
Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
159 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

 

Article Info RESEARC ARTICLE ARAŞTIRMA MAKALESİ 

 

Title of Article 
The Case of BBC-Jeremy Bowen Regarding 
Media Ethics in Stories on Middle East 

Corresponding 
Author 

Selçuk OKTAY 

selcuk.oktay@yandex.com  0 532 702 41 44 

Submission Date 
Admission Date 

18/12/2018 / 05/03/2019 

How to Cite 

OKTAY, S., (2019). The Case of BBC-Jeremy Bowen Regarding Media Ethics in 

Stories on Middle East/ Medeniyet Telakkisinin Şehirdeki Yansımaları, Kent 

Akademisi, Volume, 12 (37), Issue 1,  Pages, 159-176  

ORCID NO: 
0000-0002-4457-5848 

 

Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy 

Bowen Örneği 

 

Selçuk OKTAY1 

 

ABSTRACT: 

Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 

Öz 

Bu çalışma eşik bekçiliğinin tarafsızlık ve medya etiği kapsamında değerlendirilmesi BBC-Jeremy Bowen örnek olayı 

kapsamında yapılacaktır. Çalışmada kurumun Ortadoğu editörü olan Bowen’ın haberleri etrafındaki tartışmalar belli 

bir zaman dilimindeki yansımaları dikkate alınarak irdelenecektir. Bu zaman dilimi 2008-2009 yıllarıdır. Bu zaman 

diliminin tercih edilmesinin nedenlerinden birisi söz konusu dönemde bölgedeki tansiyonun artması ve birçok 

gelişmenin yaşanmasıdır.  

Bahsi geçen bu iki yıl içinde en kritik olay İsrail’in Gazze Şeridi’ne girmesidir. İsrail’de o dönem yaşanan seçimler de 

bu açıdan önemlidir.İsrail’de 10 Şubat 2009’da yaşanan seçimler sonrası yaşanan kısa süreli kaos sonrasında sağ parti 

Likud’un lideri Benyamin Netanyahu yeni hükümetini kurdu.  

Jeremy Bowen örnek olayı kapsamında BBC’nin eşik bekçilerinin Ortadoğu ile ilgili haberlerde sahip olduğu 

konumun belli başlı bazı nitelikleri olduğu ifade edilebilir. BBC’nin Ortadoğu’daki gelişmelerle ilgili yaptığı 

habercilik, hem dünya hem de İngiliz kamuyounda birçok kere tartışılmış, başta Balen Raporu olmak üzere bu 

habercilik anlayışını analiz eden farklı çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmalar sonucu ortaya konan saptamalara göre, 

BBC Ortadoğu’daki gelişmelerin habere aktarılmasında ideal bir tarafsızlık konumu yakalayamamıştır. Bunun 

yanında tarafsızlık ilkesinin belli durumlarda fetişleştirilmesi özellikle Ortadoğu bağlamındaki özgün olaylarda 

kurumun haber kurumu olarak naif kalmasını sağlamıştır. 

Anahtar kelimeler: Medya etiği, eşik bekçiliği, Jeremy Bowen, BBC, Ortadoğu 

 

                                                                 
1 Selçuk OKTAY selcuk.oktay@yandex.com  0 532 702 41 44 

mailto:selcuk.oktay@yandex.com
mailto:selcuk.oktay@yandex.com


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
160 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

 

The Case of BBC-Jeremy Bowen Regarding Media Ethics in Stories on Middle East 

 

Abstract 

In this piece, the analysis of gatekeeping theory on the basis of media ethics and objectivity will be made on the case 

of Jeremy Bowen-BBC. The arguments about the stories of Jeremy Bowen, BBC’s Middle East editor, will be 

reviewed regarding specifical time episode. This episode is between 2008-2010. The reason of choosing this episode 

is increase tension in Middle East at this time. Most critical incident in this special time is Israel’s penetration to Gaza. 

The election in Israel is sginificant as well. With elections whic held in 10th February 2009, after a limited chaos, 

Benyamin Netanyahu, the leader of rightist Likud Party formed the government.  

It can be claimed that there are some specifical elements of the positions of BBC’s gatekeepers on the stories about 

Middle East regarding the case of Jeremy Bowen. BBC’s journalism on Middle East has been argued in the UK and 

world as well. There are some reports about this journalism, like the Balen Report. In accordance with these reports 

BBC did not catch ideal objectivity on the stories about Middle East. Beside this BBC has been naive about Middle 

East by over-fetishising the objectivity standards.  

Keywords: Media ethics, gatekeeping, Jeremy Bowen, BBC, Middle East 

 

1- Giriş 

Bu çalışmada BBC’nin 2000’lerin ilk 10 yılının sonlarına doğru yaptığı Ortadoğu haberlerinin medya etiği yönünden 

analizi iletişim kuramları arasında yer alan eşik bekçiliği teorisi kapsamında söylem analizi yöntemiyle yapılacaktır. 

Çalışmanın bu zaman dilimine odaklanmasının en önemli nedenlerinden biri bu dönemin yeni bir yoğun çatışma 

dönemi olmasıdır. Bu yoğun çatışma dönemi haber frekanslarının da artmasına yol açmış, dolayısıyla çalışmanın 

odaklandığı kapsam bağlamında araştırmaya konu olacak içeriğin sayısı artmıştır.  

Medya etiği bağlamında değerlendirildiğinde medyanın birçok bileşeninin bu analizin içine girmesi gerekmektedir. 

Medya organlarının sahiplik yapısı, kuruluş felsefesi gibi unsurlar iletişim etiği üzerinde etkili olurken, medya 

çalışanlarının etik ilkelere yaklaşımı da iletişim etiğini önemli ölçüde belirlemektedir. Bu çalışmada BBC’nin medya 

etiğine ilişkin değerlendirilmesi daha çok bu perspektiften yapılacaktır.  

Haberlerin hazırlanması sürecinde medya organlarının eşik bekçilerinin; sınıfsal konumları, kişilikleri, dünya 

görüşleri ve habere dair algıları verilen mesajın içeriğini belirler. Bu kompozisyon eşik bekçilerinin geçirdiği 

haberlerin karakterini de belirler. Bu durumda medyada yapıldığı iddia edilen taraflı seçimlerin çoğu gerektiği gibi 

düşünen insanların önceden seçilmesinden, içselleştirilmiş önkavrayışlardan ve personelin mülkiyet yapısı, 

örgütlenme tarzı ve de elbette ki piyasa ve siyasi gücün belirlediği çerçevede olmasından kaynaklanır. Noam 

Chomsky ve Herman’ın aşağıya alıntılayacağımız sözleri eşik bekçiliği bu saptamaları belli ölçülerde 

zenginleştirmektedir.  



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
161 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

“(…) Uygulanan sansür büyük ölçüde otosansürdür. Bir yandan haber kaynağının gerçeklerine ve 

medyanın örgütsel yapısının gereklerine uygun davranan muhabirler ve yorumcular tarafından, 

diğer yandan, mülk sahipleri, piyasa ve hükümetteki diğer iktidar merkezlerinin dayattığı 

kısıtlamaları uygulamak üzere seçilmiş ve çoğu kez bunları içselleştirmiş olan medyadaki üst düzey 

kişiler tarafından uygulanır.”2            

 

Chomsky ve Herman’ın bahsettikleri bu belirlenme sürecinin analizinin yanında eşik bekçilerinin son dönemde belli 

ideolojik süzgeçten geçmiş haber yapım süreçlerine katıldıklarını da görmek mümkündür. Böylelikle Chomsky ve 

Herman’ın ortaya koyduklarından farklı olarak günümüzde belli eşik bekçilerinin kasıtlı biçimde davranabildikleri de 

görülmektedir. Bu süreci belli siyasi ya da ekonomik örgütlenmelere angaje yayın organlarının ortaya çıkması 

belirlemiştir. Medyanın bu angajman içerisinde olması eşik bekçilerinin de belli mesajları yönelten ileticiler gibi 

davranmasına yol açmaktadır. Bunlardan sonra eşik bekçiliği kurumunun, mesajların ileticilerin kolay anlamasına 

yönelik belli kodlara sokması ve eşik bekçilerinin kişisel niteliklerinin mesajların belirlenmesi ile açıklaması yanında 

belli angajmanlardan dolayı seçilmiş hedefleri belirlemeleri ile de açıklanacağını belirtmek gerekir.  

Çalışmanın ilerleyen bölümlerinde Jeremy Bowen-BBC örnek olayında bu saptamaların somut temellerinin ortaya 

konmasına gayret gösterilecektir. Öncelikle bu örnek olayın detayları aktarılacak sonrasında BBC’nin o dönem 

Ortadoğu’da belli başlı gelişmeleri nasıl aktardığı Hollandalı iletişim bilimci Teun Van Dijk’ın söylem analizi 

yöntemi ile analiz edilecektir.  

 

2- Çalışmanın Yöntemi Üzerine  

Bu çalışma kapsamında ele alınan editoryal yaklaşım ve bu yaklaşıma sahip eşik bekçileri tarafından üretilen 

haberlerin analizi, ilgili konuya yaklaşımın ideolojik öğeler içermesi dolayısıyla söylem analizi yöntemiyle analiz 

edilmiştir.  

Söylem analizi yöntemi ideolojik öğeleri haberdeki; başlıklar, sözcük seçimleri, sentaks, cümlelerin ardı ardına 

gelmesiyle oluşan tutarlılık ve nedensellik ilişkisi, tematik yapı, görsel materyaller ve bunların dil yoluyla 

anlamlandırılmasının çözülmeye tabi tutulmasıyla- ortaya koymayı amaçlar.  İletişim bilimci Teun Van Dijk’a göre 

de, söylem analizi esas itibariyle bir ideoloji analizidir; ideolojiler söylem ve iletişim içinde ifade edilir ve yeniden 

üretilir.3   

                                                                 
2 Edward S. Herman, Noam Chomsky, Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği, çev: Ender Abadoğlu, 

İstanbul, Aram Yayınevi, 2006,  s.76   
3 Teun A. Van Dijk, “Discourse Analysis as Ideology Analysis”. Language and Pace, ed. C. Schäffner & A. Wenden, 

Aldershot: Dartmouth Publishing.,1995, “ss.17-33.” 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
162 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

Haberi bir söylem biçimi olarak ele alan Van Dijk,  haberin söyleminin toplumda var olan egemen söylemlerin bir 

ürünü olduğunu ifade eder. Ona göre haber söylemi, “bağımsız bir yapıya sahip olmaması nedeniyle, üretim ve 

yorumlama süreçleri açısından da sosyal bir bağlam içinde incelenmesi gereken karmaşık bir iletişim olgusudur.”4  

Haber söyleminin çözümlenmesi konusunda geliştirdiği sistematik modelde haberin hem makro hem mikro yapısının 

incelenmesini öneren Van Dijk, makro yapıyı haberin içine oturduğu bağlam içinde ele alır. Mikro yapıda ise sözcük 

seçimleri, tümce yapıları, bağdaşıklığı sağlayan tümceler arasındaki anlamsal ilişkiler, özel anlamlar, yan anlamlar ve 

kodlar üzerinde yoğunlaşır. Böylelikle ancak bu her iki yapıyı da kapsayan bir çözümleme ile hem metne dayalı 

yorumsal hem de bağlama dayalı sosyal bir yaklaşımla haber söylemindeki ideolojik belirlenim ortaya koyulabilir; 

zira Van Dijk’a göre, haber söylemini bir bütün olarak ele almak ideolojik olanın gözden kaçırılmaması açısından 

önemlidir. 5    

Van Dijk’a göre medya çıktılarının çoğu olay ve aktörlere dair bağlam ve geçmiş bilgisini içermemektedir, haberciler 

için olay, sadece sonuçları açısından önem taşımaktadır. Bu bağlamda, haber söyleminin, bilgi verirken 

bilgisizleştiren bir söylem olduğu iddia edilebilir. Araştırmacıya göre; olayların bağlamından kopartılarak anlatılması, 

geçmişleriyle ilişkilendirilmeden sadece meydana geldikleri anda görüldüğü kadarıyla sunulması, haber söyleminde 

önemli bir ideolojik işleyiştir.  

Medyanın söyleminde gerçeğin ifade edildiğini ya da iktidarın ideolojisinden azade davranıldığını ölçmede iş gören 

bir başka unsur ise ötekinin medyada ne kadar yer aldığıdır.  

Bu çalışma kapsamında bu saptamalar oldukça kritiktir. Zira Ortadoğu toplumlarının öteki kategorisine konması 

yaklaşımı dikkatle ele alınmalıdır.  

Bu aşamada Van Dijk’ın öteki olarak ifade edilebilecek toplumsal grupların nasıl temsil edildiğine ilişkin şu 

saptamaları dikkat çekicidir; 

(A) Öncelikle bu gruplar başat haber medyasında daha az yer almakta ve kendi adlarına konuşmalarına çok ender izin 

verilmekte, 

(B) Dolayısıyla itibarlı, güvenilir haber kaynakları olarak çok az kullanılmaktadır,  

(C) Tam olarak olumsuz olmasa da klişeleştirilmiş bir tarzda temsil edilmekte ve bir külfet ya da tehdit yaratabilecek 

birer ‘sorun’ olarak betimlenmektedirler,  

(D) Yardıma, anlayışa ve desteğe ihtiyaç duyan, muhtaç konumuna  oturtulmaktadır.    

                                                                 
4 Güler Ülkü, “Söylem Çözümlemesinde Yöntem Sorunu ve Van Dijk Yöntemi”, Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi, 

s.374’den Teun Van Dijk, “Opinions and Ideologies in the Press” ed. Allan Bell ve Peter Garrett, Approaches to Media 
Discourse, Oxford: Blackwell, “ss.61-63.” 
5 Teun A. Van Dijk, News Analysis: Case Studies of International and National News In the Press, Hillsdale, New 

Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1988. s.37 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
163 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

Böylelikle, haberin söyleminin ‘normal’ ve ‘marjinal’ kimlik, tutum ve durumların sınırlarını da belirleyen bir alan 

olduğunu ve marjinal durum - kimliklerin hem söylem yoluyla ötekileştirildiğini, hem de ötekilerin söylem yoluyla 

dışlandığını söylemek mümkündür.  

Van Dijk, haberin söyleminin üretim ve yorumlama süreçleri açısından da sosyal bir bağlam içinde incelenmesi 

gerektiğini belirtir. Buradan hareketle İngiliz toplumu ve genel olarak Batı’da Ortadoğu’daki gelişmelerin nasıl ele 

alındığı bu bağlam kapsamında analiz edilecektir.  

 

3- Jeremy Bowen-BBC olayı 

Jeremy Bowen bir dönem İngiliz yayın kuruluşu British Broadcasting Corporation’un (BBC) Ortadoğu editörlüğü 

görevini üstlenmiştir. 1960 doğumlu Galli gazeteci Bosna ve Lübnan gibi ülkelerde savaş muhabirliği yapmış ve 

Lübnan’da gazeteci arkadaşının ölümüne tanık olacak kadar sıcak haber takipçiliğinde bulunmuştur. 70 farklı ülkede 

özellikle çatışmaları takip eden Bowen özellikle Ortadoğu bölgesini yakından izlemiştir. 1995-2000 yılları arasında 

BBC’nin Ortadoğu Muhabirliğini yapan Bowen 2005’te de kurumun Ortadoğu Editörlüğü’ne atanmıştır. 2000 

senesinde BBC’nin internet sitesinde katıldığı online sohbette Ortadoğu’daki gelişmelere karşı BBC’nin tavrını şöyle 

açıklamıştır: 

 

“BBC anti-İsrailci değildir. Maalesef ki birçok İsrailli bir ülkenin amigoluğunu yapmayınca sizi o 

ülkenin aleyhinde olmakla suçlar gözükmektedir. Ama bu doğru değil. Siyaset sahnesinde yer alan 

iki tarafın yasal temsilcilerinden haberler vererek adil ve dengeli bir iş yapıyoruz.”6   

 

BBC’de yapımcı yardımcısı olarak BBC Breakfast (BBC Kahvaltısı) programının da sunuculuğunu yapan Bowen 

BBC 1’de Front Line (Ön Cephe) isimli savaş muhabirlerinin içlerinde bulunduğu durumu anlatan bir program da 

yapmıştır. Jeremy Bowen, Saddam Hüseyin’in yakalanması haberini hazırlayan BBC ekibinde yer alan bir gazeteci 

olarak da Sony Gold ödülünü kazanmıştır. Haber programları yanında Bowen Yaser Arafat ve Filistin ile ilgili iki 

belgesel hazırlamıştır.  

Tüm bu haberleri ile dünya kamuoyunun dikkatini çeken Bowen’ın yoğun bir şekilde tekrardan konuşulmasına yol 

açan durum BBC Trust Üst Kurulu’nun Bowen ile ilgili o dönem yayınladığı rapor oldu. Kuruma şikâyetleri 

değerlendiren BBC Trust Üst Kurulu, Siyonist Federasyonu’nun başvurusu uyarınca Ortadoğu Editörü Jeremy 

Bowen’ın İsrail’e karşı taraf tuttuğuna dair bir rapor yayımladı. Ama raporla ilgili Yahudi lobisi memnun olmazken, 

bir yandan da raporun BBC’yi İsrail yandaşı yapmayı amaçladığı eleştirileri de yükseldi.7   

BBC Trust Üst Kurulu’nun hazırladığı kapsamlı raporda BBC’nin Ortadoğu konusunda ‘hatasızlık ve tarafsızlık’ 

kurallarını çiğnediği belirtiliyordu. Raporda 2007’de yayınlanan ‘1967 Ortadoğu’yu nasıl belirledi?’ başlıklı analizle 

2008 yılında BBC Radio 4’ün yayınladığı ‘Muhabirlerimizden’ adlı program incelemeye tabii tutuldu. Genel 

değerlendirmeler Ortadoğu’daki gelişmelerle ilgili bu programlar özelinde yapılan haberlerin gazeteciliğin tarafsızlık 

ilkesi ile bağdaşmaması üzerinde toplanıyordu. Raporda ortaya konan saptamalara göre, üç ifade tarafsızlık ilkesine 

                                                                 
6 Chris Johnston, “Bowen Named BBC Middle East Editor” The Guardian, 17 Haziran 2005 
7 “BBC’ye ‘Siyonist’ Çekidüzen”, Radikal, 17.04.2009 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
164 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

halel getiriyordu. Bunlardan ilki ‘Yahudi yerleşimlerinin herkesin uluslararası hukuk yorumuna karşı koyduğu’ ifadesi 

idi. İkinci ifade ‘siyonizmin sınırları genişletme yönünde doğal bir içgüdüsü olduğu’nun iddia edilmesiydi. Son olarak 

da, radyo programında ‘Har Homa yerleşimini ABD’nin yasadışı değerlendirdiği’ sözleri hatasızlık kuralını aşan 

ifadeler olarak değerlendiriliyordu.  Bunun yanında “Çoğu İsrail’de doğmuş, kendilerine çok güvenen İsrailli 

generaller, kariyerlerinin büyük bölümünde İsrail’in bitmemiş işi olan 1948’teki bağımsızlık savaşını bitirmek için 

eğitiliyor” cümlesinin ‘bitmemiş iş’ sözü de kusurlu bulundu.8 

Siyonist Federasyonu BBC’nin alması gereken önlemleri almamasını eleştirirken, kurumun hükümetin tam 

gözetimine girmesini istedi. Bir BBC sözcüsü ise, “Bireysel sürçmeler dışında BBC’nin kasten ya da sistematik taraf 

tuttuğuna dair işaret yok” diyen 2006 tarihli Thomas raporunu hatırlattı.      

Olayın gerçekleşmesi üzerine The Guardian yorumcusu Antony Lerman da Jeremy Bowen olayında bahsedildiği gibi 

BBC’nin İsrail’e karşı önyargılar içeren bir kurum olmadığını ve Jeremy Bowen’ın da aynı şekilde İsrail’e önyargıyla 

yaklaşmadığını yazdı. 9 

Fakat BBC’nin Jeremy Bowen’a karşı, bu olay özelinde sahip olduğu konum İngiltere ve dünya düzeyinde ciddi 

eleştirilerle karşılandı. Bu konudaki en sert ve kapsamlı eleştiri The Independent yorumcusu Robert Fisk’ten geldi. 

Robert Fisk, The Independent gazetesinde kaleme aldığı “How Can You Trust the Cowerdly BBC” (Korkak BBC’ye 

Nasıl Güvenebilirsiniz?) başlıklı yazısında bu konuda BBC kurumunun korkak davrandığını söylüyordu. Fisk, “BBC 

Trust Üst Kurulu'nun (BBC Trust- 'trust' kelimesi aynı zamanda güven anlamına geliyor; kurul BBC yönetiminden 

bağımsız denetim görevi de yapıyor) Jeremy Bowen'ın Ortadoğu'dan geçtiği haberlere dair tutumu ödleklik, alçaklık, 

rezalet, olgusal olarak yanlış ve ahlaki açıdan sahtekârlık. Bu sıfatlar az bile.” diyerek BBC’nin kendisine yaşattığı 

hayal kırıklığını tarif ediyordu.10   

2009 yılının ortalarına doğru yaşanan bu tartışma BBC’nin muhabir, editör ve yayın politikasını belirleyen 

temsilcilerinin Ortadoğu’daki olayları haberleştirmelerine ilişkin yeni bir tartışmayı gündeme getirmişti. Dünyanın en 

saygın haber kuruluşlarından biri olarak bilinen BBC’nin böyle bir tartışma içinde yer alması başta şaşırtıcı 

gelebilirdi. Fakat kurumu yakından takip eden gözlemciler BBC’nin Ortadoğu haberlerinde kimi sıkıntıların 

olabileceğini gösteren bazı tespitler yapıyorlardı.  

 

4- Ortadoğu’da kilit gelişmeler 

Jeremy Bowen’ın o dönem tarafsızlığı ihlal etmekle suçlanmasına yol açan olayların yanında Ortadoğu’da tarafsızlık 

ilkesinde dikkat edilmesi gereken çizgileri önemli ölçüde muğlaklaştıran birçok gelişme yaşandı. Esasında bölgenin 

karmaşık siyasi tablosu ve tarafların komplike angajmanları bölgedeki habercilik koşullarını önemli ölçüde 

zorlaştırmaktaydı. Böyle bir ortamda habercilerin ve haberi yayına hazırlayan eşik bekçilerinin zorlu bir göreve sahip 

oldukları söylenebilir. Bunun yanında bölgedeki hassas dengeler eşik bekçilerinin bireysel angajmanlarının haberlerin 

                                                                 
8 “Editorial Standard Findings: Appeals and Other Editorial Issues to the Trust Considered by the Editorial Standards 
Committee” BBC Trust ESC 3 Mart Bülteni, 03/03/2009 (Nisan 2009’da basıldı)  
9 Antony Lerman, “What did Jeremy Bowen do wrong?” The Guardian, 16/04/2009 
10 Robert Fisk, “How can you trust the cowardly BBC?” The Independent, 16/04/2009 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
165 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

sunuş tarzında adeta bir turnusol kağıdı işlevi gördüğünü ortaya koymaktadır. Dolayısıyla habercilerin kendilerinden 

getirmiş olduğu bireysel ideolojik komposizyonları kolaylıkla açığa çıkabilmektedir.  

BBC’nin eşik bekçilerini bu çalışmanın kapsamında yer alan bölgedeki olayların haberleştirilmesindeki konumları 

bağlamında incelerken bölgede yaşanan bazı olaylarla ilgili tanımlayıcı (descriptive) bilgiler sunmak gerekmektedir.  

Bu tarihi kapsamı o dönemdeki özellikle iki yılın gelişmeleri ile sınırlı tutmanın faydası olacaktır. Zira bu dönem hem 

fiziki işgal, abluka, saldırı gibi birebir çatışmaların yaşandığı bir dönem olarak dikkat çekmiş, hem de çeşitli raporlar, 

uluslararası toplumun kimi temsilcileri tarafından düzenlenen eylemler ve iki toplumun liderleri arasında yaşanan 

görüşmelere de sahne olmuştur. Bu dönem bu yönleri ile İsrail ve Filistin arasındaki ilişkilerin seyri için işlevsel bir 

laboratuar niteliği göstermektedir. Aşağıda bahsedeceğimiz haberlerin seçim ve işlenmesi sürecini bu laboratuarda 

incelemenin bize birçok şeyi açıkça ortaya koyma şansı verdiğinden de bahsetmek gereklidir.  

Bahsi geçen bu iki yıl için bahsettiğimiz manada tarihi bir milat oluşturabilecek olay İsrail’in Gazze Şeridi’ne 

girmesidir. 2008 yılının sonlarında başlayan ve 2009 yılının ilk günlerine kadar uzanan gerginlik 2008 yılının yaz 

aylarında baş göstermeye başladı. Son dönemde özellikle İsrail ve Filistin tarafından da Hamas arasında ciddi bir 

çatışma olduğu görülüyordu.  24 Haziran'da İsrail’in bir İslami Cihad komutanını öldürdüğü haberi geldi. Aynı gün 

İsrail'e üç Kassam roketi atıldı, 2 kişi yaralandı. 26 Haziran'da El Fetih İsrail'e roketler gönderdi. Aynı gün Hamas 

İsrail'in Gazze şeridindeki sınır kapılarını açmamasını ateşkesin ihlali olarak nitelendirdi. Bu nitelemenin ardından 

Gazze şeridinden İsrail'e her ay çok sayıda roket ve havan topu atışı devam etti, ancak ne İslami Cihad, ne El Fetih, ne 

de Hamas bu atışların sorumluluğunu üstlenmedi. 4 Kasım'da İsrail askerleri Gazze şeridine operasyon düzenleyip altı 

Hamas üyesini öldürdüler. Operasyonun sebebinin sınırın altından kazılan, İsrail karakolunu basıp askerleri rehin 

almayı hedefleyen bir tünel olduğu söylendi. 13 Aralık'ta İsrail, Hamas'ın da onayıyla ateşkesin devam etmesini 

istediğini açıkladı. Ancak daha önceki açıklamalarında da ateşkesin devam etmesini Filistin halkının istemediğini 

söyleyen Hamas, 20 Aralık'ta İsrail sınırı açmadığı için ateşkesi sürdürmeyeceklerini belirterek Batı Negev'e havan ve 

roket atışlarına başladı. Hamas, ateşkesi bozmalarının sebebinin Gazze sınırının açılmaması, dolayısıyla sadece insani 

yardımların ulaşması olduğunu belirtti. İsrail, Hamas'ın roket ve havan atışları ile silah kaçakçılığını durdurması 

halinde sınırı açacağını belirtti. Hamas'ın razı gelmemesi üzerine Gazze ablukası devam etti. 23 Aralık'ta İsrail ordusu 

Gazze sınırına patlayıcı yerleştirmeye çalışan üç Filistinliyi öldürdü. 24 Aralık'ta 24 saat içinde İsrail'e 700'den fazla 

roket düştü. Negev'e 60'tan fazla Katyuşa ve Kassam roketi ile havan mermisi isabet etti. Hamas İsrail hedeflerine 87 

roket ve havan mermisi attığını açıkladı. İsrail ordusuna operasyon izni çıktı. 

26 Aralık'ta İsrail, Gazze şeridine beş geçiş kapısını insani yardımlar için açtı. Kapılardan 100 kamyon tahıl, insani 

yardım ve diğer mallar Gazze'ye taşındı. Ayrıca Gazze'deki elektrik santralinin yakıt vanaları açıldı. Bu hamleye 

rağmen Gazze şeridinden bir düzine civarı roket ve havan mermisi ateşlendi. İsrail, kapıları açmasına rağmen 

Hamas'ın davranışına göre operasyon yapıp yapmayacağını 28 Aralık'ta açıklayacağını bildirdi.  

Bu gelişmelerden sonra İsrail Ordusu, 27 Aralık 2008 tarihinde birçok savaş uçağı ve helikopterlerle Gazze Şeridi'ne 

taarruz atışları yapmaya başladı. Hedefler arasında silah depoları ve askeri kamplar vardı. Sivil halk başta olmak üzere 

505 insan ölürken, 2.500'den fazla kişi de yaralandı. 29 Aralık 2008 gününde Hamas İsrail'e 40 roket atarken İsrailli 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
166 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

üst düzey devlet yetkilileri ile kendilerine karşı tavır alan bazı Arap liderleri suikastle tehdit etti. Gazze Şeridi'nde bu 

hava harekatından sonra elektrikler kesildi. Gazze'deki hastanelerde yüzlerce yaralı sivil ve Filistinliler cep telefonu 

ışıkları altında ameliyat edildi.11 3 Ocak'ta akşam saatlerinde İsrail ordusu 3 noktadan Gazze'ye karadan girdi. 7 

Ocak'ta İsrail topçuları Birleşmiş Milletler'e ait bir okulu bombalayarak çoğu çocuk kırk kadar sivilin ölümüne neden 

oldu. Böylece BM kaynaklarına göre sivil ölümlerinin sayısı beşyüzü aşmış oldu. Çatışmalarda İsrail’in beyaz fosfor 

kullandığı da iddia edildi.12 İsrail 18 Ocak 2009 günü tek yanlı olarak ateşkes ilan etti.13 22 gün süren bombardıman 

sonucunda Gazze şeridinde üçte biri çocuk olmak üzere 1.300 Filistinli hayatını kaybetti, dört bin bina yıkıldı, 20 bin 

bina hasar gördü, on binlerce kişi evsiz kaldı 

Uluslararası kamuoyunda ciddi ölçüde infial uyandıran bu olay sonrası İsrail ve Filistin’de seçimlerin yaşandığı bir 

döneme gelindi. İsrail’de 10 Şubat 2009’da yaşanan seçimler sonrası yaşanan kısa süreli kaos sonrasında sağ parti 

Likud’un lideri Benyamin Netanyahu yeni hükümetini kurdu. Mart 2009’da görevine başlayan Netanyahu göreve 

gelir gelmez barış süreci ile ilgili kaygı verici görüşleri ile dikkat çekti.14  

İsrail seçimleri yanında Filistin tarafında da bu dönemde genel seçimler gündeme gelmişti. Fakat Filistin Seçim 

Komisyonu başkanlık ve meclis seçimlerinin önündeki sıkıntıları sebep göstererek seçimlerin Haziran 2010’a 

ertelenmesine karar verdi.  

Fiziki saldırılarla başlayan ve seçim gündemi ile devam eden Ortadoğu’daki gelişmeler içinde en önemlilerinden bir 

tanesi de burada yaşanan fiziki saldırı olaylarının bu süreçte uluslararası toplumun önüne getirilmesiydi. Bunun en 

önemli örneği Birleşmiş Milletler’e sunulan Goldstone Raporu’ydu. Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Komisyonu 

öncülüğünde kurulan araştırma komisyonunun başkanı Güney Afrikalı eski yargıç Richard Goldstone, bizzat Gazze'ye 

giderek, İsrail operasyonunda yaşananlar ve bölgedeki duruma ilişkin tespitlerde bulundu. Goldstone başkanlığındaki 

komisyonun hazırladığı 547 sayfalı raporda, İsrail ordusunun geçen yıl Aralık ayında başlayan ve üç hafta süren 

Gazze operasyonunda savaş suçu işlediği, hatta ‘insanlığa karşı suç’ kategorisinde değerlendirilebilecek eylemlerde 

bulunduğu belirtiliyordu. Ayrıca, İsrail Ordusu'nun Gazze’deki yerleşim yerlerine fosfor bombası attığı, hastaneleri 

topçu ateşine tuttuğu, kasıtlı olarak gıda depolarını hedef aldığı gibi suçlamalar da raporda dikkat çekmekteydi. İsrail 

Ordusu’nun işkence ve bazı insanlık dışı eylemleriyle Cenevre sözleşmelerini ihlal ettiği de rapordaki İsrail'e yönelik 

suçlamalardan birini oluşturmaktaydı.15 

BM Genel Kurulu 3 Kasım 2009’da, genel sekreterin üç ay içinde bu soruşturmaların sonuçları üzerine rapor 

vermesine, ardından da meseleyi Güvenlik Konseyi’nin ele alacağına dair bir kararı büyük bir çoğunlukla kabul etti. 

                                                                 
11 “Gazze’de Cep Telefonu Işığında Ameliyat”, Radikal, 30/12/2008 
12 “ İsrail Gazze’de Beyaz Fosfor Kullanıyor”, Radikal, 16/01/2009 
13 “İsrail Gazze’de Ateşkes İlan Etti”, BBC Türkçe Servisi, 

http://www.bbc.co.uk/turkish/news/story/2009/01/090117_israel_truce.shtml Erişim Tarihi [07/01/2010] 
14 “İsrail’de Netanyahu Hükümeti Görev Başında” Voice of America Turkish, 

http://www.voanews.com/turkish/archive/2009-03/2009-03-31-voa16.cfm?moddate=2009-03-31 Erişim Tarihi 
[07/10/2010] 

15 “BM’den İsrail’e Ağır Rapor” Deutsche Welle Türkçe, http://www.dw-world.net/dw/article/0,,4698797,00.html Erişim Tarihi 
[07/01/2010]  

http://www.bbc.co.uk/turkish/news/story/2009/01/090117_israel_truce.shtml
http://www.voanews.com/turkish/archive/2009-03/2009-03-31-voa16.cfm?moddate=2009-03-31
http://www.dw-world.net/dw/article/0,,4698797,00.html


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
167 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

Böylelikle raporla ilgili iki taraftan soruşturma istenmiş oldu. Rapor etrafındaki tartışmalar da böylelikle bölgedeki 

tartışmalar damgasını vurmuş oldu.  

BM’ye hazırlanan bu rapor yanında ABD’nin bölgeye ilişkin aldığı konum da bölge siyasetinde önemli gelişmelerden 

biri olarak değerlendirilebilir. 2009 yılı boyunca ABD’nin Ortadoğu Temsilcisi George Mitchell, bölgede çeşitli 

temaslarda bulundu. Bu temaslardan sonuç alınamayınca da çalışmalar yarıda kesildi. Fakat 2010 yılı başında 

Ortadoğu basınında “ABD’nin Ortadoğu özel temsilcisi George Mitchell’in bölgede temaslara yeniden başlaması 

haber veriliyordu. Söz konusu haberlere göre Mitchell ziyaretine başlamadan önce yaptığı basın toplantısında, İsrail-

Filistin barış sürecinin çıkmaza girmesinin sorumlusunun İsrail olduğunu dolaylı biçimde ima ediyor ve “İsrail barış 

sürecini ilerletmezse, Amerikan anayasası çerçevesinde yardımları kesebilir veya en azından askıya alabiliriz.” 

diyordu.16  

 

5- BBC’nin eşik bekçilerinin tanımlanması 

Çalışmanın bu bölümünde BBC’nin eşik bekçileri olarak adlandıracağımız muhabir, editör, prodüktör konumundaki 

görevlilerin haber söylemlerine ilişkin tavırları ile ilgili fikir verecek bilgiler sunulacaktır. Bu bilgiler İngiliz haber 

kuruluşu BBC içinde yer alan eşik bekçilerinin habere yaklaşımlarını ortaya koyacak dolayısıyla eşik bekçilerinin 

analize olanak sağlayacaktır. Bunun yanında BBC’nin Ortadoğu’dan yaptığı haberlerde de bu eşik bekçilerinin analizi 

önemli rol oynacaktır. 

Jeremy Bowen özelinde BBC’nin Ortadoğu haberlerine ilişkin sahip olduğu konumun İngiltere ve dünya kamuoyunda 

tartışılması esnasında kullanılan temel argümanlardan birisi BBC editörlerinin ve editoryal içeriği denetleyen 

komisyon üyelerinin yaklaşımlarıydı. Bu bağlamda haber söylemindeki meselenin onların perspektiflerindeki 

aksaklığa bağlı olduğunu düşünenlerin sayısı fazlaydı. Robert Fisk, Jeremy Bowen’ın BBC Üst Kurulu tarafınca 

hazırlanan raporda İsrail’e karşı taraf tuttuğunun belirtilmesinden sonra kaleme aldığı yazısında bu bakışı eleştirel 

olarak şu şekilde ortaya koyuyordu: 

“Ve unutmayın ki, Gazze'deki Filistinliler için ilaç bağışı çağrısında bulunan bir reklamı 

yayımlamanın 'tarafsızlığını' zedeleyebileceğini söylemiş bir kurumdan söz ediyoruz. Bacakları 

kopmuş Filistinli çocukların, BBC'nin kasıntı yöneticilerinden daha mühim olmadığı açık. (…) BBC 

yöneticilerinin bu yazı hakkında 'zıvanadan çıkmış' diyeceklerini gayet iyi biliyorum. Jeremy Bowen 

da aynısını düşünebilir. Fakat bu noktada 1. Dünya Savaşı'nın metaforunu zikretmek isabetli 

olacaktır: Bowen ve meslektaşları, BBC yönetiminin eşekleri tarafından güdülen hakiki aslanlardır.” 

 

Dolayısıyla özel olarak ele aldığımız sorunsal açısından BBC eşik bekçilerinin analiz edilmesinin ayrı bir önemi 

bulunmaktadır. BBC haber kurumu dikkatli bir biçimde takip ettiği tarafsızlık ilkesine dayanan ve habercilik etik 

kurallarını öne alan tavrıyla ciddi bir haber kurumu niteliği taşımaktadır. Bu niteliği sağlayan unsurların başında 

kurumun eşik bekçilerinin bu ilkelere ciddi düzeyde sahip çıkmalarının geldiği söylenebilir. Zira kurumun muhabir 

düzeyinden üst editoryal kadrosuna kadar tüm bileşenleri ile etik kuralları takip ettiğini söylemek mümkün. Kurumun 

                                                                 
16 Kasım Gafuri, “İsrail’in İnadı Bırakmasının Vakti”, Radikal, 22/01/2010 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
168 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

muhabirleri ya da belli seviyedeki haber elemanları haberlerin yazımında, haberlerin fotoğraflanması ve görüntü 

olarak kaydedilmesinde objektiflik ölçütlerini dikkate alırlar. Bu tespit kurumun genel olarak sunduğu genel imajın bir 

yansımasıdır. Bunun yanında kurumun editoryal kadrosunun da aynı hassasiyete sahip bir görüntü verdiğini söylemek 

olasıdır. Aynı zamanda haberci ve editoryal kadro üzerinde izleyici (okuyucu) odaklı bir denetim mekanizması ile 

birlikte, BBC Trust isimli bir üst kurul bulunmaktadır. Dolayısıyla BBC eşik bekçilerinin, tarafsız ve objektif haber 

yaratma ile ilgili ciddi kurumsallaşmış yapılara ve her şeyden evvel böylesi bir haber anlayışına sahip olduğu 

görülebilir.  

Böylece BBC eşik bekçilerinin daha çok İngiltere ve dünya kamuoyunun sağlıklı ve tarafsız bir biçimde haber 

almasına yönelik bir motivasyona sahip olduklarını söylemek mümkündür. BBC’nin haber seçimini sağlayan 

çalışanları belli bir sınıfsal aidiyete ve bu aidiyetin getirdiği davranış kalıplarına sahip değildir. Kurum çalışanlarını 

bu yönde etrafı çizilmiş bir çerçevesinin olmadığı rahatlıkla iddia edilebilir. Bunun yanında aynı kurum çalışanlarının 

baskın bir siyasi angajmanın peşinden gitmedikleri de eklenebilir. Kurum yayın politikası olarak da belli bir siyasi 

kimlikle davranma özelliği göstermez. Bu durum elbette ki nitelikli habercilik yapmanın önünde bir engel oluşturmaz. 

Nitekim İngiliz haftalık The Economist dergisi kamuoyu tarafından muhafazakar bir bakış açısına sahip bir yayın 

olarak tanımlansa da saygın ve objektif haberciliğin önemli bir örneğini oluşturmaktadır.  

BBC’nin sahip olduğunu iddia ettiğimiz bu tarafsız tavrını oluşturan temel öğelerden bir tanesi kurumun ekonomik 

bağımsızlığıdır. BBC’nin ekonomik olarak sunduğu bağımsızlık tablosunun ana unsuru kurumun reklam politikasıdır. 

Bu politikaya göre kurum temel olarak reklam almayan bir yayın organı olarak yayın hayatına devam etmektedir. 

Böylece kurumun reklam verenlerden gelecek her türlü baskı, yönlendirme ve telkine karşı ciddi bir savunma 

mekanizması geliştirdiği de ifade edilebilir. Bu şekilde kurumun eşik bekçilerinin kurumun patronajından 

kaynaklanan ve tarafsızlık ilkesini zedeleyecek taleplerle yüz yüze gelmemesi, işlerini yaparken bu rahatlığı 

yaşamaları sağlanmıştır.  

BBC’nin kamuoyunda bilinen bu imajının yanında eşik bekçilerinin bazı sorunlu tasarrufları olduğunu da belirtmek 

gerekir. Tabii kurumun bu sorunlu tasarrufları üst kurulları tarafından sürekli sorgulanmakta ve rapor edilmekte, 

kurum da bunları çoğu zaman gizlemeden (Çalışmanın ilerleyen bölümünde BBC’nin haberciliğini eleştiren bir 

raporun BBC eşik bekçileri tarafından kamuoyu önüne çıkmasının engellediğini göreceğiz) ya da herhangi bir şekilde 

tahrif etmeden kamuoyunun dikkatine sunmaktadır. Bu raporların BBC’nin eşik bekçilerinin tanımlanmasında kilit 

metinler olduğunu söylemek mümkündür. Zira bu raporlarda korunması gereken editoryal ilkelerin yanında mevcut 

eşik bekçilerinin bu ilkeleri nasıl uyguladıkları da konu edinmekte, böylelikle kurumun eşik bekçilerinin nitelikleri 

ortaya çıkmaktadır.  

Bu bağlamda anlam ifade eden raporların bir tanesi de Neil Raporu’dur. 2004 yılında yayınlanan rapor Dr. David 

Kelly’nin ölümü ve bu ölüm üzerine Lord Hutton’ın yaptığı soruşturma sonrası hazırlanmıştır. Dr. David Kelly 

İngiltere Savunma Bakanlığı için çalışıyordu. BBC muhabiri Andrew Gilligan, BBC'nin Radio 4 kanalında yayınlanan 

Today adlı haber programında, adını açıklamadığı bir kaynağın, kendisine belirli istihbarat bilgilerinin Başbakanlığın 

isteğiyle dosyada hak etmedikleri kadar öne çıkarıldığını söylediğini aktardı. Bu tartışmalar, Avam Kamarası 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
169 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

İstihbarat ve Dış İlişkiler Komisyonu'nun, iddiaları incelemek üzere iki ayrı meclis araştırması başlatmasına neden 

oldu. Bu araştırmalar kapsamında sorgulananlar arasında Dr. David Kelly de vardı. Kelly'nin Avam Kamarası 

milletvekillerince, BBC muhabiri Gilligan'ın haberinin kaynağı olup olmadığı konusunda sorgulanmasından üç gün 

sonra, cesedi Oxford kentindeki evi yakınlarında bulundu. 

Bu olaylarla ilgili yapılan incelemelerden sonra BBC editörlerinin bağımsızlığa gereğinden fazla değer verdikleri ve 

bazı durumlarda gerçeğin farklı boyutlarını göz ardı ettikleri belirtildi. Neil Raporu’nda BBC editörlerinin sahip 

olduğu beş ilke sayılıyor ve bu editörlerin elde tuttukları konumlarının kitle yayıncılığı açısından rehber konumu 

olduğu belirtiliyordu. Bahsi geçen beş ilke şunlar: (1) Doğruluk ve hatasızlık, (2) Kamu çıkarlarının savunulması, (3) 

Tarafsızlık ve görüş çeşitliliği, (4) Bağımsızlık, (5) Hesap verilebilirlik. Neil Raporu’na göre bu beş ilke BBC eşik 

bekçileri tarafından sürekli olarak gözetilmektedir. BBC’nin eşik bekçileri bu ilkelerin korunmasına da dikkat 

etmektedirler. 17 

Bu ilkesel niteliklerinin yanında BBC eşik bekçilerinin geneli itibariyle memur ailelerden geldikleri saptanmıştır. 

Bunun yanında özellikle BBC’nin televizyon seksiyonu yapımcılarının posta bürokrasisi, radyo ve televizyon dünyası 

ve şov dünyasından geldikleri görülmektedir. 1920’lerden başlayan ve 1950’lerde yükselen bu süreç içerisinde 

kurumun eşik bekçilerinin çoğunluğunun sivil hizmet sektöründen geldiğini gözler önüne sermektedir.18 Bu durum 

BBC eşik bekçilerinin İngiliz kamuoyunun geneli ile benzer fikriyat ve hissiyatı paylaştığını göstermektedir. Bunun 

yanında ekonominin üst sınıflarından belli bir bakış açısı farklılığına da sahip olduklarını söylemek doğrudur.   

  

6- BBC’nin Ortadoğu haberlerinin analizi 

Yukarıda tanımladığımız biçimiyle BBC’nin eşik bekçileri geneli itibariyle değerlendirmek gerekirse İngiliz 

ortalamasının temsilcisi durumunda olduklarını söylemek gerekir. Bu durum İngiliz toplumunun hassasiyetlerinin 

BBC eşik bekçileri tarafından önemli ölçüde dikkate alındığını gösterir. Aynı zamanda bu, BBC eşik bekçilerinin 

kurumun yayınlayacağı haberleri hazırlarken bu hassasiyetleri izlediğini anlatır. Bu durum elbette ki Ortadoğu ile 

ilgili yapılan haberler için de geçerlidir.  

BBC’nin Ortadoğu haberleri sunuş biçimini belirleyen editoryal süreçleri zaman içerisinde farklı yönleri ile 

eleştirilere konu olmuştur. Jeremy Bowen olayı ile su yüzüne çıkan bu bakış açılarından bir tanesi de İngiliz 

kamuoyunda ciddi biçimde tartışılmış, bu konuda farklı görüşler ortaya atılmıştır.  

Söz konusu görüşlere göre BBC Ortadoğu haberlerini yaparken tarafsızlık ilkelerini zedelemiştir. Yapılan 

tartışmalarda BBC’nin Ortadoğu özelinde seçtiği kavramlar ve bakış açısıyla bu konuda bazı problemli öğeler 

yarattığı görülmektedir. Bu bağlamda BBC eşik bekçilerinin seçtiği kavramların İsrail tarafının kullandığı terminoloji 

                                                                 
17 “The BBC’ Journalism After Hutton” The Report of The Neil Review Team, Temmuz 2004, 
http://www.bbc.co.uk/info/reports/pdf/neil_report.pdf [Erişim Tarihi 08/01/2010] 
18 Jeremy Tunstall, “Producers in British Television” Media Studies A Reader, ed: Paul Marris, Sue Thornham, 2000, NYU Press, 
s.157,158 

http://www.bbc.co.uk/info/reports/pdf/neil_report.pdf


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
170 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

içinden seçilmesi bu problemli öğelerin başında gelmektedir. Bowen olayıyla bir kez daha gündeme gelen bu 

terminolojik yanlılıkta öne çıkan farklı isimlendirmelerden birisi çit-duvar ikilemi üzerine olmuştur.  

Bu duvar İsrail’in, Filistinlilerin yaşadığı bölgeleri Yahudi yerleşimleri ile ayırması amacına hizmet eden duvardır. 

Duvarın inşa edilmeye başlanması ve böylelikle Filistinlilerin ciddi bir tecrit yaşaması uluslararası kamuoyunda 

önemli bir tepki ile karşılanmıştı. Bunun yanında İsrail’in kendini savunma mekanizmalarının bir parçası olarak 

dünyaya lanse ettiği bu girişim Lahey Uluslararası Adalet Divanı’na da intikal etmiştir. Mahkeme İsrail’in inşa ettiği 

bu duvarı uluslararası hukuka aykırı bulmuştur. Fakat İsrail devletinin tutumu mahkemenin yanlış bir karar aldığı 

yönündedir.  

BBC eşik bekçileri Lahey Uluslararası Adalet Divanı bu yönde karar verdiği dönemde İsrail’in inşa etmekte olduğu 

bu duvarı “çit” (fence) kavramı ile tanımlıyorlardı. Fakat BBC eşik bekçilerinin duvar ile ilgili bu adlandırmadan 

vazgeçtikleri görülmektedir. Artık BBC “çit” dediği duvara, güvenlik duvarı (security wall) demektedir. Bowen 

olayının patlak vermesinden sonra sert eleştiriler yapan The Independent gazetesi yorumcusu Robert Fisk, BBC’nin 

bu kavramsallaştırması ile ilgili şöyle demektedir:  

“BBC yönetimi muhabirlerine 'güvenlik duvarı' diye (ki Doğu Almanlar da Berlin Duvarı'yla ilgili 

tam bu ifadeyi kullanıyordu) yazdırmakta hâlâ ısrar etse de, Berlin Duvarı'ndan daha uzun ve yüksek 

olan yeni İsrail duvarı, 'Filistin'in Arafat/Mahmud Abbas'ın sözüm ona müzakere ettiği yüzde 22'lik 

kısmının yüzde 10'unu daha yalayıp yuttu.”19  

Bunun yanında bazı yerleşim adlarının adlandırılması ile ilgili de BBC eşik bekçilerinin İsrail tarafının benimsediği 

isimleri kullandığı belirtilmektedir. Yine Jeremy Bowen olayıyla tartışmaya açılan adlandırmaya göre BBC’nin Har 

Homa denilen yerleşim birimini İbranice adıyla kullandığı görülmektedir. Halbuki bu yerleşim biriminin Arapça bir 

adı da bulunmakta ve bu ad farklı uluslararası kurumlar tarafından çeşitli toplantılarda da dile getirilmektedir.20   

BBC eşik bekçilerinin Ortadoğu haberlerinde İsrail tarafına yakın yayınlar yapması iddiası 2000’li yılların ortalarında 

yine bazı raporlarla ortaya atılmıştır. 2004 yılında kurumun tecrübeli muhabirlerinden Malcolm Balen’in 2004 yılında 

tamamladığı rapor bunlardan biridir. Fakat Balen’in BBC’nin İsrail-Filistin çatışması bağlamında yaptığı haberleri 

inceleyen bu raporu BBC eşik bekçileri tarafından engellenmiştir. BBC yetkilileri “Bilginin Özgürlüğü Akdi 2000” 

(Freedom of Information 2000) belgesine dayanarak devam eden hukuksal süreçlerin bölünmemesi amacıyla raporun 

yayınlanmasını durdurmuşlardı.21 Bu durum İngiltere kamuoyunda önemli ses getirdi. Raporun yayınlanması için 

Stephen Sugar isimli Londra’lı bir avukat BBC’ye resmi talepte bulundu. Fakat herhangi bir yanıt alamadı. 

Raporda BBC’nin bölgeye özgü haberlerinde ‘ikiyüzlü’ bir bakışı olduğu iddiaları yer alıyordu, fakat elbette ki bu 

saptamaya dayanak oluşturan somut detaylar ortaya çıkarılamadığı için yapılan haberlerde ne gibi ikiyüzlü bir 

söylemin ortaya konduğu açıklanamadı. Ancak rapor üzerine al altından çıkan genel izlenimlere göre BBC’nin 

Ortadoğu haberleri ile ilgili ciddi aksaklıkları vardı.  

                                                                 
19 Fisk, agy 
20 Center for Middle East Peace Fact Sheet: Har Homa   http://www.centerpeace.org/factsheets/fact-sheet-harhoma.htm [Erişim 
Tarihi: 09/01/2010] 
21 “Balen Report: Court Rules in BBC’s favour”  
http://www.honestreporting.co.uk/articles/critiques/Balen_Report_Court_Rules_in_BBCs_Favour.asp [Erişim Tarihi: 11/01/2010] 

http://www.centerpeace.org/factsheets/fact-sheet-harhoma.htm
http://www.honestreporting.co.uk/articles/critiques/Balen_Report_Court_Rules_in_BBCs_Favour.asp


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
171 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

Balen Raporu’nun ardından BBC’nin Ortadoğu haberleri ile ilgili tartışmalar ve çalışmalar devam etti. BBC bu sefer 

konuyla ilgili detaylı araştırmalar yapılmasını temin etmek üzere bağımsız bir panel düzenledi. Bu panelin sonucunda 

BBC’nin Ortadoğu haberlerine ilişkin bir başka rapor hazırlandı. Rapor sonucunda bazı genel saptamalar ortaya çıktı. 

Bunlara göre BBC’nin Ortadoğu haberlerinde sınırlı ölçüde kasıtlı ve sistematik olarak önyargılı bir bakış açısına 

sahip olduğu iddia edilmekteydi. Bazı durumlarda BBC’nin adil ve tarafsız olduğu da belirtiliyordu. Ama bunların 

yanında bazı noktalarda da sert eleştiriler yapılıyordu. Yine rapora göre,  BBC’nin bölgeden geçtiği haberlerde 

tutarsız olduğu belirtiliyordu. Bunun yanında bölgedeki fotoğrafın tüm detaylarıyla daha doğru ifade ile bütün olarak 

yansıtılmadığı da vurgulanıyordu. Bu durum da bölgeden gelen haberlerin kamuoyunu yanlış yönlendirme riski 

barındırdığına dikkat çekiyordu.22 

Yapılan haberlerin detayına bakıldığında, BBC’nin İsrail-Filistin çatışmasında olayın taraflarından biri olan 

Müslümanlara mesafeli yaklaştığı belirtilebilir. Bunda elbette ki ülkede uzun zamandan beri yer alan Müslüman 

toplulukların uyum sorunları ve Londra metrosunda düzenlenen saldırıların payı bulunmaktadır. Bu olayların 

etkisinde kalma potansiyelleri güçlü olan BBC eşik bekçileri 2007 yılının ağustos ayının ortalarında BBC’nin internet 

sitesinde İsa ile ilgili eleştirel bazı metinleri kaldırmak zorunda kaldılar. Fakat bu metnin bir hafta yayında kaldığını 

da belirtmek gerekmektedir. Ancak özellikle aşırı dindarların baskısıyla BBC kendi yayın ilkeleri ile yayına koyduğu 

bu mesajı kaldırdı. Bu durum BBC’nin anti-müslüman tavrını ortaya koyan unsurlardan biri olarak yorumlandı. 

Çünkü bu mesajın kaldırılması BBC eşik bekçilerinin hrıstiyanlığın hassas öğelerine belli ölçülerde saygılı olduklarını 

böylelikle de belli bir tarafta yer aldığını göstermekteydi.  

Bunun yanında BBC’nin Londra metrosu saldırganlarına ilişkin yarattığı algının sorunlu olduğu da sıkça dile getirildi. 

Hatta yapılan bazı sert eleştirilere göre bu saldırganlar hayvansal içgüdüleri ile hareket eden aşırıcılar olarak 

algılanıyordu BBC tarafından.23  

Elbette bu bakış kurumun İsrail-Filistin çatışmasına ilişkin yaptığı haberlere de yansımaktaydı. Özellikle Filistin 

siyasetinde Hamas’ın etkili bir politik aktör olarak ortaya çıkmasından sonra kurumun editoryal yetkililerinin olaylara 

bakışında belli perspektif tercihlerinin olduğunu söylemek mümkündür. Kurumun bölgeden gelen ve özellikle 

Hamas’ın da içinde olduğu haberleri verme tarzında islamiyetten nefret etme eğilimine dayanan bir söylemin geçerli 

olduğu görülmektedir. Hamas ve benzeri örgütlerin tüm yaptıklarına şüphe ile yaklaşılmakta, bu örgütlerin 

haberlerinde eleştirel dozun yüksek olduğu da söylenebilir. Fakat bunun karşısında İsrail’in yaptığı eylemlere karşı 

aynı şüpheciliğin görülmediğini söylemek gerekmektedir. Kurum, söyleminde hakim olan aynı eleştirelliği ve hatta 

nefreti İsrail tarafı için kullanıma sokmamaktadır. Bunlarla birlikte bölgeden gelen haberlerin hassas olduğunu ve de 

tümüyle önyargılardan arındırıldığını iddia etmek güçtür. Bunun yerine kurumun editoryal yetkililerinin taraflı ve yer 

yer naif bir söyleme sahip olduğu izlenmektedir.  

                                                                 
22 Ciar Byrne, “BBC bids to suppress study on Middle East 'bias'”     http://www.independent.co.uk/news/media/bbc-bids-to-

suppress-study-on-middle-east-bias-774282.html [Erişim Tarihi: 11/10/2010] 
23 “Terror victims are BBC licence-payers, too” http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3642098/Terror-victims-

are-BBC-licence-payers-too.html, [Erişim Tarihi: 12/01/2010] 

http://www.independent.co.uk/news/media/bbc-bids-to-suppress-study-on-middle-east-bias-774282.html
http://www.independent.co.uk/news/media/bbc-bids-to-suppress-study-on-middle-east-bias-774282.html
http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3642098/Terror-victims-are-BBC-licence-payers-too.html
http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3642098/Terror-victims-are-BBC-licence-payers-too.html


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
172 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

Kurumun bu konuda naif davrandığına ilişkin bir başka örnek Filistinliler için toplanan yardımlarla ilgili tanıtıcı bir 

reklam filminin yayınlamamasıdır. İngiliz yayın kuruluşu BBC, tarafsızlığına zarar getireceği endişesiyle, Gazze’ye 

yardım amacıyla ülke çapında başlatılan kampanyayı ekranlarından duyurmayı reddetmişti. BBC, söz konusu yardım 

çağrılarını reddetmesini iki gerekçeyle kamuoyuna açıkladı. (1)Tarafsızlığından taviz vermemek, (2) Yardımın 

toplanıp yerine ulaştırılması konusunda soru işaretleri bulunması. Yardım için kısa adı DEC olan Acil Felaket 

Komitesi, İsrail’in Gazze saldırısındaki olumsuz tablo için yardım kuruluşlarının harekete geçmek zorunda 

kaldıklarını duyurmuştu. Komite’de İngiliz Kızılhaçı ve Çocukları Kurtarın gibi 12 büyük yardım kuruluşu da 

bulunuyordu.24 Ortadoğu konusunda tarafsızlığı ciddi düzeyde tartışmalı olan BBC, böyle bir insani reklamın 

yayınlanmaması kararını verirken tarafsızlık ilkelerine göre davrandığını vurgulayarak naif bir görünüm çizmiştir. 

Çünkü bu yardım kampanyası uluslararası toplum tarafından ciddi düzeyde kabul görmüştür. Ayrıca İngiltere 

kamuoyunda İngiliz Kilisesi Başpiskoposu, bazı BBC çalışanları ve İngiliz kabinesinden bazı bakanlar da yardım 

konusuna destek vermişlerdir. Fakat BBC bu konuda kendinden menkul bir tarafsızlık ilkesini uygulamaya sokmuştur. 

Bunun yanında yardımların gereken yerlere gitmeyeceği yönünde BBC tarafından yapılan değerlendirme de önyargılı 

bir ifade olarak değerlendirilebilir.   

Zaten BBC’nin tüm Gazze olayları ile ilgili yapmış olduğu yayıncılık çizgisi de yukarıda yapılan saptamaları ortaya 

koyuyordu. O dönemde uluslararası ve ulusal medya kuruluşları Gazze’de insanların yaşadığı sıkıntıyı gözler önüne 

sermeye çaba gösteriyorlardı. Bunun için infial yaratan haber, görüntü ve videoların gösterilmesinden kaçınılmadı. 

Fakat BBC’nin aynı tarzda yayın yaptığını söylemek güçtü. LSESU Palestine Society isimli sivil toplum kuruluşu 

aktivisti Jinan Bastaki’nin bu konuda söyledikleri bu bağlamda ilgi çekici. Bastaki, o dönemde BBC’nin, İsrail’in 

yapmış olduğu saldırıdan sonra yıkılmış Birleşmiş Milletler binalarını, okullarını ve yardım depolama faaliyetleri için 

kullanılan yapıları gözler önüne sermesi gerektiğini vurguluyordu.25 Bunun yanında BBC, sivil bölgelerde İsrail’in 

kullandığı kimi silahlarla vücutları yanarak hayatlarını kaybeden sivil kadınların ve çocukların tahammül edilmesi zor 

olan görüntülerine de yer vermedi. Aynı zamanda Türkiye medyasında bile sıklıkla çıkan Gazze’deki hastane ve 

sağlık kuruluşlarının ne zor koşullar altında ve kapasitelerinin çok çok üstünde çalıştığını da dünya kamuoyunun 

dikkatine sunmadı. Gazze saldırıları yaşanırken özellikle su, enerji ve sağlık malzemelerindeki eksikliğin İsrail’in 

uyguladığı engellerden dolayı gerçekleştiği belirtiliyordu. İsrail’in bu düzeydeki fiziki engelleri de uluslararası 

toplumun kabul ettiği bir gerçekti. Fakat BBC yine bu engellerle ilgili haber yapmadı ve Gazze’de yaşanan türlü 

eksikliklerin nedenleri araştırmadı.       

BBC’nin bu konudaki tavrını gösteren son örnek ise Gazze olaylarından sonra Birleşmiş Milletlerin 

yetkilendirmesiyle Gazze’de işlenen savaş suçlarını araştıran Güney Afrikalı yargıç Richard Goldstone’un hazırladığı 

Goldstone Raporu ile ilgili yaptığı yayınların söylemi oldu. Bu tartışmalı raporda farklı kurumlar, farklı boyutlarda 

eleştirilmekle birlikte eleştiri okları İsrail yönetiminin Gazze operasyonu sırasındaki eylemleri ile ilgiliydi. Rapor, 

BBC tarafından geniş bir biçimde ele alındı. BBC muhabirlerinin konunun taraflarından detaylı yorumlar almasına ve 

                                                                 
24 “BBC’den Gazze’ye Yardıma Ret” http://www.haberx.com/Dunya-Haberleri/Ocak-2009/BBCden-Gazzeye-yardima-ret.aspx 

[Erişim Tarihi: 12/01/2010] 
25 Jinan Bastaki, “BBC violates its own principles by not airing Gaza appeal” http://electronicintifada.net/v2/article10242.shtml, 

[Erişim Tarihi: 12/01/2010] 

http://www.haberx.com/Dunya-Haberleri/Ocak-2009/BBCden-Gazzeye-yardima-ret.aspx
http://electronicintifada.net/v2/article10242.shtml


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
173 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

haberin kapsamlı bir şekilde verilmesine özellikle dikkat edildi. BBC eşik bekçileri o zaman haklarında suçlamalarda 

bulunmadıkları Jeremy Bowen’ın konu ile ilgili bir analizini de yayınlamışlardı. Böylelikle bölgeyi yakından tanıyan 

ve İsrail karşıtlığı ile suçlanan Bowen’ın değerlendirmelerini de görmek mümkün oluyordu. Fakat Goldstone 

Raporu’nu yansıtan birçok yayın organında olduğu gibi BBC’nin bu haberinde de Ortadoğu’da olası bir çözümün tek 

taraflı bir şekilde geleceğine ilişkin geçerli olan bir algının tekrardan üretildiği görülmektedir. Bazı gazeteler ve BBC 

verdiği Goldstone Raporu ile ilgili haberlerde, raporla ortaya konan tespitler kısmında Hamas’ın eleştirilmemesine 

vurgu yapıyordu. Bunun yanında çözümlerle ilgili yapılan değerlendirmelerde de Hamas tarafından ortaya çıkan 

problemlerin hafifsenmesine dikkat çekiyordu. Dolayısıyla BBC bazı noktalarda -hatta bu noktalar bizzat İsrail’in 

elini güçlendiren noktalardı- Goldstone raporunu eleştiriyordu.  

Bunun yanında yukarıda değindiğimiz gibi BBC, bu konuda tek taraflı çözüme meyyal ifadelere de Goldstone Raporu 

ile ilgili yaptığı haberlerinde yer veriyordu. BBC’nin internet sitesindeki söz konusu haberlerden birinde yer alan 

İsrail Dışişleri Bakanı’nın aktarılan şu sözleri BBC’nin bu konudaki tavrına bir örnek oluşturur.  

 “İsrail Dışişleri Bakanı, “Hamas’ın ve diğer Filistinli terörist örgütlenmelerin İsrailli sivillere 

yönelik yaptıkları öldürücü saldırıları” görmezden geldiği belirtilen tek taraflı bir çözümü reddetti.26    

Burada yapılan vurgu, BBC’nin Hamas’a yönelik bakışını bir kat daha pekiştirmesi ile dikkat çekmektedir. Yoksa tek 

başına bu ifadeleri değerlendirmek böyle bir saptamaya yol açmayacaktır. Raporun oylanması süreçleri ve bununla 

birlikte raporun onay almasından sonra iki tarafın belli takvimlerde alması gereken önlemlerin haberleştirilmesinde 

BBC’nin Filistin tarafından beklentileri de İsrail’e ilişkin beklentilerine oranla daha fazladır.  

Dolayısıyla BBC’nin Ortadoğu haberlerinde eşik bekçilerinin sahip olduğu konumun tarafsız ve hassasiyetlere riayet 

eder biçimde olduğunu söylemek pek de olası değildir. BBC bu haberlerinde İsrail tarafına daha yakın görünür bir 

imaj çizmekte ya da daha hafif bir değerlendirme yapmak gerekirse tarafsızlık ilkesini uygulamaya çalışırken naif bir 

görünüm vermektedir. Zira bu tarafsızlık söylemi kamunun bazı konularda bilgilenmesini ve dahası bilinçlenmesini 

engelleyebilecek bir nitelik taşımaktadır. 

 

7- Sonuç 

Jeremy Bowen örnek olayı kapsamında BBC’nin eşik bekçilerinin Ortadoğu ile ilgili haberlerde sahip olduğu 

konumun belli başlı bazı nitelikleri olduğu ifade edilebilir. BBC’nin Ortadoğu’daki gelişmelerle ilgili yaptığı 

habercilik, hem dünya hem de İngiliz kamuoyunda birçok kere tartışılmış, başta Balen Raporu olmak üzere bu 

habercilik anlayışını analiz eden farklı çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmalar sonucu ortaya konan saptamalara göre, 

BBC Ortadoğu’daki gelişmelerin haberleştirilmesinde evrensel basın ilkelerine uygun bir tarafsızlık konumu 

yakalayamamıştır. Bunun yanında tarafsızlık ilkesinin belli durumlarda fetişleştirilmesi özellikle Ortadoğu 

                                                                 
26 “UN backs Gaza 'war crimes' report”  http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8310754.stm [Erişim Tarihi: 13/01/2010] Burada 

konu edilen haberde BBC’nin olayı farklı isimlere yorumlatmasının yanında farklı haber kaynaklarından bilgiler edindiği de 
görülmektedir. Bu stratejik haber kaynaklarından bazılarının Filistin tarafından olduğunu da burada not etmek gerekir. Hatta bu 
haberde Mahmud Abbas yönetiminin sözcülerine yer verildiği gibi Hamas örgütünün sözcülerine de raporla ilgili görüşleri 
sorularak yer verilmiştir.  

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8310754.stm


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
174 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

bağlamındaki özgün olaylarda kurumun haber kurumu olarak naif kalmasını sağlamıştır. Bunun en önemli 

örneklerinden bir tanesi Gazze’de yaşananlar için Acil Felaket Komitesi’nin iki dakikalık yardım çağrısını 

yayınlamamasıdır. Bunun yanında ilgili haberler söylem analizi yöntemiyle analiz edildiğinde BBC’nin haberlerinde 

Ortadoğu’daki çatışmaların iki tarafına daha farklı bir yaklaşım sergilediği gözlemlenmektedir.  

BBC’ye yönelik eleştirel çalışmalar kurumun Ortadoğu haberlerinde söz konusu aksaklıkların sayısı ve etkisinin 

artmasına belli ölçülerde engel olmuştur. Buna rağmen, İngiliz kamuoyunda farklı platformlardan gelen eleştiriler 

Jeremy Bowen olayının yaşanmasına engel olamamıştır. Jeremy Bowen olayıyla birlikte BBC’nin İsrail’in Gazze 

operasyonu sırasında sergilemiş olduğu habercilik pratiği ve bunun arkasından gelen Gazze’de savaş suçu işlenip 

işlemediğini analiz eden Goldstone Raporu’nun haberleştirilmesi örnekleri de BBC’nin bölge haberlerinde evrensel 

yayıncılık ilkelerine uygun tutumu tümüyle sağlayamadığını göstermektedir. Fakat bu değerlendirmede kimi ihtiyat 

paylarını da dikkate alarak Arap dünyasının bazı temsilcilerinin de BBC’de kendilerine söz hakkı bulabildiklerini 

belirtmek gereklidir. Ancak yalnızca bu hususun BBC’nin Ortadoğu haberlerindeki genel eğilimi için tarafsız 

nitelemesi kullanılmasına yetmeyeceği açıktır. 

Bu durumun temel sebeplerinden bir tanesi BBC eşik bekçilerinin komposizyonudur. Eşik bekçiliği teorisine göre 

haberin seçilmesi ve yapılması sürecinde, haber kurumunun muhabir ve editör kadroları etkilidir. Bu bağlamda 

BBC’nin Ortadoğu haberlerinin analizini bu kapsamda yaptığımızda ortaya çıkan sonuç kurumun eşik bekçilerinin bu 

süreçte etkili olduğudur. Eşik bekçiliği teorisinde vurgulandığı gibi BBC’de Ortadoğu’dan gelen haberlerin nasıl 

yapılacağı, haber toplarken hangi malzemelerin göz ardı edeceği kurumun eşik bekçileri tarafından belirlenmektedir. 

Mülkiyet yapısı dikkate alındığında kurum, herhangi bir şahsa ya da vakfa ait olmadığı için bu profesyonellerin bir kat 

daha etkili olduğunu söylemek mümkündür. Ortadoğu’dan gelen haberlerin yanı sıra bu kurumun eşik bekçileri 

BBC’nin Ortadoğu haberlerini analiz eden raporların kamuoyuna yansımasını önleyerek ya da uluslararası bir yardım 

kuruluşunun reklamını yayınlamayarak bu etkinliklerini de göstermektedirler.  

BBC’nin eşik bekçilerinin Ortadoğu haberleri özelinde sahip oldukları bu yaklaşımın temel nedenleri bulunmaktadır. 

BBC’nin içinden çıkan bazı raporların ilgili bölümlerin ve BBC ile ilgili yapılan incelemeleri dikkate alarak söylemek 

gerekirse, BBC eşik bekçileri sosyo-ekonomik konum olarak İngiliz toplumunun vasatından gelmektedirler. BBC’nin 

çalışanları arasında üst sınıflardan bireylere rastlamak pek olası değil. Bu yüzden kurumun eşik bekçileri içlerinde 

bulundukları toplumun hassasiyetlerini gereğinden fazla bir şekilde yansıtıyor olabilmektedirler. Bu durum, BBC 

Ortadoğu haberlerini yaparken de geçerlidir. 

İngiliz toplumunda özellikle Londra metrosu saldırılarından sonra görülen tepkisel durum, toplumun vasatını yansıtan 

BBC eşik bekçileri tarafından da belli ölçülerde edinilmiştir. Böylelikle Ortadoğu özelinde güçlü olan bazı politik 

aktörlerin BBC haberlerinde hissedilir bir şekilde farklı bir şekilde ele alındığı görülmüştür. Bunun yanında İngiliz 

toplumunun Ortadoğu gibi uzak bir coğrafyada yaşanan hassas olaylar karşısındaki ataleti haber kurumu BBC’nin 

Ortadoğu haberlerinde naiflik olarak ortaya çıkar. Kurumun Ortadoğu’daki dengeleri zaman zaman gözden kaçırarak 

belli bir tarafsızlık söylemine bağlı kalmasının en büyük nedenlerinden biri bu atalettir.    

 

 

 

 



Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
175 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

 

 

KAYNAKÇA 

BASTAKI Jinan, “BBC violates its own principles by not airing Gaza appeal” 

http://electronicintifada.net/v2/article10242.shtml, [Erişim Tarihi: 12/01/2010] 

BYRNE Ciar, “BBC bids to suppress study on Middle East 'bias'”     http://www.independent.co.uk/news/media/bbc-

bids-to-suppress-study-on-middle-east-bias-774282.html [Erişim Tarihi: 11/10/2010] 

CHOMSKY Noam, HERMAN Edward S., PETERSON David, PODOR Justin, Medyanın Kamuoyu İmalatı, 

Medyanın Tekelleşmesi Kitlelerin Yönlendirilişi ve Zorunlu İtaat,  Çev: Adnan Köymen, Ebru Kalak, Hale 

Alpmen, Özge İnciler, Işıl Esendür, İstanbul,  Chiviyazıları, 2004 

FISK Robert, “How can you trust the cowardly BBC?” The Independent, 16/04/2009 

GAFURI Kasım, “İsrail’in İnadı Bırakmasının Vakti”, Radikal, 22/01/2010 

HERMAN Edward S., CHOMSKY Noam, Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği, çev: Ender 

Abadoğlu, İstanbul, Aram Yayınevi, 2006  

JOHNSTON Chris, “Bowen Named BBC Middle East Editor” The Guardian, 17 Haziran 2005 

LERMAN Antony, “What did Jeremy Bowen do wrong?” The Guardian, 16/04/2009 

TUNSTALL Jeremy, “Producers in British Television” Media Studies A Reader, ed: Paul Marris, Sue Thornham, 

2000, NYU Press, 

VAN DIJK Teun A. “Discourse Analysis as Ideology Analysis”. Language and Pace, ed. C. Schäffner & A. 

Wenden, Aldershot: Dartmouth Publishing.,1995, “ss.17-33.” 

VAN DIJK Teun A. News Analysis: Case Studies of International and National News In the Press, Hillsdale, 

New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1988 

ÜLKÜ Güler, “Söylem Çözümlemesinde Yöntem Sorunu ve Van Dijk Yöntemi”, Haber, Hakikat ve İktidar 

İlişkisi, s.374’den Teun Van Dijk, “Opinions and Ideologies in the Press” ed. Allan Bell ve Peter Garrett, Approaches 

to Media Discourse, Oxford: Blackwell, “ss.61-63.” 

 

Haberler 

“Gazze’de Cep Telefonu Işığında Ameliyat”, Radikal, 30/12/2008 

“İsrail Gazze’de Beyaz Fosfor Kullanıyor”, Radikal, 16/01/2009 

“BBC’ye ‘Siyonist’ Çekidüzen”, Radikal, 17.04.2009 

“İsrail Gazze’de Ateşkes İlan Etti”, BBC Türkçe Servisi, 

http://www.bbc.co.uk/turkish/news/story/2009/01/090117_israel_truce.shtml Erişim Tarihi [07/01/2010] 

“İsrail’de Netanyahu Hükümeti Görev Başında” Voice of America Turkish, 

http://www.voanews.com/turkish/archive/2009-03/2009-03-31-voa16.cfm?moddate=2009-03-31 Erişim Tarihi 

[07/10/2010] 

“BM’den İsrail’e Ağır Rapor” Deutsche Welle Türkçe, http://www.dw-world.net/dw/article/0,,4698797,00.html 

Erişim Tarihi [07/01/2010]  

http://electronicintifada.net/v2/article10242.shtml
http://www.independent.co.uk/news/media/bbc-bids-to-suppress-study-on-middle-east-bias-774282.html
http://www.independent.co.uk/news/media/bbc-bids-to-suppress-study-on-middle-east-bias-774282.html
http://www.bbc.co.uk/turkish/news/story/2009/01/090117_israel_truce.shtml
http://www.voanews.com/turkish/archive/2009-03/2009-03-31-voa16.cfm?moddate=2009-03-31
http://www.dw-world.net/dw/article/0,,4698797,00.html


Urban Academy | Rewieved  Journal of Urban Culture and Management | Volume: 12 Issue: 1, Spring 2019 www.kentakademisi.com 
Kent Akademisi  | Kent Kültürü ve Yönetimi Hakemli Elektronik Dergi  | Cilt: 12 Sayı: 1, Bahar  2019 Authors: Selçuk OKTAY 

 
 

Article Title: Eşik Bekçiliği Teorisi Kapsamında Medya Etiği Sorunsalı - BBC-Jeremy Bowen Örneği 

 
176 Journal of Urban Academy | Volume: 12 Issue: 1    |    ISSN: 2146-9229 

 

Center for Middle East Peace Fact Sheet: Har Homa   http://www.centerpeace.org/factsheets/fact-sheet-harhoma.htm 

[Erişim Tarihi: 09/01/2010] 

“Terror victims are BBC licence-payers, too” http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3642098/Terror-

victims-are-BBC-licence-payers-too.html, [Erişim Tarihi: 12/01/2010] 

“BBC’den Gazze’ye Yardıma Ret” http://www.haberx.com/Dunya-Haberleri/Ocak-2009/BBCden-Gazzeye-yardima-

ret.aspx [Erişim Tarihi: 12/01/2010] 

“UN backs Gaza 'war crimes' report”  http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8310754.stm [Erişim Tarihi: 

13/01/2010]  

 

Raporlar 

“Balen Report: Court Rules in BBC’s favour”  

http://www.honestreporting.co.uk/articles/critiques/Balen_Report_Court_Rules_in_BBCs_Favour.asp [Erişim Tarihi: 

11/01/2010] 

“The BBC’ Journalism After Hutton” The Report of The Neil Review Team, Temmuz 2004, 

http://www.bbc.co.uk/info/reports/pdf/neil_report.pdf [Erişim Tarihi 08/01/2010] 

“Editorial Standard Findings: Appeals and Other Editorial Issues to the Trust Considered by the Editorial Standards 

Committee” BBC Trust ESC 3 Mart Bülteni, 03/03/2009 (Nisan 2009’da basıldı) 

http://www.centerpeace.org/factsheets/fact-sheet-harhoma.htm
http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3642098/Terror-victims-are-BBC-licence-payers-too.html
http://www.telegraph.co.uk/comment/telegraph-view/3642098/Terror-victims-are-BBC-licence-payers-too.html
http://www.haberx.com/Dunya-Haberleri/Ocak-2009/BBCden-Gazzeye-yardima-ret.aspx
http://www.haberx.com/Dunya-Haberleri/Ocak-2009/BBCden-Gazzeye-yardima-ret.aspx
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8310754.stm
http://www.honestreporting.co.uk/articles/critiques/Balen_Report_Court_Rules_in_BBCs_Favour.asp
http://www.bbc.co.uk/info/reports/pdf/neil_report.pdf

