
ISSN 2148-2462 / E-ISSN 2458-9217

TESAM Akademi Dergisi 
Journal of TESAM Academy

The content of this journal is licensed under a Creative 
Commons Attribution-NonCommercialNoDerivatives 
4.0 International License.

Öz

Kitle iletişim araçlarının uluslararası güç mücadelesi içerisindeki rolü, 
Arap ülkeleri arasındaki dilsel yakınlık sebebiyle Orta Doğu’daki bölgesel 
rekabet içerisinde özellikle ön plana çıkan bir olgudur. Tarihsel olarak 
bu rekabetin ana aktörlerinden biri olan Suudi Arabistan’da medyanın 
ve medya politikalarının gelişimi bu durumundan etkilenmiştir. Bu 
çalışma günümüz Suudi medya politikalarını tarihsel olarak süreklilik 
arz eden siyasi rekabet, dilsel yakınlık ve teknolojinin hükümetin dış 
kaynaklı medya üzerindeki kontrolünü zayıflatan etkileri karşısında rejim 
güvenliğini sağlamak amacıyla temelleri 1960’lı yıllarda atılmış olan bir 
formülasyonun devamı olarak yorumlamaktadır. Bu çerçevede kalitatif 
olarak vaka ve nitel içerik incelemeleri üzerinden tarihsel süreçte Suudi 
rejiminin medya alanındaki hassasiyetleri ve faaliyetleri tespit edilmeye 
çalışılmakta ve bunların farklı dönemlerde benzerlik arz eden yönleri 
irdelenmektedir. Çalışma, Kral Selman döneminde Riyad yönetiminin 
izlediği medya politikalarının dönemsel değişimlere uyum sağlamakla 
birlikte, Suudi rejiminin tarihsel amaçlarını ve davranış kalıplarını 
sürdürdüğü ve genişlettiği sonucuna ulaşmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Medya, Sosyal Medya, Propaganda, Suudi Arabistan, 
Orta Doğu

Abstract

Mass media's presence in international power politics has been particularly 
apparent in the Middle East due to linguistic affinity across Arab states. 
Historically, Saudi Arabia has been among the prominent participants in 
the regional power struggle, and its media and media policies reflected this 
circumstance. This study interprets the contemporary Saudi media policies 

Ferhan Serkut ÇOLAK

Doktora Öğrencisi, 
Bursa Uludağ Üniversitesi, Sosyal 
Bilimler Enstitüsü, Orta Doğu 
Çalışmaları.  
f.s.colak@outlook.com
ORCID : 0000-0001-6281-0680

Muzaffer Ercan YILMAZ

Prof. Dr., 
Bursa Uludağ Üniversitesi, İİBF, 
Uluslararası İlişkiler Bölümü 
Öğretim Üyesi
muzafferercan@uludag.edu.tr
ORCID : 0000-0002-3938-0579

Cilt / Issue: 12(1) 97-129
Geliş Tarihi: 03.12.2023
Kabul Tarihi: 26.08.2024

Atıf:  Çolak, F. S. ve Yılmaz, M. 
E. (2024). Suudi Arabistan’da 
Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık 
Unsuru Tesam Akademi Dergisi, 12(1), 
97-129. https://doi.org/10.30626/
tesamakademi.1399517.

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya 
Etkileşimi ve Suudi 

Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru
Politics-Media Interaction in Saudi Arabia and the Element of 

Continuity in Saudi Media Policies

Araştırma Makalesi / Research Article



98

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

as the continuation of a formulation dating back to the 1960s, centered around guarding 
the regime against challenges to its legitimacy, most often intertwined with regional 
power struggles and foreign media influence facilitated by technological advancements 
and language. In order to exhibit this progression, the current paper employs case and 
content analysis, highlighting shared behavior patterns and motivations throughout the 
1960s to the present day. Based on this analysis, the paper concludes that the current 
Saudi media policy retains the main elements of traditional policies while adapting 
and expanding it in the face of recent political and technological challenges. 

Keywords: Media, Social Media, Propaganda, Saudi Arabia, Middle East

Extended Abstract

The interrelation between mass media and politics has been a widely 
observed phenomenon and attracted scholarly interest since the interwar 
period. Arabic language media, owing to its unique features as well as the 
volatile political environment in its region, also got its share of attention 
and in the last decades of the 20th century, there have been significant 
works aimed at explaining complex structures in the region linking 
media and politics. Since then, three main factors have dominated the 
analyses: continuous political competition between states in an unstable 
regional setting, technological advancements challenging state control 
over foreign media, and linguistic and cultural similarities facilitating 
the influence of media from other Arab states.

Riyadh has been able to shape the boundaries of Saudi media with relative 
ease, the most important of which are persistent red lines prohibiting 
criticism that could directly or indirectly endanger the legitimacy of the 
Crown or its policies. However, shielding the country from challenges 
coming from the outside was another story. Faisal’s drive to build a 
loyal and modern national media in the 1960s was essentially a response 
to the haunting propaganda attacks of Gamal Abdel Nasser, who had 
turned his gaze on the “reactionary regimes” at the time. Although the 
Egyptian radio dominance diminished towards the 1970s and Saudi 
Arabia took measures to counter such blows in the future, technological 
advancements gradually but consistently tilted the odds against the 
control of information. Furthermore, continuous regional conflicts and 
propaganda wars necessitated the appeal to public opinion not only at 



99TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

home but in the region too. Both of these were evident for Saudi Arabia 
at the time of the First Gulf War and fueled the incentive to take a more 
active stance. The unstable and risky political environment of the 2000s 
strengthened Saudi Arabia’s desire to increase its influence in Arabic 
language media.

Thus, politics played a crucial role in the development of Saudi media, 
and rivalry or cooperation in the media sector closely reflected regional 
conflicts and interstate relations. One of the most telling examples of the 
last decade occurred in June 2017, when Saudi Arabia, Egypt, United Arab 
Emirates, and Bahrain blockaded Qatar and, among others, demanded 
the shutting down of Al Jazeera. Originally the issue has its roots in the 
Saudi-Qatari tension in the 1990s and has continued on and off to this 
day, entangled with evolving political problems. In the media context, 
the mid-2000s witnessed harsh competition between Al Jazeera and 
its relatively younger Saudi rival, Al Arabiya news channel. Although 
relations improved towards the end of the decade, conflicting policies 
during the Arab Spring again widened the rift, and the dispute peaked 
in 2017. Saudi Arabia’s relations with Türkiye likewise deteriorated in 
the same period. Popular Turkish TV series were removed from Saudi-
owned TV channels in March 2018, and an anti-Ottoman TV series aired 
in November 2019, a year after the Khashoggi incident.

In addition to this general framework, issues surrounding control of the 
internet and social media content have become an important feature of 
the last two decades. Despite the more comprehensive legal regulations 
on electronic media in recent years, the fact that mainstream social media 
channels are based abroad is a factor that limits what Riyadh can do 
about the content it is uncomfortable with. Saudi infiltration of Twitter 
in 2014-2015 was an illegal attempt to work around this obstacle and 
was only briefly successful. Social media campaigns targeting dissident 
accounts and alleged use of “troll farms” too could be conceived as part 
of attempts at mitigating this disadvantage.

The events since the second half of the 2010s were also affected by the 
specific conditions of the period in which the newly appointed crown 
prince sought to consolidate his power in the royal family, and led by 
him, the Saudi government adopted a bolder and assertive stance in both 
domestic and foreign policy. The anti-corruption purge of 2017-2019 was 
evident of the shift in the kingdom and, in effect, further reinforced the 
consolidation drive. As for the media, it also meant further centralization 
of media power in the hands of the crown prince. 



100

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

In the early 2020s, the Saudi government took steps toward normalization 
in foreign policy. The media sector significantly reflected improving 
political relations, particularly with Türkiye and Qatar, and many 
complications of the strained years have faded. Nevertheless, given 
the close relationship between media and politics, and considering past 
experience, similar power plays should be highly expected if regional 
conflicts and instabilities escalate. Finally, Riyadh has historically 
considered growing Saudi media an essential asset for both domestic 
and foreign policy, and today, it possesses a formidable media power. 
Recent changes in the internal politics of the kingdom also led to further 
centralization of Saudi-owned media which means that Riyadh will 
wield this power more directly in the future.



101TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

Giriş

Geniş kitlelere ulaşma yeteneğine sahip medyaya ilişkin yazılacak 
hiçbir çözümleme dönemin siyasi ve toplumsal şartlarını ele almadan 
tamamlanmış sayılmaz. Bu beynelmileldir ve kuşkusuz ki makalenin 
konusu olan Suudi medyası için de geçerlidir. Arap medyasını bir bütün 
olarak inceleyen çalışmaların öncülerinden Rugh, Arap devletlerinin hukuki 
bağımsızlıklarını kazandığı ve kendi ulusal kurumlarını oluşturduğu 
yıllarda haber medyasının üstlendiği çeşitli işlevler nedeniyle bu coğrafyanın 
sosyal-politik yapı ve medya arasındaki ilişkiyi gözlemlemek için özellikle 
ilginç bir örnek teşkil ettiğini düşünmüştür (Rugh, 1979). Literatürde 
bir bütün olarak Arap medyasının 1970’lerin sonundan itibaren özel 
ilgi alanlarından biri haline geldiği görülmektedir. Arap dili konuşulan 
coğrafya her ne kadar Noble’ın (1984, ss. 47-48) abartılı olarak ifade 
ettiği biçimde “büyük bir ses odası” gibi tek parçalı bir görünüme sahip 
değilse de Arap ülkeleri arasında dil unsurunun medyanın sınır ötesine 
yayılımını ve nüfuzunu kolaylaştırıcı etkisi mutlaka dikkate alınması 
gereken bir olgudur. Böyle bir atmosfer içerisinde Suudi Arabistan, iki 
dünya savaşı arası dönemden günümüze kadar Orta Doğu bölgesindeki 
güç mücadelelerinin devamlı bir aktörü olması (Seale, 1965; Kerr, 1967; 
Porath, 1986)  ve 1990’larda “Suudi medya imparatorluğu” (Bari Atwan ve 
Khazen, 1996) olarak adlandırılmaya başlayan Middle East Broadcasting 
Center (MBC) televizyon ağı, Arab Radio Television (ART) televizyon 
ağı, Orbit uydu platformu gibi Orta Doğu ve Kuzey Afrika pazarında 
çok geniş bir etki alanına sahip Suudi sermayeli uluslararası basın-yayın 
kuruluşları nedeniyle özellikle üzerinde durulan bir örnek olmuştur.

Bu çalışma, Suudi Arabistan’ın medya politikalarının; siyasi rekabet, 
teknolojinin medya kontrolünü zayıflatıcı etkisi ve dilsel yakınlık 
faktörlerinin etkisinde şekillenmeye devam ettiğini ve bu şartlar altında 
Riyad’ın rejimin güvenliği ve siyasi hedefleri doğrultusunda medya 
üzerinde etki sahibi olma motivasyonunun tarihsel süreklilik gösterdiğini 
ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu doğrultuda çalışmada vaka ve nitel 
içerik incelemeleri üzerinden Suudi rejiminin farklı dönemlerde benzerlik 
arz eden motivasyonları ve davranışları gösterilmeye çalışılmaktadır. 
Çalışmada öncelikle Suudi Arabistan’da yürürlükte bulunan medya 
mevzuatı ve medyayı sınırlandıran etmenler incelenmektedir. Bu 
kapsamda Suudi rejiminin medyaya ilişkin temel hassasiyetlerinin neler 
olduğu ve Riyad’ın bu doğrultuda medya üzerinde etkide bulunmasında 
hangi faktörlerin rol oynadığı sorularına yanıt aranmaktadır. Çalışmanın 
ikinci bölümünde, tarihsel süreçte siyasi rekabet ve teknoloji faktörlerinin 
Suudi Arabistan’ın medya politikasını nasıl etkilediği ele alınmaktadır. 



102

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

Bu çerçevede 1960’ların başında temelleri atılan, ülke içerisinde Riyad’a 
sadık bir Suudi medyası inşa etme politikası ve bunun 1990’lı yıllara 
kadar tedrici olarak Orta Doğu bölgesine hâkim bir Suudi medya gücü 
oluşturma politikasına dönüşümü siyasi ve teknolojik şartların etkisiyle 
açıklanmaktadır. Bu tarihsel süreci günümüz Suudi medya politikasıyla 
bağlantılandıran üçüncü bölümde, 1990’lı yılların sonundan günümüze 
Suudi Arabistan ve Katar arasındaki siyasi problemlerin bölgesel medya 
mücadelesi üzerindeki yansımaları el-Cezire – el-Arabiye rekabeti 
örneğinde incelenmektedir. Dördüncü ve son bölüm iç ve dış siyasi 
gelişmelerle bağlantılı olarak 2010’dan günümüze Suudi Arabistan’ın 
medya politikasının süreklilik arz eden yönlerini ve dönemsel şartlara 
adaptasyonunu değerlendirmektedir. Bu doğrultuda Suudi Arabistan’ın 
iki zıt kutupta Mısır ve Türkiye’yle ilişkilerinin medyaya yansımaları, 
iç politikada 2017-2019 tasfiyeleri ile medyada görülen daha sıkı 
merkezileşme hamleleri ve son olarak yeni bir meydan okuma olarak 
sosyal medyanın kontrolü meselesi incelenmektedir. Çalışma, Suudi 
Arabistan’ın mevcut medya politikasının dönemsel değişimlere uyum 
sağlamakla birlikte, esas itibarıyla 1960’larda inşa edilmeye başlayan 
rejim güvenliği merkezli medya politikası formülasyonunun temel 
niteliklerini koruduğunu ve genişlettiğini iddia etmektedir. 

Suudi Medya Mevzuatı ve Basın-Yayın Faaliyetlerini Sınırlayan 
Etmenler

Günümüzde Suudi medyasına ilişkin yürürlükte olan başlıca düzenleme 
toplamda 49 maddeden oluşan 29 Kasım 2000 tarihli Basın ve Yayın 
Kanunu’dur. Kanun’un 4 Mart 2012 tarihli Kraliyet Nizamnamesi’yle 
son halini alan 9. maddesi 1) şeriata ve yürürlükteki mevzuata aykırı; 
2) ülkenin güvenliğini ve kamu düzenini ihlal eden, ulusal çıkarlarla 
çatışan ve yabancı devletlerin çıkarlarına hizmet eden; 3) Krallığın 
Başmüftüsü, Ulema Heyeti üyeleri, devlet yetkilileri ve çalışanları veya 
herhangi bir gerçek ya da tüzel kişinin itibarına zarar veren veya bunlara 
yönelik hakaret içeren; 4) vatandaşlar arasında kin ve ayrışmaya yol 
açan; 5) suça teşvik veya tahrik eden; 6) devlet politikasına zarar veren; 
7) yetkililerden izin almaksızın soruşturmaların ve yargının gizliliğini 
ihlal eden her türlü yayını yasaklamaktadır. Kanunun 38. maddesi bu 
kurallara uyulmaması halinde para cezası, basın-yayın faaliyetlerinin 
yasaklanması, yayının geçici veya kalıcı olarak durdurulması gibi 
yaptırımlar öngörmektedir (Basın ve Yayın Nizamı, 2000).

13 Aralık 2017 yılında çıkarılan 25 maddelik Görsel-İşitsel Medya Kanunu 
ayrıca hususi olarak radyo, televizyon yayıncılığı ve sinema faaliyetlerini 



103TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

düzenlemektedir. Kanun’un 5. maddesi 1) Krallığın Medya Politikası'na 
uymayan; 3) Krala veya Veliaht Prense zarar veren; 7) Krallığın dost 
ülkelerle ilişkilerine zarar veren; 8) teröre teşvik eden ve barışı tehdit 
eden; 12) kamu düzenine, ulusal güvenliğe ve kamu çıkarlarına aykırı 
yayınları yasaklamaktadır (Görsel-İşitsel Medya Nizamı, 2017). 

29 Temmuz 2001 tarihli Basın Kuruluşları Kanunu’na göre basın 
kuruluşlarının; her biri eşit oy hakkına sahip, sermayedarlardan oluşan 
bir genel kurul tarafından bakanlığın uygun görüşüyle tayin edilen 
bir baş editöre ve baş editör tarafından atanan tam zamanlı editörlere 
sahip olması gerekmektedir. Basın ve Yayın Kanunu’nun 33. maddesi 
ve Basın Kuruluşları Kanunu’nun 18. maddesi, baş editörü yayınlanan 
bütün içerikten sorumlu tutmaktadır (Basın Kuruluşları Nizamı, 2001; 
Basın ve Yayın Nizamı, 2000).

Bu kanunların yanı sıra online gazete, haber ajansı, yayınevi, blog, 
forum ve diğer çeşitli web siteleri ile reklam, e-posta ve mobil mesaj 
servislerini düzenleyen Elektronik Yayıncılık Faaliyetleri Yönetmeliği ve 
ayrıca yukarıda bahsi geçen kanunların ayrıntılarını düzenleyen diğer 
yönetmelikler medyaya ilişkin düzenlemelerin başlıcaları arasındadır. 
Bu kanunlarda atıfta bulunulan “Medya Politikası” (9 Ağustos 1982 
tarihli 169 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı) günümüzde medyaya bazı 
ödev ve sorumluluklar yükleyen bir belge olarak hala yürürlüktedir 
(Suudi Arabistan Medya Bakanlığı, t.y.). 

Medyayı konu alan bu düzenlemelerin üzerinde 1 Mart 1992 tarihli 
anayasa niteliğindeki Temel Yönetim Kanunu’nun 39. maddesi, kitle 
iletişim araçları için halkın eğitimine katkıda bulunma ve ulusal birliği 
destekleme yükümlülüğü getirmekte, iç karışıklığa ve bölünmeye yol 
açacak, devletin güvenliğini ve itibarını tehlikeye atacak veya insan 
onuruna ve haklarına zarar verecek yayınları yasaklamaktadır (Temel 
Yönetim Nizamı, 1992). Bunların dışında münhasıran medyaya ilişkin 
olmamakla birlikte kapsamı itibarıyla medya faaliyetlerini ilgilendiren 
başka düzenlemelerin de bulunduğunu belirtmek gerekir. Örneğin 1 Kasım 
2017 tarihli Terör Suçları ve Finansmanıyla Mücadele Kanunu’nun 30. 
maddesi “doğrudan veya dolaylı olarak Kral veya Veliaht Prens’in dini 
inancını ve adaletini karalayıcı ifadede bulunmak” eylemini terör suçları 
kapsamına almakta ve 5 ila 10 yıl arası hapis cezası öngörmektedir (Terör 
Suçları ve Finansmanıyla Mücadele Nizamı, 2017; ayrıca bkz., Hammond, 
2021, s. 343).

Bu çerçevede Suudi Arabistan’da kitle iletişim faaliyetlerini ve kuruluşlarını 
kapsayan kanunların ve son yıllarda yapılan düzenlemelerle özellikle 



104

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

görsel-işitsel medya ve yeni medya araçlarına ilişkin mevzuatın genişlediği 
görülmektedir. Medya Bakanlığı yayın kuruluşları üzerinde, örneğin baş 
editör tayininde ve basın-yayın lisanslarının dağıtımında olduğu gibi, 
geniş yetkilere sahiptir. Yayınların içeriğine ilişkin düzenlemelerde kırmızı 
çizgilerin rejimin güvenliğiyle ve meşruiyetiyle ilişkilendirilebilecek 
alanlarda yoğunlaştığını söylemek mümkündür. Bu bağlamda Kral, 
Veliaht Prens ve hükümet politikalarına yönelik eleştiriyi kısıtlayan 
geniş hükümler bulunmaktadır. Bu konuda yaygın bir eleştiri mevzuatın 
sınırları belirgin olmayan bir şekilde kaleme alınmış olduğu ve keyfi 
yoruma dayanarak rahatsızlık uyandıran herhangi bir yayına suç isnat 
edilmesine olanak tanıdığı yönündedir. Bu durumun basının hareket 
alanını göründüğünden daha sıkı bir biçimde daralttığı söylenebilir. Bu 
hususla da bağlantılı olarak Suudi Arabistan’da ve genel olarak Arapça 
yayın mecrasında sorumluluğunu üstlenen editör ve gazetecilerin 
hükümetlerin olumsuz tepkisinden kaçınmak için siyasi iklimi ve 
rahatsızlık uyandırabilecek meseleleri önceden sezerek otosansür/ 
editoryal sansür uygulama yoluna gitmesi literatürde sıkça üzerinde 
durulan bir olgudur (Awad, 2010, Rugh, 2004, Mellor, 2021). 

Bunlar arasından bilinen bir örnek, 1978’den 1998’e kadar Londra’da 
sırasıyla Suudi sermayeli Şarku’l Avsat ve el-Hayat gazetelerinde baş 
editörlük görevinde bulunan Cihad el-Hazin’e aittir. Haziran 1998’den 
sonra el-Hayat’ta yazar olarak bulunmaya devam eden Hazin, 1999 
yılında Arapça yayın mecrasında basın özgürlüğünü incelediği Harvard 
International Journal of Press/Politics’te yayınlanan bir makalesinde şahsi 
tecrübelerini paylaşarak bazen “haber örtbas ettiği kadar haber yapmadığını 
hissetmekten” şikâyet etmiş ve devlet sansüründen de önce gelen en 
yaygın sansür biçiminin otosansür olduğunu dile getirmiştir. Hazin, 
yine aynı yazısında, gazeteyi çıkardıkları her ülkede yasaklanmalarına 
sebep olabilecek hassas meselelerin bulunduğunu, Sudan gibi para 
biriminin değersiz olduğu ülkelerde yasaklanmayı kaldırabileceklerini 
ancak Suudi Arabistan gibi reklam kazancı yüksek ülkelerle ilgili daha 
dikkatli davrandıklarını zira bunun ekonomik açıdan bir hayatta kalma 
meselesi olduğunu ifade etmiştir (Khazen, 1999, s. 87-88; ayrıca bkz. 
Mellor, 2021, ss. 331-332). 

Suudi Arabistan’da hukuki düzenlemelerin hükümetin medya üzerinde 
sahip olduğu nüfuzun resmî boyutunu meydana getirdiğini ve medya 
faaliyetlerini sınırlayan şartların bunun dışında siyasi çeşitliliğin 
eksikliği, gazetelerin ekonomik bağımsızlığa sahip olmaması, bağımsız 
habercilik geleneğinin yeterli düzeyde gelişmemiş olması gibi başka 
pek çok faktörün toplamından meydana geldiğini belirtmek gerekir 



105TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

(Rugh, 2004; Khazen, 1999; Mellor, 2021; Bari Atwan ve Khazen, 1996). 
Özel medya sahipliğinin kraliyet ailesi üyelerinde veya aile üyeleriyle 
yakın ilişkili kişilerde toplanması bunlar arasında özellikle üzerinde 
durulması gereken bir konudur (Awad, 2010; Fandy, 2007; Kraidy, 2021). 
Ayrıca bir Arapça yayının birden fazla ülkede dolaşıma girmesi halinde 
yayınlandığı ülke sayısınca uyum sağlanması gereken farklı şartları 
ve çalışmanın devamında ele alınacağı üzere ülkeler arasındaki siyasi 
ilişkilerin durumunu bu koşulları daha karmaşık hale getiren etmenler 
arasında saymak mümkündür (Khazen, 1999, ss. 87-88).

Bu koşullarda rahatsızlık uyandıran meseleler çoğu zaman hukuki 
yaptırıma gerek kalmadan hükümet yetkililerinin taleplerini sözlü 
olarak editöre veya diğer yöneticilere iletmesiyle çözümlenmektedir 
(Rugh, 2004, ss. 72-83). Bunun uluslararası nitelikteki bir örneğinde, 
WikiLeaks’teki Suudi yazışmalarına göre, Suudi vatandaşı Saad el-
Fakih’in 30 Ekim 2011 tarihinde Mısır kanalı ONTV’de yayınlanan 
es-Sûretü’l-kâmile isimli programda görünmesi üzerine Suudi elçiliği, o 
dönemde kanalın sahibi olan Necib Savires’le irtibat kurarak kanalın 
genel direktörüne olayın tekrarlanmaması yönünde talimat vermesini 
sağlamıştır (WikiLeaks, 2015a, 2015b; ayrıca başka örnekler için bkz., 
Mellor, 2021, s. 335). Daha yeni bir örnek 2014 yılında bu kez Mısır 
askeri yönetiminin rahatsızlığı sebebiyle Suudi sermayeli MBC Mısır 
kanalında yayınlanan el-Bernamec’in yayından kaldırılmasıdır ve bu 
olay çalışmanın son bölümünde daha ayrıntılı bir şekilde ele alınacaktır.

Suudi Radyo – Televizyon Yayıncılığının Gelişimi ve Propaganda 
Savaşlarının Rolü

Suudi medyasını düzenleyen modern mevzuatın ve kurumların önemli 
bir kısmının temeli 1962 yılında yeniden başbakan olarak ülkenin 
yönetimini eline alan (1964’e kadar prens) Kral Faysal döneminde 
atılmıştır (Kraidy, 2021). Bu yıllarda Suudi medyasının gelişiminde, 
ileride giderek artan biçimde itici güç haline gelecek olan uluslararası 
rekabetin (Kerr, 1967; Seale 1965; Badeeb, 1986) etkisi yoğun bir şekilde 
hissedilmiştir. Suudi ve Mısır medyasının karşılıklı çok ağır eleştirilerde 
bulunduğu, Suudi gazetelerinde çalışan bir kısım Nasır sempatizanı 
Mısırlı gazeteci ve teknik personelin iş bıraktığı bu dönemde Faysal 
hükümeti, Mısırlı veya başka yabancı uyruklu çalışanlara bağımlı 
olmadan ayakta durabilecek ve Riyad yönetimine sadık bir ulusal 
medya oluşturmaya koyulmuştur. 1963 yılında kurulan Enformasyon 
Bakanlığı (günümüzde Medya Bakanlığı) da bu çerçevede yerli basının 
güçlenmesini teşvik edecek, iç ve dış medyadan kaynaklanan siyasi 



106

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

problemleri Suudi rejimi lehine kontrol altına almaya yardımcı olacak 
bir kurum olarak formüle edilmiştir. Bireysel yayıncılığın yasaklanması 
ve basın kuruluşlarına Enformasyon Bakanlığınca dağıtılacak kurumsal 
lisans sahibi olma ve -bakanlıkça atanacak bir baş editör bulundurma 
gibi- belirli standartları karşılama zorunluluğunun getirilmesi de ilk 
kez bu dönemde hayata geçirilmiştir (Rugh, 1980, ss. 132-134, 142-143; 
Awad, 2010, ss. 16-17; Mellor, 2021, s. 329).

Suudi Arabistan 1960’lı yıllarda Faysal yönetiminde Nasır’ın sınır 
aşırı propagandasına karşı ülkedeki medyanın kontrolünü daha etkin 
bir şekilde sağlamaya ve Riyad’a sadık bir medya gücü yaratmaya 
giriştiğinde yazılı basın meselenin nispeten kolay başa çıkılabilir kısmını 
oluşturmaktaydı. Nitekim Faysal 1962’de iktidara geldiğinde gazete-dergi 
okuryazarlığı pek yaygın değildi ve ülkede yayınlanan üç adet günlük 
gazetenin toplam tirajı 22.000 kadardı. Buna kıyasla aynı tarihlerde 
ülkede tahmini olarak 200.000’e yakın radyo alıcısı bulunuyordu (Rugh, 
1980, s. 128-129). Dış kaynaklı radyo propagandası, basılı materyallerin 
dağıtımını engelleyen fiziki kontrolleri ve en az bunun kadar önemli 
bir husus olarak okuryazarlık engelini aşması nedeniyle daha büyük ve 
çözümü daha zor bir tehdit arz etmekteydi (Wood, 1979, s. 117). Faysal 
yönetiminin ilk yıllarında Suudi Arabistan’ın ve diğer bölge ülkelerinin 
ne bu yayınların sinyallerini engelleyebilecek ne de ülke geneline yayın 
yapabilecek teknolojik altyapısı bulunmamaktaydı. 1960’ların başında 
Suudi radyosunun kapsama alanı ülkenin batı bölgesiyle sınırlıydı. 
Ülkedeki dinleyici kitlesi genel olarak haberler için BBC Arapça servisini, 
eğlence ve müzik programlarını dinlemek için Mısır radyosunu tercih 
etmekteydi (Boyd, 1975, 1999). Mısır’ın teknolojik imkanlarının yanı 
sıra bunu tamamlayan kültürel zenginliğinin avantajını kullanan 
Savtü’l-Arab (Arapların Sesi) radyosu, Nasır’ın Mısır merkezli Arap 
dünyası tahayyülünü Arap kitlelerine ulaştırması bakımından Kahire 
yönetimi lehine önemli bir işleve sahipti. Özellikle yaşadığı dönemin en 
büyük Arap ses sanatçılarından Ümmü Gülsüm’ün şarkıları, Nasır’ın 
siyasi nutuklarına daha fazla dinleyici toplamanın ötesinde, insanların 
duygularına hitap eden şarkı sözleriyle de bu mesajı dinleyicilere 
taşımaktaydı (Selmi ve Rakipoğlu, 2023).

Bu bağlamda, Nasır’ın radyo propagandası karşısındaki savunmasızlığı 
Suudi yönetimini elektronik medya meselesine daha büyük bir ciddiyetle 
eğilmek üzere harekete geçirmişti. 1960’ların ortalarında Mısır’ın 
imkanlarıyla rekabet edebilecek yeni bir istasyonun inşasına başlanmış, 
ancak aksaklıklar nedeniyle tesisin istenen kapasiteye ulaşması 1970’leri 
bulmuştu. İlk ulusal televizyon projesi de diğer bazı sebeplerin yanında, 



107TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

Suudi vatandaşlarının ilgisini Mısır radyosundan çekmek amacıyla 1963 
yılında başlatılmıştı. Amerikalıların yardımıyla Cidde ve Riyad’a inşa 
edilen iki televizyon istasyonu ilk kez 1965 Temmuz’unda test yayınına 
girmiş, bunlara 1968’de Medine ve Kasim’de iki istasyon daha eklenmişti. 
Bu arada Suudi Enformasyon Bakanlığı, henüz Mısır televizyon sinyalleri 
Suudi topraklarına ulaşmıyor olsa da bir önlem olarak 1967’de Cidde 
istasyonunun yakınına dış kaynaklı sinyalleri engellemek amacıyla 
dört verici daha kurmuştu. Diğer taraftan radyo-televizyon projelerinin 
olgunlaşmaya başladığı tarihlerde Mısır ve Suudi Arabistan arasındaki 
mücadele de şiddetini yitirmişti (Boyd, 1975, 1999, 2001; Rugh, 1980). 

1973’ten sonra katlanan petrol gelirleri radyo ve televizyon alanında 
çok daha büyük projelerin önünü açmıştı. Fakat genişleyen imkanlarına 
rağmen teknoloji faktörü hükümetin medya üzerindeki kontrolünün 
aleyhine etki göstermeyi sürdürmüştü ki bu, sonradan anlaşılacağı 
üzere, geri dönüşü olmayan bir durumdu. Devlet kanallarının olaylar 
tamamen sonuçlanıncaya kadar sessiz kaldığı 1979 Kâbe Baskını 
sırasında çoğu kişi gelişmeleri BBC, Radio Monte Carlo Middle East, 
Voice of America gibi çeşitli yabancı kaynaklardan takip etmişti. Bundan 
aylar sonra Suud ailesinden Prenses Meşail’in zina suçundan idamını 
konu alan Death of a Princess isimli belgeselin İngiliz televizyonunda 
yayınlanması ve programın video kaset kayıtlarının hemen ertesi gün 
Suudi Arabistan’da dolaşıma girmesi Riyad’da büyük bir rahatsızlık 
yaratmıştı. İlk kez 1972 civarında ülkeye giren VCR cihazları 1980’lerin 
başında büyük rağbet görmekteydi ve her türden Batı yayınlarını 
sansürsüz bir şekilde ulaşılabilir hale getirmesi devlet televizyonunun 
tekelini ortadan kaldırmıştı (Boyd, 1999, 2001).  Suudi Arabistan 1983 
yılında yaklaşık 450.000 cihazla dünyada VCR’ın en yaygın kullanıldığı 
ülkeler arasındaydı. 1986 yılına gelindiğinde ülkede 100 haneden 75’i 
VCR sahibi olmuştu (Rampal, 1994, s. 252).

1990’larda hızla yaygınlaşan uydu antenleri dış kaynaklı medyanın 
nüfuzunu engelleme konusunda hükümete çok daha büyük bir zorluk 
çıkarmıştı.  Bu durum 1990 yılının Ağustos ayında Irak’ın Kuveyt’i 
işgali sırasında tecrübe edilmişti. Devlet kanalları işgale dair birkaç 
gün boyunca sessiz kalsa da uydu üzerinden erişilebilen CNN yayınları 
böyle bir bilginin gizlenmesini imkânsız hale getirmişti. BBC’nin bu 
dönemde yaptırdığı bir araştırmaya göre Riyad nüfusunun %54’ü işgalin 
başladığını hemen ilk gün, 2 Ağustos’ta öğrenmişti (Boyd, 2001, ss. 48-
49; Hammond, 2021, ss. 341). 

Körfez krizinin bir diğer etkisi hem ülkede hem de bölgede kamuoyuna 



108

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

etki edebilme yeteneğinin Suudi Arabistan için önemini yeniden 
vurgulaması olmuştu. Etkili bir propaganda gücüne sahip olan Irak 
Devlet Başkanı Saddam Hüseyin, Körfez nüfusu hariç bölge genelinde 
kamuoyunun sempatisini kazanma konusunda ilerleme kaydetmişti 
(Telhami, 1993; Fandy, 2007; Boyd, 1999; Hammond, 2021). Dahası, 
Kuveyt’in işgali bölgede Amerikan karşıtlığının arttığı bir dönemde 
gerçekleşmişti ve kamuoyu tepkisi Washington’da Irak’a yönelik 
muhtemel bir müdahalenin başlıca engelleri arasında görülmekteydi. 
Bu şartlarda Mısır, Suriye ve Suudi Arabistan gibi ülkeler Irak karşıtı 
koalisyona katılırken Saddam’ın propaganda araçlarını engellemek ve 
kararlarını gerekçelendirerek kamuoyunu ikna etmek için koordineli bir 
karşı propaganda kampanyasına girişmek zorunda kalmıştı (Telhami, 
1993, ss. 443-444, 450).

Sonuç olarak 1990’lı yıllar bir taraftan teknoloji faktörünün devletin medya 
kontrolünü hızla aşındırdığı, diğer taraftan bölgesel gelişmelerin Suudi 
Arabistan’ı medyada aktif olmaya zorladığı bir dönem olmuştur. Uzun 
vadede uydu televizyonunun önüne geçmenin mümkün olmadığı bu 
durumda Suudi Arabistan, çözümü uluslararası Arapça yayın mecrasında 
nüfuzunu artıracak projelerde görmüştür. Devletin doğrudan kontrolündeki 
yerli karasal televizyondan farklı olarak bunların tamamı özel sermayeyle 
ve yurtdışı merkezli olarak hayata geçirilmiştir. Kral Fehd’in son eşi 
el-Cevhere el-İbrahim’in kardeşi Velid el-İbrahim öncülüğünde 1991 
yılında kurulan Middle East Broadcasting Center (MBC) grubu (haber 
ve eğlence), ülkenin en zengin iş adamlarından Salih Abdullah Kâmil ve 
Prens el-Velid b. Talal’ın iştirakiyle 1993’te kurulan Arab Radio Television 
(ART) grubu (eğlence, müzik ve spor), Suudi Arabistan’da 1987 yılında 
plak şirketi olarak kurulan ve yine el-Velid b. Talal’ın 1995’te başlayan 
ortaklığından sonra bölgeye açılarak Arapça müzik pazarının en büyük 
yayın ve yapım şirketi haline gelen  Rotana (müzik ve eğlence) ve Kral 
Fehd’in kuzeni Prens Halid b. Abdullah’ın girişimiyle 1994’te kurulan 
Orbit uydu platformu böyle bir konjonktür içerisinde ortaya çıkmıştır. 
Günümüzde her Arap ülkesinde geniş izleyici kitlesine sahip olan MBC 
grubu, Orta Doğu ve Kuzey Afrika bölgesindeki en büyük medya şirketi 
konumundadır. ART, 1990’lı ve 2000’li yıllarda Orta Doğu ve Kuzey 
Afrika bölgesinde sahip olduğu geniş film ve futbol yayın haklarıyla ve 
2003’te müzik kanalını Rotana’ya devredene kadar müzik yayın haklarıyla 
bölgede Arapça yayın mecrasında geniş bir nüfuza sahip olmuştur. 
Son olarak Orbit platformu 2009’da Kuveyt menşeli Showtime Arabia 
uydu platformuyla birleşerek Orbit Showtime Network (OSN) adıyla 
bölgenin en büyük ücretli uydu yayın servisini oluşturmuştur (Boyd, 
2001; Fandy, 2007; Sakr, 2007; Kraidy ve Khalil, 2009; Hammond, 2021; 



109TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

ayrıca bkz. Dubai Press Club, 2018). 

Toparlayacak olursak, Suudi Arabistan’ın medya politikaları, Kral Faysal 
döneminden başlayarak tarihsel süreçte rejim güvenliği ekseninde, Suudi 
rejiminin meşruiyetine ve güvenliğine yönelik meydan okumaların 
etkisi altında şekillenmiştir. Bu tür bir tehdidin Mısır’la siyasi rekabetten 
kaynaklandığı Kral Faysal döneminde Suudi medya politikası öncelikle 
ülke içerisinde Riyad yönetimine sadık bir milli medya gücü oluşturma 
temeli üzerine inşa edilmiştir. 1960’lardan 1990’lı yıllara kadar Orta 
Doğu’da bölgesel güç rekabetinin dönemsel iniş çıkışlarla birlikte 
devamlılık arz ettiği bir siyasi konjonktür içerisinde ve hükümetin 
medya üzerindeki kontrolünü zayıflatan teknolojik gelişmelere paralel 
olarak bu politika zamanla bölgeye hâkim olacak bir Suudi medya gücü 
oluşturma politikasına evrilmiştir. 1990’lı yıllarda ivme kazanan bu 
politika ve onu şekillendiren ekonomik, teknolojik ve siyasi şartların 
2000’li yıllardan günümüze kadar Riyad yönetiminin medyayla ilişkilerini 
yönlendirmeye devam ettiğini ifade etmek mümkündür (ayrıca bkz. 
Kraidy, 2021, ss. 100, 104). Aşağıda 2000’li yıllardan günümüze süregelen 
el-Cezire – el-Arabiye rekabeti, yukarıda anlatılanlarla bağlantılı olarak 
medya alanında yaşanan siyasi temelli mücadeleyi temsil eden bir örnek 
şeklinde ele alınmaktadır. Bu örnek, tarihsel devamlılık açısından, Suudi 
Arabistan’ın güncel olarak bölgesel medyaya bakışını anlamlandırabilmek 
adına önemli bir boşluğu doldurmaktadır.

Suudi Arabistan - Katar İlişkileri Bağlamında el-Cezire - el-Arabiye 
Rekabeti

Katar merkezli El-Cezire haber kanalının kuruluşu Suudi sermayeli uydu 
platformu Orbit ve BBC arasında 1994 yılında 10 yıl süreyle imzalanan 
Arapça uydu kanalı anlaşmasının rafa kaldırılmasına tesadüf etmişti. 
Projenin sonunu getiren, zaten bir süredir BBC ve Suudi yönetimi arasında 
anlaşmazlığa yol açan yayın politikası meselesi olmuştu. İngiltere’ye 
iltica eden koyu muhalif Suudi vatandaşı Muhammed el-Messari’nin 
sıklıkla BBC tarafından ekrana taşınması Riyad yönetimi için büyük 
bir rahatsızlık sebebi haline gelmişti. 1996 yılının başında BBC Arapça 
Servisi’nin Messari’yle röportajını verdiği sırada yayının kesilmesi BBC 
ile Orbit arasında ihtilaf çıkarmıştı. Son olarak 1996 Nisan ayında BBC’de 
(Birleşik Krallık’ta) yayınlanan Panorama programında Messari’nin ve 
Suudi Arabistan’da insan hakları meselesinin gündeme getirilmesi ve 
iki kişinin idam edilmesinden hemen öncesine ait hazırlıkların gizli 
çekim görüntülerine yer verilmesi ipleri tamamen koparmıştı. Projenin 
sonlandırılmasıyla birlikte BBC tarafından eğitilmiş 250 kadar Arap 



110

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

gazeteci, yayıncı ve idareci işsiz kalmıştı. Bunların 120’si henüz yeni 
kurulmuş olan el-Cezire’nin teklifini süratle kabul etmişti. Böylece bu 
olay dolaylı olarak kanalın kadrosunu henüz yolun başında ihtiyaç 
duyduğu profesyonellerle güçlendirmesine olanak tanımıştı (Franklin, 
1996; Miles, 2005; Hammond, 2021). 

Bu halde 1996 yılında yayına başlayan el-Cezire kanalı önce 1998’de Çöl 
Tilkisi Harekatı’nı, ardından 2000’de başlayan İkinci İntifada’yı ve 2001 
yılında başlayan ABD’nin Afganistan’ı işgalini yerinden görüntülerle 
yayınlayarak Arap ülkelerinde çok geniş bir izleyici kitlesi kazanmıştı. 
İngilizce yayın yapan CNN dışında haber kanalı alternatifinin bulunmayışı 
da Arapça el-Cezire kanalına bu konuda avantaj sağlamıştı (Fandy, 2007, 
s. 47). Diğer taraftan bölge ülkelerinden muhalif isimleri ve eleştirileri 
ekrana taşıması, kanalın artan popülaritesiyle birleşerek el-Cezire’yi 
büyük bir tepki odağı haline getirmişti. 2004 yılına gelindiğinde bu 
yayınlar hakkında Arap devletlerinden gelen şikayetlerin sayısı 500’ün 
üzerindeydi (Kraidy ve Khalil, 2009, s. 82). 

Kanalın özellikle Suudi Arabistan’la sorunlu ilişkileri 2000’li yılların 
başında kritik bir boyuta ulaşmıştı. Temmuz 2002’de yayınlanan el-İttihâcü’l-
Muâkis (Karşıt Görüş) programında Suudi muhalif Muhsin el-Aveci’nin 
Suudi Veliaht Prensi Abdullah’ın Mart ayında ortaya attığı Arap Barış 
Girişimi’ni eleştirmesi ve Riyad yönetimini “Filistin davasına ihanet” ile 
suçlaması büyük bir krize yol açmıştı. Eylül ayında Suudi Arabistan el-
Cezire yayınlarını gerekçe göstererek Katar büyükelçisini geri çekmişti 
(Rugh, 2004, s. 233; Al Bawaba, 2002). Bu yayınların Riyad’da yarattığı 
rahatsızlığın boyutunu anlamlandırabilmek için belirtmek gerekir ki 
olayın yaşandığı dönemde yayınlanan Gallup şirketine ait Nisan 2002 
tarihli bir kamuoyu araştırmasına göre el-Cezire, Suudi Arabistan’da 
%47’lik izleyici oranıyla MBC (%24) ve es-Suudiyye (%12) kanallarının 
önünde en çok tercih edilen haber kaynağıydı (Saad, 2002). Bu olaydan 
sonra iki ülke arasında büyükelçilik düzeyinde temsilin yeniden tesisi 
ancak beş yıl sonra, ilişkilerin bir yumuşama döneminde olduğu Mart 
2008’de mümkün olmuştu (Reuters, 2008).

2000’li yıllarda hareketli bölgesel konjonktürün baskısıyla artan kamuoyunu 
yönlendirme ihtiyacı Suudi Arabistan’ı el-Cezire’nin medya hakimiyeti 
karşısında bazı alternatifleri hayata geçirmeye yöneltmişti. El-Arabiye 
(2003) ve el-İhbariye (2004) haber kanallarının kuruluşu bunun bir sonucu 
olmuştu. Hedef kitle olarak Arap dili konuşan bütün ülkeleri kapsaması 
bakımından el-Cezire’nin asıl muadili diyebileceğimiz el-Arabiye’nin 
yayın hayatına girişi 3 Mart 2003’te, 19 Mart’ta başlayan ABD’nin Irak’ı 



111TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

işgalinden günler öncesine rastlamıştı. Irak Savaşı, Suudi Arabistan’ın 
böyle bir projeye olan ihtiyacını kuvvetlendirmesinin yanında kanalın 
kendini kanıtlaması için de bir fırsat yaratmıştı (Fandy, 2007; Kraidy 
ve Khalil, 2009; Hammond, 2021; Kraidy, 2021). Bununla birlikte el-
Arabiye’nin Suudi Arabistan izleyici oranlarında el-Cezire’nin hakimiyetini 
kırması 2000’lerin ikinci yarısını bulmuştu. IPSOS-stat şirketinin 2008 
Ocak tarihli bir araştırmasına göre Suudi Arabistan’da el-Arabiye’nin 
reytingi (%24,95) el-Cezire’nin (%12,83) iki katına yaklaşmıştı. Kanal, 
Suudi seyircisini geri kazanma konusundaki başarısına ek olarak bölgede 
el-Cezire’nin arkasında büyük bir pazar payı da elde etmişti (aktaran 
Kraidy ve Khalil, 2009, ss. 85-86).

Burada bir not düşmek gerekirse el-Arabiye kanalı, özellikle 2003 
yılında Irak’ın işgali sebebiyle anti-Amerikanizmin yükselişte olduğu 
dönemde Amerikan yanlısı editoryal çizgisi sebebiyle ABD’nin de olumlu 
yaklaştığı bir platform olmuştu. 2004’te Amerikan Başkanı George W. 
Bush, mahkumlara uygulanan işkence sebebiyle gündeme gelen Irak’taki 
Ebu Gureyb Cezaevi hakkında Arap ülkelerindeki izleyicilere yönelik 
bir röportaj vermek için el-Arabiye kanalını tercih etmişti. 2009’da ABD 
Başkanı Barack Obama da Arap medyasında ilk televizyon röportajını 
el-Arabiye’ye vermişti. Buna karşılık aynı yıllarda el-Cezire kanalı, 
el-Kaide terör örgütü lideri Usame bin Ladin’in konuşma kasetlerini 
yayınlaması, 2001 Afganistan ve 2003 Irak işgalinde ABD’nin bölgedeki 
politikalarına yönelik eleştirel yayınları ve ABD basınının genellikle göz 
ardı ettiği sivil ölümleri üzerinde durması gibi sebeplerle Bush yönetimiyle 
problemli ilişkilere sahip olmuştu. Bu durum kanal ofislerinin hedef 
alındığı olaylara da yol açmıştı. Örneğin el-Cezire’nin Afganistan’ın 
başkenti Kâbil’deki ofisi binanın boş olduğu bir sırada 13 Kasım 2001’de 
ABD tarafından füzeyle vurulmuştu. 8 Nisan 2003’teki bir başka olayda 
Amerikan uçakları el-Cezire’nin Bağdat ofisini bombalamış, muhabir 
Tarık Eyüb hayatını kaybetmişti (Kraidy ve Khalil, 2009, ss. 81-86; 
Hammond, 2021, ss. 344-345).

Bu şartlarda el-Arabiye–el-Cezire rekabeti, geçmişten beri, basit bir reyting 
yarışının ötesinde Suudi Arabistan ve Katar arasındaki siyasi mücadelenin 
bir yansıması olmuştur (Fandy, 2007; Kraidy ve Khalil, 2009, ss. 78, 84). 
Fandy’nin (2007) çalışmasında birçok örnek üzerinde gösterdiği üzere, 
2000’li yılların büyük kısmında karşılıklı olarak el-Cezire Riyad’ı, el-Arabiye 
de Katar yönetimini zor durumda bırakan yayınları ekrana getirmiştir. 
Bundan sonraki dönemde de siyasi ilişkilerin durumu ve medya rekabeti 
tarihsel süreçte olduğu gibi paralel bir görüntü çizmeye devam etmiştir. 
Nitekim 2007 sonunda iki ülke arasındaki uzlaşı sürecinin bir parçası 



112

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

olarak medya mecrasındaki çatışmanın dozu karşılıklı olarak azaltılmış 
(Kraidy ve Khalil, 2009, ss. 82-83; Worth, 2008) ancak Suudi Arabistan ve 
Katar’ın Arap Baharı'nda birbirinden farklılaşan politikalarının 2000’li 
yılların sonlarındaki yumuşamanın etkilerini ortadan kaldırmasıyla 
birlikte bu problem yeniden tırmanmaya başlamıştır. Özellikle 
Mısır’daki askerî darbeden sonra el-Cezire’nin Müslüman Kardeşler’e 
yakın isimleri ekrana getirmesi, Abdülfettah es-Sisi ve onu destekleyen 
Suudi yönetimi tarafından büyük bir rahatsızlıkla karşılanmıştır. Suudi 
Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri (BAE) ve Bahreyn 2014 Mart’ında 
Katar’ın Müslüman Kardeşler’e desteğini ileri sürerek büyükelçilerini 
çektiğinde şikayetlerinin önemli bir bölümünün kaynağı el-Cezire’nin 
yayınları olmuştur (Kirkpatrick, 2014; ayrıca 2014’te başlayan Yemen iç 
savaşının medyada nasıl resmedildiğine dair karşılaştırmalı bir içerik 
analizi için bkz. Duman ve Yolcu, 2023).

2015’te başlayan Kral Selman dönemi de bölgesel siyaset-medya ekseninde 
süren bu çatışmayı devralmış ve sürdürmüştür. 2017 Haziran’ında başlayan 
son krizde Suudi Arabistan, Mısır, BAE ve Bahreyn’in Katar’a verdiği 13 
maddelik ültimatomda el-Cezire’nin faaliyetlerinin sonlandırılması talep 
edilmiştir. Suudi Enformasyon Bakanlığı bu taleplerin açıklanmasından 
yaklaşık üç hafta önce, 5 Haziran’da, el-Cezire’nin ofisini kapatmış 
ve yayın lisansını iptal etmiştir (Gulf News, 2017). Bundan bir hafta 
sonra, beIN Sports’un Suudi Arabistan sınırları içerisinde uydu alıcısı 
ve abonelik satışı yasaklanmıştır (Reuters, 2017). Aynı yılın Ağustos 
ayında, beIN kanallarının içeriğini korsan olarak Arabsat üzerinden 
yayınlayan beoutQ isimli Suudi Arabistan kaynaklı bir uydu yayını ortaya 
çıkmıştır. Korsan yayın meselesi 2018 yılında Katar tarafından Dünya 
Ticaret Örgütü’ne taşınmış ve DTÖ panelinin hazırladığı raporda Suudi 
Arabistan’ın beoutQ ile ilgili gerekli takibatı yapmayarak uluslararası 
hukuku ihlal ettiğine kanaat getirilmiştir. Bununla birlikte DTÖ’deki 
bu süreç, 2020’de verilen kararın temyizde olduğu 2022 Ocak ayında 
onarılan ilişkilerin bir sonucu olarak Suudi Arabistan ve Katar’ın ortak 
talebiyle askıya alınmıştır (Mills, 2022).

Esasen bu hususta medya alanını aşan zorlayıcı tedbirlerin geçmişten beri 
süregeldiğini ve yalnızca Suudi Arabistan’la ilişkili olmadığını belirtmek 
gerekmektedir. Yukarıdaki örnekler dışında bölge ülkelerinde siyasi 
veya diğer sebeplerle kanalın ofislerinin kapatılması, ülke içinden yayın 
yapmasının yasaklanması, muhabirlerinin sınır dışı edilmesi veya çeşitli 
suçlamalarla cezai müeyyideye tabi tutulması, kanalın yayınları sebebiyle 
devlet düzeyinde Katar’la diplomatik ilişkilerin seviyesinin düşürülmesi/
kesilmesi gibi yaptırımlar 1990’ların son yıllarından bu yana pek çok 



113TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

kez tekrar etmiştir (örneğin bkz. Rugh 2004, ss. 232-234; Sakr, 2007, ss. 
79, 143-144; Fandy, 2007, s. 3). Keza devletlerin istenmeyen yayınları 
engellemek veya yayın sahiplerini zorlamak için sinyal karıştırma veya 
IP adreslerini engelleme gibi teknik yöntemlere başvurması da daha önce 
tecrübe edilmiştir. Mesela o zamanki adıyla el-Cezire er-Riyaziye (spor) 
kanalının 2010 Dünya Kupası yayınları, maçların Ürdün’de ücretsiz 
yayınlanması için yapılan görüşmelerin olumsuz sonuçlanmasından 
hemen sonra Ürdün kaynaklı sinyaller sebebiyle kesintiye uğramıştır 
(Black, 2010). 2013’te el-Cezire Mübaşir (canlı) kanalı Temmuz ayında 
gerçekleştirilen askeri darbeden sonra, askeri yönetimin el-Cezire’yi 
Müslüman Kardeşler’e desteğini ileri sürerek ulusal tehdit ilan ettiği bir 
süreçte, Kahire yakınlarında konumlanan bir sinyal karıştırıcı nedeniyle 
kesinti yaşamıştır (O’Carroll, 2013). Bu tür zorlayıcı tedbirlerin ekonomik 
boyutunu temsil eden bir örnek olarak, Körfez’den ve başka ülkelerden 
reklamverenler MBC gibi bölgenin en büyük medya ağlarından yasaklanma 
gibi çekincelerle geçmişten beri el-Cezire’den kaçınmıştır (Hammond, 
2021; Sakr, 2007; Kraidy ve Khalil, 2009).

Sonuçta el-Cezire meselesi, medyanın sınırlarını aşan bölgesel bir 
siyasi rekabetin parçası olduğunu (Fandy, 2007; Kraidy ve Khalil, 2009) 
gösterir biçimde, Katar’ın Suudi Arabistan ve diğer bölge ülkeleriyle 
ilişkilerindeki iniş çıkışların hem bir sebebi hem de bir sonucu olarak 
süregelmiştir. Suudi Arabistan, Mısır ve Katar ilişkilerinin onarılmaya 
başlamasına paralel olarak bu konu üzerindeki anlaşmazlıkların da 
yeniden gözden geçirildiği söylenebilir. Ancak bu süreç istikrarsız siyasi 
konjonktüre yakından bağlı olması nedeniyle çok fazla öngörülebilir 
değildir. Suudi Arabistan ve Katar arasında beIN’le ilgili bazı problemlerin 
çözümlenmesi ve uydu yayınlarının 2021’de yeniden başlaması onarılan 
ilişkilerin medya alanındaki bir göstergesi olarak değerlendirilebilir. 
Diğer taraftan kanalın internet yayın platformuna erişimin 2022 Dünya 
Kupası öncesinde Suudi Medya Bakanlığı tarafından kapatıldığını ve 
bu durumun Ekim 2023 itibarıyla bir yıldır devam ettiği belirtilmelidir 
(Morgan, 2023).

İç ve Dış Siyasi İlişkiler Bağlamında 2010 Sonrası Medya Gelişmeleri

Suudi Arabistan’da tarihsel olarak medya politikası üzerinde belirleyici 
rol oynayan bazı temel koşul ve dinamiklerin mevcut gelişmeler üzerinde 
açıklayıcı gücünü koruduğu görülmektedir. Yukarıda ele alınan teknoloji 
faktörünün medya kontrolünü aşındırması, istikrarsız bölgesel siyasi şartlar 
içerisinde çatışma ve güç mücadelelerinin dönemsel olarak tırmanması 
ve bunların yanı sıra yakın çevredeki ülkelerle dilsel yakınlık faktörünün 



114

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

bölgesel medyanın önemini artırması gibi hususları günümüzde devamlılık 
gösteren etmenler arasında saymak mümkündür. Bu genel çerçeveye 
ek olarak 2010’dan günümüze geçen süreçte etkili olan bazı dönemsel 
şartlardan söz edilebilir. Geçtiğimiz yıllarda Arap Baharı sürecinde 
bölgedeki aktörler arasında farklılaşan politikalardan kaynaklanan 
anlaşmazlıklar ve İran ile tırmanan bölgesel rekabet, dış politikada ön 
plana çıkan başlıca sorunlu alanlar olmuştur. Bunların yaşandığı sırada 
iç kaynaklı bir gelişme olarak 2015 yılında Selman bin Abdülaziz’in tahta 
geçmesinin ardından oğlu Muhammed bin Selman’ın (MbS) diğer nüfuz 
sahibi hanedan üyeleri aleyhine kendi gücünü konsolide ettiği sürecin 
iç ve dış politikada daha agresif ve iddialı bir tutumun önünü açması 
bakımından dikkate değer etkileri görülmüştür (Gause, 2018). Yine 
2010’lu yıllarda sosyal medya kullanımının teknolojinin geçmiş yıllardan 
süregelen medya kontrolünü zayıflatıcı yöndeki etkisini genişlettiğini 
söylemek mümkündür (Kraidy, 2021, s. 104-105). Bu koşullar içerisinde 
2015’te başlayan Kral Selman bin Abdülaziz dönemi, temelleri 1960’lı 
yıllarda atılan ve zaman içerisinde hedefleri genişleyen rejim güvenliği 
merkezli medya politikasını sürdürmüştür.

Uluslararası Siyasi İlişkilerin Medya Sektörüne Yansıması Bağlamında 
Güncel Örnekler

2010 sonrası dönemde Suudi medyasında iş birliği ve rekabetin tarihsel 
süreçteki örneklerine benzer şekilde siyasi alandaki ilişkilerin durumuyla 
bağlantılı bir seyir izlediği görülmüştür. Arap Baharı sonrası bölgedeki 
aktörler arasında ortaya çıkan politik farklılaşmanın medyaya yansımaları 
da bu bağlamda Riyad yönetiminin rejim güvenliği endişelerinin etrafında 
şekillenmeye devam etmiştir. Yukarıda ele alındığı üzere Riyad’ın Katar’la 
Arap Baharı sürecindeki ayrışmasının 1990’ların sonundan beri Katar 
medyasıyla yaşanan problemli ilişkilere eklemlenmesi, bu husustaki 
sürekliliği öne çıkarması bakımından çarpıcı bir örnek olmuştur. Aynı 
süreçte Suudi Arabistan’ın yine siyasi alanda farklılaşma yaşadığı 
Türkiye’yle ve ortak çıkarları bulunan Mısır askeri yönetimiyle siyasi 
ilişkilerinin medya alanındaki yansımaları da bu ilişkilerin duruma 
paralel bir seyir izlemiştir. 

Mısır’da Askeri Darbe ve El-Bernamec’in Yayından Kaldırılması: Mısırlı 
bir kalp cerrahı olan Basim Yusuf’un Mart 2011’de birkaç arkadaşının 
yardımıyla çekmeye başladığı The Daily Show benzeri satirik haber 
programı, Youtube’da kısa sürede büyük rağbet görmesi üzerine aynı 
yıl el-Bernamec ismiyle ONTV’de Mısır televizyonuna taşınmıştı. Yusuf, 
özellikle 2012-2013’te CBC’de canlı yayınlanan ikinci sezonu boyunca 



115TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

Müslüman Kardeşler iktidarını ve Mursi’yi eleştiren programlar çıkarmıştı. 
Hatta burada sarf ettiği sözler nedeniyle 2013 Mart sonunda İslam’a ve 
devlet başkanına hakaret suçlamasıyla göz altına alınıp sorgulanmış ve 
kefaletle serbest bırakılmıştı (BBC, 2013).

El-Bernamec, Ekim 2013’te yayınlanan üçüncü sezonunun ilk bölümünde 
-aynı zamanda Temmuz 2013’teki askeri darbeden sonra yayınlanan 
ilk bölüm- Abdülfettah es-Sisi’yi tiye alması üzerine kanalın yayın 
politikasına uymadığı gerekçesiyle CBC tarafından yayından kaldırılmıştı 
(Ahram Online, 2013). Yusuf, daha sonra kitabında anlattığına göre, bu 
dönemde Mısır kanallarında iş bulmakta zorlanmış ve Suudi hükümetinin 
etkisinden endişe etmekle birlikte MBC ile anlaşmıştı (Youssef, 2017, 
ss. 210-212). Programın üçüncü sezonu MBC Mısr’da Şubat 2014’te 
yeniden yayına başlamış fakat Nisan ayında sonuncusu yayınlanan 
on bir bölümün ardından yaklaşmakta olan başkanlık seçimlerini 
etkilememek gerekçesiyle programa ara verilmişti. Yusuf’un kanaatine 
göre MBC’nin bu kararı resmî mercilerin baskısı altında verilmişti ve 
ayrıca kanal yetkilileri kendisine yönetime karşı bu şekilde bir “iyi niyet 
gösterilmesinin gerektiği” telkininde bulunmuştu (Youssef, 2017, s. 244). 
Bu arada MBC başkanı Velid el-İbrahim, seçimden günler önceki bir 
konuşmasında programa verilen aranın gerekçesini bizzat tekrarlamış, 
ayrıca şahsen Sisi’nin kazanmasının Mısır’ın istikrarı açısından daha 
faydalı olacağını düşündüğünü ifade etmişti (Al Arabiya News, 2014).

Sonuçta, El-Bernamec’in seçimlerden sonra da ekrana dönmesi 
mümkün olmamıştır. Yusuf, birkaç gün sonra yaptığı açıklamada içinde 
bulundukları şartların siyasi hicve müsait olmadığını, “programın mevcut 
haliyle Mısır’da veya başka bir Arap kanalında yayına dönmesine izin 
verilmeyeceğini” dile getirmiştir (Ahram Online, 2014). Kitabındaki 
ifadesine göre kendisine programı sonlandırma kararının Sisi’nin 
emrindeki bir komutanın doğrudan kanal sahibini telefonla arayarak 
baskı yapması sonucu verildiği söylenmiştir (Youssef, 2017, s. 245; ayrıca 
bkz. Hammond, 2021).

Türkiye-Suudi Arabistan İlişkilerinin Medyaya Yansımaları: MBC’de 
yayınlanmakta olan Türk dizilerinin 2018 Mart ayının ilk günlerinde 
yayından kaldırılmasının ardından açıklama yapan şirket sözcüsü Mazen 
Hayek, Türk dizilerinin yerini “bölgenin geleneklerini ve değerlerini ihtiva 
eden Arap dizileriyle” değiştirmeye çalışacaklarını söyleyerek ve Türk 
ve Arap dizilerinin saat başına maliyetlerini karşılaştırarak siyaset dışı 
sebepler üzerinde durmuştu (Khaleej Times, 2018). Diğer taraftan Türk 
yetkililerin ve sektör yöneticilerinin kanaati kararın siyasi gerekçelere 



116

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

dayandığı yönündeydi (Özdemir Tosun, 2018; Vivarelli, 2018).

Türkiye ve Suudi Arabistan 2013 Mısır askerî darbesinde, 2014’ten beri 
Libya iç savaşında, bu tarihlerden sonra giderek artan biçimde Katar’la 
ilişkiler konusunda ve diğer bazı bölgesel meselelerde görüş ayrılığı 
yaşamıştı. Son olarak 2017 Haziran’ında Katar’a yönelik Suudi Arabistan 
öncülüğünde başlatılan ablukaya karşılık Türkiye, Katar’a hava yoluyla 
gıda tedarikinde bulunmuş ve Doha’daki er-Reyyan askeri üssüne aşamalı 
olarak yeni birlikler konuşlandırmıştı. Kısaca ifade etmek gerekirse Suudi 
Arabistan ve Türkiye’nin ilişkileri karşılıklı güvensizliğin hâkim olduğu 
bir dönem içerisindeydi. Bu konjonktürde kararın siyasi gerekçelere 
dayandığına dair kanıyı güçlendiren bir diğer gelişme olarak gayriresmî 
bilgilere göre çok kısa bir süre önce MBC’nin çoğunluk hissesi Suudi 
hükümetine devredilmişti (Hubbard, 2020; Hammond, 2021).

Üstelik bu durum iki ülke arasındaki anlaşmazlıkların medya ve diğer 
alanlara taştığı tek örnek olarak kalmamıştı. Halihazırda var olan 
sorunlu ilişkilerin 2018 Ekim’inde Kaşıkçı cinayetiyle tırmanmasından 
sonra, Ağustos 2019’da Suudi Arabistan’da orta öğretim ikinci sınıflar 
için hazırlanan ders kitapları revize edilerek Osmanlı karşıtı ifadeler 
eklenmişti. Ukâz gazetesinin İngilizce yayın yapan kardeş kuruluşu 
Saudi Gazette, bunu ders kitabından alıntılar eşliğinde “Osmanlı 
İmparatorluğu’nun gerçek yüzü” ifadesiyle sunmuştu (Saudi Gazette, 
2019). Suudi Arabistan’ın en popüler yerli gazetelerinden biri olan Ukâz, 
Riyad yönetiminin Ankara’yla gerilen ilişkilerine paralel olarak beliren 
Türkiye ve Osmanlı karşıtı söylemlerle ön plana çıkmıştı. Örneğin gazete, 
2019 yılı içerisinde Türkiye’yi, Mart ayında Yeni Zelanda’da Müslümanlara 
yönelik gerçekleştirilen terör saldırısını siyasi olarak araçsallaştırmakla 
ve hatta saldırıyla ilişkili olmakla itham eden köşe yazılarına yer vermişti. 
Gazetede iki tam sayfa ayrılan bir dosya yazısında Osmanlı padişahları 
hakkında tarihsel temeli olmayan ithamlarda bulunulmuş; ayrıca bir 
başka köşe yazısında sözde Ermeni soykırımı iddiaları dile getirilmişti. 
Televizyon sektörüne yansıyan bir örnek olarak Kasım 2019’da Osmanlı 
karşıtı bir senaryo üzerine kurulu Memâlikü’n-nâr (Ateş Krallıkları) 
isimli Suudi Arabistan ve BAE tarafından finanse edilen propaganda 
dizisi MBC kanalında yayınlanmaya başlamıştı (daha detaylı örnekler 
için bkz. Rakipoğlu, 2020). 

Bununla birlikte Türkiye-Suudi Arabistan arasındaki siyasi ilişkilerin 
son üç yıl içerisinde tedrici olarak onarılmaya başlamasına eş zamanlı 
olarak diğer alanlarda da rahatlama görüldüğünü söylemek mümkündür. 
MBC’nin Ekim 2022’de iki Türk yapım şirketiyle imzaladığı ortaklık 



117TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

anlaşması bu yumuşamanın medya sektöründeki örneklerinden biri 
olarak görülebilir (Şarku’l Avsat, 2022). Çalışmanın hazırlandığı tarih 
itibarıyla MBC’nin internet yayın platformu Shahid’de 19 Türk dizisi 
yayınlanmaktadır. Eğer bir gösterge olarak kabul edilebilirse 2020 yılının 
sonunda aynı platformda yalnızca üç dizi bulunmaktaydı (Koloğlu, 
2020). Fakat Riyad yönetiminin rahatsızlık duyduğu tarih dizileri henüz 
bunlar arasında yer almamaktadır.

2017-2019 Tasfiyesi ve Medyada Merkezileşme Hamleleri

2017 Haziran’ında MbS’nin veliaht prens olarak atandığı süreç, Suudi 
devletinin geçmişteki yapısından farklı olarak daha önce kıdemli aile 
üyelerinin de belirli ölçüde paylaştığı karar verme gücünün tek bir 
elde toplanmasıyla sonuçlanmıştır. MbS, 2017-2019 tasfiyesinden önce 
halihazırda kraliyet ailesi içerisindeki hakimiyetini sağlamıştır (Gause, 
2018). 2017 Kasım ayında başlayan ve 106 milyar dolar değerinde varlığın 
devlet hazinesine aktarılmasıyla sonuçlanan “yolsuzlukla mücadele” 
gözaltıları, özellikle ülkedeki ekonomik denge üzerindeki etkileri 
itibarıyla bu merkezileşmenin tamamlayıcısı olmuştur (Hubbard, 2020).

Yolsuzlukla mücadele kapsamında Ritz-Carlton oteline getirilen 381 
kişinin arasında Suudi Arabistan’ın en büyük medya yatırımcıları 
olan Rotana’nın sahibi Prens el-Velid bin Talal, ART’nin sahibi Salih 
Abdullah Kâmil ve MBC’nin sahibi Velid el-İbrahim gibi isimler de yer 
almıştır. Fakat bu toplam sayı içerisinden hangi kişilerin suçlandığına ve 
hangi şartlarda serbest bırakıldıklarına dair resmî açıklama çalışmanın 
hazırlandığı tarih itibarıyla yapılmamıştır. Gayriresmî bilgilere göre 
sürecin medyayla ilişkili önemli bir sonucu, daha önce MbS’nin satın 
almak için teklifte bulunduğu MBC’nin %60 çoğunluk hissesinin 
Suudi Maliye Bakanlığına bağlı bir şirket olan İstidâme’ye devredilmesi 
olmuştur (Hubbard, 2020; ayrıca bkz. Hammond, 2021; Kraidy, 2021). 
MBC’nin o tarihlerdeki sözcüsü Mazen Hayek, Velid el-İbrahim’in %40 
hissesini koruduğunu fakat geri kalan %60 payın kime ait olduğunu 
teyit edemeyeceğini ifade etmiştir (Gambrell, 2018).

Çalışmanın önceki kısmında ele alındığı üzere, kraliyet ailesinin Suudi 
medyası üzerindeki denetimi esasen geçmişten süregelen bir durumdur. 
Uydudan yayın yapan MBC, ART ve Rotana gibi Suudi sermayeli 
uluslararası yayın kuruluşları yayınlarını yurtdışından gerçekleştirmeleri 
nedeniyle Suudi hukukunun sınırları dışında kalsa da bunlar başlangıç 
itibarıyla Suud ailesinden prensler ve onlara yakın iş adamlarının 
girişimleri olarak ortaya çıkmıştır. Hatta bir not düşmek gerekirse Suudi 
Araştırma ve Pazarlama Grubu’nu elinde bulunduran Kral Selman’ın 



118

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

kendi ailesi de 2015’te tahta çıkışından önce Suudi medya gücünü 
paylaşanlar arasında yer almıştır. Bunların bölgesel medya rekabeti 
içerisindeki yeri geçmişten günümüze ülkenin çıkarlarından bağımsız 
olmamıştır (Awad, 2010; Fandy, 2007; Hammond, 2021; Kraidy, 2021).

Bu bakımdan Riyad yönetiminin geçmişten beri tahta yakın kişiler 
aracılığıyla ülkenin medya gücü üzerinde zaten kontrol sahibi olduğunu 
ancak son yıllarda Kraliyet ailesi içerisinde gücün tek elde toplanması 
sürecinin bir yansıması olarak medyanın da daha sıkı bir biçimde 
merkezileştiğini ifade etmek mümkündür. Bu, genel çerçevede medyanın 
iç ve dış politika hedeflerine yönelik olarak daha doğrudan bir şekilde 
kullanılacağı anlamına gelmektedir. Örneğin devlet kanallarını yöneten 
Saudi Broadcasting Authority (SBA) bünyesinde, ülkede genç jenerasyonu 
çekmek ve modern bir imaj yansıtmak amacıyla 2018’de kurulan eğlence 
kanalı SBC ve ülke çapında resmî organizasyon, etkinlik ve eğlence 
yayınları yapmak üzere Eylül 2023’te faaliyete başlayan es-Suûdiyye 
Elân kanalı gibi girişimler de bu doğrultudadır (Kraidy, 2021; Sanjar 
ve Harissi, 2018; Saudi Press Agency, 2023).

Bu politikanın önemli bir parçası olarak planları daha eskiye dayanan 
ancak MbS döneminde hayata geçirilen Riyad’daki Suudi Medya Şehri 
projesinin Dubai’deki örneğine benzer şekilde bölgesel bir medya 
merkezi haline getirilmesi hedeflenmektedir. Fakat projenin daha 
önce hukuki, teknik ve diğer sebeplerle yurt dışında yapılanan Suudi 
medyasını ülkeye getirmenin ötesinde benzerleriyle rekabet edebilecek 
sayıda uluslararası kuruluşu kendisine çekip çekemeyeceğini öngörmek 
henüz mümkün değildir (Mellor, 2023, s. 29). Burada önemle ifade 
etmek gerekirse, Suudi Arabistan’ın medya merkezi olma hedefini daha 
geniş ölçekte Körfez ülkelerinin hidrokarbon kaynaklarına bağımlı 
ekonomilerini çeşitlendirme arayışından temel alan rekabet içerisinde 
de konumlandırmak gerekmektedir. Körfez ülkelerinin petrol sonrası 
ekonomik modellerini benzer sektörler üzerine inşa etmeye çalışması 
sebebiyle tırmanan rekabetin bir parçası olarak Suudi Arabistan ve 
BAE arasında Orta Doğu bölgesinin ticaret merkezi olma konusunda 
da yoğun bir mücadele yaşanmaktadır. Örneğin Riyad yönetiminin, 1 
Ocak 2024’te yürürlüğe giren, bölgesel lojistik ve ticaret merkezlerini 
Suudi Arabistan’a taşımayan şirketlerin kamu ihalelerine girmelerine 
sınırlama getiren düzenleme de bu bağlamda BAE’nin bu alanda öne 
çıkan konumunu dengeleme arayışının belirgin bir göstergesi olmuştur 
(Rakipoğlu, 2023; Telci, 2021; Acar, 2021; Telci ve Ereli, 2021). Bu çerçevede 
değerlendirildiğinde Suudi Arabistan’ın bölgesel medya merkezi olma 
stratejisinin tarihsel süreçte olduğu gibi iç ve dış politik motivasyonların 



119TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

rol oynadığı çok boyutlu bir nitelik arz ettiği görülmektedir. 

Suudi Arabistan’ın Sosyal Medya Politikası ve Sosyal Medya Gelişmeleri

İnternet erişimini ilk kez 1999 yılında kamuya açan Suudi Arabistan’da 
resmî rakamlara göre günümüzde ülke nüfusunun hemen hemen tamamı 
(2022’de %98,6) internet kullanıcısıdır ve toplam kullanıcıların %44,5’i 
internette günde 3 ila 6 saat, %49,4’ü 7 saatten fazla vakit geçirmektedir 
(Suudi İletişim, Uzay ve Teknoloji Komisyonu, 2023). Suudi Arabistan’da 
internet ve sosyal medya kullanımı son dönemde 2030 Vizyonu adıyla 
bilinen kalkınma hedefleri kapsamında devlet tarafından teşvik 
edilmektedir. Bununla birlikte Riyad yönetiminin, sosyal mecraların 
kullanımının siyasi aktivizme zemin hazırlamaması hususunda katı 
bir hassasiyeti bulunmaktadır. Genel olarak bütün medya için geçerli 
olan, kraliyet ailesini ve devlet politikalarını ilgilendiren eleştiri, karşıt 
görüş ve davranışlara yönelik kırmızı çizgiler sosyal mecrada da aynı 
şekilde uygulanmaktadır. Yine bütün medyayı ilgilendiren bir konu 
olarak bu sınırların nerede başlayıp nerede bittiğinin net olarak belli 
olmayışı sosyal medya kullanıcılarını da diğer medya üreticileri gibi 
otosansüre yönlendirmektedir. Bu muğlaklığın Suudi hükümetinin bir 
taraftan bazı sosyal reformları hayata geçirdiği diğer taraftan sürecin 
rejim güvenliğini tehlikeye atacak şekilde kontrolden çıkması riskine 
karşı tayin ettiği ölçüyü aşanlara yönelik sert tedbirlere başvurduğu 
son yıllarda daha fazla ön plana çıktığı görülmektedir (Wheeler, 2021).

Suudi rejiminin sırasıyla radyo, televizyon, videokaset ve uydu televizyonunu 
takip eden teknolojik gelişmelerin yaşandığı tarihsel süreçten edindiği 
bir davranış kalıbı olarak, medya araçlarının önüne geçmeye çalışmak 
yerine bu mecralarda proaktif bir tutumla (Boyd, 2001) medya içeriğini 
kendi hassasiyetleri ve hedefleri doğrultusunda araçsallaştırmaya/
yönlendirmeye çalıştığı görülmektedir. Yukarıda ele alındığı üzere, ülke 
içerisinde bu kontrolü sağlamak amacıyla 2010’lu yıllarda internet ve 
sosyal medyayı konu alan daha geniş hukuki düzenlemeler yapılmıştır. 
Fakat en çok kullanılan sosyal medya mecralarının yurt dışı merkezli 
olması ve bu durumun kullanıcılara sağladığı gizlilik Suudi hükümetinin 
rahatsız olduğu içeriğe yönelik yapabileceklerini sınırlandıran bir etken 
olmuştur. Riyad yönetimi, yine geçmiş yıllardan devralınan rejim 
güvenliği merkezli medya politikasının bir göstergesi olarak, sosyal 
medya içeriğinin rejimin meşruiyetini ve güvenliğini ilgilendirdiğini 
düşündüğü konularda bu dezavantajı gerekirse gayrihukuki yöntemlerle 
dengelemeye çalışmıştır.

Sosyal Medyada Katar Politikası Tartışmaları: Suudi Arabistan hükümetinin 



120

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

sosyal medyada kraliyet politikalarına muhalif fikirlerin yayılmasına karşı 
tutumunu dış politika bağlamında gösteren başlıca örneklerden bazıları 
Haziran 2017’de Suudi Arabistan öncülüğünde Birleşik Arap Emirlikleri, 
Mısır ve Bahreyn tarafından Katar’a yönelik başlatılan abluka sırasında 
yaşanmıştır. Sosyal medyada Katar politikasına ilişkin tartışmaların 
gündemde olduğu bu süreçte MbS’nin yakın danışmanlarından Kahtani, 
Ağustos ayında sosyal medyada Katar’a destek veren Suudi vatandaşlarını 
tespit etmek için bir kampanya yürüterek Twitter’daki takipçilerinden 
bu kişileri #kara_liste ismiyle etiketlemelerini istemişti. Kahtani başka 
gönderilerinde kampanyasının ciddiyetini vurgulamak için Kral ve 
Veliaht Prens’in emirlerini yerine getirdiğini, rumuzların kimseyi kara 
listeden koruyamayacağını, devletlerin kullanıcıların kimliklerini ve IP 
adreslerini öğrenmek için bazı yöntemlerinin olduğunu ve bu hususta 
açıklamayacağı bir sırrının bulunduğunu yazmıştı (UN Human Rights 
Council, 2019, s. 51). 

ABD’deki Twitter Genel Merkezinde Casusluk Davası: Bu olaydan yaklaşık 
bir yıl sonra New York Times’ta yayınlanan bir gazete makalesinde Suudi 
Arabistan’ın 2010 yılının sonunda başlayan Arap Baharı ayaklanmalarından 
beri sosyal medyadaki muhalif sesleri bastırmak için bir ekip finanse 
ettiği iddialarına yer verilmişti. Diğer bir iddiaya göre Twitter yöneticileri, 
2015 yılının sonunda istihbarat yetkilileri tarafından, 2013 yılından 
beri şirkette mühendis olarak çalışan Ali ez-Zebare isimli şahsın Suudi 
devletine talep ettiği Twitter kullanıcılarının telefon numaralarını, IP 
adreslerini ve cihaz bilgilerini sızdırdığı yönünde uyarılmıştı (Benner 
vd., 2018). 

Twitter sızıntısının esas boyutu FBI’ın soruşturmasının devamında Ali 
ez-Zebare dışında bir diğer Twitter çalışanı Ahmed Ebu Ammu ve bu 
kişilerle irtibat kurulmasında Suudi yetkililerle birlikte hareket eden 
Ahmed el-Mutayri hakkında hazırlanan iddianamenin mahkemeye 
intikal etmesiyle açıklık kazanmıştır. İddianamede yer alan FBI raporuna 
göre Ebu Ammu, Suudi yetkililerden aldığı para karşılığında 2014 Aralık 
ayından 2015 Şubat sonuna kadar biri 1 milyondan fazla takipçiye sahip 
olan iki muhalif Twitter hesabının bilgilerine erişmiştir. Zebare’nin 
21 Mayıs 2015’ten 18 Kasım 2015’e kadar eriştiği Twitter hesaplarının 
sayısının ise 6.000’in üzerinde olduğu tespit edilmiştir (U.S. v. Abouammo 
et al., 2019, ss. 7-10, 14-16).

5 Kasım 2019’da tutuklanan Ebu Ammu, 9 Ağustos 2022 tarihinde kayıt 
dışı olarak yabancı bir hükümet adına çalışmak ve Twitter kullanıcı 
bilgilerini yasa dışı paylaşmaktan suçlu bulunmuştur (U.S. Department 



121TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

of Justice, Office of Public Affairs, 2022). Twitter yetkililerinin takriben 
2 Aralık 2015’te kendisini idari izne ayırması ve şirket bilgisayarına el 
koyması üzerine 3 Aralık’ta uçakla Suudi Arabistan’a kaçan Ali ez-Zebare 
ve zaten 2015 Mayıs’ında ABD’den ayrılmış olan Ahmed el-Mutayri ise 
(U.S. v. Abouammo et al., 2019, ss. 3-4, 22-24) bu çalışmanın hazırlandığı 
tarih itibarıyla FBI’ın arananlar listesinde yer almaktadır.

Sonuç

Tarihsel bağlamı içerisinde Suudi Arabistan’ın medya politikalarında 
rejim güvenliğini merkeze aldığı, Kral ve Veliaht Prens’in meşruiyetinin 
ve politikalarının sorgulanmasına yol açacağı düşünülen medya içeriğine 
yönelik kırmızı çizgilerin süreklilik arz ettiği görülmektedir. Bu yönde 
bir tehdidin çoğu kez birincil vasıtası haline gelen dış kaynaklı medya ve 
bunu besleyen siyasi rekabet unsuru, teknolojik gelişmelerin hükümetin 
medya kontrolünü zayıflatan etkisi ve yabancı medyanın nüfuzunu 
kolaylaştıran dilsel yakınlık faktörü tarihsel süreç boyunca Riyad 
yönetiminin medya politikalarını şekillendirmeye devam etmiştir. Bu 
koşullar içerisinde 1960’lı yılların başında Suudi rejimine sadık, Riyad’ın 
iç ve dış siyasi hedeflerine yardımcı olacak bir milli medya gücüne sahip 
olma politikasının temelleri atılmış; bunun kapsamı zaman içerisinde 
bölgesel ölçekte nüfuz sahibi bir Suudi medya gücü oluşturma arayışına 
evrilmiştir. 1990’lı yıllara gelindiğinde daha belirgin bir şekil alan bu hedef 
ve bunun temelinde yatan Riyad’ın Suudi medyasını rejimin güvenliği ve 
siyasi hedefleri doğrultusunda araçsallaştırma motivasyonu günümüz 
Suudi medya politikasının da ana unsurlarını oluşturmuştur. 1990’ların 
sonundan başlayarak Katar’ın Suudi Arabistan’la siyasi problemleriyle 
iç içe geçmiş bir biçimde günümüze kadar süregelen uluslararası 
Arapça haber medyası üzerindeki rekabet bu hususta Suudi rejiminin 
politikasındaki devamlılığı yansıtan bir örnek olmuştur. Riyad yönetimi 
2000’li yıllarda bölgesel istikrarsızlığın güvenlik endişelerini artırdığı bir 
süreçte Suudi rejimine muhalif isimlerin sıklıkla ekrana çıkma imkânı 
bulduğu el-Cezire kanalını ciddi bir problem olarak görmüş ve geçmiş 
tecrübelerinden öğrenilmiş bir davranış olarak bu alanı rejime dost 
girişimlerle doldurmaya çalışmıştır. 

Bu genel çerçeveye uyumlu şekilde 2010 sonrası dönemde Suudi rejiminin 
medya politikaları uluslararası düzlemde başta Arap Baharı’yla tırmanan 
rejime yönelik tehdit algısı ve artan bölgesel rekabet; iç politikada 
kraliyet ailesi içindeki merkezileşme süreci ve yeni Veliaht Prens 
MbS’nin ekonomik-sosyal modernleşme ve kalkınma politikası gibi siyasi 
faktörlerin etrafında şekil almıştır. Arap Baharı’yla yeniden tırmanan 



122

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

Katar medyasıyla rekabetin yanı sıra aynı süreçte Riyad’ın iki zıt kutupta 
Mısır askeri yönetimi ve Türkiye’yle siyasi ilişkilerindeki iniş çıkışlar 
medya alanına açık bir şekilde nüfuz etmiştir. Rejim güvenliği merkezli 
medya politikasının bir yansıması olan bu durum Kral Abdullah’ın son 
yıllarından Kral Selman dönemine aktarılmıştır. Kral Selman’ın 2015’te 
tahta çıkmasının ardından oğlu MbS’nin kraliyet ailesi içerisinde gücünü 
konsolide ettiği süreç, Riyad’ın tarihsel olarak kraliyet ailesi mensupları 
ve bunlarla yakın ilişkili iş adamları aracılığıyla sahip olduğu medya 
gücünün daha sıkı bir şekilde merkezileşmesini beraberinde getirmiştir. 
Bu durum, MbS’nin iç ve dış politikadaki maceracı ve hırslı tutumuyla 
birleşerek ülkede tarihsel bir süreklilik arz eden siyaset-medya bağlantısını 
güçlendirmiştir. Bölgeye hâkim bir Suudi medya gücüne sahip olma 
hedefi, bu dönemde aynı zamanda Suudi Arabistan’ı Orta Doğu’nun 
medya merkezi haline getirme hedefini beraberine alarak kapsamını 
genişletmiştir. Bu politika, Körfez ülkelerinden özellikle Suudi Arabistan 
ve BAE arasındaki bölgesel ticaret merkezi olma rekabetiyle de bağlantılı 
olarak, esasen planları 2010 öncesine dayanan Suudi Medya Şehri 
projesinin hayata geçirilmesiyle somutlaşmıştır. Son olarak, 2010’lu 
yıllarda kullanımı hızla artan sosyal medya, teknolojik gelişmelerin 
hükümetin medya kontrolünü zayıflatıcı etkisini güçlendirmeye devam 
etmiştir. Suudi rejimi, geçmiş tecrübelerinin de etkisiyle, akıntıya karşı 
yüzmeye çalışmak yerine sosyal medyayı ekonomik modernleşme hedefleri 
çerçevesinde araçsallaştırma ve kendi belirlediği sınırlar içerisinde fayda 
elde etme yönünde irade göstermiştir. Diğer taraftan ülkede özel olarak 
elektronik yayıncılığı konu alan daha kapsamlı hukuki düzenlemelere 
karşın ana akım sosyal medya platformlarının yurt dışı merkezli olması 
bu sınırların tesisinde önemli zorlukları beraberinde getirmiştir. Riyad 
yönetimi, rejimin güvenliğini ve meşruiyetini merkeze alan geleneksel 
kırmızı çizgilerini korumak adına bu dezavantajı gerekirse gayri hukuki 
yöntemlere başvurarak dengelemeye çalışmıştır. 

Ek Beyan / Declaration 

Makalenin tüm süreçlerinde TESAM'ın araştırma ve yayın etiği ilkelerine 
uygun olarak hareket edilmiştir. 

Bu çalışmada herhangi bir potansiyel çıkar çatışması bulunmamaktadır.

Yazarlar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.

Yazarlar çalışmaya eşit oranda katkı sağlamıştır. 



123TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

In all processes of the article, TESAM's research and publication ethics 
principles were followed. 

There is no potential conflict of interest in this study. 

The authors declared that this study has received no financial support. 

The authors contributed equally to the study.

Kaynakça

Acar, N. (2021). Suudi Arabistan-BAE rekabeti ekonomik sahaya taşınıyor. 
Anadolu Ajansı. Erişim tarihi 15.06.2024, https://www.aa.com.tr/tr/analiz/
suudi-arabistan-bae-rekabeti-ekonomik-sahaya-tasiniyor/2176133.

Ahram Online. (2013, 1 Kasım). Bassem Youssef’s tv show El-Bernameg 
suspended: CBC channel. Ahram Online. Erişim tarihi 21.12.2022, https:/ / 
english.ahram.org.eg/ NewsContent/ 1/ 0/ 85369/ Egypt/ -Bassem-Youssefs-
TV-show-ElBernameg-suspended-CBC-.aspx.

Ahram Online. (2014, 2 Haziran). Bassem Youssef’s El-Bernameg Gone 
for Good. Ahram Online. Erişim tarihi 20.12.2022, https:/ / english.ahram.
org.eg/ NewsContent/ 1/ 64/ 102760/ Egypt/ Politics-/ Bassem-Youssefs-
ElBernameg-gone-for-good.aspx.

Al Arabiya News. (2014, 22 Mayıs). Full Interview: MBC Chairman 
Sheikh Waleed al-Ibrahim. Al Arabiya English. Erişim tarihi 21.12.2022, 
https:/ / english.alarabiya.net/ media/ television-and-radio/ 2014/ 05/ 22/ 
Full-interview-MBC-chairman-Sheikh-Waleed-al-Ibrahim.

Al Bawaba. (2002, 30 Eylül). Riyadh recalls ambassador from Qatar over 
Al-Jazeera row. Erişim tarihi 13.05.2024, https://www.albawaba.com/
news/riyadh-recalls-ambassador-qatar-over-al-jazeera-row.

Awad, T. (2010). The Saudi press and the internet: How Saudi journalists 
and media decision makers at the ministry of culture and ınformation evaluate 
censorship in the presence of the ınternet as a news and ınformation medium. 
(Yayımlanmamış doktora tezi, University of Sheffield).

Badeeb, S. M. (1986). Saudi-Egyptian conflict over North Yemen, 1962-1970. 
New York: Routledge.



124

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

Bari Atwan, A. ve Khazen, J. (1996). In the Saudi pocket. Index on Censorship, 
25(2), 50-55. doi:10.1080/ 03064229608536032

Basın Kuruluşları Nizamı. (2001). https:/ / laws.boe.gov.sa/ BoeLaws/ 
Laws/ LawDetails/ c385b62c-c635-484c-afa1-a9a700f16fe1/ 1.

Basın ve Yayın Nizamı. (2000). https:/ / laws.boe.gov.sa/ BoeLaws/ Laws/ 
LawDetails/ ecaaec43-8ff9-46b8-b269-a9a700f16e66/ 1.

BBC. (2013, 31 Mart). Egypt satirist Bassem Youssef released on Bail. 
BBC News. Erişim tarihi 21.12.2022, https:/ / www.bbc.com/ news/ world-
middle-east-21986436.

Benner, K., Mazzetti, M., Hubbard, B. ve Isaac, M. (2018, 20 Ekim). 
Saudis’ image makers: A troll army and a Twitter insider. The New York 
Times. Erişim tarihi 10.12.2022, https:/ / www.nytimes.com/ 2018/ 10/ 20/ 
us/ politics/ saudi-image-campaign-twitter.html.

Black, I. (2010, 29 Eylül). Al-Jazeera World Cup Broadcasts were Jammed 
from Jordan. The Guardian. Erişim tarihi 11.01.2023, https:/ / www.
theguardian.com/ media/ 2010/ sep/ 29/ al-jazeera-world-cup-jordan.

Boyd, D. A. (1975). Development of Egypt’s radio: ‘Voice of the 
Arabs’ under Nasser. Journalism Quarterly, 52(4), 645-653. doi:10.1177/ 
107769907505200406

Boyd, D. A. (1999). Broadcasting in the Arab World: A survey of the electronic 
media in the Middle East (3rd ed.). Ames: Iowa State University Press.

Boyd, D. A. (2001). Saudi Arabia’s international media strategy: Influence 
through multinational ownership. K. Hafez (Ed.), Mass media, politics, 
and society in the Middle East içinde, The Hampton Press communication 
series. Cresskill, N.J: Hampton Press.

Dubai Press Club. (2018). Arab media outlook 2016 – 2018: Youth... Content... 
Digital media, 5th edition. Dubai: Dubai Press Club.

Duman, T. İ., ve Yolcu, F. H. (2023). Two tales of one war: Understanding 
the media coverage of the Yemeni Civil War in Saudi Arabia and Qatar. 
International Journal of Communication 17, 5554–5573. https://ijoc.org/.

Fandy, M. (2007). (Un)civil War of Words: Media and politics in the Arab 
world. Westport, Conn: Praeger Security International.

Franklin, S. (1996). The Kingdom and the power. Columbia Journalism 



125TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

Review, 35(4), 49.

Gambrell, J. (2018, 5 Mart). Turkish soap operas latest casualty of mideast 
conflicts. AP NEWS. Erişim tarihi 17 Aralık 2022, https:/ / apnews.com/ 
article/ 77132789d1b143b98c7acbd5999cba09.

Gause, F. G. (2018). Fresh prince: The schemes and dreams of Saudi 
Arabia’s next king. Foreign Affairs, 97(3), 75-86. http://www.jstor.org/
stable/44822146.

Görsel-İşitsel Medya Nizamı. (2017). https:/ / laws.boe.gov.sa/ BoeLaws/ 
Laws/ LawDetails/ ed5fdbc0-c183-4a8a-a8b7-a9ed004b5900/ 1.

Gulf News. (2017, 5 Haziran). Saudi, UAE, Bahrain, Egypt cut ties 
with Qatar over Terrorism. Gulf News. Erişim tarihi 11.01.2023, https:/ / 
gulfnews.com/ world/ gulf/ saudi/ saudi-uae-bahrain-egypt-cut-ties-with-
qatar-over-terrorism-1.2038481.

Hammond, A. (2021). Saudi broadcasting media – a tool for regional 
influence. N. Miladi ve N. Mellor (Ed.), Routledge Handbook on Arab Media 
içinde (1. bs., ss. 338-347). Abingdon: Routledge.

Hubbard, B. (2020). MBS: The rise to power of Mohammed Bin Salman. New 
York: Tim Duggan Books.

Kerr, M. H. (1967). The Arab cold war: 1958-1967: A study of ideology in 
politics (2nd ed.). London: Oxford University Press. 

Khaleej Times. (2018, 6 Mart). Saudi-owned broadcaster pulls the plug 
on turkish dramas. Khaleej Times. Erişim tarihi 22.12.2022, https:/ / www.
khaleejtimes.com/ article/ saudi-owned-broadcaster-pulls-the-plug-on-
turkish-dramas.

Khazen, J. (1999). Censorship and state control of the press in the Arab 
world. Harvard International Journal of Press/ Politics, 4(3), 87-92. doi:10.1177/ 
1081180X99004003007

Kirkpatrick, D. D. (2014, 5 Mart). 3 gulf countries pull ambassadors from 
Qatar over its support of islamists. The New York Times. Erişim tarihi 
11.01.2023, https:/ / www.nytimes.com/ 2014/ 03/ 06/ world/ middleeast/ 
3-persian-gulf-states-pull-ambassadors-from-qatar.html.

Koloğlu, S. (2020, 14 Aralık). Orta Doğu pazarı eskisi gibi değil. Milliyet. 
Erişim tarihi 26.12.2022, https:/ / www.milliyet.com.tr/ cadde/ sina-kologlu/ 
orta-dogu-pazari-eskisi-gibi-degil-6379663.



126

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

Kraidy, M. M. (2021). Saudi Arabia: From national media to global player. 
C. Richter ve C. Kozman (Ed.), Arab Media Systems içinde (ss. 91-108). 
Open Book Publishers. doi:10.11647/ obp.0238.06

Kraidy, M. M. ve Khalil, J. F. (2009). Arab television industries. International 
screen industries. Houndmills, Basingstoke, Hampshire; New York: 
London: Palgrave Macmillan ; British Film Institute.

Mellor, N. (2011). Arab media: An overview of recent trends. N. Mellor, 
K. Rinnawi, N. Dajani ve M. Ayish (Ed.), Arab Media: Globalization and 
Emerging Media Industries içinde. Cambridge: Polity Press.

Mellor, N. (2021). The Saudi press—The combined power of wealth and 
religion. N. Miladi ve N. Mellor (Ed.), Routledge Handbook on Arab Media 
içinde (1. bs., ss. 338-347). Abingdon: Routledge.

Mellor, N. (2023). Arab digital journalism. New York: Routledge.

Miles, H. (2005). Al- Jazeera: How Arab TV news challenged the world. 
Current affairs. London: Abacus.

Mills, A. (2022, 10 Ocak). Qatar, Saudi Arabia halt WTO efforts to resolve 
piracy broadcast dispute. Reuters. Erişim tarihi 12.01.2023, https:/ / www.
reuters.com/ world/ middle-east/ qatar-saudi-arabia-halt-wto-efforts-
resolve-piracy-broadcast-dispute-2022-01-10/ .

Morgan, T. (2023, 3 Ekim). The failed TV power move that brought Saudi 
v Qatar feud to Newcastle v PSG. The Telegraph. Erişim tarihi 11.10.2023, 
https:/ / www.telegraph.co.uk/ football/ 2023/ 10/ 03/ failed-tv-power-move-
brought-saudi-qatar-feud-newcastle-psg/ .

Noble, P. C. (1984). The Arab system: Opportunities, constraints, and 
pressures. B. Korany ve A. E. H. Dessouki (Ed.), The Foreign Policies of 
Arab States içinde. Boulder: Westview Press.

O’Carroll, L. (2013, 3 Eylül). Al-Jazeera: Jamming traced to sites near 
Egyptian military bases. The Guardian. Erişim tarihi 11.01.2023, https:/ / 
www.theguardian.com/ media/ 2013/ sep/ 03/ al-jazeera-jamming-traced-
egyptian-military.

Özdemir Tosun, H. (2018, 6 Mart). Kurtulmuş’tan Türk dizilerinin 
yayından kaldırılmasına tepki. Erişim tarihi 23.12.2022, https:/ / www.
aa.com.tr/ tr/ kultur-sanat/ kurtulmustan-turk-dizilerinin-suudi-arabistanda-
yayindan-kaldirilmasina-tepki/ 1081189.



127TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

Seale, P. (1965). The Struggle for Syria: A study of post-war Arab politics 
1945-1958. London: Oxford University Press. B. (2017). 

Porath, J. (1986). In search of Arab unity: 1930-1945. London: Frank Cass. 

Rakipoğlu, M. (2020), Türkiye’nin Körfez ülkeleri ve Yemen politikası 
2019. Burhanettin Duran, Kemal İnat ve Mustafa Caner (Ed.), Türk Dış 
Politikası Yıllığı 2019 (ss. 163-186). İstanbul: SETA Yayınları.

Rakipoğlu, M. (2023). Climate change and the gulf: Repercussions, 
actions, and competition. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 381-398. https://
doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1346885.

Rampal, K. R. (1994). Saudi Arabia. Y. R. Kamalipour ve H. Mowlana 
(Ed.), Mass Media in the Middle East: A Comprehensive Handbook içinde . 
Westport, Conn: Greenwood Press.

Reuters. (2008, 9 Mart). Saudi Ambassador returns to Qatar after 5-yr 
gap. Reuters. Erişim tarihi 18.02.2023, https:/ / www.reuters.com/ article/ 
saudi-qatar-idUSL0925349720080309.

Reuters. (2017, 13 Haziran). Saudi Arabia bans the import, sale, renewal 
of bein sports receivers. Reuters. Erişim tarihi 12.01.2023, https:/ / www.
reuters.com/ article/ us-gulf-qatar-sports-idUSKBN1940GD.

Rugh, W. A. (1979). The Arab press: News media and political process in the 
Arab world. Contemporary issues in the Middle East (1st ed.). Syracuse, 
N.Y: Syracuse University Press.

Rugh, W. A. (1980). Saudi mass media and society in the Faisal Era. W. 
A. Beling (Ed.), King Faisal and the Modernisation of Saudi Arabia içinde 
(ss. 125-144). London: Croom Helm.

Rugh, W. A. (2004). Arab mass media: Newspapers, radio, and television in 
Arab politics. Westport, Conn: Praeger.

Saad, L. (2002, 23 Nisan). Al-Jazeera: Arabs rate its objectivity. Gallup. 
Erişim tarihi 03.01.2023, https:/ / news.gallup.com/ poll/ 5857/ aljazeera-
arabs-rate-its-objectivity.aspx.

Sakr, N. (2007). Arab television today. London: IB Tauris.

Sanjar, R. ve Harissi, M. A. (2018, 13 Mayıs). New Saudi TV station feeds 
into modernisation drive. Erişim tarihi 16.02.2023, https:/ / www.yahoo.
com/ news/ saudi-tv-station-feeds-modernisation-drive-041441070.html.



128

TESAM Akademi Dergisi / Journal of TESAM Academy

TESAM

Saudi Gazette. (2019, 24 Ağustos). Education ministry correcting curricula 
by exposing Ottoman Empire’s real face. Saudi Gazette. Erişim tarihi 
25.12.2022, http:/ / saudigazette.com.sa/ article/ 575332.

Saudi Press Agency. (2023, 13 Eylül). Minister of media launches “Saudia 
Alaan” Channel on occasion of Saudi national day. Erişim tarihi 13.10.2023, 
https:/ / spa.gov.sa/ en/ w1963299.

Selmi, J. T., ve Rakipoğlu, M. (2023). The role of radio and Umm Kulthum’s 
voice in spreading Nasserite Arab nationalism. Akademik İncelemeler 
Dergisi, 18(2), 245–264. doi:10.17550/akademikincelemeler.1310286

Suudi Arabistan Medya Bakanlığı. (t.y.). Yönetmelik ve nizamlar. Erişim 
tarihi 14.03.2023, https:/ / media.gov.sa/ ar/ document-library.

Suudi İletişim, Uzay ve Teknoloji Komisyonu. (2023). Suudi internet 
raporu 2022. https:/ / www.cst.gov.sa/ ar/ indicators/ PublishingImages/ 
Pages/ saudi_internet/ internt-saudi-2022.pdf.

Şarku’l Avsat. (2022, 22 Ekim). Türk dizileri Arap yarımadası’na dönüyor: 
MBC group, Medyapım ve Ay Yapım ile ortaklık anlaşması imzaladı. 
Şarkul Avsat. Erişim tarihi 26.12.2022, https:/ / turkish.aawsat.com/ home/ 
article/ 3945316/ t%C3%BCrk-dizileri-arap-yar%C4%B1madas%C4%B1na-
d%C3%B6n%C3%BCyor-mbc-group-medyap%C4%B1m-ve-ay-
yap%C4%B1m-ile.

Telci, İ. N. (2021). Müttefiklikten nüfuz mücadelesine Suudi Arabistan-
BAE ilişkileri. Anadolu Ajansı. Erişim tarihi 15.06.2024, https://www.
aa.com.tr/tr/analiz/muttefiklikten-nufuz-mucadelesine-suudi-arabistan-
bae-iliskileri/2152733.

Telci, İ. N. ve Ereli G. (2021). Dış politika aracı olarak yatırımlar: Suudi 
Arabistan, BAE ve Katar örnekleri (ORSAM Rapor No. 26). https:/ /www.
orsam.org.tr/ /d_hbanaliz/ dispolitika_araci_olarak_yatirimlar_suudi_
arabistan_bae_ve_katar_ornekleri_1.pdf.

Telhami, S. (1993). Arab Public opinion and the Gulf war. Political Science 
Quarterly, 108(3), 437. doi:10.2307/ 2151698

Temel Yönetim Nizamı. (1992). https:/ / laws.boe.gov.sa/ BoeLaws/ Laws/ 
LawDetails/ 16b97fcb-4833-4f66-8531-a9a700f161b6/ 1.

Terör Suçları ve Finansmanıyla Mücadele Nizamı. (2017). https:/ / laws.
boe.gov.sa/ BoeLaws/ Laws/ LawDetails/ 57694209-3eed-46c7-a5d8-
a9ed012761d4/ 1.



129TESAM

Ferhan Serkut ÇOLAK
Muzaffer Ercan YILMAZ

Suudi Arabistan’da Siyaset-Medya Etkileşimi ve Suudi 
Medya Politikalarında Devamlılık Unsuru

/

UN Human Rights Council. (2019). Annex to the report of the special 
rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions: Investigation 
into the unlawful death of Mr. Jamal Khashoggi (No: A/ HRC/ 41/ CRP.1).

U.S. Department of Justice, Office of Public Affairs. (2022, 10 Ağustos). 
Former Twitter employee found guilty of acting as an agent of a foreign 
government and unlawfully sharing Twitter user information. Erişim 
tarihi 12.12.2022, https:/ / www.justice.gov/ opa/ pr/ former-twitter-employee-
found-guilty-acting-agent-foreign-government-and-unlawfully-sharing.

U.S. v. Abouammo et al. No. 3:19-mj-71824-MAG (N.D. Cal. Kas. 5, 2019).

Vivarelli, N. (2018, 7 Mart). Top Middle East satcaster pulls Turkish 
shows, allegedly for political reasons. Variety. Erişim tarihi 24.12.2022, 
https:/ / variety.com/ 2018/ tv/ global/ middle-east-satcaster-mbs-pulls-
turkish-dramas-political-reasons-1202720569.

Wheeler, D. L. (2021). The Janus-Faced New Media in Saudi Arabia. N. 
Miladi ve N. Mellor (Ed.), Routledge Handbook on Arab Media içinde (1. 
bs., ss. 338-347). Abingdon: Routledge.

WikiLeaks. (2015a). Dışişleri Bakanı Suud el-Faysal’ın Kültür ve 
Enformasyon Bakanına yazısı. Erişim tarihi 08.03.2023, https:/ / wikileaks.
org/ saudi-cables/ doc116733.html.

WikiLeaks. (2015b). Dışişleri Bakanlığının Kahire Büyükelçiliğine yazısı. 
Erişim tarihi 08.03.2023, https:/ / wikileaks.org/ saudi-cables/ doc123212.
html.

Wood, R. E. (1979). Language choice in transnational radio broadcasting. 
Journal of Communication, 29(2), 112-123. doi:10.1111/ j.1460-2466.1979.
tb02953.x

Worth, R. F. (2008, 4 Ocak). Al Jazeera no longer Nips at Saudis. The New 
York Times. Erişim tarihi 03.01.2023, https:/ / www.nytimes.com/ 2008/ 01/ 
04/ world/ middleeast/ 04jazeera.html.

Youssef, B. (2017). Revolution for dummies: Laughing through the Arab spring 
(First edition.). New York: Dey Street Books.


