
MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 
 
MANAS Journal of Social Studies 2017 Vol.: 6 No: 3 

ISSN: 1624-7215 

DEMOKRAT PARTİ İKTİDARI VE BASIN
1
 

Prof. Dr. Hamza ÇAKIR  

Erciyes Üniversitesi, İletişim Fakültesi 

(Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, İletişim Fakültesi) 

ecrinsena38@gmail.com  

Öğr. Gör. Dr. Deniz Elif YAVALAR 

Erciyes Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Gazetecilik Bölümü 

denizelifozgur@hotmail.com 

Öz 

İkinci Dünya Savaşı sonrasında dünyaya egemen olan değişim rüzgârları Türkiye’yi de 

etkilemişti. 1946 yılında çok partili siyasal hayata geçiş ile birlikte muhalefet kurumu resmi 

olarak yerleşmiş ve Türk siyasi-ekonomik-toplumsal yapısında bazı dönüşümlere yol açmıştı. 

Bu bağlamda, 14 Mayıs 1950 seçimlerinde Demokrat Parti’nin iktidara gelişinden 27 Mayıs 

1960 askeri darbesine kadar geçen dönemdeki basın ile iktidar ilişkileri de ayrı bir önem 

taşımaktadır. Demokrat Parti (DP) iktidarı ile dönemin basını arasındaki ilişkileri konu alan bu 

çalışma, 27 yıl boyunca tek parti idaresi altında mücadele veren basının yeni siyasal iklimden 

nasıl etkilendiğini ortaya koyma amacındadır. DP dönemini ele alan çok sayıda araştırma 

olmasına karşın, bu dönemin basın ortamını ele alan çalışma sayısı oldukça sınırlıdır. Bu 

nedenle,  yapılan bu betimleyici çalışma söz konusu boşluğu doldurmayı hedeflemesi açısından 

önem arz etmektedir. Geniş bir kaynak araştırmasına dayanan çalışmada; arşiv bilgilerinden, 

gazete taramalarından, dönemin söylem seçkinlerinin hatıratlarından da yararlanılmıştır. DP’nin 

10 senelik iktidar dönemini bir bütün olarak görebilmek için kronolojik silsileye sadık kalınmış 

ve basın ile iktidar arasındaki ilişkilerin seyri geçiş dönemleri olan üç başlık altında 

incelenmiştir. Basın, bugün olduğu gibi 1950-1960 döneminde siyasi bir arena olma ve 

gündeme yön verme niteliklerini taşımaktaydı. DP iktidarı süresince basından yararlanarak 

kamuoyunun desteğini sağlamaya çalışmış fakat ekonomik ve toplumsal vaatlerini 

gerçekleştirmeye çalıştığı siyasal düzlemde, toplumsal buhran yükseldikçe basının muhalefeti 

de artmıştır. Bunun üzerine DP iktidarı baskıcı yasal düzenlemeler ve yöntemlerle basını 

susturma yoluna gitmiş, iktidar yanlısı basını ise resmi ilanlar, kâğıt tahsisi, örtülü ödenek gibi 

yöntemlerle desteklemiştir. Basın ile iktidar ilişkilerinin sağlıklı bir zemine oturtulamadığı bu 

dönemde, yayın organlarının birçoğunun DP’nin baskılarına karşı koyma siyaseti ürettiği ve 

iktidarın değiştirilmesi yönünde önemli etkilerinin olduğunu ifade etmek mümkündür. 

Anahtar Kelimeler: Demokrat Parti, Basın, Yasal Düzenlemeler, Basın-İktidar İlişkileri. 

PRESS IN DEMOCRATIC PARTY ERA 

Abstract 

The winds of change which dominated the world after the Second World War had their impact 

on Turkey, as well. Along with the transition to multi-party political life in 1946, the concept of 

opposition was legally institutionalized and brought about some changes in Turkish political-

economic-social structure. In this context, relations between press and political power during 

the period between May 14
th

 1950 when Democratic Party came to power and Coup d’état on 

May 27
th

 1960 needs more attention. The study, which deals with the relationship between 

Democratic Party (DP) Government and the press, aims to reveal how the press was influenced 

                                                           
1 Bu makale Yeditepe Üniversitesi I. İlişkisel Sosyal Bilimler Kongresi’nde sözlü olarak sunulmuştur. 



Manas Journal of Social Studies  258 

by this new political climate after 27 years of struggle during the single party period. Although 

there are a large number of studies dealing with DP period, there are a limited number of works 

focusing on the press of this period. For this reason, this descriptive work is of crucial 

importance as it fills this gap. The study depending on a large scale resource analysis makes use 

of archival information, newspaper scanning and the memories of man of discourse during the 

period. The study sticks to the chronological order to provide a holistic view of 10 years of 

power with DP and the course of relations between the press and political power is analyzed 

under three heading which also reflect the transition periods. The press, as is today, was a 

political arena identifying the agenda within the period of 1950-1960. DP tried to obtain public 

support through press during their reign, however as they were struggling to keep their 

economic and social promises, the opposition of press increased along with social depression. 

Seeing this, DP power enforced oppressive legal regulations and methods to suppress the 

opposition press and encouraged pro-government circles in the press through official notices, 

paper allocation and implicit subsidies. In this period, in which the relations between press and 

political power lacked a healthy ground, most of the press units might be said to have created 

their own way to stand up to governmental oppressions from DP and to have had a significant 

influence on the change of government. 

Keywords: Democrat Party, press, legal regulations, relations between press 

and government.  

1. Giriş 

1931’de Cumhuriyet döneminin ilk basın yasasının yayınlanmasının ardından, 

1935’de Ankara’da ilk Basın Kongresi toplanmış ve 1946’da çok partili döneme geçilirken 

CHP Hükümeti basına bazı ödünler vermek zorunda kalmıştı. 1931 Matbuat Kanunu’na göre,  

gazete kapatma yetkisini hükümete veren 50. madde ile Bakanlar Kurulu gerekli bulduğu 

gazeteyi; gerekli gördüğü süreyle kapatır, kararı Basın Yayın Umum Müdürlüğü tarafından 

gazetelere bildirirdi. Ancak, CHP Ekim 1947’de yapılması gereken seçimleri 21 Temmuz 

1946’ya alınca; seçim öncesi desteği sağlamak adına havayı yumuşatacak Basın Kanunu 

tasarıları getirecekti (Topuz, 1996:100). CHP’nin İkinci Olağanüstü Kurultayı’nın 10 Mayıs 

1946’da toplanmasını takiben 12 Haziran 1946’da üniversitelere bilimsel ve idari özerklik 

veren Yeni Üniversiteler Kanunu oybirliği ile geçmiş; Matbuat Kanunu’nun hükümete gazete 

kapatma yetkisini veren 50. Maddesi değiştirilmiş; yeni getirilen hükümle bu yetki 

mahkemelere devredilerek kabul edilen kanunla basın suçları affedilmişti (Eroğul,  2003:32-

33; Karpat, 2012:245-246). Basın Birliği’nin kaldırılması ve Basın Kanunu’nun 50. 

Maddesindeki gazete kapama yetkisinin hükümete verilmesine ilişkin hükmün kaldırılmasını 

da kapsayan bu tasarılar, 13 Haziran 1946’da
2
 Meclis’te kabul edilmiştir. Böylece gazete ve 

dergilerin hükümetler yerine mahkeme tarafından, bir aydan iki yıla kadar kapatılması karara 

bağlanmıştır. “Osmanlıdan Günümüze Türkiye’de Basın” isimli kitabında dönemi 

değerlendiren Orhan Koloğlu, kanunun ardından 1908’deki basın patlamasına benzer bir 

olayla karşılaşıldığını belirterek, yüzlerce dergi ve gazetenin ülkenin dört bir yanından 

fışkırdığını ve muhalefetle bütünleştiğini ifade etmektedir. Koloğlu şöyle devam etmektedir: 

                                                           
2 TBMM Tutanak Dergisi, C:24, D:7, T:3, B: 57,O: 1, 13 Haziran 1946. 



Demokrat Parti İktidarı ve Basın  259 

“1941’de Türkiye’de günlük toplam baskı sayıları 60 bini bulan 113 gazete vardı. En yüksek 

baskı sayısı 20 binin üstündeydi. Ayrıca 227 dergi çıkıyordu. 1946’da birden baskı sayıları 

100 bine yaklaşan 202 gazete ile 302 dergi belirdi.” ‘Gazeteler baskılarını artırmak için 

muhalefet yapıyorlar’ anlayışının bu dönemin ürünü olduğuna değinen Koloğlu, bu tasarının 

görüşülmesi sırasında DP lideri Adnan Menderes’in “Gazete ve dergilerin kapatılabilmesi 

basın hürriyeti için gayet ağır bir baskıdır. Çünkü bir gazetenin kısa bir zaman için dahi 

kapatılması, onun mahvına kadar gidebilir.”
3
şeklinde sarf ettiği sözlerin basına umut 

verdiğini yazmaktadır (Koloğlu, 1992:68 ve 70-71).  

21 Temmuz 1946 Genel Seçimlerinde, TBMM’de toplam 465 sandalyenin 395’ini 

CHP, 64’ini DP, 6’sını ise bağımsızlar kazanmıştı (Karpat, 2012:250; Turan, 1999:230). 

Ancak, seçim sırasındaki olaylar ve söylentiler seçimleri şaibe altında bırakmıştı. DP, daha 

sonuçlar belli olmadan İnönü’ye bir telgraf çekerek haksızlığın düzeltilmesi yolunda 

müdahale etmesini istemiş, itirazların fayda etmemesi üzerine Demokratlar, bir dizi seçimi 

protesto mitingleri düzenlemişti. Bunun üzerine Halk Partisi bunları sinirli bir sessizlikle 

izlemiş ve yürürlükteki sıkıyönetimden yaralanarak bu tartışmaları, yasaklama yoluna 

gitmişti. Ertesi gün, Celal Bayar’ın “Seçimler memleketin hakiki iradesini göstermekten 

uzaktır” şeklindeki sözlerini yayımlayan Yeni Sabah ve Gerçek Gazeteleri sıkıyönetim 

kararıyla kapatıldı; aynı demeci aktaran iktidar yanlısı Tanin’e dokunulmadı. İzmir’de ise 

“Hayır! Biz bunları seçmedik” diye başlık atan İzmir Gazetesi ve İleri Demokrasi Gazetesi 

seçimi ihlali, halkı isyana teşvik suçlarını işledikleri gerekçesiyle mahkemeye verildi (Eroğul, 

2003: 37; Turan, 1999: 232; Karpat, 2012:251; Yalman, 1997:1365). 16 Aralık 1946’da 

Sıkıyönetim Komutanlığı, Cemiyetler Kanunu’ndaki değişikliğe dayanarak kurulan Türkiye 

Sosyalist Emekçi ve Köylü Partisi ile Türkiye Sosyalist Partisi’ni ve onları destekleyen 

Sendika, Ses, Nor Or, Gün, Yığın ve Dost gazete ve dergileri; bunların matbaalarını 

kapatmıştı.
4
Siyasi hukuki nizamı bozma yolunda propaganda yapan Yarın Gazetesi ve 

matbaası ile irticai yayınlar yaptığı gerekçesiyle Büyük Doğu Dergisi ve Matbaası’na 4’er ay 

                                                           
3 Topuz, 1996:101. 
4 Bu dönemlerde, her iki partinin kendini diğerinden farklı göstermeye çalıştıkları bir başka usul birbirlerini komünistlikle 

karalamaktı. Hükümet aşırı ve Pantürkist sağı bastırmayı uygun görmüşken, İkinci Dünya Savaşı’nın sona ermesi sol için 

nispeten hoşgörü dönemini başlatmıştı. CHP içinde savaşın hemen ardından gelen bu dönemde bile, gelişmekte olan 

muhalefeti nefret edilen komünizmle özdeşleyen unsurlar vardı. 4 Aralık 1945’te solcu gazete Tan’ın büroları yağmalanmış, 

baskı makineleri tahrip edilmişti. Bu olanlara rağmen Haziran 1946’da Dr. Şefik Hüsnü Değmer’in önderliğinde Türkiye 

Sosyalist Emekçi ve Köylü Partisi adlı bir komünist partisi kurulmuştu. Ancak soğuk savaşın etkilerini kısa süre 

hissettirmeye başlamasıyla Aralık 1946’da sıkıyönetim kanunlarına başvurularak Peker hükümeti tarafından, Aralık ayında 

Türkiye Sosyalist Emekçi ve Köylü Partisi ile Türkiye Sosyalist Partisi ve bunları destekleyen 6 gazete ve dergi sıkıyönetim 

kararıyla kapatılmıştı, DP ve CHP birbirlerine komünizme karşı yumuşak davranmakla suçladıkları bir çamur atma saldırısı 

başlatmışlardı. Hatta DP Moskova’nın hizmetinde olmakla suçlanmış 1948 ve 1949 yılları bir solcu avına sahne olmuştu. 

Nihal Atsız ve Zeki Velidi Togan gibi savaştan hemen sonraki dönemde kovuşturmaya uğramış olan Pantürkistlerin itibarları 

iade edilmiş ve bunların sesini en çok çıkartan hasımları olan sosyalist yazar Sabahattin Ali, devletin istihbarat kuruluşunun 

bir mensubu tarafından öldürülmüştü (Zürcher, 1995:309-310; Eroğul, 2003:41).  



Manas Journal of Social Studies  260 

kapatma cezası vermişti (Karpat, 2012:257).Hükümetin teklifi üzerine meclis 13 Eylül 

1948’de de yürürlükteki basın kanununu değiştirmek üzere görüşmelere başladı. Başbakan 

Recep Peker’in insanlığın en büyük eserinin devlet olduğunu söyleyerek sözlerine başlaması 

teknik anlamda totaliter bir görüşü aksettiriyordu. Yeni getirilen tekliflere göre, gazete 

çıkaracak olanların kanuni vasıfları arasında suişöhret (kötü ün) sahibi olmamaları isteniyor 

ve kanuni vasıfların haiz olmayanların verdikleri gazete çıkarma beyannamelerinin 

verilmemiş sayılacağı belirtiliyordu. Üstelik teklifin 18. Maddesi, beyanname vermeyenlerin 

gazete ve dergilerinin en büyük mülkiye amirinin emriyle kapatılabileceğini öngörüyordu. Bir 

gazete sahibi kanuna göre, beyanname verip gazetesini çıkartırken, en büyük mülkiye 

amirinin kendisini kötü şöhretli tanıması sonucu, aniden yayımına son vermek durumunda 

kalacaktı (Eroğul, 2003: 39-40). DP’nin muhalefette olduğu bu dönemde Celal Bayar, 

“Bugünkü Basın Kanun’u hür basını sağlamaktan uzaktır” değerlendirmesini yaparken, 

Menderes şöyle diyordu: “Yayın hürriyeti, yurttaşların şahsi ve siyasi hak ve hürriyetinin 

teminatıdır. Basın hürriyetinin olmadığı yerlerde vatandaşın diğer hak ve hürriyetleri, 

kapalılığın kiri ve pisi altında çürümeye mahkûmdur.” (Topuz, 2003:106).  

2. DP İktidarı ve Basın 

2.1. 1950-1954 Dönemi 

14 Mayıs Genel Seçimini kazanarak iktidara gelen Demokrat Parti tarafından hemen 

bir kanun tasarısı hazırlanıp meclise sunulmuş ve bu tasarı 15 Temmuz 1950’de kabul 

edilerek
5
 21 Temmuz’da yürürlüğe girmişti. “100 Soruda Başlangıçtan Bugüne Türk Basın 

Tarihi” isimli kitabında bu dönemi değerlendiren Hıfzı Topuz, DP’yi basının büyük 

çoğunluğunun desteklediğini belirterek, partinin iş başına geldikten sonra basının sorunlarının 

çözüleceği kanısına vardıklarını; hatta CHP’yi tutan gazetelerde çalışanlar arasında bile DP’yi 

gönülden destekleyenlerin bulunduğunu eklemektedir. l950 Basın Kanunu liberal bir kanun 

olarak tanımlayan Topuz, 1931 kanunu ile ve sonraki değişikliklerle kurulan güdümlü rejimin 

yıkıldığını ve hükümetin basın üzerindeki kontrollerinin kaldırıldığını ifade etmektedir 

(Topuz, 1996:105). Dönemi “Öfkeli Yıllar” isimli kitabında değerlendiren Altan Öymen ise 

1950’lerin ilk yıllarında Sedat Semavi’nin sahibi ve başyazarı olduğu Hürriyet’in, Safa 

Kılıçoğlu’nun patronluğundaki Yeni Sabah’ın partiler arasında bağımsız kalma iddiasını 

sürdürmeye gayret sarf ettiklerini, Ahmet Emin Yalman’ın başyazılarında DP’ye zaman 

                                                           
5 TBMM Tutanak Dergisi, D: IX, C: 1, T: Olağanüstü, B: 23, 14 Temmuz 1950: Basın Kanunu Tasarısı ve İçişleri ve Adalet 

Komisyonlarından kurulan Karma Komisyon raporu (1/83) 726:747,747:771.  



Demokrat Parti İktidarı ve Basın  261 

zaman eleştiriler yöneltip, başka bir gün yönünü değiştirdiğini,  Cumhuriyet’in tavrının 

istikrarlı olduğunu yazmaktadır. Öymen anılarında şöyle devam etmektedir:  

“CHP’yi iktidarda olduğu sırada desteklemiş olan İstanbul gazetelerinin çoğunun ana 

çizgisi değişmemişti. Zaten bazılarının sahipleri CHP’nin milletvekilliğini yapmıştı. Hakkı 

Tarık Us’un Vakit’i, Ethem İzzet Benice’nin Son Telgraf’ı, eski Dışişleri Bakanı Necmettin 

Sadak’ın Akşam’ı çizgisi değişmeyenlerdi. Fakat onlarında giderek DP iktidarına karşı daha 

yumuşak bir tavır izlediği görülür. Selim Ragıp Emeç’in Son Postası, Mehmet Faruk 

Gürtunca’nın Her Gün’ü, Ali Naci Karacan’ı Milliyet’i muhalefete hücumlarını, konjektöre 

göre çok sertleştirebilen üsluplar içinde sürdürüyorlardı. Basındaki genel tablo karşısında 

bizim Ulus Gazetesi, DP’lilerin CHP lideri İnönü’ye hücumlarını karşılamak için vardı. 

Gerek Nihat Erim gerekse Hüseyin Cahit Yalçın yazılarında o hücumları karşılamakla 

kalmıyorlar; DP lideri Menderes’i hedef alan karşı bir hücumda bulunuyorlardı. Bunlara 

Zafer Gazetesi’nin başyazarı aynı zamanda milletvekili Mümtaz Faik Fenik cevap 

yetiştirmeye çalışırdı.” (Öymen, 2007:80-87).   

5680 Sayılı Basın Kanunu, 1881 sayılı Matbuat Kanunu’nun hükümete tanıdığı geniş 

yetkileri kaldırılmıştı. Gazete ve dergi çıkarmak için hükümetin izni ve ruhsatı gerekmeyen 

yeni basın kanununa göre, bir bildiri vermek yetecek, kötü ünlü kişilerin gazetecilik 

yapmalarını yasaklayan her türlü yoruma elverişli eski maddeler devre dışı bırakılacaktı. 

Kanuna göre, basın suçlarının yargılanması özel mahkemelere verilmiş ve cevap hakkı 

yeniden düzenlenmiş, gazete sahipleri cezai sorumluluktan kurtulmuşlardı. Suç sayılan bir 

yazıdan genellikle yazar ve yazı ileri müdürü sorumlu olacak; gazete sahibi ancak hukuki ve 

mali sorumluluk altına girecekti. Öte yandan 1931 Kanunu’ndaki 51. Madde 

demokratikleştirilerek 31. Madde olarak alınmış ve yurt dışında basılan yayınların Bakanlar 

Kurulu kararıyla sansür edilmesi öngörülmüştü (Şahhüseyinoğlu, 2005:77; Kayış&Hürkan, 

2012:106).  Menderes’in hem arkadaşı hem de Devlet Bakanı olarak basınla ilgili ilişkilerini 

düzenleyen Mükerrem Sarol anılarında, Başbakanın kendisine şöyle dediğini hatırladığını 

yazmaktadır:  

“Basın, çok canlı bir müessesedir, asimilasyon gücü üstün olan bir kurumdur. İçine 

aldığıinsanları, kısa bir zamanda hazmeder, kendi bünyesine katar. Birçok yakın 

dostlarınçocukları, bir gün basın konusunu tartışırken babalarına 'ben önce gazeteciyim, 

sonrasizin oğlunuzum' demekten sakınmamışlardır. Toplumun en güçlü müessesi sayılanaileyi de 

aştığına göre, basın dördüncü kuvvettir demek, onu biraz da hafife almaktır” (Sarol, 2014: 163).  

1 Ağustos 1951’de gazetelere dağıtılacak resmi ilanlara ilişkin Bakanlar Kurulu 

Kararnamesi yürürlüğe girdi. Kararname ile o zamana kadar özel bir şirket aracılığıyla 



Manas Journal of Social Studies  262 

gazetelere eşit olarak dağıtılan resmi ilanları, bundan böyle hükümetin takdir ettiği ölçülerde 

ve hükümet eliyle dağıtmayı onaylayacaktı (Kaya, 2010:162). Yeni kararnameye göre, rotatif 

ve ebat şartları dışında gazeteler büyük ve küçük diye sınıflara ayrılıyor; büyük gazetelere 

daha çok ilan veriliyordu (Erer, 1963:77). 3 Aralık 1951’de de Türk Ceza Kanunu’nun 141. 

ve 142. maddelerinde değişiklik yapılarak cezaların ağırlaştırılmasını öngören yasa tasarısı 

TBMM’de kabul edildi. 1951 yılında hükümet tasarısında yer alan 141. ve 142. maddelere 

daha önce kaldırılan şiddet kullanmak ve şiddet kullanarak ibarelerinin yerine cebir yoluyla 

ve cebren yok etme ibarelerinin konulması hükmü Meclis Genel Kurulu’nda kabul edilmedi. 

Komünist cemiyetleri kurup, yönetmenin cezası 8-15 yıla, bu cemiyetlere üye olmanın cezası 

da 5-12 yıla çıkartıldı. Birden fazla cemiyet kurup yönetenlere idam cezası verilebilecekti. 

Ayrıca komünizm propagandası için getirilen cezada, 5 yıldan 10 yıla kadar yükseltildi. 

Laikliği korumayı öngören 163. madde de, başta Said Nursi’nin yazdığı Risale-i Nur 

Külliyatı’nın yayımcıları, dağıtıcıları olmak üzere; çok sayıda kişinin cezaevine konmasına 

yol açmıştı (Kayış&Hürkan, 2012:107).  

13 Haziran 1952’de kabul edilen, 5953 sayılı Basın Mesleğinde Çalışanlarla 

Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanun
6
20 Haziran 1952’de 

yürürlüğe girmiştir. Bu yasa, gazetecilere sendika kurma olanağı da tanımış ve yasanın 22. 

maddesi “gazeteciler aralarında 5018 sayılı kanun hükümleri dâhilinde sendikalar 

kurabilirler” denilmiştir.  Sendikalaşma hakkı tanıyan 1947 tarihli 5018 sayılı kanun, 3008 

sayılı iş kanununda işçi tanımına uygun olarak beden işçilerini kapsamakla birlikte, 5953 

sayılı yasanın 1952’de yürürlüğe girmesi sonucu fikir işçilerini de kapsamıştır (Çakır, 

2007:173-174). Ayrıca, 5953 sayılı kanun gazetecilere şu hakları da sağlayacaktı: Sosyal 

sigortalardan yaralanabilmek; işveren ve gazetecinin yazılı iş anlaşması yapması zorunluluğu; 

iş anlaşmasını bozmak isteyen gazeteciye kıdemine göre tazminat ödemesi; askerlikte, 

mahkûmiyet ve gazetenin kapanması durumlarında gazeteciye ücret ödenmesi; haftalık tatil, 

yıllık ücretli izin. O güne kadar yalnızca devlet memurlarına tanınan yıllık ücretli izin hakkını 

gazetecilere de tanıyordu. Yasayla gazetecilerin işverenle, içinde işin türü, ücret miktarı, 

gazetecinin kıdemi gibi kayıtların yer aldığı bir yazılı sözleşme yapması zorunluluğu, 

sözleşmenin feshi halinde önceden bildirilmesi ve tazminat ödenmesi zorunluluğu, haftalık 

tatil hakkı, sendika kurma hakkı ve sosyal sigortalara tabi olma zorunluluğu getirildi. Yasa 

gazetelerin dini bayramı arda yayımlanması konusunda bir yasak koyarak ortak tatil zamanı 

yaratmıştı (Kayış&Hürkan, 2012:107; Yıldız, 1996: 488). 1951 yılında basına vurulan ilk 

darbe olarak nitelendirilen ilanlar kararnamesinin ardından basının eleştiri görevini zorlaştıran 
                                                           
6 TBMM Tutanak Dergisi, D: 9, Cilt: 16: T:2, B: 84, 13 Haziran 1952: 210-216 



Demokrat Parti İktidarı ve Basın  263 

diğer bir adım Temmuz 1953’te 6123 sayılı Türk Ceza Kanunu Bazı Maddelerinin 

Değiştirilmesi Hakkında Kanun’un 1. maddesi ile Türk Ceza Kanunu’nun 273. maddesi 

yeniden düzenlenerek, o zamana dek ilgili bakanın şikâyetini gerektiren bakanları küçük 

düşüren yayınlara karşı cezai soruşturmalara başlanmasında savcılıkların resen harekete 

geçmesi mümkün kılınmıştır. O zamana değin, sıfat ve hizmetlerinden dolayı bakanlara 

yapılan hakaretin takibi ilgili bakanın şikâyetine bağlıyken, artık savcılık kendiliğinden 

kovuşturma açabilecek, bakanın sadece onayını alabilmesi yetecekti (Eroğul, 2003:137).  

2.2. 1954-1957 Dönemi 

9 Mart 1954’te yayın yoluyla suç işleyenlere, ağır cezalar getiren yasa meclisten 

çıkmış; DP “devletin siyasi ve mali itibarını sarsan yayın” adı altında yeni bir suç çeşidi 

ihdas etmişti. İktidar yanlısı gazeteleri maddi olarak destekleyecek formüller bulunurken 

muhaliflere devlet ilan ve imkânları kullandırılmamıştı. Ahmet Emin Yalman anılarında, 2 

Mayıs 1954 seçim başarısından hemen sonra Ankara’da Başbakan Menderes’in makamına 

kendisini tebrik etmeye gittiğini ancak karşısında çok değişmiş bir adam bulduğunu 

yazmaktadır. 1950 ile 1954 yılları arasında basının hükümetle sıkı işbirliğini halinde olmasını, 

muhalefetin haksız hücumlarına karşı devamlı suretle kalkan vazifesi görmesine rağmen 

başarının iktidarın başını döndürdüğünü anılarında belirten Yalman şöyle devam etmektedir:  

“Bana dedi ki: ‘Seçimler vatandaşların benim tuttuğum yolu ne kadar beğendiğini 

açığa vurdu. Şimdiye kadar ben siz gazetecilere danışmaya değer veriyordum. Asaba ilaç diye 

asprin mi yoksa optalidon mu kullanmak münasiptir diye fikrinizi soruyordum. Halkın coşkun 

güveni şimdi şunu belli ediyor ki böyle bir danışmaya ihtiyaç yoktur. Ben kendi kendime son 

kararı vereceğim dilersem asprin, dilersem optalidon kullanacağım.’”(Yalman, 1997:1639).  

DP büyüklerinin niçin bu yolu tuttuklarını yorumlayan İnönü, 1954 ile 1960 arasında 

alınan bütün tedbirleri işaret ederek iktidardan gitmememe çareleri diye açıklayacaktı 

(Toker,1966:19).  Şubat 1954 Meclis’e verilen tasarı, yayın yoluyla ve radyo ile işlenecek 

bazı yeni cürümler getiriyor ve bunları ağır yaptırımlara bağlıyordu. Basın yoluyla itibarı 

kıracak, şöhret ya da servete zarar verecek bir hususun isnadı halinde 6 aydan 3 yıla kadar 

hapis ve bin liradan 10 bin liraya kadar ağır para cezası öngörüyordu. Üstelik bu suçlar, resmi 

unvanlılara karşı işlendiğinde cezalar üçte birden yarıya kadar arttırılacaktı. İşin kötüsü de 

suçlanan gazeteciye, iddiasını ispat etme hakkı da verilmiyordu. 1954 tarih ve 6334 sayılı 

Neşir Yoluyla veya Radyo ile İşlenecek Bazı Cürümler Hakkında Kanun’un 2. maddesi ile 

gazete, dergi ya da radyo yayınında bir kimsenin itibarını kıracak yayın yapılması durumunda 

takibat yapılması şikâyete bağlı olmaktan çıkarılmış; aynı tarih ve 6337 sayılı Basın 



Manas Journal of Social Studies  264 

Kanun’un 36. maddesinin değiştirilmesi hakkında kanunun 1. maddesi ile basın yoluyla 

işlenen suçlarda Asliye Ceza Mahkemeleri’nin yanında ağır ceza mahkemeleri de görevli 

kılınmıştır (Eroğul, 2003:137-138). 1954 sonbaharında, Ankara Toplu Basın Mahkemesi, 

Menderes Hükümeti ve DP aleyhtarı yazılarından dolayı Halkçı Gazetesi mensupları Hüseyin 

Cahit Yalçın’a
7
 26 ay 20 gün hapis ve 4444 lira para cezası, Cemal Sağlam’a 65 ay 10 gün 

hapis ve 10886 lira para cezası, İbrahim Cüceoğlu’na 16 ay hapis ve 2666 lira 30 kuruş para 

cezası vermişti. Gazetenin sahibi Nihat Erim ise 3553 lira para cezasına çarptırılmış, Yargıtay 

aşamasında bu ceza 100 bin liraya çıkartılmıştı (Kayış&Hürkan, 2012:118). Falih Rıfkı Atay 

ile Bedii Faik’in sahibi oldukları Dünya Gazetesi, Mükerrem Sarol’un DP iktidarında 

bakanlığa kadar yükseldikten sonra elde ettiği servetin nereden kaynaklandığına ilişkin bir 

yayına girişmişti. Akis Dergisi de basından sorumlu bir Devlet Bakanı’nın aynı zamanda 

gazete sahibi olmaması gerektiğini belirterek bu eleştiriye katılmıştı. Sorun basında 

tartışılırken Sarol, kendisine hakaret edildiği gerekçesiyle Akis hakkında yargıya 

başvurmuştu. Ankara Savcılığı’nın 1954 sonbaharında açtığı soruşturma sürerken konu DP 

çevrelerini de harekete geçirmişti. DP’li Pertev Arat, Sarol hakkında Meclis soruşturması 

açılması için bir önerge vermiş, Şubat 1956’da 15 üyeden oluşan bir soruşturma komisyonu 

seçilmişti. Sonra iddiaların doğru olmadığı belirtilmiş, böylece de Sarol aklanmıştı. Öte 

yandan Akis’in sahibi Toker hakkında açılan dava çeşitli aşamalardan geçerek 2,5 yıl sonra 

karara bağlanmıştı. Akis-Sarol davasına konu teşkil eden, Devlet Bakanı’nın sahibi olduğu ve 

kâğıt üzerinde devrettiği noter kayıtlarıyla ispatlanan Türk-Sesi Gazetesi’ne nüfuz kullanarak 

mali imkân sağladığı kaygısıydı. Bakanlar hakkındaki iddiaların ispatına ise mevzuat 

müsaade etmiyordu. Sarol, Akis’in açtığı kampanya karşısında gazetesini devretmiş ve Akis 

bunun danışıklı devir olduğunu yazmıştı.  Danışıklı devir işleminin ispat olunamayacağı 

düşüncesiyle Sarol, Metin Toker’i dava etmişti. Daha sonra davada verilen hüküm, Yargıtay 

tarafından bozulmuş ve Toker, Sarol’un danışıklı ortakları Oğuz Akal ile Atıf Sakar 

arasındaki danışıklı satış mukavelesini yapıldığı noterlikten bulup mahkemeye sunmuş, beraat 

etmesi karar verilmişti. DP iktidarının etkisiyle Yargıtay’a beraat kararı ispat hakkı olmadığı 

gerekçesiyle bozdurulmuş;  Basın Mahkemesi’nde yeniden yargılanan Toker’e 7 ay 23 gün 

hapis cezası verilmişti. Böylece Toker 11 Şubat l957’de tutuklanarak Ankara cezaevine 

girmişti. Toker’in konulduğu 10 numaralı koğuş, artık tutuklanan ya da hüküm giyen basın 

mensupları ile siyaset ve düşünce adamlarının buluştukları bir yer olduğu için o dönemde 

“Ankara Hilton” diye anılır olmuştu (Toker, 1991:226; Turhan, 1999:111-112; 
                                                           
7 80 yaşındaki Hüseyin Cahit Yalçın hakkındaki karar, Yargıtay tarafından onaylanınca, 1954 yılı aralık ayının başında 

Üsküdar Cezaevine konulmuş; Anayasa’nın 42 maddesi gereğince hükümetin önerisini olumlu bulan Cumhurbaşkanı Celal 

Bayar tarafından 17 Mart 1955’te affedilip 108 gün hapis yattıktan sonra tahliye olmuştu (Kayış&Hürkan, 2012:118). 



Demokrat Parti İktidarı ve Basın  265 

Kayış&Hürkan, 2012:124). Demokrat Parti Hükümeti’nin ikinci iktidar döneminde basına 

karşı gösterdiği katı ve baskıcı anlayışlı yasaların yürürlüğe girmesini müteakiben, 

Uluslararası Basın Enstitüsü’nün Temmuz ayında yayınladığı, “Türk Gazetecileri Vesayet 

Altında” isimli yazısında şu şekilde protesto edilerek belirtiliyordu: 

“Halkı telaşa düşürecek haberlerin yayılması yasak edilmiştir. Bir parti içinde görüş 

ayrılıkları olduğunu yazmak yasaktır. Meclis toplantılarının yazılması sınırlandırılmıştır. 

Cezalar ağırlaştırılmış, sorumluluklar arttırılmış, haberleşme olanakları daraltılmıştır. Yeni 

kanunlar basın özgürlüğü için çok ağır birer tehdit sayılır. Enstitü, Türk basınının çok büyük 

çoğunluğunun yeni tedbirleri protesto etmesini sevgiyle karşılar, basın özgürlüğünün ve 

demokratik kuruluşların korunması için savaşan Türk gazetecilerine saygılarını bildirir.”  

(Topuz, 1996:113).  

6-7 Eylül 1955 olayları da basın özgürlüğünü yok etmiş; sıkıyönetim ilan edilmesiyle 

beraber ertesi gün öğleye doğru Cumhurbaşkanı, Başbakan,  Bakanlar vilayette bir basın 

toplantısı tertip etmiş ve olayın faturası basına kesilmişti. Onlara göre bu olayların çıkmasının 

tek sorumlusu basındı. Çünkü gazeteler halkı kışkırtmış ve olaylar bu yüzden tırmanmıştı. 10 

Eylül günü sıkıyönetim komutanı Harbiye’de bir basın toplantısı düzenlemiş ve gazetecilere 

bir takım yasaklar koyduklarını açıklamışlardı. Halkı heyecanlandırabilecek, hükümeti tenkit 

edecek ve çalışmalarını aksatacak haberler, sıkıyönetim çalışmalarını etkileyecek haberler, 

NATO devletleriyle ilgili haberler, darlık-kıtlık-yokluk haberleri, 6 Eylül olaylarının 

komünistlerden başkalarının yaptığı yolundaki yazı ve yorumlar, 6 Eylül olayları ile ilgili 

haber ve resimler, magazin sayfalarında halkı heyecanlandıracak resim ve yazılar, ikinci baskı 

yapmak yasaktı şeklinde birçok yayın yasağı bildirilmişti. 8 Aralık 1955 tarihli Dünya 

Gazetesi’nin “Demokrat Parti Grubundaki huzursuzluk arttı” ; Vatan Gazetesi’ninde “Bu 

böyle gidilemez” başlıkları; Zafer, İstanbul Ekspres Gazeteleri’nin kışkırtıcı nitelikte görünen 

başlıkları nedeniyle Örfi İdare Komutanı tarafından söz konusu gazetelerin basımı ve yayımı 

15 gün men edilmişti (Topuz, 1996:110-112; Yalman, 1997:1662-1663). Takip eden günlerde 

ise, basın üzerindeki baskılar farklı biçimde devam etti;  gazete kâğıdına yüzde 64 oranında 

zam yapıldı ve bir gün sonra gazetelerin sayfa büyüklüğü ve sayısı sınırlandı (Cumhuriyet 

Ansiklopedisi, 2002:394). Demokrat Parti tarafından Meclis Grubu’na 6 Haziran 1956’da 

getirilen Basın Kanunu’na ilişkin tasarıda: gazete sahibi, başyazar, yazı ileri müdürleri, 

makale yazarları ve siyasi muhabirler için yüksekokul mezunu, diğer gazeteciler için en az 

lise mezunu olma şartı getirilmişti. Kanun yayımlandıktan sonra, en az 2 yıldır gazetecilik 

yapanlar eğitimlerini istenen şekilde tamamlayacak ve gazete sahipleri de 1 ay içinde 

çalıştırdıkları gazetecilerin eğitim durumlarını belgelendiren bilgileri ilgili birimlere verecek, 



Manas Journal of Social Studies  266 

bu hükümlere uymazlarsa ağır cezalar alacaklardı. Ayrıca tasarı, gazete haberlerini, yorumları 

sınırlayan bununla birlikte yanıt ve düzeltme haklarını genişleten yeni hükümler içeriyordu. 

16 buçuk saat süren Meclis toplantısında CHP Genel Başkanı İsmet İnönü, tasarının kapalı ve 

karanlık bir rejime dönme arzusu taşıdığını belirtirken, Hürriyet Partisi adına konuşan Turan 

Güneş ise bu kanunla değil basın özgürlüğünün, basının bile kalmayacağını ve iktidarın polis 

devleti olma yolunda olduğunu belirtmişti (Cumhuriyet Ansiklopedisi, 2002: 292; Yıldız, 

1996:495). 6 Haziran 1956 tarihinde kabul edilen ve ertesi gün yürürlüğe giren 6733 sayılı 

Yasa’ya
8
 göre, gazete sahibi ve sorumlu müdür olmak yeni şartlara bağlanırken, altı aylık 

mahkûmiyet mesleğin icrasına engel kabul edilmişti. Muhabirler için de aynı şartlar aranmış, 

sorumlu müdürlere, imzasız olarak yayınlanan her yazıyı sorulduğu takdirde 24 saat içinde 

savcıya bildirmek zorunluluğu getirilmişti. Memleket ahlakını bozmak, resmi sıfatı haiz 

olanlar aleyhine soru hissi telkin edebilecek yahut müphem ve suizannı davet edebilecek 

mahiyette neşriyatta bulunmak gibi ceza hukukuna aykırı yeni yayın yasakları ile birlikte ağır 

para ve hapis cezaları getirilmiş, cevap ve düzeltme hakkı ise oldukça genişletilmişti. Bu 

konuda kesin takdir yetkisi savcılara bırakılmıştı (Eroğul, 2003:192; Kayış&Hürkan, 

2012:120). Ayrıca 6 aydan fazla hapis cezasına çarptırılanlar sorumlu müdür de muhabir de 

olamayacaklardı. Yanıt ve düzeltme yazılarının yayınlanmasını zorlayıcı koşullar 

öngörülmüştü. Kanun, nizamname veya resmi teşekküllerce ittihaz olunun karar gereğince, 

gizli yapılan toplantılardaki görüşmelerin, alınan kararların ya da gizli soruşturmaların ve 

aşamalarının, yargı mercilerinin görüşmelerinin yayımlanması yasaklanıyordu. Türk Ceza 

Kanunu’nun 141-142. maddelerine göre mahkûmiyete karar verilirse, o yayın bir aydan üç 

aya kadar mahkeme kararıyla kapatabilecekti. 32. Madde: memleket ahlakını, aile nizamını 

bozacak veya cürüm işlemeye teşvik veya tahrik edecek şekilde heyecan uyandıracak tafsilat 

ile hakiki veya hayali vakıaları hikâye veya tasvir veya tersim edenleri cezalandırıyordu. 

Yayınları, içeriğinden söz ederek satanlar da cezalandırılacaktı. Gazeteci sanıkların 

mahkûmiyetleri kesinleşmeden tutuklanmalarını engelleyen 39. madde hükmü de kaldırıldı 

(Yıldız, 1996:495; Topuz, 1996:112-113). Yine aynı tarihte, 1954’de çıkarılan Neşir Yoluyla 

Veya Radyo İle İşlenecek Bazı Cürümler Hakkında Kanun, kimi maddeleriyle birlikte adı da 

değiştirilerek, “Neşir Yoluyla Veya Radyo İle Yahut Toplantılarda İşlenen Bazı Cürümler 

Hakkında Kanun”
9
 adını aldı. Basın Kanunu değişikliğiyle birlikte aynı tarihte yürürlüğe 

giren bu yasa değişikliği; namus, şeref ve saygınlığa dokunacak, resmi sıfatı olanları küçük 

düşürecek nitelikte yayınlarla devletin saygınlığına dokunacak, halkın devlete güvenini 

                                                           
8 TBMM Zabıt Ceridesi, D: 10, C: 12, İ: 2, 6 Haziran 1956: (1/475) 91:195,195: 221,232:236  
9 TBMM Zabıt Ceridesi, D: 10, C: 12, İ: 2, 6 Haziran 1956: (1/476) 91:195,195:221,227:231 



Demokrat Parti İktidarı ve Basın  267 

sarsacak ve zorunlu ihtiyaç maddelerinin fiyatlarının değişmesine neden olacak tüm yazıları 

cezalandırıyordu (Yıldız, 1996:496; Kayış&Hürkan, 2012:116-117). Basın üzerine devam 

eden baskılar, Uluslararası Basın Enstitüsü’nün 16 Ocak 1956’da yayınladığı raporda da yer 

aldı. Türkiye’de 1954’te yayımlanan bazı kanunlara dayanılarak 20 kadar gazetecinin 

tutuklandığı ve basına baskı yapıldığını belirtildi. (Cumhuriyet Ansiklopedisi, 2002:292).  

2.3. 1957-1960 Dönemi  

1957 yılının Temmuz ayında Gazeteciler Sendikası 9 ay süreyle kapatılmış ve 

Hükümet’in 26 Kasım 1957’de yayınladığı bir kararname ile gazete ve dergi kâğıtlarının tek 

elden ithaline
10

 gidilmesine karar verilmişti. 1958 yılının ilk günü yayımlanan bir kararname 

ile de ilan ve reklamların tek elden dağıtımı kabul edildi. Özel ticari ilanlar da hükümet 

denetimine alındı ve Türk Basın Birliği resmi ilanlar Limited Ortaklığı yetkilendirildi. 

Denetim görevi de Devlet Bakanlığı’na verildi. (Kayış&Hürkan, 2012:129). Gazeteler buna 

sert bir tepki göstermiş hatta 5 Ocak 1958 tarihli Cumhuriyet Gazetesinde Nadir Nadi, bazı 

gazetelerden önemli kısıntıların yapıldığını, bazılarına daha müsamahalı davranıldığını, bir 

kısmının ilan gelirlerinin arttırıldığını belirterek, özel ilanların bu şekilde dağılışının insana 

ister istemez hükümetçe basın hakkında yeni bir ceza ve mükâfat usulü denendiği hissini 

verdiğini ifade etmişti.  3 Eylül 1958’de yayınlanan bir bildiri ile de hükümetin özel ve resmi 

ilan tarifelerini düzenlemek ve gazete dağıtımını ayarlamak için hazırlıklar yaptığı 

açıklanmış; yabancı basının da bu tedbirlere karşı tepkisi olmuştu. 9 Eylül 1958 tarihinde 

Basın Enstitüsü Başkanı Menderes’e yazdığı mektupta endişe ile Türk basının durumunu 

izlediklerini, basın özgürlüğünün korunması için bütün devletlerin dikkatini çekmekle kendini 

görevli saydıklarını ve Türkiye’de basın özgürlüğünün tehlikeye girdiğini bildirmişti (Topuz, 

1996:113-114). 16 Aralık 1958’de Adalet Bakanı Esat Budakoğlu’nun açıkladığı rakamlara 

göre, 1954-1958 arasında gazetecilere toplam 57 yıl hapis cezası verilmiş; 1950-58 arasında 

hüküm giyen gazetecilerin sayısı 811 idi (Kayış&Hürkan, 2012:122). 3 Ağustos 1959’da 

yapılan son düzenleme ile resmi ilan ve reklam alabilecek gazetelerin nitelikleri, baskı, iade 

ve kâğıt miktarlarının incelenmesi yetkisi Basın Yayın Turizm Bakanlığı’na verilmiş, 

Bakanlığın emriyle gazetelere verilen resmi ilanlar kesilebiliyordu (Kayış&Hürkan, 

2012:129). 1959-1960 yıllarının en önemli davalarını oluşturan Pulliam Davaları, 

                                                           
10O dönemlerde her gün pencerelerde kağıt gözlediklerini ve bazen bu yürek üzüntüsünün gece yarılarına kadar 

sürdürdüğünü anılarında anlatan Bedii Faik şöyle devam etmektedir: “DP iktidarının gemiyi iyice azıya alınıp ihtilali adeta 

çağırmaya başladığı günlerde, Dünya’ya kağıdı günlük vermeye başlamışlardı. Bir gün Falih Rıfkı Atay’a ‘Haydi bakalım, 

duçar olunan her durumu yok edemeyeceksen hemen saadete çevirmenin yollarını ara der dururdunuz, bunu gelin de saadete 

çevirin bakalım’ diye söylendiğimi iyi hatırlarım. Gene gülümsemişti ve ‘Neden olmasın? Devrilecekleri günü düşün ve bize 

yaptıklarıyla bunu kendi kendilerine çabuklaştırdıklarını hiç aklından çıkarma’ demişti.” (Faik, 2003:88).  



Manas Journal of Social Studies  268 

Amerika’nın ünlü gazetecilerinden Eugene Pulliam’ın 1958 yılının ortalarında Türkiye’ye 

gelmesi ve Başbakan’ın müsait olamadığı gerekçesiyle 2 kere görüşmelerinin ertelenmek 

zorunda kalması olayı üzerine başlamıştı. Çünkü küskün bir şekilde ülkesine dönen Amerikalı 

gazeteci, gazetesi İndianapolis’te izlenimlerini yayınlamış ve bu yazı 72 gazete de birlikte 

çıkmıştı. Bir yazısının başlığı “On ikiye çeyrek var” idi: Türkiye’deki gidişin tehlikeleri 

üzerinde duruyordu. Dünya, Vatan,  Ulus ve Kervan bu yazının çevrisini yayınlayıp; Kim ve 

Altıok Dergileri de bu sütunları alıp yayınlayınca bir kargaşa ortamı doğmuş, Başbakan yazıyı 

basan gazeteler hakkında kovuşturma yapılması için savcılara izin vermişti. Davalar açılmış, 

Dünya Gazetesi dışındaki diğer gazeteler yargılanmıştı (Topuz, 1996:116). 27 Nisan 1960’da 

özel bir kanunla mecliste kurulan Tahkikat Komisyonu’nda basını ilgilendiren hükümler 

vardır. Yayın yasağına uymayan gazete ve dergilerin basımı ve dağıtımı önleneceği ve bu 

yayın yasaklarına ısrarlı bir şekilde uymayanların kapatılacağı belirtilirken, 27 Nisan 1960 

gününden sonra Meclisteki görüşmelerin yazılması da yasaklandı. Öte yandan sıkıyönetim 

ilan edildi ve İstanbul’da, Ankara’da Sıkıyönetim Komutanlıkları basına karşı yeni tedbirler 

almaya başladı (Topuz, 1996:118). Ulus, Dünya, Demokrat İzmir, Sabah Postası Gazeteleri 

ile Akis ve Kim Dergileri; 9 Mayıs’ta Adana'da çıkan Yeni Adana ve Türksözü ile Bursa’da 

çıkan Yeni Ant; 20 Mayıs’ta da Eskişehir’de yayımlanan Bizim Sakarya, Mersin’de çıkan 

Son Haber ile Dinar Sesi ve Antalya gazeteleri kapatılmıştı (Turhan, 1999: 202).  

3. Genel Değerlendirme  

Basın, bugün olduğu gibi 1950-1960 döneminde siyasi bir arena olma ve gündeme yön 

verme niteliklerini taşımaktaydı. DP iktidarı süresince basından yararlanarak kamuoyunun 

desteğini sağlamaya çalışmış fakat ekonomik ve toplumsal vaatlerini gerçekleştirmeye 

çalıştığı siyasal düzlemde, toplumsal buhran yükseldikçe basının muhalefeti de artmıştır. DP 

iktidarı muhalefetteyken basın hürriyetini savunduğu halde, baskıcı yasal düzenlemeler ve 

yöntemlerle basını susturma yoluna gitmiş; iktidar yanlısı basını ise resmi ilanlar, kâğıt 

tahsisi, örtülü ödenek gibi yöntemlerle desteklemiştir. Bedii Faik (Faik, 2003:257- 258) 

“Matbuat Basını Derken” isimli hatıralarında 27 Nisan 1960’da kurulan Tahkikat 

Komisyonu’nu ülkenin başına inen bir bela olarak tanımlarken özellikle basının, tarihin hiçbir 

devresinde görmediği bir ezaya sokulması dilimi olarak değerlendirmektedir. Faik şöyle 

devam etmektedir: “O günlerde Dünyadaki 8 sütunluk manşet sanırım ülke gerçeğinin 

fotoğrafı gibidir: ‘Karanlığa girdik!’ Artık sayfalarımızda hemen hemen her gün kazıntılı, 

bazı sütunlarımız parça parça yazısız ve hemen hemen bütün gazetelerin yüzü eyyam-ı buhur 

çarpmış gibi aklı lekelerle doludur..” (Faik, 2003:258-259). Milli Birlik Hükümeti zamanında 



Demokrat Parti İktidarı ve Basın  269 

bazı gazetelerin ve gazetecilerin kayırıldığı konuları ele alınmış ve 28 Ekim 1960’ta besleme 

basınla ilgili bir kararname yayınlanmıştı. 29 Ekim 1960 günlü Cumhuriyet Gazetesinde 

yayınlanan belgeye göre, DP’nin iktidarı döneminde baskı sayısı düşük olan gazetelere, baskı 

sayısı yüksek olan gazetelerden daha çok veya aynı ölçüde ilan verilmiş, resmi ilanlarda Zafer 

Gazetesi’nin aldığı miktar 500-900 bin lira arasında olduğu; İzmir’de Yeni Asır’ın, 

İstanbul’da Havadis’ in en çok ilan aldığı belirtilmişti. 1959 Ağustos ayından itibaren baskı 

sayısı ve abone esaslarına göre yürürlüğe giren kararname de kötüye kullanılmış, baskı sayısı 

ve abone sayısı göz önünde tutulmaksızın DP organı gazeteler birinci kategoriye; DP’yi 

destekleyenler ikinci kategoriye, tarafsızlar üçüncü kategoriye alınmıştı. Ulus, Dünya ve 

Yenigün Gazetelerinin adları ilan listesinden çıkartılmış; daha sonra Yeni Sabah’ın da ilanları 

kesilmişti. Resmi ilanlar kesildikten sonra, özel ilanlarında verilmemesi için genel müdürlere 

telefon edildiği tespit edilmişti. Kâğıt tahsisi konusunda yine DP’yi tutan gazetelere tirajlarına 

göre büyük ölçüde kâğıt verildiği, tarafsız ve muhalif gazetelere bu alanda çok hasis 

davranıldığı hatta Kim Dergisi’nin 1958 yılının Temmuz ayında kâğıdının kesildiği 

anlaşılmıştı. Muhalefeti tutan gazeteler ve tarafsız basın kâğıt darlığı yüzünden baskı sayısını 

kısmak durumunda kalmıştı. Yine aynı belgeye göre, Havadis Gazetesi ilk kuruluşunda örtülü 

ödenekten 55 bin lira, Necip Fazıl Kısakürek ise 27 Mayıs’a kadar 147 bin lira almıştı. 

Kararnamede Orhan Seyfi Orhon’a ve Yusuf Ziya Ortaç’a örtülü ödeneklerden çeşitli 

tarihlerde 100 bin liraya yakın para verildiği, Peyami Safa’nın da Başbakanlığa çeşitli 

tarihlerde dilekçeler göndererek yardım istediği, ajans ve gazetelere 732.809 lira dağıtıldığı 

belirtilmişti (Topuz, 2003:203). DP yönetimi Başbakanlık tarafından kontrol edilen Örtülü 

Ödenekten bazı gazetecilere para aktarmış; Yassıada da görülen ve Menderes’le Başbakanlık 

Müsteşarı Ahmet Salih Korur ’un mahkûm oldukları Örtülü Ödenek davasında, gizli fondan 

para alanların adları zabıtlara geçmişti. DP iktidarı boyunca Zafer Gazetesi ile bu gazetenin 

Akşam Postası adlı baskısı 7 milyon 114 bin 330 liralık resmi ilan alırken; CHP’nin Ulus 

Gazetesi’ne 930 bin 953 liralık resmi ilan verilmişti. Son Posta’nın yayıncısı Selim Ragıp 

Emeç’e attığı manşetle 6/7 Eylül Olaylarının kışkırtılmasında rol oynayan İstanbul Ekspres’in 

yayıncısı Mithat Perin’e, Vatan başyazarı Ahmet Emin Yalman’a örtülü ödenekten 1000’er 

lira; 1950 seçiminde Muğla’dan DP milletvekili seçilen Cumhuriyet’ten Nadir Nadi’ye, 

Tan’dan Halil Lutfi Dördüncü ’ye, Nakşibendi Tarikatı’na girmeden önce yazdığı şiirlerine 

oto-sansür uygulayıp 1955’te yayınlanan Sonsuzluk Kervanı ve 1962’de basılan Çile 

kitaplarına bunları almayan Büyük Doğu Dergisi’nin yayıncısı Necip Fazıl Kısakürek;  Aralık 

1953-Nisan 1960 arasında Türk Düşüncesi dergisini çıkaran Peyami Safa’ya da 49 bin lira 

örtülü ödenekten ödeme yapılmıştı (Kayış&Hürkan, 2012: 129). 



Manas Journal of Social Studies  270 

Basına vurulan ilk darbe olarak nitelendirilen İlanlar Kararnamesi’nin ardından 

basının eleştiri görevini zorlaştıran kanunlar, Devlet Radyosu’nun sadece DP adına 

propaganda yapıyor oluşu, besleme basın adıyla anılan basın-yayın organlarındaki artış, resmi 

ilan ve kâğıt tahsisi sağlamak adına sorumluluklarından ödün veren basın ve dönemin Ankara 

Hilton’u olarak tabir edilen hapishanenin gazetecilerle dolup taşması basın-iktidar ilişkilerinin 

sağlıklı bir zemine oturtulamadığını göstermektedir.  Bu dönemde, yayın organlarının 

birçoğunun DP’nin baskılarına karşı koyma siyaseti ürettiği ve iktidarın değiştirilmesi 

yönünde önemli etkilerinin olduğunu ifade etmek mümkündür. 

Kaynakça 

Bedii,  Faik, Matbuat Basını Derken..Medya-3. Cilt, Doğan Kitap, İstanbul, 2003. 

Cumhuriyet Ansiklopedisi, Cilt 2: 1941-1960, Yayın Kurulu: Hasan Ersel, Ahmet Kuyaş,  Ahmet Oktay, Mete 

Tunçay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2002. 

Çakır, Hamza, Gazeteciliğe Giriş, Editörler: Bilal Arık, Mustafa Şeker, Tablet Yayınları, Konya, 2007. 

Erer, Tekin, On Yılın Mücadelesi Türkiye’de Parti Kavgalarının 2. Cildi, Ticaret Postası Matbaası, 

İstanbul,1963. 

Eroğul, Cem, Demokrat Parti Tarihi ve İdeolojisi, İmge Kitapevi, Ankara, 2003. 

Karpat, Kemal, Türk Demokrasi Tarihi Sosyal-Kültürel-Ekonomik Temeller, Timaş Yayınları, İstanbul, 2012. 

Kaya, Ayşe & Emre, Elif, “Demokrat Parti Döneminde Basın İktidar İlişkileri; Cumhuriyet, Ulus, Zafer 

Gazeteleri Üzerine Bir İnceleme”, Tercüman-ı Ahval’in 150. Yılında İstanbul’da Fikir 

Gazeteciliği Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Emirler Matbaası, İstanbul, 2010. 

Kayış Nuri & Hürkan Serhat, Sansürsüz Sansür Tarihi (1795-2011), Sinemis Yayınları, Ankara, 2012. 

Koloğlu, Orhan, Osmanlıdan Günümüze Türkiye’de Basın, Cep Üniversitesi, İletişim Yayınları, İstanbul, 1992.  

Öymen,  Altan, Öfkeli Yıllar, Doğan Kitap, 8. Baskı, İstanbul, 2007. 

Sarol, Mükerrem, Bilinmeyen Menderes, 1. Cilt,, İnkılap Yayınevi, İstanbul, 2014.  

Şahhüseyinoğlu, Nedim, Dünden Bugüne Düşünceye ve Basına Sansür, Paragraf Yayınları, Ankara, 2005. 

TBMM Tutanak Dergisi, D: IX, C: 1, T: Olağanüstü, B: 23, 14 Temmuz 1950: 726:747,747:771. 

TBMM Tutanak Dergisi, D: 9, Cilt: 16: T:2, B: 84, 13 Haziran 1952: 210-216. 

TBMM Zabıt Ceridesi, D: 10, C: 12, İ: 2, 6 Haziran 1956: (1/475) 91:195,195: 221,232:236  

TBMM Zabıt Ceridesi, D: 10, C: 12, İ: 2, 6 Haziran 1956: (1/476) 91:195,195:221,227:231 

Toker, Metin, Demokrasimizin İsmet Paşalı Yılları 1944-1973, DP Yokuş Aşağı, 1954-1957, Bilgi Yayınevi, 

Ankara, 1991.  

Toker, Metin, İsmet Paşayla 10 Yıl 1954-1957, Birinci Cilt, Akis Yayınları, Ajans-Türk Matbaası, Ankara, 1966. 

Topuz Hıfzı, II. Mahmuttan Holdinglere Türk Basın Tarihi, Remzi Kitabevi, İstanbul 2003. 

Topuz,  Hıfzı, 100 Soruda Başlangıçtan Bugüne Türk Basın Tarihi Davalar, Hapisler, Saldırılar, Faili Meçhul 

Cinayetler Ve Holdingler, Gerçek Yayınevi, İstanbul, 1996. 

Turan, Şerafettin, Türk Devrim Tarihi 4. Kitap-Çağdaşlık Yolunda Yeni Türkiye, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1999. 

Yalman, Ahmet Emin, Yakın Tarihte Gördüklerim ve Geçirdiklerim (1922-1971), (Yayına Hazırlayan: Erol Şadi 

Erdinç), Pera Turizm ve Ticaret Aş, İstanbul, 1997.  

Yıldız, Nuran. “Demokrat Parti İktidarı ve Basın”, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 51(1), Ankara, 1996. 

Zürcher, Erik Jan, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, (Çeviren: Yasemin Saner Gönen),  İletişim Yayınları, 

İstanbul, 1995. 


