
944 
 

Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi          Academic Journal of History and Idea 

ISSN: 2148-2292 

12 (2) 2025 

Araştırma Makalesi | Research Article  

Geliş tarihi |Received:20.03.2025  

Kabul tarihi |Accepted:15.04.2025  

                                         Yayın tarihi |Published:25.04.2025 

Aynura Hüseynova 

 

https://orcid.org/0009-0003-2160-7397 

Ph.D. in philology, Assistant professor, Azerbaijan Unıversity of Languages, Azerbaijan, 
aynure8@mail.ru 

 

Atıf Künyesi | Citation Info  

 

Hüseynova, A. (2025). The Karabakh Issue in the English-Language Press  The Image of 

Azerbaijan in the English-Language Press During the Independence Period (1993-2003).  

Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 12 (2), 944-955. 

 

The Karabakh Issue in the English-Language Press  “The Image of 

Azerbaijan in the English-Language Press During the Independence Period 

(1993-2003) 
Abstract  

Numerous books have been written and scholarly studies conducted on the life and work of the 

national leader Haydar Aliyev. Among these, one of the most significant is the book "The Image of 

Azerbaijan in the English-Language Press During the Independence Period (1993-2003)," published 

under the academic supervision of Kamal Abdulla. This book highlights the portrayal of Azerbaijan in 

English-language media outlets from the United States, the United Kingdom, Australia, Canada, and 

other foreign countries during Haydar Aliyev’s presidency of an independent Azerbaijan. It focuses on 

how Azerbaijan was perceived from the outside, the international perspective on the Karabakh war in 

the 1990s, and the successful policies implemented by the national leader. One of the central themes of 

"The Image of Azerbaijan in the English-Language Press During the Independence Period (1993-

2003)" is the Karabakh issue, which dominated the political agenda in the 1990s. The examination of 

this topic in the international media plays a crucial role in communicating the realities of Azerbaijan to 

the global audience. During the 1990s, Azerbaijani media sometimes struggled to cover the events 

related to the Karabakh conflict as effectively as foreign journalists. The study draws upon publications 

such as the UK’s The Gazette, The Times, The Guardian, The Economist; Canada’s The Globe and 

Mail; Australia’s The Sydney Morning Times; and US-based outlets including The New York Times, 

The Daily Herald, The Middle East Journal, Forbes, and others.  

Keywords: Azerbaijan, Haydar Aliyev, press, foreign, Karabakh 

 

 

 



 
Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi Cilt:12 / Sayı:2 

Hüseynova / 944-955 Nisan  2025 

 
 

945 
 

İngilizce Basında Karabağ Sorunu 

"Bağımsızlık Döneminde İngilizce Basında Azerbaycan İmajı  

(1993-2003) 
Öz 

Ulusal lider Haydar Aliyev'in hayatı ve çalışmaları üzerine çok sayıda kitap yazılmış ve akademik 

çalışma yapılmıştır. Bunlar arasında en önemlilerinden biri Kamal Abdulla'nın akademik 

danışmanlığında yayınlanan “Bağımsızlık Döneminde İngilizce Basında Azerbaycan İmajı (1993-

2003)” kitabıdır. Bu kitap, Haydar Aliyev'in bağımsız Azerbaycan'ın cumhurbaşkanlığı döneminde 

Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık, Avustralya, Kanada ve diğer yabancı ülkelerdeki İngilizce 

yayın organlarında Azerbaycan'ın nasıl tasvir edildiğini ortaya koyuyor. Azerbaycan'ın dışarıdan nasıl 

algılandığına, 1990'lardaki Karabağ savaşına uluslararası bakış açısına ve ulusal liderin uyguladığı 

başarılı politikalara odaklanıyor. “Bağımsızlık Döneminde İngilizce Basında Azerbaycan İmajı (1993-

2003)” kitabının ana temalarından biri, 1990'larda siyasi gündemi domine eden Karabağ meselesidir.  

Bu konunun uluslararası medyada ele alınması, Azerbaycan'ın gerçeklerinin küresel izleyicilere 

aktarılmasında önemli bir rol oynamaktadır. 1990'lar boyunca Azerbaycan medyası Karabağ 

çatışmasıyla ilgili olayları yabancı gazeteciler kadar etkili bir şekilde aktarmakta zaman zaman 

zorlanmıştır. Bu çalışmada İngiltere'de yayınlanan The Gazette, The Times, The Guardian, The 

Economist; Kanada'da yayınlanan The Globe and Mail; Avustralya'da yayınlanan The Sydney Morning 

Times ve ABD'de yayınlanan The New York Times, The Daily Herald, The Middle East Journal, Forbes 

gibi yayınlardan yararlanılmıştır. 

Anahtar Kelimeler: Azerbaycan, Haydar Aliyev, Basın, Yabancı, Karabağ 

Giriş 

Located at the crossroads of civilizations, Azerbaijan has always contributed great 

personalities to world history. One of these eminent figures is the distinguished statesman of 

Azerbaijan, the national leader Haydar Aliyev. Serving as the First Secretary of the Central 

Committee of the Communist Party of Azerbaijan from 1969 to 1982, and as the President of 

the Republic of Azerbaijan from 1993 until the end of his life, Haydar Aliyev consistently 

dedicated his efforts to the independent development of the state. His political activity has 

always remained in the focus of international media attention. 

The book "The Image of Azerbaijan in the English-Language Press During the 

Independence Period (1993-2003)" offers a highly interesting and important study of how 

Azerbaijan was perceived by foreign journalists, based on articles published in international 

media outlets. The research also highlights and clarifies with factual evidence the 

misconceptions about Azerbaijan that appeared in the perspectives of some journalists. 



Academic Journal of History and Idea       Vol.12 /Num2 

Hüseynova / 944-955                                                                                                                                  April 2025 

 
 

 

946 
 

The project leader of "The Image of Azerbaijan in the English-Language Press During 

the Independence Period (1993-2003)" is academician Kamal Abdulla, Rector of Azerbaijan 

University of Languages. The executive coordinators are Ph.D. in History Agshin Rustamov 

and research fellow Ph.D. in philology Suğra Alakbarli. The editors and translators include 

Shahla Khudiyeva, Nargiz Seyidova, Aysu Huseynli, Parvana Jafarova, Roya Azizova, Irada 

Najafova, Gulnar Naghiyeva, Ilaha Taghizade, Eleonora Babayeva, Sabir Aliyev, and Tovakkul 

Zeynalov. The responsible editor is Associate Professor Aqil Shahmuradov. The reviewers 

include Elshad Nasirov, Head of the Haydar Aliyev Academy of the State Security Service, 

Professor Solmaz Rustamova-Tohidi, and Associate Professor Abutalib Jalilov. The 

investigation of articles published in the foreign press, as presented in "The Image of Azerbaijan 

in the English-Language Press During the Independence Period (1993-2003)," is of great 

significance and relevance both for the study of the Azerbaijani press and for historiography. 

This study focuses on the period from 1993 to 2003 and analyzes articles published in 

English-language media outlets such as the United Kingdom’s The Gazette, The Times, The 

Guardian, The Economist; Canada’s The Globe and Mail; Australia’s The Sydney Morning 

Times; and the United States’ The New York Times, The Daily Herald, The Middle East Journal, 

Focus, Forbes, and others. These articles reflect the policies pursued by national leader Haydar 

Aliyev, the resolution of the Karabakh issue, and the underlying causes of the conflict. 

1. The First Karabakh War in The New York Times 

In the 1990s, under the lingering influence of the 70-year-long “Soviet fear,” Azerbaijani 

media of the time often lacked the courage to speak openly on many matters (Hüseynova, 2021). 

In 1992, when the Khojaly genocide occurred, American correspondent Thomas Goltz and his 

Turkish wife Hicran Goltz were the first to inform the world media about the tragedy through 

The Washington Post. Although the newspaper published the information, the BBC hesitated to 

report it. It was only after a report from its Moscow correspondent that BBC publicly announced 

the Khojaly massacre (Cenk, 1992, p. 6). On August 6, 1998, President Haydar Aliyev signed 

a decree titled “On Additional Measures to Ensure the Freedom of Speech, Thought, and Press 

in the Republic of Azerbaijan”, which marked an important step in the implementation of state 

policy aimed at the free development of mass media and their transformation into powerful 

tools for the democratization of society. Some foreign media outlets during the 1990s depicted 

newly independent Azerbaijan as a weak state. In the July 9, 1993 issue of The New York Times, 

journalist Serge Schmemann published an article titled “War and Politics Block Azerbaijan's 

Road to Riches”, in which he described the country’s dire situation: 



 
Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi Cilt:12 / Sayı:2 

Hüseynova / 944-955 Nisan  2025 

 
 

947 
 

“Azerbaijan is on the brink of a disgraceful defeat. Dozens of villages around the city of 

Aghdam have been flattened by Armenian forces, depriving the Azerbaijanis of a base from 

which they had planned a counteroffensive against the capital of Karabakh, Stepanakert. They 

now appear poised to take the city itself. This was the final humiliation for Azerbaijan” 

(Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023,  p. 12). 

However, based on the law “On the Abolition of the Nagorno-Karabakh Autonomous 

Oblast” adopted by the Supreme Soviet of the Republic of Azerbaijan on November 26, 1991, 

the historical name of Stepanakert was restored, and the city has since been referred to as 

Khankendi. The fact that American journalist Serge Schmemann, in his 1993 article, referred 

to Khankendi as “the capital of Karabakh – Stepanakert” two years after this official legal 

change demonstrates a breach of journalistic ethics and constitutes a serious factual error. 

Thirty years later, the territories of Karabakh were liberated from occupation. According 

to 2020 Europamaps statistics, Azerbaijan ranked first among the nations most willing to 

sacrifice their lives for their homeland. During the third anniversary of the Victory in the 

Patriotic War, commemorated on November 8, 2023, in Khankendi, President of the Republic 

of Azerbaijan and Commander-in-Chief Ilham Aliyev stated: 

“In the 21st century, no army has demonstrated as much professionalism and self-sacrifice 

as ours. No nation has ever cherished its native land so dearly and been so willing to die for it. 

We all know this well, and the world should know it too.” In contrast to its 1993 portrayal of 

Azerbaijan as “on the brink of a disgraceful defeat”, The New York Times in its November 17, 

2023 issue acknowledged the liberation of Azerbaijani lands from Armenian separatist 

occupation during the Second Karabakh War. In another example, journalist Michael Specter 

published an article in The New York Times on July 10, 1994, titled “The World: In a Distant 

War, Blood Flows Unseen”, in which he employed several methods of historical distortion to 

advance the idea that Karabakh historically belonged to Armenians: 

“Until this region was handed over to Azerbaijan by Stalin, who needed grazing lands 

for livestock, Nagorno-Karabakh was an autonomous republic of Armenia” (Abdulla, 

Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023,  p. 80). 

In reality, such a decision by Stalin never existed. The decision adopted on July 5, 1921, 

by Stalin and the members of the Caucasian Bureau stated that Nagorno-Karabakh should be 

retained within the Azerbaijan SSR and be granted broad regional autonomy with Shusha as its 

administrative center. The claim by American journalist Michael Specter that Nagorno-

Karabakh was an autonomous republic of Armenia is baseless. There has never been such an 



Academic Journal of History and Idea       Vol.12 /Num2 

Hüseynova / 944-955                                                                                                                                  April 2025 

 
 

 

948 
 

entity in Karabakh; the mountainous part of Karabakh has always been an integral part of 

Azerbaijan throughout history. 

2. The Issue of the “Nagorno-Karabakh Autonomous Oblast” in Foreign Media 

The establishment of the Nagorno-Karabakh Autonomous Oblast (NKAO) within the 

Azerbaijan SSR in 1923, despite various obstacles, was part of the Soviet Union's 

implementation of Lenin’s nationalities policy and fully aligned with Leninist principles of 

Soviet state-building. 

Since that time, during the years of Soviet rule, Azerbaijanis–the indigenous people of 

the Karabakh lands–along with Armenians, Russians, and representatives of other ethnic 

groups, lived together in peace and security. A recurring theme in foreign journalists’ articles 

is the consistent reference to the region as “Nagorno-Karabakh.” On June 16, 1981, the 

Supreme Soviet of the Azerbaijan SSR adopted a law titled “On the Nagorno-Karabakh 

Autonomous Oblast.” 

However, beginning in 1987, as a result of Mikhail Gorbachev’s so-called “perestroika” 

(restructuring) policy, nationalist elements of the bourgeoisie and certain Armenian 

intellectuals, in collaboration with some deputies and officials from the Armenian SSR, began 

artificially constructing and amplifying what came to be known as the “Nagorno-Karabakh 

issue” (Məmmədov & Məmmədov, 2018, p. 20). Gorbachev’s Armenian economic adviser, 

Abel Aganbegyan, stated in an interview with the French newspaper L’Humanité that “the 

Nagorno-Karabakh Autonomous Oblast should soon be transferred to Armenia.” Following this 

interview, protests began in the city of Khankendi. 

On June 15, 1988, the Supreme Soviet of the Armenian SSR adopted a resolution to annex 

the Nagorno-Karabakh Autonomous Oblast to Armenia. In response, on July 12, 1988, the local 

council of the NKAO declared its intention to separate from Azerbaijan. In turn, the Supreme 

Soviet of the Republic of Azerbaijan passed a resolution on June 17, 1988, declaring these 

actions unconstitutional and reaffirming that the transfer of the NKAO to the Armenian SSR 

was legally impossible. The Presidium of the Supreme Soviet of the USSR subsequently issued 

a decree on July 18 of the same year, citing Article 78 of the USSR Constitution, which 

stipulated that the borders of union republics could not be altered without their mutual consent. 

The decree reaffirmed that the NKAO was part of Azerbaijani territory.  On November 26, 

1991, the Parliament of Azerbaijan officially abolished the NKAO as a national-territorial 

entity. The decrees establishing the NKAO–the July 7, 1923 decree of the Central Executive 

Committee of Azerbaijan and the June 16, 1981 law of the Azerbaijan SSR–were declared null 



 
Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi Cilt:12 / Sayı:2 

Hüseynova / 944-955 Nisan  2025 

 
 

949 
 

and void. According to the tripartite statement signed on November 10, 2020, by the President 

of the Republic of Azerbaijan Ilham Aliyev, the President of the Russian Federation Vladimir 

Putin, and the Prime Minister of Armenia Nikol Pashinyan, the territories of Nagorno-Karabakh 

and surrounding regions were returned to Azerbaijan. Whether during the Soviet period or in 

the modern era, Nagorno-Karabakh has never been recognized as a disputed territory. 

Historically, geographically, economically, politically, and legally, the region is an integral part 

of Azerbaijan and is recognized as such by the international community. 

3. The Enclave Issue 

Throughout both the Soviet era and the modern period, Nagorno-Karabakh was never 

recognized as a disputed territory. The region, which is an integral part of Azerbaijan from 

historical, geographical, economic, political, legal, and administrative standpoints, is also 

recognized as Azerbaijani territory by the international community. 

Labeling Nagorno-Karabakh as an "enclave" (a territory of one state entirely surrounded 

by the territory of another) is entirely incorrect. Nagorno-Karabakh is part of Azerbaijan’s 

internationally recognized territory. Another mistake often encountered is the separate usage of 

"Nagorno-Karabakh" and "Azerbaijan," which suggests that Nagorno-Karabakh is an 

independent state, separate from Azerbaijan. For instance, the UK’s The Economist implies 

such a division, which is completely false and baseless, not supported by any factual evidence. 

In the August 3, 1993 issue of the U.S. newspaper Daily Herald, Edith M. Lederer wrote 

in her article titled “Armenia losing hope in its victory distances itself from Azerbaijan” that 

“Over the past year, ethnic Armenians in Nagorno-Karabakh have seized 10 percent of 

Azerbaijan’s territory. The enclave is now connected to its main backer, Armenia, by two land 

corridors” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023 p.14). 

Similarly, in the December 11, 1993 issue of the UK’s The Economist, in an article titled 

“The Bear Takes a Break: Azerbaijan,” it is claimed: “Diplomats in Baku say that the 

Azerbaijani government has promised the Russians more than a 10% stake in exchange for 

helping resolve the conflict surrounding the Armenian-populated (and controlled) Nagorno-

Karabakh enclave in Azerbaijan. In other words, if the Russians return Nagorno-Karabakh and 

the other Armenian-occupied territories to Azerbaijani control, they will be rewarded” 

(Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023   p. 31). This article contains numerous inaccuracies. 

In the December 1, 1994 issue of the U.S. journal Bulletin of the Atomic Scientists, Besik 

Urigashvili makes a similar error in his article “The Caucasus: Blood Ties,” stating, “The first 



Academic Journal of History and Idea       Vol.12 /Num2 

Hüseynova / 944-955                                                                                                                                  April 2025 

 
 

 

950 
 

conflict began in 1988, in the Armenian enclave of Nagorno-Karabakh in Azerbaijan” 

(Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023   p. 48). 

In the March 4, 1994 issue of the UK’s New Statesman, in the article “Azerbaijanis Play 

the Russian Game,” Dilip Hiro uses the term “Armenian enclave.” The journalist also claims, 

“Six years ago, the Armenians of Karabakh demanded to be transferred from Azerbaijan to 

Armenia. This situation led to ethnic clashes in both republics and, subsequently, to the cross-

border migration of 420,000 Armenians (outside of Karabakh) from Azerbaijan and 200,000 

Azerbaijanis from Armenia” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p. 74). However, this 

claim is false. In 1988, the Armenians of Karabakh and separatists in Armenia made territorial 

claims against Azerbaijan and demanded the unification of the unrecognized Nagorno-

Karabakh Autonomous Oblast with Armenia. Additionally, the journalist’s claim about 420,000 

Armenians being displaced is inaccurate. According to the 1989 All-Union Census, the number 

of Armenians in Azerbaijan, including Karabakh, was 390,505. 

Some articles even mislabel Nakhchivan as an enclave. For example, in the February 5, 

1994 issue of the U.S.-based EBSCO journal, the article “Azerbaijan” claims, “Since 1988, 

Azerbaijan has blockaded Nagorno-Karabakh and Armenia. Armenian forces have destroyed 

Azerbaijani settlements in Nagorno-Karabakh and blockaded the Azerbaijani enclave of 

Nakhchivan, an autonomous republic separated from the rest of Azerbaijan by Armenia” 

(Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023). This is also incorrect. Nakhchivan is not an enclave 

but an exclave–a part of a country geographically separated and surrounded by the territory of 

one or more other countries. 

The article also discusses the creation of the OSCE Minsk Group in 1992 and its initial 

promise to resolve the conflict. However, it later notes delays in implementing the group’s 

proposals: “In June 1993, all conflict parties accepted the Minsk Group’s proposals on ensuring 

a ceasefire, partial withdrawal from occupied territories, deployment of international observers, 

lifting the blockade, and resuming negotiations. However, implementation of these proposals 

is delayed” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p. 59). 

Throughout its existence, the OSCE Minsk Group and its co-chairs failed to achieve any 

concrete results and often acted with double standards. As noted in the February 22, 1994 issue 

of the UK’s The Guardian, in Jonathan Rugman’s article “Oil Eases Russia’s Peace Plan in 

Karabakh: Azerbaijani President’s Official Visit to London Begins Today,” it is stated, 

“Armenian forces have not complied with UN resolutions calling for troop withdrawal. 



 
Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi Cilt:12 / Sayı:2 

Hüseynova / 944-955 Nisan  2025 

 
 

951 
 

Currently, they occupy 20 percent of Azerbaijan’s territory” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 

2023,  p. 69). 

From September 27 to November 10, 2020, during the 44-day Patriotic War, Azerbaijan 

defeated Armenia, liberated its lands from nearly 30 years of occupation, and rendered the 

Minsk Group obsolete. On April 8, 2022, Russia’s Foreign Minister Sergey Lavrov, during a 

press conference with Armenian Foreign Minister Ararat Mirzoyan, officially declared the 

OSCE Minsk Group defunct. 

In his article, Besik Urigashvili rightly condemns Armenia for exploiting Gorbachev’s 

glasnost and perestroika policies to launch territorial claims against Azerbaijan. He also rejects 

the Armenian narrative that Nagorno-Karabakh had always been Armenian and was forcibly 

annexed to Azerbaijan by Stalin: “But they forget that over the last century and a half, except 

for the short period between 1918 and 1921, neither Azerbaijan, Armenia, nor Georgia had 

independent statehood” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p. 49). 

Urigashvili notes that the majority population in the region was Armenian, but historical 

facts disprove the existence of any Armenian state in this area. Historical evidence proves that 

these lands have always belonged to Azerbaijan. In the same article, Urigashvili attempts to 

fabricate history by claiming, based on legend, that Armenia was a Christian state in the 

Caucasus as early as the 4th century: “According to legend, the Greek god Prometheus, who 

gave fire to humanity, was chained to the Caucasus Mountains. The New Testament mentions 

Mount Ararat, where Noah’s Ark rested after the flood. This region is the cradle of Christian 

culture. Armenia and Georgia adopted Christianity in the early 4th century, before Greece or 

Rome” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p. 48). 

This is historically inaccurate. There was no state named Armenia in the South Caucasus 

until 1918. In the 4th century, the Caucasian Albanian state existed in the region. 

Archaeological evidence shows that the population of Caucasian Albania practiced Christianity. 

Armenians later appropriated Albanian churches and cultural monuments. Even Musa 

Kalankatli, in his work The History of Albania, refers to churches in Azerbaijani territory as 

among the oldest in the East (Kalankatuklu, 2006). In the early 19th century, the Treaty of 

Kurakchay was signed on May 14, 1805, between the Khan of Karabakh, Ibrahim Khalil Khan, 

and the Russian general Sisianov. This proves that had Armenians held power in the Karabakh 

Khanate, the treaty would not have been signed by the Azerbaijani khan. Furthermore, a 

significant historical document–“Description of the Karabakh Province,” compiled by Russian 

officials Yermolov and Mogilyovsky in 1823-shows that the province had 20,095 families, 



Academic Journal of History and Idea       Vol.12 /Num2 

Hüseynova / 944-955                                                                                                                                  April 2025 

 
 

 

952 
 

including 15,729 Azerbaijani and 4,366 Armenian families. These Armenian families had been 

relocated to Karabakh, increasing their numbers after the Kurakchay treaty. Strategic relocation 

of Armenians from Iran and Türkiye to Karabakh began in the early 19th century. This mass 

migration occurred during and after the Russo-Iranian wars (1804-1813, 1826-1828) and the 

Russo-Turkish war (1828-1829), significantly altering the region’s demographics. The Gulistan 

(1813) and Turkmenchay (1828) treaties between Russia and Iran further confirm this process. 

Russian diplomat and writer Alexander Griboyedov, a witness to the Treaty of 

Turkmenchay and participant in the resettlement process, noted that the majority of Armenians 

were settled on lands belonging to Azerbaijani Muslim landlords (Əhmədov, 2021). Following 

the Turkmenchay Treaty, on March 21, 1828, Tsar Nicholas I issued a decree establishing the 

“Armenian Province” on the territories of Irevan and Nakhchivan, laying the groundwork for a 

future Armenian state. Official statistics from that time show that the city of Irevan, the center 

of the new province, had 7,331 Azerbaijanis and only 2,369 Armenians. Based on Article 15 of 

the treaty, 40,000 Armenians were relocated from Iran to Irevan, Karabakh, and Nakhchivan. 

A similar process followed the Russo-Turkish wars in the 19th century (1829, 1878), during 

which approximately 85,000 Armenians were resettled in these areas. 

Urigashvili, fully aware of these historical realities, rightly concludes that Russia holds 

political control over the South Caucasus: “Russia plays a key role in the region. Much depends 

not on its words, but on its actions. Although it formally recognizes the territorial integrity of 

South Caucasus states, by adhering to the old imperial ‘divide and rule’ principle, it continues 

to provoke separatism in its former colonies” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p. 51). 

On February 20, 1988, the session of the DQAO People’s Deputies’ Council adopted an 

appeal requesting the transfer of Nagorno-Karabakh to Armenia. On February 21, the Central 

Committee of the CPSU declared that this request was unconstitutional. Despite this, on June 

15, 1988, the Armenian SSR Supreme Soviet agreed to the annexation of DQAO, while the 

Azerbaijani SSR Supreme Soviet, on June 7, rejected the proposal as illegal. On December 1, 

1989, the Armenian SSR Supreme Soviet passed a resolution uniting Armenia with Nagorno-

Karabakh, and in January 1990 included the region’s economic development in its national 

plan. On January 10, the USSR Supreme Soviet declared these actions unconstitutional, 

violating Azerbaijan’s sovereignty. 

After regaining independence in 1991, on September 2, a joint session of the DQAO and 

Shaumyan district councils declared the establishment of the “Nagorno-Karabakh Republic.” 



 
Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi Cilt:12 / Sayı:2 

Hüseynova / 944-955 Nisan  2025 

 
 

953 
 

In his 1993 article “When the Victim Turns Violent” published in EBSCO, Steve Levine 

states: “After years of enduring fire from Azerbaijan, Nagorno-Karabakh fighters now seek 

harsh revenge” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p. 47). However, the forces in 

Nagorno-Karabakh were not legal Azerbaijani military personnel, but consisted of Armenian 

separatists, Armenian citizens, mercenaries, and foreign terrorist fighters waging an illegal war 

of aggression against Azerbaijan. 

4. The Issue of Armenian Support 

President Ilham Aliyev, the political successor to the Haydar Aliyev administration, has 

repeatedly addressed the terrorist acts committed by Armenians against peaceful Azerbaijani 

civilians. For instance, during a press conference with local and international media 

representatives on February 27, 2021, President Aliyev stated: “According to our observations, 

the so-called civilians on the enemy side were mostly killed during military operations. They 

were positioned near artillery weapons, transported ammunition, and were harmed when we 

destroyed those weapons. Therefore, civilian casualties on the enemy side were not a result of 

deliberate targeting. In contrast, the Armenian side deliberately sought to inflict maximum 

damage on our civilian population. The ballistic missile attacks on Ganja, Barda, Tartar, and 

other cities are clear evidence of this (Əliyev,  2021). The International Institute for Strategic 

Studies in London estimated that the Nagorno-Karabakh combat forces numbered 

approximately 8,000. Meanwhile, Armenia’s Minister of Defense, Vazgen Manukyan, assessed 

the figure to be between 10,000 and 15,000 (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p.15). 

Additionally, American journalist Edith M. Lederer confirmed Azerbaijan’s awareness of the 

fact that a portion of the global Armenian diaspora–estimated at 3 million, including those in 

Russia and abroad – provided both personnel and logistical-financial support to the conflict. 

At that time, the Azerbaijani Armed Forces consisted of approximately 40,000 soldiers, 

while the Armenian side had about 50,000. Azad Isazade, who served as the Head of the Press 

Service of the Ministry of Defense of the Republic of Azerbaijan from February 1993 to March 

1995, clearly articulated the reasons for Azerbaijan's setbacks in the First Karabakh War. In an 

interview, he stated: 

“Because we did not have our own people in certain areas, around eight percent of the 

senior officers, including generals, were brought in from Russia, Belarus, or Ukraine.” 

(Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p.16). At the time, such an interview would likely not 

have been permitted in Azerbaijani media, underscoring the sensitivity of the issue. 



Academic Journal of History and Idea       Vol.12 /Num2 

Hüseynova / 944-955                                                                                                                                  April 2025 

 
 

 

954 
 

On August 27, 1993, the Sydney Morning Herald of Australia published an article by 

Robert Haupt titled “New Armenian Offensive Against Azerbaijanis.” It reported: “According 

to Interfax, the latest Armenian assault on Azerbaijan was accompanied by armored vehicles 

and helicopters. Citing Azerbaijani military sources, the agency reported that by last night, the 

troops had advanced up to five kilometers into Azerbaijani territory” (Abdulla, Rüstəmov  & 

Ələkbərli, 2023, p.18). Similarly, the Pittsburgh Post-Gazette in the United States published an 

article by Deborah Seward on September 9, 1993, titled “Turkish Leader to Discuss Caucasus 

War in Russia,” which further confirmed that Armenian forces received both manpower and 

logistical assistance from Russia and other foreign countries: 

“Russia is displeased with the concentration of Turkish military forces on the border with 

Armenia, which it supports. Additionally, Russia is frustrated by Türkiye’s growing influence 

in Azerbaijan and other Muslim republics of the former Soviet Union” (Abdulla, Rüstəmov  & 

Ələkbərli, 2023, p. 25). 

Conclusion 

As demonstrated, the misrepresentations of foreign journalists are particularly evident in 

the statistical data regarding casualties during the First Karabakh War. For instance, Charles 

Fenyvesi, in his article titled “No More War” published in U.S. News & World Report on 

August 22, 1994, wrote: “After six years of fighting over Nagorno-Karabakh, which claimed 

more than 15,000 lives and forced over a million people to flee their homes, the two old enemies 

are now making peace via fax” (Abdulla, Rüstəmov  & Ələkbərli, 2023, p. 93). 

However, the journalist’s claim that over 15,000 people were killed does not align with 

official data. According to the State Commission of the Republic of Azerbaijan on Prisoners of 

War, Hostages and Missing Persons, approximately 20,000 people were killed and 1,200,500 

were displaced as a result of the conflict. 

The book “The Image of Azerbaijan in English-Language Media During the 

Independence Period (1993-2003),” published under the leadership of academician Kamal 

Abdulla, Rector of Azerbaijan University of Languages, is a significant contribution to 

countering the unfounded territorial claims and falsehoods propagated by Armenian narratives 

in international media for centuries. It provides fact-based, coherent responses to these 

distortions. 

Occasionally, statistical inaccuracies appear in English-language media. Such errors often 

stemmed from the difficulties in obtaining reliable information during wartime, particularly in 

an era before the widespread availability of the internet. One of the most important aspects of 



 
Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi Cilt:12 / Sayı:2 

Hüseynova / 944-955 Nisan  2025 

 
 

955 
 

this research is the exposure of falsehoods disseminated by foreign, English-language 

journalists who presented narratives contrary to the realities of Azerbaijan. Journalists such as 

Besik Urigashvili, Serge Schmemann, and others attempted to obscure the truth about Karabakh 

for unknown motives. Through comparative analyses grounded in historical facts, the study 

brings clarity to these misrepresentations. 

Considering that the Azerbaijan-Armenia issue remains a topic of international discourse, 

and that Armenians continue to exert baseless political pressure on Azerbaijan through various 

channels, the examination of media examples included in “The Image of Azerbaijan in English-

Language Media During the Independence Period (1993-2003)” holds great relevance. It is not 

only significant for understanding the history of Azerbaijani media, but also for enriching the 

broader historiography of the region. 

References 

Abdulla, K., Rüstəmov, A., & Ələkbərli, S. (2023). Müstəqillik dövründə ingilisdilli mətbuatda 

Azərbaycan obrazı (1993-2003). Sim-sim. 

 

Cenk, B. (1992, February 3). Ermeni’ye İran silahı. Milliyet, s. 6. 

 

Əhmədov, E. (2021, March 31). March soyqırımı beynəlxalq cinayətlərin tərkib hissəsidir. Xalq 

qəzeti, (64), s. 5. 

 

Əliyev, İ. (2021, February 27). İlham Əliyev yerli və xarici media nümayəndələri üçün mətbuat 

konfransı keçirib. https://president.az/az/articles/view/50738 

 

Hüseynova (Paşayeva), A. (2021, February 26). Xocalı soyqırımı dünya mətbuatında. Xocalının 

səsi gazetesi, s. 6. 

 

Kalankatuklu, M. (2006). Albaniya tarixi. Mxitar Qoş, Alban salnaməsi. Avrasiya press. 

 

Məmmədov, S. S., & Məmmədov, T. S. (2018). Dağlıq Qarabağ həqiqətləri və beynəlxalq 

hüquq. Mütərcim. 

https://president.az/az/articles/view/50738

