
9 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

 

TÜRK SİYASÎ TARİHİNDE MEDYA VE 
SİYASET İLİŞKİLERİ ÜZERİNE BİR 

İNCELEME: 12 MART’TAN 28 ŞUBAT’A 
 
 

Selim ÖZTÜRK 
Dr.; Polis Akademisi Güvenlik Bilimleri Enstitüsü 

 
 

Özet 

İktidarın topluma nüfuz etmesi ve toplumun şekillendirilmesinde 
televizyonun taşıdığı önem ve oynadığı rol yadsınamaz durumdadır. 
1960’lı yılların sonu itibarıyla toplum hayatına giren televizyon, 
siyasî erkin de ilgi odağı olmuştur. Nitekim Türkiye’nin ilk 
televizyon kanalı bir devlet kurumu olan TRT’dir. TRT 
kurulduğundan itibaren iktidar ve muhalefet arasındaki siyasî 
mücadelenin bir parçası olagelmiştir. Bu durum özel kanalların 
kurulmasına kadar devam etmiştir. Özel kanalların kurulmasıyla 
televizyonun toplumun şekillendirilmesi ve siyasî anlamda topluma 
etkide bulunulması açısından önem ve gücü daha artmıştır. 
Televizyon konsepti tam manası ile iktidar kavgalarının ortasında 
kalmış ve Türk siyasetinde medya savaşları yaşanmıştır. TRT'nin 
hâkim olduğu dönemlerde siyasî erk televizyona hâkim olma çabası 
içerisinde iken 1990’lı yıllarda özel kanalların kurulmasıyla adından 
“4. Erk” olarak söz ettiren medyanın gücü siyasî erke nüfuz etmeye 
başlamıştır.  

Anahtar Kelimeler:  TRT, Özel Kanallar, 4.Erk, Medya Savaşları, 
Türk Siyaseti. 

 

Abstract 

TV’s role and importance in reshaping of and penetration on the 
society by the political rule cannot be denied. TV that was introduced 
to the Turkish society in the 1960s became a focus of political rule 
since then. The first TV channel in Turkey is a governmental institute, 
TRT. TRT has been a part of the struggle between the party in power 
and opposition parties since it was founded. This situation continued 
until the establishment of the private TV channels. With the rise of the 



10 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

private TV channels, the power of the TV in reshaping and influencing 
the society politically began increasing. The TV concept fell into the 
middle of the political struggles, and media wars occurred in Turkish 
political life. While the political power aimed to penetrate the TV 
during the single channel TRT era; the power of TV, named as 4th 
power, began to influence and reshape the political power after the 
rise of private channels during the 1990s. In the article, political 
history analysis, case studies, review of cases through descriptive 
technique, collection of data via qualitative methods are applied. 

Keywords: TRT, Private TV Channel, Media Wars, Turkish Politics. 

 
 

 

Giriş 

Televizyon, Türkiye’de toplumla tanıştığı günden itibaren toplumu 

etkileyen ve yönlendiren bir iletişim aracı olagelmiştir. 1960’lı 

yılların sonuna doğru Türk toplumunun evlerine giren televizyon 

hızlı bir şekilde radyonun yerini almış ve toplumun kültürel, politik 

ve sosyal yapısının da şekillenmesinde önemli roller üstlenmiştir. 

İletişim alanında bu kadar önemli bir role sahip olan bu aracı siyasî 

erk de kendi çıkarları için yönlendirmeye çalışmıştır. Nitekim 

Türkiye’de bir devlet kurumu olarak kurulan ilk televizyon kanalı 

olan TRT’ye ve ardından özel kanallara, siyasî oluşumlar etki etme 

ve yön verme çabası içerisinde olmuşlardır.  

TRT, televizyon ekranlarına tek başına hâkim olduğu 70’li ve 

80’li yıllarda iktidar ve muhalefet partileri arasındaki gerilimden 

nasibini almıştır. Yine 90’lı yıllarda da özel kanalların mantar gibi 

kontrolsüz biçimde çoğaldığı ülkede iş dünyasının patronları 

siyasileri yönlendirmeye çalışmış, hükümet kurup yıkma 

girişimlerinde bulunmuşlardır. Diğer bir ifadeyle, tek kanallı TRT 

döneminde siyaset erki televizyona etki yapmaya çalışırken, 90’lı 

yıllarda çoklu kanallar döneminde medya patronları yani diğer 

ismiyle “4. erk” siyasî erki kontrol altına almaya başlamıştır.  



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 11 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

Bu konular minvalinde makalede, 1970’li yıllardan başlanarak 

2000 yılına kadar medya ve siyaset ilişkileri çarpıcı olaylar ve 

gelişmeler çerçevesinde ele alınarak tarihî bir analiz yapılmaya 

çalışılmıştır.  

12 Mart Sonrası Dönemde TRT- Siyaset İlişkileri 

TRT’nin her ne kadar radyo yayın geçmişi 1927 yılına dayansa da 

TV yayıncılığına başlaması ancak 31 Ocak 1968’de olmuştur (TRT 

Tarihi/’TRT Yayıncılık Tarihi Müzesi…). TRT televizyonunun ilk 

deneme yayını Ankara’daki Mithatpaşa stüdyosundan naklen 

yapılmıştır. TRT’nin ilk zamanlarda haftada sadece üç gün ve üçer 

saat yapılan yayınları bir süre sonra dört güne çıkartılmıştır.  

O zamana kadar siyaset ile iç içe olan ve siyasetin kullanmış 

olduğu aygıt radyodur. Özellikle Adnan Menderes ve Demokrat 

Parti hükümetleri Vatan Cephesi adı altında oluşturmuş oldukları 

platformu Ankara Radyosu aracılığı ile ilan etmişler, Demokrat 

Partinin propagandasını radyo aracılığı ile yoğun bir biçimde 

yapmışlar, radyoyu DP’nin yayın organı gibi kullanmışlardır. Bu 

nedenle de muhalefetten çok eleştiri almışlardır (Devran, 2011: 42-

44). Aynı şekilde 1960 darbesinde radyo önemli bir işlev görmüş, 

darbe bildirisi Albay Alparslan Türkeş tarafından bizzat radyodan 

okunarak halka duyurulmuştur. Ardından radyo darbeyi yapan 

Milli Birlik Komitesi’nin yayın aracı haline gelmiştir. Fakat 

televizyonun halkın gündemine 1968 yılında girmesi ile yeni bir 

dönem açılmış; bu sefer de TRT’nin TV kanalı, siyasetin daha 

doğrusu mevcut iktidarda olan hükümetlerin politikaları ile doğru 

orantılı yayınlar yapması için baskılara maruz kalmıştır. Hatta bu 

nedenle muhalefet ve iktidar arasında pek çok münakaşaya da 

neden olmuştur.  

TRT’nin TV yayınına başlaması Demirel hükümetleri yani Adalet 

Partisi (AP) iktidarı döneminde olmuştur. O yıllarda özerk bir yapısı 

olan TRT’nin ilk genel müdürlüğü görevine Adnan Öztrak 

getirilmiştir. Aslında TRT Televizyonunun kadro kanunu İsmet 

İnönü başbakanlığındaki hükümet tarafından meclisten geçirilmiş 



12 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

olmakla birlikte 1965 yılındaki seçimlerden Demirel galip çıkınca 

yayına başlaması Demirel’in hükümetine denk gelmiştir. Ancak bu 

süreçte TRT’nin özerk yapısı, Adalet Partisi hükümeti ile ters 

düşmüştür. Süleyman Demirel, yanlı yayın yaptığı gerekçeleri ile sık 

sık TRT’ye soruşturma açacak ve bu gerginlik 70’li yıllara da 

taşınacaktır. Tabiri caizse Süleyman Demirel ile TRT’nin arası bir 

türlü düzelmeyecektir. O yıllarda yani 60’ların sonları ve 70’lerin 

başlarında TRT’nin televizyon yayıncılığı açısından yerine getirdiği 

en önemli iş ise Kıbrıs’ta meydana gelen olayları Türk halkına 

taşımasıdır (TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 6.Bölüm,2002).  

12 Mart 1971’de Orgeneral Memduh Tağmaç liderliğinde cunta 

müdahalede bulununca TRT’nin özerk yapısı kaldırılmış ve TV 

yayıncılığı ordunun kontrolüne geçmiştir. Bu ara rejim döneminde 

Nihat Erim askerler tarafından başbakanlığa getirilirken TRT’nin 

genel müdürlüğü de Korgeneral Musa Öğün’e verilmiştir. 12 Mart 

döneminde cunta yönetimine yakın yayınlar yapılmış ve bu durum 

Ecevit başbakanlığındaki CHP-Milli Selamet Partisi (MSP) hükümeti 

kuruluncaya kadar devam etmiştir. Korgeneral Öğün döneminde 

solcu kadroların hepsi tasfiye edilmiş ve cuntaya yakın isimler 

kadrolaştırılmıştır (TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 6.Bölüm, 

2002; Aydın ve Taşkın, 2014: 258). 

 Bununla beraber TRT’nin TV yayıncılığında farklı bir vizyon ile 

adını duyurması İsmail Cem’in Bülent Ecevit hükümeti döneminde 

15 Şubat 1974’te TRT Genel Müdürlüğüne atanması ile olmuştur 

(Hürriyet, 24.01.2014). 14 Ekim 1973 seçimlerinin ardından 

Demirel hükümeti sona erip yerine hükümeti kurma görevi 

seçimlerden birinci sırada çıkan Bülent Ecevit’e verilince, Ecevit ve 

Erbakan’ın kurduğu koalisyon hükümeti (CHP- Milli Selamet Partisi 

/MSP) göreve başlamıştır. Sadece 10 ay sürecek olan bu hükümet 

Kıbrıs Barış Harekâtı gibi önemli bir olaya da imza atmıştır. İsmail 

Cem, 500 gün sürecek olan TRT Genel Müdürlüğü döneminde 

TRT’de pek çok yeniliğe imza atmış fakat bu yenilikler pek çok 

eleştiriye neden olmuştur. TRT ekranlarında ilk defa Kıbrıs şehitleri 

için mevlit programı bu dönemde yayınlanmış ve bu da İsmail 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 13 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

Cem’in solcu bürokratlar ve CHP’liler tarafından eleştirilmesine 

neden olmuştur. TRT yaptığı yayınlarla bir taraftan kendi cenahı 

tarafından eleştirilirken diğer taraftan da Süleyman Demirel’in 

baskısı ve muhalefetine maruz kalmış; İsmail Cem ismi, Adalet 

Partisi için Ecevit’ten sonraki hedef haline dönüşmüştür.  

İsmail Cem göreve atandığında henüz 34 yaşındadır ve ekibini 

de kendisi gibi genç isimlerden kurmuştur. Yılmaz Dağdeviren, 

Tarcan Günenç, Mustafa Gürsel, Rua Tezcan, Hıfzı Topuz, Mehmet 

Barlas ve Haluk Şahin gibi isimler TRT’de çeşitli dairelerin başlarına 

bizzat Cem tarafından atanmıştır. Cem dönemi, Türkiye’de 

televizyon izleyicisi için de bir devrim niteliği taşımıştır. Bu 

dönemde BBC’den alınan diziler, belgeseller, Türk edebiyatının 

önemli eserlerinden uyarlanan diziler televizyon seyircisi ile 

buluşmuştur. TRT, Cem döneminde Eurovizyon şarkı yarışmasına 

da katılmış ve Türkiye’yi Semiha Yankı “Seninle bir dakika” isimli 

şarkı ile temsil etmiştir. Aynı zamanda, TV ekranlarından uzak 

tutulan arabesk müziğin ünlü yorumcusu Orhan Gencebay ilk defa 

bu dönemde TRT ekranlarında bir konser vermiştir (YouTube/ 

Arşiv Odası: İsmail Cem 1974, 05.02.2015). 

Bülent Ecevit, Kıbrıs zaferini oya dönüştürmek için istifasını 

sunup seçime gidince İsmail Cem de hedef haline gelmiştir. İsmail 

Cem ve takım arkadaşları Mehmet Barlas, Haluk Şahin ve Hıfzı 

Topuz gibi isimler görevlerinden hızlı bir şekilde Ecevit’in yerine 

hükümeti kuran Demirel tarafından alınmışlardır. Demirel’in o 

dönemde MHP, MSP ve Cumhuriyetçi Güven Partisi (CGP) ile 

ortaklaşa kurduğu koalisyon hükümetine “Milliyetçi Cephe” adı 

verilmiş ve Cem’in TRT’de yaptığı yayın politikasını millî güvenliğe 

aykırı bulunmuştur. İsmail Cem genel müdürlüğe atanmadan önce 

Milliyet gazetesinde sol fikirleri ile tanınan bir köşe yazarıdır ve 

Milliyet’in genel yayın müdürü Abdi İpekçi’nin de kuzenidir. Bu 

kimliği bile Adalet Partisinin ona karşı olumsuz tavrının başlıca 

sebebini oluşturmuştur (Şahin, 26.01.2007; Barlas, 30.07.2002). 



14 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

 O dönemde haber dairesi başkanlığını yürüten Cem’in yakın 

çalışma arkadaşı Mehmet Barlas, görevi sırasında ana muhalefet 

partisi olan Adalet Partisinin kendisini ihbar etmesi üzerine iki günde 

bir savcılığa giderek “taraflı yayın ve görevi kötüye kullanmaktan” 

dolayı ifade verdiğini belirtmektedir (Barlas, 25.07.2010). Cem, Nisan 

1975’te görevden alınınca TRT’ye de sokulmayacaktır (Milliyet, 

07.06.1975). Yine Mehmet Barlas’a göre Cem’in görevden alınması 

için yapılan trajikomik suçlama o dönemde “Love Story” isimli 

Amerikan dizisinin TRT ekranlarından gösterilmesidir. İddiaya göre 

dizi millî ahlâkı tahrip etmekte ve evlilik dışı ilişkileri özen-

dirmektedir. Tabi ki iddiaların sahibi yine AP’dir (Barlas, 

30.07.2002). 

Süleyman Demirel, Bülent Ecevit’in MSP ile koalisyonu 

bozmasının ardından 1975 yılında Milliyetçi Cephe hükümetini kurar 

kurmaz Cem’i görevinden alarak yerine Prof. Dr. Nevzat Yalçıntaş’ı 

atamak istemiştir. Fakat Cem bunun üzerine Danıştay’a dava açmış 

ve görevine iade edilmiştir. Bu olay birkaç kez tekrarlanmıştır. 

Demirel her seferinde inatla Yalçıntaş’ı atamakta fakat Cem de karşı 

dava açarak bunu engellemektedir. Bu gelgitler üzerine Demirel hiç 

geri adım atmaz ve Yalçıntaş’ın genel müdürlüğünde ısrar eder fakat 

sonunda Yalçıntaş bunalır ve istifasını sunar. Yalçıntaş daha fazla bu 

gerginliğin içerisinde yer almak istememiştir (TRT Arşiv/İletişimin 

Dünü Bugünü 9.Bölüm, 2002). 

1977 yılında Türkiye genel seçimlere gitmiş, Ecevit %41 oy 

almasına rağmen çoğunluğu sağlayamadığı gerekçesi ile hükümeti 

kuramamış, onun yerine kısa süreli Demirel liderliğinde tekrar 2. 

Milliyetçi Cephe hükümeti kurulmuştur. “Güneş Motel olayı” olarak 

da bilinen 11 milletvekilinin AP’den CHP’ye transferi ile Bülent 

Ecevit, Milliyetçi Cephe’yi düşürerek kendisi hükümet kurmuştur. 

Demokrasi tarihimizin ilginç olayları arasında anılan bu Güneş 

Motel olayı Ecevit’e bir kez daha iktidarın anahtarlarını vermiştir 

(NTV, 24.04.2018). Ecevit hükümeti kurduğunda Danıştay da İsmail 

Cem hakkında verilen görevden alınma kararnamesini iptal etmiş 

ve Cem koltuğuna bir kez daha oturmuştur. Fakat eleştirilerin 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 15 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

önünü almak amacıyla Bülent Ecevit, İsmail Cem’in istifasını istemiş 

ve Cem, 1978’de bir daha geri gelmemek üzere TRT’den istifa 

etmiştir (Vatan, 25.01.2007).  

Ecevit hükümetinin güvenoyu alamaması üzerine kısa sürede 

düşmesi bir yandan ülkede siyasî boşluk ve kargaşa meydana 

getirmiştir. Bu süreçte TRT de siyasetin kendisine yansımasından 

nasibini almış ve kargaşa ortamından etkilenmiştir. 19 Ocak 1979 

tarihinde azınlık hükümeti ile hükümetin iplerini devralan 

Süleyman Demirel, eleştirilere bir son vermek amacı ile Prof. Dr. 

Şaban Karataş’ı TRT genel müdürlüğüne atamıştır. Fakat Şaban 

Karataş’ın zooloji profesörü olması bu sefer de CHP ve sol cenahın 

eleştiri oklarını TRT’ye yöneltmesine neden olmuştur. “Hayvancılık 

ve zoolojinin TV yayıncılığı ile ne alakası var” türünden pek çok 

söylenti AP iktidarını meşgul etmiştir. Demirel’in bu baskılara daha 

fazla dayanamayıp genel müdürlüğe Cengiz Taşer’i ataması ile 

eleştiriler bir nebze de olsa kesilmiştir (TRT Arşiv/İletişimin Dünü 

Bugünü 9.Bölüm, 2002). 

12 Eylül Dönemi ve TV – Siyaset İlişkileri 

TRT 12 Eylül olduğunda yine tartışmaların odak noktası olmuştur. 

12 Eylül’e gelinen süreçte TRT ekranları her gün sokaklarda 

yaşanan sağ-sol terör olaylarının kayıpları hakkında haberler 

vermektedir. 12 Eylül darbesi olduğu gün TRT ekranları askerî 

yönetim tarafından zorla ele geçirilmiş, öğleye doğru Kenan Evren 

ve Milli Güvenlik Konseyinin (MGK) üyelerinin ortak bildirisini 

gösteren yayın hafızalarda yer edinmiştir. 12 Mart’ın ardından bir 

kez daha 12 Eylül 1980’de TRT yine ordunun denetimine girmiştir. 

1979 yılında Demirel’in Milliyetçi Cephe hükümetinin son 

günlerinde TRT Genel Müdürlüğüne atanan Doğan Kasaroğlu bu 

görevini askerin de onay ve desteği ile 23 Ocak 1981 yılına kadar 

sürdürmüş ve Milli Güvenlik Konseyi ile birlikte çalışmak zorunda 

kalmıştır. Darbe olduğu sırada TRT’nin genel müdürlüğünü yürüten 

Doğan Kasaroğlu’nun yanında Milli Güvenlik Konseyinin atadığı 

asker kökenli Servet Bilgi de ayrıca konseyin genel müdürü olarak 



16 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

görev yapmaya başlamıştır. Böylelikle TRT çift başlı bir yönetimle 

yönetilmeye başlamıştır (TRT Arşiv/ Doğan Kasaroğlu’nun 1980 

Darbesi Hakkındaki Röportajı, 1993). Ardından asker kökenli Macit 

Akman, ihtilal konseyi tarafından genel müdürlüğe atanmış ve bu 

görevi 1984 yılına kadar sürdürmüştür (Biyografya/ Doğan 

Kasaroğlu; Kim Kimdir/ Macit Akman).  

TRT ekranları darbenin ilk günlerinden itibaren askerin kendini 

halka anlatma ve propaganda yapma aracı haline gelmiştir. TRT bir 

anlamda darbenin meşruiyetinin de anlatılacağı bir araçtır. Kenan 

Evren ve MGK üyeleri sıklıkla TV ekranlarına çıkmışlar ve halka 12 

Eylül darbesinin gerekliliğini ve önemini anlatmaya gayret 

göstermişlerdir. 1982 Anayasasının halk oylamasına sunulması 

sırasında da Kenan Evren ve arkadaşları TRT’ye hep birlikte çıkarak 

ulusa sesleniş konuşmaları yapmışlar ve referanduma evet oyu 

vermeleri için halkı ikna etmeye çabalamışlardır (Katurman, 

10.03.2007). Anayasa referandumunun yararlarını anlatan sokak 

röportajları TRT ekranlarına sıklıkla getirilmiştir (TRT Arşiv/ 

İletişimin Dünü Bugünü 10.Bölüm,2002).  

TRT, TV yayıncılığında 12 Eylül rejimi döneminde kalitesizlik 

nedeni ile pek çok eleştiri almıştır. Program dillerinin eski ve tutucu 

olduğu ve halkın ilgisini çekmediğinden şikâyet edilmiştir. Bu 

dönemde askeri rejim “Okuma Yazma Seferberliği” adı altında bir 

programı TRT üzerinden yayına vermiştir. Bunun yanında ilk defa 

Cihan Ünal’ın başrolü oynadığı IV. Murad dizisi ekranlara 

yansımıştır. Aynı zamanda 12 Eylül rejimi bu dönemde TV 

yayıncılığında bir skandala da imza atmıştır. Yönetmen Halit Refiğ 

tarafından 1980 yılında TRT için çekilen Yorgun Savaşçı isimli dizi 

12 Eylül rejiminin engeline takılmıştır. Film, Türk toplum yapısına 

aykırı bulunup Mustafa Kemal’i eleştirdiği ve Çerkez Ethem’i de 

kahraman olarak göstermesinden dolayı yasaklanmıştır. Bu olay 12 

Eylül’ün TV yayıncılığına getirdiği sansür ve yasakçılık 

uygulamalarının anlaşılması açısından önemli bir örnek teşkil 

etmiştir (Onedio,14.11.2017; TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 

10.Bölüm, 2002).  



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 17 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

Bu dönemde ayrıca Kenan Evren TRT ekranlarını yaklaşan 1983 

seçimleri için de kullanmaktan çekinmemiştir. Bilindiği üzere 1980 

darbesinin akabinde üç yıl boyunca ülke yönetimi MGK’nın elinde 

kalmış ardından genel seçimlere gidilmesi kararı alınarak ülke 

yeniden demokrasiye hazırlanmaya başlanmıştır. 12 Eylül sonrası 

diğer bütün partiler kapatılmış ve eski liderler de gözetim altına 

alınmıştır. Asker kontrolündeki TRT, eski liderlerin zorunlu 

ikamete gönderilmeleri süresince de önemli görevler üstlenmiş ve 

bu liderlerin nakillerini ve gönderildikleri Gelibolu Hamzaköy’deki 

görüntülerini naklen vermiştir. Bu şekilde siyasî liderler halk 

nazarında da küçük düşürülmeye çalışılmıştır (TRT Arşiv/12 Eylül 

1980 Darbesi ve TRT’ye Etkileri, 1980).  

Kenan Evren, TRT ekranlarında isim vermeden Turgut Özal’ı ve 

partisi Anavatan’ı tenkit edip bizzat askerlerin desteklediği ve genel 

başkanlığına da yine bir askerin getirildiği Turgut Sunalp’ın 

Milliyetçi Demokrasi Partisine halkı oy vermeye davet etmiştir. TRT 

aynı zamanda 1983 seçimlerinde bir ilke imza atmış ve yeni 

kurulan siyasî parti liderlerini televizyonda biraraya getirmiştir. 

MDP lideri Turgut Sunalp, Halkçı Parti lideri Necdet Calp ve Demirel 

hükümetlerinin başbakanlık müsteşarı Turgut Özal yeni kurduğu 

Anavatan Partisinin programını anlatmak üzere açık oturuma 

katılmışlardır. Turgut Özal’ın da halk nazarında sempati toplaması 

ve parlaması bu programdaki Özal’ın zekice ve atak cevapları ile 

olmuştur. Özellikle CHP’nin devamı niteliğinde olan Halkçı Parti’nin 

Genel Başkanı Necdet Calp ile Özal arasında geçen köprünün satışı 

tartışmasında Calp’ın inatla sattırmam demesi üzerine Özal’ın da 

“satarız, hatta size de satarız efendim” cevabı günümüzde bile hâlâ 

zihinlerdedir  (TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 10.Bölüm, 2002; 

YouTube/ Özallı Yıllar Belgeseli 2. Bölüm, 31.08.2017).  

1983 seçimlerinden Turgut Özal’ın %45 gibi büyük bir oy oranı 

alarak başarı ile çıkması, gözlerin Cumhurbaşkanı ve MGK Konseyi 

Başkanı Kenan Evren’e çevrilmesine neden olmuştur. Çünkü Devlet 

Planlama Teşkilatı günlerinden beri “takunyalılar” olarak bilinen 

Turgut Özal’ın geçmişi asker tarafından şaibeli olarak görülmüş ve 



18 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

Anavatan Partisine hep mesafeli bir şekilde yaklaşılmıştır 

(YouTube/ Özallı Yıllar Belgeseli 2. Bölüm, 31.08.2017).  

Kenan Evren ve cuntanın beklediği, MDP lideri Turgut Sunalp’in 

seçimlerden birinci olarak çıkması iken hiç beklenmedik bir şekilde 

halk ANAP’ı tek başına iktidara taşımıştır. Turgut Özal bu şaibelerin 

ortadan kaldırılması ve asker ile aradaki buzları eritmek için TRT 

ekranlarını da kullanarak ilginç bir hamlede bulunmuştur. 

Cumhurbaşkanından hükümeti kurma görevinin alınacağı gün 

Turgut Özal ekranların karşısında hiç beklenmedik bir şekilde 

Kenan Evren’le tokalaşmakla kalmamış sarılarak yanaklarından da 

öpmüştür. Yıllar sonra Kenan Evren de böyle bir hamleyi 

beklemediğini Özal’ın aniden ekranlar karşısında bunu yaptığını 

belirtmiştir. Bu hamle o ana kadar var olan asker ve sivil siyaset 

arasındaki gerginliğin de sona ermesini ve toplumun da rahat bir 

nefes almasını sağlamıştır (TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 

10.Bölüm, 2002; YouTube/12 Eylül Belgeseli 9. Bölüm, 

30.08.2017). TRT, asker ve sivil siyaset arasındaki buzların 

erimesine bu şekilde vesile olmuştur. 

Özal’lı Yıllar ve TV-Siyaset İlişkileri 

Turgut Özal döneminde ekonomiden sosyal hayata, teknolojiden 

kalkınmaya pek çok alanda reforma imza atılmıştır. Bu dönemde 

Turgut Özal TRT’ye ayrı bir önem vermiş ve TRT ekranlarında ilk 

defa bir başbakan “İcraatın İçinden” isimli programla hükümetin 

faaliyetlerini halka anlatmıştır (YouTube/Turgut Özal-İcraatın 

İçinden,17.04.2018). Turgut Özal aynı zamanda reklam filmleri de 

hazırlatarak boğaz köprüsünün de tanıtımını TRT ekranlarından 

halka eşi Semra Hanım ile birlikte bizzat kendisi yapmıştır 

(YouTube/ Turgut Özal: Bir Kaset Koy Semra hanım – 1990, 

03.10.2012). Bu durum o dönemde muhalefetin de bir hayli 

tepkisine neden olmuş ve TRT hükümet yanlısı yayın yaptığı 

gerekçesi ile eleştirilere maruz kalmıştır (TRT Arşiv/ İletişimin 

Dünü Bugünü 11.Bölüm, 2002). Özal, farklı ve halktan bir 

cumhurbaşkanı imajı çizecek sık sık TRT ekranlarında sanatçılarla 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 19 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

da boy gösterecek ve sanatçıların şarkılarına eşlik etmiştir. 

(YouTube/ Samanyolu şarkısı (Turgut Özal Söylüyor), 26.11.2012). 

Özal döneminde TRT Genel Müdürlüğü askerin kontrolünden 

çıkmış ve TRT’nin başına da iktisat profesörü olan Tunca Toskay 

atanmıştır. Toskay döneminde TRT-2 yayına başlar ve kanal sayısı 

ilk defa ikiye çıkar. Bir klasik olan Kuruluş dizisi bu dönemde 

ekranlara gelir. Aynı zamanda 1987 seçimlerinde her siyasî parti 

kendisi için hazırlatmış olduğu propaganda filmlerini TV 

ekranlarından yayınlatma imkânı bulurlar (TRT Arşiv/ İletişimin 

Dünü Bugünü 11.Bölüm, 2002). Toskay’ın ardından TRT Genel 

Müdürlüğüne dışişleri kökenli olan Cem Duna atanır. Mehmet Ali 

Birand’ın 32. Günü, Uğur Dündar’ın Forum isimli haber programı 

hep bu dönemlerde TRT ekranına gelir. Duna, özellikle TRT’yi 

siyasetten uzak tutmaya çabalar fakat 1989 yerel seçimlerinde 

ANAP kaybedince Turgut Özal bunun faturasını objektif yayın 

yapmaya çalışan TRT’ye kesmeye kalkar. Bu durum Duna’nın 

istifasına yol açmıştır (TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 12. 

Bölüm, 2002). 

1989 seçimlerinde TRT ekranları ilkleri yapmaya devam eder ve 

seçime katılacak tüm parti liderleri 1983 seçimlerinde olduğu gibi 

açık oturuma katılırlar. Siyasî yasağı kalkan ve Doğru Yol Partisi’ni 

kuran Süleyman Demirel, Sosyal Demokrat Halkçı Parti lideri Erdal 

İnönü ve Turgut Özal yerel seçim öncesi açık oturumda halkın 

önünde tartışırlar (YouTube/ Demirel 1989 Seçimleri Öncesi, 

13.12.2017). Bu programlar 1991 seçimlerinde de yenilenmiş ve 

seçime girmeye hak kazanan diğer liderler de bu açık oturum 

programlarına katılmışlardır (YouTube/ Liderler Açıkoturumu, 

23.03.2012). TRT, bu seçim dönemlerinde nesnel davranmaya özen 

göstermiş ve tüm partilerin temsilcilerine yer vermiştir. 1989 yılı 

aynı zamanda Turgut Özal’ın TBMM tarafından cumhurbaşkanı 

seçilerek Çankaya Köşküne çıktığı tarihtir. Bu dönemde devlet 

bakanı olan Namık Kemal Zeybek’in de girişimleri ile Orta Asya ve 

Türki cumhuriyetlere yönelik yayın yapması maksadıyla TRT 

Avrasya Kanalı kurulmuştur (TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 



20 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

12.Bölüm, 2002). Fakat bir yıl sonra, 1990 yılında Türkiye’de 

televizyon tarihinde bir ilk yaşanacaktır.  

1 Mart 1990 tarihinde “Star 1” adıyla ilk özel Türk televizyonu, 

vergi cenneti Avrupa ülkesi Lichtenstein üzerinden uydu ile test 

yayınına başlar ve 8 Mayıs’ta da normal yayına geçer. Star 1 

televizyonu o tarihlerde iş adamı Kemal Uzan’ın oğlu Cem Uzan ve 

Turgut Özal’ın oğlu Ahmet Özal’ın ortaklığında kurulup hayata 

geçirilir. Ardından peş peşe özel kanallar ekranlarda yerlerini 

almaya başlarlar. Tele On, Show TV, ATV, Kanal D, TGRT, Kanal 6 ve 

HBB gibi kanallar birer yıl arayla kurulurlar.  

Anayasada yasak olması nedeniyle özel TV yayını ilk başlarda 

yurtdışından yapılmıştır. Daha sonra TBMM’de ANAP millet-

vekillerinin de oyları ile anayasada özel televizyon kanallarının 

kurulması ve yayın yapmasını yasaklayan 133. madde kaldırılır. 

Cumhurbaşkanı Turgut Özal da bu girişimi gizlice destekler. Çok 

televizyonlu hayata geçiş ve özel kanalların ekranları doldurması 

aynı zamanda 1990’lı yıllar boyunca adından 4. Erk diye de söz 

ettirecek olan medya kavramının literatüre iyice yerleşmesine 

neden olur. TV patronları olan büyük holding sahipleri iktidarlara 

baskı yapacak ve hatta iktidarları yıpratacak düzeyde güç sahibi 

olacaklardır.  

Bu dönemde TRT giderek silikleşir ve gözden düşer. TRT’ye 

atanan genel müdürler eskisi kadar gündem yaratmaz. Özel 

televizyonların yayınlarının düzenlenmesi ve denetlenmesi 

amacıyla da 15 Nisan 1994 tarihinde Radyo ve Televizyon Üst 

Kurulu yani RTÜK kurulmuştur (TRT Arşiv/ İletişimin Dünü 

Bugünü 12.Bölüm, 2002; TRT Arşiv/ İletişimin Dünü Bugünü 

13.Bölüm, 2002).  

Özel Kanalların Hayatımıza Girmesi ve TV- Siyaset İlişkisi 

Star TV’nin kuruluşu Türk televizyon tarihi açısından oldukça olaylı 

geçmiştir. Fakat özel televizyonun kurulması fikri bizzat 

Cumhurbaşkanı Özal’a aittir. Özal, gizliden gizliye bu projeyi 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 21 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

desteklemiş ve oğlu Ahmet Özal’ı da bizzat işin içinde tutmuştur. O 

dönemde özel TV kurulması yasağı olmasından dolayı Star 1 ilk 

önce yurtdışı üzerinden yayın yapmıştır. Yurtdışından uydu 

alıcılarına gelen kanal halk tarafından da ilgi görmüştür. Bu yasa 

boşluğu, pek çok tartışmalara da neden olmuştur.  

STAR 1, 1989 seçimlerinde büyükşehir belediyelerini kazanarak 

galibi olarak çıkan Sosyal Demokrat Halkçı Parti (SHP) ile kavgaya 

girişmiştir. Cumhurbaşkanı Turgut Özal, Başbakan Yıldırım Akbulut 

ve ANAP’ın desteğini arkasına alarak kurulan STAR 1, SHP aleyhine 

yayınlar yapmış ve bu yüzden de SHP’li İstanbul büyükşehir 

belediyesinin çöp kamyonları Star’ın vericilerine çarpıp hasara 

uğratmıştır. O dönemde siyaset ve bürokrasi arasındaki 

gerginlikten nasibini alan Star 1 TV, TRT’nin de hışmına uğramış ve 

en son iki kanal davalık olmuş fakat Star, açılan davayı 

kaybetmiştir. Cem Uzan kontrolündeki Star etkin bir şekilde ANAP 

lehine yayınlar yapmış ve muhalefete yüklenmekten geri 

kalmamıştır. Bu şekilde tam olarak TRT’ye söz geçiremeyen ANAP 

hükümeti kendisini için de uygun bir propaganda aracını elde 

etmiştir ( Sabah Arşiv, 16.02.2004; Çevik, 19.01.2014). 

Ancak Uzanların Özal ailesi ile Star TV üzerinde gelişen ortaklığı 

kısa sürmüştür. Aslında bu ortalık Kemal Uzan’ın yurtdışı 

müteahhitlik işlerinden ötürü Suudi Arabistan’da yapmış olduğu 

inşaatlarının parasını Suudi hükümetinden alamaması olayından 

doğmuştur. Kemal Uzan, borçları alamama durumunu Turgut Özal’a 

aksettirmiş ve Özal Kral Fahd’a bir mektup yazarak müteahhitlik 

ücretlerinin verilmesini talep etmiştir. Bu olay üzerine Özal ve 

Uzanlar arasında yakınlaşma başlamıştır. Turgut Özal, ABD gezisi 

sırasında özel televizyonların kurulabileceği ile ilgili yasada var 

olan bir boşluğu gazetecilerle paylaşması Özal’ın Uzanlara tüyo 

vermesi olarak görülmüştür. Özal, anayasada özel televizyonların 

kurulmasının yasak olduğunu fakat yurtdışından yapılacak yayın 

için bir engel olmadığını belirtmiştir. Bunun üzerine Uzanlara ait 

Magic Box şirketinin Star 1 adını verdiği kanal Türkiye’nin ilk özel 

televizyonu olarak yayınlara başlamıştır (Sabah Arşiv, 16.02.2004).  



22 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

İlk başlarda Uzanlar Turgut Özal’ın oğlu Ahmet Özal’ın kanalın 

ortağı olduğunu herkesten saklamıştır. Fakat bir röportajda Cem 

Uzan’a Ahmet Özal ile ortak olup olmadıkları sorulduğunda 

“ortağım değil ama olmasını çok isterdim” yanıtını vermesi 

şüpheleri yoğunlaştırmış, bir süre sonra ise ortak oldukları gün 

yüzüne çıkmıştır. Fakat Uzanlar’ın Özal ailesi ile olan bu iş 

birliktelikleri, ANAP’ın iktidardan düşmesi ile bitmiştir.  

1991 genel seçimlerinde ANAP’ın iktidarı kaybetmesi ve DYP-

SHP koalisyonunun hükümeti kurmasının ardından Başbakan 

Süleyman Demirel, yükselen güç oluvermiştir. Artık medya-siyaset-

iş dünyası üçgeni ilişkilerinin de Demirel merkezli olarak 

belirlendiği döneme girilmiştir. Uzanlar, koşulları iyi değerlendirip 

Özal ailesi ile olan ortaklıklarını bir çırpıda bitirmişler ve Demirel’e 

yanaşmışlardır. Bazı yorumlara göre de Demirel’in başbakan 

olmasından sonra Uzanlara baskıda bulunduğunu ve Cem Uzan’ın 

da Ahmet Özal ile olan ortaklığını 1992’de bitirdiği iddia 

edilmektedir.  

Özetle Star TV, doksanlı yıllar boyunca Uzanların elinde bir 

siyasî baskı silahına dönüşmüştür. Uzanlar, Mesut Yılmaz ve Tansu 

Çiller’e karşı Star’ı bir nevi baskı aracı olarak kullanmışlar aynı 

zamanda iş dünyasındaki rakipleri olan Sabancı, Koç, Doğan 

Holding ve Doğuş Grubuna karşı da yayınlar yapmışlardır. Özellikle 

Aydın Doğan ile Cem Uzan’ın o dönemdeki medya üzerinde güç 

kavgaları meşhurdur. Mesut Yılmaz hükümetlerini ve ANAP 

koalisyonlarını destekleyen Aydın Doğan da 1993 yılında kendi 

kurduğu Kanal D üzerinden Yılmaz’ın rakiplerine karşı amansız bir 

savaş yürütmüş ve özellikle de Tansu Çiller’i hedef alan yayınlarda 

bulunmuştur (Takvim, 16.07.2010; Sabah Arşiv,16.02.2004; Sabah, 

02.10.2010). Bu sırada Demirel’in tarafına geçen Uzanlar’la 

bağlarını koparan Ahmet Özal da Kanal 6’yı kurmuştur. Fakat kanal 

kısa süre sonra kapanmıştır.  

Kanal D’den önce ise 1992 yılında Erol Aksoy tarafından Show 

TV kurulmuştur. Show TV’nin 1996-2002 yılları arasında ana haber 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 23 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

bülteni sunuculuğunu yapan Reha Muhtar özellikle 28 Şubat 

sürecinde yapmış olduğu haberlerle halen akıllardadır. Özellikle 28 

Şubat’ın kilometre taşlarını döşeyen Aczimendiler, Fadime Şahin, 

Müslüm Gündüz ve Ali Kalkancı olayları laik merkez medyanın TV 

ekranlarından her gün mütemadiyen verilmiş ve böylece Refahyol 

hükümeti sıkıştırılmaya çalışılmıştır. 1990’ların ikinci yarısı 

hükümetlerden bile daha güçlü etki sahibi olan İstanbul sermaye 

çevrelerinin elinde olan kanalların oluşturduğu medya erkinin 

siyaseti yönlendirmesi ve kendi aralarındaki rekabet savaşlarına 

sahne olmuştur.   

28 Şubat’ta TV-Siyaset İlişkileri 

1990’lı yıllarda Turgut Özal’ın ani ölümü ve Demirel’in de 

cumhurbaşkanı olması ile merkez sağ zayıf düşmüş ve güç boşluğu 

oluşmuştur. Medya patronları ise bu güç boşluğunu dolduran 

merkezler olarak siyasî partilerin yerini almaya başlamışlardır.  

Güç boşluğunu dolduran diğer bir unsur da askerler olmuştur. 

28 Şubat iyice incelendiğinde de asker ve medya patronlarının 

ortaklaşa rolünün büyük olduğu görülecektir. O dönemde halkın 

iradesi ile mecliste olan siyasî partilerin bile gücü bu iki unsurla 

başa çıkabilmeye yetmemiştir. Ardan Zentürk’e göre o dönemde 

koalisyon hükümetlerinin pazarlığı dahi medya kanallarının Ankara 

temsilciliklerinde olmuştur (Zentürk, 20.04.2015).  

28 Şubat’a giden süreç 28 Haziran 1996 tarihinde Doğru Yol 

Partisi genel Başkanı Tansu Çiller ve Refah Partisi Genel Başkanı 

Necmettin Erbakan’ın koalisyon görüşmelerinden hükümet kurma 

kararını almaları ile başlamıştır. Askerler Refah Partisi’ne karşı 

mesafeli olmaları ve bu partiyi millî güvenliğe aykırı faaliyetlerin 

odağı olarak görmelerinden dolayı siyasete karışmakta ve 

ellerinden geldiğince Tansu Çiller’i de Mesut Yılmaz’ın ANAP’ı ile 

koalisyonu kurmaya zorlamıştır. Aynı zamanda ana akım medya 

dediğimiz TV kanalları da bu koalisyon girişimini desteklemiştir. 

Yılmaz ve Çiller arasındaki kişisel rekabetten dolayı bu koalisyonun 

kurulamaması üzerine seçimlerden birinci parti çıkan Refah 



24 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

Partisi’nin önü açılmış ve ikinci kez koalisyon görüşmeleri devam 

ederken Çiller, Refah Partisi ile koalisyona ikna olmuştur 

(YouTube/ 28 Şubat Belgeseli 5. Bölüm, 01.09.2017). Bir yıl sürecek 

olan Refahyol koalisyonu post modern darbe de denilen 28 Şubat’ın 

(1997) muhtıra niteliğindeki Millî Güvenlik Kurulu kararlarına 

maruz kalmıştır. 28 Şubat, bir anlamıyla medya üzerinden 

yürütülen bir süreç olmuş, özellikle TV kanalları ve gazetelerin 

siyasî krizin büyümesindeki rolü hep tartışılmıştır.  

1993 yılında iş adamı Dinç Bilgin tarafından kurulan ATV ise ilk 

başlarda ANAP’ı destekleyen Aydın Doğan’ın aksine Tansu Çiller ve 

DYP’nin destekçisi bir profil çizmiştir. Dinç Bilgin, yıllar sonra 

verdiği röportajda “kadın beceriksizdi, kifayetsizdi ama iyi 

niyetliydi” demiştir. Fakat Çiller’in Refah Partisi ile koalisyon 

kurmasına kendisinin de karşı olduğunu belirtmiş, medya patronu 

olarak o dönemde askerlerin kendilerini yönlendirdiğini itiraf 

etmiştir. Fakat Bilgin Refahyol’a sadece ordunun ters bakmadığını 

yurtdışında da bir antipatinin olduğunu ifade etmiştir. DYP’yi 

destekleyen Dinç Bilgin ile ANAP’ı destekleyen Aydın Doğan 

arasında da medya üzerinden büyük bir rekabet yaşanmış, sonunda 

Dinç Bilgin iflas ederek batmıştır (Övür, 02.10.2015; T24, 

08.05.2013). Bunda Refahyol sonrası gerek 55. ve gerekse 57. 

Hükümetler döneminde ANAP’ın hep hükümet koalisyonlarının 

içinde olmasının rolü büyük olmuştur.  

Aydın Doğan’ın medya üzerinden siyaseti etkileme rolü özelikle 

57. Hükümet döneminde doruk noktasına ulaşmıştır. DSP-MHP ve 

ANAP koalisyonunun yaşı ilerleyen ve sağlık durumu da sorunlu 

olan Bülent Ecevit’in ve medyaya göre uyumsuz bir iktidar ortağı 

olan MHP’nin hükümet dışı tutularak DYP’nin hükümete alındığı 

yeni bir koalisyon projesi Doğan Medya tarafından projelen-

dirilmeye çalışılmıştır. O dönemde DSP’nin içerisinde İsmail Cem ve 

Hüsamettin Özkan’ın başını çektiği bir grubun DSP’yi yön-

lendirmesi tasarlanmış, Tansu Çiller’in eşi Özer Çiller ile temas 

kurularak DYP’nin de koalisyona dâhil edilmesine çalışılmıştır. Bu 

operasyonun mimarının da Aydın Doğan olduğu, Uzan Grubu 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 25 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

tarafından deşifre edilecektir. Rodos adasında Kanal D’nin patronu 

Aydın Doğan, Ertuğrul Özkök ve DYP lideri Tansu Çiller’in eşi Özer 

Çiller, Star Medya grubunun muhabirleri tarafından görüntülenecek 

ve Star TV’de haftalarca bu koalisyon pazarlığı deşifre edilecektir. 

Bu süreç Cem Uzan’ın yıllar sonra A Haber’e verdiği demeçteki 

deyimiyle 2002 seçimlerinin yolunu açan süreç olacaktır. Cem 

Uzan, 2002 seçimlerine gidilmesinin kendisinin bu pazarlığı deşifre 

ederek sağladığını ifade etmektedir (YouTube/ Cem Uzan’ın Aydın 

Doğan Hakkındaki Şok Açıklamaları, 04.10.2015) .  

28 Şubat döneminde Türk Silahlı Kuvvetleri ve kurumun 

içerisinde kurulan Batı Çalışma Grubu, laik merkez medyaya sık sık 

brifingler vermiş ve kanal haber bültenlerinin yöneticilerini 

beslemiştir. Askerin medyaya müdahalesi artık doğal görülür bir 

olay halini almıştır. Her gün laik merkez medyanın ana haber 

bültenleri ve haber programlarında Şevki Yılmaz, Hasan Hüseyin 

Ceylan ve Hasan Mezarcı’nın kasetleri yayınlanmıştır. 1997 yılında 

Uğur Dündar’ın sunduğu Arena Programında önce Namık Erdoğan 

cinayeti Kanal D ekranlarında gündeme getirilmiş; Refahlı vekillerin 

rejime, Atatürk’e ve TSK’ya karşı hakarete varan söylemleri TV 

ekranlarına getirilmiştir. 2000-2002 yılları arasında Kanal D 

Haberin genel yayın yönetmenliği koltuğuna oturan Tuncay Özkan 

da Uğur Dündar’ın bu programında genç bir televizyoncu olarak 

Dündar’ın hemen yanında yerini almıştır.  

Bu türden haberler Refahyol’a karşı kamuoyunda yükselen 

tepkiyi daha da büyütüyor ve askerlerin de müdahale etme 

ihtimalini artırıyordu (YouTube /28 Şubat Belgeseli 7. Bölüm, 

01.09.2017; YouTube/ Arena Uğur Dündar Şevki Yılmaz Konusu 

1997 VHS Kayıt, 14.01.2015). Ancak yıllar sonra Halk TV’de 

itiraflarda bulunan Dündar ve Özkan bu görüntülerin emniyet 

müdürleri tarafından verildiğini ve kumpas baskınlarına kameralar 

eşliğinde gidilmesinin ardında FETÖ’ye mensup emniyetçilerin 

olduğunu belirtmişler, kendilerinin de televizyoncu olarak işin 

içeriğini bilmeden bu haberleri yayınladıklarını ifade etmiştir 

(YouTube/ Erbakan ve Müslüm Gündüz hakkında…, 03.07.2017). 



26 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

28 Şubat kararlarının ardından tırmanan gerilimden Başbakan 

Yardımcısı Tansu Çiller medyayı sorumlu tutmuş ve Sultanahmet’te 

düzenlediği mitingde ATV ve Doğan Medya (Kanal D) hedef alan 

eleştirilerde bulunmuştur. Çiller, bahse konu medya organlarına 

olan desteklerin kesilmesinden ötürü kendisinin ve hükümetin 

hedef alındığını belirtmiş fakat bu olay medyada Çiller’in üzerine 

daha fazla gidilmesine, hedef tahtasına konulmasına neden 

olmuştur (YouTube/28 Şubat Belgeseli 8. Bölüm, 01.09.2017).  

Muhafazakâr Eğilimli Kanalların Kurulması 

Özel kanalların ekranlarda boy göstermesi ve bu kanalların genelde 

laik dünya görüşüne sahip kanallar olması muhafazakâr ve 

mütedeyyin kesimin de televizyon kanalı ihtiyacını doğurmuştur. 

Bu ihtiyaca binaen ilk hamle Işık cemaatinin lideri Enver Ören’den 

gelmiştir. TGRT televizyonu 1993 yılında cemaat üyeleri ve halkın 

mütedeyyin kesiminden toplanan bağışlarla kurulmuştur. Kanalın 

adının açılımı Türkiye Gazetesi Radyo ve Televizyonudur. İsminden 

de anlaşılacağı üzerine kanal, kuruluşundan iki yıl evvel kurulan 

Türkiye Gazetesinin tamamlayıcısı konumunda olmuştur.  

Yeni kurulan ve yaptığı yayınlar ahlaka aykırı bulunan merkez 

medyanın aksine TGRT muhafazakâr kesimin temsilcisi ve sesi 

olma yolunda önemli bir işlev görmeye başlamıştır. O dönemde 

‘Danimarkalı Gelin’, evliya biyografileri, Deli Balta serisi gibi 

filmlerle muhafazakâr kesime hitap eden bir yayın anlayışını 

sürdürmüştür. Fakat TGRT’nin siyaseten yakın durduğu oluşum 

önce Özal döneminde ANAP ardından Çiller’in Doğru Yol’u 

olmuştur. Ahmet Hakan’ın da deyimiyle genellikle iktidardaki 

merkez sağ partilere yakın durmayı tercih etmiştir(Hakan, 

25.02.2013). TGRT’nin İslamî kesime yönelik söylemleri olan Refah 

Partisi ile yıldızı çok da barışmamıştır. Enver Ören ve TGRT’nin 28 

Şubat süresince üzerine gidilmiş ve bu dönemde yayın politikasını 

merkez medyanın paralelinde bir anlayışla yeniden gözden 

geçirmek zorunda kalmıştır. Ali Baransel, Enver Ören tarafından 

kanalın başına atanmıştır. Bu atama 28 Şubat’ın hışmından 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 27 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

korunmak için bir yöntem olarak değerlendirilmiş ve Ören 

muhafazakâr kesim tarafından eleştiri oklarının hedefi olmuştur 

(YouTube/ Latif Şimşek, Enver Ağabeyin vefat haberini…, 

21.02.2017). 

Bir diğer muhafazakâr kanal kurma hamlesi Refah Partisi lideri 

Necmettin Erbakan’dan gelecektir. Erbakan’ın talimatı ile 1992 

yılında Kanal 7’nin kurulma çalışmalarına başlanmış; Zekeriya 

Karaman, Recai Kutan, Azmi Ateş ve Kombassan’ın kurucusu 

başkanı Haşim Bayram yeni kanalın yönetiminde yer alarak kolları 

sıvamışlardır. Özellikle Avrupa Milli Görüş Teşkilatları kanalın 

kurulmasında öncü rol üstlenmiş ve Almanya’daki partililerden ve 

muhafazakâr kesimden büyük oranda bağış toplanmıştır. Bir 

anlamda partililerin bağışları sayesinde kanalın temelleri atılmıştır. 

İstanbul Reşitpaşa’da olan kanalın merkezinden 1994 yılında ilk 

yayın yapılmaya başlanmıştır. Kanal 7, özellikle Recep Tayyip 

Erdoğan’ın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı olması ve 

ardından Refahyol’un da iktidara gelip Erbakan’ın başbakan 

olmasıyla daha da güçlenerek İslamî ve muhafazakâr kesimin sesi 

rolünü üstlenmiştir. Fakat 28 Şubat süresince İslamî sermayenin 

yanında Kanal 7’de büyük zorluklarla karşılaşmıştır (Milliyet, 

20.09.2008).  

28 Şubat sürecinde Refah Partisinin Anayasa Mahkemesinin 

kararı ile kapatılmasının ardından Fazilet Partisi kurulmuş fakat 

artık Milli Görüş hareketi eski bütünlüğünü koruyamaz hale 

gelmiştir. Partinin içindeki genç siyasetçiler değişim istemekte ve 

Erbakan’ın klasik siyaset anlayışına karşı seslerini yükseltmek-

tedirler. Fazilet Partisinin de 22 Haziran 2001 tarihinde Refah’ın 

devamı olduğu gerekçesi ile kapatılmasının akabinde yenilikçi 

kanat Abdullah Gül ve Tayyip Erdoğan liderliğinde ayrı bir oluşuma 

gitmişlerdir. Yenilikçiler adı verilen bu yeni oluşumun üyeleri 

Adalet ve Kalkınma Partisini kurmuş ve bu süreçte Kanal 7’nin 

başında bulunan Zekeriya Karaman da tavrını yenilikçilerden yana 

koymuştur (Vatan, 28.09.2008). Bu kanalın Erbakan denetiminden 

çıkması anlamına gelmekteydi. Nitekim Kanal 7 bu tarihten sonra 



28 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

Ak Parti’ye yakın yayın politikası takip etmiştir. Bu olay üzerine 

gelenekçi kanadın kurduğu ve millî görüş çizgisinin devamı olan 

Saadet Partisi hareketi de kendisine TV 5 adında yeni bir kanal 

kurarak yoluna devam etmiştir.   

Bunların yanında üçüncü bir muhafazakâr kesime hitap eden 

kanal projesi de FETÖ’den gelmiştir. 1990’ların başlarından yeni 

yeni palazlanmaya başlayan Fetullah Gülen’e bağlı cemaat 13 Ocak 

1993 tarihinde himmet paraları toplayarak Samanyolu 

Televizyonunu kurmuşlardır. Fetullah Gülen’in faaliyetlerinin öne 

çıkarılmasını prensip edinen kanal, Paralel Devlet Yapılanması 

Operasyonu kapsamında 2015 tarihinde uydudan çıkartılarak 

kapatılmış ve tüm mal varlığına el konulmuştur (Sputnik, 

13.11.2015). Gülencilerin özellikle Özal döneminde güçlendikleri ve 

genel olarak millî görüş partilerinden uzak durarak merkez sağ ile 

iyi geçinmeye çalıştıkları görülmüştür. Özellikle Fetullah Gülen’in 

28 Şubat Döneminde Refahyol’un Başbakanı Erbakan için, Yalçın 

Doğan’ın Kanal D’de sunduğu programda “İslam’a zarar veriyor” 

imalı röportajı merkez medyanın ana haber bültenlerinde yer 

bulacak, “ beceremediniz bırakın” ve “asker daha demokrat” sözleri 

de o yıllarda bu medya oluşumları tarafından sık sık ekranlara 

taşınacaktır (YouTube/ Fethullah Gülen ‘Erbakan İslam’a zarar 

veriyor!’, 08.11.2014; YouTube/ ‘Beceremediniz artık bırakın! Bu 

söz kime Erbakan a mı?’, 01.03.2014).  

Sonuç 

Türk toplumunun TRT’nin kuruluşu ile başlayan televizyon ile 

tanışıklığı günümüze kadar süren uzun bir zaman dilimini 

kapsamaktadır. TRT kurulduğu günden itibaren siyasetin 

arasındaki tartışmanın ortasında kalmış, darbelere maruz kalmış, 

genel müdürlerin siyasî sebeplerle atanmalarını ve görevden 

alınmalarına tanıklık etmiştir. TRT kurulduktan sonra çok değil üç 

yıl sonra 12 Mart muhtırasının hedefindeki kurumlardan biri olarak 

kadro tasfiyesine maruz kalmış ve özerk bir kurum olma özelliğini 

bizzat anayasa değişikliği ile kaybetmiştir. Bu durum bile yayın 



Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 29 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

özgürlüğüne vurulan bir darbe olmanın özelliği açısından oldukça 

vahim bir durum olarak demokrasi tarihimizde karşımıza 

çıkmaktadır. Yine TRT, 12 Eylül döneminde baskı ile yayın yapmaya 

zorlanmış ve askerî yönetimin sözcüsü ve propaganda mekanizması 

konumuna zorla sokulmuştur. Bir anlamda Türkiye’nin ilk 

televizyon kanalı olan TRT, meşru siyasî partiler ve onların liderleri 

kadar demokrasi tarihimizde muhtıra ve darbelerden darbe 

yemiştir. Sivil siyasetin hâkim olduğu dönemlerde ise bu sefer 

iktidar ve muhalefet arasındaki kısır çekişmelerin arasında kalacak 

ve çoğu kez soruşturma ve davalarla uğraşmak zorunda 

bırakılmıştır.  

1990’lara gelindiğinde küreselleşme ve serbest piyasa 

ekonomisinin güçlenmesiyle Türkiye’de televizyon yayıncılığı da 

bundan nasibini almış ve bu alanda da serbest piyasa kendini 

hissettirmiştir. Sonuç olarak, özel TV kanalları ekranlarda yerlerini 

almış ve devlet kurumu olan TRT ikincil plana düşmüştür. Bu kez 

de özel kanalların sahibi iş çevreleri siyasete etki etmeye 

başlamışlar, hatta 28 Şubat sürecinde de yönlendirici güce sahip 

olmuştur. 1990’larda Türkiye’nin merkez siyasetindeki boşluk 

medyayı dördüncü erk olarak Türkiye’nin yönetiminde askerle 

birlikte söz sahibi olmasına sebep olmuştur.  

 

 

Kaynakça 

“12 Eylül 1980 Darbesi Ve TRT'ye Etkileri”, TRT Arşiv, 1980,  
https://www.trtarsiv.com/izle/120402/12-eylul-1980-darbesi-ve-
trt-ye-etkileri 

“12 Eylül Döneminde, Kenan Evren Tarafından Yaktırılan TRT Dizisi; 
Yorgun Savaşçı'nın Sansür Hikâyesini Biliyor muydunuz?”, Onedio, 14 
Kasım 2017, https://onedio.com/haber/12-eylul-doneminde-kenan-
evren-tarafindan-yaktirilan-trt-dizisi-yorgun-savasci-nin-sansur-
hikayesini-biliyor-muydunuz-795454 

“Arena Uğur Dündar Şevki Yılmaz Konusu 1997 VHS Kayıt”, YouTube, 14 
Ocak 2015, https://www.youtube.com/watch?v=2cPhPTyog_c 

https://www.trtarsiv.com/izle/120402/12-eylul-1980-darbesi-ve-trt-ye-etkileri
https://www.trtarsiv.com/izle/120402/12-eylul-1980-darbesi-ve-trt-ye-etkileri
https://onedio.com/haber/12-eylul-doneminde-kenan-evren-tarafindan-yaktirilan-trt-dizisi-yorgun-savasci-nin-sansur-hikayesini-biliyor-muydunuz-795454
https://onedio.com/haber/12-eylul-doneminde-kenan-evren-tarafindan-yaktirilan-trt-dizisi-yorgun-savasci-nin-sansur-hikayesini-biliyor-muydunuz-795454
https://onedio.com/haber/12-eylul-doneminde-kenan-evren-tarafindan-yaktirilan-trt-dizisi-yorgun-savasci-nin-sansur-hikayesini-biliyor-muydunuz-795454
https://www.youtube.com/watch?v=2cPhPTyog_c


30 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

“Beceremediniz artık bırakın ! Bu söz kime ERBAKAN a mı?”, YouTube, 1 
Mart 2014,  https://www.youtube.com/watch?v=OclS8sd4F5E 

“Büyük bir adamı kaybettik” (2007) Gazetevatan, 25 Ocak 2007, 
http://www.gazetevatan.com/buyuk-bir-adami-kaybettik-105352-
gundem/ 

“Cem Uzan'ın Aydın Doğan Hakkındaki Şok Açıklamaları”, YouTube, 4 Ekim 
2015, 

“Cem Uzan'ın Aydın Doğan Hakkındaki Şok Açıklamaları”, YouTube, 4 Ekim 
2015, https://www.youtube.com/watch?v=b_6xwRh96vQ 

“Demirel 1989 Seçimleri Öncesi”, YouTube, 13 Aralık 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ892F34CBk 

“Dinç Bilgin: Tayyip Bey'e haksızlık ettik, o muhteşem bir başbakan!”, T24, 
8 Mayıs 2013, http://t24.com.tr/haber/din-bilgin-tayyip-beye-
haksizliklik-ettik-o-muhtesem-bir-basbakan,229425 

“Doğan Kasaroğlu”, Biyografya Türkiye Ünlüleri İnternet Ansiklopedisi,  
http://www.biyografya.com/biyografi/14620 

“Doğan Kasaroğlu'nun 1980 Darbesi Hakkındaki Röportajı”, TRT Arşiv, 
1993, https://www.trtarsiv.com/izle/84091/dogan-kasaroglu-nun-
1980-darbesi-hakkindaki-roportaji 

“Erbakan ve muslum gunduz hakkinda carpici aciklamalar feto !”, YouTube, 
3 Temmuz 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=ynUWWpjAgM4 

“Fethullah Gülen 'Erbakan İslam'a zarar veriyor!”,YouTube, 8 Kasım 2014, 
https://www.youtube.com/watch?v=kEtNmU1IukE 

“Güneş Motel nerede? Güneş Motel olayı nedir, nasıl yaşandı? (1977)”, 
NTV, 24 Nisan 2018, https://www.ntv.com.tr/turkiye/gunes-motel-
nerede-gunesmotel-olayi-nedir-nasil-yasandi-
1977,LsTUtfZ_mEGvtrS8zA3jDg 

“İletişimin Dünü Bugünü 10. Bölüm”, TRT Arşiv,2002, 
https://www.trtarsiv.com/izle/120396/iletisimin-dunu-bugunu-10-
bolum 

“İletişimin Dünü Bugünü 11.Bölüm”,TRT Arşiv, 2002, 
https://www.trtarsiv.com/izle/120397/iletisimin-dunu-bugunu-11-
bolum 

“İletişimin Dünü Bugünü 12. Bölüm”, TRT Arşiv, 2002, 
https://www.trtarsiv.com/izle/120411/iletisimin-dunu-bugunu-12-
bolum  

https://www.youtube.com/watch?v=OclS8sd4F5E
http://www.gazetevatan.com/buyuk-bir-adami-kaybettik-105352-gundem/
http://www.gazetevatan.com/buyuk-bir-adami-kaybettik-105352-gundem/
https://www.youtube.com/watch?v=b_6xwRh96vQ
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ892F34CBk
http://t24.com.tr/haber/din-bilgin-tayyip-beye-haksizliklik-ettik-o-muhtesem-bir-basbakan,229425
http://t24.com.tr/haber/din-bilgin-tayyip-beye-haksizliklik-ettik-o-muhtesem-bir-basbakan,229425
http://www.biyografya.com/biyografi/14620
https://www.trtarsiv.com/izle/84091/dogan-kasaroglu-nun-1980-darbesi-hakkindaki-roportaji
https://www.trtarsiv.com/izle/84091/dogan-kasaroglu-nun-1980-darbesi-hakkindaki-roportaji
https://www.youtube.com/watch?v=ynUWWpjAgM4
https://www.youtube.com/watch?v=kEtNmU1IukE
https://www.ntv.com.tr/turkiye/gunes-motel-nerede-gunesmotel-olayi-nedir-nasil-yasandi-1977,LsTUtfZ_mEGvtrS8zA3jDg
https://www.ntv.com.tr/turkiye/gunes-motel-nerede-gunesmotel-olayi-nedir-nasil-yasandi-1977,LsTUtfZ_mEGvtrS8zA3jDg
https://www.ntv.com.tr/turkiye/gunes-motel-nerede-gunesmotel-olayi-nedir-nasil-yasandi-1977,LsTUtfZ_mEGvtrS8zA3jDg
https://www.trtarsiv.com/izle/120396/iletisimin-dunu-bugunu-10-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120396/iletisimin-dunu-bugunu-10-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120397/iletisimin-dunu-bugunu-11-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120397/iletisimin-dunu-bugunu-11-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120411/iletisimin-dunu-bugunu-12-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120411/iletisimin-dunu-bugunu-12-bolum


Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 31 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

“İletişimin Dünü Bugünü 13. Bölüm”, TRT Arşiv, 2002, 
https://www.trtarsiv.com/izle/120432/iletisimin-dunu-bugunu-13-
bolum  

 “İletişimin Dünü Bugünü 6.Bölüm”, TRT Arşiv, 2002, 
https://www.trtarsiv.com/izle/120173/iletisimin-dunu-bugunu-6-
bolum 

“İletişimin Dünü Bugünü 7. Bölüm”, TRT Arşiv, 2002,  
https://www.trtarsiv.com/izle/120379/iletisimin-dunu-bugunu-7-
bolum 

“İletişimin Dünü Bugünü 9. Bölüm”, TRT Arşiv, 2002,  
https://www.trtarsiv.com/izle/120590/iletisimin-dunu-bugunu-9-
bolum 

“İsmail Cem’i kaybedeli 7 yıl oldu” (2014). Hürriyet, 24 Ocak 2014, 
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/ismail-cemi-kaybedeli-7-yil-
oldu-25642425 

“Kanal 7 camilerde para toplanarak kuruldu”(2008) Milliyet,20 Eylül 2008, 
http://www.milliyet.com.tr/kanal-7-camilerde-para-toplanarak-
kuruldu-gundem-993523/ 

“Kanal 7 nasıl kuruldu?”(2008) Vatan, 28 Eylül 2008, 
http://www.gazetevatan.com/kanal-7-nasil-kuruldu--201116-
ekstra/ 

“Latif Şimşek, Enver Ağabeyin vefat haberini ağlayarak aldı ve 28 şubatta 
ona yapılanları anlattı”, YouTube, 21 Şubat 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=LE9ScSMDMTQ  

“Liderler Açıkoturumu - 11 ekim 1991”, YouTube, 23 Mart 2012, 
https://www.youtube.com/watch?v=niqVS6ovS68 

“Macit Akman”. Kim Kimdir, http://www.kimkimdir.net.tr/kisiler/macit-
akman 

“Özal gitti ortaklık bitti.”(2010). Takvim, 16 Temmuz 2010,  
https://www.takvim.com.tr/guncel/2010/07/16/ozal_gitti_ortaklik_
bitti 

“Samanyolu kanalları televizyondan tamamen silindi”(2013) Sputnik, 13 
Kasım 2015, 
https://tr.sputniknews.com/turkiye/201511131019005482-
samanyolu-televizyon-silme-/ 

“Samanyolu şarkısı (Turgut Özal Söylüyor)”, YouTube, 26 Kasım 2012, 
https://www.youtube.com/watch?v=Ubgh60J_Zp8 

https://www.trtarsiv.com/izle/120432/iletisimin-dunu-bugunu-13-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120432/iletisimin-dunu-bugunu-13-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120173/iletisimin-dunu-bugunu-6-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120173/iletisimin-dunu-bugunu-6-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120379/iletisimin-dunu-bugunu-7-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120379/iletisimin-dunu-bugunu-7-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120590/iletisimin-dunu-bugunu-9-bolum
https://www.trtarsiv.com/izle/120590/iletisimin-dunu-bugunu-9-bolum
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/ismail-cemi-kaybedeli-7-yil-oldu-25642425
http://www.hurriyet.com.tr/gundem/ismail-cemi-kaybedeli-7-yil-oldu-25642425
http://www.milliyet.com.tr/kanal-7-camilerde-para-toplanarak-kuruldu-gundem-993523/
http://www.milliyet.com.tr/kanal-7-camilerde-para-toplanarak-kuruldu-gundem-993523/
http://www.gazetevatan.com/kanal-7-nasil-kuruldu--201116-ekstra/
http://www.gazetevatan.com/kanal-7-nasil-kuruldu--201116-ekstra/
https://www.youtube.com/watch?v=LE9ScSMDMTQ
https://www.youtube.com/watch?v=niqVS6ovS68
http://www.kimkimdir.net.tr/kisiler/macit-akman
http://www.kimkimdir.net.tr/kisiler/macit-akman
https://www.takvim.com.tr/guncel/2010/07/16/ozal_gitti_ortaklik_bitti
https://www.takvim.com.tr/guncel/2010/07/16/ozal_gitti_ortaklik_bitti
https://tr.sputniknews.com/turkiye/201511131019005482-samanyolu-televizyon-silme-/
https://tr.sputniknews.com/turkiye/201511131019005482-samanyolu-televizyon-silme-/
https://www.youtube.com/watch?v=Ubgh60J_Zp8


32 Selim ÖZTÜRK 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz  
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

“TRT’ye sokulmayan İsmail Cem zabıt tutulmasını bekliyor.”(1975) 
Milliyet, 7 Haziran 1975, 
http://gazetearsivi.milliyet.com.tr/Arsiv/1975/06/07 

“Turgut Özal: Bir Kaset Koy Semra hanım – 1990”, YouTube, 3 Ekim 2012, 
https://www.youtube.com/watch?v=fng4bJ5AJDg 

“Tüyo Özal’dan özel TV Uzan’dan”(2004). Sabah Arşiv, 16 Şubat 2004, 
http://arsiv.sabah.com.tr/2004/02/16/eko104.html 

“Uzan ile ortaklığım Demirel'in baskısıyla bitti”(2010) Sabah, 2 Ekim 2010, 
https://www.sabah.com.tr/gundem/2013/10/02/ahmet-ozal-cem-
uzan-ile-ortakligim-demirelin-baskisiyla-bitti 

32.Gün Arşivi, “28 Şubat Belgeseli 8. Bölüm | 32. Gün Arşivi”, YouTube, 1 
Eylül 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=PpNHx6btyXY&t=2131s 

32.Gün Arşivi. “12 Eylül Belgeseli 9. Bölüm | Demokrasiye Dönüş | 32.Gün 
Arşivi”, YouTube, 30 Ağustos 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=3UBjF4aaMgo&list=PL19EshdP
t3R9IFMsOsYL4xsES3q67r7qd&index=9 

32.Gün Arşivi. “28 Şubat Belgeseli 5. Bölüm | 32.Gün Arşivi”, YouTube, 1 
Eylül 2017, https://www.youtube.com/watch?v=-
x7gNxHPD1w&list=PL19EshdPt3R8YxSSa_RGLGbd_WZguD5cQ&inde
x=5 

32.Gün Arşivi. “28 Şubat Belgeseli 7. Bölüm | 32. Gün Arşivi”, YouTube, 1 
Eylül 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=JQRXu0M9Tdo&list=PL19Eshd
Pt3R8YxSSa_RGLGbd_WZguD5cQ&index=7 

32.Gün Arşivi. “Özallı Yıllar Belgeseli 2. Bölüm | Kuruluş | 32. Gün Arşivi”, 
YouTube, 31 Ağustos 2017, 
https://www.youtube.com/watch?v=gDmMeBsvXK0&index=2&list=
PL19EshdPt3R_5WlFPx7DIec8nPNRWT1uJ 

Aydın, S. ve Taşkın, Y. (2014). 1960’tan Günümüze Türkiye Tarihi, İstanbul: 
İletişim,2014. 

Barlas, M. (2002). “İsmail Cem'in TRT’deki günlerini, ben de paylaştım!..”, 
Yeni Şafak, 30 Temmuz 2002, 
https://www.yenisafak.com/arsiv/2002/temmuz/30/mbarlas.html 

Barlas, M. (2010). “En zor kamu görevlerinden biri TRT genel 
müdürlüğüdür…”, Sabah, 25 Temmuz 2010.  
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/barlas/2010/07/25/en_zor_ka
mu_gorevlerinden_biri_trt_genel_mudurlugudur 

http://gazetearsivi.milliyet.com.tr/Arsiv/1975/06/07
https://www.youtube.com/watch?v=fng4bJ5AJDg
http://arsiv.sabah.com.tr/2004/02/16/eko104.html
https://www.sabah.com.tr/gundem/2013/10/02/ahmet-ozal-cem-uzan-ile-ortakligim-demirelin-baskisiyla-bitti
https://www.sabah.com.tr/gundem/2013/10/02/ahmet-ozal-cem-uzan-ile-ortakligim-demirelin-baskisiyla-bitti
https://www.youtube.com/watch?v=PpNHx6btyXY&t=2131s
https://www.youtube.com/watch?v=3UBjF4aaMgo&list=PL19EshdPt3R9IFMsOsYL4xsES3q67r7qd&index=9
https://www.youtube.com/watch?v=3UBjF4aaMgo&list=PL19EshdPt3R9IFMsOsYL4xsES3q67r7qd&index=9
https://www.youtube.com/watch?v=-x7gNxHPD1w&list=PL19EshdPt3R8YxSSa_RGLGbd_WZguD5cQ&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=-x7gNxHPD1w&list=PL19EshdPt3R8YxSSa_RGLGbd_WZguD5cQ&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=-x7gNxHPD1w&list=PL19EshdPt3R8YxSSa_RGLGbd_WZguD5cQ&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=JQRXu0M9Tdo&list=PL19EshdPt3R8YxSSa_RGLGbd_WZguD5cQ&index=7
https://www.youtube.com/watch?v=JQRXu0M9Tdo&list=PL19EshdPt3R8YxSSa_RGLGbd_WZguD5cQ&index=7
https://www.youtube.com/watch?v=gDmMeBsvXK0&index=2&list=PL19EshdPt3R_5WlFPx7DIec8nPNRWT1uJ
https://www.youtube.com/watch?v=gDmMeBsvXK0&index=2&list=PL19EshdPt3R_5WlFPx7DIec8nPNRWT1uJ
https://www.yenisafak.com/arsiv/2002/temmuz/30/mbarlas.html
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/barlas/2010/07/25/en_zor_kamu_gorevlerinden_biri_trt_genel_mudurlugudur
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/barlas/2010/07/25/en_zor_kamu_gorevlerinden_biri_trt_genel_mudurlugudur


Türk Siyasî Tarihinde Medya ve Siyaset İlişkileri Üzerine Bir İnceleme 33 

 

Düşünce Dünyasında Türkiz 
Yıl/Year: 10 ▪ Sayı/No: 52 ▪ Ağustos/August 2019 

BBC News Türkçe (2015). “Arşiv Odası: İsmail Cem, 1974”, YouTube, 5 
Şubat 2015, https://www.youtube.com/watch?v=uOaumh6p2nM 

Çevik, A. Ö. (2014). “Özal'ın Sinyaliyle Kurulan İlk Özel Televizyonlar”, 
Bianet, 19 Aralık 2014. https://m.bianet.org/bianet/medya/160908-
ozal-in-sinyaliyle-kurulan-ilk-ozel-televizyonlar 

Devran, Y. (2011). Siyasal İktidar-TRT İlişkisinin Dünü. İstanbul: Başlık 
Yayın Grubu.   

Hakan, A. (2013). “Enver Ören’e dair birkaç şey”,Hürriyet, 25 Şubat 2013, 
http://www.hurriyet.com.tr/enver-oren-e-dair-birkac-sey-
22676898 

Övür, M. (2015). “Hangisi Doğru? Dinç Bilgin mi Aydın Doğan Mı?”, Sabah, 
2 Ekim 2015, 
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/ovur/2015/10/02/hangisi-
dogru-dinc-bilgin-mi-aydin-dogan-mi? 

Şahin, H. (2007). “TRT'deki 500 başarılı gün”, Radikal, 26 Ocak 2007, 
http://www.radikal.com.tr/turkiye/trtdeki-500-basarili-gun-
804131/ 

TRT Arşiv, “Turgut Özal-İcraatın İçinden”, YouTube, 17 Nisan 2018, 
https://www.youtube.com/watch?v=YM3xf9aklhs 

TRT Tarihi, “TRT Yayıncılık Tarihi Müzesi Sesler Renkler Anılar”,  
http://www.trtmuze.com.tr/hakkimizda/trt-tarihi/ 

Zentürk, A. (2015). “90’ların medya-siyaset ilişkisi”, Star, 20 Nisan 2015, 
http://www.star.com.tr/yazar/90larin-medyasiyaset-iliskisi-yazi-
1022156/ 

https://www.youtube.com/watch?v=uOaumh6p2nM
https://m.bianet.org/bianet/medya/160908-ozal-in-sinyaliyle-kurulan-ilk-ozel-televizyonlar
https://m.bianet.org/bianet/medya/160908-ozal-in-sinyaliyle-kurulan-ilk-ozel-televizyonlar
http://www.hurriyet.com.tr/enver-oren-e-dair-birkac-sey-22676898
http://www.hurriyet.com.tr/enver-oren-e-dair-birkac-sey-22676898
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/ovur/2015/10/02/hangisi-dogru-dinc-bilgin-mi-aydin-dogan-mi
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/ovur/2015/10/02/hangisi-dogru-dinc-bilgin-mi-aydin-dogan-mi
http://www.radikal.com.tr/turkiye/trtdeki-500-basarili-gun-804131/
http://www.radikal.com.tr/turkiye/trtdeki-500-basarili-gun-804131/
https://www.youtube.com/watch?v=YM3xf9aklhs
http://www.trtmuze.com.tr/hakkimizda/trt-tarihi/
http://www.star.com.tr/yazar/90larin-medyasiyaset-iliskisi-yazi-1022156/
http://www.star.com.tr/yazar/90larin-medyasiyaset-iliskisi-yazi-1022156/

