
MUTAD, 2025; XII (1): 92–121 (ISSN 2529-0045); DOI: 10.16985/mtad.1571529

ARAŞTIRMA MAKALESİ / RESEARCH ARTICLE

Makale Gönderim Tarihi: 21.10.2024
Yayına Kabul Tarihi: 10.04.2025

RUSYA TÜRKLERİNİN SOVYETLER BİRLİĞİNİ 
ÖĞRENME ENSTİTÜSÜNDEKİ BASIN-YAYIN 

FAALİYETLERİ VE RADIO LIBERTY 1

*

PRESS ACTIVITIES OF TURKS OF RUSSIA IN THE INSTITUTE FOR THE 
STUDY OF THE USSR AND RADIO LIBERTY

İnci Yelda DUMLUPINAR2

**

Öz
XX. yüzyılda Rusya Türklerinin Almanya’daki varlığının temel sebebini göç ve savaş oluşturmuştur. 

Rusya Türkleri ile Almanya arasındaki ilişki Bolşevik İhtilali öncesinde başlayıp sonrasında da devam 
eden, sosyal ve kültürel sebepleri olan göçle yoğunlaşmış, I. Dünya Savaşı yıllarında artan siyasi ve askerî 
etkileşim ise II. Dünya Savaşı’nda da devam etmiştir. Nazi Almanyası tarafından savaş sırasında esir alınan 
veya savaş öncesinde Almanya’da bulunan Rusya Türkleri, Alman Dışişleri Bakanlığı ve Propaganda 
Bakanlığının bünyesinde yer alarak Sovyet karşıtı propaganda faaliyetlerinde önemli bir oynamıştır. II. 
Dünya Savaşı’nın ardından ise Sovyetler Birliği’ne teslim edilmekten kurtulan ve hayatına Almanya’da 
mülteci olarak devam eden Rusya Türklerinin bir bölümü Soğuk Savaş yıllarında Amerika’nın Münih’te 
oluşturduğu propaganda temelli kuruluşlarda görev almıştır. Bu kuruluşlar arasında olan Sovyetler 
Birliğini Öğrenme Enstitüsü ve Radio Liberty, Sovyetler Birliği’ne karşı yürütülen pasif savaşta oldukça 
mühim bir konuma sahip olmuş, Rusya Türkleri aracılığıyla doğrudan Kafkasya, İdil-Ural ve Türkistan’a 
yönelik basın-yayın faaliyetinde bulunmuştur. Ancak Soğuk Savaş yıllarında Münih’te Amerika’nın 
desteğiyle ortaya çıkan yayıncılık faaliyetleri Rusya Türkleri adına incelenen bir konu olmamıştır. 
Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün kuruluşundaki rolü, Türkistan, İdil-Ural ve 
Kafkasya’yı temel alan yayınlardaki ilmi yazıları, enstitünün idari ve akademik kadrosundaki varlığının 
önemi açıklanmamıştır. Sovyetler Birliği’ne doğrudan yayın yapan Radio Liberty’nin milli servislerinin 
oluşumu ve Rusya Türklerinin bu redaksiyonların oluşumuna katkısı, radyo yayınlarının amaç ve kapsamı 
da yeterince ele alınmamıştır. Bu sebeple mevcut araştırmada temel alınan konu, Rusya Türklerinin sözü 
geçen Soğuk Savaş dönemi propaganda merkezli kuruluşlardaki rolü olup çalışma, bu kuruluşlara Rusya 
Türklerinin katkısını enstitü ve radyodaki faaliyetleri üzerinden incelemeyi amaçlamaktadır.

Anahtar Kelimeler: Münih, Rusya Türkleri, Sovyetler Birliği, Soğuk Savaş, Propaganda, Sovyetler 
Birliğini Öğrenme Enstitüsü, Radio Liberty

1* Bu makale Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Genel Türk Tarihi Anabilim Dalında hazırlanan 
Rusya Türklerinin Almanya’daki Siyasi ve Basın-Yayın Faaliyetleri (1950-1985) başlıklı doktora tezinden 
üretilmiştir.

2** Arş. Gör. Dr. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Van / Türkiye, inciyelda@yyu.edu.tr, 
ORCID: 0000-0002-4881-8683

https://orcid.org/0000-0002-4881-8683


Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

93

Abstract
In the 20th century, the main reasons for the presence of Turks of Russia in Germany were migration 

and war. The relationship between the Turks of Russia and Germany began before the Bolshevik Revolution 
and continued afterward. It intensified due to migration driven by social and cultural factors, while political 
and military interactions that began during World War I persisted through World War II. Turks of Russia 
who were captured by Nazi Germany during the war, or who had been in Germany before the war, played 
a significant role in anti-Soviet propaganda activities organized by the German Ministry of Foreign Affairs 
and the Ministry of Propaganda. After World War II, some Turks of Russia who escaped repatriation to the 
Soviet Union and remained in Germany as refugees took part in American-led propaganda organizations 
established in Munich during the Cold War years. Among these organizations, the Institute for the Study 
of the USSR and Radio Liberty played a crucial role in the passive war against the Soviet Union through 
the direct press and broadcasting activities targeting the Caucasus, Volga-Ural, and Turkestan regions via 
Turks of Russia. However, the publishing activities that emerged in Munich with the support of the United 
States during the Cold War years have not been adequately studied in relation to the Turks of Russia. The 
role of Turks of Russia in the establishment of the Institute for the Study of the USSR, their contributions 
to scholarly writings on Turkestan, Volga-Ural, and Caucasus in the publications, and the importance of 
the presence in the administrative and academic staff of the institute have yet to be fully explored. The 
formation of the national services within Radio Liberty broadcasting directly to the Soviet Union and the 
contributions of Turks of Russia to these broadcasts, the purpose and scope of radio broadcasts have not 
been adequately addressed. Therefore, this study focuses on the role of Turks of Russia in propaganda-
centered organizations during the Cold War, aiming to analyze their contributions through their involvement 
in the institute and the radio.

Keywords: Munich, Turks of Russia, Soviet Union, Cold War, Propaganda, Institute for the Study of 
the USSR, Radio Liberty

Giriş
Rusya Türklerinin Münih’te faaliyet gösteren Amerika destekli anti-Bolşevik kuruluşlardaki 

mevcudiyeti Soğuk Savaş yıllarının Türk tarihi açısından en dikkat çekici kısmını 
oluşturmaktadır. II. Dünya Savaşı’nda Alman ordusu içerisinde oluşturulan Türkistan, Kuzey 
Kafkasya, Azerbaycan, İdil-Ural lejyonları ve millî temsilleri olan ulusal komitelerin savaş 
sırasındaki faaliyetleri üzerinde sıklıkla durulurken savaş sonrasında Almanya’da muhaceret 
hayatına devam eden Rusya Türklerinin mevcudiyeti gözardı edilen bir durum olmuştur. Rusya 
Türklerinin 1950’li yıllardan itibaren Almanya’da sürdürdükleri siyasi faaliyetler ve yayın hayatı 
savaş döneminde üstlenmiş oldukları Sovyet karşıtı misyonun devamını teşkil etmektedir. Bu 
faaliyetlerin Amerika tarafından Bolşevizm karşıtlığı noktasında destek bulması ise hem Rusya 
Türkleri adına daha geniş kapsamlı girişimlere olanak sağlamış hem de Amerika’nın Sovyet 
hakimiyetindeki bölgelere ulaşma hedefine hizmet etmiştir. En mühim noktayı ise Almanya’daki 
Rusya Türklerinin varlığının Amerika’nın, Sovyetler Birliği’ne yönelik Soğuk Savaş politikasını 
propaganda açısından şekillendirecek tesire sahip olması oluşturmuştur.

Amerika’nın Soğuk Savaş propaganda merkezi olarak Münih’i seçmesi neticesinde, savaş 
sonrasında mülteci konumunda bulunan Rusya Türkleri ile iletişime geçilerek Sovyetler Birliği’ne 
karşı oluşturulacak basın-yayın organlarında görev üstlenmeleri sağlanmıştır. Amerika Dışişleri 
Bakanlığı ve Merkezi İstihbarat Teşkilatı (CIA) ortaklığında oluşturulan kuruluşlardan Sovyetler 



İnci Yelda DUMLUPINAR

94

Birliğini Öğrenme Enstitüsü ve Radio Liberty’deki yayıncılık faaliyetlerinin yanı sıra kurucu 
misyonları Rusya Türklerinin muhaceretteki rolünün sadece neşriyat ile sınırlı olmadığına da 
işaret etmektedir. Sovyet karşıtı propagandaya yönelik gerçekleştirilen faaliyetler doğrultusunda 
1950-1972 yılları arasında çalışmalarını sürdüren ve ondan fazla süreli yayına sahip olan, 
monografi ve araştırma eser yayınlayan, çeşitli konferans ve sempozyuma ev sahipliği yapan 
enstitü ile 1951 yılında kurulup Sovyetler Birliği dağıldıktan sonra dahi yayına devam eden 
Radio Liberty muazzam bir arşivin oluşmasını olanak sağlamıştır.1 Rusya Türklerinin Sovyet 
karşıt faaliyetlerin oluşumuna ve gelişimine olan katkısı ile hedefleri sözü geçen arşivin 
sunduğu kaynakla açıklanırken, onların Almanya’daki Rus karşıtı politikaya yönelik girişimlerle 
tanışıklığının ise Soğuk Savaş döneminden çok önceye dayandığı belirtilmelidir.

Soğuk Savaş yıllarından söz etmeden önce I. ve II. Dünya Savaşı’nın Rusya Türklerine 
olan etkisinden söz etmek bir gerekliliktir. Zira bu durum Almanya’da Kafkasya, İdil-Ural 
ve Türkistan politikasının süreklilik arz eden, sistemli bir yapısının olduğunu göstermektedir. 
I. Dünya Savaşı’nda Almanya’nın doğu siyaseti temel olarak İslam üzerinden şekillenmiştir. 
İngiltere ve Fransa’nın Müslüman bölgelerdeki sömürgelerinin dışında Rus Çarlığı’nın 
Türk ve Müslümanları doğrudan hakimiyeti altında bulundurması bu politikanın temelini 
oluşturmuştur.2 Fakat I. Dünya Savaşı’nda Almanya’nın İslam siyasetinin mimarı diplomat Max 
von Oppenheim’ın raporuna göre savaş sırasında Rus Çarlığı ordusunda az sayıda Müslüman 
bulunacağı dolayısıyla çok sayıda Müslüman esir alınmayacağı ve onlar üzerinden Rusya’daki 
Müslümanları ayaklandıracak projenin öncelikli olmayacağı düşünülmüş, “Müslüman Savaş 
Esirleri” başlığı altında Rusya Müslümanlarına daha az yer ayrılmıştır.3 Ancak beklenenin aksi 
olmuş, Rus Çarlığı ordusundan esaret altına alınan askerin çoğunluğunu Rusya Müslümanları 
oluşturmuş, bu durumun savaş sırasında gerçekleşmesi de Rusya’daki Müslümanlar üzerinden 
oluşturulan İslam’ı kullanarak ayaklandırma çıkarma projesinin kısa vadede başarıya ulaşmasını 
engellemiştir. Almanya, ayaklandırma projesi girişimine savaş başladıktan sonra daha fazla 
önem vermiş ve kısa sürede sonuç alınabileceği konusunda yanılgıya düşmüştür.4 Savaş sırasında 
Rusya Müslümanı esirlerin çokluğu Kafkasya ve Türkistan’a yönelik daha efektif bir politikanın 
oluşturulması gerektiğini gösterirken yine de bu politika Türkistan’da bölgesel ayaklanmaya 
sebep olacak doğrudan bir girişimle desteklenmemiştir.5 Savaşın Almanya adına başarısızlık 
ile sonuçlanması neticesinde İslam siyaseti, II. Dünya Savaşı’nda Sovyetler’in zayıf halkasını 
oluşturduğu düşünülen Müslümanlara yönelik sadece dinin değil millî kimliğin de ön plana 
çıkarıldığı askerî ve siyasi propagandif projelerle desteklenmiştir.

1 Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsü’nün süreli yayınları, akademik sempozyum ve konferans kayıtlarının tümü 
Münih Bayerische Staatsbibliothek’te, Radio Liberty program kayıtları ise Stanford’daki Hoover Enstitüsü Arşivi 
ve Budapeşte’deki Blinken OSA Arşivi’nde bulunmaktadır.

2 David Motadel, Islam and Nazi Germany’s War, Harvard University Press, Cambridge 2014, s. 18.
3 Max von Oppenheim, Denkschrift betreffend die Revolutionierung der islamischen Gebiete unserer Feinde, Berlin 

1914, s. 119-124.
4 Mustafa Çolak, Almanya İmparatorluğu’nun Doğu Siyaseti Çerçevesinde Kafkasya Politikası (1914-1918), Türk 

Tarih Kurumu, Ankara 2004, s. 87.
5 Fatih Çolak, Alman İmparatorluğu ve Türkistan 1910-1920, Çizgi Kitabevi, Ankara 2019, s. 257.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

95

II. Dünya Savaşı’na giden süreçte Almanya’nın Türkistan ve Kafkasya’ya olan yöneliminin 
azalmadığı aksine artarak Rusya Enstitüsünün kurulduğu ve Sovyet hakimiyetindeki milletleri 
tanımaya yönelik girişimlerde bulunulduğu bilinmektedir.6 Alman uzmanların Sovyetler’in 
Türk bölgelerini tanıma girişimi ise yine Türk kökenli aydınlar aracılığı ile olmuştur.7 İki savaş 
arasında Türkiye’de bulunan ancak Türkiye’nin değişen dış politikası neticesinde Sovyet aleyhinde 
faaliyette bulundukları gerekçesiyle vatandaşlıktan çıkarılan Alihan Kantemir, Osman Kocaoğlu 
gibi isimlerle, fikrî uyuşmazlık sebebiyle Türkiye’den ayrılmak zorunda kalan Zeki Velidî Togan, 
Musa Carullah, Ayaz İshakî başta olmak üzere Türk kökenli bazı aydınlar Almanya’ya göç etmiştir. 
Üstelik eğitim amacıyla Almanya’ya gelen ve burada kalan Türkistan, İdil-Ural ve Kafkas kökenli 
öğrenciler de önemli bir sayıyı teşkil etmiştir.8 Bu sebeple Almanya’daki Sovyetler Birliği’ne 
yönelik oluşturulan propaganda siyasetinde Rusya Türklerinin varlığı göz ardı edilmesi zor bir 
planlamayı gerektirmiştir.9 Çeşitli sebeplerle hali hazırda Almanya’da bulunan Rusya Türklerinin 
mevcudiyeti Nazi Almanyası’na, İmparatorluk Almanyası’ndan alması gereken tecrübelerin 
değerlendirilmesi hususunu da hatırlatmıştır. Zira I. Dünya Savaşı’nda düşünülmüş olan İslam’ı ve 
Rusya Müslümanlarını Rusya’ya karşı kullanma fikri Pantürkizm’in de bu politikaya eklenmesi ile 
1940 yılında bir kazanıma dönüştürme hedefiyle tekrar gündeme gelmiştir.10

II. Dünya Savaşı süresince Almanya tarafından Rusya Türklerine yönelik propaganda 
amaçlı yürütülen siyasetteki temel kural, Sovyetler Birliği milliyetler politikasının aksi yönünde 
hareket etmek olmuştur. Bu amaca yönelik hareket için henüz Sovyetler Birliği’ne karşı 
bir cephe açılmadan önce Almanya Dışişleri Bakanlığı Siyasi Dairesinde Rusya Müsteşarı 
olan Ernst Woermann başkanlığında Rusya Komitesi kurulmuştur.11 Komite, Türkistan Türk 
halkları uzmanı Werner Otto von Hentig’in çalışmalarına yer vererek, bu halkların problemleri 
hususunda bilgi toplayıp propaganda kaynağı oluşturmaya çalışmıştır.12 Hentig, Türk ve Tatar 
Birliği üzerinde durarak Rusya Türklerine aradıkları birliğin ve bağımsızlığın Alman desteği ile 
vadedilmesi gerektiğini düşünmüştür.13 1941 yılında Doğu Bakanlığının bir bağlantısı olarak 
kurulan Propaganda Bakanlığı ve propaganda amaçlı yayına başlayan Radyo Venata’da Türk 
kökenli esirler kullanılarak afiş, radyo yayını, broşür ve bildiriler hazırlanmıştır.14 Hentig, savaş 

6 Alfred Rosenberg, Memoirs of Alfred Rosenberg, Ziff-Davis Publication, Chicago 1949, s. 13.
7 Ahmet Temir, 60 Yıl Almanya (1936-1996), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1998, s. 108.
8 İnci Yelda Dumlupınar, Rusya Türklerinin Almanya’daki Siyasi ve Basın-Yayın Faaliyetleri (1950-1985), 

(Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul 2024, s. 58-69.
9 BArch, SS Haupmant, Film 2419, B1. 696519f.
10 Kadir Kon, “Almanya’nın İslam Stratejisi Mimarlarından Max von Oppenheim ve Bu Konudaki Üç Memorandumu”, 

Tarih Dergisi, S. 53 (2011/1), 2012, s. 247.
11 Günay Göksu Özdoğan, “Turan”dan “Bozkurt”a Tek Parti Döneminde Türkçülük (1931-1946), İletişim Yayınları, 

İstanbul 2019, s. 161.
12 Fritz Fischer, Griff nach der Weltmacht: Die Kriegszielpolitik des kaiserlichen Deutschland 1914-1918, Düsseldorf 

1961, s. 750.
13 Alexander Dallin, German Rule in Russia 1941-1945 (A Study of Occupation Policies), Second Revised Edition, 

Westview Press, Colorado 1981, s. 273.
14 Alexander Dallin, Deutsche Herrschaft in Rußland 1941-1945, Eine Studie über Besatzungspolitik, Droste Verlag, 

Düsseldorf 1958, s. 55.



İnci Yelda DUMLUPINAR

96

başlayınca sorumluluğuna verilen İdil-Ural ve Türkistan esirlerinin meseleleri ile ilgilenme 
görevi için I. Dünya Savaşı’nda da benzer bir rol üstlenen Tatar Alimcan İdrisî’ye bazı görevler 
vermiştir.15 İdrisî, Kızıl Ordu’daki Türk kökenli askerlere hitap eden broşürler hazırlamış, 
böylece Doğu Türk Broşürü adında belgeler düzenlenmiştir.16 Hentig ayrıca 1941 yılının sonuna 
doğru Sovyetler Birliği’ndeki Türkleri hedef alan propaganda için radyo yayını ve broşür 
çeşitliliğinin artırılması tasarısını teklif etmiştir.17 Sovyetler Birliği’nin zayıf karnı olan milletler 
sorunu üzerinde durulmasıyla Almanya özellikle Rusya’dan Avrupa’ya gelen Türkistanlı, İdil-
Urallı ve Kafkasyalı muhalif aydınları önemli bir kaynak olarak görmüştür. Rus olmayan bu 
aydınlar ile ilgilenilerek Pantürkizm fikrini canlandırma amacıyla hareket edilmiştir.18 Bu durum 
muhaceretteki Rusya Türkleri için milletlerini Sovyet yönetiminden kurtarmak için bir umut 
doğururken; Avrupa’daki bu mülteciler ve onların da üye oldukları anti-Bolşevik oluşumlar aynı 
zamanda Almanya için birer doğal müttefik durumuna gelmiştir.19 Bu fikir zihinleri meşgul 
ederken hesaba katılmayan durum ise Sovyet topraklarına ilk girişten itibaren Almanya’nın 
tahmininden bile uzak sayıda Türk kökenli askerin esir alınması olmuştur.

Çok sayıdaki esir için Karma Esir Komisyonu oluşturulurken Avrupa’da bulunan Rusya 
Türklerinden bazı isimlere bu komisyonlarda görev verilmesi de gündeme gelmiştir. Sözü geçen 
komisyon aracılığıyla millî aidiyet esas alınarak Türkistanlı esirlerle Mustafa Çokay ve Veli 
Kayum Han, İdil-Urallı esirlerle Ahmet Temir, A. Şafi Almas, Azerbaycan Türklerinden alınan 
esirlerle de Mehmet Emin Resulzade ilgilenmiştir.20 Mevcut esirler milletlerine ayrıştırılmış, 
aralarında okuma-yazma bilenler için kamplarda bazı görev dağılımları yapılmış, eğitimli 
olanların ise propaganda faaliyetlerinde yer almak üzere Berlin’e getirildiği görülmüştür. Bu 
isimler arasında adları Soğuk Savaş yıllarında öne çıkan Garip Sultan, Baymirza Hayit, Hüseyin 
İkram Han, Hamid Reşid, Mustafa Veli Aytugan, Abdullah Vefalı, Enver Galim, Şihabeddin 
Nigmeti, Ayaz Hakimoğlu, Kares Kanatbay ve Temirbek Devletşin bulunmaktadır.21

1942 yılında Rusya Türklerinin milletlerine göre adlandırılan irtibat büroları oluşturulmuştur. 
Bu bürolar daha sonra millî komite statüsüne yükselerek kendi milletleri adına söz hakkına sahip 
olduğu gibi esirlerden oluşturulan lejyonlar adına da hareket etmiştir. Aynı zamanda komiteler 
lejyonlar için basın-yayın faaliyetlerinde bulunmuş, gazete ve dergi gibi süreli yayınların 

15 Gulzhaukhar Kokebayeva, “The Place of Turkestan in the Foreign Political Strategy of Germany in the First Half 
of the 20th Century”, Bilig, S. 76, (Kış 2016), s. 127.

16 A. Ahat Andican, Cedidizm’den Bağımsızlığa Hariçte Türkistan Mücadelesi, Emre Yayınları, İstanbul 2003, s. 377.
17 David Motadel, İslam ve Naziler, Alfa Yayınları, İstanbul 2015, s. 98.
18 Akten zur Deutschen Auswaertigen Politik (ADAP) Band XIII, 2, 1937-1941, s. 467-470, [26.09.1941-361] Alman 

diplomatik resmî görevlileri ile Türk yetkililerin Rusya Türklerinin durumu ve Turanizm gibi konularda yaptıkları 
görüşmeler için bk. ADAP Band XIII, 1;2. 1937-1941.; Band II, III, 1;16. 1941-1945.; Ministry of Foreign Affairs 
of the U.S.R.R. Archives Divison: German Foreign Office Documents, Foreign Languages Publishing House, 
Moscow 1948.

19 Günay Göksu Özdoğan, “Turan”dan “Bozkurt”a Tek Parti Döneminde Türkçülük (1931-1946), s. 126.
20 Nesiman Yakublu, Ebdürrehman Fetelibeyli-Düdenginski, Abşeron Neşr, Bakü 2009, s. 57. Kırım Tatarları ile İdil-

Ural komisyonu ilgilenmiştir. Bk. Müstecip Ülküsal, Kırım Yolunda Bir Ömür-Hatıralar, Ankara 1999, s. 295.
21 İnci Yelda Dumlupınar, Rusya Türklerinin Almanya’daki Siyasi ve Basın-Yayın Faaliyetleri (1950-1985), s. 137-141.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

97

yanı sıra, tarih ve edebiyat eserleri de yayımlanmıştır.22 Almanya adına savaşın seyrinin 1944 
yılında olumsuz ilerlemesine yönelik alınan kararlardan biri de esir alınan Rusya Türklerinden 
oluşturulan lejyonların daha radikal hal alması olmuştur. Nazi Almanyası’nın polis teşkilatını 
simgeleyen SS adından esinlenilerek özel ve nitelikli askerlerden oluşacak olan Waffen-SS 
adlı bir oluşum ortaya çıkarılmıştır.23 SS Teşkilatı Dış İstihbarat Biriminden alınan muhtıra 
neticesinde gerçekleşen projeye Rusya Türklerinin de dahil edilmesi fikrinin sahibi olan Nazi 
Generali Gottlob Christian Berger, “Doğu Türkleri Sovyetler Birliği’ndeki Slav asıllı olmayan 
en güçlü azınlıklardır. Onlar, eskiden beri kavmî, kültürel, lisanî ve dinî sebeplerden dolayı Rus 
ve Bolşevik devlet fikriyle mücadele etmişlerdir” demiştir.24 Neticede ortaya çıkan Doğu Türk 
Gücü, cephede silah gücü olarak kullanmak amacıyla oluşturulsa da siyasî propaganda amacıyla 
kullanılmıştır.25 1944 yılının sonuna gelindiğinde ise Almanya’nın sadece birkaç ay süreceğini 
düşündüğü Doğu Cephesi’nde çok fazla kayıp verilmiş ve savaşın kaybedileceği gerçeği net 
bir şekilde görülmeye başlanmıştır. Sovyetler Birliği tarafından başlatılan Berlin Taarruzu 
neticesinde 2 Mayıs 1945’te Almanya teslim olmaya zorlanmıştır. 5 Mayıs 1945’te ise Amerikan 
kuvvetleri Almanya’ya girmiştir. Almanya, 7 Mayıs 1945’te Batılı müttefiklere, 9 Mayıs 1945’te 
ise Sovyetler Birliği’ne teslim olmuştur.

Savaşın sonunda esir kamplarında, lejyonlarda ya da millî komitelerin idari birimlerinde 
bulunan Rusya Türkleri, Sovyet askerlerinden kaçmak için saklanmayı tercih etmiş ya da 
mevcut şartlar altında alınabilecek en isabetli karar ile Batılı kuvvetlere teslim olmuştur. 
İtalya, Fransa, Almanya gibi ülkelerde bulunan esirlerin birçoğu ise sorgusuz olarak Sovyetler 
Birliği’ne teslim edilmiş, hain olarak suçlanıp öldürülmüştür.26 Amerika’nın Almanya’daki işgal 
bölgesinde yaşamına göçmen olarak devam eden Rusya Türklerinin varlığı ve sahip olduğu 
Sovyet tecrübesi 1947 yılından itibaren Amerika’nın Soğuk Savaş propagandasını şekillendiren 
etkenlerden olmuştur. Bu doğrultuda Rusya Türkleri, 1950 yılından itibaren Münih’te faaliyete 
geçen Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsü ve 1951 yılında kurulan Radio Liberty adlı kurum 
içerisinde ana vatanlarının esaretten kurtarılması adına hareket etmiştir.

Münih’te ortaya çıkan Soğuk Savaş propaganda kuruluşlarının ardında Amerikan Komitesi 
olarak bilinen The American Committe for Liberation from Bolchevism (AmComLib) 
bulunmaktadır. 13 Eylül 1949 tarihinde Amerika Dışişleri Bakanlığı müsteşarı olan George 
Kennan, CIA kurucularından ve Office of Policy Coordination’ın (OPC) direktör yardımcılığı 
görevini üstlenen Frank Wisner’a göçmenlerin refahını ön planda tutan ancak Amerika’nın 

22 Türkistanlılar için Milli Türkistan dergisi çıkarılmıştır. Milli Türkistan hakkında ayrıntılı bilgi için bk. Nurgül 
Uzunel, Avrupa Muhaceretindeki Türkistan Basını: Milli Türkistan Dergisi (1942-1975)”, Ayaz Tahir Türkistan 
İdil-Ural Vakfı, 2016. İdil-Ural Türkleri için de Idel-Ural adında bir yayın çıkarılmıştır. Bk. David Motadel, İslam 
ve Naziler, s. 512-534.

23 David Motadel, İslam ve Naziler, s. 414.
24 Patrik von zur Mühlen, Zwischen Hakenkreuz und Sowjetstern. Der Natio nalismus der Sowjetischen Orientvolker 

im Zweiten Weltkrieg. Droste Verlag GmbH, Düsseldorf 1971, s. 166.
25 Olaf Caroe, Sömürülen Topraklar, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul 1972, s. 345.
26 Joachim Hoffmann, Die Geschichte der Wlassow-Armee, Verlag Rombach, Freiburg 1984, s. 130, 298.



İnci Yelda DUMLUPINAR

98

devlet politikasına tabi olacak merkezî bir kurumun ortaya çıkarılmasını talep eden bir yazı 
yazmıştır.27 1950 yazında da OPC tarafından Rusya göçmenleri adına hareket edecek, mültecilere 
yönelik politika geliştirecek Amerikan Komitesi’nin orijinal konsepti oluşturulmuştur. Komite, 
Bolşevizm karşıtı Rus ve Rus olmayan milletlere mensup isimlere ulaşılması ve Münih’teki 
merkezin kurulması ile faaliyete başlamıştır. Komitenin amacı Rusya’daki esir milletlere 
siyasi mülteciler aracılığı ile ulaşmak ve yeni göç dalgalarını yönetmek olmuştur. Komite, 
Sovyetlerin Rus ve Rus olmayan milletlerine mensup göçmenleri bir araya toplanma ve birlikte 
hareket edebilme konusunda ikna etmiştir. Bununla beraber Sovyetler Birliği’ne yönelik radyo 
programlarının yapılması, gazete çıkarılması, politik bir merkezin oluşturulması ve Almanya’da 
bir araştırma enstitüsünün kurulması da planlanmıştır.28 Sözü geçen planların somut neticesi 
olarak ortaya çıkan kurumlardan ikisini Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsü ve Radio Liberty 
oluşturmuştur.

1. Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsü ve Rusya Türkleri

Münih’te faaliyete geçen propaganda kuruluşları arasında akademik yönüyle öne çıkan 
merkez, Sovyetler Birliği Tarih ve Kültürünü Araştırma Enstitüsü adıyla 8 Temmuz 1950 
yılında kurulmuş daha sonra adı Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsü olarak değiştirilmiştir.29 
Enstitünün kuruluş aşamasında AmComLib, Sovyet göçmenlerine Harvard Mülteci Mülakat 
Projesi aracılığı ile ulaşmıştır.30 Bu projede yer alan görüşmelere ise enstitünün başlangıçtaki 
ilkel hali olan Münih Kütüphanesi ev sahipliği yapmış, kütüphanenin sahibi olan Boris 
Yakovlev daha sonra enstitünün müdürü olmuştur.31 Enstitünün merkezi Münih olmasına 
rağmen kurum, Amerikalı, İngiliz ve Sovyetler Birliği’nden göçen bilim adamlarının merkezi 
haline gelmiştir. Bilim insanları enstitüyü akademik konferanslar, yayınlar ve yaz okullarıyla 
geliştirmiştir. 1972’ye kadar faaliyetlerini sürdürecek olan enstitünün başkan yardımcısı aynı 
zamanda kurucularından biri olan Kuzey Kafkasyalı Abdurrahman Avtorhanov’dur.32 İdarî 
organizasyon içerisinde bulunan ilim heyetinde ise daha önce savaş sırasında da faaliyetleri olan 
Amanberdi Murat, Garip Sultan, Mirza Bala, Ramazan Karça, Edige Kırımal, Mehmet Emircan, 
Temirbek Devletşin gibi Rusya Türklerinden isimler yer almıştır.33 Enstitünün Münih’teki ilmî 

27 CIA, FOIA Collection, C01441001., 13.09.1949.
28 CIA, FOIA Collection, C01441005., 29.08.1951.
29 T. Charles O’Connell, The Munich Institute for the Study of the USSR – Origin and Social Composition, The Carl Beck 

Papers Center for Russian and East European Studies, Pennsylvania 1990, s. 4. Sibel Demirci eserinin bir bölümünde 
Amerika’nın Rusya Türkleri meselesine dahil oluşunu tartışırken enstitüden, onun kuruluşu ardındaki dinamiklerden 
söz etmektedir. Ancak burada sunduğu bilgilerin kaynağı konusunda yeterince seçici olmaması bazı hatalara sebep 
olmuştur. Bk. Sibel Demirci, Türk Siyasi ve Düşünce Hayatında Rusya Türkleri, Post Yayın, İstanbul 2020, s. 92-119.

30 Harvard Library, “The Harvard Project on the Soviet Social System Online” https://library.harvard.edu/collections/
hpsss/index.html [Erişim Tarihi: 14.10.2024].

31 T. Charles O’Connell, The Munich Institute for the Study of the USSR – Origin and Social Composition, s. 5.
32 Ertuğrul Meşe, Komünizmle Mücadele Dernekleri, İletişim Yayınları, İstanbul 2017, s. 63; Türkkaya Ataöv, “Sovyetler 

Birliği’ni Öğrenme Enstitüsünün Onuncu Yıldönümü”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, XV/4, (1960), s. 266.
33 “Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün 10 Yıllığı”, Dergi, VI/22, (1960), s. 87. Ayrıca idarî bölüm içerisinde 



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

99

toplantılarına ise Türkiye’den Zeki Velidî Togan, Tahir Çağatay, Akdes Nimet Kurat, Ahmet 
Temir, Mecit Sakmar, Abdülvahap Yurtsever ve Müstecip Ülküsal başta olmak üzere Türk 
kökenli aydınlar katılmıştır.34 Enstitü ilk konferansını Ocak 1951’de gerçekleştirmiştir.35 Bu 
tarihten itibaren yirmiye yakın konferans, yaklaşık on uluslararası sempozyum ve çeşitli seminer 
düzenlenmiştir. 1965 yılından itibaren toplantı faaliyetlerinde azalma görülen enstitünün son 
ilmî konferansı 2-4 Haziran 1969 tarihinde gerçekleşmiştir.36

Enstitü, 1950-1971 yılları arasında çok sayıda dergi yayınlamıştır.37 Sovyetler Birliğini 
Öğrenme Enstitüsü’nün ilk süreli yayını olan ve Mart 1954 yılında ilk sayısı yayınlanan 
Bulletin, aylık bir bülten niteliğinde İngilizce olarak yayınlanmıştır. Bulletin genel olarak 
Sovyetler Birliği’nin iç ve dış politikası, ekonomisi, toplumsal olayları ve günlük yaşamından 
haber niteliğinde bilgiler sunmuştur. Sosyal ve endüstriyel konular üzerine yazan Türk kökenli 
Temirbek Devletşin hukuk mezunu olduğu için daha çok Sovyet medenî hukuku, mülkiyet 
sahipliği ve sorunları, Sovyet sanayi kuruluşlarının hukuki durumu üzerinde durmuştur. 
Bayram Rıza, Sovyet müziği ve sorunları, Sovyetler’de müzik eğitimi gibi daha çok sanatsal 
yazılar yazmış, siyasi konular üzerinde ise Süleyman Tekiner’in durduğu gözlenmiştir. Kuzey 
Kafkasyalı Abdurrahman Avtorhanov’un ise onlara göre daha çok sayıda yazısının olmasının 
sebebi ise enstitüde üstlendiği temel ve resmî görevler ile ilgilidir. Devletşin’in Bulletin’deki 
bazı yazıları enstitünün diğer yayınları olan Studies on the Soviet Union ve Sowjetstudien’de de 
yayımlanmıştır.

Arabic Review ise 1958 yılında yayın hayatına başlamıştır. 1971 yılına kadar ve altı ayda 
bir Arapça olarak yayımlanan derginin çıkış amacı İslam dünyasına komünizm gerçeğini 
anlatmaktır. Dergide yazıları bulunan Kuzey Kafkasyalı Alihan Kantemir genel olarak İslam ve 
komünizm arasındaki uyumsuzluktan ve SSCB’de din karşıtı propagandanın örneklerinden söz 
etmektedir. Garip Sultan ise Sovyet propagandasının Arap ve İslam dünyasındaki yaklaşımına 
yoğunlaşmış, Sovyetler Birliği’nin Yakın ve Orta Doğu’da kendine yer edinme çabalarına dikkat 
çekmiştir. Zeki Velidî Togan, Sovyet koloni yöntemleri ve Türkistan’daki yapay bölünme ve 
ulusallaşma süreci üzerinde durmuş, Mirza Bala ise Azerbaycan’daki Sovyetleştirme faaliyetleri, 
sosyal, siyasi ve kültürel hayatta yaşanan tasfiyeler konusunda katkı sunmuştur.38 Sözü geçen 
isimler dışında dergi Türk kökenli başka bir yazara yayın kadrosunda yer vermemiştir. Derginin 
ilk sayılarında Arap dünyası tarafından tanınan isimlere yer verilmiş, daha sonra ise Türk olarak 
sadece Mirza Bala’nın yazısı bulunmuş ve ilerleyen sayılarda ise daha çok Batılı araştırmacılara 

AmComLib’i temsilen Amerikalı bir danışman da yer almıştır. Bk. “The Institute’s Fifth Anniversary”, Bulletin, 
II/7, (1955), s. 59.

34 “Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün VIII. İlmî Konferansı”, Dergi, II/6, (1956), s. 105.
35 “The Sixth Conference of the Institute for the Study of the USSR”, Caucasian Review, S. 1, (1955), s. 172.
36 “Enstitü Haberleri”, Dergi, V/57, (1969), s. 79-80.
37 Bulletin – Byulleten, Russian Review-Vestnik, Ukranian Review, Studies on the Soviet Union, Dergi, The East Turkic 

Review, Caucasian Review, Belorussian Review, Sowjetstudien, Arabic Review-Majallah, Problémes Sovietiques, 
Estudios sobre la Union Sovietica ile Analisis de Actualidades ve Sovieticas Reviews of Soviet Medical Sciences.

38 “Publication of the Institute for the Study of the USSR”, Bulletin, V/7, (1958), s. 43.



İnci Yelda DUMLUPINAR

100

ağırlık verilmiştir. Ancak bu durum okuyucular tarafından hoş karşılanmamıştır. Bu sebeple 
derginin 1960 yılında yayımlanan sayısında yalnız bir yazı dışında İslam dininin durumunu 
anlatan tüm yazılar enstitünün ilgili ülkelerinin yerlisi olan Müslümanlar tarafından yazılmıştır.39

Studies on the Soviet Union enstitü yayınları arasında düzenli olarak çıkarılan dergilerden 
biri olmuştur. 1957-1971 yılları arasında üç ayda bir yayımlanan derginin yazarları arasında 
Baymirza Hayit, Temirbek Devletşin, Bayram Rıza, Abdurrahman Avtorhanov, Ramazan Karça, 
Veli Zünnun gibi diğer dergilerde de yazıları bulunan araştırmacılar yer almaktadır. 1970’li yılların 
başında Studies on the Soviet Union’un içeriği daha çok Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün 
gerçekleştirdiği sempozyum ve konferanslardan oluşmaya başlamıştır.40 Derginin son yıllarında 
yazar kadrosunda da azalma yaşanmıştır. Dergi’nin editörlüğünü ve yazarlığını yapan Edige 
Kırımal’ın, Dergi’de yazdığı yazılar Studies on the Soviet Union’da da paylaşılmıştır.41 Derginin 
1970 yılına ait iki sayısı Kuzey Kafkasyalı Abdurrahman Avtorhanov’un Lenin and the Bolshevik 
Rise to Power adlı eserine ayrılmış, bu eser bir dizi halinde yayımlanmıştır.42

Enstitünün, Sovyetler’in Türk bölgelerini doğrudan hedef alan üç yayını ise Dergi, 
Caucasian Review ve The East Turkic Review adlı dergilerdir. Sovyetler Birliğini Öğrenme 
Enstitüsü yayınları arasında Türkçe yayımlanan ve dolayısıyla Türkiye’de en çok tanınan 
mecmua Dergi olmuştur.43 Dergi, Ocak 1955 tarihinde Münih’te, Kırım Türklerinden Mustafa 
Edige Kırımal idaresinde çıkarılmış, yazı işleriyle ise Azerbaycan Türkü Mehmet Emircan 
ilgilenmiştir. Üç ayda bir yayımlanan derginin yayın hayatına başlaması Türk basınına da 
yansımış, Akis mecmuası Dergi’nin ilk sayısını okuyuculara duyuran bir yazı paylaşmıştır.44 
Bu ilginin temelinde Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsü’nün 1952 yılı itibariyle birçok dilde 
yayın yapmasına rağmen ilk defa Türkçe bir dergi yayımlaması bulunmaktadır. Muhtemelen 
Amerika’nın finansal desteğinden dolayı Dergi’ye kısmen mesafeli bir yaklaşım sergilense de 
Akis’te yayınlanan yazıda bu yayının tarafsız bir şekilde Sovyetler Birliği’nin gerçek durumu, 
Sovyet hakimiyetinde yaşayan memleket ve milletlerin hayatı ve özellikle Sovyetlerin esiri 
durumundaki doğu milletlerinin sorunları hakkında ilmî araştırmalara yer vermesi takdir 
edilmiştir. Ayrıca yazıda Dergi’nin ilk sayısının yazar kadrosuna da yer verilmiştir.45 Edige 

39 “Publication of the Institute for the Study of the USSR”, Bulletin, VII/12, (1960), s. 48.
40 “Preface”, Studies on the Soviet Union, New Series VIII/3, (1969), s. 1.
41 Edige Kırımal, “The Crimean Tatars”, Studies on the Soviet Union, New Series X/1, (1970), s. 70-97.
42 Abdurakhman Avtorkhanov, “Lenin and the Bolshevik Rise to Power Part I”, Studies on the Soviet Union, New 

Series X/2, (1970), s. 1-81. Abdurakhman Avtorkhanov, “Lenin and the Bolshevik Rise to Power Part II”, Studies 
on the Soviet Union, New Series X/3, (1970), s. 1-87.

43 Dergi’yi inceleme amacıyla hazırlanan güncel bir araştırmada derginin yayın hayatını sonlandırdığı tarih konusunda 
yanlışlığa düşülmüş, ekonomi, ulaşım, kültür gibi başlıklar altına alınamayan yazılara yer verilmemiştir. Bk. Berker 
Gönülalan, “Dergi” Dergisine Göre Sovyet Hakimiyetindeki Türkler (1955-1972), (Yayımlanmamış Yüksek Lisans 
Tezi), Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa 2019. Enstitünün kuruluşu ve Dergi’nin 
yayın hayatına başlaması hususunda klasik bilgiler sunan makalede ise derginin tüm sayılarının içeriği bir liste 
halinde sunulmuştur. Bk. Sibel Demirci, “Münih’te Çıkarılan Antisovyet Yayınlardan İki Özgün Örnek Dergi ve 
Kafkasya Dergisi”, TAD, XLI/71, (2022), s. 516-522.

44 “Kitaplar”, Akis, (30 Nisan 1955), s. 27.
45 “Kitaplar”, s. 27.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

101

Kırımal ve Mehmet Emircan’ın 1962 yılında Türkiye’de bulundukları süre içerisinde ilmî, 
sosyal, siyasi ve basın çevreleriyle yaptıkları görüşmelerden derginin Türkiye’de yakından takip 
edildiği anlaşılmaktadır.46 Bu seyahatin ardından Türk basınında çok sayıda yazı, röportaj ve 
haber yayımlanmıştır. Anadolu Ajansı’nın basın bülteninde ve Ankara Radyosu’nda da derginin 
bahsi geçmiştir. Bu tanınmışlık ile Münih’teki Dergi idaresinde Türkiye’den gelen pek çok 
konuk ve basın mensubu ağırlanmıştır.47 Dergi’yi Türkiye’de takip etmiş isimler arasında 
Türkçü Nihal Atsız da bulunmaktadır. Atsız’ın, derginin yazarları arasında bulunan Azerbaycan 
Türkü Süleyman Tekiner’e gönderdiği 15 Mart 1963 tarihli mektupta şu sözler yer almaktadır: 
“Sizi şunun için rahatsız ediyorum: Şimdiye kadar muntazaman gelen Dergi’nin 30’uncu sayısı 
gelmedi. Bu sayıyı Ziyaeddin Babakurban’dan aldım. Bundan sonraki sayıların gönderilmesine 
himmetinizi rica ederim.”48

Dergi’nin yazarları arasında en aktif olan isimlerin başında Kırım Türkleri adına Edige 
Kırımal göze çarpmaktadır. Kırımal’ın yazılarından bazıları Türkistan ile ilgiliyken geri kalan tüm 
yazıları Kırım ve tarihi üzerinedir.49 Kırımal aynı zamanda derginin yeni neşriyatları inceleyen 
bölümünde de birçok inceleme yazısı yazmıştır. Abdurrahman Avtorhanov da yazılarıyla öne çıkan 
isimler arasında olmuştur. Avtorhanov çok sayıdaki makalesi ile Komünist Parti’nin programları 
ve etkilerinden söz etmiş, milliyetçi yaklaşıma sahip olan Mirza Bala Azerbaycan’da Sovyet 
sömürgeciliği üzerinde durmuştur.50 Süleyman Tekiner Sovyet politikalarının Azerbaycan’a 
yönelik eğitim, kültür, tarih ve tarih yazıcılığı hususundaki etkilerini kaleme almıştır.51 Derginin 
diğer yazarları arasında ise İdil-Ural Türklerinden Temirbek Devletşin ve Kuzey Kafkasyalı 
Ramazan Karça çok sayıdaki makalesi ile dikkat çekmektedir. Devletşin, Türkistan ve 
Tataristan’daki Sovyet politikalarından söz etmiş, Karça ise Kuzey Kafkasya’da yaşanan tehcir 
ve eğitim konuları üzerinde durmuştur. Dergi’de ayrıca Baymirza Hayit, Süleyman Kabış, Zeki 
Velidî Togan, A. Akku, Barasbi Baytugan, A. Caferoğlu, Y. Kaval, Hamit Zübeyr Koşar, Akdes 
Nimet Kurat, A. Kut, Y. Miroğlu, Abdülvahap Oktay, İbrahim Otar, B. Musabay müstear adıyla 
Enver Galim, A. Ömerhan, Kemal Ortaylı, Bayram Rıza, Murat Taçmurat, Abdullah Battal 
Taymas, Ahmet Temir, Garip Sultan, A. Uluktuk, M. H. Türkekul ve Veli Zünnun’un yazıları 
yer almaktadır. Genel olarak kadrosundaki Batılı yazarlar da düşünüldüğünde Dergi’de Rusya 
Türklerinin daha aktif olduğu görülmektedir. Konu seçimi olarak da daha çok Sovyet rejiminin, 
hakimiyeti altındaki Türkler üzerindeki etkilerine dikkat çeken başlıklara yer verilmiştir. Üstelik 
bunu çoğunlukla bilimsel bir dille yapmış oldukları belirtilmelidir.

46 “Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün XV. İlmî Konferansı ve Umumî Toplantısı”, Dergi, IX/33, (1963), s. 70.
47 “Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün XV. İlmî Konferansı ve Umumî Toplantısı”, s. 70.
48 Ömer Özcan, “Atsız’ın İki Mektubu”, Türk Yurdu, CIII/318, (Şubat 2014), s. 66.
49 Edige Kırımal, “Sovyet Türkistanı’nda Milliyetçilik”, Dergi, XI/41, (1965), s. 3-21.; “Türkmenistan’da 

Milliyetçilik”, Dergi, XI/42, (1965), s. 13-32.; “Türkistan Tarihi”, Dergi, XIV/53, (1968), s. 3-22.
50 İnci Yelda Dumlupınar, Rusya Türklerinin Almanya’daki Siyasi ve Basın-Yayın Faaliyetleri (1950-1985), s. 659-660.
51 Agt., s. 671-673. Sovyetler’deki güncel gelişmeler diplomatik kanallar ve Samizdat yayınları aracılığıyla elde 

edilmiştir. Bk. Gene Sosin, “Goals of Radio Liberty”, Cold War Broadcasting – Impact on the Soviet Union and 
Eastern Europe (A Collection of Studies and Documents), ed. A. Ross Johnson, R. Eugune Parta, Central European 
University Press, Budapest and New York 2010, s. 22.



İnci Yelda DUMLUPINAR

102

Dergi hem yazar ve idarî kadrosu ile hem de Türkçe yayımlanmış olması bakımından 
enstitünün diğer yayınlarından ayrılmaktadır. Bu dil özelliği aynı zamanda Türkiye’de bulunan 
Türk dünyası ilgililerinin Sovyetler Birliği’nde, esaret altında bulunan soydaşları hakkında 
fikir sahibi olmalarını, Sovyetler’in merkezî yapılanmasını tanımalarını, Sovyetler’in iç ve dış 
politikasına dair fikir sahibi olmalarını da sağlamıştır. Bu yönüyle derginin Sovyetler Birliği 
üzerine olan araştırmalara katkısı açıkça görülmektedir. Derginin yazar kadrosunun ele aldığı 
konular ve konuların ifade ediliş biçimi Türk kökenli araştırmacıların ideolojik Sovyet tarih 
yazımına eleştirel bir yaklaşım sergilemeyi amaçladığını da göstermektedir. Zira Dergi’nin 
çoğunlukla esas aldığı konulardan biri tarih hususunda yapılan tahrifatın nedenleri ve sonuçlarına 
yöneliktir. Bu konuların başında Rus hakimiyetinin ilhak mı yoksa iltihak mı olduğu hususu 
gelmektedir.52 Kolonizasyon ile sömürge arasındaki fark, Rus eğitiminin okuryazar oranına 
etkisi aynı zamanda eğitim sisteminin Ruslaştırma aracı olması, dil, edebiyat ve yazın hayatının 
değişimi ile Türkistan’daki iktisadî hayatın durumu yine üzerinde durulan ve eleştirilen konular 
arasında olmuştur. Dergi’nin dikkat çekici yönlerinden biri de Sovyetler Birliği’nde gerçekleşen 
hemen her olaya mecmuanın haberler için ayrılan bölümünde yer vermiş olmasıdır. Bu yönü ile 
mecmua Sovyetler Birliği’nde gerçekleşen tüm olayları bilme ve okuyucuya da aktarma hedefi 
ile hareket etmiştir. 1971 yılında yayın hayatına son verilen mecmua sözü geçen özellikleriyle 
enstitü yayınları arasında Türkiye’de en çok tanınan dergi olmuştur.53

Caucasian Review ise 1955-1960 yılları arasında yayınlanmıştır. Dergi, Sovyetler Birliği’ni 
bölgesel olarak ele alan, Kafkasya’yı bir bütün olarak inceleyen tek yayın olmuştur. Kafkasya’nın 
tümü ile ilgili yayın yapan derginin bu sebeple dört farklı editörü olmuştur. Kuzey Kafkasya 
editörü Barasbi Baytugan; Gürcistan editörü D. Djaparidze; Azerbaycan editörü Ceyhun 
Hacıbeyli; Ermenistan editörü S. Torossian ve derginin teknik editörü ise Ramazan Traho’dur. 
Bu bölünme derginin makalelerinin de ülkeler bazında ana başlıklara ayrılmasına sebep olurken 
aynı zamanda Kafkas halklarının eşit şekilde temsil edilmesini de sağlamıştır. Derginin yazarları 
arasında bulunan Ceyhun Hacıbeyli Azerbaycan’da İslam karşıtı politikalar ve din adamları ile 
aydınların durumu üzerinde durmuştur. Ramazan Karça Kuzey Kafkasyalıların tasfiyesi ve genel 
olarak eğitim konularında yazmıştır. Aktif bir yazar olan Çerkes kökenli Ramazan Traho ise Kuzey 
Kafkasya edebiyatı ve Batı Avrupa’da Kuzey Kafkasya ile ilgili yapılan araştırmalardan söz 
etmiştir.54 Dergide Süleyman Tekiner, Mirza Bala, Abdurrahman Avtorhanov ve Aziz Feyzullin’in 
de yazıları bulunmaktadır. Derginin çıkış amacı Batılı okuyuculara Kafkasya’nın tarihsel gelişim 
ve çağdaş politik, ekonomik ve sosyal yapısı hakkında bilgi vermek olarak ifade edilmektedir.55 
Dergi, kadrosunda birçok Kafkasyalı, Azerbaycan Türkü, Gürcü ve Ermeni araştırmacıya yer 
vererek bir birlik görünümü arz etmektedir. Her millete kendini eşit şekilde ifade etme hakkı 
verilmesi bu dergiyi diğer yayınlardan ayırmaktadır. Ancak bu birlik görünümü Kafkasya’nın 

52 Mirza Bala, “Komünistlerin Tarih Telakkisi ve Sovyet Esiri Türklerin Mukadderatı”, Dergi, II/5, (1956), s. 3-12.; 
Süleyman Tekiner, “İşte, Azerbaycan Tarihi ve Kültürü Böyle Tahrif Ediliyor”, Dergi, II/6, (1956), s. 60-74.

53 Türkkaya Ataöv, “Sovyetler Birliği’ni Öğrenme Enstitüsünün Onuncu Yıldönümü”, s. 267.
54 R. T., “The Study of the Caucasus in Western Europe”, Caucasian Review, S. 2, (1956), s. 135.
55 “Foreword”, Caucasian Review, S. 1, (1955), s. 3.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

103

temel problemlerine, sınır çatışmalarına değinilmemesine yol açmıştır. Aynı zamanda dergide 
Sovyet hakimiyetinin din karşıtı politikalarına ve tarih yazımı üzerindeki etkisine yeterince yer 
verilmediği de görülmüştür. Bu haliyle Caucasian Review İngilizce yayımlanmış olması ve Batı 
Avrupa’daki Kafkasya çalışmalarına dikkat çekmesinden dolayı Kafkasya’nın bir bütün olarak 
çoğunlukla Batılı okuyucuya tanıtılması görevini yerine getirmiştir.

1958-1960 yılları arasında İngilizce olarak çıkarılan The East Turkic Review adlı aylık 
yayının editörü Temirbek Devletşin olup dergide sadece Türkistan’ın kuzey bölgeleri ile 
ilgili tarih, edebiyat, sanat, kültür, demografi, iktisat, eğitim gibi konulara ağırlık verilmiş ve 
genel olarak makalelerin içeriği de bu yönde olmuştur. The East Turkic Review dergisine göre 
Doğu Türk halkları ve bulundukları bölge izole olmuş konumları ve dil, kültür, din özellikleri 
ile bugün sahip oldukları öneme karşın oldukça az tanınmaktadır. Bu sebeple dergi bölgede 
bulunan Türkleri tanıtmayı amaçlamıştır. The East Turkic Review, Dergi’den sonra Türk kökenli 
yazarların çoğunlukta olduğu ikinci yayındır. Kuzey Türklüğü ile ilgili önemli bir kaynak niteliği 
taşıyan derginin bilimsel birçok makaleye yer verdiği görülmektedir. Dergi, salt propaganda 
amacı taşımamakla beraber Sovyet gerçekliğini objektif olarak aktarma prensibine de sahiptir. 
Enstitünün Türk dünyası ile yakından ilgilenen diğer yayını Dergi ile kıyaslandığında The 
East Turkic Review’ın İdil-Ural halklarına yoğunlaştığı, bölgenin Sovyet dönemindeki tarih 
yazımına dair eleştiri, kolonizasyon faaliyetleri, din karşıtı politikalar gibi başlıkları esas aldığı 
görülmektedir. Ayrıca daha Batılı tarzda, Amerikan ekolü çizgisinde olduğunu da eklemek 
gerekmektedir. Yazarları arasında ise Temirbek Devletşin, Amanberdi Murat, Ayaz Hakimoğlu 
dışında H. Kazanlı, B. Musabay, Ahmetcan Ömerhan, Ali Rahim, Garip Sultan, Murat Taçmurat 
ve Veli Zünnun bulunmaktadır. Dergide Türk kökenli yazarlar tarafından Sovyet rejimi altındaki 
Başkurdistan ve Tataristan’ın ekonomi, eğitim, kültür ve edebiyatı incelenmiş, Türkistan’da 
komünizm karşısında İslamiyet’in ve Müslümanların durumu, din karşıtı propagandalar, 
Sovyet hakimiyetinin tarihi ve etkisi üzerinde de durulmuştur. Eğitim hususunda Sovyet etkisi 
objektif olarak tartışılmış, olumlu yönlerinden de söz edilmiştir. Ayrıca Tataristan üzerine 
yapılan çalışmaların bibliyografyası da verilmiştir.56 Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün 
süreli yayınlarında Rusya Türkleri aktif olarak yer almış, enstitünün Batılı yazarlarına kıyasla 
makalelerinde propagandadan ziyade çoğunlukla Sovyetler tarafından kendi tarihlerine yönelik 
öne sürülen yanlışları düzeltme ve ilmî katkı sağlama hedefini ön plana almışlardır.

Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsü, Amerika’nın Münih’te oluşturduğu diğer kurumlara 
göre Rusya Türkleri için farklı bir konuma sahip olmuştur. Rusya Türklerine mensup göçmenler 
enstitünün idari yapılanması içerisinde bulunarak esir vatanları adına faaliyet göstermek 
konusunda oldukça istekli davranmışlardır.57 Bu sebeple enstitünün kapatıldığı 1972 yılına 
kadar Rusya Türkleri enstitünün en faal göçmen grubunu oluşturmuştur. Doğal bir netice 
olarak kurumun kapatılma haberi Türkistan, Azerbaycan, Kırım ve İdil-Ural Türkleri tarafından 

56 Ali Rahim, “A Bibliography of Tatar Studies”, The East Turkic Review, S. 1, (1958), s. 101-112.
57 Ömer Özcan, “Muhaceretteki İdil-Ural ve Kuzey Kafkasya Önderlerinin Mücadelelerinden Bir Kesit”, Toplumsal 

Tarih, VII/42, (1997), s. 55.



İnci Yelda DUMLUPINAR

104

üzüntü ile karşılanmıştır. Ancak söz konusu yıllarda enstitünün kapatılma gerekçesi tam 
olarak anlaşılmamış, Sovyetler Birliği ile Amerika ilişkilerindeki detant sürecinin etkisine 
işaret edilmiştir.58 Aslında enstitünün kapatılmasının ardındaki sebep bu tarihte faaliyette olup 
makalede de ele alınacak bir konu olan Radio Liberty’nin yayın hayatına devam edebilmesi 
için Amerikalı yetkililerin aldığı kararda saklıdır. Amerikan istihbarat servisinin sağladığı 
bütçenin Amerika’daki yayın kuruluşlarında açıkça eleştirilmesi üzerine alınan karar neticesinde 
misyonunu tamamladığı düşünülen enstitünün yayın hayatına son verilirken, Radio Liberty’nin 
propaganda adına fazlasıyla etkili olduğuna kanaat getirilerek bu tarihten itibaren yeni bir bütçe 
oluşturulmuş ve enstitü yerine radyonun faaliyet sürdürmesi sağlanmıştır.59

Radio Liberty’nin kuruluşundan söz etmeden önce Amerika’nın bu radyoyu neden tercih 
ettiği hususu üzerinde durmak gerekmektedir. Başlangıçta Amerika, Sovyetler Birliği’ne yönelik 
propaganda faaliyetlerini 1942 yılında yayına başlayan Voice of America (VOA) adlı radyo 
kuruluşuyla gerçekleştirmiştir. New York merkezli radyo, 1950’li yıllardan itibaren programlarını 
Sovyetler Birliği’ne ulaştırma çabası göstermiştir. Bunun için 1951 yılında Azerbaycan, İdil-
Ural ve Türkistan’a yönelik direkt yayın yapma kararı almıştır.60 Ancak mühim bir eksiklik 
olarak VOA’nın BBC kadar mükemmel bir İngilizce ile Amerikalı editörlerce hazırlanmış yayın 
metinlerinin Sovyetler Birliği’nin esir milletlerine tesir hususunda etkisiz kaldığı anlaşılmıştır.61 
Bu sebeple OPC tarafından Radio Free Europe ve Radio Liberty’nin kurulması gündeme 
getirilmiştir.62 Amacı sürgünlerin sesi olmak olan Radio Free Europe (RFE), 1949 yılında New 
York’ta kurulmuştur. RFE’nin hazırlık aşaması ve yayınlarının kalitesi üzerine çalışmaların 
sürdüğü bu yıllarda VOA’nın yerel servisleri programlarına devam etmiştir. RFE’nin öncelikli 
hedefi beş Doğu Avrupa ülkesi; Bulgaristan, Romanya, Polonya, Macaristan ve Çekoslovakya 
olmuştur.63 Bu ülkelerdeki Sovyet baskısı üzerinde kısa zamanda etkili olan radyonun eksiği 
ise Sovyetler Birliği’ne doğrudan yayın yapmıyor olmasıdır. Bu durum Radio Liberty’nin 
kuruluşunu zorunlu hale getirirken Rusya Türklerine anavatanlarına seslenme şansını da 
beraberinde sunmuştur.

58 “Sovyetler Birliği’ni Öğrenme Enstitüsü Kapatılıyor ve Bütün Neşriyatını Durdurdu”, Emel, S. 69, (Mart-Nisan 
1972), s. 48.

59 CIA, General Records, RDP80-01601r001.000.090001-4.; Foreign Relations of the United States 1969-1976, C 29, 
ed. Edward C. Keefer, United States Government Printing Office, Washington 2007, s. 28-61.

60 Mirza Bala, “Amerika’nın Sesi ve Esir Türkler”, Komünizme Karşı Mücadele, II/25, (1 Aralık 1951), s. 3.; 
Meinungen Über Die Publikationen und Tätigkeiten von Dr. Baymirza Hayit (West Europa, USA und Orient), 
BAND I, yay. haz. Ayfer Kaynar, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, Ankara 
1994, s. 238-239, 270-271.

61 A. Ross Johnson, “To Monitor and be Monitored Radio Free Europe and Radio Liberty during the Cold War”, 
History and Public Program, Wilson Center Occasional Paper, (June 2017), s. 2.

62 Wilson Center Digital Archive, “Radio Liberty Objectives Outlined” https://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/radio-liberty-objectives-outlined [Erişim Tarihi: 16.10.2024].

63 Dosan Baymolda, Şındık Jarşısı, Nur Print 75, Almatı 2011, s. 8.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

105

2. Radio Liberty ve Rusya Türkleri

Radio Liberty (RL), resmî olarak 8 Şubat 1951’de New York’tan yayına başlamıştır. Amerikan 
başkanları Herbert Hoover, Harry Truman ve Dwight Eisenhower tarafından desteklenen RL, bu 
isimleri radyonun onursal kurucuları olarak açıklamıştır.64 25 Ağustos 1951 tarihli CIA belgesinde 
RL’nin ortaya çıkış hedefi Amerikalıların Ruslarla değil, “Rusların Ruslarla konuşması” olarak 
ifade edilmiştir.65 Yönetim şeması, idari birimleri, göçmenlerin faaliyet alanı gibi konular ile 
temel amaç ve prensipleri kesin sınırlarla çizilen radyonun Sovyetler’de bulunan Rus ve Rus 
olmayan milletlerin rejim karşıtlığını canlı tutması amaçlanmış ancak yayınların hedef ülkelerde 
devrim amacı gütmesi istenmemiştir. RL’nin yayınlarında bir hükümet adına konuşmak, 
Amerika’yı resmî bir politikaya bağlamak, herhangi bir sürgün ya da mülteci grubunu açıkça 
desteklemek ise yasaklanmıştır.66 RL’nin yayın prensibi OPC tarafından oluşturulan muhtıra ile 
bildirilmiş, buna göre “Yayınlar, VOA yayınlarının kopyası olmamalı ve Sovyet hükümetinin 
bilgi tekelini ortadan kaldırmayı hedeflemelidir” şeklinde belirtilmiştir.67 RL’de 1950 yılında 
kurulan ve Rusça yayın yapan servisten sonra Ermenice, Gürcüce, Tacikçe dışında Türk kökenli 
diller olan Kazak, Kırgız, Özbek, Türkmen ve Azerbaycan Türkçesinde de yayın yapılmaya 
başlanmıştır.68

RL’yi, VOA’dan farklı kılan özellik programların hazırlanmasında doğrudan Sovyet 
göçmenlerine yer vermesi olmuştur. Zira 8 Mart 1952 tarihli belgede VOA’nın direktörü Foy 
Kohler, Rusya göçmenleri olmadan RL’nin, VOA’nın kötü bir taklidi olduğunu düşündüğünü 
ifade etmiştir.69 İdil-Ural bölgesi, Doğu ve Güney Doğu Avrupa, Kafkasya, Türkistan ve Yakın 
Doğu halklarını aydınlatma ve bilgi verme amacıyla faaliyet gösteren RL, bünyesinde Sovyetler 
Birliği’nin Rus olmayan çok sayıda mültecisini barındırmıştır. RL’nin bünyesinde bulunan 
göçmenler hakkında ayrıntılı kaynak bulunmasa da Türk kökenli olanların II. Dünya Savaşı’nda 
Almanya’nın propaganda yayınlarında yer alan isimlerden seçildikleri görülmektedir. RL’nin en 
güçlü silahını da Türk kökenli göçmenlerin varlığı oluşturmuştur. Ancak bunun gerçekleşmesi 
zaman almıştır.

64 Richard H. Cummings, Cold War Radio – The Dangerous History of American Broadcasting in Europe, 1950-1989, 
Jefferson, McFarland & Company Inc. Publishers, North Carolina and London 2009, s. 28.

65 Wilson Center Digital Archive, “Radio Liberty Objectives Outlined” https://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/radio-liberty-objectives-outlined [Erişim Tarihi: 16.10.2024].

66 Wilson Center Digital Archive, “Radio Liberty Objectives Outlined” https://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/radio-liberty-objectives-outlined [Erişim Tarihi: 16.10.2024].

67 Wilson Center Digital Archive, “Radio Liberty Broadcasting Policy” https://digitalarchive.wilsoncenter.org/
document/radio-liberty-broadcasting-policy [Erişim Tarihi: 11.10.2024].

68 Dosan Baymolda, Şındık Jarşısı, s. 11. Soğuk Savaş döneminde RL, Sovyetler Birliği’nde konuşulan on sekiz 
ulusal dilde yayın gerçekleştirmiştir. Bk. Radio Free Europe/Radio Liberty, “Our History” https://about.rferl.org/
our-history/ [Erişim Tarihi: 05.10.2024].

69 Wilson Center Digital Archive, “Voice of America Views Radio Liberty Broadcasting” https://digitalarchive.
wilsoncenter.org/document/voice-america-views-radio-liberty-broadcasting [Erişim Tarihi: 19.10.2024].; CIA, 
General Records, RDP69B00369R000.100.120098-5.



İnci Yelda DUMLUPINAR

106

AmComLib’in Münih temsilcisi Ishak Don Lewine, 1952 yılı ortalarında Temirbek Devletşin 
ile bir görüşme gerçekleştirmiş, bu görüşmede Almanya’da bulunan Tatar ve Başkurtların 
mevcudu ile ilgili bilgi almıştır. 7 Mart 1953 tarihinde ise Lewine yerine görev alan George 
Kelley, AmComLib’in birinci yılı vesilesiyle göçmen grupların temsilcileri ile buluşarak onlara 
“Radyo programlarını genişletmeyi planlıyoruz ve bu planı kesinlikle gerçekleştireceğiz. Ancak 
bazı zorluklar var. En önemlisi radyodan sorumlu olacak birini bulmak. Bu amaçla henüz bir 
merkez oluşturmadık. Ancak böyle bir merkez faaliyete geçtikten sonra radyoyu [milli servisleri 
YN.] açabiliriz” demiştir.70 RL’de Türk dilli millî servislerin oluşturulma süreci ise 1953 yılından 
itibaren başlatılmıştır.71 Böylelikle Sovyetler’deki Türk halklarına kendi dillerinde oluşturulan 
redaksiyonlar üzerinden yayınları dinleme alternatifi sunulmuştur.

RL’de Türk dünyasına yönelik yayın yapılması amacıyla Azerbaycan, Kuzey Kafkasya, 
Tatar-Başkurt bir de ikiye bölünmüş Türkistan Redaksiyonu oluşturulmuştur.72 Daha sonra 
Kazak, Kırgız, Türkmen, Özbek ve Tacik redaksiyonları da açılmıştır.73 II. Dünya Savaşı’nda 
oluşturulan milli komite kadrolarının neredeyse tamamı burada yer almıştır. RL’nin 18 Mart 
1953 tarihinde kurulan Türkistan Redaksiyonu’nun ilk yayını, özgürlük kelimesinin karşılığı 
olarak Azatlık adı ile yapılmış, bununla beraber sonraki yıllarda radyonun adı Türkistan’da ve 
Türkiye’de Azatlık olarak anılmıştır. Türkistan Redaksiyonu’nun çalışanları arasında Murat 
Taçmurat, Polat Turfani, Mehmet Mir, Settar Makbulçoban, Mavlikeş Gaybaldin Abdullah 
Yusufoğlu, Hasan Ortaltay, Aman Berdimurat, D. Darniş, A. Aral ve Tölemiş Yakupoğlu gibi 
isimler yer almıştır. 1971 yılında ise kuzey-güney adlandırılmasından vazgeçilerek Türkistan 
Redaksiyonu Özbek ve Uygur; Türkmen, Kırgız, Tacik; Kazak ve Karakalpak servislerine 
bölünmüştür. Ancak Türkistan birliğine zarar vermemek adına Türkistan adı altında hareket 
edilmeye devam edilmiştir. Redaksiyondaki bu bölümlendirme şekli uzun sürmemiş, 1975 
yılında yazı işlerinin ayrılması ile mikro görünüme sahip yerel servisler ortaya çıkmıştır.74 Kazak 
ve Kırgız redaksiyonu birlikte yayın yaparken daha sonra bundan vazgeçilmiş, Özbek, Türkmen, 
Tacik servislerinin ortaya çıkması ile Türkistan’a ait toplam beş redaksiyon oluşturulmuştur.75 
Bu redaksiyonların yedi kişilik kadro oluşturarak günde en az bir saatlik yayın yapmasına karar 
verilmiştir.76 Çalışan kadrosunun tanınırlığı ve faaliyet açısından Tatar-Başkurt, Özbek ve Kazak 
servisleri diğer Türk kökenli servislere göre daha ön plana çıkmıştır.

70 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, Istanbul Aydın University Publications, 
İstanbul 2019, s. 299.

71 Hoover Institution Arşivi’nde bulunan Radio Liberty’ye ait yayınların en erken kayıtları 1986 yılından başlamaktadır. 
Bk. Hoover Institution, “Radio Free Europe/ Radio Liberty Records” https://www.hoover.org/library-archives/
collections/radio-free-europeradio-liberty-records [Erişim Tarihi: 14.10.2024].

72 Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty, The 
University Press of Kentucky, 2000, s. 160-161.

73 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 259. Doğu Türkistan redaksiyonu ise 
ABD’nin 1979 yılında Çin’i tanıması ile kapanmıştır.

74 Hasan Oraltay, Elimay-Lap Otken Omir, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul 1999, s. 300.
75 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 363.
76 Hasan Oraltay, Elimay-Lap Otken Omir, s. 300.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

107

Tatar-Başkurt Redaksiyonu’nda başlangıçta altı kişilik bir kontenjan oluşturulmuş, Şihabeddin 
Nigmeti (A. Yusufoğlu), Garip Sultan, Veliyullah Tuhfetullin, Niyaz Maksudof77, Ayaz 
Hekimoğlu, gazeteci Enver Galim (Aydagulov), Misbah Miftahoğlu bu serviste görev almıştır.78 
Ahmet Temir’in yanı sıra Çin’de dünyaya gelen Ali Akış, Ferit Agi, Nadir Devlet dışında Eşref 
Torpiş, Feride Biçuri Wahlroos, Halime Şahmay, Rukiye Vefalı, Hayrettin Güleçyüz, Nuri 
Resuloğlu, Tura Kemal, Dilaver Osmanov gibi isimler de Tatar-Başkurt redaksiyonu kadrosuna 
katılanlar arasında olmuştur.79 Ancak ilk sayılan isimler Münih’teki kuruluş yıllarında görev 
aldıkları için servisin kurucuları olarak kabul edilmiştir. Radyonun Tatar – Başkurt Servisi’ndeki 
ilk yayın 10 Aralık 1953 tarihinde gerçekleşmiştir.80 Programlarda kullanılan yazı dilinin ise 
Tataristan’da 1928-1940 yılları arasında kullanılan Latin alfabesi olduğu bilinmektedir.81

Özbek Servisi’nin ilk çalışını olan Veli Zünnun (Abdullah Tölegan) 1960 yılından itibaren 
bu servise başkanlık da yapmıştır.82 1972 yılına kadar programların Veli Zünnun imzası ile 
sunulduğu bilinmektedir. 1976 yılında Veli Zünnun’un vefatının ardından Hüseyin İkram Han 
bu servisin müdürlüğünü üstlenmiştir. Sonraki yıllarda ise Kadir Egemkul, Sabur İşinbet, Osman 
Murad, Muhammed Turan, Abdülcelil Vefalı, Enver Hocaoğlu, Timur Kocaoğlu, Çağatay 
Koçar, Rano Habib, Yakup Turan Özbek Servisi’nin çalışanları arasında bulunmuştur.83 Özbek 
Servisi’nde öne çıkan isimlerden biri de Ziyaeddin Babakurban olmuştur. Aynı zamanda radyonun 
personel kadrosunda bulunmasalar da Veli Kayum Han ve Baymirza Hayit’in de servisin radyo 
programlarına konuşmacı olarak katıldıkları bilinmektedir.84

RL’nin Kazak Servisi’nde ise Jaken Bapiş, Abdulla Dusupoğlu, Devlet Tagiberli, Hasan 
Oraltay, Talat Koçyiğit, Alihan Canaltay,85 Muhabay Engin86 ve daha sonraki yıllarda Abdullah 

77 Niyaz Maksudof, Ayaz İshaki’nin öneri mektubu ile işe alınmıştır. Bk. Ingeborg Winter, “Garip Sultan Ein Shicksal 
im Spannungfeld Zwischen Heimatliebe und Menschenverachtenden Diktaturen” https://doczz.biz.tr/doc/32009/
zum-herunterladen-als-pdf—-garip%20sultan, s. 71. [Erişim Tarihi: 19.10.2024]

78 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 303.
79 Ahmet Temir, 60 Yıl Almanya (1936-1996), s. 290., Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio 

Liberty, 378-379. Dikkat çekici bir isim olarak Zeki Velidî Togan’ın da redaksiyonun Başkurt bölümü için aday 
gösterildiği bilinmektedir. Bk. Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 303.

80 Gene Sosin, “Goals of Radio Liberty”, s. 24.; Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, 
s. 303.

81 G. Beril Devlet, Bir Ömre Altı Hayat Sığdıran Nadir Devlet’in Yaşam Öyküsü, Çatı Kitapları, İstanbul 2014, s. 137.
82 Zuhriddin Mirza Abid Türkistanî, Türkistan İstiklâl Yolunda Hicret Yılları, Doğu Kütüphanesi, İstanbul 2013, s. 215.
83 Vedat Tüfekçi, “Azatlık Özbek Radyosu”, Turan, S. 27, (2016), s. 86.; Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice 

of Tatars at Radio Liberty, s. 398. Timur Kocaoğlu’nun Özbek Servisi için hazırladığı makalelerden biri “The 
Chairmanships of the State Security Committees of the Soviet Muslim Republics” adlı yazıdır. 1984 yılına ait olan 
bu yazı Radio Liberty Research Bulletin (XXXIV, 1984) içerisinde yayınlanmıştır. Bu araştırma makalelerinin 
bulunduğu arşiv Blinken Osa’da bulunmaktadır. Bk. Blinken Osa Archivum, “HU OSA 300-8-3 Backround 
Reports”, https://catalog.archivum.org/catalog/j5L8L6lR?tab=content [Erişim Tarihi: 21.10.2024].

84 Meinungen Über Die Publikationen und Tätigkeiten von Dr. Baymirza Hayit (West Europa, USA und Orient), 
BAND I, s. 278-279.

85 Delilhan Canaltay, Çetin Zaman Zor Günler, çev. ve yay. haz. Tekin Tuncer, Altay Yayınları, İstanbul 2019, s. 216.
86 Abdulvahap Kara, “Radyoda Türkiye Kazaklarının İlk Tarihçisiyle” https://www.abdulvahapkara.com/radyoda-

turkiye-qazaqlarinin-ilk-tarihcisiyle/[Erişim Tarihi: 13.09.2024].



İnci Yelda DUMLUPINAR

108

Kayum Kesici, İsmet Biçer, Suat Temiz, Ömürhan Altın87, Gülhan Gayretullah, Abdulvahap 
Kara88, Nur Kemal Pınar, Mehmet Kulmagabetov, Suat Senivsi, Meryem Hâkim ve Layik 
Altınmakas gibi isimlerin görev aldıkları bilinmektedir.89 Kazak Servisi’nin ilk müdürü Devlet 
Tagiberli olmuş ancak servisin Türkistan Redaksiyonu’ndan ayrıldığı günlerde sağlığının 
bozulması neticesinde bu görevi bırakıp Amerika’ya gitmiştir. Onun yerine bu göreve 1975 
yılında Jaken Bapiş getirilmiştir. Bapiş’in ardından ise 1995 yılına kadar servisten Hasan Oraltay 
sorumlu olmuştur.90

Kırgız Redaksiyonu’nda Azamat Altay, Mehmet Aral, Mehmet Gazi, Maire Yakupoğlu, 
Tölemiş Yakupoğlu, Abdülhakim Özgen, Harun Özgen gibi isimler görev almıştır.91 Kırgız 
Servisi’ne ise 1975 yılına kadar Tölemiş Yakupoğlu daha sonra ise Abdülhâkim Özgen editörlük 
yapmıştır.92 Tatar Redaksiyonu içerisinde Kırım Türkleri için yapılan yayının sorumlusu ise 
Edige Kırımal olurken, Türkmen Servisi’nde Amanberdi Murat, Murat Haliloğlu, Muhammed 
Zarif Nazar gibi isimler bulunmuş, Murat Taçmurat ve ondan sonra ise G. Nazar Haliloğlu baş 
editör olarak görev yapmıştır.93 Azerbaycan Servisi’nin kurucusu ise A. Fatalibey Düdenginski 
olmuştur.94 Onun dışında servisin baş editörlüğünü üstlenenler Mecid Musazade, Ali Hassanzade 
ve Mirza Mikailov olurken, Azerbaycan Redaksiyonu’nda İsmail Akber, Yasin Aslan, Ali 
Bayram, Ruchan Cafibekov, Mahmud Fahimi-Hamidi, Murat Muratlı ve Süleyman Tekiner 
görev alanlar arasında bulunmuştur.95 Ceyhun Hacıbeyli ise radyoda çalışmamasına rağmen 
servisi destekleyen isimlerden biri olmuştur.96 Uygur Servisi’nde ise İsa Yusuf Alptekin’in oğlu 
Erkin Alptekin, Settar Makbulçoban, Enver Can Tarhan ve Polat Turfanî görev almıştır.97

87 Ömürhan Altın, 16 Aralık 1991 tarihinde Kazakistan’ın Sovyetler Birliği’nden ayrılarak bağımsızlığının ilan 
ettiğini bildiren yazının Muhabay Engin tarafından İngilizceye tercüme edilmiş metnini RL’nin Kazak Servisi’nden 
hür dünyaya okuyan kişidir. Bk. Abdulvahap Kara, “Tarihi Vesika” https://www.abdulvahapkara.com/tarihi-vesika-
kazakistan-bagimsizligini-dunyaya-ilk-olarak-duyuran-ingilizce-haber/ [Erişim Tarihi: 13.09.2024].

88 Delilhan Canaltay, Çetin Zaman Zor Günler, s. 233. Abdulvahap Kara, 1988-1995 yılları arasında Kazak Servisi’nin 
editörlüğünü üstlenmiştir. Bk. Türk Dünyası Uzmanlarıyla Söyleşiler, yay. haz. Ahmet Kanlıdere, Ötüken Neşriyat, 
İstanbul 2022, s. 35.

89 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 396.
90 Hasan Oraltay, Elimay-Lap Otken Omir, s. 336-340.
91 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 397.
92 Abdulvahap Kara, “Türkiye Kırgızlarının Tarihi Hakkında Kitap” https://www.abdulvahapkara.com/turkiye-

kirgizlarinin-tarihi-hakkinda-kitap/[Erişim Tarihi: 13.09.2024].
93 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 397.
94 A. Fatalibey, radyoda çalışmaya başlamasından kısa süre sonra 22 Kasım 1954 tarihinde evinde şüpheli bir şekilde 

ölü bulunmuştur. Cinayetin ardında Azerbaycanlı Mikail İsmailov olduğu anlaşılmış, CIA’in paylaştığı bilgiye göre 
İsmailov’un Sovyet istihbaratı için çalıştığı ortaya çıkarılmıştır. Bu durum Radio Liberty direktör yardımcısı Robert 
Kelly tarafından Sovyetler’in radyo yayınları ile rahatsız edilmesinin bir sonucu olarak görülmüştür. Bk. Richard 
H. Cummings, Cold War Radio – The Dangerous History of American Broadcasting in Europe, 1950-1989, s. 
34-39; Gene Sosin, Sparks of Liberty: An Insider’s Memoir of Radio Liberty, Pennsylvania State University Press, 
1999, s. 33; Sibel Demirci, Türk Siyasi ve Düşünce Hayatında Rusya Türkleri, s. 111.

95 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 396.
96 James Critchlow, Hole in the Head/Radio Liberty: An Insider’s Story Cold War Broadcasting, American University 

Press, Washington 1995, s. 137.
97 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 397.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

109

Rusya Türklerinin RL’nin yerel servislerine olan katkısı oldukça fazla olmuş, Sovyetler’in 
Türk bölgelerindeki dinleyici kitlesinin oluşturulmasını da bu durum sağlamıştır. 1960 yılında 
RL vericilerinin yenilenmesi de dinleyici kitlesinin artmasına yardımcı olmuştur. Programlardaki 
çeşitlilik sayesinde dinleyicilerin bir kısmı haberleri takip ederken diğerleri bazı kültür 
programları, siyasi yorumlar ya da Rus tarihi hakkında yapılmış programları takip etme şansı 
bulmuştur.98 Sovyetler’de gerçekleşen en küçük olayın bile konu edildiği radyo programlarında 
Kırım Türklerinin vatana dönüş mücadelesi, Çernobil faciası, Jeltoksan hareketi gibi Sovyet 
basının vermediği olaylar yer almış, Batı hayat tarzı ve yaşam koşulları bir kıyasa sebep teşkil 
etmesi bakımından çeşitli şekillerde dinleyiciye aktarılmıştır.99 Millî konularda yayın makaleleri 
kaleme alan Türk kökenli yazarlar tarih, edebiyat, matbuat, eğitim, dil, güncel meseleler ve 
haberler ile ilgili bilgileri ise yerel kaynaklardan elde etmiştir.100 Yayınlarda Sovyetler Birliği’ne 
dair çıkan eserler, hariçte gerçekleştirilen tüm etkinlikler, İslam medeniyeti ve İslam’a karşı 
Sovyet politikaları, komünizm ve İslam’ın durumu gibi konular ele alınmış, bu konular hakkında 
sempozyumlar da düzenlenmiştir.101 Programlar günlük olarak hazırlanmış, editörlerin yazdığı 
metinler çalışanlar tarafından seslendirilerek kayda alınmış, gün içerisinde de yayınlanmıştır. 
Bir saatlik olarak hazırlanan program akışında dünyadan haberlere, milli konulara, müzik ve 
yorumlara kimi zaman da Akdes Nimet Kurat, Ayaz İshaki, Baymirza Hayit, Veli Kayum Han gibi 
isimlerin dahil olduğu programlarda konuk katılımcının ele aldığı meselelere yer verilmiştir.102 
Ayrıca Türkistan başta olmak üzere yayın yapılan bölgenin önemli tarihi olaylarını ve isimlerini 
anma programları da düzenli olarak gerçekleştirilmiştir.103

RL’nin milli servislerinde çok sayıda orta yaşlı çalışanın bulunması 1970’li yıllarda 
personel sıkıntısına sebep olmuştur. Üstelik enstitü ve radyo arasında kesin sınırlarla çizilen 
kurallar doğrultusunda enstitü çalışanlarının radyoda işe alınmaması da bu sıkıntıya temel 
teşkil etmiştir. Enstitü kadrosunun 1972 yılından sonra radyoya dahil edilmesi sağlanmış olsa 
da emeklilik yıllarının gelmiş olması Sovyetler’e karşı eksiksiz bir tecrübeye sahip olmalarına 
rağmen çoğu ismin yaşından dolayı bu görevi sürdürmesine izin vermemiştir. Leonid İlyiç 
Brejnev döneminde Sovyet vatandaşlarının Batı’ya gitmesine izin verilmesinin neticesinde 
yeni kadrolara Sovyetler’den gelenler yerleştirilmiş, Sovyet hayatını yakından tanımalarına ek 
olarak aldıkları yayın eğitimi sayesinde radyo kadrosuna kısa zamanda entegre olmuşlardır. Aynı 
zamanda bu yıllarda Türkiye’de yaşamakta olan Türkistan, Kafkasya ve İdil-Ural menşeli genç 

98 R. Eugene Parta, Discovering the Hidden Listener: An Empirical Assessment of Radio Liberty and Western 
Broadcasting to the USSR during the Cold War, Hoover Institution Press Publication, Stanford 2007, s. 5

99 Simo Mikkonen, “Radio Liberty – The Enemy Within? The Dissemination of Western Values through US Cold War 
Broadcasts”, Cross – Cultural Dialogues between the West, Russia and Southeastern Europe, S. 18, (2010) s. 251.

100 Radio Liberty Research, XXXIV, Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute, Munich 1984, s. 1-5.; 
Meinungen Über Die Publikationen und Tätigkeiten von Dr. Baymirza Hayit (West Europa, USA und Orient), 
BAND I, s. 278-279.; Ahmet Temir, 60 Yıl Almanya (1936-1996), s. 292.

101 Ahmet Temir, 60 Yıl Almanya (1936-1996), s. 361.
102 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 180-181, 158. Ahmet Temir, 60 Yıl Almanya 

(1936-1996), s. 292-301.
103 Hasan Oraltay, Elimay-Lap Otken Omir, s. 311.



İnci Yelda DUMLUPINAR

110

isimler de RL’nin kadrosuna dahil edilmiştir.104 Bu durum millî redaksiyonların vizyonunda ve 
üretkenliğinde değişikliği de beraberinde getirmiştir.

Personel sıkıntısı dışında radyoyu uzun yıllar uğraştıran konu ise CIA’nın finansal desteğine 
dair olan tartışmalar olmuştur. 1967 yılında bir Amerikan yayını olan Ramparts’ın CIA’nın 
radyoyu finanse ettiğini açıklaması ile 1950’li yıllardan itibaren Batı halklarının sempatisini 
kazanmış olan radyoların kaderi konusunda bir dönüm noktası yaşanmıştır. Ancak örtülü ödenek 
hemen kesilmemiş, bu finansal destek 1969 yılında da varlığını sürmüştür. Ancak mali yardımın 
kesilmemesi üzerine dair tartışmalar artınca operasyonların geleceği de gözden geçirilmiştir. 
Öncelikle 1969 yılında RFE’nin değil de RL’nin kapatılması düşünülmüştür.105 CIA tarafından 
karşılanan bütçesinin oldukça fazla olması bu doğrultuda karar almaya sevk etmiş, üstelik Radio 
Liberty Komitesi’nin [AmComLib’in bu tarihteki ismi Y.N.] Münih’teki enstitünün sponsorluğunu 
da üstlenmesinden dolayı ağır bir yük altında olduğu düşünülmüştür.106 Radyo yayınlarında 
yaşanan tıkanıklık da bu duruma eklenince radyolar ile ilgili bazı soru işaretleri oluşmuştur. 
Ancak RL’nin yarattığı etki, propaganda alanı ve bunun gerçekten işleyen bir sistem olması 
neticesinde bu fesih kararından vazgeçilmiştir.107 Ayrıca ciddi bir dinleyici kitlesinin olması, 
1968’den önceki yıllara göre daha fazla rejim karşıtlığı suçlamasıyla karşılaşması ve Almanya 
ile 9 Temmuz 1971 yılına kadar olan lisans sözleşmesinin varlığı neticesinde RL’nin yayın 
faaliyetlerine devam etmesi kararlaştırılmıştır. Daha önce belirtildiği üzere bütçe konusundaki 
artan finansman yükü de Münih’teki enstitünün kapatılması ile çözüme kavuşmuştur.

Sovyetler Birliği’ndeki entelektüel kargaşa ve siyasî muhalefetin artmasının ardında RL’nin 
başarısının olduğu bir gerçektir. Sovyetler’in RL için uyguladığı sansür çabası ve neredeyse otuz 
harften sadece birinin Sovyetler’e ulaşması radyonun başarısının kanıtı olarak nitelendirilmiştir. 
Bu engellemeye rağmen Sovyetler’den, RL’ye yılda 500 ile 1000 arasında dinleyici mektubu 
ulaşmıştır.108 CIA tarafından Tensions in the Soviet Union and Eastern Europe: Challenge 
and Opportunity adıyla bir yazı yayınlanmış, bu yazı Henry Kissenger tarafından Başkan 
Nixon’a sunulurken radyonun başarısına dikkat çeken bir not eklenmiş ve RL’nin faaliyetlerinin 

104 Nadir Devlet, A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, s. 396-398.
105 U.S. Department of State Archive, “Radio Free Europe and Radio Liberty – Memorandum for the 303 Committee”, 

Washington, January 27, 1969, s. 99-101. https://2001-2009.state.gov/documents/organization/97929.pdf [Erişim 
Tarihi: 15.09.2024].

106 U.S. Department of State Archive, “Radio Free Europe and Radio Liberty – Memorandum for the 303 Committee”, 
Washington, January 27, 1969, s. 84 – 87.

https://2001-2009.state.gov/documents/organization/97929.pdf [Erişim Tarihi: 15.09.2024].
107 U.S. Department of State Archive, “Radio Free Europe and Radio Liberty – Memorandum for the 303 Committee”, 

Washington, January 27, 1969, s. 104.  https://2001-2009.state.gov/documents/organization/97929.pdf [Erişim 
Tarihi: 15.09.2024].

108 U.S. Department of State Archive, “Radio Free Europe and Radio Liberty – Memorandum for the 303 Committee”, 
Washington, January 27, 1969, s. 87-89.; https://2001-2009.state.gov/documents/organization/97929.pdf [Erişim 
Tarihi: 15.09.2024]. Radyoya Sovyetler tarafından uygulanan parazit dalgaları M. Gorbaçov’un 29 Kasım 1988 
tarihindeki, RL yayınlarını serbest bırakma kararına kadar devam etmiştir.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

111

devamlılığı desteklenmiştir.109 CIA’nın RL üzerindeki misyonun son bulması ise 1971 yılında 
gerçekleşmiş, bu tarihte tüm müdahalenin noktalandığı duyurulmuştur.110

CIA’nın radyonun kuruluşundaki rolü, finansal desteği açıkça görülse de yayın ilkelerindeki, 
faaliyet alanındaki ve program içeriğindeki etkisi ve bu etkinin boyutu oldukça az olmuştur.111 
CIA müdahalesinin son bulmasının üzerine dönemin başkanı Nixon, Amerikan Kongresi’nde hem 
RFE hem de RL için ayrılan hükümet desteğinin açık ve hesap verilebilir şekilde sürdürülmesi 
için hiçbir federal kurumun ülkenin herhangi özel veya genel kurumuna gizli mali yardım veya 
destek sağlamayacağı, bunun ABD hükümetinin resmî politikası olması gerektiği yönünde 
karar almıştır.112 Bu doğrultuda 1949 yılında yayına başlayan RFE ve 1951 yılında faaliyete 
geçen RL, 1 Ekim 1976 yılında birleştirilmiştir.113 RFE/RL olarak yayın hayatına devam eden 
radyonun milli servislerinin mevcut kadroları da Sovyetler Birliği dağılana kadar faaliyetlerini 
sürdürmüşlerdir.

Sovyetler Birliği’nin dağılmasının ardından radyoların 1995 yılında Münih’ten Prag’a 
taşınması kararlaştırılmış, mevcut çalışanların da görevlerini sürdürmeleri istenmiştir. Ancak millî 
servislerde çalışan Rusya Türklerinin bazıları devam etme teklifini kabul etmemiştir. Ülkeleri 
bağımsızlığını ilan ettiğinden, onlar da kendi misyonlarını tamamladıklarını düşünmüşler, 
bağımsız bir ülke için propaganda yapmayı içişlerine karışmak şeklinde addederek doğru 
bulmamışlardır.114 Yerlerini anavatanlarından ve Türkiye’den gelen profesyonel yayıncılara 
bırakmış, RL ile olan bağlarını sonlandırmışlardır. Kazak servisinde uzun yıllar çalışmış olan 
Alihan Canaltay bu durumu şu şekilde ifade etmiştir; “Biz Kazak departmanı çalışanları olarak 
Sovyetler’in genel politikasını eleştiren asıl görevin sona erdiğine karar verdik. Kazakistan’a 
müdahale etmek temel ilkelerimize uymadı ve Prag’a gitmemeye karar verdik.”115 Sovyetler 
Birliği’nin dağılmasıyla milli servislerde çalışan Rusya Türklerinin çoğu Münih’te kalmayı 
sürdürürken bir kısmı da Amerika’ya göç etmiştir. Soğuk Savaş yıllarında propaganda yayını 
yapan radyolar arasında özellikle RL’nin, uzun yıllar konuşulan milli servislerinin başarısının 
ardında Rusya Türklerinin tarihî çabası yadsınamaz bir gerçeği barındırmıştır.

109 Richard H. Cummings, Cold War Radio – The Dangerous History of American Broadcasting in Europe, 1950-1989, 
s. 29.

110 Radio Free Europe/Radio Liberty, “Our History” https://about.rferl.org/our-history/ [Erişim Tarihi: 05.10.2024].
111 James Critchlow, Hole in the Head/Radio Liberty: An Insider’s Story Cold War Broadcasting, s. 6.
112 U.S. Department of State Archive, “Radio Free Europe and Radio Liberty – Memorandum for the 303 Committee”, 

Washington, January 27, 1969, s. 99.  https://2001-2009.state.gov/documents/organization/97929.pdf [Erişim 
Tarihi: 15.09.2024].

113 U.S. Government Accountability (U.S. GAO), “Suggestions To Improve Management of Radio Free Europe/Radio 
Liberty” https://www.gao.gov/assets/id-76-55.pdf [Erişim Tarihi: 30.09.2024]. Radyoların birleşmesinden önce 
her iki radyoya 1975-1976 yıllarında, RFE ve RL’nin birleşmesinden sonra ise 1976-1978 yılları arasında Sig 
Mickelson başkanlık yapmıştır. Bk. Sig Mickelson, America’s Other Voice – Story of Radio Free Europe and Radio 
Liberty, Praeger Publishers, New York 1983, s. 255.

114 Hasan Oraltay, Elimay-Lap Otken Omir, s. 320.
115 Dosan Baymolda, Şındık Jarşısı, s. 22.



İnci Yelda DUMLUPINAR

112

Sonuç

I. ve II. Dünya Savaşı yılları arasında geçen sürede bir cazibe merkezi olarak Almanya, 
Bolşevik İhtilali’nin ardından muhacerette bulunan Rusya Türklerinin bazıları için Türkiye’nin 
değişen dış siyasetine karşılık tercih edilirken, bazıları için de savaş yıllarında zorunlu olarak 
bulundukları bir ülke olmuştur. Soğuk Savaş döneminde ise göçmen olarak bulundukları 
Almanya’da savaş yıllarındaki esaret konumundan farklı bir yaşam sürme alternatifini 
elde etmişlerdir. Amerika’nın Sovyet karşıtı basın-yayın faaliyetlerinde Münih’i merkez 
konumuna getirmesinin ardından oluşturulan propaganda kuruluşlarının teşkili de hem savaş 
öncesi dönemde hem de II. Dünya Savaşı’ndan sonra Almanya’da bulunan Rusya Türklerinin 
varlığıyla doğrudan ilişkili olarak ortaya çıkmıştır. Onların faaliyetlerinin Sovyetler Birliği’nin 
esir milletleri üzerinde bırakacağı tesir düşünülerek hareket edilmiş, bu yönü ile Amerika’nın, 
Almanya’nın her iki cihan harbinde Rusya Türkleri üzerinden yürüttüğü Kafkasya, İdil-Ural ve 
Türkistan siyaseti mirasını devam ettirdiği görülmüştür.

Sovyet karşıtı siyasetin yürütülmesi hususunda Rusya Türklerinin katkısı tarihî bir öneme 
işaret etmektedir. Dolayısıyla “Amerika’nın Soğuk Savaş yıllarında Münih merkezli yürüttüğü 
propaganda faaliyetlerini Rusya Türkleri olmaksızın gerçekleştirmesi mümkün müydü?” 
sorusunun cevabı oldukça açıktır. Çünkü bu dönemde Kafkasya, İdil-Ural ve Türkistan’ı hedef 
alan propaganda girişimlerinin temeli genel olarak Rusya Türkleri üzerinden şekillendirilmiştir. 
Rusya Türkleri de kendi Sovyet tecrübelerine duyulan ihtiyacın farkında olarak hareket 
etmiştir. Bu da tamamen karşılıklı bir faydaya işaret etmektedir. Üstelik hem enstitüde hem de 
radyoda göstermiş oldukları faaliyetler Rusya Türklerinin göçmen hayatının geçim kaynağını 
da oluşturmuştur. Ayrıca Münih’teki faaliyetler sadece Almanya’da bulunan Rusya Türklerini 
değil Türkiye’deki soydaşlarını da yakından ilgilendirmiştir. Muhaceretteki Türk kökenli 
aydınlar da enstitü ve radyo ile ilişkilerini çoğunlukla Türkiye’den zaman zaman da Münih’ten 
sürdürmüşlerdir.

Enstitünün yayınladığı süreli yayınlara Rusya Türklerinin katkısı oldukça fazla olmasına 
rağmen doğrudan Türk dünyasına yönelik makaleler içeren bu dergiler şimdiye kadar içerik 
olarak analiz edilmemiştir. Makalelerde Sovyet gerçekliğini yansıtan çok sayıda incelemenin 
var olduğu görülmektedir. Bu yazıların çoğunluğu bilimsel bir nitelik arz ederken, bugün 
dahi üzerinde sıklıkla durulan Sovyet dönemine ait politikaların döneminde yazılmış eleştirel 
örneklerini oluşturmaktadır. Bölgesel olarak çıkarılan dergilerde Azerbaycan, Kuzey Kafkasya, 
Türkistan ve İdil-Ural’ı temel alan çok sayıdaki makalede Sovyetler Birliği hakimiyeti ile sözü 
geçen bölgelerin tahrifata uğrayan tarihine uygun olarak yayınlanan eserlere karşılık olarak 
yöneltilen eleştiriler oldukça önemlidir. Samizdat yayınları ile elde edilen kaynaklar, Sovyetler’de 
yayınlanan eserler, haberler, diplomatik kanallar ile sağlanan hemen her gelişmeye dair bilgiler 
neticesinde yakından takip edilen Sovyetler Birliği adına ciddi bir bilgi aktarımı sağlandığı, 
sağlanan bu bilgiler ile oluşturulan metinlerin sadece propaganda amaçlı yazılan yazılar olmadığı 
görülmektedir. Sözü geçen yayınlarda bazı terimsel hususlar üzerinde de durularak Sovyet 



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

113

hakimiyetinin sömürge mi yoksa kolonizasyon mu ya da Türk bölgelerinin Sovyet hakimiyetine 
geçişinin ilhak mı yoksa iltihak mı olduğu hususları üzerinde de ısrarla durularak bu meselelerin 
eleştiri ve açıklamaları da yapılmıştır. Aynı zamanda kimi yazılarda Sovyet eğitim sistemi ve Rus 
dilinin olumlu katkıları ile ilgili görüşler sunulurken bu durumun Ruslaştırma üzerindeki etkisi de 
tartışılmıştır. Türk kökenli yazarların kendi mensubiyetlerinin bulunduğu bölgelerin kültür, tarih 
ve sanatına dair de çok fazla bilgi içeren bu makaleler yayınlardaki Batılı yazarların yazılarından 
da bu noktada ayrılmaktadır. Zira verilen bilgilere bizzat yazarın kendi tecrübesi, eğitimi ve 
ana dile olan hakimiyeti de dahildir. Bu açıdan bakıldığında enstitünün propaganda kurumu 
olduğunun inkâr edilmesi mümkün olmasa da Rusya Türklerinin milli aidiyetten dolayı yazılarını 
propagandif içerik üretme endişesiyle yazdıklarını söylemek mümkün görünmemektedir.

Radio Liberty aracılığıyla millî redaksiyonlardan yapılan yayınlar da Amerika ve Sovyetler 
Birliği rekabetinin ötesinde ele alınmalıdır. Rusya Türkleri tarafından hazırlanan radyo 
programlarının metinleri Sovyet hakimiyeti altında bulunan Türk bölgelerinin esaretini ısrarla 
vurgulayan içeriğe sahip olmuş, yayın makalelerinde ele alınan konularda da Sovyet yaşamının 
eleştirisi üzerinde durularak bölgedeki Türklerin mevcut durumu analiz edilmiştir. Yerel ve 
millî olaylara yer verilen programlarda güncel meseleler hakkında da bilgi aktarımı yapılarak 
esir soydaşlarının Sovyetler Birliği’nde ve dünyada gerçekleşen hemen her olaydan haberdar 
edilmeleri sağlanmıştır. Enstitü yayınlarında olduğu gibi burada da Sovyet hakimiyetinin etkisi 
çok yönlü olarak ele alınmış, olaylar tarihî perspektif temel alınarak sunulmuştur. Bu noktada 
radyodaki faaliyetlerin başarıya ulaşmasının milli bağımsızlık adına olan anlamının yanı sıra 
Rusya Türkleri sadece Soğuk Savaş propagandasına hizmet eden kimseler olarak görülmemelidir. 
Amerika’nın Sovyetler Birliği’ne yönelik oluşturduğu politikanın kapsamında esir vatanlarının 
akıbetinin Almanya’daki tüm faaliyetlerinin temelini teşkil ettiği de hatırlanmalıdır.

Enstitü ve radyo tarafından gerçekleşen yayın faaliyetlerinin istihbarat birimi finansmanına 
sahip oluşunun, Amerikan Komitesi’nin enstitü idarî işleyişinde yer almasının, Soğuk Savaş 
döneminde ve sonrasında bu faaliyetlerin ele alınmasında belli oranda önyargıya sebep olduğu 
düşünülmektedir. Ancak Türk bölgelerine yönelik dergilerde ele alınan konular ve Radio 
Liberty’nin Türk dilli redaksiyonlarının yayın programları yakından incelendiğinde mesafeli 
duruşun yersiz olduğu anlaşılmaktadır. Sözü geçen yayınlar milli hassasiyeti taşımakla beraber 
objektif olarak bakıldığında yakın tarihte Türk bölgelerinin Sovyet hakimiyeti yıllarındaki tarih, 
edebiyat, eğitim, sanat, kültür, sosyal yaşam ve iktisadî durumuna dair yönetilen eleştirilerin de 
kaynağını teşkil etmiştir. Türkistan’ın sömürge alanı olarak Sovyetler Birliği hakimiyeti altında 
yaşadığı dönüşüm evresi ve bu hakimiyetin uzun süreli etkileri güncel olarak ele alınan bir 
konu iken Soğuk Savaş yıllarındaki bu yayınların kaynak değeri sözü geçen önyargı sebebiyle 
atlanmıştır. Esasen bu konu hakkında yeterli incelemenin var olmaması mesafeli yaklaşımın 
günümüze kadar sürmesindeki temel sebebi teşkil etmiştir. Bu sorunu ele alan müstakil 
bir çalışmanın yapılmamış olmasından doğan eksiklik ise Rusya Türklerinin Soğuk Savaş 
dönemindeki faaliyetlerini çoğunlukla karanlıkta bırakmaktadır. Bu da muhaceretteki Türk tarihi 
açısından ciddi bir boşluğa işaret etmektedir.



İnci Yelda DUMLUPINAR

114

Enstitüye ait yayın kaynakları ve Radio Liberty arşivi şimdiye dek detaylı olarak ele 
alınmamıştır. Enstitünün ortaya çıkışı, faaliyetleri, yayınları, kadrosundaki Rusya Türkleri, 
enstitünün Türkiye ile ilişkileri, Radio Liberty’deki milli redaksiyonlar, kadroları müstakil bir 
çalışmada incelenecek kadar çok malumatı barındırmaktadır. Rusya Türklerinin hem Sovyetler 
Birliğini Öğrenme Enstitüsü içerisindeki varlığının etkisi hem de Radio Liberty’deki faaliyetleri 
tüm ayrıntıları ile üzerinde fazlasıyla durulmayı hak eden bir konudur. Üstelik Rusya Türklerini 
ilgilendiren bu tarihi önemi haiz konudaki boşluk doldurulması zaruri olan bir dönemi, 
Sovyetoloji çalışmalarının ortaya çıktığı yılları kapsamaktadır. Rusya Türklerinin Münih’teki 
kurumlarda göstermiş oldukları basın-yayın faaliyeti dönemin Sovyet kaynaklarına alternatif bir 
görüşü ifade ettiği gibi Türk bölgelerinin tarih ve tarih yazımına, kültürel ve edebi karakterine 
ilişkin yapılan tahrifatın boyutunu da göstermesi bakımından önemlidir. Konunun bu yönüyle 
ele alınmasının gelecekte birçok araştırmaya kaynak teşkil edeceği açıktır.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

115

KAYNAKÇA

Arşiv Kaynakları
Akten zur Deutschen Auswaertigen Politik (ADAP)
Band XIII, 1;2, 1937-1941.
Band II; III, 1;16. 1941-1945.
Bundesarchiv, Berlin (Barch)
BArch, SS Haupmant, Film 2419, B1. 696519f.

Central Intelligence Agency (CIA)
CIA, FOIA Collection, C01441001.
CIA, FOIA Collection, CIA, C01441005.
CIA, General Records, RDP80-01601r001.000.090001-4.
CIA, General Records, RDP69B00369R000.100.120098-5.

Dijital Arşiv Kaynakları
Blinken Osa Archivum, “HU OSA 300-8-3 Backround Reports”,
https://catalog.archivum.org/catalog/j5L8L6lR?tab=content [Erişim Tarihi: 21.10.2024]
Harvard Library, “The Harvard Project on the Soviet Social System Online” https://library.harvard.edu/

collections/hpsss/index.html [Erişim Tarihi: 14.10.2024]
Hoover Institution, “Radio Free Europe/Radio Liberty Records” https://www.hoover.org/library-archives/

collections/radio-free-europeradio-liberty-records[Erişim Tarihi: 14.10.2024]
U.S. Department of State Archive, “Radio Free Europe and Radio Liberty – Memorandum for the 

303 Committee”, Washington, January 27, 1969. https://2001-2009.state.gov/documents/
organization/97929.pdf[Erişim Tarihi: 15.09.2024]

U.S. Government Accountability (U.S. GAO), “Suggestions To Improve Management of Radio Free 
Europe/Radio Liberty” https://www.gao.gov/assets/id-76-55.pdf[Erişim Tarihi: 30.09.2024]

Wilson Center Digital Archive, “Radio Liberty Broadcasting Policy” https://digitalarchive.wilsoncenter.
org/document/radio-liberty-broadcasting-policy[Erişim Tarihi: 11.10.2024]

Wilson Center Digital Archive, “Office Policy Coordination History American Committee Liberation” 
https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/office-policy-coordination-history-american-
committee-liberation[Erişim Tarihi: 28.09.2024]

Wilson Center Digital Archive, “Voice of America Views Radio Liberty Broadcasting” https://
digitalarchive.wilsoncenter.org/document/voice-america-views-radio-liberty-broadcasting [Erişim 
Tarihi: 19.10.2024]

Wilson Center Digital Archive, “Radio Liberty Objectives Outlined” https://digitalarchive.wilsoncenter.
org/document/radio-liberty-objectives-outlined[Erişim Tarihi: 16.10.2024]

Araştırma Kaynakları
“Enstitü Haberleri”, Dergi, V/57, (1969), s. 79-80.
“Foreword”, Caucasian Review, S. 1, (1955), s. 3.
“Kitaplar”, Akis, (30 Nisan 1955), s. 27.
“Preface”, Studies on the Soviet Union, New Series VIII/3, (1969), s. 1.
“Publication of the Institute for the Study of the USSR”, Bulletin, V/7, (1958), s. 43.



İnci Yelda DUMLUPINAR

116

“Publication of the Institute for the Study of the USSR”, Bulletin, VII/12, (1960), s. 48.
“Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün VIII. İlmî Konferansı”, Dergi, II/6, (1956), s. 105-106.
“Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün XV. İlmî Konferansı”, Dergi, IX/33, (1963), s. 69-71.
“Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsünün 10 Yıllığı”, Dergi, VI/22, (1960), s. 86-87.
“Sovyetler Birliği’ni Öğrenme Enstitüsü Kapatılıyor ve Bütün Neşriyatını Durdurdu”, Emel, S. 69, (Mart-

Nisan 1972), s. 48.
“The Institute’s Fifth Anniversary”, Bulletin, II/7, (1955), s. 59-60.
“The Sixth Conference of the Institute for the Study of the USSR”, Caucasian Review, S. 1, (1955), s. 172.
Andican, A. Ahat. Cedidizm’den Bağımsızlığa Hariçte Türkistan Mücadelesi, Emre Yayınları, İstanbul 

2003.
Ataöv, Türkkaya. “Sovyetler Birliği’ni Öğrenme Enstitüsünün Onuncu Yıldönümü”, Ankara Üniversitesi 

SBF Dergisi, XV/4, (1960), s. 266-267.
Avtorkhanov, Abdurakhman. “Lenin and the Bolshevik Rise to Power Part I”, Studies on the Soviet Union, 

New Series X/2, (1970), s. 1-81.
Avtorkhanov, Abdurakhman. “Lenin and the Bolshevik Rise to Power Part II”, Studies on the Soviet Union, 

New Series X/3, (1970), s. 1-87.
Baymolda, Dosan. Şındık Jarşısı, Nur Print 75, Almatı 2011.
Caroe, Olaf. Sömürülen Topraklar, Tercüman 1001 Temel Eser, İstanbul 1972.
Critchlow, James. Hole in the Head/Radio Liberty: An Insider’s Story Cold War Broadcasting, American 

University Press, Washington 1995.
Cummings, Richard H. Cold War Radio – The Dangerous History of American Broadcasting in Europe, 

1950-1989, Jefferson, McFarland & Company Inc. Publishers, North Carolina and London 2009.
Çolak, Fatih. Alman İmparatorluğu ve Türkistan 1910-1920, Çizgi Kitabevi, Ankara 2019.
Çolak, Mustafa. Almanya İmparatorluğu’nun Doğu Siyaseti Çerçevesinde Kafkasya Politikası (1914-

1918), Türk Tarih Kurumu, Ankara 2004.
Dallin, Alexander. Deutsche Herrschaft in Rußland 1941-1945, Eine Studie über Besatzungspolitik, Droste 

Verlag, Düsseldorf 1958.
Dallin, Alexander. German Rule in Russia 1941-1945, A Study of Occupation Policies, Second Revised 

Edition, Westview Press, Colorado 1981.
Delilhan Canaltay, Çetin Zaman Zor Günler, çev. ve yay. haz. Tekin Tuncer, Altay Yayınları, İstanbul 2019.
Demirci, Sibel. Türk Siyasi ve Düşünce Hayatında Rusya Türkleri, Post Yayın, İstanbul 2020.
Demirci, Sibel. “Münih’te Çıkarılan Antisovyet Yayınlardan İki Özgün Örnek Dergi ve Kafkasya Dergisi”, 

TAD, XLI/71, (2022), s. 516-522.
Devlet, G. Beril. Bir Ömre Altı Hayat Sığdıran Nadir Devlet’in Yaşam Öyküsü, Çatı Kitapları, İstanbul 

2014.
Devlet, Nadir. A Quest for Indepence Voice of Tatars at Radio Liberty, Istanbul Aydın University 

Publications, İstanbul 2019.
Dumlupınar, İnci Yelda. Rusya Türklerinin Almanya’daki Siyasi ve Basın-Yayın Faaliyetleri (1950-1985), 

(Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul 
2024.

Fischer, Fritz. Griff nach der Weltmacht: Die Kriegszielpolitik des kaiserlichen Deutschland 1914-1918, 
Düsseldorf 1961.



Rusya Türklerinin Sovyetler Birliğini Öğrenme Enstitüsündeki Basın-Yayın Faaliyetleri ve Radio Liberty

117

Foreign Relations of the United States 1969-1976, C 29, ed. Edward C. Keefer, United States Government 
Printing Office, Washington 2007.

Gönülalan, Berker. “Dergi” Dergisine Göre Sovyet Hakimiyetindeki Türkler (1955-1972), (Yayımlanmamış 
Yüksek Lisans Tezi), Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa 2019.

Hoffmann, Joachim. Die Geschichte der Wlassow-Armee, Verlag Rombach, Freiburg 1984.
Johnson, A. Ross. “To Monitor and be Monitored Radio Free Europe and Radio Liberty during the Cold 

War”, History and Public Program, Wilson Center Occasional Paper, (June 2017), s. 1-10.
Kokebayeva, Gulzhaukhar. “The Place of Turkestan in the Foreign Political Strategy of Germany in the 

First Half of the 20th Century”, Bilig, S. 76, Kış 2016, s. 117-136.
Meinungen Über Die Publikationen und Tätigkeiten von Dr. Baymirza Hayit (West Europa, USA und 

Orient), BAND I, yay. haz. Ayfer Kaynar, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk 
Kültür Merkezi, Ankara 1994.

Meşe, Ertuğrul. Komünizmle Mücadele Dernekleri, İletişim Yayınları, İstanbul 2017.
Mickelson, Sig. America’s Other Voice – Story of Radio Free Europe and Radio Liberty, Praeger Publishers, 

New York 1983.
Mikkonen, Simo. “Radio Liberty – The Enemy Within? The Dissemination of Western Values through US 

Cold War Broadcasts”, Cross – Cultural Dialogues between the West, Russia and Southeastern 
Europe, S. 18, (2010), s. 243 – 257.

Ministry of Foreign Affairs of the U.S.R.R. Archives Divison: German Foreign Office Documents, Foreign 
Languages Publishing House, Moscow 1948.

Mirza Bala. “Amerika’nın Sesi ve Esir Türkler”, Komünizme Karşı Mücadele, II/25, (1 Aralık 1951), s. 3.
Mirza Bala. “Komünistlerin Tarih Telakkisi ve Sovyet Esiri Türklerin Mukadderatı”, Dergi, II/5, (1956), 

s. 3-12.
Motadel, David. Islam and Nazi Germany’s War, Harvard University Press, Cambridge 2014.
Motadel, David. İslam ve Naziler, Alfa Yayınları, İstanbul 2015.
Mühlen, von zur Patrik. Zwischen Hakenkreuz und Sowjetstern. Der Natio nalismus der Sowjetischen 

Orientvolker im Zweiten Weltkrieg. Droste Verlag GmbH, Düsseldorf 1971.
Oppenheim, von Max. Denkschrift betreffend die Revolutionierung der islamischen Gebiete unserer 

Feinde, Berlin 1914.
Oraltay, Hasan. Elimay-Lap Otken Omir, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayınları, İstanbul 1999.
Özcan, Ömer. “Muhaceretteki İdil-Ural ve Kuzey Kafkasya Önderlerinin Mücadelelerinden Bir Kesit”, 

Toplumsal Tarih, VII/42, (1997), s. 52-59.
Özcan, Ömer. “Atsız’ın İki Mektubu”, Türk Yurdu, CIII/318, (Şubat 2014), s. 65-67.
Özdoğan, Günay Göksu. “Turan”dan “Bozkurt”a Tek Parti Döneminde Türkçülük (1931-1946), İletişim 

Yayınları, İstanbul 2019.
Parta, R. Eugene. Discovering the Hidden Listener: An Empirical Assessment of Radio Liberty and Western 

Broadcasting to the USSR during the Cold War, Hoover Institution Press Publication, Stanford 
2007.

Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty, 
The University Press of Kentucky, 2000.

R. T., “The Study of the Caucasus in Western Europe”, Caucasian Review, S. 2, (1956), s. 135.
Radio Liberty Research, XXXIV, Radio Free Europe/Radio Liberty Research Institute, Munich 1984.
Rahim, Ali. “A Bibliography of Tatar Studies”, The East Turkic Review, S. 1, (1958), s. 101-112.



İnci Yelda DUMLUPINAR

118

Rosenberg, Alfred. Memoirs of Alfred Rosenberg, Ziff-Davis Publication, Chicago 1949.
Sosin, Gene. Sparks of Liberty: An Insider’s Memoir of Radio Liberty, Pennsylvania State University Press, 

1999.
Sosin, Gene. “Goals of Radio Liberty”, Cold War Broadcasting – Impact on the Soviet Union and Eastern 

Europe (A Collection of Studies and Documents), ed. A. Ross Johnson, R. Eugune Parta, Central 
European University Press, Budapest and New York 2010, s. 17-24.

T. Charles O’Connell, The Munich Institute for the Study of the USSR – Origin and Social Composition, 
The Carl Beck Papers Center for Russian and East European Studies, Pennsylvania 1990.

Tekiner, Süleyman .“İşte, Azerbaycan Tarihi ve Kültürü Böyle Tahrif Ediliyor”, Dergi, II/6, (1956), s. 60-
74.

Temir, Ahmet. 60 Yıl Almanya (1936-1996), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1998.
Tüfekçi, Vedat. “Azatlık Özbek Radyosu”, Turan, S. 27, (2016), s. 85-92.
Türk Dünyası Uzmanlarıyla Söyleşiler, yay. haz. Ahmet Kanlıdere, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2022.
Türkistanî, Zuhriddin Mirza Abid. Türkistan İstiklâl Yolunda Hicret Yılları, Doğu Kütüphanesi, İstanbul 

2013.
Uzunel, Nurgül. Avrupa Muhaceretindeki Türkistan Basını: Milli Türkistan Dergisi (1942-1975)”, Ayaz 

Tahir Türkistan İdil-Ural Vakfı, 2016.
Ülküsal, Müstecip. Kırım Yolunda Bir Ömür-Hatıralar, Ankara 1999.
Yakublu, Nesiman. Ebdürrehman Fetelibeyli-Düdenginski, Abşeron Neşr, Bakü 2009.

İnternet Kaynakları
Kara, Abdulvahap. “Tarihi Vesika” https://www.abdulvahapkara.com/tarihi-vesika-kazakistan-

bagimsizligini-dunyaya-ilk-olarak-duyuran-ingilizce-haber/[Erişim Tarihi: 13.09.2024]
Kara, Abdulvahap. “Radyoda Türkiye Kazaklarının İlk Tarihçisiyle” https://www.abdulvahapkara.com/

radyoda-turkiye-qazaqlarinin-ilk-tarihcisiyle/[Erişim Tarihi: 13.09.2024]
Kara, Abdulvahap. “Türkiye Kırgızlarının Tarihi Hakkında Kitap” https://www.abdulvahapkara.com/

turkiye-kirgizlarinin-tarihi-hakkinda-kitap/[Erişim Tarihi: 13.09.2024]
Radio Free Europe/Radio Liberty, “Our History” https://about.rferl.org/our-history/[Erişim Tarihi: 

05.10.2024]
Winter, Ingeborg. “Garip Sultan Ein Shicksal im Spannungfeld Zwischen Heimatliebe und 

Menschenverachtenden Diktaturen” https://doczz.biz.tr/doc/32009/zum-herunterladen-als-pdf—-
garip%20sultan [Erişim Tarihi: 19.10.2024]



119

Extended Abstract

PRESS ACTIVITIES OF TURKS OF RUSSIA IN THE 
INSTITUTE FOR THE STUDY OF THE USSR AND 

RADIO LIBERTY

İnci Yelda DUMLUPINAR116

*

The emigration history of the Turks of Russia in Germany can be traced back to the years 
of World War I. During the war, Turks of Russia who served in the Tsarist army and became 
prisonersof war came into limited contact with the German military system. This interaction 
marked the beginning of two parallel and interconnected processes for the Turks of Russia. A 
more influential phase of their emigration to Germany began after the Bolshevik Revolution, 
when many chose Berlin as a center for political and journalistic activity. In the period leading 
up to and during World War II, Turks of Russia played a notable role in shaping Germany’s 
recognition of the Soviet Union. During the war, a significant number of Turks of Russia —
originating from Turkestan, the Volga-Ural region, and the Caucasus—arrived in Germany as 
prisoners taken from the Soviet Red Army.

After the war, those who were not repatriated to the Soviet Union and continued their lives as 
immigrants in America’s occupation zone became part of a lesser-known but important chapter 
of Turkish emigration during the Cold War years. This study focuses on illuminating that period.

At the very beginning of the Cold War period, beginning shortly after the war in 1947, 
America’s efforts to engage and unify the Turks of Russia in Germany were directly tied to 
their presence there. Among the numerous Soviet immigrants in Germany, both Russian or non-
Russian but anti-Bolshevik, what set the Russian Turks apart was their fluency in the local Turkic 
languages, which made them uniquely effective for establishing communication with the Turkic 
regions within the Soviet Union. Their firsthand Soviet experience, along with their proficiency 
in these local languages and in Russian, became a key asset in shaping early American anti-
Soviet policy.

Starting from 1950, the Institute for the Study of the USSR and Radio Liberty, whose activities 
were sustained through the The American Committe for Liberation from Bolchevism known as 
AmComLib, funded by the Central Intelligence Agency and established in Munich, played an 
effective role in the anti-Soviet policy. The administrative role of the Turks of Russia within 

116* Res. Asst. PhD., Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Letters, Department of History, Van / Türkiye, inciyelda@
yyu.edu.tr, ORCID: 0000-0002-4881-8683

https://orcid.org/0000-0002-4881-8683


İnci Yelda DUMLUPINAR

120

the institute and their efforts in academic writing activities, as well as their contributions to 
broadcasting programs on the radio, have remained largely unexplored in academic research.

As a result of the publishing activities conducted for over twenty years within the institute, 
the role of Turks of Russia in the works produced facilitated the emergence of a serious archive 
that critically and scientifically examined the impact of Soviet dominance in the Turkestan, 
Caucasus, and Volga-Ural regions. In the articles written by Turks of Russia, the influence of 
the Soviet Union on historiography and the changes it brought about in the language, culture, 
literature, religion, social life, and economy of these regions were evaluated using firsthand 
data, and the extent of this influence was discussed. These topics remain relevant today as they 
are still addressed in studies on Soviet history concerning the Turkic world. The study examines 
writings on these subjects and the publications in which they appeared,,shedding light on the 
nature of Munich-based publishing activities of the Russian Turks. To this end, the archives of 
the institute established in Munich, housed at the Bayerische Staatsbibliothek, were consulted. 
The study also highlights the existence of additional publications beyond its scope that have yet 
to be explored in academic research.

In the programs of Radio Liberty, which directly reached the Soviet Union, the texts created 
by the Turks of Russia, similar to the publishing activities at the institute, allowed them to 
communicate the Soviet Union’s policies toward Turkestan, the Caucasus, and Volga-Ural 
through an international institution. At the same time, it served to inform their compatriots in 
their captive homelands about current events. The radio programs, which were accompanied by 
significant figures of the Turkish world in emigration, discussed historical and current issues 
and introduced works published in Soviet publications. Moreover, these radio broadcasts offered 
Turkish captives the alternative to listen to broadcasts in their own languages. Despite Soviet 
efforts to jam radio signals Radio Liberty’s Turkish-language broadcasts reached a substantial 
audience, a point particularly highlighted in the study. Considering the archives of radio 
programs, it should be noted that the daily broadcasts constituted a significant source. In this 
regard, while Radio Liberty assumes a priority position in terms of radio programs targeting 
the Turkic world, as emphasized in the study, the role of Turks of Russia also carries historical 
significance.

The study mainly focuses on the historical role undertaken by Turks of Russia in the Munich-
centered propaganda organizations during the Cold War years, while also emphasizing that this 
was not merely a propaganda activity. Based on the historically distancing approach of Western 
studies toward Cold War-era academic work, it underscores that the activities of Turks of Russia 
during this period should be considered independently of America’s anti-Soviet policy or the 
broader competition between the two superpowers. This is because the publishing activities 
of Turkic individuals, along with their critiques of the Soviet Union written during that era, 
are considered to have made a significant contribution to Sovietology research. In addition to 
a critical approach, the articles included coverage of the national history, culture, lifestyle, 



Press Activıties of Turks of Russia in the Institute for the Study of the USSR and Radio Liberty

121

literature, and art of Turkestan, the Caucasus, and Volga-Ural, thereby contributing to the 
formation and promotion of knowledge about Turkish history in the West. In this regard, the 
study, which addresses the activities of Turks of Russia in Munich during the Cold War years, 
uncovers previously overlooked yet highly significant complementary sources of Turkish history 
in emigration and attempts to fill this gap by analyzing these sources and highlighting their 
relevance to the history of the Turks of Russia.


	_Hlk195442598
	_Hlk184923912

