
20

Cilt 2, Sayı 3, 2025

Continuity and Change in the State-sponsored Information 
Warfare: Disinformation, Propaganda and Fake News

Devlet Destekli Enformasyon Savaşında Süreklilik ve Değişim: 
Dezenformasyon, Propaganda ve Yalan Haberler

Yeşim Kaptan1

Abstract

"The power of a lie does not come from the weakness of the truth. The lie is organized; the 
truth is alone."
(Yaşar Kemal)

The strict regulations and state control over media, along with the utilization of media 
content for government propaganda, are not new phenomena, rather they appear as a 
recurring feature in Turkish politics. In the initial part of the article, by taking a historical 
perspective, I investigate the intricate relationship between the media industry and political 
actors to map out the government’s attempts to control and deploy media throughout 
the history of modern Türkiye. In the second part, I describe the historical continuum in 
the utilization of propaganda strategies under the Justice and Development Party (AKP) 
government. Drawing on Althusser’s notion of the Ideological State Apparatuses (ISA) and 
relying on the collective case study method, I delve into the emergent information warfare 
strategies of the government and pro-government media for the deployment of political 
disinformation as a form of state-sponsored communication policy to manipulate the 
national public. During Erdoğan's presidency, both the government’s and pro-government 
media’s information warfare and propaganda strategies have significantly transformed 
as the AKP sought to exert greater control over independent media and dissenting voices. 
I conclude that in addition to correspondences with previously dominant strategies of 
the propaganda for the strict control of the traditional media, under the AKP regime, 
leveraging and disseminating disinformation and manipulating content in media through 
fake news have become a prevalent and unofficially sanctioned strategic tool as well as a 
large-scale and centered institutionalized political activity in the information warfare.

Keywords: Information warfare, disinformation, fake news, propaganda strategies, the 
Turkish media and the government 

1Kent State University, School of Communication Studies, Communications Studies
ykaptan@kent.edu, https://orcid.org/0000-0003-2681-2835



21

Cilt 2, Sayı 3, 2025

Öz

“Yalanın gücü doğrunun güçsüzlüğünden değildir. Yalan teşkilat kurmuş, doğru yalnızdır.”
(Yaşar Kemal)

Türkiye’de  devletin medyayı kontrol altına almaya çalışması, medya kuruluşları üzerindeki 
baskı ve medya içeriklerinin hükümet propagandası için kullanılması yeni bir olgu 
değildir. Aksine Türk siyasetinde tekrarlanan bir özellik olarak karşımıza çıkmaktadır.  
Bu makalenin amacı, Türkiye'ye de hükümetlerin medyayı kontrol etme yöntemlerini ve 
taraflı olarak kullanma girişimlerini analiz ederek medya endüstrisi ile siyasi aktörler 
arasındaki karmaşık ilişkiyi incelemektir. Makalenin ilk bölümü, tarihsel bir bakış 
açısıyla, degişen medya ve farklı siyasi iktidarlar arasındaki ilişkilere odaklanmaktadır. 
İkinci bölüm ise, AKP hükümetinin propaganda stratejilerinin tarihsel sürekliliğine 
bakmaktadır. Althusser'in İdeolojik Devlet Aygıtları (İDA) kavramından yola çıkarak 
ve kolektif vaka çalışması yöntemine dayanarak, ulusal kamuoyunu manipüle etmek için 
devlet destekli iletişim politikasının bir strateji biçimi olarak siyasi dezenformasyonun 
yayılmasında ve medyanın bilgi savaşlarında kullanılmasına odaklanmaktadır.Erdoğan'ın 
cumhurbaşkanlığı döneminde, hem hükümetin hem de hükümet yanlısı medyanın 
bilgi savaşları ve propaganda stratejileri, AKP'nin bağımsız medya ve muhalif sesler 
üzerinde daha fazla kontrol sağlamaya çalışmasıyla önemli ölçüde dönüşmüştür. AKP 
döneminde görülen geleneksel medyanın sıkı kontrolüne yönelik baskılar ve propaganda 
yöntemleri daha önceki hükümetlerin politikaları ile örtüşmektedir. Ancak AKP rejimi 
dezenformasyondan yararlanma, yanlış bilgi yayma ve yalan haber yoluyla medyadaki 
içeriği manipüle etmenin yaygın ve kabul edilen geçerli bir yöntem haline geldiği bir dönem 
olmuştur. Aynı zamanda bilgi savaşları geniş ölçekli, merkezi ve kurumsallaşmış bir politik 
faaliyete dönüşmüştür.

Anahtar Kelimeler: Enformasyon savaşı, dezenformasyon, yalan haber, propaganda 
stratejileri, Türk medyası ve hükümet

1. Introduction
French author and philosopher Guy Debord (1994) claimed that self-emancipation in our 
time is emancipation from the material bases of an “inverted truth”. According to Debord 
(1994): 

“[the] historical mission to establish truth in the world can be carried out neither 
by the isolated individual nor by atomized and manipulated masses, but—only and 
always—by that class which is able to effect the dissolution of all classes, subjecting 
all power to the desalinating form of a realized democracy—to councils in which 



22

Cilt 2, Sayı 3, 2025

practical theory exercises control over itself and surveys its own action” (p. 154).  

 The examples we have seen in Turkish politics in recent years depict that we 
have moved far away from Debord’s statement as the political authority departs from a 
functioning democracy and the government desists from regulating itself and monitoring 
its activities. In addition, the complexity of information warfare in media and the spread 
of disinformation practices with the help of artificial intelligence (AI) would achieve the 
unimaginable. Concurrently, information and communication technologies (ICTs) have 
deepened “the isolation of masses” and “atomized individuals” in Debord’s (1994) terms, 
while facilitating unprecedented connections among individuals and fostering the formation 
of networks. In politics, media is realized both as the main source for circulating news and 
a means for controlling the flow of information. Therefore, throughout history, political 
authority has consistently endeavored to exert influence over and regulate the press and 
other forms of broadcast and electronic media. However, ICTs have eased the creation 
and dissemination of disinformation in new media. Accordingly, the exponential growth 
of media technologies and extensive public use of social media have transformed states’ 
propaganda strategies and paved the way for new information warfare tactics. 

 Recently with the introduction of AI-supported new media technologies including 
virtual or augmented reality, the semi-autocratic regimes such as Türkiye’s ruling party, 
the Justice and Development Party (Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP)) government have 
drastically transformed their propaganda and information warfare strategies (Kaptan 
& Haridakis, 2025). Throughout President Erdoğan's tenure, the AKP government 
has tightened control over independent media and dissenting voices, while also using 
disinformation on new media platforms as a new propaganda tool in cyber battlefields. 
The government has acted to control and transform domestic media content in line with 
neo-Ottomanism (a political ideology based on the revival of Türkiye’s influence in the 
international arena) and the conservative cultural policies of Erdoğan and the AKP 
(Sümer & Adaklı, 2010; Kaptan & Karanfil 2013; Sümer & Taş, 2020). Since its inception, 
the AKP government has employed the propaganda strategies that had been used and 
proven effective by previous governments such as censoring, shutting down, or purchasing 
opposition TV channels and newspapers, arresting journalists and media personalities, 
and imposing taxes and fines on particular media outlets. Furthermore, the 2017 Digital 
News Report (Yanatma, 2017) reveals the high number of removal or bans of content from 
oppositional news websites or social media accounts became an increasingly common 
tool used by the Turkish government. In the last decade, along with Erdoğan’s political 
autocracy, AKP’s control over the media gradually tightened. Put differently, under the 
AKP government, the media has undergone a significant transformation. One of the most 
comprehensive analyses of the media transformation in Türkiye is presented in Ayan’s book, 
AKP Devrinde Medya Alemi (The Media Realm in the AKP Era). Ayan (2019) explores the 



23

Cilt 2, Sayı 3, 2025

transformation of the media from a historical and political economy perspective by focusing 
on the simultaneous transformation of the economy, politics, civil society, the public sphere, 
and the state in AKP’s Türkiye. Ayan propounds that the AKP’s major interest in media 
and its transformation attempts center on permeating and controlling media institutions in 
pursuit of creating a new media order that aligns with the party’s and the leader’s ideology.  
 
 In this manuscript, I investigate how the media have operated as the Ideological 
State Apparatus throughout the history of modern Türkiye and if this situation has escalated 
and deteriorated in the last two decades under the AKP government due to the use of ICTs. 
To shed light on these questions, I employ the collective case study method and collect data 
from the archives of daily Turkish newspapers and online reporting websites. Following a 
brief discussion of Althusser’s notion of Ideological State Apparatuses (ISA) and the method 
of this study, I explain concepts of propaganda, information warfare, disinformation, 
misinformation, and fake news. I define propaganda as a communicative political device 
for persuading and controlling the masses and information warfare as using ICTs to 
prevent and disrupt the opponent’s resources. I use disinformation as “the dissemination 
of deliberately false information” and misinformation as “accidental [or unintentional] 
falsehood” (Stahl 2006: 86). Conversely, fake news comprises misleading or false information 
crafted to resemble genuine news articles, aiming to inf luence public opinion. In the 
first section, I provide a historical overview of the fraught relationship between media 
and government in Türkiye by emphasizing the propaganda tactics employed by the 
government throughout the history of the Turkish Republic. In the second section, I analyze 
how pro-AKP media has manipulated the national public through propaganda methods. By 
delving into the AKP government’s information warfare strategies and detailing the use of 
political disinformation, I argue that information warfare tactics, disinformation, and fake 
news have become an officially sanctioned communication approach of the government and 
gained formal and authorized endorsement as a communication strategy.

2. Theoretical Framework: An Althusserian Analysis of Media
Drawn to Marx, Althusser (1971) argues that the State is explicitly conceived as a repressive 
apparatus. Regarding the complexity of the state, Althusser introduced a new theoretical 
framework to the Marxist theory, the Ideological State Apparatuses. According to Althusser 
(1971), the Repressive State Apparatuses (RSA) which function by violence contain the 
Government, the Administration, the Army, the Police, the Courts, and the Prisons while 
the Ideological State Apparatuses (ISA) such as the family, the church, political parties, 
the press, function through ideology (p. 142). These institutions may also use repression, 
when necessary, although it is often concealed as socialization, discipline, and censorship 
(Brennen, 2000). Althusser (1971) states that RSA belongs entirely to the public domain 
while the larger part of the Ideological State Apparatuses, including the communications 
ISA (press, radio, and television, etc.) are part of the private domain. However, the private 



24

Cilt 2, Sayı 3, 2025

ownership of most newspapers and media outlets by enterprises and corporations does 
not guarantee the freedom, objectivity, or impartiality of the media. On the contrary, the 
common ideology of ISAs is to be in the service of the ruling class. According to Althusser 
(1971), in order to uphold the stability of the repressive state apparatus, it is imperative for 
the ruling class to retain a certain level of control over the ISAs. Therefore, Althusser (1971) 
claims that:

It is unimportant whether the institutions in which they are realized are ‘public’ or 
‘private.’ What matters is how they function. Private institutions can perfectly well 
‘function’ as Ideological State Apparatuses. A reasonably thorough analysis of any 
one of the ISAs proves it. (p. 144)

Media are good examples of this statement. Despite being owned by private companies, 
as discussed in the next section, mass media might be controlled by the government and 
function as an ideological apparatus of the state. ISAs work primarily through ideology 
rather than force, repression, or coercion. Media, as a prominent ISA, are used to control 
the masses and to reproduce the capitalist system. In this article, drawing on Althusser’s 
theory of the Ideological State Apparatuses, I explore the complex interplay between the 
media and the government to illustrate how the media have operated as the Ideological State 
Apparatus throughout the history of modern Türkiye and under AKP’s tenure.

3. Method
In this study, I employed the collective case study method for document analysis. The 
collective case study is a common method to do qualitative inquiry. It has been used in 
numerous instances to obtain a more comprehensive understanding of a specific subject and 
to analyze multiple cases to understand a phenomenon or issue from different perspectives 
(Crowe et. al., 2011; Stake, 1995). According to Bennet et al. (2012, p. 525), as a qualitative 
method, a collective case study is chosen as the best means to collect in-depth data. It is key 
to the design of a case that each case could be understood independently, but also that some 
comparisons could be across the cases (Bennet et al., 2012). The use of this method suggests 
that observations of individual cases generate subsequent meanings at the micro level by 
reflecting the complex interconnections among cases (Gilstrap, 2009). The collective case 
study method also insinuates the recursive integration of individual cases contributes to the 
understanding of complex structures and organizations at the macro level (Gilstrap, 2009). 
The primary focus of a collective case study is to explore the specificity of the cases and how 
their uniqueness contributes to further understanding (Stake, 1995, 2005).
 
 Since collective case study method involves researching multiple cases, I collected 
data from the archives of daily Turkish newspapers such as Takvim, Yeni Şafak, Birgün, 
and Hürriyet Daily News and online reporting websites including Yetkin Report, Voice of 



25

Cilt 2, Sayı 3, 2025

America, and the Committee to Protect Journalists. I selected these newspapers and websites 
due to their recurring appearance during my research. Additionally, I have incorporated 
historical instances sourced from both popular and academic literature, as well as scholarly 
publications that examine the history of Turkish media and media censorship. In the initial 
phase of the case selection process, I identified themes and subjects related to propaganda, 
censorship, misinformation, disinformation, and fake news. Subsequently, I gathered cases 
from academic literature and popular sources, including articles, monographs, and books.  
 Furthermore, I utilized the Google search engine to collect extensive datasets from 
the internet and to access newspapers’ archives and online reporting platforms. Later, I 
selected the cases by using purposeful sampling. After systematically aggregating individual 
cases, in the second step, I analyzed cases to define similarities and differences between 
them and explored existing research and published materials to designate the specificities as 
well as the commonalities of these cases. Thus, I drew conclusions about the continuity and 
change in the state’s censorship tactics and ISA’s disinformation and information warfare 
strategies.

4. Propaganda or Information Warfare? Disinformation, Misinformation and Fake News
In this section, I define a set of keywords used for data analysis including propaganda, 
information warfare, disinformation, misinformation, and fake news. Propaganda can 
be defined as a type of discourse (Walton, 1997), a communicative device for persuasive 
communication (Martin, 1971), and an attempt to transmit social and political values in the 
hope of affecting people’s thinking, emotions, and behavior (Huang, 2015). Huang proposes 
that propaganda often is not used for indoctrination of pro-regime values and attitudes, as 
is traditionally understood, but rather to signal the government’s strength in maintaining 
social control and political order (2015, p. 20). To understand the relationship between 
power, dominance, and propaganda, Shabo (2008) offers a closer look at four important 
criteria in propaganda: persuasive function, sizeable target audience, representation of a 
specific group’s agenda, and use of faulty reasoning and/or emotional appeals.

 In comparison with propaganda, information warfare is a relatively new concept. 
It originated in the late 1980s and became popular in 1991 during the Gulf War (Hutchinson, 
2006, p. 13). According to Taddeo (2012, p. 6), information warfare is characterized by the 
use of information and communication technologies that can pose several issues ranging 
from the military use of such technologies to its political implications or ethical problems 
engendered by this kind of warfare. Taddeo (2012) states that:

Information warfare is the use of ICTs [information and communication technologies] 
with either offensive or defensive purposes to immediately intrude, disrupt, or control 
the opponent’s resources. Put differently, information warfare is “the use of ICTs with 
an either offensive or defensive purpose to immediately intrude, disrupt, or control 



26

Cilt 2, Sayı 3, 2025

the opponent’s resources. (p. 6)

 However, the offensive information warfare operations underscore the media’s 
importance in the process (Denning, 1999).

 Although many researchers deal either with propaganda or information warfare 
few scholars discuss both of these concepts in their scholarly work. For instance, Aro (2016) 
addresses information warfare and the political use of information and manipulation 
in post-Soviet Russia under Putin’s regime. According to Aro (2016), Putin politically 
employs propaganda as a form of information warfare and mass media as a “weapon” 
for controlling traditional media to influence public opinion, disseminate vast amounts of 
false information, and target individual citizens through aggressive operations to serve his 
interests. Aro’s research is significant in providing insights into how authoritarian regimes 
use disinformation as a persuasive strategy.   

 In addition to propaganda and information warfare, I also explore two confusing 
terms that are often incorrectly used as synonyms: misinformation and disinformation. 
Guess and Lyons (2020) brief ly define misinformation as “constituting a claim that 
contradicts or distorts common understanding of verifiable facts” (p. 10). Although both 
misinformation and disinformation are false, the main difference between these concepts is 
“intentional deception” (Guess & Lyons, 2020, p. 10). Disinformation is meant “to deceive, 
while misinformation may be inadvertent or unintentional” (Guess & Lyons 2020, p. 11). 
Despite this difference, both concepts refer to the spread of misleading information through 
various channels, leading to deception and the formation of false beliefs in audiences.

 With the rise of the internet and the prevalent use of communication technologies, 
another concept associated with misinformation and disinformation appeared in media 
and communication studies: fake news. Fake news can be defined as false or misleading 
information made to look like a fact-based news story to inf luence public opinion 
(Nelson & Taneja, 2018). Thus, fake news may refer to the manipulation of information 
that can be carried out through the production of false information, or the distortion of 
true information (Aïmeur et. al., 2023, p. 2). Even though fake news is one of the major 
concerns in journalism and new media, Deuze (2018) claims that not the fake news or 
(online) disinformation, but the growing disconnects between different sections in a socio-
culturally and economically divided society is the pressing problem. The real problem 
appears to be profound detachments and divisions between social classes that “benefitted 
from a globalized, technologized, fast-moving and constantly changing world, and those 
who struggle to hold on” (Deuze, 2018, para. 22). Therefore, Debord’s (1994) claim about 
the significance of the establishment of the truth in the world can be carried out only and 
always by a class which can affect the dissolution of all classes, rather the isolated individual 



27

Cilt 2, Sayı 3, 2025

or the atomized and manipulated masses come to the forefront once again.

5. Media, Political Power, and Propaganda in Türkiye: A Brief History (1900- late 1990s)
The relationship between political actors and media institutions has a long history in 
Türkiye, before the AKP government thoroughly utilized media as a “propaganda machine” 
to tighten its censorship and political control in society. The history of instrumentalization 
of the media for the oppression of oppositional voices, and the strict control and censorship 
of the dissemination of information dates back to the Ottoman Empire. The Ottoman press 
was initially subjected to surveillance and censorship, followed by the regulation and control 
of broadcast media, namely radio and television in the Republican era.

5.1 Press and Political Control 
In the Ottoman Empire, the first newspapers, owned by European diplomats or merchants, 
were published in French and English (Karaman, 2014). Although the Ottoman state did 
not directly interfere with the English- and French-language press, the Ottoman language 
newspapers— despite their low circulation due to low literacy among citizens—were 
published under strict state control and censorship to suppress any opposition to the Sultan 
and the state. Following World War I and after the establishment of the modern Turkish 
Republic, there was a vibrant national press in Türkiye. Raşit Kaya (2009) states that the 
function and structure of the press media can explain the dynamic press. Between the 1920s 
and 1940s, the Turkish press was attributed a new role as the vanguard of modernization and 
Westernization of the country. While opinion newspapers (fikir gazeteleri) such as Yunus 
Nadi Abalıoğlu’s Cumhuriyet excelled as apparatuses of modernization, the socialist and 
leftist media which defended an alternative form of political system and developmentalism 
were suppressed harshly (Kaya, 2009, p. 237). Therefore, during that time, the mainstream 
press became an ally and propaganda tool of the party in power, Cumhuriyet Halk Partisi 
(CHP) (The Republican People's Party) (Kaya, 2009). By the 1950s, upon recognizing the 
influence of media ownership, Turkish businessmen drove significant commercialization 
within the Turkish press by acquiring newspapers through large corporations. Due to mutual 
interests and close personal ties between politicians and businessmen, the relationship 
between the media and politics was further tangled. The Democrat Party, the political 
party that came to power in the multi-party system, supported particular newspapers and 
news agencies by providing advertising revenues or transferring money from the covered 
funds (Topuz, 2003). Prime Minister Adnan Menderes scheduled regular meetings with chief 
editors and owners of the newspapers to exert his control over content (Bulunmaz, 2012, p. 
208). Nevertheless, he complained that despite his close personal relationship with media 
owners, his businessman friends could not establish strict control over journalists (Kaya, 
2009; Topuz, 2003). The interference of prime ministers and the presidents with the content 
of the press has continued as a governmental habit until today (see Özvarış, 2020). In the 
1950s, pejorative meanings such as “Besleme basın” (government-backed media) “naylon 



28

Cilt 2, Sayı 3, 2025

gazete” (a plastic [fake] newspaper) appeared in the daily lexicon and popular culture to 
designate the propagandistic use of the press (Topuz, 2003). The 1960 coup d’état toppled the 
Menderes government. The 1961 constitution momentarily brought temporary freedom for 
journalists and relative autonomy for the press through the Intellectual Workers Law (Fikir 
İşçileri Kanunu), and the Press Advertisement Institution (Basın İlan Kurumu Kanunu) 
(Kaya, 2009). During the 1970s, along with a vibrant political climate, the press was divided 
into two camps: opinion newspapers and tabloid-style commercial press. The popular press 
has gained a competitive edge by utilizing advanced press technology, which has led to a 
significant increase in their readership. The opinion newspapers with opposing editorial 
lines against the government faced political pressure as they struggled to survive amidst 
low circulation. In the 1970s, the Turkish press was transformed by shifting from opinion 
journalism to tabloid journalism as many opinion newspapers were eliminated during 
that time (Yücedoğan, 2012). In the process of media restructuring that began in the 1980s, 
newspaper editors prioritized advertising, sales, and profits over content (Dinçer, 2022). In 
the 1990s, the mainstream newspapers began promotion campaigns and prioritized sales 
numbers rather than surveillance and correlation functions of media. Promotion wars 
started with cultural products such as books and encyclopedias but quickly evolved into 
fast-moving consumer goods and consumer products such as plates, detergents, television 
sets, and toothpaste. In 1997, the promotional battles that boosted newspaper sales were 
prohibited, restricting promotions to cultural products in line with the goals of periodical 
publishing. The advent of digital technologies, the consolidation of media ownership, 
and mainstream newspapers transitioning away from content production, enabled the 
government to exert greater control over news outlets.

5.2 New media, same oppression: Radio, Television and Politics
In 1927, a new medium, the radio, was introduced to Turkish society. However, until 1938 
it remained rudimentary. During the 1930s and 1940s, radio broadcasting, monopolized 
by the state, was systematically utilized for the dissemination of controlled messages of 
the government and the modernist ideology of the state (Kocabaşoğlu, 2010). During the 
1940s and 1950s, radio was the official media of the state that promoted nation-building 
and modernization ideologies of the government as well as consumer culture. Thus, it was 
publicly criticized due to its partisan propagation (Macit & Altuncuoğlu, 2023). Despite 
radio’s growing influence, the most significant development of the 1960s was the first 
broadcast of the national television channel and the establishment of the national public 
broadcaster, the Turkish Radio and Television Corporation (TRT). Initially, TRT gained 
relative autonomy under the 1961 constitution (Serarslan, 2001). However, TRT, namely 
television, has been assigned responsibilities to drive the country's economic, social, and 
cultural development while remaining under state control. TRT followed a broadcasting 
tradition that was paternalistic designing programs according to what the state elite believed 
the public needed to create a Turkish cultural identity in conformity with the modern and 



29

Cilt 2, Sayı 3, 2025

‘official’ image of the Republic (Karanfil, 2020). Throughout the 1980s, TV broadcasting 
had been state-dominated through the monopoly of the TRT. The governments and state 
officials exploited television’s monopoly power to their advantage to circulate government-
controlled information. Particularly, radio and television were systematically used for 
propaganda of the coup d’etat regime in the 1980s, in which the media's political control 
and censorship have increased unprecedentedly (Kaptan & Karanfil, 2013). Concurrently, a 
new medium, the Video Home System (VHS) has risen rapidly as an alternative to the state-
controlled media in Türkiye. According to Kaya, “video, as a new entertainment medium 
found a propitious ground in the poor media environment of Türkiye and spread very 
rapidly” (1994, p. 391). Video cassettes became a form of oppositional mass media, keeping 
the military regime on its toes, as the coup regime was unable to directly control its content 
and dissemination. The VHS recordings of theatre groups such as Devekuşu Kabare which 
openly criticized the government were widely circulated both in big cities and small towns. 
The circulation of video cassettes in Türkiye during that time surpassed the video cassette 
consumption in Western Europe (Kaya, 2009, p. 242) as the VHS emerged as an alternative 
audio-visual medium to the state-controlled television channels. VHS consumption 
dominated the media scene in Türkiye until it was replaced by private television channels.

 In the 1990s, the neo-liberalization policies and the privatization of public 
broadcasting transformed Türkiye’s media environment and changed the relationship 
between politics and media. In 1990, the first commercial TV channel, Star 1 owned by 
Ahmet Özal, the elder son of then-President Turgut Özal, and Cem Uzan, a businessman, 
violated the media law and broke the monopoly of TRT by broadcasting to Türkiye from 
Germany. Due to the political power of the Özal family, despite TRT’s losing its de facto 
monopoly on broadcasting, TRT and state officials ignored Star 1 as an illegal TV channel 
(Ogan, 1992). The newly established TV channel was initially perceived as an alternative to 
TRT's state-controlled programming; however, it was also utilized to bolster the influence 
of the ruling party (ANAP) during the leadership of Özal. Following the launch of STAR 
1, unauthorized private television channels and unlicensed pirate radio stations began to 
broadcast by violating governing regulations. Accordingly, these TV and radio stations 
burgeoned and created a vibrant media environment of the country that could not be 
efficiently controlled and censored by the state in the 1990s. Back then, there were 3,500 
newspapers and magazines (16 of them were national dailies) and the growth rate of the 
Turkish radio and TV industry in 1998 was 24.3% (Kaya, 2009, p. 243). Kaya (2009) states 
that after the amendment of the constitution in 1994 to legalize private radio and TV 
stations, there were 1150 radio stations (with more than 30 national radio stations), 261 TV 
channels (230 local, 15 regional, and 16 national TV channels) operating in Türkiye (p. 243). 
Based on the OECD report, the average growth rate of the Radio and Television industry 
for OECD countries was 3.4%. Türkiye’s fragmented, decentralized, and “the fastest-growing 
media industry among the OECD countries” (Kaya, 2009, p. 243) has not only made Türkiye 



30

Cilt 2, Sayı 3, 2025

a front-runner on a global scale but also created an environment that has been used to 
support the opposition and make the government control of media and propaganda more 
difficult. However, plurality has not always led to diversity of voices as seen in the case of 
digital platforms. In the 2000s, big conglomerates such as Doğan Holding, Çalık Holding, 
Doğuş Group, and Demirören Group began to launch digital platforms and purchased 
long-established newspapers and popular private TV channels to increase their profit and 
gain a competitive advantage in politics. One of the most prominent digital platforms in 
Türkiye was Digiturk, which was launched in 1999 by Çukurova Holding and offered sports 
(e.g. Lig TV), documentaries (e.g. National Geographic) and movies (e.g. MovieMax HD). 
Doğan Holding’s D-Smart, was founded in 1999 and offered new television channels such 
as Discovery HD, Kanal D HD, Star TV HD and EuroSports HD. After the AKP came to 
power in 2002, these conglomerates have been subjected to and complied with the AKP 
government due to their substantial interest in different economic sectors (Adaklı, 2006).   

 In this section, by providing a historical overview of the relationship between media 
and politics, I have illustrated that the stringent regulation and control of media by the state 
and its utilization for government propaganda is not a new phenomenon in Türkiye, rather 
it is a recurring feature in the context of Turkish politics. In the next section, I scrutinize 
how the contemporary media’s expansive reach, rapid digital information production and 
dissemination, and global scope of national media have significantly transformed and 
constricted the AKP government's information warfare and propaganda strategies.

6. Media politics, propaganda, and censorship under the AKP government
The AKP ascended to power in 2002 through the unification of nationalist, conservative, 
liberal, and Islamist factions. Recep Tayyip Erdoğan became the leader of the AKP and 
seized political power first as the prime minister (2003-2014), and later as the president 
(2014-present). In the first term of the AKP government, media outlets were not under 
strict pressure or explicit censorship. After Erdoğan became the president in 2014, the party 
ostensibly became semi-autocratic and Islamist. As I explain later, in the last twenty years, 
the AKP has gradually tightened its repressive measures and extended its control over the 
media.

 In the early years of the AKP regime, Türkiye witnessed a relatively democratic 
media environment for Islamist and minority media. Although TRT has continued to 
function as the propaganda machine of the government, the privately owned newspapers 
and TV channels experienced freedom to some extent. For instance, before the 1990s, 
Islamic TV channels were unheard of in the Turkish media. In the 1990s, businesspeople 
were known for their alignment with Islamist ideologies and their economic and political ties 
with the government invested in the television industry. A brief history of two TV channels, 
Türkiye Gazetesi Radyo ve Televizyonu (TGRT) and Samanyolu TV (STV), exemplifies the 



31

Cilt 2, Sayı 3, 2025

AKP’s approach to media as a cultural battleground to promote the party’s propaganda 
and Islamist capitalist ideology as well as how the government eradicates the traditional 
media outlets when they defy the government. 

 TGRT, the first Islamist-conservative TV channel in Türkiye, was launched in 
1993. The channel broadcasted TV series, reality shows, and news with conservative-
religious content and became popular during the early 2000s. Until News Corporation 
purchased the broadcasting rights of TGRT in 2006, the channel was on good terms with 
the AKP government and the Radio and Television Supreme Council (RTÜK)—the state 
agency that regulates radio and TV broadcasts and online content. After being acquired by 
News Corporation, TGRT was then restructured and continued broadcasting as FOX TV 
Turkey. Until it was sold to the Walt Disney Company in 2024, the channel remained one 
of the major opposition TV channels. Therefore, unlike TGRT, Fox TV Turkey was heavily 
penalized, frequently fined, and issued broadcast suspension several times by RTÜK. In 
2023, FOX TV was subject to the most substantial financial penalty among television 
stations (Yetkin Report, 2023). 

 Following TGRT, another Islamic television channel, Samanyolu TV (STV), was 
launched in 1994. This channel was affiliated with the Gülen community—a controversial 
Islamist movement (cemaat in Turkish). By 2010, although the Gülen community had six 
TV channels reaching 114 countries, terrestrially in Türkiye and through cable and satellite 
abroad, STV remained their main channel until 2016. These channels became famous for 
making propaganda for the Gülen community around the world. In April 2016, Samanyolu 
TV's license was revoked by RTÜK, and the channel was closed because of publicly 
accelerating conflict between the AKP government and the Gülen community. After the 
coup d’état attempt by the Gülenists in 2016, the oppositional TV channels of the Gülen 
movement have ceased completely. 

 The Kurdish media outlets shared a fate akin to that of the oppositional Islamic 
media. During the 1980s and 1990s, the Turkish state denied Kurdish broadcasting rights 
and banned broadcasting in the Kurdish language. Before the AKP government took office, 
Türkiye began legalizing music, radio, and television broadcasts in Kurdish in 2001 as part 
of its efforts to join the European Union. The AKP eased the implementation of the reforms 
in 2003. However, in addition to applying for a Kurdish language license from RTÜK, 
Kurdish songs, for instance, were required pre-approval for airing on radio and TV channels 
(Algan, 2004).  The media reform allowed the broadcasting of Kurdish songs if they were 
pre-approved for airing and required the radio and TV channels to apply for a Kurdish 
language license from RTÜK. In 2006, there were only two television stations in Türkiye 
(Gün TV and Söz TV in Diyarbakır) that were given a Kurdish broadcasting license. In 
2009, TRT established a Kurdish language station called TRT 6 (also known as TRT Kurdî). 



32

Cilt 2, Sayı 3, 2025

All the local media stations in Diyarbakır considered the cultural and political capital of the 
Kurdish population in eastern Türkiye, were issued a Kurdish language broadcasting license 
that enabled bilingual broadcasts to begin in 2010. However, in the late 2010s, the AKP 
government began targeting Kurdish media outlets. The Kurdish media has faced political 
control, coercion, intimidation, and censorship. After the failed 2016 coup d’état attempt, 
the government shut down 180 media organizations following the state of emergency 
decrees (Algan, 2020), including pro-Kurdish opposition television stations such as IMC 
TV, Gün TV and Kurdish television channel Zarok TV over “terror propaganda.” Local 
media outlets in the region, including broadcast channels, were issued fines, and Kurdish 
journalists and broadcasters faced arrest and incarceration on charges of “terror” and 
“espionage.” Although numbers vary according to different sources, Türkiye set new records 
for the highest number of journalists arrested worldwide and over 40 journalists were jailed 
in 2022 (Hacaloğlu & Kamiloğlu, 2022), the majority of whom are Kurdish journalists. To 
build a controlled media environment and to facilitate censorship, the AKP government has 
used the imprisonment of journalists, more than half of whom were Kurdish journalists (The 
Committee to Protect Journalists, 2023), and shut down media outlets under broadly and 
vaguely defined anti-terrorism laws. 

 In Erdoğan’s New Türkiye, not only minority and ethnic media but also 
mainstream media conglomerates that are critical of the AKP government are subjected 
to government control and the loss of autonomy, even the ownership of the media outlet. 
The case of Doğan Media Group illuminates the oppressive strategies employed by the AKP 
when media conglomerates refuse to comply with the government. In 2008, after a public 
conflict arose between Erdoğan and Aydın Doğan, the owner of the Doğan Media Group, 
Erdoğan publicly urged the people to boycott newspapers and television channels linked to 
the conglomerate (Kaptan & Haridakis, 2025). Immediately after this clash, the government 
brought tax charges against the Doğan Holding. Erdoğan also undertook measures to 
malign and discredit journalists associated with this media conglomerate which became 
a rhetorical propaganda strategy (Kaptan & Haridakis, 2025). The dispute escalated in 
2015 as well as the political pressure on the Doğan Media Group. In 2018, the newspapers 
(e.g. Hürriyet, Posta, and Fanatik) and TV channels (e.g. CNN Türk and Kanal D) of the 
conglomerate were acquired by Demirören Group, a pro-government conglomerate. Hence, 
Erdoğan and the AKP government have silenced yet another critical media outlet and taken 
it under political control by changing hands. 
  
 In the AKP era, forcing oppositional media outlets to pay large fines, shutting 
down the TV stations, or suspending broadcasts of TV channels for a few days has become 
a widely used strategy for controlling media. Under Erdoğan’s leadership, RTÜK has fined 
independent news media whereas pro-government media outlets have not received fines. 
For example, in the 2023 national elections, RTÜK announced that it was investigating 



33

Cilt 2, Sayı 3, 2025

six opposition TV channels such as Fox TV, Halk TV, Tele 1, and Flash TV for “insulting 
the public” through coverage of the presidential election runoff.  RTÜK said viewers had 
complained about election coverage but did not provide specific examples. Meanwhile, 
RTÜK has dismissed criticism of how it operates (RTÜK’ten FOX TV, 2023). Put differently, 
in the last decade, in addition to traditional oppression strategies, such as censoring media 
content, shutting down TV stations, acquisition of opposition TV channels and newspapers 
by pro-AKP conglomerates, arresting journalists, imposing fines on media outlets that are 
noncompliance with the government, and using taxes levied by a state against particular 
media holdings, the AKP government has implemented a series of regulations to limit social 
media use, while enhancing the authority of RTÜK in monitoring television content (Algan 
& Kaptan, 2023) as well as social media and digital platforms.

7. Disinformation and fake news as informally sanctioned political strategies
In the last two decades, pro-government daily Turkish newspapers, online reporting 
websites, and broadcast media have tended to spin news stories in ways that could 
discursively raise the fear of either the government or the opposing parties (Akser, 2018; 
Akser & Baybars, 2022). Hence, the Turkish public has experienced intense disinformation 
and the circulation of fake news. The widespread use of fake news has evolved into an 
informally accepted political strategy of the government, as no substantial measures have 
been taken to counter it. Thus, the government-friendly media have utilized fake news for 
propaganda to manipulate and deceive the public.

7.1. Fake News, Disinformation and Global Celebrities
As the use of fake news has become a part of post-truth politics, (Saka, 2020, p. 76), the 
public in Türkiye has been exposed to an increasing number of fake news generated and 
circulated by the pro-government media. According to Saka, “While social media seems to 
be the primary culprit in disseminating misinformation and disinformation in the United 
States and Western European countries, mainstream media, and authorities become the 
source in Turkey” (2020, p. 73). My findings are consistent with this argument, which 
underlines that the pro-government media are the major sources for the circulation of 
disinformation and fake news. Therefore, the discourse used in both traditional and online 
editions of newspapers serves as an example of how the mainstream media, under the control 
of the AKP government, contributes to advancing the political agenda of the dominant 
group, thus effectively fulfilling “the persuasive function of propaganda” (Shabo 2008). 

 Turkish society has experienced intensification of disinformation and acceleration 
of fake news as a propaganda tool particularly during the Gezi protests— civil unrest that 
unfolded in Istanbul’s Gezi Park and swelled into thousands of people protesting the AKP 
government all over the country. The newspapers aligned with the AKP government, such 
as Takvim and Yeni Şafak, have published either fictitious "interviews" or manipulated 



34

Cilt 2, Sayı 3, 2025

segments of genuine interviews conducted with renowned global journalists and scholars. 
In June 2013, a pro-government newspaper Takvim published a “fake interview” with CNN 
International’s famous anchorwoman Christine Amanpour, titled “Dirty Confession” (Fung 
2013). The news appeared on the first page of the newspaper and quoted Amanpour as if 
she said CNN had covered the recent protests in Türkiye on behalf of business interests that 
wanted to hurt the country's economy. Amanpour refuted on Twitter (currently X) that she 
conducted an interview revealing that CNN had hoped to “destabilize” Turkey through its 
reporting of the recent uprising (Fung, 2013). After public outcry and harsh reactions from 
the international press, Takvim admitted that it was a fake interview. As a disinformation 
tactic, this fake interview serves as an example of the manipulation of symbolic 
communication of how fake news can be utilized to shape and govern public discourse 
and emotions per the interests of the government. This targeted approach was aimed at 
national audiences, epitomizing the significance of strategic control of dissemination of 
disinformation. 

 Not only during the Gezi Park protests but also after the protests ended, the 
mainstream media have continued to disseminate disinformation through fake news. 
According to Bilgiç (2018):

There were two discursive attempts, whose accuracy was later discredited. One 
was Erdoğan’s claim that the protesters drank alcohol in a mosque after entering it 
without removing their shoes. Another, also endorsed by Erdoğan, was that a woman 
[wearing] a headscarf and with her baby had been beaten and urinated on by scores 
of men who were half-naked and wore leather masks and trousers. These ‘alternative 
facts’, fabricated by the ruling elite as an ‘othering’ performance, aimed to appeal to 
the conservative segments of society that had already been disciplined through the 
Turkish–Islamic synthesis and neo-Ottomanism in the last three decades (p. 271).

 Erdoğan himself also reiterated this fake news and a false claim concerning holding 
video recordings of protesters drinking beer in the mosque in his 2013 and 2022 speeches 
despite the lack of videos or evidence (Kaptan & Haridakis, 2025). Yet, these false claims and 
disinformation have been widely circulated through mainstream and social media networks 
that broadcast Erdoğan’s speeches.

 Correspondingly, Yeni Şafak —a pro-Islamic newspaper—published a partially 
fabricated interview with globally renowned scholar and activist Noam Chomsky. A front-
page article headlined “The Arab Spring Has Now Found Its True Spirit”, a so-called 
quotation from Chomsky, created a controversy in Egypt. According to Yeni Şafak, in 
the interview, Chomsky admitted that if the Middle East is peaceful and everything is in 
order, Western countries start to panic and make plans. Later, the Daily removed the bogus 



35

Cilt 2, Sayı 3, 2025

interview and apologized (Turkish Daily apologizes for , 2013). Through “the distribution or 
dissemination of false, mistaken, or misleading information in an intentional, deliberate, or 
purposeful effort to mislead, deceive or confuse” (Fetzer, 2004, p. 231), these dailies not only 
challenged the notion of objective media and public service journalism, but also evolved into 
identifiable, yet officially approved, channels for disseminating disinformation and fake 
news with implicit endorsement from the government.

 Today, newspapers, TV channels, and internet portals were acquired by AKP-
friendly businesses through questionable funds and processes, known as “Yandaş Medya” 
(Slanted Media) or “Havuz Medyası” (Pool Media) continue their heavy pro-government 
propaganda. All these fake news examples demonstrate the fourth function of propaganda 
which is the “use of faulty reasoning and/or emotional appeals” (Shabo, 2008). Pro-
AKP media endeavor to solidify conservative and nationalist factions by perpetuating 
polarization within society through the publication of sensational yet deceptive news, 
particularly during pivotal periods such as the Gezi Protests. For the pro-AKP media, the 
political function of fake news is to polarize society and set a political agenda to control 
public discussions. Fake news becomes a “noise” in the news media milieu to manipulate 
audiences by creating confusion and driving their sentiments.

8. Conclusion 
Since Marxist scholar Althusser (1971) criticized media in the 1970s as ideological state 
apparatuses, the media and communication technologies have become more powerful 
and more inf luential in many aspects of life, including politics. Correspondingly, the 
“inverted truth” that Debord warned us about has become more widespread in national 
and global politics (see Aïmeur et. al., 2023; Tandoc, 2021; Saka, 2020; Deuze, 2018; 
Nelson & Taneja, 2018). Recent examples in Turkish media illustrate that we have strayed 
significantly from Debord’s assertion, as the political authority has not only drifted from a 
functioning democracy but also orchestrated the dissemination of disinformation. In other 
words, contrary to Debord’s argument, the Turkish government has ceased regulating and 
monitoring its activities. By taking an authoritarian turn, AKP’s efforts are concentrated on 
controlling the media and utilizing disinformation for political gain. 

 In this article, I discussed the Turkish media landscape to indicate that the 
instrumentalization of media for government propaganda and information warfare is a 
longstanding practice in Turkish politics. In Türkiye, the relationship between media and 
politics has always been disclosed as a historical predicament since the early years of the 
Republic. Through the lens of historical analysis, I indicated that the government's rigorous 
oversight of the media and the utilization of national media as a means of disseminating 
governmental propaganda in the context of information warfare is a well-established 
practice in Turkish political history. However, despite the historical continuity of political 



36

Cilt 2, Sayı 3, 2025

strategies for monitoring, surveilling, and censoring media, the widening breadth of 
the media landscape, the rapid dissemination of information through information and 
communication technologies, and its global reach have prompted a notable transformation 
in government propaganda strategies in the last two decades (Kaptan & Haridakis, 
2025). Under the AKP government, the relationship between media and politics has been 
determined by the government’s overwhelming oppression and hegemony over the media 
as well as the spread of disinformation. The ethnic, minority, and opposition media have 
suffered from political pressures as the AKP government strived to secure the status quo. 
In the meantime, the pro-government media have infiltrated the media content to control 
the dissemination of information. The deployment of new propaganda strategies such as the 
distribution of fake news, false content creation, and publicizing disinformation resulted in 
the utilization of mainstream media for the manipulation of the public while strengthening 
the control of media by the state. Therefore, despite fundamental correspondences 
with previous governments’ strategies, under the AKP regime, media institutions have 
been deployed to build a propaganda machine by instrumentalizing disinformation, 
misinformation, and fake news which became prevalent and unofficially sanctioned strategic 
tools as well as manipulation strategies to dominate information warfare. As Ayan (2019) 
states, the AKP government gradually, yet radically restructured the media by controlling 
media conglomerates, directing media owners and journalists, capturing and orchestrating 
media outlets, micro-managing the media structure, and changing press and broadcasting 
policies including the principles of journalism. Therefore, more than ever before, the Turkish 
media have complied with the political objectives and discourses of AKP’s ideology.   

 In conclusion, the AKP regime has utilized media institutions as ideological 
apparatuses of the state to establish a propaganda machine through the strategic 
deployment of disinformation, and the dissemination of false information, commonly 
known as fake news. Despite bearing a resemblance to strategies of previous governments, 
the AKP government has taken a more centralized approach to assert dominance in 
information warfare in the current media landscape in Türkiye. Thus, disinformation and 
fake news have been employed by government-friendly media to influence and deceive the 
public while they have become unofficially sanctioned and prevalent political strategies.

References
Adaklı, G. (2006). Türkiye'de Medya Endüstrisi: Neoliberalizm Çağında Mülkiyet ve Kontrol 
İlişkileri. Ankara: Ütopya Yayınevi.

Aïmeur et. al. (2023). Fake news, disinformation and misinformation in social media: a 
review. Soc. Netw. Anal. Min. 13, 30. https://doi.org/10.1007/s13278-023-01028-5

Akser, M. (2018). News Media Consolidation and Censorship in Turkey: From Liberal Ideals 



37

Cilt 2, Sayı 3, 2025

to Corporatist Realities. Mediterranean Quarterly, 29 (3), 78–97.

Akser, M., & Baybars, B. (2022). Repressed media and illiberal politics in Turkey: the 
persistence of fear, Southeast European and Black Sea Studies, 23(1), 159-177. https://doi.org/10.1
080/14683857.2022.2088647

Algan, E. (2020). Tactics of the industry against the strat¬egies of the government: The 
transnationalization of Turkey’s television industry. In S. Shimpach (Ed.), The Routledge 
Companion to Global Television (pp. 445–457). Routledge.

Algan, E. (2004) Development of local radio in Southeast Turkey. Journal of Radio Studies, 
11(2), 254-267. 

Algan, E., & Kaptan, Y. (2023). Content is power: Cultural engineering and political control 
over transnational television. International Communication Gazette, Online First. https://doi.
org/10.1177/17480485231152879

Althusser, L. (1971). Ideology and ideological state apparatuses. In L. Althusser (Ed.), Lenin 
and philosophy and other essays (pp.121-176). Translated from the French by Ben Brewster. New 
York: Monthly Review Press.

Aro, J. (2016). The Cyberspace War: Propaganda and Trolling as Warfare Tools. European 
View, 15(1), 121-132. https://doi.org/10.1007/s12290-016-0395-5 

Ayan, V. M. (2019). AKP Devrinde Medya Alemi. Istanbul: Yordam Kitap.

Bennett, S., Bishop, A., Dalgarno, B., Waycott, J., and Kennedy, G. (2012)
Implementing Web 2.0 technologies in higher education: A collective case study.
Computers & Education, 59 (2): 524-534.

Bilgiç, A. (2018). Reclaiming the National Will: Resilience of Turkish Authoritarian 
Neoliberalism after Gezi. South European Society and Politics. 23(2), 259-280.  https://doi.org/10
.1080/13608746.2018.1477422

Brennen, B. (2000). Communication and Freedom: An Althusserian Reading of Media - 
Government Relations. Javnost - The Public, 7(4), 5–15. https://doi.org/10.1080/13183222.200
0.11008755

Bulunmaz, B. (2012). Turk Basin tarihi icerisinde Demokrat Parti Donemi ve Sansur 
Uygulamalari. Öneri Dergisi, 10 (37), 203-214.



38

Cilt 2, Sayı 3, 2025

Crowe, S., Cresswell, K., Robertson, A., Huby, G., Avery, A. and Sheikh, A. (2011). 
The case study approach. BMC Medical Research Methodology. 11(100), 1-9. https://doi.
org/10.1186/1471-2288-11-100

Debord, G. (1994). Society of the spectacle. Black & Red.

Denning, D. E. R. (1999). Information warfare and security (Vol. 4). New York: Addison-Wesley.

Deuze, M. (2018, December 9). Notes on fake news, disinformation, digital literacy, media 
education and media life. Deuzeblog. http://deuze.blogspot.com/2018/12/notes-on-fake-news-
disinformation.html?m=1

Fetzer, J. H. (2004). Disinformation: The use of false information. Minds and Machins, 14, 
231-240.

Fung, K . (2013 ,  June 18).  Turki sh Newspaper Takvim Publi shes Fake Chr i st iane 
A m a n p o u r  I n t e r v i e w .  H u f f P o s t .  h t t p s : / / w w w . h u f f p o s t . c o m / e n t r y /
christiane-amanpour-takvim-turkish-newspaper_n_3460023 

Gilstrap, D. L. (2009). Collective Case Study Method and Fractal Geometry: Instrumental 
and Intrinsic Cases in Organizational Research. Emergence: Complexity and Organization, 11 
(4): 1-14.

Guess, A. M & Lyons, B. A. (2020). Misinformation, Disinformation, and Online 
Propaganda. In N. Persily & J. A. Tucker (Eds.), Social Media and Democracy: The State of the 
Field, Prospects for Reform (pp. 10-33). Cambridge University Press. 

Hacaloğlu, H., & Kamiloğlu, C. (2022, December 15). Number of Journalists Jailed in Turkey 
Doubles, Report Finds. Voanews.  https://www.voanews.com/a/number-of-journalists-jailed-in-
turkey-doubles-report-finds-/6878284.html  

Huang, H. (2015). Propaganda as Signaling. Comparative Politics, Volume 47, Number 4, July 
2015, pp. 419-444(26).

Hutchinson, W. (2006). Information warfare and deception. Informing Science, 9.

Kaptan, Y. & Haridakis, P. (2025) [Forthcoming]. The State’s Propaganda Machine: 
Disinformation in New Turkey. In Y. Kamalipour (Ed.), Propaganda in the Digital Age: War, 
Misinformation, and Disinformation Around the World. Rowman & Littlefield Publishers.



39

Cilt 2, Sayı 3, 2025

Kaptan, Y., & Karanfil, G. (2013). RTU(®)K, Broadcasting, and the Middle East: Regulating 
the Transnational. International Journal of Communication, 7(1): 2232-2340.

Karaman, M. A. (2014). Osmanli Modernlesmesinde Basin. SDU Fen Edebiyat Fakultesi Sosyal 
Bilimler Dergisi. 32 (1): 131-142.  
 
Karanfil, G. (2020). Continuities and Changes in the Transnational Broadcasts of TRT. 
In Y. Kaptan & E. Algan (Eds), Television in Turkey. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.
org/10.1007/978-3-030-46051-8_8

Kaya, A. R. (2009). İktidar yumağı: Medya, sermaye, devlet. Ankara: İmge Kitabevi.

Kaya, A. R. (1994). A fait accompli: transformation of media structures in Turkey. ODTÜ 
Gelişme Dergisi, vol. 21, no. 3, pp. 383–404. https://hdl.handle.net/11511/108273.

Kocabaşoğlu, U. (2010). Şirket Telsizinden Devlet Radyosuna [From Company Wireless to State 
Radio]. İletişim Yayınları. 

Macit, B. & Altuncuoğlu, N. (2023). Bir Siyasi Propaganda Aracı: Radyo (1950-1960). 
International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(96), 1266–1281. 
https://doi.org/10.5281/zenodo.8112011

Martin, L . J . (1971). Ef fectiveness of International Propaganda. The ANNALS 
of the American Academy of Political and Social Science , 398(1), 61-70. https://doi.
org/10.1177/000271627139800108

Nelson, J. L., & Taneja, H. (2018). The small disloyal fake news audience: The role of audience 
availability in fake news consumption. New Media and Society, 20 (10), 3720-37. 
  
Ogan, C. (1992). Communications Policy Option in an Era of Rapid Technological Change. 
Telecommunications Policy, 16(7), 565-575. 

Özvarış, H. (2020). Otoriterleşen AKP İktidarında Türkiye Medyasının Dönüşümü. Red 
Thread, 5, 1-27. https://red-thread.org/wp-content/uploads/2020/05/hazal.pdf 

RTÜK’ten FOX TV, Halk TV, Tele 1 ve Flash Haber’e ceza yağmuru! (2023, July 7). Birgün.https://
www.birgun.net/haber/rtukten-fox-tv-halk-tv-tele-1-ve-flash-habere-ceza-yagmuru-443578

Saka, E. (2020). Social Media and Politics in Turkey: A Journey through Citizen Journalism, Political 



40

Cilt 2, Sayı 3, 2025

Trolling, and Fake News. Lexington Books.

Shabo, M. (2008). Techniques of propaganda and persuasion. Prestwick House Inc.

Stahl, B. C. (2006). On the Difference or Equality of Information, Misinformation, and 
Disinformation: A Critical Research Perspective. Informing Science Journal. 9: 83-96.   

Serarslan, M. (2001). Türkiye'nin siyasal ortamında özerk kavramı ve TRT kurumunun 
özerklik dönemi (1964-1972). Selçuk İletişim, 2(1), 65-81. https://doi.org/10/18094/si/88360 

Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. In Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (Eds.), The 
Sage Handbook of Qualitative Research (3rd ed.) (pp. 433-466). London and New York: Sage.

Stake, R. E. (1995). The art of case study research. London: Sage Publications Ltd.

Sümer, B., & Adaklı, G. (2010). Public service broadcaster as a market player: Changing 
operational patterns of the TRT in Turkey under the AKP Leadership, 2002–2010. Public 
Service Media after Recession, 8-11.

Sümer B., & Taş, O. (2020) The regulation of television content in Turkey: From state 
monopoly to commercial broadcasting and beyond. In Y. Kaptan & E. Algan (Eds.), 
Television in Turkey: Local Production, Transnational Expansion and Political Aspirations (pp. 
27–46). Cham: Springer International Publishing.

Taddeo, M. (2012). Information warfare: A philosophical perspective. Philosophy & Technology, 25, 
105-120.

Tandoc, E. C. (2021). Fake news. In H. Tumber & S. Waisbord (Eds.), The Routledge Companion 
to Media Disinformation and Populism (pp. 110-117). London and New York: Routledge. 

T he  Commit t ee  to  Protec t  Jour nali s t s .  (2 023 ,  Ju ly  1 1) .  Te r ror i sm t r ia l  of  17 
Kurdish journalists , media worker begins in Turkey. https://cpj.org/2023/07/
terrorism-trial-of-17-kurdish-journalists-media-worker-begins-in-turkey/  

Topuz, H. (2003). II. Mahmut'tan Holdinglere Türk Basın Tarihi. Remzi Kitabevi. 

Tu r k i s h  D a i l y  a p o l o g i z e s  f o r  f a b r i c a t e d  C h o m s k y  i n t e r v i e w.  ( 2 0 1 3 , 
Se pte m be r  2) .  Hür r iye t  Dai ly  News .   ht t ps : //w w w. hur r iyetd a i lyne ws . com/
turkish-daily-apologizes-for-fabricated-chomsky-interview-53668



41

Cilt 2, Sayı 3, 2025

Walton, D. (1997). What is propaganda, and what exactly is wrong with it. Public Affairs 
Quarterly, 11(4), 383-413.

Yanatma, S. (2017). Reuters Institute Digital News Report 2017 Turkey Supplementary 
R e p o r t .  R e u t e r s  I n s t i t u t e  f o r  t h e  S t u d y  o f  J o u r n a l i s m .  R e t r i e ve d  f r o m 
September 17, 2024, from https://www.digitalnewsreport.org/publications/2017/
turkey-digital-news-report/#footnote-6002-8-backlink 

Yetkin Report. (2023, December 28). RTÜK Kızıl Goncalar dizisine ve FOX TV’ye ağır ceza verdi. 
https://yetkinreport.com/2023/12/28/rtuk-kizil-goncalar-dizisine-ve-fox-tvye-agir-ceza/ 

Yücedoğan, G. (2012). Türkiye’de fikir gazeteciliği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi 
Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 8(1), 86-94. https://doi.
org/10.17064/iüifhd.94735  
 


