
 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             4 
 

2017 KYRGYZ PRESIDENTIAL ELECTIONS IN DOMESTIC MEDIA: AN ANALYSIS OF 
THE CONTENTS OF 24.KG 
KIRGIZ MEDYASINDA 2017 KIRGIZ CUMHURBAŞKANLIĞI SEÇİMLERİ: 24.KG 
SİTESİNİN İÇERİK ANALİZİ 

Mohammad REYAZ* 

DOI: doi.org/10.5281/zenodo.11103639 

        

 

MAKALE BİLGİLERİ 
Araştırma Makalesi 
Research Article 

 

ABSTRACT 

 

 
Cilt:2-Sayı:1  

 
Vol:2-Issue:1 

The Central Asian republic of Kyrgyzstan has, for long, been regarded as an 

‘island of democracy’. Compared to neighbouring countries, civil society and 

media are more plural here and has relatively more freedom. It is also the only 

country from the region to be considered ‘partly free’ by the Freedom House. 

In October 2017, Kyrgyz Republic witnessed an unprecedented Presidential 

election for a peaceful transition. Elections can be a good time to not only 

assess the democratic institutions of any country but also study the status and 

functions of the media. This paper analyzes the coverage of the 2017 

presidential elections of Kyrgyzstan in a domestic news agency (24.kg) to 

empirically and qualitatively understand the state of the mediascape there. 

Using critical discourse analysis, I studied the election coverage to understand 

the larger context of news, and the role media played in the public sphere of 

the Kyrgyz Republic and concluded that media industry suffered from 

economic dependence as well as the lack of culture of plural polity. Even 

private media helped in agenda-setting through ‘dominant reading’ of texts. 

Paid news was rampant while, at the same time, they self-censored themselves, 

consciously avoiding critical articles or any investigative pieces, particularly 

against the government for fear of attracting title suits and persecutions, and 

more importantly losing sponsors. 
 

 

 
Makale / Info 

 
 
Send / Gönderim Tarihi: 03.04.2024           

 

 
Apprasial / Ön Değerlendirme: 
08.04.2024       

 
 
Accept / Kabul Tarihi: 02.05.2024                 

 

 
Sayfa: 4-36 

 
Page:4-36 

 

 
Anahtar Kelimeler: 
 
Orta Asya, Kırgızistan, Seçim, Medya, 
24.kg, Eleştirel Yaklaşım 
  

 
Key Words:  

 

Central Asia, Kyrgyzstan, Election, 
Media, 24.kg, Critical Discourse 

    

    

    

    

    

    

    

    

    
 

 
* Aliah University, Department of Journalism and Mass Communication, ORCID ID: 0000-0002-3527-4795, reyaz@aliah.ac.in 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             5 
 

INTRODUCTION 

The post-Soviet republic of Kyrgyzstan has for long projected itself as an ‘island of democracy’ in the 

region otherwise known for hostile authoritarian rulers of Central Asia. It is the only country in the 

region that witnessed five heads of states since the disintegration of the Soviet Union in December 1991.  

First two presidents were forced out of their offices by ‘mass movements’ in 2005 and 2010 while the 

last two successive heads of states willingly relinquished their chairs with due processes of elections, 

most recently in 2017. Compared to neighbouring countries, media is more plural here, and has relatively 

more freedom. It is also the only country from the region to be considered ‘partly free’ by the Freedom 

House (2017).  

Table 1. Freedom Indices of Central Asian Countries and Their Neighbours 

Country Political 

Rights 

Civil 

Liberties 

Aggregate 

Score 

Freedom Status Freedom on the 

Net 2016 

Afghanistan 6 6 24 Not Free  

Armenia 5 4 45 Partly Free Free 

Azerbaijan 7 6 14 Not Free Partly Free 

China 7 6 15 Not Free Not Free 

Georgia 3 3 64 Partly Free Free 

India 2 3 77 Free Partly Free 

Iran 6 6 17 Not Free Not Free 

Kazakhstan 7 5 22 Not Free Not Free 

Kosovo 3 4 52 Partly Free  

Kyrgyzstan 5 5 37 Partly Free Partly Free 

Pakistan 4 5 43 Partly Free Not Free 

Russia 7 6 20 Not Free Not Free 

Tajikistan 7 6 11 Not Free  

Turkey 4 5 38 Partly Free Not Free 

Turkmenistan 7 7 04 Not Free  

Ukraine 3 3 61 Partly Free Partly 

Uzbekistan 7 7 3 Not Free Not Free 

“Freedom in the World 2017,” Freedom House, accessed February 13, 2017, 

https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017 . 
Freedom House prepares the annual report of political rights and civil liberties, where 1 reflects the most 

free and 7 the least free rating, while larger aggregate score indicates a greater level of freedom. Also, 

Freedom on the Net 2016 report of the same organisation. 

 

 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             6 
 

Elections can be a good time to not only assess the democratic institutions of any country, but also study 

the status and functions of the media. In this paper, I analyzed the coverage of the 2017 presidential 

elections of Kyrgyzstan in a domestic news agency to empirically and qualitatively understand the state 

of the mediascape there.  

Background 

Soviet press had ‘ideological filters’ and was supposed to be the ‘collective propagandist and agitator’ 

(McNair, 1991, p. 12). While the enthusiasm for free press in Central Asia during Gorbachev’s glasnost 

and perestroika was not as much as in Russia, countries like Kyrgyzstan and Kazakhstan still had relative 

freedom. However, gains of late 1980s’ demokratzatsiya were soon lost after independence as their 

respective governments became apprehensive of critical media (Haghayeghi, 1995). In Kyrgyzstan, 

many newspapers succumbed to economic pressure as their circulation had dropped sharply, and 

regulations had become very restrictive. Only two newspapers out of 114 published in 1990 could 

survive by 1994 (Haghayeghi, 1995).  Although all five Central Asian countries claimed to be 

democratic republics, on international parameters they were quite below in ranking (Table 1).  

Media of the region were divided into three categories by senior Uzbek Journalist and scholar Alisher 

Juraev: Kazakhstan and Kyrgyzstan being ‘authoritarian democratic’, Tajikistan with ‘post conflict’, and 

‘total control’ in Turkmenistan and Uzbekistan (Juraev, 2002). Using the classical four models of media, 

Peter Rollberg and Marlene Laruelle (2015, p. 230) classify the Kyrgyz media as social responsibility, 

Turkmen media as authoritarian, while putting those in Uzbekistan, Tajikistan and Kazakhstan as 

different variations of the latter. Gross and Kenny (2011) listed seven ‘paralyzing problems’ about Tajik 

media, which, to a large degree, hold true for the entire region. These are: no independent news 

distribution, poor financial market conditions, high taxes, unprofessional journalism, unwilling to 

produces stories based on facts, censorship and self-censorship. They cite ‘fear of authority’ and ‘forced 

patriotism’ imposed on journalists as the main reason behind self-censorship. However, it is not just the 

authoritarian politics, but also social norms and culture, or family/clan traditions that often hold them 

back as journalists are discouraged from questioning traditions or to be critical to them (Kenny & Gross, 

2008).  Besides draconian anti-defamation, contempt, libel and secrecy laws and hostile conditions; 

journalists also have to cope with financial pressure as remuneration for reporters is very low, and often 

they have to look for ‘other means’ – Kompromat. Hence the safest way out in most cases for those 

barely trained reporters is self-censorship to avoid harassment, physical intimidation or murder. Barbara 

Junisbai chronicled the dubious ownership of ‘independent’ media organisations in Kazakhstan where 

oligarchs with ‘close ties to the President have purchased or gained control over much of the country’s 

print and electronic media… (and hence) for most part the media avoid subjects that could get them in 

trouble with government officials’ (Junisbai, 2011).  



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             7 
 

Turkmenistan, meanwhile, hardly has any private independent media, and hence it would thus not be 

wrong in claiming that in Turkmenistan, the government is the ‘only editor, broadcaster and publisher 

recognised by the law’ (Anceschi, 2011). Freedman studied the ‘Coverage of Central Asian political 

Press, and Speech Rights Issues by Independent Websites’ and observed: ‘Western-based Web news 

sites provide alternative venues for some Central Asian journalists to independently cover such issues’, 

but cautioned that ‘even journalists reporting on issues for Western-based media operate under tight 

constraints, including risk of official retaliation’ (Freedman, 2005, p. 71). 

Notwithstanding the democratic upheavals, Kyrgyzstan came under the ‘hybrid regime’ category with 

rank 95 in the 2017 Democracy Index. According to Charles Ziegler, all five Central Asian countries are 

non-democratic and Kyrgyzstan is ‘alternating between soft authoritarianism and anarchic democracy’ 

(Ziegler. 2015). Legacies of the Soviet-era are very strong as the same apparatchiks, trained in 

centralized system, were still in positions of power and policy making. Nonetheless, in the initial years 

of post-independence, Kyrgyzstan experienced relative freedom, and several papers, started during 

glasnost, continued although their distributions were often restricted to urban areas. The government 

mouthpiece, Russian language Slovo Kyrgyzstana (The Word of Kyrgyzstan) that was established in 

1925 continues to be published. However, from a daily it has now become biweekly and circulation 

dropped to 6000 by 2000 from 132,000 in 1975 (Slovo.kg, n.d.). A number of other private media have 

also mushroomed. Although there appeared to be a number of private media houses in Kyrgyzstan, by 

an estimate, first President Askar Akaev’s family or those close to him were controlling almost 80 per 

cent of the media in the first decade (Kulikova & Perlmutter, 2011). On a whole, media always had 

considerable liberty since independence – at least in comparison to its neighbours – and on many 

occasions took critical stance against the authority. AkiPress and Moya Stolista (My Capital), started 

with generous US funding that highlighted corruptions within the inner circle of the President, including 

his family. These opposition media, along with the new-media, played a critical role during the much 

hailed spring of hope in Kyrgyzstan - Tulip Revolution in 2005 (Buxton, 2011, p. 75).  The ownership 

patterns then changed with the change in ruling establishments. It is often difficult to know the real 

owners of several private media, although from their coverage the audience can guess their allegiance 

(Media Sustainability Index [MSI] 2017, p. 247). For example, the fate of the leading Russian language 

newspaper Vecherniy Bishkek keeps changing with the change in the government. It once belonged to 

Alexander Kim who was seen as close to President Kurmanbek Bakiyev and critical of Almazbek 

Atambayev. In a politicised court order in 2015, he was asked to relinquish his ownership of the media 

house to his partner Alexander Ryabushkin, seen closer to Atambayev. In a replay of the drama in 2018, 

since the fallout between Atambayev and his successor Sooronbay Jeenbekov, the court has ordered that 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             8 
 

the earlier judgement was illegal, and froze the assets of Ryabushkin (Eurasianet.org, 2018, October 

31).  

There are conflicting views on the inspiration for the 2005 Tulip Revolution and its April 2010 

replication, and many believe it to be sponsored (Lewis, 2008; Juraev, 2008; Herd & Ryabkov, 2015). 

However, one cannot deny the fact that it gave the civil society – particularly the media – considerable 

leverage and freedom to express and report more freely. With the 2005 revolution there appeared some 

hope, at least in the first few months. The enthusiasm of the revolution was clearly visible in the press; 

when plurality of voices flooded the information stage (Buxton, 2011, p. 84). While the events of 2005 

were followed with euphoria, and relative freedom of press and political activities, high casualties during 

the 2010 movement and consequent ethnic riots have had sombre effects on people (Buxton, 2015). As 

Roza Otunbayeva became interim President, the panel for the Media Sustainability Index (MSI) of IREX 

had observed that the ‘legal framework was liberalized’ that guaranteed freedom of speech and freedom 

of media (MSI 2011, p. 263). Post April Revolution, Kyrgyz language press in particular witnessed a 

considerable boom. Seemingly free Kyrgyzstan too has its share of problems, where often ‘political 

diktats’ pose a barrier to free market regulation (MSI 2012, p. 294).  

Soon after independence, Kyrgyzstan had adopted new law on media in 1993 that allowed free 

independent media. Kyrgyz Constitution and laws gives freedom of speech and press, and in 2011, after 

the second revolution, libel was also decriminalised. A new article on ‘Insult to Personal Dignity and 

Honour,’ however, practically recriminalized libel and has created a window for prosecutors. In 2016 

alone, several journalists were prosecuted under this new law. Social activists too have been under 

scrutiny under this law, and many opposition activists have been prosecuted. No doubt, ‘in a rough 

neighbourhood for journalists, Kyrgyzstan is a relative safe haven,’ and journalists from neighbouring 

countries, as also several international researchers and journalists covering the region make Bishkek 

their abodes (Iakupbaeva, 2017). There is also plurality of opinions with multiple media sources 

available. For example, together Kloop, the September channel, Yntymak and Azattyk Radio give 

audience several alternative perspectives on a subject (MSI 2017, p. 246). Open contestation among 

political elites, two uprisings, political instability, etc. create negative impression about the role of the 

media (Junisbai, Junisba, & Fry, 2015, p. 241). According to the data of the 2017 Media Sustainability 

Index (MSI) prepared by IREX, Kyrgyzstan had shown some improvements in last couple of years. It 

had ‘near sustainability’ media in 2017, compared to 2012 when it was in the ‘unsustainable mixed 

system’ category, though with higher score than others in the region (MSI, 2017, pp. 239-2). According 

to the Freedom House, it was ‘partly free’ in 2017, and had relatively more freedom compared to other 

former Soviet republics of Central Asia.  



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             9 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

As of 2017, Kyrgyzstan had a total of 159 publications, including 3 main dailies and 4 other major papers 

(MSI, 2017). The top three newspapers by circulation were Super Info (private Kyrgyz-language daily), 

Vecherniy Bishkek (private Russian-language daily) and Delo No. (Russian-language private weekly). 

The current avatar of erstwhile Komsomol paper of Kyrgyzstan, Molodyozhnaya Gazeta was another 

important newspaper (Doraiswamy, 2019). Kyrgyzstag was an important pro-opposition media. Other 

newspapers included AiF, Rossiskaya Gazeta, Moslovskij Komsomolets, Komsomolskaya Pravda, etc. 

Leading news agencies included Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 

www.tushtuk.kg (private), K-News (private), www.kyrtag.kg (private), Sputnic.kg (private). A total of 25 

Table 2. Coverage of 2018 Presidential Election in 24.kg (Russian) 

Date Total Reports 

on Elections 

Reports 

Related to 

Elections 

(Minus PR) 

Articles with 

Disclaimers of 

Being Paid 

Other 

Reports 

Total 

Oct 1 6 3 3 7 13 

Oct 2 31 16 15 60 91 

Oct 3 17 10 7 61 78 

Oct 4 34 26 8 52 86 

Oct 5 19 10 9 52 71 

Oct 6 13 4 9 54 67 

Oct 7 14 12 2 19 33 

Oct 8 7 0 7 7 14 

Oct 9 22 9 13 49 71 

Oct 10 30 21 9 54 84 

Oct 11 34 20 14 67 101 

Oct 12 35 17 18 54 89 

Oct 13 50 28 22 49 99 

Oct 14 12 12 - 18 30 

Oct 15 98 98 - 10 108 

Oct 16 51 51 - 28 79 

Oct 17 10 10 - 62 72 

Oct 18 12 12 - 59 71 

Oct 19 12 12 - 54 66 

Oct 20 05 5 - 65 70 

Total 512 376 136 881 1393 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             10 
 

terrestrial TV channels, 3 local cable networks, 3 IPTV, and 26 radio Stations: 26 were there. Top 3 TV 

channels include OTRK, ElTR (state-owned), and 7th Channel (private). 

Scope of Research and Methodology 

In October 2017, Kyrgyz Republic witnessed an unprecedented Presidential election for first peaceful 

transition – second, if the 2010-11 transition government of Roza Otunbaeva was also counted - after an 

incumbent completed his single full term in office. This was a rare feat in itself for the entire post-Soviet 

space. I hence chose to study the media coverage of the presidential elections of Kyrgyzstan to analyze 

the state of the media and freedom of expression there. I focussed on domestic media, and selected one 

of the leading open-access private news agencies of Kyrgyzstan, 24.kg that produced contents in Kyrgyz, 

Russian and English languages. I picked the Russian language contents, and used a combination of 

content analysis and critical discourse analysis (CDA) to assess how they covered the 2017 presidential 

elections. While content analysis is often used in quantitative analysis of media contents, increasingly it 

is found lacking in qualitative analysis of media discourse. CDA, on the other hand, is a multi-modal 

analysis at micro-level that helps in bringing social and political implications at the macro level. It goes 

beyond the on-surface quantitative analysis (which is nonetheless very important), and considers a 

discourse as ‘socially constitutive as well as socially conditioned’ (Blommaert & Bulcaen, 2000). 

Norman Fairclough has put forward the ‘three-dimensional framework’ for analyzing any discourse: 

discourse as text, discourse as discursive practice, and discourse as social practice (Fairclough, 2006, p. 

4). CDA is thus useful in understanding ‘structural relationships of dominance, discrimination, power 

and control as manifested in language’ (Wodak, 2011).  

I used CDA for systematic qualitative analysis of media texts to discuss the micro-level cognitive process 

of production of news and debates. Different parameters, on which media contents were tested in present 

study, during the election campaign, included textual, linguistic, use of multimedia technologies, ground 

reportage, independent opinion, etc. for better understanding of how media fared as an institution in 

Kyrgyzstan. Based on this analysis, the macro-level study deliberated on the larger context of news, and 

the role media played in the public sphere of the Kyrgyz Republic. 

The Presidential elections in Kyrgyzstan took place on October 15, 2017. I hence chose a period of 20 

days from October 1 to 20, that is, two weeks before the elections when the campaign was at its peak 

and got maximum coverage in different media; and next five days after voting when gradually the 

number of news on elections began to decline. There were some reports that might have had indirect 

influences on elections, like improvement in bilateral relations with Uzbekistan could clearly influence 

the voting pattern in south that borders with it, besides its own sizeable ethnic Uzbek population. Some 

of these have been mentioned in the following study, but those were not counted as election related 

stories. Similarly, diplomatic spat with Kazakhstan, after a photograph of the Kazakh President’s 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             11 
 

meeting with main rival candidate Omurbek Babanov went viral in September, was clearly in the context 

of the election. But unless those reports mentioned about it or had any bearing on bilateral relations, 

those were not considered. Thus several smaller updates of 100 words or less on situations at border 

check-points and the difficulties that the people were facing were left out. During the period under 

review, elections were also held for the post of mayor of Bishkek. Reports on the local elections too 

were not considered for the present study to keep focus on the presidential elections. Before proceeding 

further on the analysis of the election coverage, a brief update on the election itself is imperative at this 

point.  

2017 Presidential Elections in Kyrgyzstan 

Out of 59 candidates, who filed applications to contest the presidential elections, only 13, including one 

woman, were shortlisted by the Central Election Commission (CEC), and others were rejected on several 

grounds. The 13 lucky ones who made the cut were: Adakhan Madumarov, Arstanbek Abdyldaev, 

Arslanbek Maliyev, Azimbek Beknazarov, Bakyt Torobayev, Ernis Zarlykov, Kamchybek Tashiev, 

Sooronbay Jeenbekov, Temir Sariyev, Taalatbek Masadykov, Toktaiym Umetalieva, Omurbek 

Babanov, and Ulukbek Kochkorov. Two of them, however, later withdrew from the race in support of 

leading candidates:  Tashiev extended his support to Jeenbekov while Torobayev supported Babanov.  

The main fight from beginning appeared to be between 58 year old Jeenbekov of the Social Democrat 

Party (SDPK), and 47 year old business tycoon, Babanov, contesting as independent. Jeenbekov, who 

for long served as the governor of Osh Oblast, was the incumbent President, Almazbek Atambayev’s 

nominee, and was contesting from his party, SDPK.  It should be mentioned here that the present Kyrgyz 

Constitution permits single term for the office of the President. Babanov was earlier the chairman of the 

now defunct Respublika party that had formed an alliance with Ata-Zhurt in the run up to the 

Parliamentary elections of 2015 to form Respublika–Ata Zhurt. The alliance since broke and Babanov 

nominated himself as an independent for the post. In fact, co-chairman of the alliance, who earlier headed 

the Ata-Zhurt faction, Tashiev had also nominated himself for the post, but later withdrew in support of 

Jeenbekov.  Others, most prominently Sariyev of Akshumar party and Madumarov of Butun Kyrgyzstan, 

were believed to be spoilers from the beginning. Three of the leading candidates Jeenbekov, Babanov 

and Sariyev had all briefly served as prime ministers under Atambayev.  

Analysis of Coverage of Elections in Russian Version of 24.kg 

The contents on 24.kg were almost equally high in Kyrgyz and Russian languages while only a selection 

of those articles were translated in English, in general. A total of 1393 articles  were published in Russian 

language on 24.kg between October 1 and 20. These were scanned to assort them into two broad 

categories: related to elections or not related to elections. Out of 1393 articles, 512 were related to the 

Presidential elections. Russian version of the 24.kg thus published an average of 69-70 stories in a day 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             12 
 

from October 1 to 20, and about 25-26 of them each day were on elections (see Table 2 and Figure 1). 

Though not taken into consideration for this research, in Kyrgyz language as well, the number of stories 

was almost equal to the Russian language. In comparison, the English section published a total of only 

363 articles during this period which were direct translations of a selection of articles in Russian 

language. Only 166 of these 363 were on elections.  

Figure 1. Percentage of Election Related  

Reports Compared to Rest of Reports in 24.kg (Russian) 

 

Except ofitsioz, that is, updates on new developments or official communications, and allegations and 

counter-allegations by politicians, overall the election coverage failed to add to the knowledge, or give 

new insights on the election. Being mere ofitsioz updates, most of the stories were of 100-200 words or 

even smaller, except some paid contents promoted as analytical pieces. Like 2011, there was hardly any 

ground reportage, that is, journalists of the organization going to field and filing reports based on his/her 

observations and conversations with local voters about their expectations. There was one rare exhaustive 

ground report on October 12 based on conversation with one family of peasants at village Yuryevka in 

the Issyk-Ata district on difficulties farmers faced.1  

 
END NOTE 
 
1 Токоева, Н. (Октября 12, 2017). Жизнь крестьянская не сахар. 24.kg. 
https://24.kg/obschestvo/65308/.   
 

0

20

40

60

80

100

120

01
.E

ki

02
.E

ki

03
.E

ki

04
.E

ki

05
.E

ki

06
.E

ki

07
.E

ki

08
.E

ki

09
.E

ki

10
.E

ki

11
.E

ki

12
.E

ki

13
.E

ki

14
.E

ki

15
.E

ki

16
.E

ki

17
.E

ki

18
.E

ki

19
.E

ki

20
.E

ki

Other Reports

Reports with Disclaimers of Being Paid

Reports Related to Elections (Minus PR)



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             13 
 

 

Figure 2.  Proportion of Election Related  

Reports Compared to Rest of Reports in 24.kg (Russian) 

 

Otherwise, poverty, low wages, lack of opportunities, unemployment, corruptions, environment, and 

other important concerns of people were hardly reported. Unsubstantiated campaign rhetoric, accusing 

one-another of corruptions, and impractical and hollowed promises of politicians were reported during 

the campaign. Almost all articles appeared to have been prepared by the news-desk, based on what 

politicians said during campaigns, in TV debates or press conferences, bites of civil society activists or 

experts, and information shared on social media that can be termed as the ‘arm chair journalism’ (Reyaz, 

2014). These all point to the downward slide of the media although on international indices, Kyrgyzstan 

continue to hover around the ‘partly free’ zone, and appeared relatively pluralistic compared to other 

countries in the region where the situation remained even worse. 

Paid Contents 

A troubling phenomenon observed during elections was paid-contents passed off as news items, albeit 

with disclaimers at the end. These sponsored articles appeared during the campaign period, that is, till 

October 13 as October 14 was the ‘Day of Silence’. In 13 days, that is, during the review period 

beginning October 1 to 13, out of total 897 articles published, 312 were on elections in the Russian 

section of 24.kg. However, 136 out of these 312 elections related articles (43.58 percent) were directly 

paid by either of the presidential candidates (see Table 3 & Figure 2).  

These paid contents were listed along with other news items; and only at the end gave disclaimers saying 

paid by the office of one of the presidential candidates. For example, on October 1, three of the six 

articles on elections clearly mentioned at the end: ‘produced by the PR-service of the candidate for the 

post of the President of the Kyrgyz Republic T. Sariyev’, and was ‘paid from the electoral fund’ of  

 Reports Related to Elections (Minus PR)

Reports with Disclaimers of Being Paid

Other Reports



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             14 
 

the candidate.2 Six-seven articles on an average in a day, but on some days as high as 22 articles 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 were sponsored contents listed along with other news items (Table 3). As the election approached, the 

number of paid contents too increased. 14, 18 and 22 paid stories were published on October 11, 12 and 

13, respectively, the last three days of the campaign. For example, through his PR, Babanov camp 

claimed on October 2 that Kamila Sharshekeeva, former minister who was herself contesting elections, 

withdrew from the campaign in his support.3 In yet another statement, Babanov stressed that he would 

never seize the power illegally after allegations of riot plotting surfaced.4 Through a PR on October 3, 

based on his election rally, Sariyev invited the two leading candidates – Jeenbekov and Babanov – to 

 
2 24.kg (Октября 1, 2017). Темир Сариев: Вместе мы победим и избавим страну от коррупции и 
несправедливости. https://24.kg/vybory/64199/.  
 
3 24.kg (Октября 2, 2017). Камила Шаршекеева поддержала кандидата в президенты КР 
Омурбека Бабанова.” https://24.kg/vybory/64288/. 
 
4 Шамшиев, С. (Октября 11, 2017). Омурбек Бабанов: Ни одни выборы, ни одна должность не 
стоят захвата власти. 24.kg. https://24.kg/vybory/65238/. 
 

Table 3. Sponsored Contents in 24.kg (Russian) 

 

Date 

 

T. Sariyev 

 

O. Babanov 

 

S. Jeenbekov 

 

Others 

 

Total 

Oct 1 3 0 0 0 3 

Oct 2 6 2 6 1 15 

Oct 3 6 1 0 0 7 

Oct 4 6 1 0 1 8 

Oct 5 6 1 2 0 9 

Oct 6 8 1 0 0 9 

Oct 7 0 1 1 0 2 

Oct 8 6 0 1 0 7 

Oct 9 7 5 1 0 13 

Oct 10 7 2 0 0 9 

Oct 11 6 4 4 0 14 

Oct 12 12 1 5 0 18 

Oct 13 15 4 3 0 22 

Oct 14 0 0 0 0 0 

Oct 15 0 0 0 0 0 

Total 88 23 23 2 136 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             15 
 

have ‘two-hour public discussion at any convenient platform’ with him.5 Jeenbekov camp, on the other 

hand, boosted of how he resigned from the post of Prime Minister to provide ‘equal opportunities’ to 

all.6  

These sponsored articles with high quality photographs, were often based on campaign speeches, press 

conferences, and in some instances presumably analytical pieces were also pushed as advertorials. For 

example, on October 3, there was an interesting, analytical article by politician Almaz Isanov that 

claimed to assess the electoral agenda of leading candidates, but it cherry picked on the achievements of 

Sariyev and his vision. Only at the end, it declared that it’s another paid content from Sariyev’s campaign 

office.7 On October 11, there was another detailed advertorial, stressing on Jeenbekov being a ‘portrait 

of an ideal president of Kyrgyzstan’ who enticed ‘sympathy’ among people.8  

Figure 3.  Proportion of Sponsored Contents in 24.kg (Russian) 

 

Sariyev, paid for the maximum number of contents on 24.kg (in the Russian language) during the period 

under review (see Figure 3 & Table 3). However, in no way, it should imply that others were less 

enthusiastic about sponsored articles. In fact, with 175.5 million soms as campaign fund, Babanov 

 
5  24.kg (Октября 3, 2017). Темир Сариев вызвал Жээнбекова и Бабанова на публичные дебаты.” 
https://24.kg/vybory/64390/. 
 
6 24.kg (Октября  2, 2017). Жээнбеков: Я ушел в отставку, чтобы обеспечить всем кандидатам 
равные условия. https://24.kg/vybory/64340/. 
 
7 24.kg (Октября 3, 2017). Алмаз Исанов: Удивительное — рядом! https://24.kg/vybory/64410/. 
 
8 24.kg (Октября 11, 2017). Сооронбай Жээнбеков и портрет идеального президента 
кыргызстанцев. https://24.kg/vybory/65171/. 
 

Sariyev

Babanov

Jeenbekov

Others



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             16 
 

surpassed everyone in expenditure on elections, followed by Jeenbekov (93.4 million soms) and Sariyev 

(37.9 million soms).9 On October 17, 24.kg carried a brief but important news item on earnings of the 

Public Television and Radio Corporation (OTRK) during the 2017 election campaign from various 

presidential candidates.  They earned a total of 47 million 411 thousand 895 soms during the presidential 

election.10 Babanov had paid highest for air times to OTRK with 20.7 million soms, followed by 

Jeenbekov (14.2 million soms) and Sariyev (8.02 million soms). 

This finding on paid-news was crucial as several international reports did mention in general about paid 

contents in media. But except sweeping statements on the malaise of paid news in Kyrgyzstan, or other 

Central Asian country, so far little direct empirical evidences have been made in any academic work. 

Observers of the Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), the principal 

institution of the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), monitored four TV 

stations and found out that ‘68 hours of paid political advertising were broadcast…compared to only 19 

hours of campaign coverage…Within the limited amount of campaign coverage TV stations were clearly 

biased’.11  

This finding also matched with what some of the experts acknowledged during my field work in Bishkek 

in 2016. Sulman Abdykadyr Dardanovich, Chairman of the Union of Journalists of Kyrgyz Republic, 

had accepted that a lot of content in media was indeed paid by some stake holders, lamenting that it had 

become a norm. While he acknowledged that low salary and lack of professional training had resulted 

in such rampant paid contents, he also pointed to the political nexus: ‘Every political party is looking for 

favourable coverage and they are willing to pay and coerce you for the same’ (Personal Interview in 

May 2016). Elections are considered good time for media industry, when they get sponsorships from 

different political parties. It needs to be pointed here that on the home page of 24.kg (irrespective of any 

language) as well as on inside pages of the website, advertisements of two leading candidates – 

Jeenbekov and Babanov – were prominently displayed in the last week of the election campaign (see 

Figure 4). 

 
9 Костенко, Ю.( Октября 6, 2017). Сколько кандидаты в президенты Кыргызстана потратили на 
выборы. 24.kg. https://24.kg/vybory/64806/.  
 
10 Костенко, Ю. (Октября 17, 2017). Сколько заработала ОТРК на кандидатах в президенты. 
24.kg. https://24.kg/vybory/65941/. 
 
11 Organization for Security and Co-operation in Europe (October 16, 2017). International Election 
Observation Mission: Statement of Preliminary Findings and Conclusions. 
https://www.osce.org/odihr/elections/kyrgyzstan/350001.  
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             17 
 

What also needs to be emphasized here is that only those news items for which certain patron paid to 

media organizations were duly marked. But a large number of what passed as news might also be 

contents produced under some kind of influences, like the reporter was (unethically) paid directly by the 

campaign office, or she/he favoured a particular candidate due to clique/clan/regional affinity or some 

personal interests. Based on his experience at the Election Commission during the 2011 Presidential 

elections and 2015 Parliamentary elections, a senior bureaucrat Kanatbek Aziz had claimed during my 

field work that media content is ‘one hundred percent paid’ (Personal Interview in May 2016). 

Figure 4.  Screenshot of 24.kg (English) on October 7 with  

Advertisements of both Sooronbay Jeenbekov and Omurbek Babanov 

 

 

Electoral Updates  

Other news reports were on campaign updates, electoral preparations by the CEC, allocations of free 

time on TV, debates among different presidential candidates, etc. In a televised debate on October 4, 

four presidential candidates, including two leading candidates, Jeenbekov and Babanov participated. 

Nine reports related to this debate were published, including one that mentioned about veiled threat of 

Jeenbekov to Babanov. Jeenbekov said that after winning, he would begin his fight against corruption 

from Babanov, otherwise a leading businessman of the country.12 Babanov, however, rubbished such 

claims, reminding that he earned his wealth in business and not through corrupt means, and was hence 

not scared.13 There was a small report based on warning of the State Commission for Religious Affairs 

 
12 Масалиева, Ж. (Октября 4, 2017). Сооронбай Жээнбеков пообещал начать борьбу с 
коррупцией с Омурбека Бабанова. 24.kg. https://24.kg/vybory/64588/. 
 
13 Шамшиев, С. (Октября 4, 2017). Омурбек Бабанов пояснил, что торговый центр «Азия Молл» 
построен не на взятках. 24.kg. https://24.kg/vybory/64587/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             18 
 

of Kyrgyzstan to religious leaders from participating in any kind of electoral campaign, reminding them 

that according to the paragraph 15 of Article 22 of the Law ‘On Elections in the KR’, representatives of 

religious organizations were not allowed to engage in campaigns.14 

50 elections related stories in Russian (out of 99) were published on October 13, the last day of the 

campaign. Out of these 50 reports, however, only 28 updates were produced by the staff of 24.kg. At 

least three reports15 talked of how Kazakh observers would not come16 this time due to Atambayev’s 

strong exception to Nazarbayev’s purported words of support favouring Babanov.17 President Nursultan 

Nazarbayev of Kazakhstan, meanwhile, termed the allegation a ‘lie’ during a press conference in Sochi.18 

The Day of Voting 

On the big day of the election on October 15, 24.kg published a total of 98 small and big reports related 

to elections, out of a total 108 stories, in Russian language. There were regular updates from CEC, 

reports of minor glitches, security situations, allegations by politicians and counter-allegations. Reports 

also focussed on leading political figures casting their votes. 24.kg had made a dedicated page giving 

updates on election and counting of votes.19 This page was updated throughout the day. It did not just 

collate brief reports filed, but had social media updates, videos, and photos embedded besides other news 

briefs. Overall, 55.93 percent had voted, that is, out of total 3 million 25 thousand registered voters, 1 

million 692 people had cast their votes, according to the CEC.20 At least four more reports were based 

on the press conference of the CEC head. In the evening, CEC head Nurzhan Shayldabekova told 

journalists that the presidential election passed off peacefully although there were several reported cases 

 
14 Шамшиев, С. (Октября 2, 2017). Религиозного деятеля предупредили за предвыборную 
агитацию. 24.kg. https://24.kg/vybory/64324/. 
 
15 Мамытова, А. (Октября 13, 2017). Член ЦИК Казахстана отказался наблюдать за выборами в 
Кыргызстане. 24.kg. https://24.kg/vybory/65451/. 
 
16 Подольская, Д. (Октября 13, 2017). Наблюдатели Казахстана все-таки будут отслеживать 
выборы президента Кыргызстана. 24.kg. https://24.kg/vybory/65498/. 
 
17 Мамытова, А. (Октября 13, 2017). Зампредседателю Центризбиркома понятна позиция 
казахских коллег. 24.kg. https://24.kg/vybory/65510/. 
 
18 Костенко, Ю. (Октября 13, 2017). Нурсултан Назарбаев назвал враньем его влияние на 
выборы в Кыргызстане. 24.kg. https://24.kg/vybory/65391/. 
 
19 24.kg (Октября 15, 2017). Как проходят выборы президента Кыргызстана. 
https://24.kg/vybory/65575/. 
 
20 Подольская, Д. (Октября 15, 2017). На выборах президента Кыргызстана проголосовали 55,93 
процента избирателей. 24.kg.  https://24.kg/vybory/65727/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             19 
 

of electoral violations, adding that they would probe these in due course.21 She also said that none of the 

reported cases of violations was serious enough to affect the election outcome.22 

As the counting began, soon it became clear that Jeenbekov had an edge.23 Within few hours it was 

announced that he had secured 55% of votes while his closest rival Babanov could garner only 34% of 

votes.24 What was surprising was that despite spending third highest amount of money and being very 

visible during the campaign, Sariyev ended up as distant fourth with less than three percent of votes, 

while Madumarov was the second runner up, with nearly six-and-half percent votes.25 Although 

Kyrgyzstan used ballot papers, electronic ballot boxes were employed so all votes were scanned and 

automatically counted. Thus preliminary results were declared within few hours of the voting. However, 

each polling station was also tasked with manual counting of votes. According to a report, the CEC 

declared that the difference between manual and electronic vote counting was negligible.26  

Generally once election is over and the result is announced, winning candidates take a conciliatory 

position. Jeenbekov instead made it clear in his first media interaction after the election outcome, he 

would not spare Babanov.27 By October 16, Babannov had conceded defeat, but wanted to take a moral 

high ground, making it clear that he never had any intention of seizing power illegally.28 There were 

 
21  Подольская, Д. (Октября 15, 2017). Глава ЦИК: Выборы президента проходят спокойно, но 
нарушения есть. 24.kg. https://24.kg/vybory/65669/. 
 
22 Подольская, Д. (Октября 15, 2017). Глава ЦИК: Нарушения на процесс голосования не 
повлияли. 24.kg. https://24.kg/vybory/65711/. 
 
23 Кудрявцева, Т. (Октября 15, 2017). Первые подсчеты голосов говорят о лидерстве Сооронбая 
Жээнбекова. 24.kg.  https://24.kg/vybory/65710/. 
 
24 Кудрявцева, Т. (Октября 15, 2017). За Сооронбая Жээнбекова проголосовали около 55 
процентов избирателей. 24.kg. https://24.kg/vybory/65720/. 
 
25 24.kg (Октября 15, 2017). Пятерка лидеров на выборах президента Кыргызстана.   
https://24.kg/vybory/65725/.  
 
26 Бенгард, А. (Октября 16, 2017). Выборы-2017. Разница между ручным и электронным 
подсчетом голосов незначительна. 24.kg. https://24.kg/vybory/65743/. 
 
27 Шамшиев, С. (Октября 15, 2017). Сооронбай Жээнбеков: Я лично скажу Бабанову, что 
предприму против него. 24.kg. https://24.kg/vybory/65733/. 
 
28  Костенко, Ю. (Октября 16, 2017). Омурбек Бабанов не намерен захватывать власть. 24.kg. 
https://24.kg/vybory/65804/.  
 
Quote in Russian language: ‘Мы показали, что в Кыргызстане можно выходить на выборы, нужно 
говорить о своей программе, представлять народу альтернативное видение. Время нас рассудит. 
Мы однозначно победили.’ 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             20 
 

reports that fearing arrest, he might leave the country soon, although he denied all ‘rumours’.29 But the 

political environment of the region is such that according to media reports, he soon fled from the country, 

first for Czech Republic and in January 2018, he was reported to be in Moscow.30 On October 20, there 

was a detailed article on Jeenbekov and his brothers and how much they earned in last four years.31 The 

article not only gave details of assets of the President-elect who had served as the Governor of Osh, as 

minister and briefly as Prime Minister, but also had brief profiles of his brothers - former speaker of the 

Parliament Asylbek Jeenbekov, and diplomat Zhusupbek Sharipov.  

Congratulatory Messages 

As soon as the result of the election was out, congratulatory messages began coming.  A report on 

October 16 pointed out that the Russian President Vladimir Putin was the first foreign head of state to 

congratulate the President-elect. The report noted, ‘Vladimir Putin also noted that Russia highly 

appreciates personal contribution of Sooronbai Jeenbekov in strengthening the strategic partnership and 

alliance between Russia and Kyrgyzstan.’32 By evening, even Kazakh President sent a telegram, 

congratulating Jeenbekov for the victory, and expressing confidence that under his leadership, 

Kyrgyzstan would ‘achieve new successes on the path of its dynamic development’.33 There was also a 

 
 
29 Костенко, Ю. (Октября 16, 2017). Омурбек Бабанов рассказал о своем возможном отъезде из 
Кыргызстана. 24.kg. https://24.kg/vybory/65808/.  
 
Quote in Russian language: ‘Я не собираюсь никуда уезжать. Я хочу отдохнуть. Четыре месяца 
предвыборной борьбы прошли напряженно. Но в ближайшее время я никуда не собираюсь.’ 
 
30 Podolskaya, D. (January 19, 2018). Omurbek Babanov deprived of deputy seat. 24.kg., 
https://24.kg/english/73778/. 
 
31 Кудрявцева, Т. (Октября 20, 2017). Сколько заработали братья Жээнбековы за четыре года. 
24.kg. https://24.kg/vlast/66244/. 
 
32 24.kg (Октября 16, 2017). Владимир Путин первым поздравил Сооронбая Жээнбекова с 
победой на выборах. https://24.kg/vlast/65834/.  
 
Quote in Russian langauge: ‘Владимир Путин также отметил, что в России высоко ценят личный 
вклад Сооронбая Жээнбекова в укрепление стратегического партнерства и союзничества между 
Россией и Кыргызстаном.’ 
 
33 24.kg (Октября 16, 2017). Нурсултан Назарбаев поздравил Сооронбая Жээнбекова с победой 
на выборах. https://24.kg/vybory/65869/.  
 
Quote in Russian langauge: ‘Я верю, что основанные на взаимовыгодном сотрудничестве 
отношения между Казахстаном и Кыргызстаном будут развиваться и дальше на благо наших 
стран.’ 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             21 
 

report of Uzbek President Shavkat Mirziyoyev congratulating the winner of the election and expressing 

a desire at ‘building mutually beneficial bilateral cooperation’.34 

Abuse of State Resources/Power 

There were several reported cases of harassments of opposition politicians, the case of Parliament deputy 

Kanatbek Isaev and civil rights activist Melis Aspekov on charges of organizing riots and seizing power 

being most prominent.35 I pointed earlier that CDA takes three-dimensional approach in analysis of a 

media discourse - discourse as text, discourse as discursive practice, and discourse as social practice. 

24.kg reported on October 1 that Isaev, a vocal supporter of Babanov was arrested on charge of 

conspiring to usurp power.36 This report in itself was the text of a discourse, but both usurpation of power 

and riot created certain reverberations in minds of readers in a country that has seen two ‘revolutions’ 

resulting in forcible removable of heads of the state and instability (Reyaz, 2014). Moreover, ethnic 

tension between Kyrgyz and Uzbek minorities remained fragile. In this context, the news thus also 

referred to a certain ‘discursive practice’ that would help in dominant reading of the text by readers. This 

news was meticulously followed up in the days to come giving regular updates on trials and charges 

against Isaev and his alleged co-conspirators.37 One statement from the Office of the President on 

October 2, warned against any attempt at destabilising the country and of strict actions in the backdrop 

of Isaev’s arrest.38 On October 5, 24.kg published a rare exhaustive article that listed some of the famous 

and critical cases in country’s history when oppositions tried to organize mass protests and caused rioting 

to ‘seize power’, punishable by imprisonment for up to 25 years under Article 295 of the Criminal Code 

of the Kyrgyz Republic.39 

 
34 Масалиева, Ж. (Октября 17, 2017). Шавкат Мирзиеев поздравил Сооронбая Жээнбекова с 
победой на выборах. 24.kg. https://24.kg/obschestvo/65911/. 
 
35 Подольская, Д. (Октября 9, 2017). Задержан гражданский активист Мелис Аспеков. 24.kg. 
https://24.kg/obschestvo/64976/. 
 
36 24.kg (Октября 1, 2017). Канатбек Исаев, подозреваемый в попытке захвата власти, задержан 
на 48 часов. https://24.kg/vybory/64194/. 
 
37 Костенко, Ю. (Октября 5, 2017). ГКНБ: Адвокат Канатбека Исаева не подала ордер на 
встречу с обвиняемым. 24.kg. https://24.kg/obschestvo/64617/.  
 
38 Мокренко, А. (Октября 2, 2017). Попытки дестабилизировать ситуацию в период выборов 
будут жестко пресечены. 24.kg. https://24.kg/vybory/64244/. 
 
39 Подольская, Д., и Масалиева, Ж. (Октября 5, 2017). Кто пытался захватить власть в 
Кыргызстане и сел за это. 24.kg. https://24.kg/vlast/64641/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             22 
 

Those allegations were lapped up by both Atambayev and Jeenbekov who continued with their scathing 

attacks on Babanov for trying to use his money and allegedly conspiring with foreign forces to destabilise 

the country.40 Note that since a photograph of Babanov meeting Kazakh President Nazarbayev was 

circulated in September 2017, Atambayev had accused Kazakhstan of interfering in election, leading to 

diplomatic spat. The electoral plank of Jeenbekov, as one supported by outgoing President, was to 

continue with the social and economic stability achieved by Atambayev. Such reports naturally helped 

build a consensus against any attempt at creating instability in the country. At the macro-level, articles 

on arrest and trial of Isaev thus became ‘discourse as social practice’ and helped in setting up of agenda. 

What appeared to be normal reportage and not any opinion based analysis consequently helped in 

‘manufacturing consent’ subtly against instabilities and in favour of creating and maintaining Gramscian 

‘hegemony’ thus helping in the agenda of the ruling establishment. Although not connected with 

elections, but the timing of conviction of former Minister of Justice and a Parliament deputy Aida 

Salyanova41 and leader of Ata-Meken socialist party Omurbek Tekebayev42 in separate cases of 

corruption and abuse of power too had raised eyebrows. One of the candidates Azimbek Beknazarov 

withdrew from race alleging use of ‘unfair’ means in elections,43 and his disappointment with the way 

politics had evolved in Kyrgyzstan.44  

When Babanov claimed, apparently based on a survey, that he would get 65% of votes, none less than 

the office of the President refuted his claims. Atambayev’s office instead issued a detailed survey, 

conducted by ‘leading sociological services in Kyrgyzstan from March to October 2017’.45 According 

to this survey, the graph in favour of Jeenbekov consistently increased from March 2017 when it was 

only 4.8% to October when it had reached over 40%, although it was still short of the majority mark. 

 
40 Бенгард, А. (Октября 7, 2017). Алмазбек Атамбаев рассказал о навязываемых Кыргызстану 
Казахстаном руководителях. 24.kg. https://24.kg/vlast/64839/. 
 
41 Darya Podolskaya, “Aida Salyanova Sentenced to Five Years in Prison,” 24.kg, October 10, 2017, 
https://24.kg/english/65063/ . 
 
42 Podolskaya, D. (October 3, 2017). CEC Plans to Deprive Omurbek Tekebayev of his Deputy Seat. 
24.kg. https://24.kg/english/64359/. 
 
43 Шамшиев, С. (Октября 13, 2017). Почему Азимбек Бекназаров снял свою кандидатуру с 
выборов президента. 24.kg. https://24.kg/vybory/65469/. 
 
44 Шамшиев, С. (Октября 13, 2017). Азимбек Бекназаров пока из большой политики не уходит. 
24.kg. https://24.kg/vybory/65482/. 
 
45 Кудрявцева, Т. (Октября 4, 2017). Аппарат президента распространил итоги соцопроса: 
Жээнбеков опережает Бабанова. 24.kg. https://24.kg/vybory/64512/. 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             23 
 

Even State Committee for National Security of Kyrgyzstan (SCNS or GKNB) had issued a statement 

terming Babanov’s purported survey a tactic ‘to divert public opinion and the investigation into 

organization of mass riots with the following attempt to seize power with the participation of his active 

supporter and members of the organized criminal group into the political mainstream.’46 It was rather 

surprising that the security agency needed to make statement on survey polls and rubbish claims made 

by a presidential candidate although it also emphasized to be neutral. Note that GKNB had earlier denied 

Babanaov’s allegations on political motive behind the arrest of Isaev.47 

The CEC anyway was weak, and acknowledged that the president had ‘immunity under law’.48 Although 

the Vice PM was ‘reprimanded’ for trying to influence electoral outcome,49 but CEC did not take any 

action against him either as demanded by one of the presidential candidates.50 It appeared even more 

reluctant in acting against Jeenbekov’s camp and stricter with the opposition candidates, most notably 

against Babanov. Thus rarely any concrete action was reported on complaints of the civil society or 

opposition candidates on allegations of abuse of power. They did not take any action against Jeenbekov 

even when his campaign advertisement was shown in cinema hall in Bishkek on the Day of Silence.51 

CEC did not really act even when at least three reports of provocations per hour were recorded against 

supporters of Jeenbekov on the day of the polling.52 The CEC and security agencies, on the other hand, 

dealt with complaints against Babanov and his supporters sternly. 13 complaints were filed against one 

 
46 24.kg (October 2, 2017). SCNS calls Omurbek Babanov's Statement Not True. 
https://24.kg/english/64262/.  
 
47 24.kg (Октября 2, 2017). В ГКНБ заявление Омурбека Бабанова назвали не соответствующим 
действительности. https://24.kg/vybory/64253/. 
 
48 Бенгард, А. (Октября 14, 2017). “ЦИК ответил активисту по жалобе на действия президента 
Кыргызстана. 24.kg. https://24.kg/vybory/65556/. 
 
49 Костенко, Ю. (Октября 4, 2017). Вице-премьер-министр Кыргызстана получил строгий 
выговор за агитацию. 24.kg. https://24.kg/vybory/64524/. 
 
50 Подольская, Д. (Октября 4, 2017). Генпрокуратура не будет возбуждать уголовное дело по 
жалобе Адиля Турдукулова, 24.kg. https://24.kg/vybory/64465/.  
 
51 24.kg (Октября 15, 2017). В день тишины в Бишкеке крутили ролики в пользу одного из 
кандидатов. https://24.kg/agent_024/65582/. 
 
52 24.kg (Октября 15, 2017). Количество провокаций со стороны оппонентов Жээнбекова растет. 
https://24.kg/vybory/65668/.   
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             24 
 

speech of Babanov in Osh, and he was even reprimanded.53 He was accused of inciting the Uzbek 

minority population although his office denied such allegations, adding that his statement was being 

quoted selectively and out of context. The CEC, meanwhile, warned that if electoral violations 

continued, they would withdraw candidates from participating in the poll.54 Nonetheless, shunning all 

allegations of favouring any candidate, First Vice Prime Minister of the Kyrgyz Republic Tolkunbek 

Abdysgulov, said on behalf of the government that the presidential elections would be completely 

‘transparent’.55 

Even on the Election Day, there were reports of abuses of power by authorities. According to a news 

report that also featured a video, a woman in Osh oblast was detained as she had taken the ballot out of 

the booth instead of casting her vote in the electronic ballot box, allegedly because she was not allowed 

to vote .56  In another report, a voter in Jalal-Abad oblast accused the Minister of Agriculture and Food 

Industry, Nurbek Murashev of beating him outside a polling booth allegedly after a verbal argument.57 

Some instances of election officials standing when voters went to cast their votes were also reported.58 

A similar report of election member ‘spying’ on voters’ also came up from Osh.59 

Ghosts of Bakiyev 

As the 2011 Presidential election was held just a year and half after the second President Kurmanbek 

Bakiyev was ousted by a mass movement, his and his youngest son Maxim Bakiyev’s ghosts were 

important factors in that election. There were updates on trails of several cases against them regularly, 

and their names often cropped up during the campaign. Bakiyevs were not really a major electoral factor 

 
53 24.kg (Октября 2, 2017). Антирекорд. Более десяти жалоб поступило в ЦИК на Омурбека 
Бабанова за один день. https://24.kg/vybory/64294/. 
 
54 Бенгард, А. (Октября 10, 2017). Выборы-2017. Центризбирком предупредил, что еще может 
снять кандидатов с гонки. 24.kg. https://24.kg/vybory/65098/. 
 
55 Бенгард, А. (Октября 13, 2017). Правительство КР: Выборы президента пройдут прозрачно и 
на высоком уровне. 24.kg. https://24.kg/vybory/65473/. 
 
56 Костенко, Ю. (Октября 15, 2017). Задержана женщина, вынесшая бюллетень за пределы 
участка. 24.kg. https://24.kg/vybory/65663/. 
 
57 Кудрявцева, Т. (Октября 15, 2017). Избиратель пожаловался, что его избил министр сельского 
хозяйства Нурбек Мурашев. 24.kg. https://24.kg/vybory/65670/. 
 
58 Кудрявцева, Т. (Октября 15, 2017). Избиратели жалуются: члены УИК в Бишкеке следят, за 
кого они голосуют. 24.kg. https://24.kg/vybory/65703/. 
 
59 Шамшиев, С. (Октября 15, 2017). На одном из УИК на юге ее члены якобы подглядывают в 
бюллетени избирателей. 24.kg. https://24.kg/vybory/65702/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             25 
 

in 2017, but their ghosts had ceased to die, especially that of Maxim Bakiyev, whose name had become 

synonymous with corruptions. There was an ‘investigative’ report on the alleged corruption in a real 

estate company associated with Maxim Bakiyev.60 A report on October 7 was based on the angry retort 

of President Atambayev during the presentation of state awards. He said:  

I will deal with anyone who tries to return to the days of Bakiyev. In the future, we need to figure out 

who is our friend and who is the enemy. Do we need people who want to destabilise the country? We 

have suffered enough; we already sacrificed several excellent citizens.61 

Atambayev camp often associated their rivals with Bakiyevs in an attempt to discredit them. But even 

Babanov camp did not shy away from accusing his rival of proximity with Junior Bakiyev. A report on 

October 4 pointed out how both candidates accused each other of corruption and ‘being friends with 

Maxim Bakiyev’.62 In using Bakiyev’s name, however, Atambayev camp very smartly scuttled whatever 

anti-incumbency factors they might have had that would have affected Jeenbekov’s prospects. The 

politically astute move of accusing Babanov to be an agent of Kazakhstan at the cost of diplomatic 

deadlock, and creating nationalistic fervour too might have helped counter the anti-incumbency. 

Comparing Bakiyevs with corruption and instability thus helped in the dominant reading of ‘discursive 

practice’ and went in favour of the Jeenbekov camp.  

No Model Code of Conduct? 

In most countries, once election dates are announced and nominations begin, a ‘model code of conduct’ 

becomes applicable. During this period, the incumbent government is permitted to carry out only routine 

work, but are barred from inaugurating new projects or announcing any new package or making 

appointments that may influence the electoral behaviour.  Kyrgyz law is not discreet on the subject, and 

consequently the incumbent government appeared to have upper hands. Although not all reports were 

taken into consideration as election related stories for this research, but almost on daily basis there were 

reports of President Atambayev inaugurating some projects, and speaking openly about his choice; or 

 
60 24.kg (Октября 2, 2017). Кому достались коттеджи Максима Бакиева? Журналисты провели 
расследование. https://24.kg/obschestvo/64337/. 
 
61 Бенгард, А. (Октября 7, 2017). Алмазбек Атамбаев рассказал о тех, кого надо выжигать 
каленым железом. 24.kg. https://24.kg/vlast/64843/.  
 
Quote in Russian language:  ‘Я разберусь с каждым, кто хочет вернуть времена Бакиева. В 
будущем нам надо разобраться, кто нам друг, а кто враг. Нужны ли нам люди, которые хотят 
раскачать страну. Мы достаточно настрадались, у нас и так достаточно погибло прекрасных 
наших граждан.’ 
62 Шамшиев, С. (Октября 4, 2017). Омурбек Бабанов и Сооронбай Жээнбеков обвинили друг 
друга в дружбе с Бакиевым. 24.kg. https://24.kg/vybory/64593/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             26 
 

the cabinet announcing fund or aid for projects. For example, President handing ‘keys to the apartments 

to the employees of the General Prosecutor's Office’ (October 3),63 or while inaugurating a football 

academy in Osh on October 12, President Atambayev spoke, referring to the Gallup Poll that described 

Kyrgyzstan as the ‘most promising country’.64 These further illustrated the fact that domination of the 

ruling class and their ideas was widespread ‘discourse at work’ through construction of ‘preferred’ or 

‘dominant’ reading. There was thus constant attempt at exploiting all possible state apparatus to suit 

their agenda, while at the same time crushing any alternative reading/interpretation even during the 

election campaign.  

Harassment of Media Personnel and Self-Censorship 

Ground reports were missing from 24.kg in 2011 as well, but ‘commentaries and opinion columns on 

24.kg were intensely critical of government policies, and were often interesting to read, although not 

always well organized’ (Reyaz, 2014). Unlike 2011 Presidential elections, however, this time analyses 

and opinion based articles were largely missing during the electoral campaign except few advertorials. 

There was one article on October 4 that analyzed the electoral promises and past achievements of leading 

candidates, but refrained from criticising anyone.65 It is interesting to note that while no independent 

opinions or analytical pieces were published during campaign, but immediately after the result was 

declared, opinion pieces, many of them based on conversations with experts were published. In fact, 

although hardly any voter was quoted in reports during the campaign, on October 16 itself, 24.kg posted 

a short video vox-pop. Shot in the capital Bishkek, common citizens were heard saying in the video that 

they expected little to change with the victory of new President, although some did express hope that 

Jeenbekov would maintain stability and ‘continue the good work’ of his predecessor.66 These clearly 

pointed to self-censorship by media organizations amidst defamation cases filed against them, including 

 
63 Шамшиев, С. (Октября 3, 2017). Алмазбек Атамбаев передал сотрудникам Генпрокуратуры 
ключи от квартир. 24.kg. https://24.kg/vlast/64422/. 
 
64 Мокренко, Н. (Октября 12, 2017). Алмазбек Атамбаев: Кыргызстан — самая перспективная 
страна в СНГ. 24.kg. https://24.kg/obschestvo/65344/. 
 
65 Подольская, Д. (Октября 4, 2017). Сравним? Что обещали и обещают нам кандидаты в 
президенты Кыргызстана. 24.kg. https://24.kg/vybory/64529/.  
 
66 RFE/RL (October 16, 2017). After Kyrgyz Election, Citizens Expect Little to Change. 
https://www.rferl.org/a/kyrgyzstan-election/28798186.html. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             27 
 

on 24.kg by Jeenbekov. In fact, on the Election Day, there was a report of attack on a journalist of Kloop 

media, noting that his phone was snatched in Osh.67  

On the state of media, it needs to be further highlighted that the complaint filed by Jeenbekov against 

24.kg and journalist Kabay Karabekov for an article was upheld by the court.68 The article that was later 

withdrawn after the complaint was filed had alluded that Jeenbekov had gone to Sochi for some secret 

meeting with Russian authorities in connection with the election. Both 24.kg and the writer were ordered 

to pay a high penalty of five million soms ($ 73,000) each. It was only later as President that Jeenbekov 

decided to drop charges against 24.kg.69 Karabekov was also summoned by the GKNB for his article in 

Kommersant newspaper where he suggested that security agencies were meddling in elections with the 

detention of Isaev.70 

A similar complaint by Babanov against Vecherniy Bishkek, on the other hand, was let off without any 

action.71 Babanov had hence alleged that not only the CEC was favouring single candidate, but entire 

government resources, including GKNB, the prosecutor's office and TV channels, in particular the state 

run KTRK had ‘become advocates and agitators’ of Jeenbekeov.72 The prosecution of news portal 

Zanoza that was shut down in July 2017 after a number of law suits were filed by the Public Prosecutor 

in ‘defence of dignity and honour of President Atambayev’ was not directly connected with election. 

But the court verdict in one of the cases against the media house came on October 4.73 Defamation cases 

against media by the President and Jeenbekov clearly had adverse effects, and self-censorship was 

 
67 Кудрявцева, Т. (Октября 15, 2017). На журналиста Kloop напали на избирательном участке в 
Оше и отобрали телефон. 24.kg.  https://24.kg/vybory/65698/. 
 
68 24.kg (October 6, 2017). 24.kg News Agency Must Pay 5 Million Soms to Jeenbekov by Court 
Order. https://24.kg/english/64713/. 
 
69 Ferghana News (February 8, 2018). Kyrgyz President Doubles Down in Slander Lawsuit Against 
Journalist. http://enews.fergananews.com/news.php?id=3783&mode=snews.  
 
70 Подольская, Д. (Октября 2, 2017). Журналиста Кабая Карабекова вызвали на допрос в ГКНБ. 
24.kg. https://24.kg/vlast/64264/. 
 
71 Кудрявцева, Т. (Октября 2, 2017). В ЦИК спорят — штрафовать или нет «Вечерний Бишкек» 
за нарушение агитации. 24.kg. https://24.kg/vybory/64334/. 
 
72 24.kg (Октября 10, 2017). Заявление штаба кандидата в президенты Омурбека Бабанова. 
https://24.kg/vybory/65096/. 
  
73 Мамытова, А. (Октября 4, 2017). Zanoza должна 27 миллионов сомов. Бишкекский городской 
суд вынес решение. 24.kg. https://24.kg/obschestvo/64563/.  
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             28 
 

rampant as was clear from the coverage in 24.kg which avoided any editorial position and refrained from 

publishing opinion based articles.  

Security agencies, election commission as also other state institutions and their resources thus acted as 

Ideological State Apparatus (Althusser, 2006) in not only promoting the dominant hegemonic reading 

of media texts, but they tried their best in curbing any alternative oppositional messaging or even 

negotiated positions by effective abuse of power to favour one candidate. If some articles tried to take a 

more negotiated or critical positions, they were threatened with defamation suits. This finding too 

matched with the Election Observation Mission of the OSCE/ODIHR. In the statement after the 

elections, they said:  

The observers received reports of undue restrictions on media freedom. Defamation claims against media 

outlets by the incumbent president and some candidates had an adverse effect on public debate and 

resulted in self-censorship…Television outlets, including public broadcasters, failed to provide 

sufficient and unbiased news coverage of the campaign, in sharp contrast to the high volume of paid 

political advertising. In their editorial coverage, both public broadcasters monitored were clearly 

biased.74  

Role of Civil Society 

Civil society was an important stakeholder in the 2017 Presidential elections. A number of election 

monitoring committees appeared very active during the campaign and appealed for ‘free and fair’ 

elections. According to one report, about 12,000 ‘volunteers’ were on ground to help conduct elections 

smoothly and in fair manner. Besides, over thousand independent observers of the ‘Coalition for 

Democracy and Civil Society’ claimed to be keeping watch on over 500 polling booths.75 Civil society 

representatives were also critical of attempts at silencing media and deteriorating human rights records.76 

From October 15 onwards, stories based on what local civil society groups grabbed headlines. The 

preliminary report of the OSCE/ODIHR succinctly noted: ‘Civil society played an important role in civic 

and voter education and also undertook comprehensive long-term and short-term observation, 

contributing to increased transparency in the electoral process.’77 

 
74 Press Release of the OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights, issued on October 
16 2017, http://www.osce.org/odihr/elections/350016. 
 
75 Костенко, Ю. (Октября 13, 2017). Независимые наблюдатели будут работать на 500 
избирательных участках. 24.kg. https://24.kg/vybory/65471/. 
 
76 Asanov, D. (October 3, 2017). Human Rights Defenders: It is Inadmissible to Silence the Media. 
24.kg. https://24.kg/english/64403/.  
77 OSCE Statement, October 16, 2017. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             29 
 

As domestic media in Kyrgyzstan was severally under-staffed and lacked trained ground reporters, they 

often relied on NGOs for news. General surveys, reports prepared by NGOs on human rights track 

record, environment hazards, economic surveys, corruption, education, etc. besides election mood 

surveys provided media with relevant information that were packaged and produced as news. One such 

report on October 6 was based on a telephonic survey by the Coalition for Democracy and Civil Society 

that claimed that ‘voters do not have enough information about presidential candidates’.78 According to 

the survey, 99.5 percent of respondents knew about the forthcoming presidential elections, 92.5 percent 

intended to vote; and every fourth person surveyed was not satisfied with the work of the CEC.  

Media thus played the crucial role in advocacy. Without media, civil society groups, particularly the 

capital based NGOs, would have had their influence severally cut short. Although state machineries tried 

their best to suppress different point of views, media still gave spaces to opposition candidates and 

published their statements, even though many of them were sponsored. For example, when Isaev was 

arrested and his trial was going on, 24.kg also published clarifications given by Babanov (mostly as 

sponsored articles), but also in news reports. Besides statements by supporters of Isaev, who came 

together to form a forum to work for his release, were also published in 24.kg.79 This showed that 

although the state machinery did try to curb articles critical of them, or articles that were speculative, 

but the mediascape was not completely blanked out.  

International Observers 

The question of transparency, credibility and approval of international observers remained important 

part of news. According to a report, the CEC had accredited more than 765 international observers, 

representing 58 countries and 56 organizations, to monitor the October 15 elections.80 Besides, journalist 

from ‘35 foreign media and 67 foreign correspondents…Seven foreign television channels, seven radio 

stations, five printed and fifteen Internet publications’ were also given accretions for election coverage.81 

By the evening of October 15 itself, and several reports on following days, were on observations made 

by various international observer groups, including representatives of the Commonwealth of 

 
78 Костенко, Ю. (Октября 6, 2017). Избирателям Кыргызстана недостаточно информации о 
кандидатах в президенты. 24.kg. https://24.kg/vybory/64739/.  
 
79 Подольская, Р. (Октября 4, 2017). Дело Канатбека Исаева сфабриковано по инициативе 
провокаторов. 24.kg. https://24.kg/obschestvo/64503/. 
 
80 Podolskaya, D. (October 13, 2017). CEC Accredits More Than 700 International Observers for 
Presidential Elections. 24.kg. https://24.kg/english/65386/. 
 
81 Подольская, Д. (Октября 13, 2017). Выборы-2017. Освещать процесс голосования будут 
журналисты 35 иностранных СМИ. 24.kg. https://24.kg/vybory/65411/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             30 
 

Independent States (CIS), the Shanghai Cooperation Organization (SCO), OSCE, China, and other 

countries. On the evening of October 15, observers from the CIS appreciated the ‘calm atmosphere’ in 

which voting was conducted.82 Secretary General of the SCO, Rashid Alimov told journalists that the 

election was quite competitive, adding that observers did not receive any report of ‘interference in the 

electoral process’ or any kind pressure on independent observers.83 On October 16, there was another 

report that noted that the observer mission of the SCO recognized the elections of Kyrgyzstan as ‘open, 

free and democratic’.84 There were at least three reports based on what observers from the CIS mission 

said.  They, overall ‘positively assessed the election’,85 terming it, ‘organized and peaceful’,86 according 

to Sergei Lebedev, Chairman of the Executive Committee of the CIS. They, however, also acknowledged 

the shortcomings in the voters’ list.87 

International observers did not register any major violation, according to one report in 24.kg. The 

member of the Central Election Commission of Azerbaijan, Rauma Aliyev said, ‘The elections were 

generally democratic and calm, but if there are any failures, they are inevitable…’88 OSCE/ODIHR 

observers also presented journalists with an interim report where they criticised the CEC members for 

their ‘bias’ against presidential candidates.89 They, however, termed the elections in general as 

‘democratic, competitive and well-organized’ although some ‘violations were noted’. Positive 

statements from international observers clearly give legitimacy to the electoral process and the outcome.  

 
82 Костенко, Ю. (Октября 15, 2017). Наблюдатели от миссии СНГ отмечают спокойную 
обстановку на участках. 24.kg. https://24.kg/vybory/65616/. 
 
83 Подольская, Д. (Октября 15, 2017). Наблюдатели ШОС: Выборы президента Кыргызстана 
проходят на высоком уровне. 24.kg.  https://24.kg/vybory/65695/. 
 
84 Кудрявцева, Т. (Октября 16, 2017). Миссия ШОС признала выборы в Кыргызстане 
открытыми, свободными и демократичными. 24.kg. https://24.kg/vybory/65809/. 
 
85 Костенко, Ю. (Октября 16, 2017). Наблюдатели миссии СНГ положительно оценили выборы 
президента Кыргызстана. 24.kg. https://24.kg/vybory/65753/. 
 
86 Костенко, Ю. (Октября 16, 2017). Сергей Лебедев: Выборы президента Кыргызстана прошли 
организованно и спокойно. 24.kg. https://24.kg/vybory/65759/. 
 
87 Костенко, Ю. (Октября 16, 2017). Наблюдатели от СНГ: Списки избирателей сформированы 
тщательно, но были проблемы. 24.kg. https://24.kg/vybory/65757/. 
 
88 Подольская, Д. (Октября 15, 2017). Выборы-2017. Международные наблюдатели никаких 
серьезных нарушений не отмечают. 24.kg. https://24.kg/vybory/65685/. 
 
89 Подольская, Д. (Октября 16, 2017). Наблюдатели БДИПЧ/ОБСЕ упрекают членов ЦИК в 
предвзятости в отношении кандидатов. 24.kg. https://24.kg/vybory/65826/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             31 
 

 

Experts Speaking 

As pointed earlier although rarely any expert opinion was published in the run-up to the elections, as 

soon as it was over, 24.kg published several reports based on what experts felt on the outcome of the 

elections. 24.kg spoke to Stanislav Pritchin, an analyst with London-based reputed think-tank Chatham 

House. According to him, the victory of Jeenbkov was only ‘first stage in the transition of power’.90 He 

suggested that an immediate task for the President-elect and his foreign ministry would be to restore ties 

with Kazakhstan. Another analytical piece, published on October 16, was not an original copy, but based 

on an article in Forbes Kazakhstan by Political scientist Dosym Satpayev.91 The Forbes article had 

positively assessed the presidential election that was hailed for first peaceful transition and offering an 

alternative model in the region92. Yet another article was based on the opinion of Andrei Grozin, Head 

of the Central Asia Department of the CIS Institute, published in Russia Today.93 It talked of Jeenbekov’s 

base in Osh in south where he served as governor before moving to Bishkek, his business-like attitude, 

his limited circle of acquaintances – which would be a boon – and his short stint as the Prime Minister.94 

It did mention about his lack of experience in foreign relations, but noted that it was the work of the 

foreign ministry and he would have advisers, adding that he would soon pick up. Overall, instead of 

critically looking at his leadership, the tone of the article was adulatory.  

Considering the high voltage attack against Kazakhstan’s President’s purported words of support to 

Babanov that led to the deadlock in the bilateral relations between two neighbours, 24.kg spoke to a 

Kazakh political scientist on how Kazakhstan would see the election outcome. Kazakhstani political 

scientist Erlan Karin noted that his country would be equally comfortable with anyone who holds the 

 
90 Подольская, Д. (Октября 16, 2017). Победа Сооронбая Жээнбекова — первый этап транзита 
власти. 24.kg. https://24.kg/vlast/65805/.  
 
91 Бенгард, А. (Октября 16, 2017). Досым Сатпаев: Зря ЦИК Казахстана не послал наблюдателей 
на выборы в Кыргызстан. 24.kg. https://24.kg/vybory/65754/. 
 
92 Сатпаев, Д. (Октября 16, 2017). Что думают политологи о выборах в Кыргызстане и новом 
президенте. Forbes.kz. 
https://forbes.kz/process/expertise/chto_dumayut_politologi_o_vyiborah_v_kyirgyizstane_i_novom_p
rezidente. 
 
93 RT.com (Октября 15, 2017). Эксперт объяснил лидерство Жээнбекова на выборах президента 
Киргизии. https://ru.rt.com/9few. 
94 24.kg (Октября 16, 2017). Эксперт объяснил лидерство Сооронбая Жээнбекова на выборах 
президента. https://24.kg/vybory/65735/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             32 
 

high office and they never had any preference in particular.95 He reminded that none of the presidential 

candidates ever advocated for estranged relations with Kyrgyzstan’s northern neighbour.  

Infographics and Multimedia 

Other than promotional articles, info-graphics were sparsely used, except in presenting election outcome. 

There was one rare truly multimedia and detailed feature on October 11, but it was a sponsored article 

by Jeenbekov on his campaign and how his electoral agenda was ‘well thought out (and) logical (that 

would lead to) a national revival’.96  There was also one interactive story on October 13 on different 

heads of states elected in Kyrgyzstan since 1990.97 A photo slideshow captured the moments of voting 

on October 15.98 There was another interesting info-graphic based story on October 16 that divided the 

data on total election fund of each candidate with the number of votes they got to find out how much did 

a vote cost.99 The price of one vote varied from 12 soms to almost 5 thousand soms.  

Although many of the reports were limited to texts, there were also some reports that had photographs 

(few even had slideshows) as well as videos in few cases. As is happening across the world, many stories 

were sourced from social media, and video and photographs were taken from social sites. Multimedia 

tools were used to the extent of loose assortments of text, photographs and video, instead of a 

comprehensive packaging of the content with the help of easily available advance technologies. These 

illustrated that media professionals lacked required skill and training as well as resources to produce 

such new-age multimedia packages.  

Conclusion 

Micro level analysis of coverage of the Kyrgyz presidential election in 24.kg showed that qualitatively 

contents were not very rich. Instead of improving on its content and presentations in six years, when I 

 
95 Бенгард, А. (Октября 16, 2017). Ерлан Карин о победе Жээнбекова: Для Казахстана удобен 
любой вариант. 24.kg. https://24.kg/vybory/65752/.  
 
Quote in Russian language: Лидеры Кыргызстана всегда понимали, что необходимо не только 
поддерживать дружественные, но и строить более активные отношения с Казаxстаном. 
 
96 24.kg (Октября 11, 2017). Народная платформа сооронбая жээнбекова. 
https://24.kg/vybory/65197.  
 
97 Подольская, Д. (Октября 13, 2017). Как выбирали президентов Кыргызстана. Timeline. 24.kg. 
https://24.kg/vybory/65310/. 
 
98 Асанов, Д. (Октября 15, 2017). Жители новостроек в Бишкеке выбирают нового президента. 
Фоторепортаж. 24.kg. https://24.kg/vybory/65649/. 
 
99 Кудрявцева, Т. (Октября 16, 2017). От 12 до 5 тысяч сомов. Сколько стоили кандидатам 
голоса избирателей. 24.kg. https://24.kg/vybory/65761/. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             33 
 

first observed the coverage of presidential elections in 24.kg in 2011, the contents had, on the contrary, 

gone downhill. News reports were presented in such a way that it helped interpellate a certain discursive 

practice that would help ruling elites. Domestic media thus largely failed in its responsibility of acting 

as watchdog and in objective and unbiased reporting during elections. Media was reduced to act as a 

trumpet for one or the other candidate during elections. Media contents helped in agenda-setting by the 

‘dominant reading’ of texts intended for readers for the construction of ‘hegemony’ of ‘ideas of the 

ruling class’. They at the same time self-censored themselves, and were conscious to avoid critical 

articles or any investigative pieces, particularly against the government for fear of attracting title suits 

and persecutions, and more importantly losing sponsors. While the state run media toed government 

lines, independent private media, like 24.kg, busied themselves in extracting maximum revenues from 

elections through advertisements and sponsored articles.  

Weak media structure, allowing paid contents, however, often came to the rescue of opposition 

candidates in spreading their messages. Realising that their campaigns would otherwise not get adequate 

media coverage, opposition candidates spent a lot of their campaign money on advertisements as well 

as sponsored articles. According to a PR in 24.kg on October 13, the last day of the campaign, Babanov 

was ‘live across the country on all leading TV channels, radio stations as well as online on YouTube and 

Facebook, simultaneously’ and also answered questions from the audience.100 Owing to financial 

dependencies, news media were unable to evolve and mature in Kyrgyzstan and other Central Asian 

republics to be able to play the critical role of a watchdog. Lack of training and hence professionalism 

too can be attributed to the weak foundations of the mediascape.  

Although Kyrgyzstan was the only country from the region to fall under the ‘partly free’ category in the 

2017 annual report of the Freedom House (others were still in ‘not free’ zone), it suffered from economic 

dependence of media industry and lack of political culture of plural polity. Politicians were still not used 

to taking up criticisms and preferred a more docile media that toe their lines. Most of the private media 

are owned either by politicians themselves or oligarchs considered close to them. Kyrgyz Constitution 

and laws gave freedom of speech and press, but it was not uncommon to detain or arrest journalists for 

his/her articles. 2016-2017 was not particularly a good year for freedom due to the presidential elections 

 
100 24.kg (Октября 13, 2017). Прямая линия с Бабановым: сегодня на НТС и всех независимых 
телеканалах страны. https://24.kg/vybory/65450/. 
 
 
 
 
 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             34 
 

as the incumbent President went on an overdrive to make sure that his chosen candidate succeeded him. 

It should be noted though that even if the domestic media might not be as critical, but it served an 

important function of documenting events and keeping regular updates for others – particularly 

international media - to analyze and critique. 

 

 

 

REFERENCES 
 
Anceschi, L. (2011). Reinforcing Authoritarianism through Media Control: the Case of Post-Soviet 
Turkmenistan. In E. Freedman & R. Shafer (Eds), After the Czars and Commissars: Journalism in 
Authoritarian Post-Soviet Central Asia (pp. 59-78). East Lansing: Michigan State University Press. 
 
Blommaert, J., & Bulcaen, C. ( 2000). Critical Discourse Analysis. Annual Review of Anthropology 
29: 1 (October): 447-466. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.29.1.447 .  
 
Buxton, C. (2011). The Struggle for Civil Society in Central Asia: Crisis and Transformation. Sterling 
VA: Kumarian Press. 
 
Buxton, C. (2015). In Good Times and Hard Times: Civil Society Roles in Kyrgyzstan Today. . In C. 
E. Ziegler (Ed.), Civil Society and Politics in Central Asia (pp. 233-234). Kentucky: The University 
Press Kentucky. 
 
Doraiswamy,  R. (2019). Media and Issues of Identity in Central Asia. Journal of International and 
Area Studies, No. 1 (Forthcoming). New Delhi: Academy of International Studies, JMI. 
 
Eurasianet.org (2018). Kyrgyzstan: As Political Winds Change, Iconic Newspaper Again Tussled 
Over (31 October). https://eurasianet.org/kyrgyzstan-as-political-winds-change-iconic-newspaper-
again-tussled-over. 
 
Fairclough, N. (2006). Discourse and Social Change. Cambridge: Polity Press. 
 
Freedman, E. (2005). Coverage of the Central Asian Political, Press, and Speech Rights Issues by 
Independent News Websites.  Asia Pacific Media Educator 1(16) (December): 71-88. 
http://ro.uow.edu.au/apme/vol1/iss16/10/ . 
 
Freedom House. Freedom in the World 2017 (Report).  Accessed February 13, 2017,  
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017 .   
 
Gross, P., & Kenny, T. (2011). Journalistic Self-Censorship and the Tajik Press in the Context of Central 
Asia. In Freedman and Shafer (Eds.), After the Czars and Commissars (pp. 123-139).  
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             35 
 

Haghayeghi, M. (1995). Media and Politics in Central Asia. Demokratizatsiya – The International 
Journal on Post-Soviet Democratization 3:2 (Spring):  215-227.  
http://demokratizatsiya.pub/archives/03-2_Haghayeghi.PDF. 
 
Herd, G.P., & Ryabkov, M. (2015). State, Civil Society Actors, and Political Instabilities in Post-
Soviet Kyrgyzstan: The Changing International Context. In C. E. Ziegler (Ed.), Civil Society and 
Politics in Central Asia (pp. 311-331). Kentucky: The University Press Kentucky. 
 
Iakupbaeva, Z. (2017). Kyrgyzstan: A Haven for Reporters amid Love and Strife. Eurasianet.org 
(February 22). http://www.eurasianet.org/node/82536. 
 
Junisbai, B. (2011). Oligarchs and Ownership: The Role of Financial-Industrial Groups in Controlling 
Kazakhstan’s ‘Independent’ Media.  In Freedman and Shafer (Eds.), After the Czars and Commissars 
(pp. 35-58).  
 
Junisbai, B.,  Junisba, A. & Fry, N.Y. (2015). Mass Media Consumption in Post-Soviet Kyrgyzstan 
and Kazakhstan: The View from Below.  Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet 
Democratization 23( 3) (Summer): 233-256. https://muse.jhu.edu/article/587595/pdf.  
 
Juraev, A. (2002). The Uzbek Mass Media Model: Analysis, Opinions, Problems. Central Asia and the 
Caucasus 13(1): 130-138, http://www.ca-c.org/journal/2002/journal_eng/cac-01/16.juren.shtml.   
 
Juraev, S. (2008). Kyrgyz Democracy? The Tulip Revolution and Beyond. Central Asian Survey  27(3-
4): 253-264. https://doi.org/10.1080/02634930802536464.  
 
Kenny, T., & Gross, P. (2008). Journalism in Central Asia: A Victim of Politics, Economics, and 
Wide-spread Self-censorship. The International Journal of Press/Politics 13(4) (October): 515-525, 
https://doi.org/10.1177/1940161208324644 .  
 
Kulikova, S.V.,  & Perlmutter, D.D. (2011).  Blogging Down the Dictator? In Freedman and Shafer 
(Eds.), After the Czars and Commissars (pp. 263-286). 
Lewis, D. (2008). The Dynamics of Regime Change: Domestic and International Factors in the ‘Tulip 
Revolution’. Central Asian Survey 27(3-4): 265-277.  https://doi.org/10.1080/02634930802536514.  
 
McNair, B. (1991). Glasnost, Perestroika and the Soviet Media. London: Routledge.  
 
Reyaz, M. (2014). Post-Soviet Media in Central Asia: With Special Focus on Coverage of Presidential 
Elections of Kyrgyzstan. In S. Chatterjee (Ed.), Image of the Region in Eurasian Studies (pp. 135-
153). New Delhi: K W Publishers. 
 
Rollberg, P., & Laruelle, M. (2015). The Media Landscape in Central Asia: Introduction to the Special 
Issue. Demokratizatsiya: The Journal of Post-Soviet Democratization 23(3) (Summer): 227-232.  
https://muse.jhu.edu/article/587594. 
 



 EURASIAN JOURNAL OF MEDIA, COMMUNICATION AND CULTURE STUDIES (EMC)   

Avrasya Medya, İletişim ve Kültür Araştırmaları Dergisi      E-ISSN :3023-4115                                                                                             36 
 

Siebert, F. S.,  Peterson, T., & Schramm, W. (1963).  Four Theories of the Press: The Authoritarian, 
Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and 
Do. Urbana-Champaign: University of Illinois Press. 
 
The Economist Intelligence Unit’s Democracy Index. Accessed November 18, 2018, 
https://infographics.economist.com/2018/DemocracyIndex/ .  
 
The International Research & Exchanges Board (IRX). Annual Media Sustainability Index (MSI) for 
years 2010 to 2017, https://www.irex.org/resource/media-sustainability-index-msi. 
 
Wodak, R. (2011). Critical Linguistics and Critical Discourse Analysis. In J. Zienkowski, J.O. Östman, 
J. Verschueren, & J. Benjamins (Eds.), Discursive Pragmatics (pp. 50-70). Amsterdam: John 
Benjamins B.V. https://doi.org/10.1075/hoph.8.04wod . 
 
Wodak. R. (2011). Critical Linguistics and Critical Discourse Analysis. In J. Zienkowski, J. O. 
Östman, J. Verschueren,, and J. Benjamins (Eds)., Discursive Pragmatics. Amsterdam: John 
Benjamins B.V., 50-70, https://doi.org/10.1075/hoph.8.04wod. 
 
Ziegler, C.E. (2015). Introduction. In C. E. Ziegler (Ed.), Civil Society and Politics in Central Asia 
(pp. 1-18). Kentucky: The University Press Kentucky.  
 
Слово Кыргызстана (n.d.). О газете.  Accessed October 20, 2017, http://slovo.kg/?page_id=9 .  
  


