca iinlii yayin kurumu BBC'nin uzay televizyoncu-
luguna baglayici haberi medya diinyasinda ilgi ile kargilanmustir.

Gergekten bugiine kadar uzay yolu ile televizyon yayilarinin Rupert
Murdoch ve Ted Turner gibi girisimcilerin egemenligi altinda oldugu bilin-
mektedir. Bu nedenle BBC'nin Britanya'nin medya holdingi Pearson ile olug-
turdugu "Global stratejik ittifak" bir kamu hizmeti yayin kurumunun Uzay
Yayinciligi alanina giriginin ilk 6nemli 6rnegini olugturmaktadir.

BBC genel miidiirii John Birt, BBC'nin bu hamlesi ile, diinyanin onde
gelen global TV yayincist olmayr amagladigini sylemekte ve Murdoch gibi
tehlikeli ve hiinerli rakiplerin BBC'nin bu girigimini akim birakip birakmaya-
cag1 hususu merakla izlenmektedir.

BBC'nin kredi almak konusunda siki devlet denetimi almasindan do-
lay1 tecriibe ve bilgisini arzusuna uygun olarak yayina doniistiiremedigi bi-
linmekte, ABD'nin ABC Yayin $irketi ile yaptig1 igbirliginin iyi sonug ver-
medigi soylenmektedir. Oysa, bir elektronik medya sirketi olan Pearson'nun
gegen yil Britanya'nin en biiyiik program tireticisi Thames TV'yi 150 milyon
dolara satin ald1g1 ve Financial Times araciligi ile The Economist'in %50'sine
sahip bulundugu, Asyanin en biiyiik Uzay Yayncist "Star TV" igin yaptigi
savast Murdoch kargisinda kaybettigi haber verilmektedir. Murdoch'un ilk
isi ise, Star uydusundan yararlanan BBC'nin Diinya Servisi Televizyon

13



(WSTV) yayinlarini durdurmast olmustur.

Pearson ve BBC piyasaya, uzay yolu ile sonbaharda yayina baglaya-
cak iki Avrupa kanali ile girmekte, bu kanallardan birisi "Haber" yayinlar ve
masraflarin reklamdan karsilarken, "eglence" programlarini yayinlayacak
olan diger kanalm abone kaydetmesi Ongoriilmektedir. BBC'nin Pearson ile
yaptig1 ittifak milletleraras: medyadaki Giniinii daha fazla arttirmasina imkan
hazirlamakta, BBC'nin WSTV'sinin simdiden Asya, Afrika, Ortadogu ve
Kanada'ya yaym yaptig1 ve ozellikle Hindistan'da Turner'in CNN yayinlarin
karg: biiyiik Gistiinliik sagladigi, BBC'nin 41 yabanci dilde yayin yapan radyo-
sunun ise en yakin rakibinden iki kat fazla miigteriye ulastif1 haber verilmek-
tedir.

Bununla birlikte BBC-Pearson igbirliginin de dnemli sorunlari oldu-
gu inkar edilemez. Birinci giiglitk; Global Uzay piyasasinin fethedilmesinde-
ki zorluklardir. Murdoch'un Star TV'sinin tomarlar halinde para kaybettigi,
CNN'nin ise gii¢ bela liiks otel ve resmi binalara yonelik yaymn seviyesinde
kaldig1, ABD'nin NBC, ABC, CBS, ve Ingilizlerin Reuters sirketlerinin de
global haber yayminda giigliiklere ugradiklar kimsenin meg¢hulii degildir.

Diger sorun ise "Politik"dir. BBC'nin bugiin yaptig1 TV yayinlarindan
yilda 1.5 milyar Sterlin ruhsat iicreti sagladifi, BBC'nin Pearson ile baslatt1g1
girisim onun gelirlerini artirdif1 takdirde ise Britanya hiikiimetinin ruhsat
iicretlerini indirebilecegi, ifade edilmektedir. Bir diger giigliik BBC'nin gele-
neklerine uyarak TV yayinlari iizerinde siki bir standart kontroliine kalkig-
masi tehlikesidir. Nitekim Malezya Yayin Kurulugu'nun Endonezya'daki bir
isci ayaklanmasi haberini vermemesinden dolay1 BBC'nin bu kuruma haber
programlari yollamay: durdurdugu hatirlatiimakta, boyle bir tutumun ise
tzel medyacilikta bagan saglayamayacag ifade edilmektedir.

14



