
  

     

 

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

151 

 

 
Dr. Öğr. Üyesi, Kastamonu Üniversitesi/İletişim Fakültesi/Gazetecilik Bölümü, Kastamonu/Türkiye 

Lecturer Doctor, Kastamonu University/ Faculty of Communication/Department of Journalism, 

Kastamonu/Turkiye 

eposta: alicakir@kastamonu.edu.tr  

https://orcid.org/ 0000-0003-2903-4071 -  RorID: https://ror.org/ 015scty35 

Atıf/Citation: Çakır, A. 2024. Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit 

Gazeteleri Örneği. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 12/39, 151-172. 

https://doi.org/10.33692/avrasyad.1424244 

 
Yayın Türü / Publication Type: Araştırma Makalesi/Research Article 

Geliş Tarihi /Received:  23.01.2024 

Kabul Tarihi/Accepted:  10.03.2024 

Yayın Tarihi/Published: 15.06.2024 

 

STALİNGRAD MUHAREBESİNDE TÜRK BASINININ TUTUMU: SON POSTA 

VE VAKİT GAZETELERİ ÖRNEĞİ 

Öz  

Bu çalışmada, II. Dünya Savaşı’nın önemli çatışmalarından biri olan Stalingrad 

Muharebesinin, Son Posta ve Vakit Gazetelerinde ele alınış şekli, içerik analizi yöntemiyle 

değerlendirilmiştir. Bu analiz, Türkiye’nin savaş boyunca tarafsızlık politikasının, Türk basınının 

iki üyesi olan Son Posta ve Vakit’te ne surette göründüğünü göstermesi bakımından önemlidir. 

II. Dünya Savaşı uzun bir süreç olup Türk dış politikasında dönemsel değişiklikler olduğu 

bilinmektedir. Stalingrad Muharebesi özelinde dış politikanın stabil kaldığı gözlenmiştir. Analiz 

için adı geçen iki gazetenin 01.07.1942-01.04.1943 tarihleri arasındaki nüshaları taranmıştır. Bu 

zaman aralığı, Stalingrad Muharebesinin başlangıcından 1 ay öncesi ve bitişinden 1 ay sonrasını 

kapsamaktadır. Yapılan tarama sonucunda Son Posta’da 101, Vakit’te ise 43 içeriğin Stalingrad 

Muharebesiyle ilgili olduğu tespit edilmiştir. İçerik değerlendirilirken, haberlerin geldiği şehirler 

ve gazetelerin kendi ürettiği içerikler ayrıma tabi tutulmuştur. Daha sonra haberlerin kaynakları 

tasnif edilmiştir. En çok haberin Anadolu Ajansı (AA)’ndan alındığı anlaşılmış ve ajansın haber 

kaynakları belirlenmiştir. Tek kaynak kullanılan haberler, alındıkları başkente göre Almanya 

yanlısı veya Sovyetler Birliği yanlısı olarak kodlanmıştır. Birden çok kaynaktan derlenen 

içeriklerde ise hangi şehirden gelen haberin önce verildiği, hangisinin büyük puntolarla işlendiği 

ve hangi tarafın fotoğraflarının paylaşıldığı gibi parametrelerle yanlı olup olmadıkları veya 

tarafsız olduklarına dair kodlamalar yapılmıştır. Gazetenin kendi içeriği ise ayrıntılı 

değerlendirilmiştir. Bu vesile ile seçilen iki gazetenin yayın politikaları, Stalingrad Muharebesi 

özelinde tespit edilmiştir.  

Anahtar Kelimeler: Son Posta Gazetesi, Vakit Gazetesi, Stalingrad Muharebesi, İçerik 

Analizi, Türk Dış Politikası, Yayın politikası 

Ali Çakır

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
mailto:alicakir@kastamonu.edu.tr
https://orcid.org/0000-0002-7790-4249
https://ror.org/
https://ror.org/04nqdwb39
https://doi.org/10.33692/avrasyad.1063037
https://orcid.org/
https://ror.org/


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

152 

ATTITUDE OF THE TURKISH PRESS IN THE BATTLE OF 

STALINGRAD: THE EXAMPLE OF SON POSTA AND VAKİT 

NEWSPAPERS  

Abstract 

This study evaluated how the Battle of Stalingrad, one of the most critical conflicts of 

World War II, was covered in Son Posta and Vakit Newspapers was evaluated through content 

analysis. This analysis is essential in showing how Turkey's policy of neutrality throughout the 

war was seen in Son Posta and Vakit, two members of the Turkish press. World War II was a long 

process, and it is known that there were periodic changes in Turkish foreign policy. It was 

observed that the foreign policy remained stable during the Battle of Stalingrad. For the analysis, 

the issues of the two newspapers between 01.07.1942 and 01.04.1943 were scanned. This period 

covers one month before the beginning and one month after the end of the Battle of Stalingrad. 

As a result of the scan, 101 items in Son Posta and 43 items in Vakit were found to be related to 

the Battle of Stalingrad. While evaluating the content, the cities where the news came from and 

the content produced by the newspapers were separated. The sources of the news were then 

classified. It was found that most of the news was taken from the Anadolu Agency (AA), and the 

news sources of the agency were identified. News items that used a single source were coded as 

pro-German or pro-Soviet Union, depending on the capital city from which they were obtained. 

As for the content compiled from multiple sources, their bias was determined by parameters such 

as which news from which city was given first, which was covered in large fonts, and which side 

photographs were shared. 

Keywords: Son Posta Newspaper, Vakit Newspaper, The Battle of Stalingrad, Concent 

Analysis, Turkish Foreign Policy, Editorial Policy 

Giriş  

II. Dünya Savaşı, insanlık tarihinin bilinen en büyük savaşıdır. 1939-1945 yılları 

arasında cereyan eden bu savaş, Almanya’nın Polonya’yı işgal etmesiyle resmen başlamıştır. 

İngiltere ve Fransa’nın Almanya’ya savaş ilan etmesi, SSCB’nin de Polonya’nın işgaline 

katılmasıyla önce Avrupa’ya ve zamanla dünyanın büyük bir kısmına yayılmıştır. Bu yönüyle 

hemen herkes bu savaştan bir şekilde etkilenmiştir. Savaşın ağırlık merkezi ise Avrupa 

olmuştur. Almanya’nın yayılmacı politikası, kısa sürede kıtayı ateş hattına sürüklemiştir. 

Almanya, batı yönünde kendisini durdurabilecek bir direnişle karşılaşmadan kısa sürede 

başta Fransa olmak üzere birçok ülkeyi işgal etmiştir. Daha sonra gözünü SSCB topraklarına 

dikerek, Moskova yönünde yeni işgal girişimlerine başlamıştır. Topraklarında Almanya’yı 

istemeyen SSCB’nin buna karşılık vermesiyle, en çok insan kaybının yaşandığı çatışmalar bu 

iki ülke arasında cereyan etmiştir. Almanya’nın önce İngiltere ve Fransa ile yükselen gerilimi, 

çok geçmeden Polonya’nın işgali sırasında Eylül 1939’da Moskova’da ek bir anlaşma yaparak 

Polonya’yı paylaştığı (Uçarol 1995: 596) Sovyetler Birliği (SSCB)’ni de içine almasına neden 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

153 

olarak Hofmann ve Görlitz (1995: 56) Hitler’in SSCB’ye olan ideolojik düşmanlığını ve 

SSCB’nin zengin maden rezervlerine sahip olması olarak ifade etmiştir.  

Almanya ile beraber Mihver Devletleri oluşturan İtalya da Almanya’nın yayılmacı 

politikalarını kendi çıkarları doğrultusunda desteklemiştir. Dünyanın farklı bölgelerinde ve 

Avrupa’da, müttefiki gibi İtalya da işgal girişimlerine başlamıştır (Sander 1996: 218-219). 

Almanya’nın işgal girişimlerine de askeri olarak destek olmuştur. Bu meyanda SSCB ile 

mücadelesinde Almanya’nın yanında İtalyan birlikleri de savaşmıştır. Bu güçlere ilaveten 

Rumen birliklerinin de Mihver saflarında mücadele ettiği bilinmektedir (Armaoğlu 2005: 383). 

Müttefik Devletlerin ise savaş stratejileri farklıdır. İngiltere ve Fransa birbirleriyle tam 

anlamıyla birlik kurmuşken, Almanya’nın saldırılarına kadar SSCB geride durmuştur. 

Almanların sınırlarına yaklaştığı noktalarda önlem almayı ise ihmal etmemiştir (Hart 1999: 51-

52). II. Dünya Savaşı bizzat topraklarına gelince ittifak dengeleri değişmiş, Mihver Devletler 

ortak düşman olmuştur. Bununla birlikte SSCB’de vukua gelen muharebelerde, Müttefik 

Devletlerin askerleri SSCB’nin yanında savaşmamıştır. Almanya’nın SSCB’ye olası saldırısının 

altında birçok farklı neden yatmakla birlikte; komünizmin yükselişi, Alman kara ordusunun 

harp yeteneği ve İngiltere’nin bir türlü teslim olmaması da gösterilmektedir (Kırkpınar 2017: 

255).  

Doğu Cephesi olarak adlandırılan, yaklaşık iki yıl sürecek savaşların olduğu bu 

cephede, savaş başladığı andan itibaren büyük çatışmalar yaşanmıştır. Almanya, bu cepheyi 

açarak hem kısa sürede Moskova’ya ulaşmayı ve SSCB’yi bir tehdit olmaktan çıkarmayı 

amaçlamış (Akşin 2020: 233) hem de Kafkasları aşıp petrol yataklarına sahip İran’a geçerek, 

Müttefik kuvvetlerin SSCB’ye yardım yolunu kesmeyi amaçlamıştır (Sander 1996: 154). Fakat 

sonuç beklediği gibi olmamıştır. 1941 yılının Haziran ayında SSCB’ye karşı şiddetli Alman 

saldırıları başlamıştır. Doğu Cephesinde savaş tüm şiddetiyle devam ederken, 1942 yılının 

haziran ayında Almanya bu sefer Kafkaslar üzerinden saldırıya geçmiştir. Başarır (2021: 497-

498)’ın Barutçu’nun anılarından aktardığına göre, Türkiye için bu durum kısa bir rahatlama 

evresi getirmiştir. Aynı çalışmada Vanderlippe’den aktarıldığına göre, gerek Almanya’nın 

gerekse SSCB’nin Türkiye üzerinde hesapları olduğunu düşünülmekte, her iki tarafın 

birbiriyle mücadelesinin nispeten rahatlık oluşturduğu söylenmektedir. Nitekim Türkiye 

muharebe süresince de tarafsızlığını korumuştur (Başarır 2021: 497-498). Türkiye sıcak 

çatışmadan ari olsa da dünya, tarihin en kanlı çatışmalarından birine sahne olmuştur. 

Yukarıda da değinildiği üzere Almanya’nın petrol ve buğday gibi hayati öneme sahip 

ürünlere ulaşmak amacıyla gerçekleştirdiği Kafkas harekatının kanat güvenliğini sağlamak 

amacıyla Stalingrad şehrinin ele geçirilmesi için verilen bu mücadele (Hart 1999: 263), sonucu 

itibariyle II. Dünya Savaşı’nın seyrini değiştirmiştir. Zira Almanya, savaşın başından beri ilk 

defa büyük bir yenilgi almış ve Müttefik Devletlerin taarruza geçebilmek için 

hazırlanmalarına fırsat doğmuştur. İlaveten insan kaynağı ve askeri yönden güçlü olan SSCB 

de artık savaşın önemli bir gücü haline gelmiştir. Скорнякова (2022) yaptığı çalışmada benzer 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

154 

değerlendirmelerde bulunmuş, Kızıl Ordunun inisiyatifi ele alarak Stalingrad Muharebesinin 

ilerleyen süreçlerinde bu üstünlüğü sürdürdüğünü belirtmiştir. Дятлова (2013) da SSCB’nin 

dünya üzerindeki prestijinin Stalingrad Muharebesinde gösterdiği başarı ile arttığını ifade 

etmiştir. 

Aynı dönemde Türkiye, bir tarafta Almanya’nın petrole ulaşabilmesi için 

kullanabileceği rotalardan biri olması, diğer taraftan SSCB’nin kadim politikalarını 

uygulayabilmesi için önemli bir geçiş güzergâhında bulunması nedeniyle, ikili bir kıskaç 

tehlikesi geçirmektedir. İlaveten gerek Mihver gerekse Müttefik Devletler, kendi çıkarları 

doğrultusunda Türkiye’yi taraflarına çekmeye çalışmıştır (Gürün 1988: 1460-1465). Türkiye ise 

Milli Mücadelesini henüz yeni vermiş ve modern dünyaya uyum sağlama çabasında olan genç 

bir cumhuriyettir. Avrupa’da cereyan eden ve kendi meselesi olmayan bir savaşta doğrudan 

cephe olmak istememektedir. Bunun doğal sonucu olarak savaş dışında kalma politikasını 

benimsemiştir. Savaşın uzun yıllara yayılması sonucu, tabii olarak Türkiye’nin uyguladığı 

politikalarda da değişiklikler olmuştur. Gerek Mihver gerekse Müttefik Devletler, Türkiye’nin 

kendi yanlarında savaşa girmesi için yoğun baskılar uygulamıştır (Sander 1996: 133). 

Türkiye’nin dışarıdan gelen bu baskılara karşı içeride Sıkıyönetim ilan etmiş ve bir dizi 

düzenlemeler getirmiştir. Bunların basına yönelik olanları çerçevesinde (Mat 2008: 152-179) 

bazı gazeteciler milletvekili yapılmış ve basın üzerinde denetim mekanizması kurulmuştur. 

Bununla birlikte gazetelerin de kendi yayın çizgilerinin olduğu unutulmamalıdır. Uzun savaş 

yıllarında gazetelerin de tutum değiştirmesi, hükümetin yaklaşımlarında da yaşanan 

değişimlerle beraber anlam kazanmaktadır.  

Türkiye, savaşın başladığı dönemde henüz on beş yıllık bir devlet olup, birçok alanda 

olduğu gibi ekonomik yönden de güçlenmeye çalışmaktadır. Böyle bir dönemde yaşanan 

Erzincan depremi, ekonomik olarak devleti zorlayacak büyüklüktedir (Kızılca 2002: 6). İktidar 

da bu minvalde depremi “milli bir felaket” olarak tanımlamıştır (Yıldız ve Dursun 2021: 50). 

Savaşın ağır koşulları arttıkça mevcut iktidar, farklı devletlerle anlaşmalar imzalama yoluna 

gitmiştir. Doğrudan savaşa girme durumu oluşmamışsa da “hukuken savaşa girildiği (Kızılca 

2002: 6)” iddia edilmektedir. Basın da kontrol altında tutulmak istenmektedir. 1931 tarihli 

Matbuat Kanunu’nun 50. maddesi gereğince, denetleme yetkisi iktidarın elindedir. Kızılca 

aynı eserinde (2002: 7) özellikle dış politika haberlerinin AA’dan alındığı şekliyle gazetelerde 

geçtiğini savunmaktadır. Çelik (2018: 318) benzer şekilde, iktidarın dış politika hakkındaki 

yorumlarda çok hassas olduğunu ve politikalarına ters düşen yazıları içeren yayınların 

kapatıldığını ifade etmiştir.  Son Posta 1941 yılında üç gün, 1942 yılında ise yedi gün 

kapatılmıştır. Vakit de benzer şekilde 1941 yılında on iki ve 1942 yılında dört gün kapatılmıştır 

(Göz 2011: 6-7). Yıldırım (2016: 1720)  ise basının kontrol altında tutulma nedenini “hem içeride 

hem dışarıda hükümetin siyasal çizgisini gösteren bir kaynak” olmasına bağlamaktadır. 

Yöntem ve Sınırlılıklar 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

155 

Bu çalışmada, Türkiye’de yayınlanan Son Posta ve Vakit Gazetelerinin 01.07.1942-

01.04.1943 tarihleri arasında yayınlanan nüshalarında  “Stalingrad Muharebesi” konulu haber, 

köşe yazısı ve diğer içerikler incelenmiştir. Çalışmanın sınırlarının bu tarihler olarak 

belirlenmesinin nedeni, Stalingrad Muharebesi’nin 23 Ağustos 1942 ile 2 Şubat 1943 tarihleri 

arasında meydana gelmesi, öncesindeki ve sonrasındaki bir aylık zaman aralığının da dâhil 

edilmesidir. Tema olarak Stalingrad Muharebesinin seçilmesindeki amaç, genel itibariyle II. 

Dünya Savaşıyla ilgili birçok çalışma yapılmasına rağmen spesifik olarak, anılan muharebenin 

yeterli düzeyde değerlendirilmediğinin düşünülmesidir. Seçilen gazeteler ve zaman aralığı ile 

Stalingrad Muharebesi teması, bu çalışmanın sınırlarını oluşturmaktadır. Özellikle gerek 

sahiplerinin Türk basın tarihinde edindikleri yer gerekse tirajlarının yüksekliğinden dolayı 

ana akım denilebilecek gazeteler, II. Dünya Savaşı’nda Türk basınının yeri noktasında tafsilatlı 

araştırmalara konu olmuştur. Bu meyanda Stalingrad Muharebesi, özel bir tema olarak 

işlenmese de bu çalışmalarda değinilen konulardan biridir.  Daha az tiraja sahip ve medya 

sahipliği diğerleri kadar dikkat çekmeyen Son Posta ve Vakit gazeteleri, yalın olarak 

Stalingrad Muharebesinin cephe haberlerini içerdiği için çalışmanın kaynakları olarak 

seçilmiştir.  

Elde edilen bulgular içerik analizine tabi tutulmuştur. Yöntem olarak içerik analizinin 

seçilmesindeki neden, nicel verilere ulaşmanın etkin yollarından birisi olmasıdır. İlaveten 

Laswell ve arkadaşlarının II. Dünya Savaşı sırasında politika ve iletişim arasındaki ilişkilere 

odaklanmış ve içerik analizini kullanmıştır (Aziz 2014: 13). Aynı dönemde Türkiye’de 

yayınlanan gazetelerin haberlerinin de aynı yöntemle incelenmesi önemlidir. Fiske (2003: 

176)’nin de belirttiği üzere içerik analizi sayesinde elde edilen veriler açık, anlaşılabilir ve 

nesnel olmakta; başka araştırmacılar tarafından da benzer sonuçların çıkmasına hizmet 

etmektedir. Weber (1990: 9) de benzer şekilde belli bir yol izlenerek bir metinden geçerliliği 

olan bilgiler elde edilebileceğini ifade etmiştir.  

1. Son Posta Gazetesi’nde Stalingrad Muharebesi 

Son Posta Gazetesi, 27 Temmuz 1930 tarihinde, Zekeriya Sertel, Ekrem Uşaklıgil, Selim 

Ragıp Emeç ve Halil Lütfi Dördüncü tarafından İstanbul’da yayınlanmaya başlamıştır. 

Başlangıçta Serbest Cumhuriyet Fırkası’nı destekleyen yayınlar yapmıştır (Bollu 2022, 55-56). 

İlerleyen süreçte yayın politikalarında belirgin değişiklikler görülmüştür. Özellikle 1934 

yılında Zekeriya Sertel’in gazeteden ayrılmasıyla daha muhalif bir yayın çizgisine kaymıştır 

(Bollu 2022: 60). Savaş döneminde süreli kapatmaya maruz kalmalarının gerekçesi olarak 

iktidarı sert bir şekilde eleştirmeleri de gösterilmektedir (Akın 2022: 484). Bununla birlikte 

savaş yıllarında hemen tüm gazeteler kapatılma cezasıyla karşı karşıya kalmışlardır. Yukarıda 

değinilen ve hükümetin elinde olan basını kontrol etme mekanizmalarının varlığı, gazetelerin 

iddia edildiği gibi muhalif yazılar kaleme almasını engellemiştir. 

Grafik 1: Son Posta Gazetesi’nde Yer Alan Haberlerin Alındığı Şehirler ve Kaynakları  

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

156 

 

Son Posta’da, Stalingrad Muharebesi temalı toplam 1 içerik bulunmaktadır. Öncelikle 

belirtmek gerekir ki çalışmanın ilerleyen bölümlerinde haber kaynakları ve haberlerin alındığı 

yerler açıklanırken, yukarıda değinilen 101 sayısından fazla miktarda içerikten 

bahsedilecektir. Bunun nedeni bir haber içinde birden fazla kaynak kullanılmasından ileri 

gelmektedir. Kaynak olarak genellikle Anadolu Ajansı (AA)’nı kullanan Son Posta, AA 

dışında radyo, farklı ajanslar ve gazetenin yazarları tarafından kaleme alınmış yazıları da 

bünyesinde barındırmaktadır.  Tüm haberler içinde AA’nın kaynak olarak kullanım sayısı 122 

iken diğerlerinin kullanımı 19’da kalmıştır. İlgili haberlerin hangi şehirlerden alındığı ve 

gazetenin kendi ürettiği içeriğin sayıları ise Grafik 1’de görünmektedir. Buna göre haberlerin 

%70’e yakını Berlin (45 adet) ve Moskova (37 adet)’dan alınmıştır. İki şehri sırasıyla Londra 

(27 adet), Stokholm, Vişi ve Roma izlemektedir.1 Gazetenin kendi haberleri ise 19 adettir. 

Haberlerin alındığı şehirleri ittifaklar özelinde incelediğimizde, yaklaşık %60’ın Müttefik 

Devletlerin kalan %40’ın da Mihver Devletlerin başkentlerinden alındığı müşahede edilmiştir. 

Bu durum Son Posta’nın müttefik kuvvetler lehinde pozisyon aldığından çok müttefikler 

safında yer alan devlet sayısının fazla olmasından kaynaklanmaktadır. Çünkü haberlerin çoğu 

AA kaynaklıdır ve AA da haberlerini başkentlerden almaktadır. Fakat haber içerikleri 

incelendiğinde anılan sayısal çoğunluğun, Son Posta’da SSCB yanlısı bir tutum doğurmadığı 

anlaşılmaktadır. 

Grafik 2: Son Posta Gazetesi’ndeki AA Haberlerinin Alındığı Kaynaklar 

 

1 Şehir isimleri Son Posta ve Vakit Gazetelerinde yazdığı şekliyle kullanılmıştır. 

0

20

40

60

Moskova Berlin Londra Stokholm Vişi Roma Gazete

İçi

Haberler

Toplam İçerik Sayısı AA'dan Alınan

Diğer Kaynaklardan Alınan

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

157 

 

Grafik 2’de, AA’dan alınan haberlerin kaynakları görülmektedir. Son Posta’da yer alan 

101 içeriğin 82 adedi AA kaynaklı olup bunların yarıya yakını Berlin (27 adet) ve Moskova (24 

adet)’dan alınan resmi tebliğlerden oluşmaktadır. Berlin ve Moskova’dan alınan haberlerin 

sayısının neredeyse eşit olması, kaynak seçerken Son Posta’nın taraf tutmadığını 

göstermektedir. “Diğer (13 adet)” başlığında yer alan kaynaklardan ise en dikkat çekeni 9 adet 

habere kaynaklık eden Reuters’tır. AA’ya kaynaklık eden Reuters haberlerinin Londra, 

Moskova ve Berlin’den geldiği görülmektedir. Yine Son Posta’da AA’dan alındığı yazan fakat 

AA’nın kaynak olarak neyi kullandığı belirtilmeyen içerikler de önemli yer tutmaktadır.  

Haberlerin içeriklerine bakıldığında, kaynak belirtilmemesinin bilinçli bir tercih olmaktan 

ziyade metne işlenmediği veya o sırada haberin geldiği şehirde bulunanlardan edinildiği 

izlenimi oluşmuştur. Son Posta, ürettiği içeriklerin 19 adedinde AA’yı kaynak olarak 

kullanmamıştır. Bunların 10 adedinin 6’sı Moskova (4) ve Berlin (2)’den alınan radyo haberleri 

olup diğerlerinin kaynağı belli değildir. Geri kalan 9 içeriğin ise 1’i “Şark Cephesinde Günün 

Muadelesi” başlığıyla Ekrem Uşaklıgil tarafından kaleme alınan köşe yazısıdır. Geri kalan 8 

adedi ise “Emekli General K. D.” mahlasıyla yayınlanan yazılar oluşturmaktadır.  

Grafik 3: Son Posta Gazetesi’nde Yer Alan Haberlerin Tarafgirliği 

 

Grafik 3’te görüleceği üzere Stalingrad Muharebesini muhtevasında bulunduran 

içeriğin yarısını (51 adet) tarafsız haberler oluşturmaktadır. Genellikle Almanya ve SSCB 

kaynaklarından edinilen haberlerin aynı anda verildiği veya sadece savaşın cephe boyutunun 

0

10

20

30

40

50

60

Almanya

Resmi Tebliği

SSCB Resmi

Tebliği

Diğer Kaynağı

Belirsiz

0

10

20

30

40

50

60

Almanya Yanlısı SSCB Yanlısı Tarafsız

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

158 

okuyucuyla paylaşıldığı haberleri içermektedir. Almanya’nın cephe başarılarını konu edinen 

ve Almanya yanlısı olarak kodlanan haberlerin sayısı 28 adet; SSCB’nin cephe başarılarını 

konu edinen ve SSCB yanlısı olarak kodlanan haberlerin sayısı ise 22 adettir. Haber dili 

noktasında belirlenen bu ayrıma çalışmanın ilerleyen bölümlerinde değinilecek olup bu 

haberlerin büyük çoğunluğunun cephe başarıları olduğu görülmüştür. Gazetenin genel 

politikasını ortaya koyması açısından önemli olan konulardan biriyse her iki taraftan da bilgi 

alınarak verilen haberlerin veriliş sırası ve şeklidir. Almanya’nın ilk haber olarak verildiği 

içerik sayısı 18 iken bu sayı SSCB için 8’dir. İlaveten SSCB’nin ilk haber olarak verilmesi 

savaşın sonlarına, diğer bir ifadeyle SSCB’nin galip geleceğinin anlaşıldığı döneme, denk 

gelmektedir. Bu yönüyle Son Posta’nın Almanya yanında tutum takındığı iddia edilebilir.  

Şekil 1: Son Posta’da, Almanya yanlısı olarak kodlanan bir haber (17 Ağustos 1942) 

 

Şekil 2: Son Posta’da, SSCB yanlısı olarak kodlanan bir haber (14 Ocak 1943) 

 

Bir haberin Almanya veya SSCB yanlısı olup olmadığı veya tarafsız değerlendirilip 

değerlendirilmediği, gazetenin başka kaynaklardan oluşturduğu içerikle kendi bünyesinde 

hazırladığı içerik için farklı değerlendirilmiştir. Farklı kaynaklardan edindiği bilgileri 

paylaştığı haberlerde, üst paragrafta değinilen, hangi şehirden gelen haberi verdiği, eğer 

birden çok şehirden haber alınmışsa hangisinin önce ve daha büyük puntolarla gazetede yer 

aldığı gibi parametrelere dikkat edilmiştir. Gazetenin kendi ürettiği haberlerde ise içeriğe 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

159 

odaklanılmıştır. Örneğin Ekrem Uşaklıgil (Son Posta 17 Ağustos 1942) tarafından kaleme 

alınan “Şark Cephesinde Günün Muadelesi” başlıklı köşe yazısında özetle “Stalingrad, 

Bolşevik ihtilalinde gösterdiği gayretkeşlik sonucunda bugün yarım milyonluk bir şehir oldu. 

Stalin yoldaşın nutkundan sonra Almanlar ilerleyemez oldu.” ifadeleri geçmektedir. Bu 

meyanda yazarın SSCB yanlısı bir tutum benimsediği iddia edilebilir. “Emekli General K.D.” 

mahlasıyla kaleme alınan makalelerde ise hem Almanya hem de SSCB yanlılığına ilaveten 

tarafsız tutum takındığına dair işaretler de bulunmaktadır. Yazarın ilk 2 yazısı Almanya 

yanlısı olarak, takip eden 5 yazısı tarafsız olarak ve son yazısı ise SSCB yanlısı olarak 

değerlendirilebilir. Değerlendirmenin bu şekilde yapılmasında, Emekli General K. D.’nin ilk 

yazısında geçen “Almanlar cepheye çok sayıda asker gönderiyorlar… Böyle giderse büyük bir 

meydan muharebesi çıkacak ve Almanlar Moskova’ya gitme zahmetinden kurtulacak… (Son 

Posta 15 Eylül 1942)” ifadeleri, Almanya yanlısı tutuma kanıt olarak gösterilebilir. İlaveten 

savaşın seyri ortada görünürken yazarın daha tarafsız yazılar kaleme aldığı “Savaşın eski 

ehemmiyeti yok. Esirlere kötü davranan kim olursa olsun tarih kötü yazacak... (Son Posta 10 

Ekim 1942)” cümlelerinden de anlaşılmaktadır. Savaşın SSCB lehine bitmek üzere olduğu 

dönemde kaleme aldığı yazısında ise “Facia cereyan ederken Almanlar, Sovyet taarruzunu 

henüz durdurabilmiş değillerdir… (Son Posta 04 Şubat 1943)” şeklinde SSCB yanlısı ifadeleri 

bulunmaktadır.  

Şekil 3: Son Posta’da Yer Alan Ekrem Uşaklıgil imzalı köşe yazısı (17 Ağustos 1942) 

 

Son Posta’da Stalingrad Muharebesiyle ilgili ilk habere 10 Ağustos günü 

rastlanmaktadır. AA’nın Berlin’den geçtiği bu haber Almanya yanlısı olarak kodlanmış olup 

SSCB taarruzlarının püskürtüldüğünü yazmaktadır (Son Posta 10 Ağustos 1942). Bir sonraki 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

160 

haber ise 2 gün sonra Moskova’dan AA kanalıyla aktarılan Reuters haberidir. Almanya’nın 

ilerleyişinin devam ettiği belirtilmiştir. Tarafsız olarak kodlanan ilk haber Londra’dan AA 

kanalıyla aktarılmış olup Almanların iddia ettikleri gibi ilerleyemediklerini, SSCB 

savunmasıyla mücadele içinde olduklarını iddia etmektedir (Son Posta 15 Ağustos 1942). 

Uşaklıgil’in köşe yazısı ilk SSCB yanlısı içerik olarak belirlenmiştir. Dış kaynaktan edinilen 

bilgilerle derlenen haberler içinde ilk SSCB yanlısı haber ise AA’nın Londra’dan bildirdiği, 

Alman taarruzunun püskürtüldüğünü konu edinmiştir (Son Posta 18 Ağustos 1942).  

Son Posta’da Almanya veya SSCB yanlısı olarak kodlanan haberlerin yoğunlaştığı 

dönemler, muharebenin gidişatı ile doğrudan ilişkilidir. Nitekim Almanya yanlısı olarak 

kodlanan haberlerin 2 Kasım gününe kadar yoğun olduğu, bu tarihten sonra sadece 15 Aralık 

ve 13 Ocakta bulunduğu tespit edilmiştir. Yine bu haberlerin tamamının Berlin kaynaklı 

olduğu da görülmüştür. Benzer şekilde SSCB yanlısı olarak kodlanan haberler ise tam tersi 

tarihlerde yoğunlaşmaktadır. 8 Kasımdan sonra belirlenen SSCB yanlısı haberler, bütün SSCB 

yanlısı haberlerin üçte ikisine denk gelmektedir. Almanya ve SSCB yanlısı olarak kodlanan 

içerikler arasındaki diğer bir fark ise SSCB yanlısı olarak kodlanan içeriğin, sadece Moskova 

kaynaklı olmamasıdır. Mihver Devletler başkentinden gelen haberlerde dahi en azından 

Almanya’nın başarılı olamadığına dair bilgiler mevcuttur. Roma’dan AA’nın geçtiği, İtalyan 

bir gazeteciye dayandırdığı “Ateş saçan çukurlar (Son Posta 11 Eylül 1942)” başlıklı yazısı bu 

duruma örnektir. İlgili haberde Stalingrad’ın kuşatılmasının imkânsızlığından ve Alman 

askerlerinin zor durumda olduğundan bahsedilmektedir. Gazetenin yazarlarından olan 

emekli general K. D.’nin (Son Posta 19 Eylül 1942) de savaşın uzamasını Stalingrad’ın 

kuşatılamamasına bağladığı görülmektedir. Aynı günlerde ise Berlin’den gelen haberler bu 

durumun tersini belirtmekte ve Alman ilerlemesinin devam ettiğini iddia etmektedir. 

Cepheden gelen haberler incelendiğinde, Stalingrad Muharebesinde insan, askeri 

mühimmat ve beşeri yapı kaybının büyük ve çatışma alanının geniş olduğu anlaşılmaktadır. 

Alman orduları başkumandanlığından edinilen haberde, “askerlik tarihinin hiçbir devresinde 

bu kadar fazla insan hayatına mal olan bir sefere tesadüf edilmemiştir…(Son Posta 16 Eylül 

1942)” cümleleriyle durum tarif edilmektedir.  Londra’dan “savaşın 30. günü” başlığıyla gelen 

haberlerde de savaşın büyüklüğü anlatılmaktadır (Son Posta 23 Eylül 1942). AA’nın Berlin’den 

aktardığı bir başka yazıda “Sovyet askerlerinin cesetlerinden dağ oluştuğu” benzetmesi 

yapılmaktadır (Son Posta 17 Aralık 1942). Sovyet tebliği ise bunun aksi bilgiler muhteva 

etmektedir. AA’dan aktarılan bu haberde 15 Kasım ile 11 Aralık tarihleri arasında 169.000 

Alman asker ölürken 75.000’inin de esir alındığı iddia edilmektedir (Son Posta 13 Aralık 1942). 

Analiz edilen içerikte sadece insan kaybının yer almadığı da görülmektedir. Örneğin 

Almanların zor durumda olduğunun anlatıldığı bir haberde sadece bir çatışmada 24 uçak 

kaybettikleri yazmaktadır (Son Posta 29 Aralık 1942). Berlin kaynaklı bir haberde ise SSCB’ye 

ait 45 zırhlı aracın imha edildiği söylenmektedir (Son Posta 13 Ocak 1943). Stalingrad 

Muharebesinin büyüklüğünü anlamak açısından verilen sayılar önemlidir. Усович (2022) 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

161 

verdiği sayısal bilgilerde, Almanya’nın kaybının ölü, yaralı, esir ve kayıplarla birlikte 1 milyon 

500 bin kişi; Kızıl Ordunun kaybının ise yaklaşık 1 milyon 130 bin kişi olduğunu ifade 

etmektedir. 

AA’nın geçtiği haberlerin büyük çoğunluğu resmi tebliğler oluştuğundan, bunların 

diğer ülkelere de gönderildiği düşünülebilir. Haliyle tebliğler birer propaganda vasıtası işlevi 

görmektedir. Aynı gün Almanya ve SSCB’den alınan tebliğlerde, her iki ülke de başarılı 

olduğunu iddia etmektedir. SSCB, Stalingrad merkezinde kuvvetli bir saldırıya geçip başarılı 

olduğunu belirtirken, Almanya bir Sovyet grubunun imha edildiğini bildirmektedir (Son 

Posta 28 Ocak 1943) ki muharebenin SSCB lehine sonuçlanmasına sadece altı gün kalmıştır. 

Farklı bir günde iki ülkenin geçtiği remi tebliğlerde de benzer bir ikilemin olduğu 

görülmektedir. SSCB kaynakları, yapılan saldırılarda Alman tümenlerinin yok edildiğini 

savunurken, Almanya tarafı Sovyet güçlerinin ağır yenilgiye uğratıldığını iddia etmektedir 

(Son Posta 5 Ocak 1943). İki ülkeden haberlerin geldiği günlerin neredeyse tamamında bu 

durumun gözlemlendiğini söylemek mümkündür. 30 Kasım tarihli yazı ise farklı bir örnek 

olarak değerlendirilebilir. AA’nın Moskova ve Berlin’den geçtiği iki haber bulunan bu yazıda, 

Moskova’dan alınan bilgilerin burada yayın yapan bir gazeteden alındığı belirtilmiştir. Sovyet 

taarruzunun Stalingrad-Rostoy demiryolu hattı boyunca ilerlediği, “yorgun ve eksik 

donanımlı” Alman ordusunun geri çekilmesini tamamlayamadan saldırıya uğradığı 

yazmaktadır. Berlin’den alınan bilgilerde ise bu durum nispeten kabul edilmiş olup 

“bekleyiniz, göreceksiniz…” şeklinde geçiştirilmiştir (Son Posta 30 Kasım 1942). 

Son Posta’nın içerik analizinde değinilecek son konu, bazı spesifik haberlerinin 

muhteviyatı üzerine olacaktır. “İktisat muharriri” mahlasıyla kaleme alınan bir yazı dikkate 

değerdir. İlgili yazı, Almanya’nın Stalingrad’a özel önem vermesinin anlaşılması için SSCB 

içindeki petrol yataklarının yerinin bilinmesi gerektiğini söylemektedir (Son Posta 14 Kasım 

1942). Hitler ve Stalin’in halka ve askere moral vermek için söylediği nutuklar da haberde yer 

almaktadır. AA’nın Londra’dan aktardığına göre Hitler, Stalingrad’ın zapt edileceğini, Stalin 

ise 15 gün içinde Kızıl Ordunun gücünün görüleceğini iddia etmektedir (Son Posta 23 Kasım 

1942). Enformasyon alanında da savaş yürüten Almanya ve SSCB arasındaki sıcak savaş ise 4 

Şubat 1943 tarihinde bitmiştir. Son Posta’da savaşın SSCB lehine sonuçlanma ihtimalinin 

arttığını aleni belirten ilk haber 1 Şubatta yayınlanmıştır. AA’nın Berlin’den aktardığına göre 

üstün hizmetlerinden dolayı Paulus’un rütbesi mareşalliğe yükseltilmiştir. Aynı gün 

Moskova’dan alınan bilgiler ise mareşalin esir alındığını söylemektedir (Son Posta 01 Şubat 

1943). Muharebenin bitişini Son Posta, Berlin’den alınan hususi tebliğle duyurmuştur. Şekil 

6’da görüldüğü üzere, Almanlara ait 6. Ordunun imha edildiği duyurulmuştur. Aynı yazıda 

eğlence yerlerinin 3 gün süreyle kapalı olacağı da belirtilmiştir (Son Posta 04 Şubat 1943). 

Almanlar için bu yenilginin bir dönüm noktası olduğu, AA’nın Almanya hususi muhabirinin 

yazısından da anlaşılmaktadır. Muhabire göre, “Kış harbinin beklenmedik sonucu”nun 

Almanya’da her sahada harp rüzgârları estirdiğinden bahisle; “gazete haberlerinde harbin 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

162 

ciddiyeti”nin hissedildiğini belirtmektedir. “Almanya, Stalingrad Muharebesine kadar 

güçlerinin ancak bir kısmını seferber etmiştir. Savaşın ilk gününden beri yenilgi haberi 

almayan Almanların, Stalingrad ve kış harbinin neticesinde, sıkı davranması gerektiğini 

anladığını” iddia etmektedir. “Alman gazeteleri, zaferi güven altına almak ve harbin bundan 

sonra getireceği mahrumiyetlere hazırlanmak için tek bir dilde ve devamlı surette halkı ikaz 

eden yazılar neşretmektedir. Halk bu yayını ve durumun ciddiyetini anlayışla 

karşılamaktadır.” (Son Posta 10 Şubat 1943).   

Şekil 4: Son Posta’da Stalingrad Muharebesinin Bittiğini İlan Eden Haber (04 Şubat 1943)  

 

2. Vakit Gazetesi’nde Stalingrad Muharebesi 

Vakit Gazetesi, Ahmet Emin Yalman ve Asım Us tarafından kurulmuş, 22 Ekim 

1917’de yayın hayatına başlamıştır (Yücel 2022: 18).  Gazete 1934 yılında Kurun adını alsa da 

kısa süre sonra tekrar Vakit ismiyle yayınlanmaya devam etmiştir. II. Dünya Savaşı yıllarında 

gazetenin başyazarı Asım Us’tur (Topuz 2003: 146). Bu dönemde uyguladığı politikalarla ilgili 

farklı değerlendirmeler bulunmaktadır. Yavuz (2022: 9) yaptığı değerlendirmede Vakit’in 

Müttefikler lehine yayın yaptığını iddia ederken, Vural (2008: 389) ise Sabiha Sertel’in Vakit 

için “Alman propagandasının Türkiye’deki temsilcileri olduğu” iddiasını dile getirmiştir. 

Benzer bir yaklaşım Son Posta için de geçerli olup, çalışmanın girişinde bu iki gazetenin 

doğrudan tarafgirlikle itham edilemeyeceği tafsilatlı anlatılmıştır. 

Grafik 4: Vakit Gazetesi’nde Yer Alan Haberlerin Alındığı Şehirler ve Kaynakları 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

163 

 

Vakit, toplam 43 adet haber ve yazıda, Stalingrad Muharebesinden bahsetmektedir. 

Son Posta’da olduğu gibi Vakit’te de haber kaynakları ve haberlerin alındığı yerlerin 

analizinde daha fazla toplama ulaşılmaktadır. Her iki gazetede de bunun nedeni tek bir 

içerikte bazı durumlarda birden çok kaynaktan gelen haberin aynı anda kullanılmasıdır. 

Vakit, Son Posta’ya oranla daha az AA kaynaklı haber kullanmıştır veya ajanstan almış olsa 

dahi kaynağını belirtmemiştir. Toplam 17 adet içerikte AA kaynak olarak kullanılmamış olup, 

ilgili içerik yazarları belli olan 3 adet köşe yazısı ile Nasyon Gazetesi’nden alınan bir haberden 

müteşekkildir. Tüm haberlerin alındığı şehirler ve gazetenin kendi içeriğinin sayıları Grafik 

4’te görülmektedir. En çok haber 19 adetle (%38,78) Moskova’dan ve 13 adetle (%26,53) 

Berlin’den gelmiştir. Londra ve Stokholm’den aynı sayıda ve 5 adet (%10,20), Vişi’den ise 3 

adet (%6,12) haber, Stalingrad Muharebesi temalı içeriği oluşturmuştur. Vakit’te, Son Posta’ya 

göre Mihver Devletler başkentlerinden gelen haber oranı daha düşüktür. Çünkü Son Posta’da 

olduğu gibi Vakit’te Roma’dan haber gelmemiştir. Bu da Müttefik Devlet başkentlerinden 

gelen haberlerin tüm haberlere oranını Vakit’te arttırmıştır. Son Posta’da %60’a yaklaşan 

Müttefik Devlet başkentlerinden gelen haber sayısı, Vakit’te %73,47’ye kadar çıkmıştır. 

İttifaklar arası oluşan oran farkı Vakit’in tarafgirliğinden ziyade bilgi kaynağı tercihiyle 

ilgilidir.  

Grafik 5: Vakit Gazetesi’ndeki AA Haberlerinin Alındığı Kaynaklar 

 

0

5

10

15

20

Moskova Berlin Londra Stokholm Vişi Gazete İçi

Haberler

Toplam İçerik Sayısı AA'dan Alınan

Diğer Kaynaklardan Alınan

0

5

10

15

20

Almanya

Resmi Tebliği

SSCB Resmi

Tebliği

Diğer Kaynağı

Belirsiz

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

164 

AA’dan alınan haberlerin kaynağı Grafik 2’de verilmiştir. Vakit’in Stalingrad 

Muharebesi temalı 43 içeriğinin 32 adedi AA kaynaklıdır. Son Posta’da Berlin kaynaklı 

haberlerin sayısı fazla iken Vakit’te Moskova kaynaklı haberlerin sayısının fazla olduğu 

görülmüştür. AA haberlerinin 19 adedini Moskova’dan geçerken, Berlin’den geçtiği haber 

sayısı 13 adette kalmıştır. AA’nın resmi tebliğlerden aldığı bilgilerle derlediği içerik sayısı ise 

neredeyse aynıdır. 5 adet SSCB resmi tebliği kullanılırken Almanya resmi tebliğ sayısı da 6 

adette sınırlı kalmıştır. Son Posta ile Vakit’i ayıran temel farklardan birinin bu olduğu 

söylenebilir. Son Posta, Vakit’e göre okuyucularıyla daha fazla resmi tebliğ kaynaklı içerik 

paylaşmıştır. “Diğer (4 adet)” başlığında yer alan haberler; Londra’dan gönderilen radyo 

kaynaklı 1 adet içerik ile İzvestia, Pravda ve Nasyon gazetelerinden alınan birer adet haberden 

ibarettir. AA’dan alınan fakat kaynağı belirsiz haber sayısı ise diğer üçünün toplamından fazla 

olup 16 adettir. Kaynağı belirsiz haber sayısının fazlalığı, Vakit’in AA’dan aldığı bazı 

haberlere AA’yı yazmadığı izlenimi doğurmuştur.  

Grafik 6: Vakit Gazetesi’nde Yer Alan Haberlerin Tarafgirliği 

 

Vakit’in haberlerinin tarafgirlik yönünden incelemesinde, SSCB yanlısı olarak 

kodlanan haberlerin yoğun olduğu görülmektedir. Son Posta için yapılan değerlendirme, 

Vakit için de geçerlidir. Basının yaşadığı baskı ve yorum barındıran içerik azlığı, tarafgirlik 

kodlamasını bir yerde anlamsız kılmaktadır. Cephe haberlerinin verildiği içerikle yapılan 

değerlendirme, yukarıda da ifade edildiği üzere şekil yönüyle sınırlı kalmaktadır. İki gazete 

arasındaki fark noktasından bakılacak olursa; Son Posta’da ağırlık tarafsız olarak kodlanan 

içerikteyken Vakit’te SSCB tarafgirliği daha belirgindir. Bunun dışında SSCB tarafgiri olarak 

kodlanan haberler Son Posta’da savaşın seyrinin belli olduğu dönemden sonra yoğunlaşırken 

Vakit’te daha homojen bir dağılım olduğu görülmektedir. İlaveten Moskova kaynaklı 

haberlerde Vakit, SSCB’nin yayın organlarından alınan haberlere de yer vermiştir. Bu yönüyle 

bakıldığında Vakit’in SSCB yanlısı bir tutuma yakın olduğu iddia edilebilir.  

Şekil 6: Vakit’te, Almanya yanlısı olarak kodlanan bir haber (11 Aralık 1942) 

0

5

10

15

20

25

Almanya Yanlısı SSCB Yanlısı Tarafsız

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

165 

 

Şekil 7: Vakit’te, SSCB yanlısı olarak kodlanan bir haber (20 Eylül 1942) 

 

AA kaynaklı veya dış kaynaktan alınan bilgilerle derlenen içeriğin bir tarafı 

destekleyip desteklemediği genellikle şekil özellikleri üzerinden belirlenirken, gazetenin 

kendi içinde ürettiği haberlerde içeriğe odaklanılmıştır. Vakit’in yazarları tarafından kaleme 

alınan yazıların 3 adedi SSCB yanlısı olarak kodlanmıştır. Asım Us (Vakit 16 Aralık 1942) 

“Meğer Rusyanın Anlaşılması için Bir Dünya Harbi Çıkması Lazımmış” başlıklı makalesinde, 

uzun savaş döneminde hemen yıkılacağı düşünülen komünizmin ve Kızıl Ordunun savaş 

kabiliyetinin ortaya çıktığını belirtmektedir. Hasan Kumçayı da (Vakit 22 Ocak 1943) benzer 

ifadelerle SSCB’nin savaş gücünden bahsetmektedir.  Stalingrad’da uygulanan savunma 

stratejilerinin Almanları bile şaşırttığı iddiasında bulunmaktadır. Sadri Ertem (Vakit 31 Ocak 

1943) imzalı yazıda ise Stalingrad Muharebesine “asrın destanı” yakıştırması yapılmıştır. İcra 

edilen yeni savaş teknikleri ile Stalingrad Muharebesinin, politika ve askerlik bakımından yeni 

durumlara yol açtığı gibi “idraki bakımından da yeni manalar ve mefhumlar getirdiğini” 

düşündüğünü söylemiştir. Vakit’in yazarları tarafından üretilen ve tarafsız olarak kodlanan 

diğer yazıda ise Stalingrad’da cereyan eden mücadelen ziyade kış şartları konu edilmiştir. 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

166 

SSCB’nin güçlü komutanlarından “General Kış”ın SSCB’yi de zorladığını belirtmiş ve halk 

zorluk çekerken hükümetin hiçbir şey yapmadığı iddia etmiştir (Vakit 8 Ocak 1943).   

Stalingrad Muharebesi temalı ilk Vakit içeriği, 1 Ağustos tarihli olup İzvestia 

Gazetesi’nden alınan, Moskova kaynaklı bir haberdir. Stalin’in Alman kuvvetlerini “Hitlerci 

Sürüler” olarak isimlendirdiğini ihtiva eden bu haber (Vakit 1 Ağustos 1942), SSCB yanlısı 

olarak kodlanmıştır. Bir sonraki haber 3 gün sonra verilmiş olup Almanların kayıplarından ve 

SSCB’nin direnişini konu edinmektedir (Vakit 4 Ağustos 1942). Tarafsız olarak kodlanan ilk 

haber ise Londra’dan AA’nın geçtiği bir haber olup, Stalingrad’a giden tren hattının tehlikede 

olduğunu belirtmektedir (Vakit 6 Ağustos 1942).  Almanya yanlısı olarak kodlanan içeriğe 24 

Ağustos tarihinde rastlanmaktadır. Almanların saldırılarını arttırdığı, SSCB’nin ise zor 

durumda kaldığı Vişi’den alınan AA haberinde geçmektedir (Vakit 24 Ağustos1942). Vakit’te 

SSCB yanlısı içerik ilk günden itibaren görülmekte, Son Posta’da olduğu gibi bir zaman 

dilimine sıkışmamaktadır. Almanya yanlısı olarak kodlanan haberlerde ise farklı bir durum 

mevcuttur. Zaten Vakit’te Almanya yanlısı haber içeriği kısıtlı olup 23 Kasımdan sonra hiçbir 

içerik Almanya yanlısı olarak kodlanmamıştır. 

Vakit’te Stalingrad Muharebesiyle ilgili içeriğin az olduğuna önceden değinilmiştir. 

Birden fazla kaynağın aynı haberde kullanıldığı örnekler de Son Posta’ya göre oldukça 

sınırlıdır. Var olan içeriğin de büyük çoğunluğu cephe haberlerinden oluşmaktadır. 

Gazetelerin haber içeriklerini oluşturan resmi tebliğlerin de az olması bunlara eklenince, 

Vakit’in içerik analizi ayrıntılı yapılamamaktadır. Son Posta’da olduğu gibi Vakit’te de 

düşman ordularına verdirilen zayiat haber yapılmıştır. 2, 13 ve 15 Eylül tarihlerinde 

yayınlanan ve Stalingrad Muharebesi temalı haberleri barındırması bakımından sıralı olan 

nüshalarda, Alman ordularına büyük zararlar verdirildiği iddia edilmektedir. Son Posta’daki 

kadar tafsilatlı bilgi içermemekle birlikte konuyla alakalı başka içerikler de bulunmaktadır. 

Örneğin AA’nın Moskova’dan geçtiği ve Pravda Gazetesi’ne dayandırdığı bir haberde, Alman 

ordusunun Kızıl Ordu karşısında 800 tank, 1.000 uçak ve 10.000 asker kayıp verdiği 

bilgilendirmesi yapılmıştır (Vakit 24 Kasım 1942). Alman orduları başkumandanlığından 

alınan resmi bir tebliğde ise SSCB’nin kaybı aktarılmıştır. Vakit’te SSCB’nin savaşı 

kazanacağının alenileştiği haber, AA’nın Moskova’dan geçtiği SSCB resmi tebliğinden alınan 

bilgilerden oluşturulmuştur. Adı geçen tebliğde “çembere sıkıştırılan Alman ordusunun imha 

edildiği” ifade edilmektedir (Vakit 28 Ocak 1943). Vakit, muharebenin tamamen bittiğini 

“Stalingrat müdafileri nasıl çarpıştılar? (Vakit 04 Şubat 1943)” başlıklı yazısında okuyucusuna 

duyurmuştur. Şekil 4 ve Şekil 8’de görüldüğü üzere, Vakit ve Son Posta’nın “Alman Hususi 

Tebliği”ni veriş tercihi farklıdır. Son Posta tebliği ön plana çıkarırken Vakit, kızıl ordunun 

muharebedeki rolünü ön plana çıkarmaktadır. İki gazete arasındaki olaylara bakış açısını 

göstermesi bakımından bu fark dikkat çekmektedir.   

Şekil 8: Vakit’te Stalingrad Muharebesinin Bittiğini İlan Eden Haber (04 Şubat 1943) 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

167 

 

Sonuç 

Gazeteler arasındaki en belirgin fark, içeriğin gazetede yerleştirildiği sayfalardır. Her 

ne kadar Son Posta, Vakit’in yaklaşık iki katı mertebesinde Stalingrad Muharebesi temalı 

haber içerse de hem manşete taşıdığı haber sayısının tüm haberlerine oranı hem de içeriği ilk 

sayfada değerlendirme yüzdesi Vakit’in önündedir. Son Posta, tüm haberlerinin %26,73’ünü 

(27 adet) manşete, %47,52’sini (48 adet) ilk sayfasına koymuşken, Vakit’te bu oranlar sırasıyla 

%6,98 (3 adet) ve %27,91 (12 adet) şeklindedir. Sayıların da anlattığı üzere Son Posta, Vakit’e 

göre Stalingrad Muharebesine daha fazla önem vermiştir.  

Grafik 7: Stalingrad Muharebesiyle İlgili İçeriğin Son Posta ve Vakit Gazetelerinde Yer Aldığı 

Sayfalar 

  

İki gazete arasındaki belirgin diğer bir fark, Son Posta’ya göre Vakit’in AA’yı 

haberlerinde kaynak olarak kullanma sıklığının oldukça az olmasıdır. Bunun iki nedeni 

olabileceği düşünülmektedir. İlki AA’yı kaynak olarak kullansa da bunu yazılarında 

belirtmemesi ikincisi ise farklı kaynaklara yönelmesidir. İlk iddianın doğru olma ihtimali daha 

güçlü görünmektedir. Çünkü aynı günlere tesadüf eden yazılar incelendiğinde benzer içeriğe 

sahip oldukları görülmektedir. Buradan hareketle her iki gazetenin de doğrudan taraf 

0

10

20

30

40

50

60

Manşet 1. Sayfa Diğer Sayfalar

Son Posta Vakit

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

168 

tutmadığı, mevcut konjonktüre göre haber tercihinde bulunduğu söylenebilir. Haberlerin 

diliyle ilgili yapılabilecek değerlendirme sınırlı kalmıştır. Bunun başat nedeni ajanslardan 

geçme haberlerin çoğunlukta olması (kaynak belirtilmemiş bile olsa) ve bunların da resmi 

tebliğlere dayanmasıdır. Bu sebeple, değerlendirme yapılırken hususi olarak üzerinde 

durulan önemli noktalar, çalışmanın analiz bölümünde açıklanmıştır. Burada dikkat çeken 

hususlardan biri Almanya ve SSCB’nin öne çıkarma gayretinde oldukları konuların farklı 

olmasıdır. Almanya’dan alınan resmi tebliğler savaş teknolojisi ve yeni yerlerin alınmasına 

odaklanırken, SSCB tebliğleri dayanışma, savunma başarışı ve düşmana verilen zayiatı temel 

almıştır. Almanya’nın saldıran, SSCB’nin savunan taraf olması bu farkı anlamlı kılmaktadır.     

Stalingrad Muharebesi, II. Dünya Savaşı’nın cephelerinden biridir. Sonuçları itibariyle 

büyük değişimlere öncü olsa da çatışma sırasında böyle bir özelliği yoktur. Bu sebepledir ki 

her iki gazetenin de köşe ve fikir yazılarında Stalingrad Muharebesine neredeyse 

değinilmemiştir. O sırada Türkiye’yi daha yakından ilgilendiren şey, savaşın topyekun 

etkileridir. Stalingrad Muharebesiyle ilgili haberlerin hemen hemen hepsi cephe haberlerini 

ve iki ülkenin askeri gücünü içermektedir. Haberlerin muhteviyatı, gazetelerde görülen bu 

durumu anlamlı kılmaktadır. Sonuç itibariyle her iki gazete de gündeme yönelik içerik üreten 

ve harp mecmuası özelliklerini taşımayan yayınlardır. Ayrıca basın üzerindeki denetim de 

gazetelerin haberlerinde yorum yapmalarını güçleştirmiştir.  

Gazeteleri tarihsel bir zaman diliminde, belli bir tema üzerinden içerik analizine tabi 

tutarken bazı zorluklar bulunmaktadır. Örneğin günümüzde sıklıkla kullanılan bazı 

yöntemler o tarihte ortaya konmamış olabilir. Ayrıca haber yazma teknikleri gibi mesleki 

nosyonlar gelişmemiş de olabilir. Tüm bunların dışında içeriklerini serbestçe üretemedikleri 

döneme de denk gelinebilir. Çalışma özelinde değinilecek olursa, II. Dünya Savaşı sürecinde 

gazeteler içeriklerini oluştururken özgür değildir. Belli kurallar çerçevesinde kalmak ve cezai 

müeyyideye uğramamak adına hem dış hem de iç kontrol mekanizmalarını kuvvetli bir 

şekilde çalıştırmaktadır. Belki tarihteki ilk sansür örnekleri gibi katı uygulamalarla 

karşılaşılmamaktadır. Fakat gazete sahiplerinin milletvekili yapıldığı, gazetecilerin Mihver ve 

Müttefik devletlerce gezilere davet edildiği de bir vakıadır. Bu davetler kapsamında 2 kere 

Londra’ya 1 defa da Berlin’e seyahat düzenlenmiştir (Yüksel ve Satı 2020: 3406, 3410, 3414). 

Gerek Mihver gerekse de Müttefik Devletlerin bu gezilerle, bir halkla ilişkiler çalışması yaptığı 

değerlendirmesi (Başarır 2020: 971), haber içeriklerine bakıldığında anlaşılır olmaktadır. 

Gazetelerin içeriklerini üretirken tamamen serbest oldukları günümüz dünyasında dahi kesin 

olarak tespit edilemez. Bununla birlikte anılan dönemde var olan kanunlar ve uygulamalar, 

basının sıkı kontrol altında olduğunu göstermektedir. Gazeteci milletvekilleri ve geziye 

katılan gazeteciler olgusunun olduğu bir dönemin analizini yapmak güçleşmektedir. Tüm 

bunlara ek, yorumun oldukça sınırlı olduğu, ajans haberlerinin tıpkıbasım verildiği içerikleri 

de değerlendirmek için şekil özellikleri daha fazla önem kazanmaktadır. İlaveten elde edilen 

veriler, var olan olgular gözetilerek analiz edilmiştir. Sonuçta her iki gazetenin de Stalingrad 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

169 

Muharebesini önemsediği, haberi sunarken savaşın mevcudiyeti üzerinden şekli göndermeler 

yaptığı ve Son Posta’nın Vakit’e göre daha fazla bu konunun üstünde durduğu sonucu 

çıkmıştır.  

Her iki gazetenin de AA kaynaklı haber kullandığına ve hükümetin de bu minvalde 

basın politikası uyguladığına yukarıda değinilmiştir. Olağanüstü zamanlarda olağanüstü 

kararların alınması siyaseten anlaşılır bir sonuçtur. Halkın habere ulaşması ve içeriklerin 

objektif olması ise kitle iletişiminin en önemli amaçları arasındadır. Toplumsal tepkilerin 

yoğunlaştığı olaylar meydana geldiğinde, iktidarlar ilk olarak basını kontrol altına almak 

istemekte, hepsi olmamakla birlikte gazeteciler ise buna karşı çıkmaya çalıştıklarını en 

azından anılarında kaleme almaktadır. Örneğin Orhan Birgit’le yapılan bir söyleşide, tekparti 

yönetiminin sıkıyönetim altında basını manipüle ettiği ve denetlediği iddiası bulunmaktadır 

(Gezgin, Polat ve Arcan 2016: 120). Bu çalışmada var olan içerik üzerinden değerlendirme 

yapıldığından, özellikle gazetecilerin ne surette bir otokontrol uyguladıkları tespit 

edilememiştir. Bununla birlikte fikir ve köşe yazılarının azlığı ve var olanlarında da mevcut 

siyasi ortama paralel fikirlerin beyan edilmesi, bir otokontrol mekanizmasının çalıştırıldığını 

da göstermektedir. Bu durum kendi içinde anlaşılabilir bir durum olmakla beraber, içeriğin 

sığlaşmasına neden olmuştur. Her ne kadar yabancı ülkelerden AA dışında da haber alınmış 

olsa da bunlarda da yorum olmadığı görülmüştür.   

Son Posta ve Vakit, dönemin ana akım gazeteleri değildir. Medyanın holdingleşmesi, 

1940’lı yılların Türkiye’sinde henüz oluşmamıştır. Medya sahipliği yönüyle gazeteleri 

değerlendirmek doğru olmayacaktır. Bununla birlikte ana akım medyanın takip edilirliği daha 

yüksek olduğundan, buralarda değinilen konular halkın arasında daha hızlı yayılmaktadır. 

Bu sebepledir ki bu kategoride değerlendirilebilecek gazeteler üzerinde daha fazla çalışma 

yapılmıştır. Benzer ifadelerde tekrara düşmemek adına bu çalışmada tirajı daha az olan 

gazeteler tercih edilmiştir. Gazetelerin satış sayısının azlığı, etki alanlarının hiç olmadığı 

anlamına da gelmemektedir. Hem araştırmanın zaman sınırı dâhilinde günümüze oranla 

daha az gazetenin olması hem de gazetecilerin sayılarının azlığından mütevellit birbirlerini 

tanıma ve etkileme potansiyelinin yüksek olması nedeniyle, Son Posta ve Vakit’in içeriklerinin 

de ana akım gazetelere yaklaştığı söylenebilir. Stalingrad Muharebesi özelinde her iki 

gazetenin de önemli bilgiler içerdiği ve savaşın gidişatına dair çizelge oluşturabilecek özellikte 

olduğunu söylemek mümkündür. Bu çalışmanın, II. Dünya Savaşı boyunca bir tema 

üzerinden araştırma yapacaklara yardımcı olacağı müşahede edilmektedir. 

Kaynakça 

Akın, Derya. 2022. “II. Dünya Savaşı’nda Basın ve Yayın Organlarının Etkisi”. Sinop Üniversitesi Sosyal 

Bilimler Dergisi 2(6): 474-519. 

Akşin, Sina. 2020. Kısa 20. Yüzyıl Tarihi. 7. bs. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. 

Armaoğlu, Fahir. 2005. 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi. C. 2. 15. bs. İstanbul: Alkım Yayınevi. 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

170 

Aziz, Aysel. 2014. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 

Başarır, Mehtap. 2021. “Stalingrad Savaşı Döneminde Türkiye-Sovyet Rusya İlişkileri (1941-1943)”. 

Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 72: 491-522. 

Başarır, Murat. 2020. “II. Dünya Savaşı Döneminde Müttefik Devletlere Yapılan Bir Basın Gezisinin 

Halkla İlişkiler Tarihi, Modelleri ve Uygulamaları Kapsamında Analizi”. Gümüşhane 

Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 8(2): 961-983. 

Bollu, Mehmet. 2022. “Türk Basınında Son Posta Gazetesi (1930-1942)”. Doktora Tezi, Marmara 

Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul. 

Çelik, Ahmet. 2018. “II. Dünya Savaşı’nda Hükümet-Basın İlişkileri ve Gazeteci Mebuslar”. Fırat 

Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 28(2):  315-331. 

Ertem, Sadri, “Asrımızın Destanıdır” Vakit 31 Ocak 1943. 

Gezgin, Suat, Veli Polat, H. Esra Arcan. 2016. Türkiye Sözlü Basın Tarihi. C.2. İstanbul: Türkiye İş Bankası 

Yayınları. 

Göz, Ali Cem. 2011: “İkinci Dünya Savaşı Yıllarında Türkiye’de Siyasal İktidar tarafından Kapatılan 

Basın Organları Bağlamında Bir Listeleme Denemesi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner 

Dergisi 3(5): 1-12. 

Gürün, Kâmuran. 1988. “Türkiye’yi II. Dünya Savaşı’na Sokma Çabaları”. Belleten 52(204): 1455-1468. 

Hart, Liddell. 1999. II. Dünya Savaşı Tarihi. Çev. Kerim Bağrıaçık. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. 

Hoffman, Rudolf, Walter Görlitz. 1995. İkinci Dünya Savaşı’nın Kesin Sonuçlu Muharebelerinden Moskova 

ve Stalingrad Muharebeleri. Çev. İbrahim Ulus. Ankara: Genelkurmay Basımevi. 

John, Fiske. 2003. İletişim Çalışmalarına Giriş. Çev. Süleyman İrvan. İstanbul: Bilim ve Sanat Yayınları. 

Kırkpınar, Nurullah. 2017. “II. Dünya Savaşı’nda Stalin ve Sovyet Diplomasisi Karşısında Türk Basının 

Tutumu (1939-1945)”. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi 17(34): 239-277. 

Kızılca, Gül Karagöz. 2002. “1942 Yılında Mihver ve Müttefik Devletlerce Düzenlenen Türk Basın 

Gezileri”. Kebikeç 7(14): 5-26. 

Kumçayı, Hasan, “Stalingrat Bilmecesi”, Vakit 22 Ocak 1943. 

Mat, Gülben. 2008. “Türkiye’de Çok Partili Dönemde Sıkıyönetimler”. Doktora Tezi. Dokuz Eylül 

Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü, İzmir. 

Sander, Oral. 1996. Siyasi Tarih 1918-1994. 5. bs. Ankara: İmge Kitabevi. 

Son Posta Gazetesi 10 Ağustos 1942. 

Son Posta Gazetesi 15 Ağustos 1942. 

Son Posta Gazetesi 18 Ağustos 1942. 

Son Posta Gazetesi 11 Eylül 1942. 

Son Posta Gazetesi 15 Eylül 1942. 

Son Posta Gazetesi 16 Eylül 1942. 

Son Posta Gazetesi 19 Eylül 1942. 

Son Posta Gazetesi 23 Eylül 1942. 

Son Posta Gazetesi 10 Ekim 1942. 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 

Stalingrad Muharebesinde Türk Basınının Tutumu: Son Posta ve Vakit Gazeteleri Örneği 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

171 

Son Posta Gazetesi 23 Kasım 1942. 

Son Posta Gazetesi 30 Kasım 1942. 

Son Posta Gazetesi 13 Aralık 1942. 

Son Posta Gazetesi 17 Aralık 1942. 

Son Posta Gazetesi 29 Aralık 1942. 

Son Posta Gazetesi 5 Ocak 1943. 

Son Posta Gazetesi 13 Ocak 1943. 

Son Posta Gazetesi 28 Ocak 1943. 

Son Posta Gazetesi 01 Şubat 1943. 

Son Posta Gazetesi 04 Şubat 1943. 

Son Posta Gazetesi 10 Şubat 1943. 

Topuz, Hıfzı. 2003. II. Mahmut’tan Holdinglere Türk Basın Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. 

Uçarol, Rifat. 1995. Siyasi Tarih (1789-1994). 4. bs. İstanbul: Filiz Kitabevi.  

Us, Asım, “Meğer Rusyanın Anlaşılması için Bir Dünya Harbi Çıkması Lazımmış” Vakit 16 Aralık 1942. 

Uşaklıgil, Ekrem, “Şark Cephesinde Günün Muadelesi” Son Posta 17 Ağustos 1942. 

Vakit Gazetesi 1 Ağustos 1942. 

Vakit Gazetesi 4 Ağustos 1942. 

Vakit Gazetesi 26 Ağustos 1942. 

Vakit Gazetesi 2 Eylül 1942. 

Vakit Gazetesi 3 Eylül 1942. 

Vakit Gazetesi 15 Eylül 1942. 

Vakit Gazetesi 29 Kasım 1942. 

Vakit Gazetesi 8 Ocak 1943.  

Vural, Mithat Kadri. 2008. “II. Dünya Savaşı Türkiye’sinde Bir Muhalefet Örneği Olarak “Tan” 

Gazetesi”. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi 7(16): 381-395. 

Weber, Robert. 1990. Basic Content Analysis. SAGE. 

Yavuz, Uğur Günay. 2016. “II. Dünya Savaşı’nın Cumhuriyet ve Tan Gazetelerinde Temsili”. Karadeniz 

Teknik Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi 6(1): 2-31. 

Yıldırım, Özlem. 2016. “II. Dünya Savaşı Sürecinde Türk Basınında Mihver Taraftarlığı ve Hükümetin 

Bakışı”. Türk Basın Tarihi Sempozyumu (3) : 1705-1754. 

Yıldız, Filiz, Onur Dursun. 2021. “‘Milli Bir Felaket’ ve Basında Yaraları Sarma Çabası Gazetelerde 1939 

Erzincan Depremi ve Ulusal Dayanışmanın İnşası”. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi 54: 49-

76. 

Yücel, Ömer Faruk. 2022. Vakit Gazetesi (1917-1959). Ankara: Akademisyen Yayınevi. 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad


 
Ali ÇAKIR 

     

Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi 2024, 12 (39), 151-172 

172 

Yüksel, Erol, Sevgi Satı. 2020. “İkinci Dünya Savaşı’nda Türk Gazetecilerin Londra ve Berlin Gezileri ve 

İzlenimleri (1939-1942)”. History Studies 12(6): 3399-3424. 

Дятлова, Нина Ивановна. 2013. "Всемирно-историческое значение Сталинградской битвы". 

Культура Наука Образование 2: 135-138. 

Скорнякова, Анастасия Сергеевна. 2022. Значение Сталинградской битвы во Второй мировой войне. 

Севастополь-Сталинград: одна война, одна история. 

Усович, Денис Викторович. 2022. "Стратегическое значение Сталинградской битвы для 

нацистской Германии и преимущества, полученные Красной армией вследствие победы 

в битве." 

https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad/archive
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad
https://publicationethics.org/
https://acikerisim.org/
https://creativecommons.org.tr/lisanslar/#:~:text=CC%20BY%2DNC%2DND%20At%C4%B1f,Resmi%20olarak%20T%C3%BCrk%C3%A7e%20%C3%A7evirisi%20yay%C4%B1nlanm%C4%B1%C5%9Ft%C4%B1r.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/avrasyad

