AVRASYA Uluslararasi Arastirmalar Dergisi
Cilt : 6 Sayi1 : 15 Sayfa: 349-358 Kasim 2018 Tiirkiye

Aragtirma Makalesi

THE ROLE OF RADIO FREE EUROPE IN THE IRON CURTAIN COUNTRIES: 1956
POZNAN UPRISING AND 1956 HUNGARIAN UPRISING
Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR"
ABSTRACT

The Cold War expanded with the East-West conflict and led to the battle of the great
powers. The Soviet Union believed that communism would achieve a victory all around the
world and that Western imperialist powers had been historically hostile towards them, and that
the Soviet Union was the leading SocialistCommunist state. Thus, the Soviet Union continued
to increase its influence and expansionist policies on the Iron Curtain countries. The Americans,
on the other hand, tried to intend for the proper tools to reach the communist world under the
leadership of the Soviet Union. A global disagreement emerged in the third world countries and
ideological conflicts of two superpowers was experienced in the world. In the conflicts, there
was no real military intervention between the United States and the Soviet Union. Instead of
this, there had been a struggle of proxy wars conducted over third world countries. Radio was
one of the preferences of the United States of America in this struggle. To this end, the Radio
Free Europe was designed and used by the United States of America for achieving the political
goals on the Iron Curtain countries. Radio Free Europe was used as a weapon against the
Soviet Union in order to prevent the Soviet Union from establishing its political domination
through communist governments in the Iron Curtain countries. Radio Free Europe, which
caused historical events in the Iron Curtain countries, met the information and news demand of
the region. In this study, the role of Radio Free Europe in the Iron Curtain countries will be
addressed and its effects on the 1956 Poznan Uprising and the 1956 Hungarian Uprising will be
examined.

Keywords: Iron Curtain, Radio Free Europe, Radio Liberty, 1956 Poznan Uprising,
1956 Hungarian Uprising

DEMIR PERDE ULKELERINDE RADIO FREE EUROPE’NIN ROLU: 1956 POZNAN
AYAKLANMASI VE 1956 MACAR AYAKLANMASI
0z

Sogduk Savas, Dogu-Bati ¢catismasiyla geniglemis ve buyidk guglerin micadelelerine yol
acmistir. Sovyetler Birligi, komUnizmin dlinyada zafer kazanacagina, Batili emperyalist gugclerin
tarihsel olarak onlara kargi dismanca bir tavir takindiklarina ve Sovyetler Birligi'nin éncu
Sosyalist / Komdunist devlet olduguna inanmiglardir. Béylece Sovyetler Birligi, Demir Perde
Ulkelerinde etkisini arttirmaya ve genislemeci politikalarina devam etmistir. Amerikallar ise
Sovyetler Birligi'nin énderligindeki komunist diinyaya ulasmak i¢in uygun araglar segmeye 6zen
géstermistir. Uglincti diinya ulkelerinde kiiresel bir ihtilaf yasanmis ve iki siper giicln diinya
Uzerinde ideolojik ¢catismasi yasanmistir. Catismalarda Amerika Birlesik Devletleri ve Sovyetler
Birligi arasinda gergek bir askeri midahale gergeklesmemistir. Bunun yerine Uglnclu diinya
ulkelerinde yurutulen vekalet savaglarinda miicadele edilmistir. Bu miicadelede Amerika Birlesik
Devletleri’nin tercihlerinden biri radyo olmustur. Bu amagcla Amerika Birlesik Devletleri tarafindan
Radio Free Europe tasarlanmis ve Demir Perde Ulkelerindeki politik amaglara ulasilabilmesi icin
kullaniimigtir. Radio Free Europe, Sovyetler Birligi'nin Demir Perde Ulkelerindeki komunist
yonetimlerin politik hakimiyetini saglamasi noktasinda, Sovyetler Birligi'ne karsi bir silah olarak
kullaniimigtir. Demir Perde Ulkelerinde tarihe gecen olaylarin yasanmasina neden olan Radio

* Firat University, Communication Faculty, Department of Journalism, eaydemir@firat.edu.tr,
ORCID NO: 0000 0002 3770 0444

Makalenin Dergiye Ulagma Tarihi:28.09.2018 Yayin Kabul Tarihi: 25.10.2018


https://tr.wikipedia.org/wiki/Pozna%C5%84_Ayaklanmas%C4%B1
mailto:eaydemir@firat.edu.tr

Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR 349

Free Europe, bolgedeki bilgi ve haber ihtiyacini gidermistir. Bu calismada, Radio Free
Europe’nin Demir Perde Ulkelerindeki roli ele alinacak ve 1956 Poznan Ayaklanmasi ve 1956
Macar Ayaklanmasi Gizerindeki etkileri incelenecektir.

Anahtar Kelimeler: Demir Perde, Radio Free Europe, Radio Liberty, 1956 Poznanh
Ayaklanmasi, 1956 Macar Ayaklanmasi

Introduction

In the Cold War, during which a long-term tension was experienced between
the democracies of the West world and communist countries in Eastern Europe, the
West was ruled by the United States, while Eastern Europe was ruled by the Soviet
Union. After the outbreak of the Cold War, the use of the radio according to the
expectations of the target audience was increased. In this period, radio broadcasts
conveyed the policies, ideologies and languages of countries to the public opinion for
achieving foreign policy objectives. The aim of the radio broadcasts was to create a
perception for the public acceptance of foreign policy objectives. In the Cold War, the
radio played a significant role in the ideological conflict of the East and the West and
became an important tool for both sides in terms of psychological strategy and political
propaganda.

Along with the expansion of the Soviet Union, the United States of America
carefully focused on radio broadcasting against communism and the radio came to the
fore with its structure that disseminates democratic values and provides an alternative
perspective. American radios, which gained a new role in the Cold War period, made
history by influencing the world in terms of their content and strategy. The American
radios conveyed anti-communist discourse, numerous features such as social, cultural
and political features in their broadcasts.

As a result of the uniform media of the communist governments dominated the
society in the struggle of the West against the Cold War, American radios gave millions
of people, who had been challenged in hearing other political views, hope. In this
direction, Radio Free Europe / Radio Liberty, which began its broadcast during the
Cold War period, struggled for collapsing the communism.

In the Cold War, Radio Free Europe made comments on the latest news in the
Iron Curtain countries and it supported the opponents by offering an alternative view to
the propaganda which was under the control of these countries and it was designed to
promote the resistance. The RFE had been a key element of the Cold War’s
psychological operations (Folly 2015:311) and achieved a phenomenal success. The
most distinguishing events among these are the 1956 Poznanh Uprising and the 1956
Hungarian Uprising. The radios, which played an important role in the uprisings
according to their point of view, were shaped according to the expectations of the
citizens of Poland and Hungary and they focused on influencing those places, where
access to data was significantly restrained.

Accordingly, the main problem of this study is to understand the influence of the
Radio Free Europe on the target group within the frame of changing or strengthening of
attitudes and behaviors. Therefore, examining the 1956 Poznan Uprising and the 1956
Hungarian Uprising is important for the whole world and for evaluating the role of mass


https://tr.wikipedia.org/wiki/Pozna%C5%84_Ayaklanmas%C4%B1
https://tr.wikipedia.org/wiki/Pozna%C5%84_Ayaklanmas%C4%B1

350 Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR

media in history. Because states use their hard or soft power to carry out their foreign
policies. Contrary to harsh power sanctions such as military intervention and
oppressive diplomacy, soft power uses its persuasion capability. Radio is one of the
tools in which the persuasion capability of soft power is used in the Cold War.

In this study, in which the literature review has been made, under which
conditions the Radio Free Europe was used, how it conveyed its messages to the
foreign public opinion and its persuasion and inspiration capability have been
systematically examined and described.

Cold War and Propaganda

The Cold War, which has its origins in the economic policy of the USA, the
Soviet policy in Eastern Europe and the Soviet policy in the Far East, and the
American-Russian insecurity, firstly felt in Europe with all its elements and then spread
all over the world (Sander 2013:229-230). The Cold Watr, initially and primarily related
to Western powers, including the Soviet Union, turned into a traditional power politics
game (Iriye 2013:18). After the Second World War, the Cold War, in which there was a
partial conflict between Western and Eastern Blocs led by the US and the Union of the
Soviet Socialist Republics, became apparent and after the downfall of the Germany,
The Soviet Union filled the gap in Central and Eastern Europe and partly in the Balkans
(S6nmezoglu 2010:591). The Cold War that conducted between the East and West
Blocs revealed conflicts in scientific, psychological, political and technological fields. A
new, bipolar international relations system was established in the competition where
propaganda was carried out. In this system, the two-pole bloc between liberalism-
capitalism and democracy and communism influenced foreign policies, and the world-
states chose either one of the two blocs or tried to stand at the same distance from
both blocs.

In the late 1980s, the Cold War, which is annotated in the human rights history
as a war in which no armed conflict is observed in general, was a story of human rights
due to geopolitics (Iriye 2013:19). The Cold War, which left an indelible impression on
human rights, affected the competition between the Soviet Union and the United
States. Socialist supporters of the Soviet Union supported social justice for equality and
liberal supporters of the United States supported individualism for freedom. The
struggle between the US and the Soviet Union has been characterized beyond military
power, and mass media have often played a vital role in making propaganda. The
implementation of technology during the Cold War demonstrated its importance in
terms of global communication and it created new political developments for supporting
the control, manipulation and distribution of information to the public opinion.

The US and the Soviet Union propagated their citizens to instill hatred to them
against their enemies and to gain full support of the citizens for the government. The
Soviet Union, in particular, used its military ability to influence its citizens against the
United States. The Soviet Union used radio, literature and films while making
propaganda, but the propaganda was intensively pursued with the preference of
demonstrating the military forces. In this context, the Soviet Union tried to convey the
message that its army was invincible with its propaganda and the Americans were
portrayed as racist, sexist, indifferent to the others and betrayer. Stalin's propaganda



Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR 351

methods were more direct, whereas the United States generally focused on the
transfer of values through mass media.

Iron Curtain Countries

The Iron Curtain, which divides Europe into two areas of political influence and
ideology, was used to describe the isolation of Eastern European countries from
Western Europe. The process of “Sovietization” began in the countries known as the
Eastern Bloc since the early 1946s. Access to the Eastern Bloc was tightly restricted
and diplomatic contacts were weakened. In due course, the tension between the USSR
and the West turned into a public voice, and Stalin told the nations the supremacy of
communism over capitalism. In the mid-1947s, the announcement of the Marshall Plan
by the Americans revealed that some nations were under Stalin’s control.

In confirming this fact, the Communist parties seized power in Hungary, Poland,
Czechoslovakia, Bulgaria and Romania with the help and support of the Red Army. In
Yugoslavia and Albania, they seized power without any support. Western states,
particularly the United Kingdom and the USA, were disturbed by the Soviet Union,
which was in the east of Europe. The Western Europe looked askance at the pro-
Soviet tendencies and communist governments were successively established in
Eastern Europe (S6nmezoglu 2010:591). In the meantime, the communist groups in
the Eastern Europe were encouraged by the Soviet Union to form agreements and
coalitions with other parties such as the socialists and farmers/peasant groups (Philips
2001:33).

As a result of the incentives, there were internal and external preparatory
factors affecting the establishment of communist governments in Eastern European
countries where there is no democratic tradition. To clarify the internal factors, when
the Soviet army entered into the Eastern European countries, most of the communist
parties received support of a part of the society and formed strong political
organizations (Sander 2013:234). To clarify the external factors, the responsibility of
liberation of the region from German was conferred to the Soviets, which is
geographically the closest country to the Eastern Europe, and Soviets taken measures
to use the Eastern Europe as a “jumping board” against an attack to itself. After these
effects, the Soviet army ensured the establishment of communist regimes in the region
and the communist regimes continued their uninterrupted power until 1989 with the
support and commands of Moscow (Sander 2013: 235-236).

The Soviet Control over the rule of regimes in Hungary, Bulgaria, Poland,
Romania, East Germany, and Czechoslovakia was further reinforced by the
establishment of the Cominform (The Communist Information Bureau) in 1947. The
Cominform, founded by the USSR, has been an organization that coordinates
communist parties across Europe and is attempting to unite the Soviet Socialist bloc
against the Truman Doctrine (Philips 2001: 33).

The Cominform and the Soviet Union tried to weaken their Eastern and Central
European allies’ relations with the Western and non-communist regions, and the Iron
Curtain turned into a political, military and ideological obstacle for the USSR. The
implementation of the Marshall Plan during this period further revealed the widening



352 Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR

divisions between the Eastern and the Western Bloc. Thus, the communist world was
considered as a threat by the USA and the negative effects of communism were
explained to the masses.

Radio Free Europe

Radio Free Europe was established in December 1949. It served to the foreign
policy objectives of the United States in order to carry out a propaganda against six
communist-controlled regions in Central and Eastern Europe (Holt 1958:3). Radio Free
Europe / Radio Liberty (RFE/RL) (Epstein 2005: 3), which start to broadcasting under
the auspices of the Central Intelligence Agency (CIA) in the period of Harry Truman in
1950, targeted the conflict zones and tried to address the lack of information in closed
systems. At this stage, RFE/RL played important roles in the fight against communism
and the collapse of communism (Szondi 2009:292).

The government-initiated RFE/RL broadcasted in Eastern and Southeastern
Europe, Russia, the Caucasus, Central Asia, Middle East and South West Asia.
RFE/RL, which has complicated financing and reporting structures, was designed to
promote political change and it disseminated the messages of US to the Eastern
Europe and the Soviets (Alexandre 1985:3) by broadcasting to millions of people in
local languages (Clearly 2008:698).

The RFE model, which is a Cold War weapon of the US (Puddington 2000:2), is
unigue in both history of diplomacy and the Cold War. From the propagandist global
networks to journalistic services financed by mostly Nazi Germany and the Soviet
Union, many countries established international broadcasting organizations such as the
BBC. Only RFE/RL provided news about countries that were the target of the
broadcasting and continued its broadcasting services to change the form of
government in foreign nations. These activities were defined as a propaganda tool for
the public (Puddington 2000:5-6). In propagandas, the messages were shared with the
public opinion in a way that could harm the strategy of totalitarianism, in order to
promote evolutionary developments in regions weakly controlled by the Soviets, to
support the nationalist movements and to create independent thinking (Pratkanis
2009:214). RFE, which aimed to create an environment for reforms, tried to direct
public outrage to the most conservative members of communist parties.

The RFE broadcasted as regular radio stations in the Eastern Bloc countries
and worked with a reasonable and well-structured program, which was often based on
hourly news service and thematic magazines. The RFE listened to the official
communist media, commented on their publications, and refuted and criticized the
communist media’s claims and political arguments. It was among the missions of RFE
to introduce national traditions (history, religion, folklore) as well as the spreading the
Western culture. RFE also regarded preserving the civil roots of socialist societies as a
precondition for transition to democracy (https://hungarytoday.hu).

RFE also played an important role in expanding the protests (Folly, 2015: 311)
and transferred the universal values. Communist governments did not keep still about
the universal values shared by the radio and attempted to prevent the information
broadcasted by RFE from reaching the audience in their country. The Communist



Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR 353

authorities constantly tried to squeeze the radio, producing electronic sounds on the
same frequencies, and making it impossible to hear programs from time to time
(https://hungarytoday.hu) and they conducted jamming on the radio signals. RFE,
which broadcasted as an anti-communist source of information, aimed to promote
democracy by providing information and news to the public. For each language section,
journalists consisting mostly of political migrants were gathered and information was
collected about the events in the respective countries. For many people living under
communism, publications have waged a war against the uniform, strict socialist media
in their own country, and the audience was quickly influenced. RFE, which started to
abolish information blockage, focused on providing consensus for those trying to
overthrow the regime, and the broadcasts were regarded objective and reliable by the
oppressed people. The RFE, which had a large audience in this context, started to
publish regularly from Munich to Poland in 1952 and Polish people welcomed the
broadcasts with respect. The radio also played an important role in the construction of
party leaders and became an integral part of the Polish struggle for freedom. At the
time of Nicolae Ceausescu, RFE became Romania’s most popular news source.
Ceausescu responded this situation with anger and sent teams to assassinate RFE
journalists.

As of today, RFE/RL has been broadcasting to twenty countries in twenty-five
languages. According to 2018 data, RFE/RL, which is estimated to reach 31.1 million
audiences per week, is a non-profit organization. The editorial independence of
RFE/RL is protected by US law.

1956 Poznan Uprising

In June 1953, workers in East Berlin prompted their first uprising against the
Soviet rules on Eastern Europe. Three years later, an uprising took place in Poznan
province of Poland and it became a driving force of the Hungarian revolution, a turning
point in the Cold War relations (Chester 1995:119). The effect of RFE on the events in
this process was felt strongly and the uprising of the Polish working class in 1956
against Stalinism affected the Eastern Europe. Eastern European workers rebelled
against Stalinism and the RFE intervened in their internal affairs. In the rebellions
arisen in the worst times of the economy, the broadcasts, and brochures of the RFE
encouraged riots and it was accused of provoking the workers.

At the time of the uprisings, the RFE began to broadcast programs aiming to
calm the crowd in Poznan and published an answer to the riots on 29 June. In its
answer, RFE stated that the struggle for liberty should end with a victory and that
precautionary principles are vital in this intervention and that preserving the liberty of
Poland and avoiding the actions where hope is lost are important (Steiner 1991:82-83).

The RFE was indisputably the most effective source of information for the
Polish people and supporting the liberalization became an inclusive theme of the
broadcasts of RFE (Puddington 2000:93). Many RFE programs attempted to calm the
environment, and in these programs the Western world’s interest and sympathy to their
struggle was conveyed to the audiences. Newspaper articles condemning the Polish
government were published from Western Europe and America, and the West’s senior
leaders expressed their sympathy for Polish workers. They gave interviews and made


https://tr.wikipedia.org/wiki/Pozna%C5%84_Ayaklanmas%C4%B1

354 Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR

speeches at the RFE shortly after the riots. RFE was a valuable source in
disseminating to the rest of Poland the news and conversations related to the issues
took place in Poland. The three-month tension resulted in a new economic policy,
stability, and a change of leadership, and during the crisis RFE supported Gomulka.
The RFE believed that Gomulka was the first step towards the liberalization of Poland
and regarded this situation as a transition period that would bring Poland closer to the
Western-style government. Despite all this, the fact that Gomulka was a communist
and he was not in the capacity of clearing up all the problems was also evaluated
(Steiner 1991).

1956 Hungarian Uprising

The emerging changes after Stalin were effective in Hungary as well as the
Soviet Union. Rakoni, who was closer to Stalin’s policies, was replaced by Imre Nagy,
who had moderate policy, and became prime minister in July 1953, and during Nagy’s
prime ministry, liberal practices concerned the Soviet Union. The Soviet Union thought
that Hungary would move away from Eastern Bloc policies with the policies
implemented and Nagy was excluded from membership of the Central Committee of
the Communist Part and discharged from his post as prime minister in April 1955. A
discontent arouse in the country and intense opposition to the Soviet Union could not
be brought under control. With the increase of demonstrations and strikes
(S6énmezoglu 2010:462), an anti-Soviet uprising was occurred in Hungary.

RFE played a historical role at this stage. The 1956 Poznan Riots, which
emerged in Poland through the broadcasts of the RFE, spread to other parts of Eastern
Europe, and the broadcasts also inspired the uprising in Hungary in the same year
(Folly 2015:311). RFE/RL’s messages of freedom and hope reached its goal after the
broadcasts began. The Hungarian uprising, one of the most important and
controversial events in the history of RFE/RL, attracted the attention of the whole world.
During this important civil commotion in Hungary against the Stalinist government
supported by the Soviet Union, radio broadcasts attracted to the Hungarian citizens
under Soviet rule and encouraged the people to revolt (Clearly 2008:699). The
changes that occurred after Stalin’s death were reflected on Hungary and the RFE
became one of the symbols of the freedom of expression of the people in Hungary.
Although the social and governmental issues in Hungary caused unrest, the RFE,
which inspired the people to protest the communist governments, prepared the
infrastructure of the 1956 Hungarian Uprising. The radio was used to influence the
citizens who tried to take action, and in Hungary, which made up only a part of the
chessboard for the US and the Soviet Union, millions of brochures, which included
explanations and propaganda of Western World, in particular, USA, were published
and distributed. The messages emphasized unity, courage, and freedom (Handley
2007).

The most popular radio station of Hungary in 1956 was The Voice of Free
Hungary. After the revolution, it was found that more than 50 percent of radio
audiences in Hungary listened to RFE and most of the peasants and workers preferred
to listen to RFE. The popularity of RFE among the Hungarians was high (Puddington
2000:95-96), but the broadcasts of the RFE did not invite the Hungarians to armed



Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR 355

struggle against the Soviet Army. On October 24, the Hungarian Intelligence Agency
raised objections to the Hungarian army many times and called for the police not to fire
on the rebels and called for the judges not to impose the death penalty (Johnson
2006:10).

The RFE also carried out a large survey on refugees and at the end of 1956 an
Austrian company interviewed with 400 Hungarians. In addition to the study, 220
Hungarian refugees in the UK were interviewed for the BBC. In January and February
of 1957, 315 refugees were interviewed for RFE and government offices in Europe and
US also interviewed with the refugees. These studies shown that the US broadcasts
had been listened, they had provided information sources and information related to
the life in the countries, where broadcasts were made, had been obtained from these
sources (Webb 2016:82-83).

It was determined in the researches conducted in this field that RFE programs
were the most popular programs among the broadcasts and the RFE was the most
preferred radio. According to the researches, it is seen that the RFE was listened
nineteen hours a day, VOA was listened approximately five hours a day and the BBC
was listened two hours a day before the outset of the Hungarian Uprising (Webb
2016:83).

Voice of Free Hungary (VFH), one of the regional stations of RFE, was also
used in the Hungarian Uprising. VFH chose students as a target group and motivated
students to revolt against the current communist government (Kuliev 2010).

On October 28, 1956 at 5:25 am, the new Prime Minister Nagy participated in a
radio broadcast about forming a new government for Hungarian citizens. Citizens were
criticized for their guilty behavior and the Soviet Union’s abandonment of Hungary was
addressed in a part of the Nagy's speech. Nagy stated that he had reached an
agreement and expressed his hope that the Soviet Union would be forced to leave
Hungary and that the new government would begin to regain the country. Nagy’s
announcement of a ceasefire decision promised to clear the capital from the Soviet
troops led to a joy across the country. On the same day, the RFE stated in a broadcast
that military tactics were successful against the enemy. The news began with carefully
arranged statements that the military support from the West, especially the United
States, was approaching (Handley 2007: 17-18).

RFE emerged as a democracy movement against communism with radio
broadcasts and the revolution cost the lives of 4.500 people. The RFE, which became
a symbol of democracy war against the authoritarian Communist regime, made direct
claims that the Soviet Union was withdrawn, and the victory was close, with messages
of hope and inspiration sent by the CIA (Handley 2007:26-27).

Conclusion

The Iron Curtain was the symbol of the division between two rival ideologies
and systems that dominated the final half of the twentieth century and it had been the
symbol of the competition of these ideologies in dominating the world. The RFE, which
was developed as a work of the belief that the Cold War would be addressed politically



356 Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR

rather than military means, became an important part of the psychological war effort in
the Iron Curtain countries.

The RFE/RL, financed by the Central Intelligence Agency in the 1950s and
1960s, is a secret “disinformation” media project (Kelley 2009:75). The RFE / RL, which
uses refugees in this project and has achieved significant results, (Nye 2005:103) has
conveyed the soft power messages of the United States to the Eastern Bloc (Kaid
2008:697). This propaganda-prone radio project of the United States continued until
1977 and the propagandas were repeated in the 1980s. This radio project was also
used to support anti-communist measures in Central America, since the propaganda
tendencies of public diplomacy, at times, provided an environment for the realization of
foreign policy objectives (Kelley 2009:75).

The 1956 Poznan Uprising and the 1956 Hungarian Uprising has been
indicators of the fact that radio is used as a common tool in underdeveloped countries,
where the access to information is restricted, and plays a key role in the dissemination
of information. In the Poznan Uprising and in the Hungarian Uprising, radios reflected
the social and political ecology of Polish and Hungarian life and built a mutual
understanding among people (Webb 2016:84).

The messages in the RFE were shaped according to the conditions of the
period and shared with the target audience. Similar to the survey conducted in 1956,
which shows that most of the citizens listened to the RFE, forty-five percent of Serbian
adults listened to RFE and VOA in the events emerged in Serbia in October 2000,
whereas only thirty-one percent of the adults listened to the Radio Belgrade, which was
under the state-control. The demonstrations that led to Slobodan Milosevic to be
overthrown (Nye 2005:107) showed that the political information of the United States
reached more people both in the Cold War and in the 2000s, and the impact of the
messages came to light with the experienced events.

RFE/RL, which has given messages of freedom and hope to the oppressed and
less free societies, has continued its missions until today (Kaid 2008:697). The efforts
of the communist governments to prevent RFE/RL and the experienced events are
evidence of the success of the RFE/RL mission. The power of RFE/RL has
demonstrated itself with the uprisings occurred in 1956, the collapse of the Berlin Wall,
the collapse of communism, freedom and democracy in the Eastern Bloc and it has
been understood that the period of the Iron Curtain has expired. RFE / RL has proved
to the world that it cannot be artificially stand behind the ideals, walls, and borders.

REFERENCES

ALEXANDRE, Laurie Ann, (1985), Broadcasting Public Diplomacy: The Voice of
America During Detente and Beyond, Irvine: University of California.

CHESTER, Eric Thomas, (1995), Covert Network: Progressives, the International
Rescue Committee, and the CIA, New York: M.E Sharpe.



Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR 357

CLEARLY, Johanna (2008), “Radio Free Europe”, Encyclopedia of Paolitical
Communication, (Eds. Lynda Lee Kaid and Christina Holtz-Bacha), Vol. 2. Thousand
Oaks, CA, SAGE Publications, 698-699.

EPSTEIN, Susan B., (2005), U.S. Public Diplomacy: Background and the 9/11
Commission Recommendations, Washington: Congressional Research Service
Library of Congress.

FOLLY, Martin, (2015), Historical Dictionary of U.S. Diplomacy during the Cold
War, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers.

HANDLEY, Derick, (2007), Broadcasting a Revolution: Radio Free Europe and the
Hungarian Revolution, Western Oregon University.

HOLT, Robert T. (1958), Radio Free Europe, Minneapolis: University of Minnesota
Press.

IRIYE, Akira, (2013), “Historicizing The Cold War”, The Oxford Handbook of the
Cold War, (Eds. Richard H. Immerman, Petra Goedde), Oxford University Press, 5-31.

JOHNSON, A. Ross, (2010), Setting the Record Straight: Role of Radio Free
Europe in the Hungarian Revolution of 1956, Working Paper Version.

KAID, Lynda Lee, (2008), “Radio, Politics and”, Encyclopedia of Political
Communication, (Eds. Lynda Lee Kaid and Christina Holtz-Bacha), Vol. 2. Thousand
Oaks, CA: SAGE Publications, 696-697.

KELLEY, John Robert, (2009), “Between “Take-offs” and “Crash Landings”: Situational
Aspects of Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, (Eds. Nancy Snow
and Philip M. Taylor), New York:Routledge, 72-85.

KULIEV, Elnur, (2010), “Role of the Radio Free Europe and Radio Liberty at the
demise of Communism in 1988-1991", Coventry Journalism Review,
https://cjr2010.wordpress.com/2010/06/10/role-of-the-radio-free-europe-radio-liberty/,
Erisim Tar: 05.10.2018

NYE, Joseph S., (2005), Diinya Siyasetinde Basarinin Yolu Yumusak Giig, (Cev.
Reyhan inan Aydin), Ankara: Elips Kitap.

PHILIPS, Steve, (2001), The Cold War: Conflict in Europe and Asia, Oxford:
Heinemann,

PRATKANIS, Anthony, (2009), “Public Diplomacy in International Conflicts: A Social
Influence Analysis”, Handbook of Public Diplomacy, (Eds. Nancy Snow and Philip M.
Taylor), New York: Routledge, 123-153.

PUDDINGTON, Arch, (2000) Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of
Radio Free Europe and Radio Liberty, Kentucky: University Press of Kentucky.

SANDER, Oral, (2013), Siyasi Tarih 1918-1994, Ankara: imge Kitabevi.
SONMEZOGLU, Faruk, (2010), Uluslararasi iliskiler Sézliigii, istanbul: Der Yayinlari.

STEINER, Rex W., (1991), Waging Cold War: Radio Free Europe, Czechoslovakia,
Hungary, and Poland, 1950-1956, Emporia State University.


http://go.galegroup.com.gate.lib.buffalo.edu/ps/eToc.do?rcDocId=GALE%7CCX2661300005&inPS=true&prodId=GVRL&userGroupName=sunybuff_main&resultClickType=AboutThisPublication&contentModuleId=GVRL&searchType=BasicSearchForm&docId=GALE%7C1RAM
http://go.galegroup.com.gate.lib.buffalo.edu/ps/eToc.do?rcDocId=GALE%7CCX2661300005&inPS=true&prodId=GVRL&userGroupName=sunybuff_main&resultClickType=AboutThisPublication&contentModuleId=GVRL&searchType=BasicSearchForm&docId=GALE%7C1RAM
http://go.galegroup.com.gate.lib.buffalo.edu/ps/eToc.do?rcDocId=GALE%7CCX2661300005&inPS=true&prodId=GVRL&userGroupName=sunybuff_main&resultClickType=AboutThisPublication&contentModuleId=GVRL&searchType=BasicSearchForm&docId=GALE%7C1RAM
http://go.galegroup.com.gate.lib.buffalo.edu/ps/eToc.do?rcDocId=GALE%7CCX2661300005&inPS=true&prodId=GVRL&userGroupName=sunybuff_main&resultClickType=AboutThisPublication&contentModuleId=GVRL&searchType=BasicSearchForm&docId=GALE%7C1RAM
https://cjr2010.wordpress.com/2010/06/10/role-of-the-radio-free-europe-radio-liberty/
https://www.google.com.tr/search?hl=tr&tbo=p&tbm=bks&q=inauthor:%22Arch+Puddington%22

358 Asst. Prof. Dr. Emrah AYDEMIR

SZONDI, Gyoérgy, (2009), “Central and Eastern European Public Diplomacy”,
Handbook of Public Diplomacy, (Eds. Nancy Snow and Philip M. Taylor), New
York:Routledge, 292-313.

WEBB, Alban, (2016), “Cold War Radio and Hungarian Uprising, 1956”, Radio Wars:
Broadcasting during the Cold War, (Ed. Linda Risso), New York: Routledge, 77-94.

https://hungarytoday.hu/memoriam-1956-radio-free-europe-voice-freedom-behind-iron-
curtain-99079/, Erisim Tar: 05.10.2018


https://hungarytoday.hu/memoriam-1956-radio-free-europe-voice-freedom-behind-iron-curtain-99079/
https://hungarytoday.hu/memoriam-1956-radio-free-europe-voice-freedom-behind-iron-curtain-99079/

